Britten's War Requiem past het best in een kerkgebouw Kamermuziek uit barok op concert in Zandvoort EERSTE ZOMER-EXPOSITIE VAN GALERIE-T f Goede uitvoering concertgebouw Toneeljubileum van Sylvain Poons daverend succes Jo Haazen won beiaardconcours ff S 11H*- Leroi Jones gearresteerd In augustus verdwijnt de TV-bromtoon Mulligan speelde met Russen Lana Turner wil van zesde man af 31 Nederland klaagt over Italiaanse TV-serie ■7 ZATERDAG 15 JULI 1967 De bijna tastbare stilte na het laatste akkoord van het War Requiem werd plotseling ruw verstoord door het applaus van een stampvolle zaal. Het diep getroffen publiek zocht een uitweg voor de emotie die teweeg gebracht was door het aangrijpende protest van Benjamin Britten tegen de onmenselijke verschrikking van de oorlog. Het is be grijpelijk dat men zijn dankbaarheid wil bqtonen aan allen die een bijdrage leverden in de huiveringwekkende vertolking van deze dodenherdenking, maar het is tegelijk een onjuistheid jegens de diepere gevoelens van de dichter en de componist. J. H. Moolenijzer 11 n l I A Al n gel niet bij betrok- H U L L ken is maar die er in hun baroksfeer mee verwant zijn. Hier- f f O T I tl K toe behoorde de mu- u I |ll* ziekavond die vrijdag plaats vond in de Nederlands hervormde kerk te Zandvoort en verzorgd werd door het trio Frans Bruggen, blokfluit, Anner Bijlsma, cello, en Gustav Leonart, clavecimbel. Jos de Klerk De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma's War. The Poetry is in the pity. All a poet can do is to warn". Hieruit blijkt dat Britten, die zelf ge tuige is geweest van de tweede wereld oorlog. een alomvattende betekenis heeft willen hechten aan de gedichten van Wil fred Owen. De tenor en de bariton, be geleid door het kamerorkest vertolkten de wereldlijke tekst, de sopraan, het Toon- Want als de dichter zich afvraagt: Waartoe dient het klokgelui voor hen die sterven als beesten?", dan zouden wij de vraag moeten stellen: Waartoe dient het applaus, dat slechts dank kan bren gen aan de vertolkers van het leed, maar dat nooit een eind kan maken aan het eeuwig lijden van de mensheid. In mijn voorbeschouwing tot deze uit voering van ERBIJ van 8 juli, schreef ik dat de combinatie van liturgische en we reldlijke teksten, een uitvoering buiten kerkelijk verband mogelijk en wenselijk maakte. Na deze uitvoering in de concert zaal ben ik echter tot de conclusie geko men, dat dit Requiem de stilte en de gees telijke concentratie behoeft van 'n kerkge bouw, waar het ook voor geschreven is. Het was immers bestemd om te worden uitgevoerd in de herbouwde cathedraal van Coventry in 1962, niet als een concert, maar als een symbolische getuigenis van het geloof in de Vrede en de broederschap der volken. De solisten van deze concert-uitvoering waren: Stefanie Woytowicz, een Poolse zangeres met zeer bijzondere stemkwali- teiten, die vooral in het Lacrimosa dies illa, een grote ontroering teweeg bracht. Peter Pears, vriend en lotgenoot van Brit ten in de oorlog, en Thomas Hemsley, die reeds meerdere malen de baritonpartij van dit Requiem heeft gezongen. Zij ver tolkten hun partijen op indrukwekkende wijze. Het Concertgebouworkest, dat voor deze gelegenheid was gesplitst in een groot symfonieorkest en een kamerorkest, ondersteunde het geheel met grote toewij ding. Het Toonkunstkoor van Amsterdam, versterkt met de Koninklijke mannen- zangvereniging APOLLO, gaf vele bewij zen van buitengewone kwaliteit op het ge bied van de koorzang en het Engelse jon genskoor, Section of Wandsworth School Boys Choir, Londen, verraste met, een prachtige heldere klank in de aanvang van het Offertorium. Volledigheidshalve moet ik nog vermel den, dat ik in mijn inleiding in ERBIJ ten onrechte de indruk heb gewekt, alsof de dichter Owen een opdracht geschreven zou hebben in de partituur van Britten. Wilfred Owen is echter reeds aan het ein de van de eerste wereldoorlog gesneuveld en Britten moet zelf de onderstaande op dracht boven zijn partituur geschreven hebben: „My subject is War, and the pity of (Van onze correspondent) AMSTERDAM. Het vijftigjarig to neeljubileum van Sylvain Poons is een daverend succes geworden. Tien tallen open doekjes waren gisteren de hulde, die het publiek in de Kleine Komedie in Amsterdam de nu 7I-jarige „Wijntje" bracht na de eerste succesvolle opvoe ring van zijn jubileumstuk „Getrouwd. of niet?" van de Israëlische schrijver journalist Ephraim Kishon. Officiële hulde was er ook. Wethouder A. A. Verheij overhandigde hem de zil veren eremedaille van de stad Amster dam. Namens de minister van Cul tuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk kreeg de heer Poons een eenmalig ere geld van duizend gulden aangeboden. Mr. P. Mijksenaar bood Sylvain Poons namens het werkcomité, dat de viering van zijn vijftigjarig tobeeljubileum heeft voorbereid, een bedrag onder couvert aan. Heintje Davids, met wie Sylvain Poons vele malen is opgetreden, had een va kantie onderbroken om hem op het to neel geluk te komen wensen. De eerste voorstelling van „Getrouwd, of niet?" werd onder meer bijgewoond door de ambassadeur van Israel in ons land. (Van onze correspondent) HILVERSUM. De 23-jarige Antwer penaar Jo Haazen heeft in alle opzichten het negende internationaal beiaardcon cours in Hilversum, onderdeel van het Holland-festival, ge- u n I A 1/ n wonnen. Hij legde Vl •- L IJ U zowel beslag op de wisselprijs van de ge meente Hilversum als op .de door het bestuur van het Hol land-festival be schikbaar gestelde improvisatieprijs. De prijzen werden in het feeëriek verlichte raadhuis van Hilversum uitgereikt door burgemeester J. J. Poot en namens het Holland-festival door mr. M. Vrolijk. Jo Haazen had de Hilversumse prijs vo rig jaar ook reeds gewonnen. Het was voor de jury, bestaande uit Piet van den Broek, Chris Bos en Oscar van Hemel geen moeilijke beslissing. De Belg, leer ling van Staf Nees en Piet van den Broek en hoofd van een jeugdmuziekschool in Antwerpen, had een ruime voorsprong op de overige vier deelnemers. Het peil lag lit jaar veel hoger dan de voorgaande jaren. kunstkoor en het Jongenskoor zongen de Latijnse teksten. Het geheel stond onder leiding van Bernard Haitink, die naar mijn smaak wel wat te pathetisch te werk ging. Soberheid is een eerste eis bij een werk van dit karakter. Een woord van hulde aan de leiding van het Holland Festival is hier zeker op zijn plaats. Het besluit om de uitvoering van Benjamin Brittens War Requiem te ver wezenlijken, getuigt niet alleen van kunstzinnig verantwoordelijkheidsgevoel, maar ook van diep menselijk inzicht. NEWARK De bekende neger-toneel schrijver Leroi Jones is in Newark gear resteerd op beschuldiging van het bezit van twee geladen 32 kaliber pistolen. Hij werd naar de districtsgevangenis overge bracht. De borgsom waarop hij vrij kan komen is gesteld op 25.000 dollar. Leroi Jones zal 26 juli moeten voorkomen. De 32-jarige Jones schrijft voor het „Black Arts" theater in Harlem, waarvan hij enige tijd directeur is geweest. In het theater worden voornamelijk tegen de blanken gerichte stukken opgevoerd. BUSSUM. In augustus zal de brom- toon, die ten behoeve van het kijkdicht- heidsonderzoek op gezette tijden door TV- uitzendingen wordt gemengd niet meer hoorbaar zijn. De signalen van lage frequentie dienden om speciale bandrecorders, geplaatst bij een aantal televisiekijkers, te doen starten. De bromtoon bleek in de praktijk wei eens storend te werken, omdat niet alle TV-toestellen over een toonregeling be schikken met behulp waarvan de lage bas kon worden weggedraaid. In augustus wordt het startsignaal niet meer via het geluidskanaal van de TV, doch via het beeldkanaal gestuurd. In- plaats van een lage frequentie wordt dan een zeer hoge frequentie gebruikt, die boven de waarnemingsdrempel van de menselijke zintuigen ligt. Tot de manifestaties van de Haarlemse Orgelmaand behoren ook een tweetal con certen waar het or- Nu, na een langdurige slaap de alou de blokfluit weer in de praktijk is opge nomen, populair geworden en op zuiver muzikale gronden en virtuose behande ling door kunstenaars als een Frans Bruggen als volwaardig instrument is aanvaard, vooral om zijn objectief ka rakter in tegenstelling tot de meer expres sieve dwarsfluit, komen van onder het stof der bibliotheken schatten van frisse kamermuziekstukken uit de baroktijd te voorschijn die kennelijk voor blokfluit be stemd waren, doch tegelijk met het in strument in vergetelheid raakten. Aan deze herwaardering is voor een groot ge deelte ook de herwaardering van Tele- mann te danken, de zeer begaafde veel schrijver, van wiens kunst wij deze avond een paar frappante staaltjes te ho ren kregen. Frans Bruggen speelde van hem op de altblokfluit twee solowerk jes (Fantasie in a en in c), opvallend om het duokarakter in de zinsbouw en de aanwending van gebroken akkoorden. Hoe effectief dit duokarakter naar voren trad is het geheim van Bruggen's inter pretatiekunst om de starre objectiviteit van de klank weg te werken en een le vendige muziek tot stand te brengen. Het tweede stuk van Telemann was een Partita voor sopraanblokfluit in Es met clavecimbel en cello als continuo. Hier musiceerde de heldere muziek- trant van de barok, die om zijn direct heid ook in onze tijd aanspreekt, al thans bij muziekgevoeligen die nog niet horende doof zijn voor mooie dingen uit een ver verleden. Tot de oudjes die weer in tel komen be hoort ook Verracini, van wie Frans Brug gen een Sonate op de altfluit ten beste gaf, die in haar continuostijl de Italiaan se muziekgeest van haar tijd waardig vertegenwoordigde. Aan de beide andere comparanten van MOSKOU (AP) De Amerikaanse jazz musicus Gerry Mulligan heeft vrijdag op een geleende altsax zes uur lang met Rus sische musici een jamsession gehouden. Het gehoor bestond uit honderdvijftig Rus sische musici en hun vrienden. De jam session vond plaats in een broeierig zaaltje van een jeugdclub in de Gorkistraat. HOLLYWOOD (AP) De filmster Lana Turner heeft echtscheiding aangevraagd van haar zesde echtgenoot, de filmprodu cent Robert O. Eaton. Ze beschuldigt haar echtgenoot van geestelijke wreedheid. het Trio was, evenals aan Frans Ver- bruggen een solobeurt in het program ma voorbehouden. Anner Bijlsma vertolk te met geraffineerde techniek een der zes geduchte Suites (die in c) van Bach; en Gustav Leonardt verruilde zijn opge geven programmanummer (Bach's En gelse suite in g) met twee zeldzaam ge hoorde composities van de meester, waarvan ik er één bij Bitter als bestemd voor de luit vermeld vind: een Prelude, Fuga en Allegro in es. Het andere, een Fantasie, waarschijnlijk ook luitmuziek van origine, bracht het verrassend ef fect te horen van gedurfde ritmische en harmonische combinaties. Muziek van de stilte die haar ongemene kracht toont door grote innerlijke spanningen. Een talrijk publiek heeft deze nieuwe manifestatie van de Haarlemse Orgel maand hartelijk toegejuicht; er was re den te over toe. Het is een nog piepjonge instel ling, Galerie-T aan de Haarlemse Bakenessergracht. Ze heeft nog geen tradities, maar de galeriehouders, de heer en mevrouw Funke zijn wel van plan een traditie te vestigen. Ze zijn rijk aan Nederlandse én Franse relaties. Daarom is gister avond de avond van de veertien de juli, de grote Franse nationale feestdag ter herdenking van de be storming van de Bastille de eer ste zomertentoonstelling begonnen. Het is een Nederlands-Franse ten toonstelling. Het ligt in de bedoe ling elk jaar op de v>eertiende juli een dergelijke tentoonstelling te openen. De opening gisteravond was zon der enig „ritueel", maar het was er niet minder feestelijk om. De namen van de exposanten zijn reeds eerder in deze kolommen genoemd, het zijn er tien, waaronder de Haarlemmers Kees Verwey, Hannes Postma, Kees Okx en Piet Zwaanswijk. Perez is een van de Parijzenaars, die aan deze tentoonstelling meedoet, Cor- neille (die als Nederlander meestal in Parijs leeft) een andere. In een bënpreking zal onze redacteur beel dende kunsten dezer dagen meer informaties geven over deze heel goede tentoonstelling. ROME (AP) De Nederlandse ambas sade heeft een protestbrief gestuurd aan de Italiaanse tv tegen een zin, die de am bassade als beledigend beschouwt voor Nederland en die voorkomt in een Itali aanse tv-serie over het leven van de spi onne Mata Hari. In het script voor de episode, die mor gen wordt uitgezonden, zegt een van de de acteurs, die de rol van een Duitse spion speelt, tot een van zijn nazi-superieuren: „De cultuur in Nederland is Duits dat wil zeggen, in Nederland is iedereen pro Duits". De Italiaanse tv deelde mee de brief ont vangen te hebben maar weigerde te zeggen of de zin er uitgenomen of ingelaten zal worden. Nederland 1. Het avondprogramma van de AVRO begint met een halfuurtje voor de tieners. In de show Tien Tien treden onder meer het zangeresje Trea Dobbs, het Groningse beatorkest The Ro-d-Ys. Ria Valk, Gonnie Baars, Johnny Lion, John Lamers, Rob de Nijs en het zeg-zangeres- je Elly Nieman. Het publiek wordt ge vormd door de mannen van het Zeehos pitium in Kijkduin. Het tweede half uur is voor Kolonel Hogan en z'n helden. Na het journaal van acht uur eerst AVRO's Te- levizier en vervolgens een muzikaal pro gramma met Juliette Greco. De Frangaise zingt La Javanaise, Parlez-moi d'amour, Plus jamais, Marins-les, Olga, la Roudeu- se, Jolie Móme, C'était peut-être, la Four- ni en la Mer. De muzikale leiding is in handen van Henry Patterson en de regie berust bij Günther Hassert. Hoofdschotel van het AVRO-menu is de Vijfde Colon ne, een aflevering van de bekende Duit se spionageserie. Een Oostduitse spion, die als kelner werkt in West-Berlijn, heeft als opdracht telefoongesprekken af te luiste ren. Hij loopt bijna tegen de lamp, maat wordt net op tijd overgeplaatst. Dan be gaat hij de grootste fout, die een man van de geheime dienst kan maken: hij wordt verliefd. Het slot van de avond is een showtje rond Leo Fuld, de Rotterdamse jongen, die in de vooroorlogse jaren te gelijk met Wim lbo zijn entree maakte bij de VARA, die daarna verhuisde naar En geland om bij de band van Jack Hylton te gaan zingen, die tijdens de oorlog in Ame rika een nachtclub had en over de hele wereld zwierf om zijn Joodse liedjes te zingen en die niet lang geleden terug kwam naar Nederland, omdat er toch maar één Amsterdam is. Nederland 2. We beginnen na het nieuws met een aflevering van de Amerikaanse serie Hazel. De bazige huishoudster ligt ook deze keer weer overhoop met haar baas, meneer Baxter. Ze heeft nl. ge hoord, dat een dienstmeisje een contract heeft gekregen en zoiets wil zij ook wel. Meneer Baxter voelt er echter niet zo veel voor. Maar. Hazel is in onderhan delingen bikkelhard en ze is meneer Bax ter doorgaans de baas. Hierna een Belgi sch showtje van twintig minuten, waarin HILVERSUM I. 8.00 Nws. 8.15 Moderne en klassieke kamer muziek. 8.55 Hoogmis. 10.00 De Afrikaanse kerk. 10.30 Hervormde kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 De Open Deur. 12.00 Volksliedjes. 12.30 Nws. 12.37 Moderne operamuziek. 14.00 Tienershow. 15.00 Holland Festival 1967: Muziek van Nu. 15.55 Klassie ke muziek. 16.35 Gevarieerd platenprogram- ma. 17.00 Gereformeerde kerkdienst. 18.00 Schriftnoten. 18.30 Waar blijft 't Wilde Gan zen-geld? 18.45 Kerk veraf en dichtbij. 19.00 Nws. 19.07 Klassieke kamermuziek. 19.26 Brusselse kanttekeningen. 19.30 Geestelijke liederen. 20.00 Christelijke toekomstverwach ting. 20.15 Klassieke gram.muziek. 21.00 Pa viljoen. 22.00 Liedjes. 22.30 Nws. 22.40 Gelo ven in morgen. 23.00 Mens en kerk. 23.30 Licht instrumentaal kwartet. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 8.00 Nws. 8.15 Sport. 8.18 Weer of geen weer. 9.45 Nws. 10.00 Feest der herkenning. 11.00 Ik spuit de hele dag: documentair klankbeeld over verdovende middelen. 11.30 Lichte muziek. 12.00 Muzikaal onthaal. 13.00 Nws. 13.07 De toestand in de wereld. 13.20 Boeken met plaatjes. 13.45 Voordracht. 14.00 Zo zingen ze in Oldenzaal. 14.30 Langs de lijn: sport. 17.00 Grammofoonplaten. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nws. 18.05 Langs de lijn, sport. 18.30 Tango-rumba-orkestf. 18.55 Discus sie 19.30 Ruimte voor de mens. 19.50 Klas sieke kerksonates. 20.00 Nws. 20.05 Rits. 21.15 Mini-cabaret. 21.30 In town to-night. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Operette. 23.25 Lichte gram.muziek .23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Pyamissimo. 10.00 Nws. 10.02 Wegens vakantie gesloten. 12.00 Nws. 12.02 NAR. 13.00 Nws. 13.07 VARA's Popshow. 13.45 Gram.muziek. 14.00 nws 14.03 Rome - Athe ne. 14.32 Brass Band 15.00 Nws 15.02 An kara - Madrid. 15.32 Rhythm and Blues. 16.00 Nws. 16.02 Zorro. 17.00 Nws. 17.02 Verzoek platen. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.55 Pro gramma-overzicht. 13.00 Nws en amusements programma met flitsen over de Tour de France. 15.00 Sport en muziek 18.50 Katho liek godsdienstige uitzending. 19.00 Nws. 19.30 Gevarieerd programma. 22.00 Nws. 22.15 Amusementsmuziek. 23.00 Klassieke muziek. 23.40 Nw» HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Licht in strumentaal sextet. 7.30 Nws. 7.32 Radio krant. 7.50 Lichte orkestmuziek. 8.00 Nws. 8.10 NCRV-lied. 8.15 Gewijde muziek. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Lichte orkest muziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Water standen. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Na tionaal Jeugdorkest 10.25 Theologische etherleergang 11.00 Volksmuziek uit Israel. 11.20 Moderne balletmuziek. 11.40 Klassieke muziek. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Transistor. 14.00 Instrumentaal en vo caal programma. 15.05 Ronde van Frank rijk. 15.10 Klassieke gram.iriuziek. 16.00 Bij beloverdenking. 16.30 Moderne kamermu ziek. 17.00 Overheidsvoorlichting. 17.10 Voor de jeugd. 17.25 Kinderkoor met orkestbege leiding. 17.40 Gevarieerd muziekprogram ma. 18.20 Lichte gram.muziek. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19 30 Muziek uit Portugal, Griekenland en Italië. 20.15 De gast. hoor spel. 20.50 Promenade. 22.15 Avondoverden king. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespreking. 22.50 Lichte orkestmuziek. 23.00 Amusementsmu ziek uit Noorwegen 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gram.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gram.muziek. 9.00 Moderne ka mermuziek. 9.10 Moderne orkestwerken. 10.00 Lichte gram.muziek. 11.00 Nws. 11.02 Trammelant in Loeren aan de Hor. 11.50 Lichte grm.muziek. 12.27 Med. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Licht instrumentaal en semble. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.20 Promenade-orkest. 14.00 Wikken en wegen. 14.15 Muzikale lezing 15.10 Een uur opont houd (hoorspel). 16 00 Nws. 16.02 Sociëteit. 17.02 Oude liedjes. 17.20 Licht gram.muziek. 17.45 Overheidsvoorlichting. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Licht instrumentaal trio. 18.50 Meisjeskoor. 19.15 Vibrato. 19.40 Hu manistisch Verbond. 19.50 Lichte gram.mu ziek. 20.00 Nws. 20.05 Moderne muziek. 20.35 Frisia cantat. 21.05 Muziek en religie. 21.20 Klare taal. 21.35 Schip van de week 21.50 Let the peoples sing. 22.20 Ronde van Frank rijk. 22.30 Nws. 22.40 Iks. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Wegens vakantie gesloten. (Elk heel uur: nieuws). BRUSSEL 324 m 12.00 Weerbericht en nws. 12.03 Lichte muziek. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Lich te muziek 12.40 Weerbericht. 12.45 Lichte muziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 17.00 Nws. 17.15 Voor de zieken. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Amusementsmuziek. VOOR ZATERDAG NEDERLAND I 15.30 Nws. 15.31 Reclame. 15.34 Weekjour- naai voor slechthorenden. 15.57 Reclame. 16.00 Sportpanorama. 16.50 Voor de kinde ren. 17.30 Grand Prix te Silverstone. 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 (eclame. 19.00 Tien - Tien. 19.30 Kolonel Hogan's helden, tv-film. 19.56 Reclame. 20.00 Jour naal. 20*16 Reclame. 20.20 AVRO's '1 elevi- zier. 20.45 Franse chansons. 21.15 De vijfde colonne. Een opdracht voor TV-film. 22.30 Singing Fuld. 22.50 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 lazel. TV- film. 20.30 Muziek voor u. 20.50 Een held tegen wil en dank, TV-spel. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. VOOR ZONDAG NEDERLAND I 15.30 Tour de France. 18.40 Maria Magda- lena. Engels bijbels TV-spel. 19.05 Bijbel- vertelling voor kinderen. 19.10 Thierry iTV- film). 19.35 Sport. 20.25 Journaal. 20.30 Uit zicht op de tuin (detective). 22 15 Program ma over de schrijfster A. H. Nijhoff. 22.35 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Journaal. 20.05 Holland Festival: Residentie-Orkest, moderne muziek. 20.35 Hol land Festival Extra: kritische nabeschou wing. 21.10 Wojeck (TV-film). 22.00 Journaal. VOOR MAANDAG NEDERLAND I 15.30 Tour de France. 18.30 Tour de France (samenvatting), 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Ken merk. 19.30 De firma Richardson (TV-film). 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Voyage tot the bottom of the sea (T.V.-fllm) 21.10 Actualiteiten 21.20 Lekkere diertjes (TV-film). 22.10 Silhouet: portret van Adriaan Viruly. 22.40 Humanisme in Amerikaans perspectief. 22.55 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Tussen Menam, Chaophya en Mekong (reportage)! 20.25 Johnny Guitar, speelfilm. 22.10 Recla me. 22.15 Journaal. het radio-orkest van Henri Segert speelt en als solisten optreden de vibrafonist Sadi, de zangeres Linda Kerby en de zanger Jackie Delmone. Albert Dumor- tier heeft de regie. Sluitstuk van de avond is het Duitse TV-spel „Am Herzen kann man sich nicht kratzen". Hoofdpersoon is de banketbakker Nikolai Mazotti die tijdens de oorlog werk heeft gedaan in het ver zet. Als het vrede is, wil de partij (het verhaal speelt zich af achter het IJzeren Gordijn) hem de rol van held laten spe len. Hij wordt overal ten tonele gevoerd, moet officieel aan allerlei dingen mee doen die hij verafschuwt en heeft geen pri véle ven meer. De grote persoonlijke moeilijkheden komen, als er een conflict met de partij uitbreekt over de liefde. Hij en z'n bazen verschillen van mening W"Kv: Leo Fuld over de keuze van een wederhelft. Als de partij hem nu ook nog een vrouw wil opdringen is de maat vol en de held vlucht naar het „vrije" westen, waar men hem ook naar persconferenties sleept en hem net zo'n paladijnenrol wil laten spelen. Uiteindelijk wordt Mazotti weer in genade aangenomen en keert hij naar zijn land terug, waar de persoonsverheerlijking in de ban is gedaan. ZONDAG Nederland I. Aansluitend op de laatste reportage van de Tour de France een opname van de jaarlijkse Britse show Royal Tournament door marine, land macht en artillerie. Veel marsmuziek, ook met doedelzakken. Het religieuze program ma van de vooravond komt uit Amerika. Het is een „documentaire" over het le ven van Maria Magdalena. Na Woord voor Woord gaan we naar Frankrijk om de nieuwste heldendaden van Thierry la Fronde te aanschouwen. Het geheim van de Hofkok heet deze aflevering, waarin Thierry de kok van de kroonprins te hulp snelt. De sport neemt vervolgens veertig minuten van het avondprogramma in be slag, waarna de VARA de dienst over neemt. De laatste vijf minuten is de hoofdschotel van het programma. Uitzicht op de Tuin is de ondertitel. In die tuin worden opnamen gemaakt door een foto graaf van een fototijdschrift. Als alle fo tografen, modellen en andere betrokkenen de tuin hebben verlaten, blijkt de uitge ver van het blad in zijn werkkamer te lig gen met een mes in de rug. De hulp van inspecteur Bourrel wordt ingeroepen, die met z'n trouwe vazal inspecteur Dupuy op onderzoek uit gaat. Hij weet de moord zaak tot een oplossing te brengen. Henk de By gaat tenslotte naar Valkenisse, waar de schrijfster A. H. Nijhoff onlangs haar zeventigste verjaardag vierde. Ze vertelt van haar litteraire werk, van haar huis en van haar huwelijk met de dichter Mar- tinus Nijhoff. Nederland 2. Het eerste uur van het N.T.S. programma is geheel gewijd aan het Holland Festival. Van het openings concert in het circustheater in Schevenin- gen komt nu het tweede gedeelte aan de beurt. Het Residentie Orkest, het Ne derlands Kamerkoor o.l.v. Felix de Nobel en als soliste de sopraan Ilse Hollweg voerden op 15 juni uit de Cantate della Fia- ba Estrema van de 41-jarigeDuits-Italiaan- se componist Hans Werner Henze. Onder leiding van Jan Venema, die alle Holland- Festival-programma's voor de N.T.S. maakte, gaan vervolgens enkele kunst recensenten met leden van het festival- bestuur van gedachten wisselen over het geen het Holland Festival dit jaar te bie den had. De avond wordt besloten met de derde van een reeks Canadese films, waarin de dokter Steve Wojeck de hoofd rol speelt. Wojeck is een sociaalvoelend mens, die bittere woorden niet mijdt als het erom gaat misstanden uit de weg te ruimen. Vanavond het probleem van de verdovende middelen. Een jong meisje blijkt daaraan verslaafd te zijn. Wojeck gaat de oorzaak opsporen en probeert dan niet alleen het meisje in kwestie te redden, maar ook vele potentiële slacht offers.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7