Tweespalt in studentenunie is gevolg van misverstand Kardinaal Alfrink wenst gesprek met r.k. studenten GROTE KORTINGEN TEGEN STERK GEREDUCEERDE PRIJS Kardinaal Alfrink: Geen separatisme maar verlangen naar verscheidenheid KWALITEITS MEUBELEN MET Student Dick van der Laan: „VERKLARING ALS PERSOON OPGESTELD Paus in encycliek niet onfeilbaar UKSN: Ten onrechte is de indruk gewekt dat de paus als primaat heeft afgedaan Paus verheugd over bisschoppen conferentie Europese bisschoppen bijeen in Noordwijk Werkloosheid duurt voor velen lang In Amstelveen wonen op de Jungfrau Wettelijke regeling van het jeugdwerk bepleit DINSDAG 11 JULI 1967 6 Studentenconcilie Medezeggenschap Terecht stellen onze cliëntèle hoge eisen aan kwaliteitsmeubelen Wij achten het dan ook onze plicht meubelen met kleine beschadiging of andere onvolkomenheden in de opruimingstijd vanaf DONDERDAG 13 JULI, voormidd. 8 uur, van de hand te doen Kom beslist kijkenOok voor U is er iets bij 'ZO APART... Kort nieuws Nieuwe eigenheden Lokalekerk Spoor der waarheid Eigen beraad Kerkelijk nieuws yy (Van onze correspondent) UTRECHT. „Als de paus een encycliek schrijft is hij niet onfeilbaar. Natuurlijk blijft hij het hoofd van de kerk. Maar in deze encycliek over het celibaat voelt hij onze mentaliteit niet aan en daarom staan wij er met achter". Dit zegt Dick van der Laan, voorzitter van het dagelijks bestuur van de Unie van Katholieke Studenten in Nederland. Vorige week ver wekte zijn bestuur grote opschudding door in een perscommuniqué te stellen dat „de paus voor ons ophoudt als primaat te functioneren". Een misverstand is volgens hem de oorzaak, dat zeven van de bij de unie aangesloten studentenverenigingen zich van de verklaring hebben gedistantieerd en een zelfs het lidmaatschap opzegde. Dat komt neer op meer dan de helft van de 16.000 studenten die de unie vertegen- woordt. „Wij hadden bij de onderteke ning onze functies beter weg kunnen la ten, in ieder geval duidelijk moeten aan geven dat wij het communiqué als per soon en niet als bestuurslid hadden op gesteld" zegt Van der Laan. „De vereni gingen waren er niet in gekend. Zij heb ben het uit de krant moeten vernemen. Hun bezwaren richten zich overigens al leen tegen de manier waarop wij gehan deld hebben, niet tegen de inhoud. Slechts één vereniging, Sint Vergil uit Delft, had daar bezwaar tegen". „Wij dachten wel in de geest van de katholieke studenten te hebben gespro ken, omdat dezelfde argumenten op het studentenconcilie naar voren zijn ge bracht en omdat op het pastoraal conci lie de kwestie van het celibaat juist door de studenten en hun pastoors is aange sneden, toen het onder de bisschoppelijke tafel dreigde te verdwijnen". Dick van der Laan, 22 jaar, vierdejaars economie aan de Universiteit van Am sterdam, vindt de uitdrukking van drs. Bunnik, dat het huwelijk volgens de en cycliek eigenlijk maar „getolereerde on tucht" is, wat sterk, maar hij is het er in feite wel mee eens. „De encycliek ver heerlijkt een bepaald priesterbeeld. Op die manier wordt het celibataire pries terschap een volmaaktere vorm van het mens zijn. Je moet rein, zuiver zijn om de sacramenten te kunnen bedienen. Net alsof je niet rein of zuiver zou zijn als je getrouwd was". Het optreden van de paus vindt hij onbevredigend: „hij geeft zich veel moeite om tussen allerlei opvattingen door te laveren. Uit een reeks hande lingenencycliek over de eucharistie, het eeuwige getraineer met een beslis sing over geboortenbeperking, de reis naar Fatima blijkt 'n zeer behoudende instelling. Slechts zo nu en dan is er een progressief lichtpunt, zoals de en cycliek Populorum Progressio. Ook hierop is kritiek uitgeoefend omdat het Vaticaan een van de grote aandeelhou ders is in de Italiaanse industrie: „de kerk blijkt huiverig om haar woorden in daden om te zetten". Dat bij het opstellen van de jongste encycliek de bisschoppen zijn gepasseerd, vindt Van der Laan zeer bedenkelijk. „De Europese bisschoppen vergaderen in Noordwijkerhout en over enkele maanden komt de bisschoppensynode in Rome bij een. Zij moeten de paus adviseren, maar wat betreft het celibaat heeft de paus alle discussie al bij voorbaat afgekapt. We hopen dat de bisschoppen er toch weer over zullen beginnen. Het Vaticaans Concilie heeft immers de nadruk gelegd op medezeggenschap van de bischoppen". „De argumenten die vroeger voor het celibaat werden aangevoerd blijven hun waarde ook nu behouden, zo stelt de paus. Hij voert een onherroepelijk element in: wat de kerk beslist heeft, blijft gelden. Daaruit vloeit een grote behoudzucht voort. Maar de taal en de mentaliteit van vroeger spreken ons niet meer aan. In Italië blijkbaar nog wel. En als de paus in de encycliek namens ons allen denkt te spreken, dan moeten we daar tegen protesteren. We hopen dat de Ne derlandse bisschoppen hierin duidelijk partij zullen kiezen". Paus Paulus heeft na de jongste ency cliek het diaconaat ingesteld als zelf standige functie binnen de hiërarchie van de rooms-katholieke kerk: getrouwde mannen boven de 35 kunnen tot diaken worden gewijd. Van der Laan: „Ik zie dat als een tijdelijke, niet als een eind oplossing. De eindoplossing is een pries ter midden tussen de mensen. Een pries ter die niet anders is dan andere men sem Die niet de schijn ophoudt zuivere handen te hebben. Een priester die dus ook best getrouwd kan zijn". Kardinaal Alfrink heeft in een brief ge reageerd op de verklaring van het bestuur van de Unie van Katholieke Studenten in Nederland (U.K.S.N.) over de celibaats- encycliek van de paus. In die verklaring uitte het unie-bestuur scherpe kritiek op de encycliek en op de paus. Kardinaal Alfrink heeft het bestuur nu volgens de Volkskrant laten weten dat hij geen ogenblik twijfelt aan de goede bedoe lingen van het unie-bestuur. Wel vraagt hij de studenten, waarom geen normale dialoog zou kunnen worden georganiseerd. Het bestuur van de U.K.S.N. is van plan in te gaan op deze suggestie van de kardinaal. De Unie van Katholieke Studenten in Nederland heeft na een gisteravond in Utrecht gehouden vergadering een nieuw communiqué uitgegeven dat beschouwd moet worden als een toelichting op het eerste communiqué. In dit nieuwe communiqué zeggen het dagelijks bestuur en de acht verenigingen, die het communiqué hebben ondertekend, dat het ten stelligste wil benadrukken dat ten onrechte de indruk is gewekt dat de paus als primaat voor de katholieke stu denten heeft afgedaan. Het communiqué zegt onder andere: „Verplichte binding tussen het celibaat en het priesterambt betreuren wij, omdat de kerk hierdoor bruikbare kadermensen verspeelt en dit tot veroudering van ka der naar jaren en mentaliteit leidt. Met name hopen wij, dat nadere ontwik kelingen in de studentenparochies op dit punt niet worden uitgesloten." Hierbij wordt met name gedoeld op de mogelijkheid dat priesters die in studen tenparochies werkzaam zijn huwen, of dat gehuwde medewerkers aan deze studen tenparochies tot priester gewijd kunnen worden. De studenten wensen wel meer twee spraak tussen de paus en de kerk. „Wij zij bereid over de oplossing hiervan mee te praten en te werken: hetzelfde vragen wij van onze bisschoppen, in hun contacten met ons en met de wereldkerk. Wij vra gen dat zij zich bereid tonen te luisteren in een sfeer van vertrouwen, waarbij ruimte voor het experiment wordt gege ven, liever dan stilzwijgend een kloof on dergronds te laten groeien", aldus het com muniqué. Voor kardinaal Alfrink maandag avond op de bisschoppenconferentie in Noordwijk aan zijn openingsrede begon werd een brief voorgelezen die kardinaal Cicognani namens paus Paulus tot hem heeft gericht. Met vreugde aldus de ze brief heeft de paus vernomen, dat de wens van het laatste concilie tot ont wikkeling van de betrekkingen tussen de bisschoppenconferenties van de verschil lende landen op gelukkige wijze verwe zenlijkt gaat worden. De uit West- en Oost-Europa bijeengekomen bisschoppen kunnen aldus hun eerste ervaringen met de toepassing van de richtlijnen van het concilie vergelijken, met name de orga nische deelname van priesters, religieu zen en leken aan het diocesane pastoraat door de priesterraad en de pastorale (le- ken)raad. Tengevolge van de toegenomen betrok kenheid van de Europese landen op el kaar, staan de bisschoppen in hun pasto rale zorg voor gemeenschappelijke pro blemen. Deze problemen vereisen oplos singen die op elkaar zijn afgestemd. Daarom is de paus erover verheugd, dat men zich actief bewust wordt van de pastorale saamhorigheid, die zozeer in de lijn van de bisschoppelijke collegiali teit ligt, welke door het laatste conci lie op de voorgrond is geplaatst. Ten zeerste erkent hij hierin niet alleen een nuttig, maar heden ten dage ook noodza kelijk gegeven voor de kerk bij de al gehele vervulling van haar zending. Paus Paulus smeekt over dit symposium over vloedig hemels licht af en verleent alle deelnemers als onderpand voor vruchtba re werkzaamheden zijn vaderlijke en apostolische zegen. De brief werd staande aangehoord en met applaus begroet. Later is er vanuit de bijeenkomst een telegram aan de paus verzonden. Tot de prelaten die berichten hebben gezonden, dat zij aan hun voornemen naar Noordwijkerhout te komen geen ge volg konden geven, behoren: mgr. B. Kominek, aartsbisschop van Wroclaw en mgr. F. Tomasek bisschop van Praag. Polen en Tsjechoslowakije zijn daardoor niet op het symposium vertegenwoor digd. Dick van der Laan ADVERTENTIE nterieur classiie KENNEMERLAAN 38 TEL. 10841 IJMUIDEN (Van onze correspondent) Gezag en gehoorzaamheid in de kerk, vernieuwing der kerk, verhouding lokale kerk te Rome, vernieuwing van de diocesane structuur in het licht der democrati sering van de r.-k. kerk, dat zijn de onderwerpen van de vierdaagse bisschoppen conferentie, die in het seminarie Leeuwenhorst in Noordwijkerhout wordt ge houden. Ruim zeventig bisschoppen, onder wié vijf kardinalen, uit negentien Euro pese landen beraden zich over deze materie, (J»e, aldus kardinaal Alfrink maandag avond in zijn openingstoespraak, geen separatisme beoogt, maar verlangen naar eenheid. Een eenheid, die geen ware eenheid zou zijn, als zij niet bereid zou zijn zich in te voegen in de eenheid die Christus aan zijn kerk heeft gegeven in het ambt en de persoon van de paus. C.H.U.-secretaris. Mr. W. Scholten heeft op medisch advies besloten zijn functie van secretaris der Christelijk-Histori- sche Unie neer te leggen. Dr. H. A. Schuring te Aalten zal van 1 augustus af als waarnemend secretaris optreden. Dr. Schuring, die dezer dagen zijn werk zaamheden bij het onderwijs heeft be ëindigd, maakt sinds 1963 deel uit van de C.H.-Tweede Kamerfractie. De bisschoppen zullen hun ervaringen uitwisselen en zich beraden over de toe passing van de richtlijnen van het Vati caans concile in verband met nieuwe instellingen als priesterraden en pastora le raden, welke laatste van belang zijn voor de inspraak der leken in het bis schoppelijk bestuur. Gezag en gehoor zaamheid in de kerk is een uiterst be langrijk onderwerp, gezien de spannin gen, die zich in de Nederlandse kerkpro vincie hebben voorgedaan. De kardinaal legde in zijn toespraak de nadruk op het feit, dat zonder de realiteit van de plaat selijke kerken, de ene kerk van Christus op aarde niet is te vinden. „Het ene kerkmysterie", zo zei kardi naal Alfrink, „ontplooit zich in een rijke verschillende belevingen. Deze verschei denheid is een hoog te waarderen bijdra ge tot het werkelijk levend karakter van de eenheid in het ene Leven". En verder: „Het concilie heeft niet alleen bestaande eigenheden respectvol als waardevol ge- erbiedigd maar tevens ruimte geschapen voor nieuwe eigenheden in de toekomst: ruimte voor volkstaal in de liturgie, een eigenheid in tucht, in spiritualiteit, in gelovig doordenken van het heilsgeheim. Daarmee zoekt het eerbied te betonen aan de verscheidenheid van cultuur tus sen de verschillende volkeren, verschei den bijdragen tot de ontplooiing van de katholiciteit der kerk. De wijze waarop elke lokale kerk een werkelijk levende verwerkelijking zal zijn van het ene mys terie der kerk kan in eerste instantie alleen worden toevertrouwd aan de eigen verantwoordelijkheid van de betrokken plaatselijke kerk en van haar herders. Verscheidenheid verzet zich daarom te gen een al te straffe centralisatie. Vati- canum II heeft de volheid van de herder lijke bevoegdheid over hun plaatselijke kerken aan de bisschoppen toevertrouwd. Terwille van de eenheid, die in de pluri formiteit gehandhaafd moet blijven kun nen in begnsel begrenzingen in hun her derlijke bevoegdheid en verantwoordelijk heid worden aangebracht". Kardinaal Alfrink vervolgde: „Vatica- num II heeft de betekenis van de locale kerk op verrassende wijze belicht en ver dedigd, maar tevens op krachtige wijze de structuur van de universele kerk in haar eenheidstichtend verzameld-zijn rond het ene universele bischoppencollege onder schreven. In de horizontale opvatting van de eenheid pas het functioneren van plaatselijke synoden en van bisschoppen conferenties. De verantwoordelijkheid voor het authentieke kerk-zijn wordt door vele locale kerken en hun herders ge meenschappelijk bezeten, voor de hand ligt dus dat zij ook gemeenschappelijk wordt uitgeoefend. Zo ontstonden gedu rende de eerste eeuwen bijna spontaan plaatselijke synoden. Zo heeft ook het concilie, vanuit een zelfde denkwijze, herstel van dit synodaal bestel ten sterk ste aanbevolen. In de verticale zienswijze past de zorg om de samenhang met de universele kerk als geheel en met het rond Petrus' opvolgers tot eenheid ver zamelde bisschoppencollege. Deze zorg is zeer legitiem. Slechts de kerk als geheel wordt immers blijvend door de inwendige geest der waarheid bevestigd tot een „pijler en grondslag der waarheid". „Iedere plaatselijke kerk of groep van locale kerken, iedere plaatselijke bisschop of groep van bisschoppen, kan", zei de kardinaal „het zuiver spoor der waarheid bijster raken. Alleen door invoeging in het geloof van geheel de kerk en in de geloofsverkondiging van geheel het bis schoppencollege rondom de bisschop van Rome mag men zich beveiligd weten door de nooit wijkende trouw van de geest der waarheid. Deze verticale saamhorig heid dient niet alleen in oecumenisch concilie, doch ook in het dagelijks leven gestalte te krijgen. En zij komt meer in zicht naar gelang de horizontale samen horigheid zich verbreedt. De eigen ver antwoordelijkheid van de eigen gestalte van de eigen plaatselijke kerk blijft on verminderd van kracht en kan door nie mand van buitenaf worden overgenomen. Het authentiek kerk-van-Christis-zijn wordt aldus uitdrukkelijk beleden als gemeenschappelijke zorg van alle plaatse lijke kerken en daarom aan de gelovige eensgezindheid met de anderen critisch onderworpen". „Het is aldus kardinaal Alfrink geheel in dit door Vaticanum II in grondlijnen geschetste gedachtenpa- (Van onze correspondent) DEN HAAG Van de bijna 64.000 werkloze mannen, die Nederland eind mei telde, was meer dan de helft al van een maand tot een half jaar lang zon der werk. De werkloosheid van ruim 16.000 mannen dateerde nog van de „klap" in de werkgelegenheid eind vorig jaar, of uit de daarop gevolgde drie wintermaan den. Ruim 17.000 mannen waren langer dan een half jaar of zelfs langer dan een jaar zonder normaal werk en kunnen dienten gevolge voor een groot deel worden ge rekend tot de vaste arbeidsreserve door de neergang in de werkgelegenheid. Een en ander valt af te leiden uit ge gevens in het Statistisch bulletin van het Centraal Bureau voor dë Statistiek. Daar uit blijkt o.a. ook dat ruim 2.000 jongeren reeds een maand tot een half jaar als werkzoekenden stonden ingeschreven. troon dat wij als Westeuropese bisschop pen het eigen beraad van de eigen kerk provincie en van de eigen plaatselijke kerk willen invoegen in het breder be raad van een continentale bisschoppen conferentie en daardoor in de eenheid van de universele kerk. Geen separatisme ligt ten grondslag aan deze samenkomst, maar verlangen naar eenheid. Een een heid die het pluriforme karakter van de kerk niet behoeft te schaden. Een eenheid die geen ware eenheid zou zijn als zij niet bereid zou zijn zich in te voegen in de eenheid die de Heer aan zijn kerk heeft gegeven in het ambt en de persoon van de Romanus Pontifex". De kardinaal besloot: „voor het welslagen van deze sa menkomst in dienst van de kerk de eigen kerk en de universele kerk bid ik om het licht van de Heilige Geest, de bron van de waarheid en de band van de eenheid". De gemeente Amstelveen heeft naar de kaart van Europa gegrepen om aan straatnamen te komen voor vier nieu we wijken in het toekomstige woon gebied Groenelaan. Als de gemeente raad ermee akkoord gaat zullen de ruim vijftig straten namen krijgen van bergen, eilanden, landstreken en grote rivieren, zodat zowel wonen op de Mont Blanc, Jungrau en Eiger als op Sardinië, Malta en Mallorca mogelijk wordt. Voorts kunnen nieuwe bewo ners in Bohemen, Elzas of Castilië terechtkomen. Ook vestiging op de Theems, de Donau of de Wolga be hoort tot de mogelijkheden. In het gebied Langerhuize, waar on der meer een ziekenhuis, twee ver pleeginrichtingen en een gezondheids centrum zullen komen, willen B. en W. de naamgeving aanpassen aan deze medische bestemming met straten als „Laan van de Helende Meesters" en „De Helpende Hand". Om nog even bij de Amstelveense straatnamen te blijven: de bewoners van de Fabrieksteeg hebben het ge meentebestuur verzocht deze naam te veranderen, omdat hun straat geen fa briek heeft, geen steeg is en de naam niet bepaald een representatieve klank heeft. B. en W„ gevoelig voor deze argumenten, stellen de raad voor de straat te herdopen in Dorpsstraat. In het seminarie Leeuwenhorst in Noordwijk is maandag de conferen tie van Europese bisschoppen be gonnen. Hier zijn kardinaal Alfrink en de Italiaanse mgr. Mojaiesky- Perell met elkaar in gesprek. (Van onze correspondent) DEN HAAG Het r.k. Centrum voor Staatkundige Vorming heeft een rapport gepubliceerd, waarin wordt aangedrongen op een wettelijke regeling van het jeugd werk. Een commissie van het centrum, onder voorzitterschap van drs. J. A. M. H. Damoiseaux, secretaris van de Na tionale Raad voor Maatschappelijk Wel zijn en oud-wethouder van Den Haag, is van mening dat er behoefte bestaat aan een nationaal, dynamisch, rijk ge schakeerd jeugdbeleid. Daarvoor is een wet nodig, die waarborgen biedt tegen verstarring en discriminatie van jeugd- werkvormen en jeugdvoorzieningen en perspectief biedt op lange termijn. De commissie pleit voor een onderzoek naar de wenselijkheid van coördinatie van het jeugdbeleid op regeringsniveau. Voorts wordt geadviseerd een staatscom missie een studie te laten maken van onevenwichtigheden en tegenstrijdigheden in de huidige wettelijke bepalingen be treffende de jeugd en tenslotte zou het volgens de commissie aanbeveling ver dienen ter informatie van de jeugd een publicatie te doen verschijnen omtrent de wettelijke rechten en plichten van jon geren. De commissie bepleit een wettelijke re geling waarbij de subsidiëring van op landelijk niveau werkzame instellingen wordt geregeld, maar waarbij tevens aan provinciale en gemeentebesturen wordt opgedragen eigen subsidieregelingen vast te stellen. Als supplement op dit systeem dient de mogelijkheid te worden open gelaten om in bepaalde gevallen recht streeks rijkssubsidies aan plaatselijke or ganen te verlenen. Geref. Kerken. Aangenomen naar Bennekom J. Melse te Oenkerk - naar De Glind (Rudolph- stichting) G. Aalbersberg te Vlaardingen. Bedankt voor Leek (Gron.) en voor Heer- jansdam G. J. Terlaak te Krimpen a.d. IJssel.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 6