Grootheden stromen terecht naar Giovanni in Spoleto Joan Haanappel luiert aan de Kagerplassen Öi 1 Ziekenhuis mag chirurg niet buitensluiten Menotti en Moore ontdekten buffa-karakter S c hade- form ulieren te ingewikkeld OOK IN DE ORGELMAAND Gemeentelijke bespelingen in Haarlems Grote Kerk Na 7 jaar Revue voorgoed van het ijs WOENSDAG 19 JULI 1967 9 Nieuw Uniek Knap Uitspraak kort geding Tricht komt er niet uit V... De radio geeft donderdag WIJ ONTVINGEN Televisieprogramma's Ongezellig Nooit meer (Van onze correspondent) ROME. In de loge van de „maestro" dat is Giancarlo Menotti zit Leo Bernstein met zijn ganse familie: zeven man. De loge daarnaast is niet zo vol: Me notti zelf met Ingrid Bergman en echtvriend. In een loge boven dit gezelschap: de directeur van het New Yorkse Metropolitan Opera House in gezelschap van de pia nist Sviatoslav Richter. In weer een andere loge de hoog-bejaarde Amerikaanse dichter Ezra Pound samen met twee Italiaanse Nobelprijswinnaars, de dichters Salvatore Quasimodo en Giuseppe Ungaretti. Straks komt er nog een vermaard dichter bij: Allen Ginsberg, maar voorlopig zit hij nog op het politiebureau, waar de commissaris hem ondervraagt, omdat een agent van politie de inhoud van de door hem voorgelezen verzen zedekwetsend heeft gevonden. Tijdens de pauze gaat Menotti deze zaak even rechtzetten en we zien Ginsberg, de dichter der beatgene ratie, het theater binnenkomen in zijn witte provodracht, met al zijn baarden en lijn gitzwarte lange haren, een driedubbel halssnoer van walnoten om de nek en ten enorm ijzeren geval, een soort crucifix voor zenboeddhisten, op de borst ben gelend. Temidden van het ongehoord elegante publiek nergens maakt men loveel toilet als in Spoleto trekt hij minstens evenzeer de aandacht als Boeba Keita, de jonge negerschilder uit de republiek Mali, in zijn uiterst schilderachtige hemelsblauwe toga afgezet met fraai indigo-blauw borduurwerk. Het is een „popu laire" voorstelling van Mozarts „Don Giovanni". Onze vraag of Jacqueline Kennedy *1 in de zaal is wordt beantwoord met een: „neen, die komt overmorgen. Het zal moeilijk zijn haar entourage (we begrijpen, dat het om rechercheurs gaat) onder te brengen. Waar vinden-we zoveel kamers, nu de stad eivol is". De „Don Giovanni" verdient deze enor me toeloop van grootheden (het is dag aan dag zo te Spoleto) ten volle. Het gaat om een voorstelling, waarover men nog lang, en waarlijk niet alleen in Italië, zal praten. Op zichzelf is „Don Giovanni" nu niet een opera, die men „weinig bekend" mag noemen. Maar wanneer het om be kende werken gaat pleegt dit festival er een nieuwe kijk op te geven. En ditmaal heeft Menotti dat met verschillende mid delen bereikt: Hij heeft „Don Giovanni", in tegenstel ling tot de gewoonte, in het geheel niet ingekort, heeft het voortreffelijke „Thea- tro Verdi", gedirigeerd door Thomas Schippers, aangetrokken en laat de hoofd rollen vertolken door mensen die hijzelf indertijd heeft ontdekt, allen sterren van de eerste grootte, zoals Justino Diaz, Do nald Gramm en Valeria Maricordda. WAT ECHTER deze „Don Giovanni" uniek maakt, is de regie. Menotti is niet alleen een componist van betekenis, maar door en door een man van het theater. Een door hem verzorgde regie is steeds een voorbeeld van goede smaak en in het geval van Mozart was het hem onmiddel lijk duidelijk, dat men de sublieme mu ziek het beste kan genieten, wanneer de- kors, kostuums en alles wat op het toneel gebeurt zo eenvoudig mogelijk worden ge houden. Mozarts partituur is monumen- tel en zo kwam hij op de gedachte de meest monumentale beeldhouwer van on ze tijd, Henry Moore, om dekors en kostuums te vragen. Moore had het tot nu toe steeds gewei gerd dekors te ontwerpen. Ontwerpen voor wat dan ook. Maar niemand lukt het, iets te weigeren en dus beloofde Moore ontwerptekeningen te zul len maken. Hij was er echter van over tuigd, dat niemand die voor het toneel zou kunnen realiseren en verbood dus zijn naam te noemen, zolang hij niet de ver wezenlijking van zijn ontwerpen had ge zien en goedgekeurd. Aan die laatste voor waarde heeft Menotti zich niet al te strikt gehouden en de Italiaanse pers, voor Moo re onleesbaar al woont hij in Italië, had reeds aangekondigd, dat de grote beeld houwer zou medewerken aan de jubi leumuitvoering van „Don Giovanni". MOORE weet weinig van de kunst vaardigheid der Italiaanse handwerkslie den. Menotti en vooral zijn adviseur voor beeldende kunsten Carandente hebben het volste vertrouwen in de wonderen, die aen Italiaans vakman weet te verrichten. Toen Henry Moore naar Spoleto kwam en daar het werk zag van de Napolitaan Geatanniello, was hij stom verbaasd: op het toneel stonden, uitgevoerd in lichte materialen, „echte Moores", zo echt, dat bij er op staat dat zij na gebruik zullen worden vernietigd, omdat zij anders als authentiek werk van hemzelf in de kunst handel en de kunstgeschiedenis zouden Voortleven. Zonder enige aarzeling stond hij Menotti toe in het programma te ver melden: dekors en kostuums van Henry Moore. Hoe is nu de uitwerking van die beel den, zal men vragen. Hoe kan een in Spanje gelocaliseerde achttiende-eeuwse opera met alle pruikentijdse verfijning van een Mozart samengaan met de grote plastische vormen van een Henry Moore? Ook wij vonden de keuze bevreemdend. Het bleek echter, dat Menotti het ook dit maal juist had gezien. Die grote rustige vormen laten de muziek ten volle tot haar recht komen. Niets leidt de aan dacht af. De regie, gevoerd door een zo muzikaal man, heeft ertoe geleid, dat men eindelijk eens een „Don Giovanni" ziet en hoort, waarin alle facetten van deze magische partituur, die veelzijdig is als het leven zelf, naar voren komen. Het doorgaans vrij verwarrende middelste deel van de opera met Zerlina, Masotto, de balzaalscène en de vele intrigues, wordt plotseling volkomen helder en in zijn speelse opera-buffa-achtige luchtig heid doet het eindelijk eens beseffen, dat Mozart en Da Ponte niet zonder reden aan hun werk de naam gaven van „dram- ma giocoso" (vrolijk treurspel), een naam die, wanneer men de nadruk uitsluitend legt op „Don Giovanni" en zijn weinig stichtelijk bedrijf, bevreemding wekt. Het is allerminst de enige opera, die in Spoleto wordt opgevoerd. De dank zij „Don Giovanni"tweede bedrijf met Donna Anna en Don Ottavio bij Henry Moore's „boom" en Don Gio vanni, die zich tot de monumentale Donna Elvira richt. De dreiging van het komende noodlot is uitgedrukt in de donkere „schim" op de achter grond, die steeds zwarter wordt. iit festival herontdekte „Razende op het eiland San Domingo" van Donizetti, een langvergeten werk, is nauwelijks minder belangrijk en ook de opera's in één akte zijn alle even geslaagd. Maar Spoleto is een zo overmatig rijk festival, dat we niet meer kunnen doen dan er enkele hoogtepunten van vermelden. (Van onze correspondent) ROTTERDAM. Chirurg dr. F. A. Koopmans zal in het Diaconessenhuis te Rotterdam zijn praktijk mogen blijven uitoefenen zoals voor 28 april 1967 het geval is geweest. Dit was het vonnis dat de president van de rechtbank, mr. J. C. van Panthaleon baron Van Eek vanmor gen uitsprak in het kort geding dat de chirurg tegen het bestuur van het Dia conessenhuis had aangespannen naar aanleiding van het feit, dat hem door het bestuur was verboden met ingang van 1 augustus a.s. in het ziekenhuis te ko men. Een tweede eis van dr. Koopmans, namelijk dat aan het bestuur zou wor den verboden hem uit te sluiten van de samenwerking tussen de in het Diacones senhuis werkzame specialisten, wees de president van de hand. De president heeft de voorwaarde gesteld, dat dr. Koopmans de hoofd-zaak binnen drie maanden aanhangig maakt bij de ge wone rechter. Tijdens de behandeling van het kort geding vorige week kwam niet helemaal uit de verf welke aanlei ding het bestuur had om aan de chirurg het werken onmogelijk te maken. De raadsman van het bestuur, mr. P. P. Vreede, omschreef de moeilijkheden tus sen dr. Koopmans en het ziekenhuis als zaken van „professionele en persoonlij ke" aard. (Van onze correspondent) TRICHT Het Nationaal Rampenfonds beschikt nog steeds niet over definitieve gegevens omtrent de schade, die de wind hoos in Tricht en andere plaatsen heeft aangericht. Niet minder dan veertig pro cent van de getroffenen in het Betuwse plaatsje heeft de enquête-formulieren verkeerd ingevuld. Aan het begin van deze week zijn dan ook nieuwe vragenlijsten verzonden, maar het falen van de procedure heeft drie we ken vertraging teweeg gebracht. De for mulieren zijn naar het oordeel van vele Trichtenaren ingewikkelder dan noodza kelijk leek en bovendien blijkt het Ram penfonds op de eerste formulieren enkele fouten te hebben gemaakt. Vier ambte naren zijn nu in Tricht gestationeerd ten einde de getroffenen bij het toepasselijk formuleren van hun antwoorden bij te staen. Duik op schip. Een 16jarige jongen die een duik van de Spinozabrug in Utrecht nam, kwan niet in het water maar op een juist passerende boot van de rijks havendienst terecht. De mast van het schip knapte als een luciferhoutje af. De knaap zelf liep een heupfraktuur en een enkelblessure op. UITERAARD vervullen de gratis gege ven gemeentelijke orgelconcerten in de Haarlemse Grote Kerk een niet te onder schatten rol in de Haarlemse Orgelmaand. Het is dan ook billijk ze bij te houden in onze „orgelkroniek", al zal dit wel eens samenvattend moeten geschieden. Zo combineren wij heden onze beschouwin gen over de twee jongste gemeentelijke bespelingen. Tussen tal van binnen- en buitenlandse concertbedrijvigheden door zat stadsorga- nist Albert de Klerk vorige week donder dagmiddag weer eens aan de klavieren van zijn vertrouwd Müllerorgel, dat zich als steeds op frappante wijze leende voor karakteristieke kleurgeving aan oude Franse muziek, ditkeer vertegenwoordigd door een Dialogue van Marchand en een deel uit een orgelmis van Corrette. Maar wat dan te zeggen over de verscheiden heid van fraaie timbres die daarna in de Acht Magnificat-fuga's van Pachelbel te beluisteren waren: alles zoveel anders dan in de vorige werken, zo ingesteld op de milderen Zuidduitse klanksfeer, gegrond op Italiaanse invloeden! Na een delicate vertolking van Jehan Alain's Variaties op een thema van Jan- nequin werd besloten met Choral III van Franck, dat het op het Müllerorgel weer uitstekend bleek te doen. Gisteravond speelde de Amerikaanse (Van onze correspondent) DEN HAAG Joan Haanappel is te rug in Nederland. Voorgoed heeft zij het kunstrijden, dat van jongs af haar le ven vulde, de rug toegekeerd. De laatste weken van haar contract als soliste in de Weense ijsrevue heeft zij in Tsjechoslo- wakije doorgebracht. Daar draaide zij de laatste axels, rittbergers en pirouettes. Het applaus stierf weg, de schijnwerpers HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Lichte gramm. muziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Voor de kinderen. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Lichte gramm. muziek. 10.00 Aubade. 11.00 Voor de zieken. 11.30 klas sieke kamermuziek. 12.27 Meded. voor land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Pro memorie. 12.45 Doe het zelf. 13.00 Klassieke gramm. muziek. 13.45 Voor de vrouw. 14.15 Moderne muziek. 14.45 Sphinx. 15.05 Ronde van frank rijk. 15.10 Aktualiteiten. 15.15 Negro-spiritual 15.30 Boemm! 15.45 Musiciana. 16.00 Bijbel overdenking. 16.30 Moderne liederen. 16.55 Lichte gramm. muziek. 17.50 Russiche volksliederen. 18.10 Sport. 18.30 Lichte gram. muziek. 18.50 Instrumentaal Trio. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Moderne geestelijke liederen. 20.00 Gevarieerd muziekprogramma. 20.30 Zomeravondmozaïek. 22.15 Wijd als de wereld. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespr.. 22.45 Haarlemse orgelmaand. Kerkorgel concert. 23.15 Klassieke pianomuziek met commen taar. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Ochtengymnastiek. 7.20 Lich te gramm. muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte gramm. muziek. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klassieke muziek. 9.30 Toppers van toen. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.55 Beurs. 12.00 Licht orkest. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Licht orkest. 12.50 Draaiorgel- muziek. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Muzikale toeristenroute. 14.35 Voordracht. 14.45 Moderne liederen. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Muziek uit Suriname, de Nederlandse Antillen en omringende landen. 16.40 Die Zirkusprinzessin. operette. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 Licht orkest. 18.55 De gesproken brief. 19.00 Klassieke mu ziek. 19.30 Protestantse korte vesperdienst. 19.55 Kerk veraf en dichtbij. 20.00 Nws. 20.05 Kunstkron. 20.30 Operamuz. 22.20 Ronde van Frankrijk. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Discotaria. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muziekjes. 10.00 Nws. 10.02 Nw. langspeelplaten. 11.00 Nws. 11.02 Muziek bij de koffie. 12.00 Nws. 12.02 Transistor. 13.00 Nws. 13.02 Nederlandse hit parade. 14.30 Lagelanders. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Wegens vakantie gesloten. BRUSSEL 324 M. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer bericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buitenl. peroverzicht. 13.00 Nws. en amusementspro gramma. 16.03 Beurs. 17.00 Nws. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.30 Koorzangwedstrijd. 20.10 Openbaar Kunstbezit. 20.25 Kamermuziek. 20.45 Boekbespreking. 21.00 Concert. In de Diamantreeks van de uitgever H. NELISSEN in Bilthoven zag het licht „DE LIEFDE DIE ONS SCHEIDT" van Francis King, welke roman G.R. de Bruin uit het Engels vertaalde. Chinua Achebe, een auteur uit Nigeria, geeft in „EEN ZOON VAN ZIJN VOLK" een beeld van zijn land. Van hem verscheen eerder een roman in de Diamant-reeks. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 16.30 Tour de France. 17.00 Voor de kin deren. 18.30 Tour de France (samenvat ting). 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Vakantie in Lipizza (T.V.-film). 19.25 Internationaal agrarisch nieuws. 19.51 Stichting Socutera. 19.56 Re clame. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.16 Reclame. 20.20 Sommerkrig (Deense film). 20.45 Het koperen kandelaar myste rie (speelfilm). 22.05 Vrouw en politiek. 22.40 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Beestje kijken in de Londense Zoo. 20.30 Thyestes (toneelspel). 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. VOOR DONDERAG Nederland I. 16.15 Tour de France. 18.30 Tour de France, (samenvatting). 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 De Verrekijker 19.10 Van gewest tot gewest. 19.30 Charley Chaplin film. 19.53 Toeristische tips. 19.56 Re clame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Voordracht. 20.50 Zelfbediening, (tv-spel). 22.20 Lonely Woman 22.45 Journaal. Nederland II. 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Geen beter leven dan buitenleven (film). 20.30 Weet je nog wel21.20 De ontdekking van de zee (documentaire). 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. 22.30 Frost en Canterbury. Joan Haanappel in haar schaatstijd. doofden en Joan reed in haar wagen eenzaam maar tevreden naar haar va derland terug. „Ja, 't is fini", zegt het donkere 26- jarige Haagse meisje, terwijl zij zich in bikini behaaglijk uitstrekt in een ligstoel aan de rand van de Kagerplassen in de buurt van Kaagdorp. „Ik ben al weer enkele weken thuis, dit wil zeggen in het zomerhuisje van m'n ouders, dat we hier al jaren hebben. Het werd ook wel tijd, ik heb zeven jaar revue achter de rug. Ik kan nu weer eens doen waar ikzelf zin in heb. Voorlopig is dat in hoofdzaak niets doen. Luieren aan de plassen, wat zeilen, zwemmen, kennissen ontmoeten en kletsen. Zolang het weer goed blijft, heb ik het hier best naar m'n zin. Ik weet helemaal nog niet wat ik daarna ga doen. Kunstrijtrainster worden? Nee, ik denk van niet. Dan zit ik weer op 't ijs en (met een schaterlach) ik weet nu wel zo langzamerhand hoe dat er uit ziet. Wat het dan wel zal worden, ik zal me er voorlopig geen zorgen over maken." Joan Haanappel heeft in die zeven jaar Europa tot in de verste uithoeken door kruist. Daarnaast bezocht ze met de ijs- show Israel en Canada. Overal maakte ze vele vrienden en kennissen. „Maar", zegt ze en opeens kijkt ze heel ern stig „gezellig" was het eigenlijk nooit, want altijd moest je weer verder trekken en nooit was je ergens echt thuis. En daar verlang ik zo langzamerhand wel eens naar. Ik heb het nu allemaal wel gezien". „De directie van de ijsrevue heeft op alle mogelijke en onmogelijke manieren geprobeerd me nog langer te houden en weer een contract te laten tekenen, maar ik zet er een streep onder. De laatste dag nog zei Petter de directeur als 't dringend nodig mocht zijn, mogen we dan nog eens een beroep op je doen? Hij heeft een duidelijk antwoord gekregen: ik kom niet meer terug". organiste Cathérine Croizier, die voorkort te St. Albans tijdens de orgeldagen aldaar met Albert de Klerk concerteerde in een programma voor twee orgels. Zij is leer linge van Anton Heiller. Het concert begon met drie delen uit de Orgelmis van de zeventiende eeuwse Franse meester Nicolas de Grigny, wiens muziek door Bach gecopieerd werd, wat al een onverdacht getuigenis is van haar waarde. Het betrof dus nu drie fragmen ten, afgeronde delen, die ieder een uitge sproken eigen karakter hebben, het welk door goed gekozen registraties mede tot zijn recht kwam. Ik denk hierbij vooral aan het rijke kleurpalet dat de organiste hanteerde in de licht aansprekende melo dieuze Dialogue over het „Agnus Dei", waarin Grigny niet zuinig was met echo effecten. Een keuze van vier koralen uit de fameuze reeks van achttien, de laatste die Bach vóór zijn dood redigeerde, bete kende een zich veilig voelen in de hoge school van het orgelspel. En dit bleek dan ook in menig opzicht. Het rustige „An Wasserflüssen Babyion" werd in de manu alen in mooie tinten gerealiseerd, maar toch te doordringend van klank om de te- nor-cantus-firmus van het pedaal behoor lijk te laten doorkomen. Maar bijzonder fraai klonk de koraalmelodie tegen de drukke figuratie in „Von Gott will ich nicht lassen". Vergeleken bij het „Veni Creator" van Grigny is het opmerkelijk, hoeveel positiever die cantus-firmus tot zijn recht komt in het Bach-koraal „Komm, Gott, Schöpfer, Heiliger Geist". Catherine Crozier maakte vervolgens een overtuigende beurt met een Orgelmis van haar mentor Anton Heiller, werk dat con brio uitmondt op de hyme „Lauda Sion" met haar heerlijk alternatief „Bone Pastor", waar de componist een lopend gebruik van maakt. Al bleek het dan op menig punt bewon derenswaardig, hoe de gastorganiste in korte tijd van voorbereiding zich ver trouwd gemaakt had met de klankmoge lijkheden van het orgel wij konden in haar vertolking van de Passacaglia en dubbelfuga van Bach ervaren, dat zij er nog niet mee klaar was, evenmin als met de geraffineerde articulatie die in deze ruimte gevergd wordt om bijvoorbeeld in de fuga het contrasubject duidelijk af te lijnen tegenover het grondthema. Maar het zou onbillijk zijn deze haast onover komelijke dingen zwaar te laten wegen op een overigens opvallend goede presta tie. Alleen heb ik de inzinking niet begre pen, waar het in de fuga met een tikje bravour naar de Trugschluss aanloopt. Intussen hebben wij deze avond genoten van meerdere voortreffelijke staaltjes or gelspel; wij hopen dat Catherine Crozier haar kunstvaardigheid andermaal in de Haarlemse Bavo zal demonstreren Jos de Klerk Nederland I. Voor de jeugd in het avondprogramma eerst de laatste afleve ring van de Joegoslavische serie Vakantie in Lippiza. Het afscheid van Julka, het meisje, dat met vakantie op de boerderij van haar oom was, die Lippizaner heng sten fokt. Oom is tijdens de training van zijn beste paard verongelukt en ligt nu machteloos op bed. De training moet toch doorgaan en dus wordt Julka te hulp ge roepen. Het internationaal agrarisch nieuws en een Socuterafilmpje maken de tijd tot acht uur vol. Na het journaal het Deense filmpje Sommerkrig, dat tijdens het filmfestival van Oberhausen bekroond werd. Het filmpje handelt over een sol- laat, die deel neemt aan een militaire oefening, maar er zo schoon genoeg van krijgt, dat hij de benen neemt een wat verpozing zoekt in een restaurantje, waar hij zich heel best vermaakt. De vreugde is evenwel van korte duur, want zelfs bij Hugo Claus, de schrijver van Thyestes. oefeningen is de krijgstucht streng. De hoofdfilm is het Koperen Kandelaar mysterie, naar een scenario van Francis Durbridge. John Mills speelt de hoofdrol van de arts. die in een moordzaak ver zeild raakt. Een Duitse bandietenbende heeft hem naar het vliegveld gelokt om hem in een compromitterende situatie te brengen met een mooie filmster. De diva wordt even later vermoord gevonden in het huis van de arts en alles wijst erop, dat hij de moordenaar is. Helemaal aan het slot van de avond de rubriek Inburge ren met Han Lammers en Hedda van Gen nep, die ditmaal als onderwerp kiezen: de vrouw in de politiek. Nederland II. De VPRO begint het programma op Nederland 2 met een afle vering van de BBS-serie Dieren Kijken, waarin de camera wordt gericht op dieren in allerlei situaties. De rest van de avond is geheel bestemd voor de uitzending van een televisieregistratie van Thyestes, van Hugo Claus. Het betreft hier een reporta ge van de voorstelling, die werd gegeven door de Belgische groep Toneel Vandaag in het kader van het Holland Festival. Onder regie van Jack Dixon (die de knop pen in de regiekamer bediende) en de schrijver zelf, die de toneelregie voor zijn rekening nam, spelen o.a. mee Ton Lutz als Atreus, koning van Argos, Rudi van Vlaanderen, Lex Schoorel en Herman Niels. Claus nam het gelijknamige drama van Seneca als uitgangspunt voor dit wre de spel. Ton Lutz speelt de verschrikke lijke koning Atreus, die zijn broer Thyes tes op de meest afschuwelijke wijze be driegt. Het tweetal betwist elkaar de troon van Argos. Atreus zit op de troon. Hij wreekt zich op zijn broer door deze met valse voorwendselen uit zijn ballingschap terug te laten komen. Dan vermoordt hij diens kinderen en zet hun vader het vlees voor.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 9