Hoeveel vrijheid mag gegeven
worden aan psychopaten?
Beroemde dansers op hippie-fuif gearresteerd
IVaartnn
is iglo
sinattstqypelsiqf
uniek
„Italiaanse juryleden
knoeiden met punten"
Algemene Bank Nederland
Risico's bij afweging van de
medische wenselijkheid tegen
maatschappelijke veiligheid
Romeo kwam
beter tot
in de RAI iets
zijn recht
Met een A.B.N. Spaarbiljet196772
groeit uw spaargeld
in bijnavier-driekwart jaar
van fJOO,-naar f.133,-
DILEMMA VOOR GESTICHTSDIRECTIES
Niet
verontrustend
F£s l|Hv
Lou van Rees verklaart in Knokke:
NEGEN MUZEN
WOENSDAG 12 JULI 1967
13
Geen alternatief
Geen zekerheden
David, Koning
Het bevat géén conserveringsmiddel.
Het is pers-vers diepgevroren. Geen
bijsmaak! En nóg een wonder: negen
glazen echt sinaasappelsap uit dat klei
ne Iglo blikje! Drink 't morgen meteen.
1,35 per blikje
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma's
De afschuwelijke ontknoping van
het Doetinchemse drama confron
teert ons voor de tweede maal binnen
betrekkelijk korte tjjd met de vraag
welke risico's onze samenleving kan
en mag tolereren bij de behandeling
van gestoorde misdadigers. In het
Eindhovense geval betrof het een
„voorbereidend verlof", thans gaat
het om een ontvluchting, zij het niet
uil het rijksasiel „De Kruisberg" zelf,
maar uit de betrekkelijke vrijheid
van de daaraan verbonden werk-
boerderij.
Het is voor alles zaak dat het minis
terie van Justitie een onderzoek instelt
ons uit te maken in hoeverre de contro
le op „De Kruisberg" heeft gefaald en
meer in het algemeen welke maatrege
len er nodig zijn ter beveiliging van de
omwonenden. Maar dat verlost ons niet
van het onoplosbaar lijkende probleem
hoeveel vrijheid gegeven mag worden aan
psychopaten om hen voor te bereiden
op hun terugkeer in de maatschappij
en waar dus de grens moet worden ge
trokken in het belang van de veiligheid.
De verschrikkelijke gevolgen van de
recente mislukkingen maken dat we ge
neigd zijn om emotioneel en categorisch
te reageren en te zeggen: Dergelijke
mensen moeten ten koste van alles uit de
maatschappij verwijderd worden gehou
den voor altijd. Dit is echter zonder
meer onjuist. In verreweg de meeste ge
vallen worden de genomen risico's door
duidelijke resultaten gerechtvaardigd.
Het is een even hard feit als de inciden
tele mislukkingen dat het overgrote deel
van de „proefverloven" goed gaat.
bij iedere beslissing de medische wense
lijkheden afwegen tegen het alles over
heersende belang van de maatschappelij
ke veiligheid. Het ellendige is dat hij
echter nooit met zekerheden te maken
heeft, ten hoogste met vergelijkingen.
Heeft men bij voorbeeld met een zieke
lijke oplichter te doen, dan is een groter
risico aanvaardbaar dan in het geval van
iemand die een ernstig zedenmisdrijf
heeft begaan, zeker als dat ernstige ge
volgen had. Maar het blijft mensenwerk
en werken met mensen. Het is altijd
denkbaar dat een inrichting besluit een
onevenredig groot risico te nemen omdat
het medsich gezien „nu of nooit is". Maar
het toezicht van het ministerie van Justi
tie, dat de uiteindelijke beslissing neemt,
vormt voldoende waarborg dat het maat
schappelijk belang de doorslag heeft
zelfs al betekent dit dat het leven van
de delinquent gebroken wordt.
Is er dan niets te verbeteren? Zeker,
maar dat is niet zo eenvoudig. We kun
nen wel pleiten voor meer geld, meer
gebouwen, meer mensen, meer facilitei
ten voor de nazorg en wie de psycho-
patenasiels kent weet dat dit allesbehalve
een loze kreet is. Maar uiteindelijk is
vooruitgang afhankelijk van de nu een
maal niet afdwingbare vorderingen van
de wetenschap en vooral van de hele in
stelling van de maatschappij tegenover de
misdadigheid. En er ontbreekt nogal vaak
wat aan de bereidheid tot een zakelijke
aanpak. Geen verschijnsel hangt zozeer
samen met de hele instelling van een
samenleving als de misdadigheid en de
aanpak daarvan. Maar geen verschijnsel
wordt ook zo gemakkelijk „verdrongen".
Het is alleen zo tragisch dat er zulke
schokkende gebeurtenissen nodig zijn om
ons die les te leren.
Mr. F. Kuitenbrouwer
„De cijfers wijzen geenszins op een
gevaarlijke werkzaamheid in veront
rustende mate van ten onrechte op
vrije voeten gestelde psychisch ge
stoorden". Tot deze conclusie kwam de
Utrechtse officier van justitie mr. W.
H. Overbeek na een onderzoek over
1963 naar veroordelingen van recidi
visten in zijn arrondissement.
In dat jaar werden wegens zware
gewelds- en sexuele criminaliteit en
brandstichting totaal 105 mensen met
een strafblad veroordeeld. Daarbij wa
ren slechts twee die reeds eerder tot
een onvoorwaardelijke terbeschik
kingstelling waren veroordeeld.
Dit percentage van 2 stemde over
een met de landelijke cijfers over 1958.
Van het totale aantal van 1663 recidi
visten, die voor delicten in de agres
sieve en sexuele sfeer en brandstich
ting) werden veroordeeld, waren er 34
reeds eerder tot tbr veroordeeld.
Over ontvluchtingen tijdens de tbr,
zijn vorige maand interessante gege
vens gepubliceerd in het proefschrift
van de socioloog dr. Jesse, die verbon
den is aan de Utrechtse Van der Hoe-
venkliniek en daar van 1955-1961 een
onderzoek deed. In die tijd werden 203
mannen en 29 vrouwen ingeboekt en 928
ontvluchtingen geconstateerd.
(Dr. Jesse spreekt van „ongeoorloof
de afwezigheid").
In 1962 toen 51 patiënten bij het on
derzoek waren betrokken, betrof 93 pet
van de processen-verbaal vermogens
delicten. Het meeste aantal misdrijven
kwam voor bij langdurige ongeoorloof
de afwezigheid. Het aantal processen-
verbaal tegen ontvluchte delinquenten
neemt af, zegt dr. Jesse, die stelt dat
de ongeoorloofde afwezigheid een on
vermijdelijk risico is van een goed pe
nitentiair beleid.
stoorde delinquent minder schuld" hééft
dan de gewone misdadiger. Tbr wordt im
mers toegepast wanneer een misdaad,
„wegens gebrekkige ontwikkeling of zieke
lijke stoornis der geestvermogens" geheel
of gedeeltelijk niét kan worden toegere
kend aan degeen die haar beging.
Het is dan ook een fabeltje dat mis
dadigers erop uit zouden zijn om een tbr
te krijgen. Integendeel. Zij willen tot iedere
prijs een „normale" veroordeling en een
gewone vrijheidsstraf, want dan weten ze
tenminste precies wanneer ze vrij komen.
Hun invrijheidsstelling is dan immers al
leen afhankelijk van het uitzitten van hun
tijd. Ons strafrecht gaat ervan uit dat
iemand wordt gestraft voor wat hij heeft
gedaan en niet voor wat hij misschien
ooit nog eens zal doen. Iets anders is
ook ondenkbaar, tenzij er voor vrijwel
ieder vergrijp een onbeperkte straf wordt
opgelegd. Maar daar willen zelfs de meest
totalitaire regimes niet aan.
Toen onze wetgever in 1886 een grens
stelde aan de strafduur, erkende hij
daarmee de onvermijdelijkheid van reci
dive (herhaling). Onze samenleving heeft
daarmee kunnen leven, zoals ze dat ook
leerde te doen met andere maatschappe
lijke risico's (het verkeer) en het inzicht
dat de misdadigers ook mensen zijn.
Churchill heeft gezegd: „Ook de goede
huisvaders zijn tot alles in staat". Nu is
juist het ironische dat de kans op herha
ling, die bij de invrijheidsstelling na een
normale gevangenisstraf geen rol speelt,
juist een doorslaggevende maatstaf vormt
bij de beslissing over het beëindigen
van de tbr, die nota bene meer als „be
handelingsmaatregel" is gedacht. Daar
door komen de gestichtsdirecties zo vaak
voor een tragisch dilemma te staan.
Medisch inzicht zegt hun dat genezing
nimmer mogelijk is zonder een beroep
te doen op alles wat de gestoorde delin
quent aan verantwoordelijkheidsgevoel
heeft. Willen zij ooit iets bereiken, dan
moeten ze hem wel stukje bij beetje wat
meer bewegingsvrijheid geven, bijvoor
beeld door hem eerst onder geleide bui
ten het asiel te laten gaan, vervolgens door
hem (eerst weer onder geleide) korte
verloven te geven en tenslotte door het
proefverlof te geven dat een voorbereiding
is voor het voorwaardelijk ontslag ui
teraard zoveel mogelijk met inschake
ling van deskundige begeleiding.
In iedere fase is mislukking mogelijk
en daarom zal de (geneesheer-)directeur
Alleen daarom al is er geen alternatief
voor de huidige praktijk van het moei
zame zoeken naar verantwoorde kansen
voor de gestoorde misdadiger. En laten
we daarbij een ding niet over het hoofd
zien: er zijn gestoorde delinquenten die
nóóit meer vrij komen. De terbeschik
kingstelling van de regering (tbr) wordt
weliswaar voor twee jaar opgelegd, maar
de rechter kan haar jaarlijks verlengen,
desnoods tot de dood erop volgt. En dat
terwijl in de grond van de zaak de ge- S^speeld door het Syrnfome-Orkest
Bij de première van „Romeo en
Giulietta" van Rudi van Dantzig
werd de muziek van Serge Prokovieff
per geluidsband als ik het wel heb
van Bos'tÖn onder leiditïg van Eugene
Ormandy ten gehore gebracht. De
verklaring daarvoor was heel plausi
bel: de orkestbak van de Stads
schouwburg in Amsterdam is ietwat
klein voor de hier
gevergde bezet
ting. Dinsdagavond
heeft het Natio
nale Ballet het
zelfde werk uitge
voerd in het Con-
grescentruih in de hoofdstad, waar de
accommodatie veel gunstiger is. Dien
tengevolge kon men luisteren naar de
klanken van het Gelders Orkest on
der leiding van André Presser, die
kennelijk werden voortgebracht na
onvoldoende repetitietij d.
Gelukkig zijn er deze week vier voor
stellingen van dit, werk in het Holland
Festival, zodat de mogelijkheid niet uit
gesloten moet worden geacht, dat men
nog ingespeeld raakt
De tweede merkwaardigheid was het
feit, dat dit avondvullende kijkspel we
derom werd vertoond met Yvonne Ven-
drig en Simon André in de titelrollen.
Men zou bij deze gelegenheid toch ten
minste de alternatieve figuren Olga
de Haas en Hans Knill hebben ver
wacht. Die echter zijn pas woensdag en
vrijdag aan de beurt. Voor een verge
lijkend oordeel moeten we dus nog even
geduld vragen. Als het enigszins moge
lijk is hoop ik u dan tevens te laten we
ten, of de verdere rollenveranderingen
een verbetering of een verslechtering be
tekenen en er inderdaad belangstelling
bestaat voor deze avond, vol romantiek,
zoals men verwacht..
Intussen is er ruimte voor een opmer
king. In de voorbereidingstijd werd aan
gekondigd dat Henk van Ulsen zich met
de toneelregie zou belasten. Achteraf
blijkt deze medewerking niet te zijn door
gegaan. Herhaaldelijk heeft men aanlei
ding zulks te betreuren, bijvoorbeeld bij
de opkomst van de vorst van Verona of
tijdens de gevechten, maar vooral bij de
Prinselijk paar. Prinses Beatrix en prins
Claus hebben met een bevriend echt
paar in Theater Carré te Amsterdam
een voorstelling van „Prometheus" bij
gewoond, die gegeven werd in het ka
der van het Holland Festival.
DE openbare aanklager in San Fran
cisco heeft besloten geen vervolging in te
stellen tegen Dame Margot Fonteyn en
Rudolf Noerejev het befaamdste bal-
letpaar ter wereld. Ze hebben vijf uur
gevangen gezeten na een razzia in de
hippies-wijk van San Francisco. Er wer
den nog zestien andere personen gearres
teerd, maar ook tegen hen zal geen ver
volging worden ingesteld.
De openbare aanklager zei, dat er on
voldoende bewijzen zijn om vast te stel
len wie van de achttien marihuana in
zijn of haar bezit had. Hij verklaarde
dat het niet instellen van een vervolging
niets te maken heeft met de identiteit
van de betrokkenen, maar dat dit ge
beurt, omdat er naar zijn mening onvol
doende reden voor arrestatie was.
Dame Margot, die een witte hermelij
nen mantel met zwarte mouwen droeg,
vluchtte naar een aangrenzend dak toen
de politie op het toneel verscheen, en
werd daar gearresteerd. Haar danspart
ner werd in volle lengte uitgestrekt op
een ander dak aangetroffen. Fonteyn en
Noerejev beiden roken niet blijken
op uitnodiging van een kennis uit nieuws
gierigheid naar een hippiefeest te zijn
gegaan. Ze waren daar nauwelijks een
kwartier toen de politie kwam.
eerste kennismaking van de onder een
ongelukkig gesternte geboren gelieven.
Wat Shakespeare hier heeft voorgeschre
ven werd plastisch onvoldoende gereali
seerd.
Om met iets positiefs te eindigen: de
dekors van Toer van Schayk kwamen in
deze grote toneelruimte veel beter tot
mm recht dan in wat nog altijd wordt
genoemd de eerste schouwburg van het
land, zij het dat men dit keer kampte met
belichtingsproblemen.
ADVERTENTIE
(Van onze rtv-medewerkster)
KNOKKE Het grootste schandaal van
de laatste negen jaren in Knokke is
gisteravond in alle hevigheid losgebar
sten. Er is geknoeid in de jury. Helaas
betrof dat alweer ons land. Nederland
heeft het niet verder kunnen brengen
dan 330,5 punten tegen Engeland 392,5,
een schandelijke puntenwaardering, die
tot protesten zowel bij de Nederlandse
als bij de Engelse groep leidde.
Ploegleider Willem Duys zei op een
persconferentie: „We hebben deze keer
ons uiterste best gedaan; was ons zo
iets dergelijks de eerste maal overko
men, dan hadden we niet geprotesteerd,
maar wat we nu vanavond met z'n al
len gedaan hebben was werkelijk bijna
boven ons eigen niveau uit. Iedereen
heeft geschat, dat Engeland en Neder
land ongeveer met een gelijke score
zouden eindigen. We zouden ook trevre-
den zijn geweest met minder punten,
maar de uitslag van 330 punten is wer
kelijk ronduit misselijk. Wat wij doen?
Wij gaan niet weg, natuurlijk niet. Wij
zangers en leiders hebben niets met de
jury te maken. Wij blijven hier zitten
uit collegialiteit en omdat het goed is
om te kijken wat andere landen preste
ren."
Toen kwam de ex-ploegleider en thans^
jurylid Lou van Rees naar buiten. Hij
zei, hoewel hij als jurylid eigenlijk niets
mag zeggen volgens de reglemehten,
dat er iets mis was gegaan met de ju
rering: „Er is gezwendeld, de Italianen
hebben de zaak in de maling genomen".
Een algehele run op de jurykamer was
het gevolg van deze mededeling. Lou van
Rees gaf zijn mening: „laat ik begin
nen met u te vertellen, dat het mij niet
kan schelen welke plaats Nederland in
dit festival bereikt, maar ik houd niet
van oneerlijkheid en ik zeg hierbij pu
bliekelijk, dat de Italiaanse jury gezwen
deld heeft."
„De zaken liggen zo: de punten wa
ren al wel ingeleverd bij de voorzitter,
maar de discussie was nog in volle gang
en op een dergelijk moment mag de voor
zitter nog helemaal geen enkele medede
ling doen aan de pers. Uit die conversa
tie bleek, dat de twee Italiaanse jury
leden uit protest tegen het feit dat er
gisteren nogal wat gemarchandeerd was
met de puntenwaardering ten opzichte
van hun landgenoten, een houding had
den aangenomen als de drie bekende
aapjes: handjes voor de ogen, voor de
oren en voor de rest maar doen of er
niets aan de hand is. Ze hebben exact
dezelfde puntenwaardering gegeven als
Nederland de eerste avond gekregen had.
Dat is natuurlijk een schandelijke affaire.
Juryleider Rosat heeft het niet gehoord.
Hij was te vroeg naar buiten gegaan.
Dat is een fout die ik hem toch wel moet
verwijten. Wat ik nu zelf moet doen, ik
weet het niet. Er is maar één woord dat
een jury opgeplakt kan worden: correct.
Maar dat kan helaas van déze jury niet
gezegd worden. Ik weet nog niet wat ik
zal doen, ik wil er eerst nog een nachtje
over slapen om dan mijn houding te bepa
len".
De algemene stemming bij de deelne
mende ploegen, behalve dan bij de Itali
aanse. is deze: wij zullen volgend jaar
Knokke mijden als ware het een besmet
oord.
ADVERTENTIE
Dit betekent een samengestelde interest van
6H°lo per jaar. Na 15 juli wordt rente bijberekend.
Deelneming aan het Premie Spaarplan betekent een"]
I extra premie van f20.-. Dan is het rendement i
i ruim9}£0/o.
i_i
Folders en inlichtingen bij al onze kantoren.
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15
Lichte gramm.muz. 7.55 Overweging. 8.00
Nws. 8.10 Voor de kinderen. 8.30 Nws. 8.32
Vakantietips. 8.45 Lichte gramm.muz. 10.00
Moderne orkestmuz. 11.00 Voor de zieken.
11.30 Klassieke kamermuz. 12.27 Meded. voor
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Pro
memorie. 12.45 Doe het zelf. 13.00 Klassieke
gram.muz. 13.45 Voor de vrouw. 14.15 Klass.
muz. 14.45 Boemmm. 15.05 De ronde van
Frankrijk. 15.10 Actualiteiten. 15.15 Moments
classiques. 15.25 Sphinx. 15.45 Pianorecital.
16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Moderne Ne
derlandse muz. 16.55 Amusementsmuz. 17.25
Licht instrumentaal kwartet. 17.50 Koozrang.
18.10 Sport. 18.30 Lichte gramm.muz. 19.00
Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Klassieke ge-
wijze muz. 20.00 Licht instrumentaal en
semble. 20.30 Gevarieerd muziekprogramma.
22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws, 22.40
Boekbespreking. 22.45 Kerkorgelconcert.
23.15 Poëzie en muz. 23.45 Lichte gramm.mu
ziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
Lichte gramm.muz. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws.
8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte gramm.muz.
8.50 Morgenwijding. 9.00 Muz. uit de 18de
eeuw. 9.30 Toppers van toen. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.55 Beurs
12.00 Licht orkest en zangsoliste .12.27 Me
dedel. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Licht
orkest. 12.50 Draaiorgelmuz. 13.00 Nws. 13.10
Actualiteiten. 13.30 Pianorecital. 14.00 Bei
aardconcert. 14.15 Voordracht. 14.30 Omroep
orkest. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02
Zuidamerikaanse muz. 16.30 Internationaal
Folkloristisch Festival. 17.00 Rolde 18 00
Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 Dausorkest
met zangsolisten. 18.55 Gesproken brief. 19.00
Klassieke muz. 19.30 De spelers en het spel.
20.00 Nws. 20.05 Kunst. 20.30 Omroeporkest
en solisten. 21.20 Honger van Nasja (hoor
spel). 22.20 Ronde van Frankrijk. 22.30 Nws.
22.40 Actualiteiten. 22.55 Lichte gramm.muz
23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muziekjes.
10.00 Nws. 10.02 Nwe langspeelplaten 1100
Nws. 11.02 Muziek bij de koffie. 12.00 Nws.
12.02 Transistor. 13.00 Nws. 13.02 Top Der
tig! 14.30 Lagelanders. 15.00 Nws. 15.02 Ge
varieerd muz.programma.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. 12.02 Lichte muz. 12.40 Weer
bericht. 12.48 Lichte muz. 12.55 Buitenlands
persoverzicht. 13.00 Nws. 16.03 Beurs. 17.00
Nws. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten
Amusementsmuz. 18.45 Sport. 18.52 Taai-
wenken. 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws. In
ternationaal koorfestival. 20.00 Klassieke
muz. 21.10 Gewijde muz. 22.00 Nws
Béjartmis. Maurice Béjart zal op 3 au
gustus ter gelegenheid van het festi
val van Avignon in Zuid-Frankrijk een
nieuw ballet ten doop houden Het
heet: „Messe pour le temps présent"
en het is opgedragen aan de nagedach
tenis van de danser Patrick Belda, die
kort na de première van Roméo et Ju
liette bij een auto-ongeval is omgeko
men. De mis zal negen delen omvat
ten, waaraan teksten van Nietzsche,
Hitler, Boeddha en Franse folkloristi
sche kinderliedjes naast fragmenten
uit het Hooglied ten grondslag zullen
liggen. Ze worden gedeclameerd door
leden van het gezelschap van Jean-
Louis Barrault, aldus onze Brusselse
correspondent.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
17.00 Voor de kinderen. 16.30 Tour de
France: 12e etappe. 18.30 Tour de France.
18.45 De minimolen. 18.50 Journaal. 18.55
Reclame. 19.00 Vakantie in Lipizza, (film).
19.25 Holland Festival Magazine '67 .19.41
Stichting Socutera. 19.56 Reclame. 20 00
Uitzending van de B.P. 20.30 De Franse re
volutie, (documentaire). 21.20 Ik beken
(speelfilm). 22.50 Journaal. 22.55 Song Festi
val Knokke.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Eén hori
zontaal, (quiz). 20.25 Piano te koop, (TV-
spel). 21.10 Christelijke verkondiging in Ja
pan. 21.20 Japan gezien door zijn films: dl.
II De Japanse vrouw. 22.00 Internationale
volksliedjes. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
15.30 Tour de France: 13e etappe. 18.30
Tour de France. 18.45 De Minimolen. 18 50
Journaal. 18.5 Reclame. 19.00 De Verrekij
ker. 19.10 Van gewest tot gewest. 19.30
Charlie Chaplin. 19.53 Toeristische tips. 19.56
Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20
Spel zonder knikkers (documentaire). 20.50
Brandpunt. 21.30 Songfestival Knokke 1967:
Finale. NTS: 22.45 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 De onbe
kende wereld: Quemoy. 20.30 Kunst per ko
lom: programma over kritiek in kranten.
21.10 De nacht van de terugkeer van een
dode (t.v.-film). 22.00 Reclame. 22.05 Jour
naal. 22.30 Moeder worden in Ludhiana.
Nederland I. Vakantie in Lippiza opent
het avondprogramma. Julka laat haar
goede hart weer eens spreken, als ze een
eekhoorntje vindt, dat een ongeluk heeft
gehad. Ze zet alles aan de kant om het
diertje te redden. Als de eekhoorn veilig
is, presenteert Jan Venema zijn Holland
Festival Magazine. Een kort Socutera-
filmpje over het Nederlandse Asthma
Fonds vult de tijd tot acht uur. Na het
journaal eerst de Boerenpartij. Daarna
een documentaire van de Amerikaanse te
levisie over de viering van de veertien
de juli in Frankrijk. Op die datum werd
indertijd de Bastille bestormd, waarmee
de grote revolutie begon. De Fransen vie
ren dat feest nog altijd zeer hartstochte
lijk en de Amerikanen wilden wel eens
weten waarom De hoofdfilm is een thril
ler van Alfred Hitchcock: I confess ofwel
ik beken. De hoofdpersonen zijn Montgo
mery Clift, Anne Baxter, Karl Malden, O.
E. Hasse en Dolly Haas. Montgomery
Clift vertolkt de rol van de jonge pries
ter Michael Logan, die het slachtoffer
dreigt te worden van zijn biechtgeheim. Er
is een advocaat vermoord. De moorde-
Bob Verstraete in Piano te koop".
naar komt biechten bij de priester, maar
zwijgt als de wereldlijke rechter de dader
van de misdaad zoekt. Het is zelfs nog
erger: hij beschuldigt de priester ervan
de moordenaar te zijn en onderneemt ook
niets als de aanwijzingen tegen Logan zich
opstapelen en die dreigt veroordeeld te
worden. De geestelijke voert een inner
lijke strijd: moet hij zijn biechtgeheim
vergeten en zichzelf redden of moet hij
zichzelf opofferen en zwijgen? Hij krijgt
hulp, maar die brengt hem van de wal
in de sloot. Uiteindelijk komt alles op z'n
pootjes terecht. Na het laatste nieuws
zang uif Knokke. Vanavond de ploegen van
België en Italië.
Nederland 2. De NCRV geeft eerst de
kijkers de gelegenheid geld te verdienen.
Dick van 't Sant zit weer bij de telefoon
als het spelltje „Eén horizontaal" wordt
gespeeld. De puzzelaars zitten startklaar
thuis. Hoofdschotel van de avond is een
herhaling en wel van het televisiespel
„Piano te Koop" van Christian Bock in
een vertaling van Nel Bakker. Het is een
eenvoudige komedie. Eigenlijk gaat het
maar om één ding: de heer en mevrouw
Kiliaan (Bob Verstraete en Lies de Windt)
zitten in geldzorgen. Ze weten maar een
manier om aan geld te komen: hun piano
verkopen. Het gaat niet van harte, want
ze zijn nogal trots op hun bezit, maar uit
eindelijk wordt er toch een advertentie
geplaatst. Dan komen de adspirant-ko-
pers: een jazzpianist, een componist, een
zanger, een rijke meneer, die zijn vrouw
wil verrassen. Er zijn wel serieuze kopers
bij, maar meneer Kiliaan kan het toch
telkens maar niet over zijn hart verkrij
gen „verkocht" te zeggen. Na een kort
intermezzo over christelijke verkondiging
in Japan volgt de tweede film van drie
Amerikaanse documentaires over Japan,
gezien door zijn films. Richtte Donald Ri
chie in de eerste aflevering de aandacht
op het gezin, nu is de Japanse vrouw het
object van zijn beschouwing. De rol van
de vrouw in deze samenleving, haar
emancipatie en haar gebondenheid aan
oude tradities worden belicht aan de
hand van fragmenten uit Japanse speel
films. De avond wordt besloten met een
programma van volksliedjes uit verschei
dene landen, die worden gezongen door
Elise Lioni, alt, Simon van der Geest,
tenor en Meinard Kraak, bariton begeleid
door een ensemble o.l.v. Henk Bijvanck
C-TROS. Het bestuur van de Televisie-
en Radio Omroep Stichting Tros heeft
officieel bericht ontvangen van de mi
nister van Cultuur, Recreatie en Maat
schappelijk Werk, dat met ingang van
1 oktober aan de Tros zendtijd is toe
gewezen als omroeporganisatie-C.