Stralend helder concert op het orgel van Oosthuizen Tffff Picasso-toneelstuk in St. Tropez verboden Duitsers voelen zich in Knokke zwaar misdeeld ffsriH*- Behoud uw zomerse teint Vrouwelijke Genet Sarrazin gestorven NEGEN MUZEN Poons jubileert in Israëlisch stuk Holland Festival wordt korter Nieuwe universiteit buiten Amsterdam? Ministers tegen massahypnose Litaire bespeelde Amstelveens orgel Protest ^■ortgenó DINSDAG 11 JULI 1967 9 Dieven met politieke motieven stelen beeld van Maria in Spanje Jos de Klerk De radio geeft woensdag T elevisieprogramma's DE MANIFESTATIES van de Haarlemse Orgelmaand werden gis teravond verlegd naar Oosthuizen, dus vrij ver van huis, doch voor de gelegenheid per extra bus of trein (speciale mede werking van de NS) goed te be reiken. Het gold een bespeling van het historische orgel in de Nederlands hervormde kerk aldaar door de Haag se organist Willem Talsma. Kerk en orgel van Oosthuizen zijn pas grondig gerestaureerd en het is passend ze samen te noemen als bij elkaar horen de, niet alleen om hun akoestische eigenschappen, maar ook om het esthetisch aspect zoals dat in de stormen der eeuwen gegroeid is. Het orgel dateert van ongeveer 1520, dus nog uit de katholieke tijd, en is wonderlijk genoeg zo goed als onge rept bewaard gebleven. De jongste res tauratie door de firma Flentrop is be perkt kunnen blijven tot normale voorzie ningen waar het slijtage van de mecha niek betrof. Het instrument is een van de weinige, die nog functioneren op spring- laden, een systeem dat reeds in de zes tiende eeuw plaats maakte voor de sleep- lade. Ook daaraan is niet getornd en het pijpenmateriaal is precies gebleven wat het geweest is, inclusief een Bourdon '16, die er in de loop der eeuwen bijgekomen is misschien als gedekt register van een originele 8-voet. Zelfs de oorspronkelijke stemming is nagestreefd door het instru ment in de middentoonstemming te accor deren. Deze legt aan het instrument be perkingen op, die het dwingt halt te hou den bij de evolutie van de muziek vanaf ongeveer 1700, toen de expansie van chro matiek en modulatie naar alle toonsoorten van de westerse cultuur het compromis opdrong van de gelijkschakeling der twaalf toontrappen binnen het oktaaf. Dat maakt dat de muziek van Bach verboden spijs is voor het orgel van Oosthuizen; en het zou wel eens interessant zijn hier eens de proef te nemen, in hoeverre Bachs grote voorgangers alreeds beklemd zaten tussen de beperkingen van vóór het com promis en hoe zij trachtten er zich uit te redden; want het probleem was in 1700 niet nieuw, het ging er maar om al of niet toe te geven aan wat een niet te remmen evolutie noodzakelijk maakte. Maar hoort men nu die oude muziek, welke zich niet waagde buiten de begren zing van haar door de natuur gedicteerde systeem, dan deelt zij zich mee in de stralende helderheid die men ook ervaren kajfcwan een goed strijkersensemble, dat zich onbewust aan het zuivere klankfeno- meen overgeeft. Het programma dat Wil lem Talsma voor de volgepropte kerk vijfhonder toehoorders) zeer vaardig ten gehore bracht, bleef geheel binnen te stel len grenzen en werd als zodanig een in teressante demonstratie voor de fijnproe vers. Deze zullen echter ook wel gemerkt hebben dat een chromatisch contrasubject in de Fantasie in d van Anthony van Noordt (1610-1675) zich als randgeval ken merkte. In de zuivere klankverhoudingen was het gebodene van een doorgaans intieme schoonheid, te belangrijker naarmate de registratie (handig en gepast combineren van zeven stemmen, waaronder behoor lijk wat aliquoten) het karakter der mu ziek diende. Men kan zich dit voor een Andrea Gabrieli en een Cabezon wel wat milder voorstellen, maar het doet aan de manifestatie niets af. Opvallend mooi klonk de wisselwerking van labialen met de sexqialter in het aardige stukje van Peraza. De Toccata van Sweelinck deed het met haar toonladderfiguren best in plenoregistratie, evenals de in labialen getinte Paduane lachrimae. Een bijzonder effect gaf ook de fluit 4' in Byrds varia tiewerk, waarmee het programma be sloot. Hoezeer dit historisch concert, gespeeld op een historisch instrument, gewaar deerd werd, bleek uit- het" spontane ap plaus. Hét heeft bewezen dat Oosthuizen in de veelzijdige aspecten'van de orgel cultuur een rol te spelen heeft en een bij zondere attractie gaat worden. Jos de Klerk ADVERTENTIE Heerlijk gebruind door de zon is het bewijs van een geslaagde vakantie. Bedenk echter wel dat zon en wind uw huid uitdrogen. Als u hierop niet attent bent zal uw zomers uiterlijk spoedig zijn frisheid verliezen en plaats maken voor een trekkende droge huid. Verzorg deze daarom 's morgens en 's avonds met Olie van Olaz. Deze vochthoudende olie, ver krijgbaar bij drogisten en parfume rieën, vormt de best denkbare be scherming tegen rimpeldroogte en houdt uw huid zacht en elastisch, waardoor uw zomers-gezond aanzien bewaard blijft. Margaret Merril (Van onze correspondent) PARIJS Nauwelijks dertig jaar oud is gisteren in een Frans ziekenhuis, waar ze maanden geleden werd opgenomen voor 'n hartziekte, de romanschrijfster Albertina Sarrazin gestorven. Zij werd enkele jaren geleden beroemd door haar romans „l'As- tragale", „La Cavale" en „La Traversière", waarin ze haar jeugd beschreef van jong meisje, dat door de armenzorg was opge voed. Een aanzienlijk deel van haar ro mans speelt in gevangenissen, die zij uit eigen ervaring kende. Ofschoon 't „schan daal" van haar leven haar aanvankelijke succes zeker sterk heeft bevorderd, kan Albertine Sarrazin, die wel eens de vrou welijke Jean Genet is genoemd, gere kend worden tot de belangrijkste verte genwoordigers van Frankrijks jonge litte raire generatie. Virginia. De film „Wie is bang voor Virginia Woolf?" is op geheimzinnige wijze afgevoerd van het programma van het filmfestival van Moskou. De Ver filming van Edward Albee's stuk zou buiten mededinging en slechts voor ge nodigden worden vertoond, maar werd op het laatste ogenblik vervangen door „The professionals". (Van onze correspondent) PARIJS. Een toneelstuk, dat „het verlangen bij de staart gegre pen" heet en dat een kwarteeuw ge leden door de nu 85-jarige Pablo Pi casso werd geschreven, is door de burgemeester van Saint Tropez in Zuid-Frankrijk voor opvoering in zijn gemeente verboden. De burgervader van de vroegere vis sershaven, die sedert ruim tien jaar tot Frankrijks beroemdste en in elk geval nondainste badplaats is uitgegroeid, heeft met dit verbod, zo verklaarde hij, de moraal van Saint Tropez willen bescher men. Het is nooit eerder opgevoerd, maar in 1944 wel in het publiek voorgelezen, waarbij de schrijvers Albert Camus, Jean- Paul Sartre en Simone de Beauvoir ieder een rol voor hun rekening namen. In Saint Tropez had Picasso's stuk de clou moeten vormen van een „Openlucht festival voor de vrije meningsuiting" dat door de Franse organisator van happe nings Jean-Jacques Lebel was georgani seerd. Toen de burgemeester met zijn censuurmaatregel dreigde, hebben veer tig Franse kunstenaars, onder wie Ionesco en Prévert, protesttelegrammen naar Saint Tropez gestuurd. Sedertdien heeft een andere badplaats in de buurt van Saint Tropez, Gassin, Lebel gastvrijheid geboden. AMSTERDAM. Met Sylvain Poons in de hoofdrol begint vrijdagavond in de Kleine Komedie in Amsterdam een serie voorstellingen van het blijspel „Ge trouwd. of niet?" van de Israëlische schrijver-journalist Ephraim Kishon. Met zijn rol in dit stuk viert de 71-jarige Poons zijn 50-jarig toneeljubileum. Na grote bekendheid te hebben verworven in het volkstoneel, in revue's uit de tijd van Bouwmeester, als zanger (Goocheme Sally), in operettes en als hoorspelacteur komt hij nu op de plan ken als Daniel Brozovsky, een zelfstan dige loodgietersaannemer, in wiens ge zin de nodige verwikkelingen ontstaan wanneer de trouwacte van hem en zijn vrouw onvindbaar blijkt bij het huwe lijk van hun enige dochter. Lebel heeft het toneelstuk omschreven als een gedramatiseerd Picasso-schilderij. De erotische inspiratie is moeilijk te ont kennen, herhaaldelijk moeten acteurs en actrices poedelnaakt op het toneel ver schijnen. Er komt in het stuk, dat uit icht bedrijven bestaat die samen drie kwartier duren, ook een scène voor, waarbij de vrouwelijke hoofdpersoon on- ier de ogen van het publiek een grote boodschap doet. Lebel zei echter niet te begrijpen, waarom Picasso zo'n menselijke funktie wel op een schilderij en niet op het toneel zou mogen gebruiken. ADVERTENTIE oud - lloer - cltorlogeó - 3£eltum<~Pleet Gr. Houtstraat 6. Haarlem, Tal. 02500-10616 (Van onze correspondent) DEN HAAG Een maand Holland festival is te lang voor de vrij kleine groep in Nederland, die daarvoor belang stelling heeft en waarvan bovendien een deel met vakantie is, vandaar dat dit jaarlijks festijn volgend jaar slechts drie weken zal duren. Dit is meegedeeld door festivalvoorzitter mr. H. J. Reinink. Op die manier hoopt de leiding een gunsti ger bezettingspercentage te bereiken, dat mede wordt nagestreefd door de voorstel lingen af te stemmen op een groter pu bliek, al zal dat de kwaliteit niet mogen aantasten. Een beperkte universiteit in de stad en een nieuwe universiteit aan de buitenkant van de hoofdstad is volgens prof. dr. H.D. de Vries Reilingh, hoogleraar in de socia le geografie aan de universiteit van Am sterdam, de enige oplossing van de ruim telijke moeilijkheden, waarmee de univer siteit te kampen heeft. Een behoorlijke bestuurbaarheid van een universitair be stel is volgens hem gebonden aan een maximum. Door de niet te stuiten groei van de universiteit van Amsterdam is het idee van de numerus fixus onontkoom baar, meent hij. Omdat er een duidelijke voorkeur bestaat bij de studenten om in de binnenstad te blijven, is de enige op lossing de oude universiteit in beperkte omvang in de stad te handhaven en een nieuwe buiten het stadshart te vestigen. Tot deze conclusie is prof. De Vries Reilingh gekomen na de enquête, die het Amsterdamse Studenten Corps heeft ge houden. Het rapport is aangeboden aan het gemeentebestuur. Loco-burgemeester dr. P. J. Koets verklaarde dat het rap port betrokken zal worden bij de discus sies over de positie van de universiteit. Hij was van oordeel dat als de universi teit uit de stad zou trekken dit voor het culturele leven van Amsterdam een ver arming zou betekenen en een verschra ling van de universiteit zelf. DEN HAAG De ministers Roolvink en Klompé en staatssecretaris Kruisinga van sociale zaken en volksgezondheid vin den, dat massaal toegepaste hypnose beter achterwege kan blijven. Zij zeggen dit in antwoord op vragen van de Tweede kamerleden Boertien (A.R.P.) en Tilanus (C.H.U.) over het optreden van David Berglas als hypnotiseur voor de televisie op 15 april. De bewindslieden vinden de televisieuitzending, waarbij theaterbezoe kers en ook enkele t.v.-kijkers onder hyp nose kwamen, niet schadelijk voor de volksgezondheid, zoals de vragenstellers suggereerden, maar verklaren wel, dat massaal toegepaste hypnose gevaren voor enkelingen inhoudt. Het risico bestaat bovendien, dat de hypnotiseur, al beheerst hij de techniek volkomen, wellicht niet alle aanwezigen persoonlijk kan bereiken of beoordelen. Op de vraag of het toepassen van hyp nose niet een vorm van uitoefenen van de geneeskunst is en Berglas, die geen arts is, dus onbevoegd de geneeskunst zou hebben uitgeoefend, antwoordden de be windslieden, dat er naar hun mening geen sprake is van uitoefening van de genees kunst, al wordt hypnose door medici ge bruikt. Zij vinden niet, dat er voldoende redenen bestaan om voor de toepassing ervan wettelijke maatregelen te nemen, maar overwegen wel of bijvoorbeeld een voorlichtende maatregel gewenst is. BARCELONA (AFP en Reuter) Uit het Pelgrimsoord van Garalps, dat op 2.000 meter hoogte in de oostelijke Pyre- neëen ligt, is het uit de twaalfde eeuw daterende houten beeld van Maria, be kend onder de naam „de heilige maagd van Nuria", gestolen. Volgens een maandag in Barcelona ge publiceerd vlugschrift is het weggehaald door „een commissie van priesters en mi litante leden van de katholieke actie". In het vlugschrift wordt gezegd, dat het beeld pas teruggegeven zal worden als er „voldoende bewijzen zijn voor de vrij heid en onafhankelijkheid van de kerk te genover de staat". Aan deze beeltenis van Maria worden wonderbaarlijke krachten toegeschreven. Chronische hoofdpijn zou genezen zodra een lijder daaraan zijn hoofd steekt in een pan die naast het beeld stond opge steld. (Van onze rtv-medewerkster) KNOKKE. Geen festival zonder rel en die hebben we dan. Tot ieders op luchting overigens, want de sfeer is in middels in Knokke wat duf geworden. De relmakers zijn de mensen van de Westduitse ploeg onder aanvoering van hun leider Stefan von Baranscy. Gister middag hebben zij, bijgestaan door hun eigen juryleden en journalisten, in de zaal waar de jury zich anders (zonder discussie, zoals men zegt) terugtrekt om te stemmen, luidkeels geprotesteerd tegen hun lage puntental. „IN HET VERLEDEN zijn we altijd slecht uit de bus gekomen in Knokke en volgens mij ook terecht. Ik heb nooit zo erg geloofd in onze ploegen, omdat wij nu eenmaal moeilijkheden hebben met het zoeken van mensen die accep tabel zijn voor Knokke: mensen met ta lenkennis, met internationale ervaring, die het juiste Knokke-toontje plus de ge makkelijke en goed verkoopbare Schwung weten te brengen. Maar dit jaar lagen de zaken toch wel anders, vind ik. We hebben deze keer uit driehonderd kan didaten dit vijftal uitgekozen: alle jon- DE ORGANISATIE van de Haarlemse Orgelmaand gaat steeds voort met ex pansie te zoeken buiten de grenzen van de Bavostad. Zo werd zaterdag voor de derde keer een bespeling van het Vulpen orgel der Carmel-kerk te Amstelveen in het algemene programma opgenomen, uiteraard wegens de bijzondere kwalitei ten van dit nieuwe instrument. Het werd bespeeld door Gaston Litaize, de blinde organist van de St. Francois- Xavier te Parijs, die wij concerterend aan het Bavo-orgel in de vorige week weer eens konden bewonderen om het veelzijdige van zijn kunstenaarsschap. Als eerste nummer koos hij nu de „Suite du aeuxième ton" van Clerambault, blijkbaar om de timbres van het instrument gedé- tailleerd te toetsen aan hetklankideaal van de Franse barok. Hetgeen tot inter essante ervaringen leidde, want de klank riep zeer kenmerkend de sfeer op van de orgelkunst uit de „grand Siècle", die het vooral in specifieke mixtuur-kleu ren en tongwerk zocht. De Toceato-Adagio-Fuga in C van Bach gaf Litaize gelegenheid om van de geduch te tirade voor pedaal-solo en de fantasierij ke ontplooiing van de Toccata een bewo gen virtuoze prestatie te leveren. Verder bij het ingetogen Adagio een haast Vivaldi- sche lyriek op te wekken, en tenslotte in de Fuga een uiterst objectieve Bach te la ten horen, correct als een academisch be toog, waar het stuk, in tegenstelling tot de voorafgaande delen, trouwens om vraagt. Van Messiaen hoorden, wij onder meea een bezielde interpretatie van „Dieu par- mi nous", het fragment uit „La nativité du Seigneur", waarin de componist wel licht het overtuigendst zijn subjectieve gevoelens aan de toehoorder meedeelt. Wij mochten het beluisteren in al de vir tuoze stuwing en de kleurige aspecten, waarmee de interpreet als van nature de geest der muziek van achter het noten beeld evocatief tot leven wekte. Het leek mij een beloning voor het geduldig luis teren naar het aartsvervelende „Les Ma- ges" dat er aan was voorafgegaan. Het type der dienende kunst van de Franse kerkorganist openbaarde zich tref fend in Litaizes „Allerheiligen-mis", aan hangend met het lubelend Gaudeamus-mo tief en zich met loswiekende fantasie ont wikkelend naar de geest en de vorm der liturgie van de dag. Het is anders dan bij Messiaen, maar in conceptie als lid van de gemeenschap, die met de motivische gegevens vertrouwd is, maar toch met evenveel artistieke zelfstandigheid. Tenslotte vergastte Litaize het publiek op een extra programmanummer, name lijk een uiterst briljante improvisatie over het „Ave Maris Stella", een thema dat ons sinds verleden dinsdag nog in het hoofd hing door de stralende uitvoering in de „Vespro" van Monteverdi. Het werd een sublieme manifestatie van spontane scheppingskracht en van virtuoos tech nisch kunnen. Men kon zich afvragen of men nu nog hetzelfde orgel hoorde, dat zo treffend in de Suite van Clérambault de Franse baroktimbres imiteerde. Men leef de nu in een totaal andere klanksfeer, uit hetzelfde instrument opgewekt door een blinde ziener van ongemene kleuraspec ten. -Een gedenkwaardige avond, dankzij de eminente kunstenaar Litaize en het rijke orgel van de Carmelkerk van Am stelveen. ge artiesten, die nu al een prachtige carrière hebben opgebouwd, via radio en tv en via de platen. En in dit vijftal ge loof ik voor het eerst voor de volle hon derd procent. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Moderne balletmuziek. 7.30 Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50 Lichte orkestmuziek. 8.00 Nws. 8.10 Ge wijde muziek. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Lichte gram.müziek. 9.00 Voor de zie ken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huis vrouw. 10.30 Morgendienst. 11.00 Lichte gram.müziek. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Aktualiteiten. 12.50 Operafragmenten. 14.00 Lichte orkest muziek. 14.20 Amusementsmuziek. 15.05 Ronde van Frankrijk 1967. 15.10 Klassieke muziek. 15.30 Modern strijkkwartet. 15 50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Lichte gram.müziek. 17.50 Overheidsvoorlichting. 18.00 Muziek in vrije tijd. 18.30 Amusementsmuziek. 19.00 Nws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant 19.30 Leger des Heils. 19.45 Wereldpanorama. 19.55 Lich te orkestmuziek. 20.15 Moderne muziek. 21.25 Visioen en visie. 21.45 Licht instru mentaal trio. 22.15 Avondoverdenking. 22 30 Nws. 22.40 Moderne liederen. 23.00 Het Duit se verzet tegen Hitier, (lezing). 23.15 Lichte gram.müziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7 23 Uitgeslapen.7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Uitgeslapen. 9.00 Oude gram.müziek. 9 35 Klassieke gram.müziek. 10.00 Lichte gram- muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws 11.02 R.V.U. 11.32 Pianorecital. 11.50 Lichte gram.müziek. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw.. 12.30 Tan go-rumba-orkest. 13.00 Nws. 13.10 Actuali teiten en kalender. 13.25 Vrij entree: caba ret. 13.50 Gesproken portret. 14.05 Viool en clavecimbel. 14.25 Blaastrio. 14.50 Moderne liederen. 15.00 Voor de kinderen. 16.00 Nws 16.02 Lichte gram.müziek. 16.30 Voor de zie ken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 VARA-Dans- orkest en solisten. 18.00 Nws. 18.15 Actuali teiten. 18.30 Licht ensemble. 18.55 Voor de kinderen. 19.20 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Akkoord. 20.45 Spreekt u maar 21.15 Samen uit-zelden thuis. 22.00 Accent 22.15 Lichte gram.müziek. 22.20 Ronde van Frankrijk. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten 22.55 Moderne muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Kalei- doscoop. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitaminen. 12.00 Nws. 12.02 Polenblut. 13.00 Nws. 13 02 Actualiteiten. 13.05 ZEt 'm op. 15.00 Nws 15.02 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.02 Toer beurt. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Rhythm and blues. 17.35 Country and Wes tern. BRUSSEL 324 m.. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12 40 Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Bui tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 16 03 Beurs. 17.00 Nws. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Lekenmo- raal en -filosofie. 18.50 Taalwenken. 18 55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.30 Amuse mentsmuziek. 20.00 Operette. 21.30 Amuse mentsmuziek. 22.00 Nws. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 16.15 Eurovisie: Tour de France He etappe. 18.30 Tour de France. 18.45 De Mini- molen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Klassiek concert voor Jonge mensen. 19 56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 De oude draaidoos. 20.55 De ter dood ver oordeelde. 21.20 De overkant. 21.30 Songfes tival Knokke. 22.30 Journaal. NEDERLAND II 20.01 Reclame. 20.05 Première: nws over films. 20.30 De Oom, speelfilm. 21.56 Re clame. 22.00 Journaal. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 17.00 Voor de kinderen. 16.30 Tour de France: 12e etappe. 18.30 Tour de France. 18.45 De minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Vakantie in Lipizza. (film). 19.25 Holland Festival Magazine '67 .19.41 Stichting Socutera. 19.56 Reclame 20 00 Uitzending van de B.P. 20.30 De Franse re volutie, (documentaire). 21.20 Ik beken (speelfilm). 22.50 Journaal. 22.55 Song Festi val Knokke. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Eén hori zontaal, (quiz). 20.25 Piano te koop, (TV- spel). 21.10 Christelijke verkondiging in Ja pan. 21.20 Japan gezien door zijn films: dl II De Japanse vrouw. 22.00 Internationale volksliedjes, 22.10 Reclame. 22.15 Journaal Maar wat is hier nu aan de hand? Het verschil in puntental tussen de eer ste en de tweede avond (en hierbij neem ik het nadrukkelijk ook op voor Neder land) is buiten iedere proportie. Vorig jaar hadden we met een uitgesproken slechte ploeg 299 punten en de volgende keer 348 punten. Zo kwamen we op de vijfde plaats, en terecht. Maar nu is toch werkelijk iedere verhouding zoek en nogmaals, ik breek hierbij, uit over wegingen van correctheid, een lans voor Nederland. Goed, het is moeilijk om het festival te openen en een half-lege, levenloze zaal in extase te brengen. Maar er is iets ergers: in de jury zit ten mensen die muzikaal gesproken geen „a" van een „b" kunnen onderscheiden. Die mensen, die ik niet met name wil noemen," aldus Baranscy, „kunnen zelfs niet horen of iemand zuiver of onzuiver zingt. Dan houdt het voor mij op. Ik vind, dat, met alle respekt voor de overi ge kwaliteiten van de jury, in sen der gelijk lichaam alleen tot oordelen be voegde musici zitting kunnen hebben. Di lettanten horen hier niet thuis. Begrijp me goed: ik ben niet ooos om dat we geen eerste prijs in de wacht kunnen slepen, maar ik wil gerechtig heid voor Nederland en voor ons. Itijn voorstel is de hele Duitse ploeg terug te trekken. Dat heb ik ook gezegd tegen casino-directeur Nellens en die is er erg van geschrokken. Ik wil wel optreden, maar niet geklassificeerd worden Deze hele vertoning is een schande voor Knok ke en een schande voor de Duitse ploeg, die hiermee een brevet van onvermogen krijgt opgespeld. En Engeland met al zijn hoge punten? Goede zangers zitten er ongetwijfeld bij, maar kijk eens naar het repertoire: het is hier toch geen Schlager-festival!" EEN ANDERE Duitser reageert wat voorzichtiger: „Terugtrekken zou lijken of we slechte verliezers zijn. We moe ten gewoon nog beter ons best doen, we moeten vervolgens proberen voor Ne derland en voor onszelf een herwaarde ring te krijgen en dan heb ik nog een paar voorstellen: a. volgend jaar moeten de punten pas na de halve finale opge maakt worden, b. de schriftelijke stem ming moet worden afgeschaft, c. er moet worden gejureerd als bijvoorbeeld bij kunstrijden op het ijs: openbaar, met bordjes, d. in geval van niet-uit- voerbaarheid van openlijke stemming, moet een jury-discussie volgen over de gegeven puntenaantallen. Het is waan zin, dat het allemaal zonder spreken gaat." De ploeg blijkt uiteindelijk te willen doorgaan en zo wordt ook deze soep weer niet zo heet gegetere als-^ze werd opgediend. NA AFLOOP van de jury uitslag liep Baranscy wanhopig en boos door de hall van het casino rond. „Ik heb wel gelijk gehad, we hadden niet meer mee moe ten doen, we zijn helemaal in de ver nieling!" De punten-uitslag was weer een verrassing: West-Duitsland 347 pun ten en Frankrijk 377 punten. Dat bete kent voor ons land dat we om boven Duitsland uit te komen vandaag in ie der geval 357 punten bij elkaar moeten zingen en om boven Frankrijk uit te ko men tenminste 416 punten. Nederland 1. De VPRO heeft voor deze dinsdagavond een oude serie uit de mot- tenballen gehaald. Het is Concert voor jonge Mensen, waarvan we in lang geen aflevering hebben gezien. Het zal menig een plezier doen Leonard Bernstein weer eens te zien en te horen. Zijn jeugdig publiek krijgt vanavond de vraag te be antwoorden: Wat maakt muziek tot een symfonie? De bouw van zo'n muziekstuk wordt door de dirigent geanalyseerd, waarbij hij het New York Philharmonic Orchestra enkele voorbeelden laat spelen. We krijgen fragmenten te horen van be roemde symfonieën: Beethovens vijfde, Brahms tweede en Tsjaikofsky's vierde. Ook Gershwins Rhapsody in blue staat op het programma. Na het journaal van acht uur precenteert Simon van Collem een bijzonder soort oude draaidoos. Hij ging nl. naar Wenen om daar zijn collega presentator Theo Lingen op te zoeken. Deze filmster heeft voor de Duitse tele visie een soortgelijke rubriek als Simon hier. Samen draaien ze oude fragmenten, voornamelijk van films, waarin Lingen zelf te zien was. Een korte film vervol gens naar een verhaal van Guy de Mau passant, „De ter dood veroordeelde". De man in kwestie heeft geluk, dat hij in het denkbeeldige staatje woonde, waar nie mand bereid bleek het vonnis te voltrek ken. En omdat het staatje er ook geen gevangenis op na hield, ontsprong de ver oordeelde de dans. Een heel kort filmpje vormt de overbrugging naar Knokke. Het is gemaakt door de Belgische cineast Herman Wuyts, en getiteld de Overkant. Het werd bekroond in Bergamo. In Knok ke zal de Nederlandse ploeg, Corrie Vink, Marianne Delgorge, Patricia Paay, Jerry Rix en Andy Star, het op moeten nemen tegen de Engelsen. Nederland 2. Het filmprogramma van de NTS begint met de rubriek van Charles Boost, Première. Nieuwe films worden besproken, waaronder de teken film Winnie the Pooh, Made in USA van Jean Luc Goddard en Fantomas contra Scotland Yard van André Hunebelle. Daarna de hoofdfilm. Het is een produkt uit de Engelse filmstudio's en wel „the L ncle van Desmond Davis, die als uit gangspunt koos een novelle van Marga ret Abrams. Hoofdpersoon is de zeven jarige (Gus), die eigenlijk maar één goe ie vriend in zijn leven heeft, nl. de win kelier Neame. Gus is op zeer jonge leef tijd „oom" geworden. Dat is voor zijn vriendjes en ook voor vele ouderen een bron van plezier. Het kereltje snapt het al lemaal niet al te best. Hoe kan dat nu, dat hij al oom is. terwijl zijn kameraadjes dat helemaal niet zijn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 9