Sylvain Poons onderscheiden Holland Festival besloten met feestconcert in Rotterdam POP-ART" IN PEKING i ffsriHv Charles de Wolff speelde knap in de Grote Kerk I Monteverdi, Ravel en Andriessen wekten geestdrift Andere bezetting „Roméo" verandert hoegenaamd niets Carrell opent West- duitse kleuren-tv NEGEN MUZEN Hagepreken in Santpoort Werk van Brons cynische aanslag op de orgelkunst Goudschat c 4m MAANDAG 17 JULI 1967 5 David Koning J. H: Moolenijzer Conrad van de Weetering neemt afscheid De radio geeft dinsdag T elevisieprogrammas Jos de Klerk Mh 1 M s De acteur Sylvain Poons heeft zaterdag zijn gouden toneeljubileum gevierd. Na de première van het toneelstuk „Getrouwd.of niet" in de Kleine Komedie te Amsterdam, werd hij gehuldigd. Op de foto biedt de Amsterdamse wethouder A. A. Verhey hem de zilveren medaille van de stad Amsterdam aan. MET KLATEREND klaroengeschal en schepper van het muzikale drama. De de dreunende klank der klokken werd ten gehore gebrachte fragmenten zijn zaterdag in Rotterdam het Holland Festi- bewerkingen van Erich Kraack, die de val 1967 besloten. De machtige muzikale ontlading aan het slot van het „Tableau d'une Exposition", het Symfonische ge dicht van Moussorgsky, klonk als een feestelijke triomfmuziek. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder de bezielen de leiding van Franz-Paul Decker, gaf het uiterste in kun nen en geestdrift en het enthousiasme van dirigent en orkest sloeg over op de ge fascineerd luisteren- de schare in de Doe- van de gestelde eisen Zij., zong len, die met ovatio neel applaus dankte voor dit concert. Bravogeroep en luide toejuichingen weer klonken in de stampvolle zaal ter ere van alle medewerkenden en tegelijk als een aanmoediging aan het hele Holland Festi val om ondanks alles onverdroten verder te gaan. Deze eensgezinde loftuiting moet de uitvoerenden en organisatoren als mu ziek in de oren geklonken hebben. HET PROGRAMMA werd geopend met fragmenten uit de opera's „II ritorno d'ülisse in partia" en „l'Incoronazione d'Ulisse in patria" en „l'Incoronazione De beide opera's, gecomponeerd in 1641 en 1642, behoren tot de laatste werken van de grote Italiaanse meester, die be schouwd kan worden als de eigenlijke ACHTERAF bezien heeft het eigenlijk nauwelijks zin de belofte in te lossen om een afzonderlijke bespreking aan de alter natieve rolbezetting van de versie van „Romeo en Julia" te wijden, die het Na tionaal Ballet dit seizoen in zijn reeds omvangrijke repertoire heeft opgenomen.. Uit wezenlijke belangstelling en in dienst van de voorlichting ben ik vrijdagavond naar de laatste festivalvoorstelling in het Amsterdamse Congrescentrum gegaan, waar ik temidden van een teleurstellend gering aantal andere toeschouwers dan eindelijk Hans Knill en Olga de Haas de titelrollen zag vervullen. Verder bleek Toer van Schayk zeer verdienstelijk de plaats van Benjamin Feliksdal als Tybalt te hebben overgenomen. Men kan de rolveranderingen nauwe lijks een verbetering noemen, al is Olga d. Haas bepaeld een sterkere danseres dan Yvonne Vendrig, zeker in die zin dat zij over meer technische middelen en toneel persoonlijkheid beschikt om de betrekke lijk schaarse lyriek naar de zaal over te dragen. Hans Knill kan gemakkelijker voor een Romeo doorgaan dan zijn voor ganger Simon André, wiens mindere hij echter als danspartner is. Maar tenslotte doet het er allemaal niet zoveel toe, om dat het ballet bij elke nadere beschou wing minder geslaagd blijkt te zijn, zeker wat betreft de benadering van de door Shakespeare onsterfelijk gemaakte lief desgeschiedenis. En in de verdere gedeel ten is choreograaf Rudi van Dantzig er vrijwel nergens bevredigend in geslaagd zich aan de dwingelandij te onttrekken van de muziek van Prokowjew, die door het Gelders Orkest bovendien nog er barmelijk werd gespeeld. Het is hem zelfs niet gelukt de scènes er adequaat aan te laten beantwoorden. Het is duidelijk, dat zijn kracht elders ligt. Daarvan kan men zich in de komende week overtuigen, als het Nationale Ballet in de hoofdstedelijke schouwburg een eigen festival geeft met op de program ma's de succesrijkste werken, waarmee men ook in het buitenland op tournee is geweest, waaronder zijn „Jungle" en „Mo nument voor een gestorven jongen". Ver der zal men dan onder meer kunnen zien: Het Zwanenmeer, Graduation Ball, Etu des en Concerto barocco keuze uit aan trekkelijkheden genoeg» oorspronkelijke versie opnieuw geïn strumenteerd heeft. Het orkest bestond uit 4 fluiten, alt-hobo, bas-clarinet, 3 trompetten, 3 trombones, tuba. strijkers en clavecimbel. Deze bezetting bleek een goede keuze te zijn, want er werd een sfeervolle klank mee bereikt. De prachtige sopraanstem van Elly Ameling leende zich bijzonder goed voor de enigszins primitief aandoende zins bouw van Monteverdi. De virtuoze tech niek van deze begaafde zangeres was nergens demonstratief, maar telkens ten alles uit het hoofd, met een ontwapenen de natuurlijkheid. Zelfs in het uiterste pianissimo ging de spanning nïei ver loren de bezieling van haar voor dracht was ongemeen boeiend. De tenor John van Kesteren was een waardige partner; met zijn lichte, buig zame stem, die telkens van intonatie veranderde, wist hij elke emotie uitdruk king te geven. Als Odysseus in „II ri torno" slaagde hij volkomen in de op bouw van een prachtig gezongen climax. Het was bijna niet te geloven, dat wij naar Hollandse stemmen luisterden, een betere vertolking van Monteverdi kan men zich haast niet voorstellen. De toebereidselen die getroffen werden voor de uitvoering van het „Concerto Rotterdam" van Jurriaan Andriessen was ren niet gering. In het orkest moest ruim te gemaakt worden voor het jazzcombo, dat een solistische taak moest vervullen en daarom in het midden werd geplaatst, vlak onder de lessenaar van de dirigent. Door deze plaatsing werd het combo vol ledig in de totaalklank opgenomen en dit kwam het ensemble ten goede. Jurriaan Andriessen heeft in de conceptie van dit concert voor jazzcombo en symfonieor kest gestreefd naar eenheid tussen de ze tegengesteldheden. Door de toepassing van het twaalftoonssysteem werden de jazz-solisten voor de opgave geplaatst om waar nodig, te improviseren op een twaalftoonsmelodie. Zij zijn daar zeer goed in geslaagd, al moet mij van het hart, dat de improvisaties op zich zelf te weinig variatie boden. Het waren steeds razendsnelle, op dezelfde manier gespeel de, schetterende passages. Gelukkig werden de jazz-solisten na hun melodische buitelingen met rustige zeker heid opgevangen door hun grote broers in het symfonieorkest en dan gingen zij in alle rust en vrede gezamenlijk verder. Prachtig ook werd de inleidende fluitsolo in het tweede deel door de trompettist van het combo overgenomen en bijzonder geslaagd was de opbouw van ritmen door de slagwerkgroep bij de inzet van het 3e deel. De majestueus voortschrijdende piz- zicati van de contrabassen, die zich hier uit ontwikkelden, vormden een duidelijk patroon voor de melodische opbouw. Er is alle reden om de fluittist van het Rotterdams Orkest, Raymond Delnoye, en de leden van het combo, Piet Noordijk, altsaxofoon, Toon van Vliet, tenorsaxo foon, Cees Smal, trompet, Frans van Luin, trombone, Gerard van Bezij, slagwerk en Jacques Schols, bas, met name te noe men. Jurriaan Andriessen oogstte met zijn zeer geslaagde Concerto een eclatant succes en overgelukkig bestpeg hij het podium, om de solisten en dirigent te be danken. „Om het gevaar van een schandaal te vermijden heeft het tweede Westduit se televisienet de Nederlander Lou van Burg ontslagen, die het populaire pro gramma „het gulden schot" leidde. Na dere bijzonderheden zijn niet verstrekt, maar het schijnt dat de maatregel is ge nomen naar aanleiding van reacties van het publiek op enkele recente inci denten in het privé-leven van de spellei der, die breed zijn uitgemeten door de sensatiepers. Een andere Nederlander, Rudy Carell, zal de eerstvolgende uit zending van „het gulden schot", op 25 augustus in de Deutschlandhalle in West-Berlijn, presenteren, tevens de pre mière van de kleurentelevisie in de Bondsrepubliek. Onze correspondent in Loosdrecht sprak gisteren met Rudi Carell: „Het contract moet nog getekend worden. Maar het is nu al zo goed als zeker dat ik het doe. Ik heb wel dagenlang geaarzeld om het aan te nemen. Allereerst: ik ga niet graag op de ze manier op de plaats van een collega staan. Men zegt dat de Bildzeitung Lou van Burg naar zijn ontslag heeft geschre ven. Maar wat heb ik tenslotte met iemands privé-zaken te maken. In West- Duitsland ziet men dat meer. men bemoeit zich daar erg veel met het privé-leven van al of niet bekende artiesten. Ze zoeken ook naar dingen in mijn leven". De danser Conrad van de Weetering zal dinsdag 18 juli in de Amsterdamse stads schouwburg afscheid nemen van het Ne derlandse ballet als actief danser. Na bij na twintig jaar te hebben gedanst beëin digt hij op 38-jarige leeftijd zijn carrière. Dinsdag zal hij dansen in het „Zwanen- meer". Conrad van de Weetering heeft altijd bij Sonja Gaskell gedanst. Eerst bij het bal letrecital, later bij het Nederlands ballet en de laatste jaren bij het nationaal bal let. Belasting. De gemeenteraad van de Frie se plaats Dokkum heeft besloten het gewone tarief van de vermakelijkheids belasting met terugwerkende kracht tot 1 maart 1967 met 10 procent te verlagen. Tot dusverre werden de films met 20 procent vermakelijkheidsbelasting be last. Bekroond. „Le Depart" (Het Vertrek), Jerzy Skolimowski's met de Gouden Beer in Berlijn bekroonde Belgische film, komt naar Nederland. De film. met Jean-Pierre Leaud, Catherine Duport, Jacqueline Bir en Paul Roland in de hoofdrollen, zal in september in ons land gaan draaien. De Volle Evangelie Gemeente in Sant poort houdt op het terrein aan de Valc- kenhoeflaan van 19 tot en met 21 juli een serie openlucht-bijeenkomsten. Even als de godsdienstige samenkomsten die vier eeuwen geleden door reformatori sche christenen in de omgeving van Santpoort werden gehouden, noemt men de nu georganiseerde meetings „hage preken". Aan de bijeenkomsten, die elke avond om half acht beginnen, werkt onder meer een uit jongeren bestaande vocal-group mee. Naast spel en zang zullen de evan gelisten E. Jongman, J. J. Bronsveld en H. Blankenspoor spreken, 's Middags om half vier zijn er kindersamenkomsten. De organisatoren laten talloze aan de historische hagepreken- refererende fol ders verspreiden als propaganda voor de serie meetings. „De historische hage preken werden uiteraard onder veel on gunstiger omstandigheden gehouden", al dus de mensen van de Volle Evange lie Gemeente. „Maar de overeenkomst tussen dè uit de geschiedenis bekende hagepreken en onze bijeenkomsten is, dat door middel van beide een scherpe, evangelische boodschap wordt uitgedra gen. De hagepredikers hadden een in die tijd zeer opvallende boodschap. Zij conformeerden zich niet aan de kerk. CHARLES DE WOLFF, de Gro ninger orkestdirigent en organist, was evenals vorig jaar uitgenodigd in de Haarlemse Orgelmaand een programma te verzorgen van „eigen tijdse" muziek op het orgel van de oude St. Bavo. Bij ervaring kunnen wij zeggen dat het hem toevertrouwd is en dat hij er zich overtuigend toe leent. Hij kwam dus zaterdagavond met de nieuwste ,.In- ventionen" van Carel Brons, het „Livre d'orgue (uit 1951-1953) van Olivier Messiaen en het laatst vol tooide orgelwerk (uit 1963) „Etude de Concert" van wijlen dr. Anthon van der Horst. Dit laatste gaf, oppervlakkig gezien, de indruk er bij gevoegd te zijn om zalf te leggen op de gehoorskwetsuren van dat deel van het publiek, dat van orgelmu ziek een andere voorstelling heeft dan uit de voorafgaande werken kon worden verwacht. Want hoewel Van der Horst een zoeker was naar verjongende aspec ten van zijn muzikaal idioom, ging hij die niet zoeken buiten het spoor van de zich logisch ontwikkelde evolutie of bui ten de grenzen der natuurlijke zielsbe- wogenheid van de Westerse cultuurmens. Vandaar dat dit virtuoze werkstuk direkt een verstaanbare indruk beloofde te wek ken. Intussen behoorden wij de compo sitie van Van der Horst niet persé te zien geplaatst als een afleidingsmanoeu vre, maar wellicht als een baken op de ontstuimig bewogen golven der huidige toonkunst en zulks wel inzonderheid wat het orgel betreft. Wij zijn ons tenvolle bewust van de redelijkheid, zelfs van de noodzakelijkheid der door vernieuwingen te verwekken spanningen; een spanningloze orgelcul tuur zou 'n museumaangelegenheid wor den. Maar het experiment dat in het ex periment blijft steken en waarbij het ko ninklijk instrument misbruikt wordt om deze stuntjes uit te halen die hoogstens bij een cinemaorgel zouden passen, de cultus van het lawaai, gesis, gemauw, geknars, geklop en geblaf, waarvan Brons in zijn „Inventionen" menig staal tje ten beste geeft, noemen wijn een aan slag op het wezen van het orgel en de adel van de orgelkunst. Het verraadt alleen een brutale gel dingsdrang en een cynische houding te genover het object dat men heet te die nen. En waarom? Men kan het zich af vragen bij sommige korte frazen in het werk van Brons die wel iets van belang beloven, doch in hun kortademigheid als in zelfvernietigng ten onder gaan. Het lijkt mij een mentaal tijdsverschijn sel geen logische zinnen meer te vor men; tot eeh volgende mode het weer in ordelijke en zinnige constructies zal gaan zoeken. Laten we rekenen op de eeuwige kringloop der dingen en opti mist blijven. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Lichte gram.muziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nws 8.10 Voor de kinderen. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Lichte gram.muziek. 10.00 Aubade. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Muset- te-orkest. 12.18 Marktberichten voor schip pers. 12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Me- ded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Aktualiteiten. 12.50 Licht ensemble met so listen. 13.30 Musiësta. 14.00 De grens is twee snijdend. (hoorspel). 14.25 Lichte muziek. 15.00 Pizzicato.17.05 Ronde van Frankrijk 1967 17.10 Overheidsvoorlichting. 17.20 Voor de jeugd. 18.00 Licht gevarieerd muziekpro gramma. 18.40 Musicerende dilettanten. 19.00 Nws. 19.10 Aktualiteiten. 19.30 Conci liepostbus. 19.35 Gevarieerd muziekprogram ma. 20.00 Moderne muziek. 21.00 Boekbe spreking. 21.15 Oude liederen. 21.30 Klassie ke muziek. 22.00 Moderne geestelijke liede ren 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 De Bocht, (hoorspel). 23.40 Lichte gram.mu ziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gram.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte gram. muziek. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klankjuwe- len. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi taminen. 11.55 Beurs. 12.00 Amusementsmu ziek. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Uitzending voor de landbouw. 12.40 Licht orgelspel. 13.00 Nws. 13.10 Actualitei ten. 13.30 Moderne orkestmuziek. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Engelse liederen. 16.00 Nws. 16.02 Kerkorgelconcert. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling.17.20 Gram.muziek voor de tieners. 18.00 Nws. 18.15 Actuali teiten. 18.30 Licht orkest. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Muziek mozaïek. 20.00 Nws. Jazz Spectrum. 22.20 Ronde van Frankrijk. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Holland Festival 1967: Klassieke muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten.9.10 Vakantie- tips. 9.13 Vliegen maarrr op Schiphol. 10.00 Nws. 10.02 Pop- en cabaret. 12.00 Nws. 12.02 Lichte gram.muziek. 13.00 Nws. 13.02 Lichte gram.muziek. 14.00 Nws. 14.02 Verzoekpla ten. 15.00 Nws. 15.02 Mix17.00 Nws. 17.02 5555en en 6666en. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Bui tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 17.00 Nws. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Filmmuziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.30 Lich te muziek. 20.00 Hand in hand met Neder land. 20.30 Hoorspel. 21.30 Filmmuziek. 22.00 Nws. VOOR MAANDAG NEDERLAND 1 15.30 Tour de France. 18.30 Tour de France (samenvatting). 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Ken merk. 19.30 De firma Richardson (TV-film). 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Voyage tot the bottom of the sea (T.V.-film) 21.10 Actualiteiten. 21.20 Lekkere diertjes (TV-film). 22.10 Silhouet: portret van Adriaan Viruly. 22.40 Humanisme in Amerikaans perspectief. 22.55 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Tussen Menam, Chaophya en Mekong (reportage). 20.25 Johnny Guitar, speelfilm. 22.10 Recla me. 22.15 Journaal. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 16.45 Tour de France 1967. 18.30 Tour de France (samenvatting) 18.45 De minimo len. 18.50 Journaal 18.55 Reclame. 19.00 Show van de Japanse TV. 19.25 Paulus van Tarsus, (t.v.-film). 19.56 Reclame. 20.00 Jour naal. 20.16 Reclame. 20.20 Attentie. 20.45 Een vriendendienst, éénakter. 21.30 Overal en er gens. 22.25 Avondsluiting. 22.30 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 The Vir ginian, (film). 21.20 Kamerorkest v.d Saar- landse Omroep klassieke muziek. 21.56 Re clame. 22.00 Journaal. Het „Livre d'orgue" van Messiaen mo ge dan volgens nieuw bedachte syste men geconcipieerd zijn, als toehoorder heb je daar niets mee te maken, het gaat alleen de componist aan; je hebt alleen het resultaat te beluisteren. Dit geeft, naast menig cru effect, vaak een opkomend gevoel van verveling te ver werken, wegens de gerektheid van obsti nate procédé)'s. Dit is onder meer het ge val, waar de componist eindeloos lang voor zijn volière vertoeft. Nu geloof ik wel, dat het „Livre d'orgue" niet het gunstigst gediend is met een integrale uitvoering maar in zijn onderdelen be ter te verwerken kan zijn, gedachtig de Franse spreekwijze: „On ne vit pas de ce qu'on mange, mais de ce qu'on digère". Even wordt de aandacht gevestigd op een specifieke taak van de kerkorganist Messiaen, waar hij een daverende „Sortie" tenbeste geeft en dan in beknopte vorm iets overtuigends meedeelt. Maar overigens voel ik het ge heel aan als een dwalen op ongewisse wegen. Een genie, declareren zijn adep ten; steeds een aanvechtbare figuur, is het oordeel van velen. Wie zal op den duur gelijk krijgen? Ik blijf nog altijd bij mijn overtuiging, dat hij als jeugdig com ponist, in volle overgave aan zijn poëtische natuur met zijn „Dieu parmi nous" een meesterlijke bladzij orgelmuziek leverde En dat blijft ondanks alles obsederen. Over dfe'ï»hestaties vkn Charles de Wolff op dit concert kan alleen met de grootste bewondering gewaagd worden. Onze voor liefde voor de virtuoze vertolking van Van der Horst's „Etude de Concert" hoeft niets af te doen aan de erkenning van de gespecialiseerde vaardigheid, waarmee hij de werken van Brons en Messiaen ver klankte. Nederland I. Na de dagelijkse herha ling van de Tourreportage, de Minimolen, het journaal en de reclame eerst de we kelijkse actualiteitenrubriek Kenmerk en daarna in het KRO-programma Hardy's Logboek. Hardy Krüger en Dieter Seel- mann zoeken in Amerika een collega op, namelijk een man, die zijn brood ver dient door het bestrijden van insecten met behulp van vliegtuigen. Na het journaal eerst het TROS-uurtje. Het wordt gevuld met tien minuten actualiteiten in het TROS-kompas en met een aflevering van Voyage to the bottom of the sea. Weer een vreemd verhaal, dat als titel kreeg „De Indringers". Dat zijn wezens. nu eens niet afkomstig van een andere pla neet, maar uit de diepten van de. zee. Ze leven daar in een soort capsules. De Seaview haalt toevallig zo'n indringertje op en dat voelt zich allerminst op z'n gemak aan boord. Het wezentje probeert opnieuw naar de bodem te komen en dreigt het hele vaartuig met z'n beman ning mee te slepen. De KRO gaat verder met Alle meine Tiere van de Duitse TV. Het Fuifje is de titel van dit verhaal, waarin de Hofers plannen hebben ge maakt om een groot tuinfeest te organi seren. Het is een feest ter ere van Barbel, die voor haar examen is geslaagd. Maar helaas er komt weer een kink in de ka bel, zoals meestal met dokters. Een cir cus zit in de narigheid en heeft een dierenarts nodig. In Silhouet gaat Henk Neuman vervolgens een gesprek voeren met de schrijver en ex-vlieger A. Viruly, echtgenoot van Mary Dresselhuys. Een half uur duurt dat gesprek, dan sluit het Humanistisch Verbond de avond af met een gesprek tussen de tweede voorzitter van het verbond, de heer M. G. Rood, en de directeur van de American Huma nist Assoeation, Tolbert M. Carroll. Nederland 2. Het AVRO programma be staat uit een hoofdfilm met als voorge recht een aflevering van de serie docu mentaires „De Onbekende Wereld". De ze keer brengt de Westduitse filmploeg ons naar het eeuwenoude Thailand, naar de stad der tempels Chang Mai, waar Thailandse meisjes tempeldansen uitvoe ren en waar handwerk-produkten worden vervaardigd. De hoofdfilm is Johnny Gui tar (het liedje wordt gezongen door Peggy Lee) met in de hoofdrollen Joan Craw ford, Sterling Hayden en Ernest Borgnine. Johnny Guitar is een vermaard revolver- held uit het verre Westen. Hij heeft een verhouding gehad met de zakenvrouw Vienna, die een speelhol begint in een af gelegen stadje ,dat zojuist een spooraan- sluiting heeft gekregen. De inwoners van het dorp en met name een vrouw, die in Vienna haar rivale ziet, leggen de bar houdster het vuur na aan de schenen. Zij doet dan een beroep op Johnny Guitar om haar te helpen. Mannen en vrouwen komen fel tegenover elkaar te staan en de revolvers brengen tenslotte de oplos sing. De film is zo'n kleine vijftien jaar oud. CALCUTTA (Reuter) Omdat de politie van Calcutta was gevonden, in eigenaar niet was komen opdagen werd een houten kist, die door de spoorweg veiling gebracht en verkocht. De ko per sleepte het zware ding naar huis en begon de klei in de kist te verwijde ren. Het bleek dat er twintig goudsta ven in lagen, die elk 113 gram wogen. Rode gardisten in Peking reageren hun woede af op een pop, welke het „Amerikaanse imperialisme" symbo- worden gesteund. liseert. De demonstratie is gericht tegen de huidige regering in Birma, die door de Verenigde Staten zou

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 5