Belangwekkende zomer-expositie op internationaal peil anders dan andere Beverwijkse Müiler-orgel door Heiller bespeeld GALERIE-T IN HAARLEM TOONT VANAVOND Provo Bij"-gezet constante kwaliteit DONDERDAG 20 JULI 1967 9 De zomerexpositie in Galerie-T aan de Haarlemse Bakenessergracht is bijzonder geslaagd. Tien kunstenaars forten daar hun reflecties op mens en wereld. Ze doen het elk strikt vanuit hun eigen persoonlijkheid, natuurlijk gebonden aan hun en onze tijd. doch zo los mogelijk van voorheelden. Alle tien, overwegend qraHci, hebben iets eigens te zeggen. Het is een internationaal gezelschap en het is verheugend dat de Haarlemmers onder hen ruim bijdragen tot het gemiddeld hoge peil. Abstracties A ndere 'zienswijzen De mythe spreekt mee Plastieken Hein Steehouwer W. J. L. De radio geeft vrijdag WIJ ONTVINGEN Televisieprogramma's Jos de Klerk Een bepaalde lijn vaR.moeilijk t,e trekr ken. Galerie-T is" daar Ook niet van uit begaan. Ik zal ook niet proberen er toch een lijn in te schrijven, al zijn er in som mige gevallen wel overeenkomsten (bij grote verschillen) aan te wijzen. Het is bij uitstek werk dat voor- en tegenstan ders in het geweer zal brengen omdat het vaak tegenstrijdige reacties oproept. t v Ik zal beginnen met een paar grafici die van structuren uitgaan. Mossou bij voorbeeld, Brabander van geboorte, die veel over tijd, ruimte en kosmos denkt en «an zijn ideeën hierover gestalte geeft in abstracties, die op een bepaalde wijze de landkaarten van zijn verbeeldingswereld lijn. Het verkrijgen van structuren doet hij als vele andere grafici, die graag ge bruik maken van de toevalligheden die het werken met etszuren biedt. Het blijft daar niet bij, want in de non-figuratieve oppervlakken etst hij ook mathematische figuren als cirkels, elkaar kruisende lij nen en dergelijke. Juist die tegenstellingen roepen het persoonlijke karakter van dit werk op. Bovendien is Mossou een estheet, die tchoonheid zoekt daar sommige etsen in gouddruk te vervaardigen. De Parijzenaar Rossini Perez doet het ♦veneens met structuren. Hij drukt zijn etsen heel diep, waardoor grillige vlak ken en lijnen in hoog-reliëf ontstaan. Hij i* abstracter, lichtvoetiger ook dan Mos- «ou en spreekt minder tot de fantasie. Perez werkt meestal in zachte bruinige tinten en is voor alles ook estheticus, maar met een poëtische inslag. Op den duur zou lijn werk mij wel wat steriel voorkomen. Het werk van Kees Okx mag ik in deze contreien wel als bekend veronderstellen. Ook bij hem structuren, „tekens" even eens gevangen binnen blauw en rood bruine vlakken. Dit werk is „aardser" dan van de beide genoemden, ondanks het feit, dat het volledig non-figuratief is. Het is typisch eerder werk van een doe ner dan van een denker en juist daar door vindt het terecht veel bewonderaars. De litho's van Corneilie doen het na tuurlijk goed, al maakt hij voor mijn ge voel zijn bekende naam hier iets minder waar dan ik vroeger wel eens heb gezien. Het is duidelijk „Cobra", want hij is ten- «lotte een der pioniers van die beweging, maar er zitten ook nog al wat reminiscen ties aan Miro in dit werk. Het is er niet minder om, want Corneilie treft toch wel ♦en persoonlijke toon. De Fransman Marcos springt eruit. Hij is een genadeloos uitbeelder van de mens ♦n hij doet dat op een manier, die ver want is aan wat in ons land sommige nieuwfiguratieven doen. Hij deformeert m z'jn kleurenlitho's de zichtbare wereld *n toont gelijktijdig de verschillende as pecten daarvan. De foto bij deze kritiek is in dit opzicht heel duidelijk. Deze litho Seeft een mens weer, zoals we die vluch- "g ontmoeten. „Le Métro" heet dit blad °an ook. Deels als door een röntgen- •cherm wordt die mens getoond, deels de naakte huid, terwijl het beeld wordt aan gevuld met fragmenten van de kleding. De geest schijnt geweken en het geheel symboliseert de wijze waarop „ontmoetin gen" op publiek terrein verlopen. Men sen passeren ons allerstoffelijkst, maar bun innerlijk schijnt ons meestal niet te vaken. Het is heel knap om pop-art ele menten en surrealistische invloeden zo Epn .kleurenlithogrcdi^^fm^Ma^gos, if die in zwart-wit helaas niet tot Zijn recht komt, maar wel toont had deze de^tfrens zie™'De Parijse graficus de limns zietr"T)e recensie gaat dieper op deze wijze van zien in. tot een persoonlijk beeld te verwerken en er de beschouwer mee te schokken. Aat Verhoog heeft in sommige litho's ook iets van de geest die Marcos bezielt. Dan zien we verdierlijkte figuren op de vlucht, zoals dat alleen in een boze droom denkbaar is. Hij put zijn inspiratie echter ook uit andere gebieden. Zijn „Kruisi ging van drie vrouwen" is eveneens schokkend en dan ineens hangt er daar sterk intrigerend zijn „Bouw van het paard van Troje" naast, evenals ander werk de technische tekeningen van een Da Vinci in de herinnering roepend. Daarmee verwijst Verhoog duidelijk naar een he dendaagse verantwoording van middel eeuwse invloeden. Het is bijzonder boeiend werk van een heel knappe tekenaar. Antieke invloeden vind ik deze keer bij Hannes Postma, die een al even heden daags antwoord geeft op de Griekse my thologie. Tweemaal komt in zijn litho's de doos van Pandora ter sprake, eenmaal Narkissos. De wereld waarboven de doos van Pandora als een soort feestelijk ver sierde bom ontploft met veel kleurig ge weld, (als gold het vuurwerk) is herleid tot bijna mathematische vlakken, waar in losse handen en voeten een vreemde rol spelen. Het geheel is een volkomen eigen beelding van het begrip mytholo gie, veel vragen oproepend die ik onbe antwoord moet laten. De ontraadseling van de beelden van Postma komt mij het ene ogenblik heel plausibel voor. Als ik zo'n litho een volgende keer weer eens bekijk vraagt ze om antwoorden die ik dan vaak niet kan geven. Dat is voor mij een reden er voortdurend mee bezig te zijn; een spel dat me tot nu toe nog niet is gaan vervelen. In de mythe duikt ook Piet Zwaans- wijk. Hij doet het veel minder bewust (veel surrealistischer dus) en gedreven door dromen en terug op de verschijning van de oeroude moedergodinnen ,maar dan niet gebonden aan enigerlei cultuur of aan in teksten of symbolen vastge legde religies. Zijn grote drieluik heet aarzelend „Kruisiging of zo iets Het blad in het midden toont een moeder gestalte aan het kruis, de „zijpanelen" zijn dreigende gestalten. De figuur rechts gooit met rot fruit naar de gekruisigde, die links schiet er een mitrailleur op leeg. Het is een iconografie, die in niets aan werk van anderen herinnert, turbulent geëtst, overdekt met inscripties en ve getatieve vormen. Een wereld apart wordt hier weergegeven, slechts in de verte verwant aan de werkelijkheid en op een strikt eigen manier in beelden vertaald. Het is werk van een snel ontluikend natuurtalent. Kees Verwey laat hier twee gezichten zien. Zijn laatste tentoonstelling (ook in Galerie-T) toonde soms een tendens in abstracte richting. Wel, nu hangt er een abstracte aquarel, afgeleid van een stil leven. Ze heeft kwaliteiten door het kleurgebruik, maar ik zie de reden niet, waarom Verwey nu nog zou omzwaaien naar een richting die hem vreemd is. Veel meer indruk maakte op mij een stilleven dat wel op de non-figuratieve picturale waarden van vlakverdeling, compositie en kleurtoepassing drijft, maar waarin Verwey toch zichzelf bleef en zijn naam nog eens waar maakte, evenals in die kleine aquarel, waarin hij een jongetje met Indianentooi in een paar rake vegen en kleurvlakjes virtuoos neerzet. Simossi heet ze, een Griekse en de vrouw van Gaïtis, die vorige maand in deze ruimte exposeerde. Haar onderwerp: oli fantekoppen samengebracht met techni sche vormen als wielen en dergelijke. Het is heel apart en doet een sterk beroep op de fantasie- Zowel de Indische jagger- naut-processies als Hannibal (met oli fanten) oven de Alpen worden in de herinnering opgeroepen. Het zijn bijzon der aansprekende bronzen. Er zijn ook plastieken van Mossou, de bovengenoemde graficus. Hij werkt in steen, hout en glanzend koper. Ook uit die werk blijkt weer zijn beschouwelijke, sterk meditatieve aard, die vraagt om heel eenvoudige, maar goed afgewogen vor men, sterk op het abstracte denken ge richt. Voor mij zijn de door hem gevon- n oplossingen wat al te mathematisch, weinig bewogen. De uitgeverij De Bezige Bij heeft de geschiedschrijving van gisteren en eergis teren 'n dienst bewezen met een bloemle zing uit het bronnenmateriaal voor een zojuist overleden beweging dat in de num mers van het periodiek Provo lag opge slagen. Voor zeven en halve gulden is „Het Beste" uit 15 nummers op iets beter papier herdrukt „mede ten behoeve van het Ne derlandse onderwijs". Wie er in de pro- votijd in is geslaagd aan de verkoop van deze explosieven op de hoek van het Leid- seplein voorbij te gaan misschien door er niet voorbij te komen vindt in de erkende boekhandel geen geldig excuus meer. Hij kan nog proberen het monu ment bij te zetten in zijn boekenkast, dat zal hem door het onhandige Barbarber- formaat niet lukken. Hij kan proberen de lezing tot hem aangename fragmenten te beperken: het ontbreken van een index maakt hem dat onmogelijk. Kopers lo pen in de postume val. Volgens de witte plannen ongeprogrammeerd komen zij uit de lektuur te voorschijn. Om zich een plaats te zoeken tussen Lambroso's hoof den op de achterflap? Of om kollektief te exploderen met de door Roel van Duyn samengebalde tijdbom, 't worden gevaar lijke dagen voor wat de provo's van het staatsgebouw overeind hebben gelaten caballero Toneelspeelster en TV-actrice Els van Rooden 25 STUKS f 1.50 -EEN LAURENS PRODUCT HET AANÖËEL van Beverwijk in "cfe prestaties vanjjgie HaarlemseOrgqlnjajp^ werd ditmaal vervüld' door Antcm Heil ler. Het is gisteravond een muzikale ma nifestatie geworden waar de echte orgel liefhebbers hun duimen en vingers bij konden aflikken. Jammer genoeg schijnt het aantal dezer in Beverwijk niet con stant te groeien, vooral niet, zoals in Haarlem en elders, onder de jongeren. Misschien zijn ze er wel, maar kunnen ze hun drempelvrees niet overwinnen, zelfs niet wanneer er in hun Grote Kerk een Anton Heiller aande klavieren van het Müllerorgel zit, waarvan men kon verwachten dat het een belangrijke mu zikale belevenis zou worden. Een muzikale belevenis op het gebied van het orgelspel is het intussen gewor den, de getrouwen van het jaarlijks eve nement in de „Orgelmaand" zullen het met mij getuigen. Maar de kerk had er stampvol voor moeten lopen. ANTON HEILLER had voor zijn pro gramma het Müllerorgel naar zijn beste kwaliteiten afgetast; eerst voor werk van drie Noordduitse meesters: de min der bekende Buxtehude-leerling G. D. Leiding, die met een opgewekte danslus- tige Prelude gepresenteerd werd; daarna de befaamde Ltineburger Georg Böhm, wiens vrijmoedige variatiestijl (doorspekt met interessante interludes) ons in lijn en kleur duidelijk gemaakt werd in zijn Partita over „Auf meinen lieben Gott" en als derde de grote Lübecker Dietrich Buxtehude, in wiens Passacaglia in d de artistieke vrijheid in traditionele gebon denheid als normgevend zich aandiende. Maar het is tenslotte de vertolker die HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Licnte or kestmuziek. 7.30 Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50 Licht instrumentaal sextet. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde muziek. 8.30 Nws. 3.32 Vakantietips. 8.45 Lichte gramm. muziek. 9.00 Moderne muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Moderne gramm. muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Lichte gramm. muziek. 12.00 Accordeonmu- ziek. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Aktualiteiten 12.50 Moderne balletmuziek. 13.45 Jazz. 14.05 Ronde van Frankrijk. 14.10 Muziek en gedichten over de zee. 14.30 Amusementsmuziek. 15.05 Ronde van Frankrijk. 15.10 Operette. 15.25 Moderne muziek. 16.00 In 't zilver. 17.00 Lichte muziek 17.30 Moderne muziek. 18.00 Klassieke mu ziek en lichte muziek. 18.55 Praatje. 19.00 Nws. 19.10 Radioxrant. 19.30 R.V.U. 20.00 Grenspost. 22.25 Humanistisch Verbond. 22.30 Nws. 22.40 Jazz-festival te Montreux. 23.20 Radiorama. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied 7.23 Lichte gramm. muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gramm. muziek. 9.00 Viool en clavecimbel. 9.20 Klassiek strijkkwartet. 9.40 Moderne muziek. 10.00 Lichte gramm. muziek. 11.00 Nws. 11.02 Liedjes. 11.30 Kerk- orgelconcert. 11.55 Beurs. 12.00 Licht instru mentaal ensemble. 12.27 Meded. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: voor de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Schakeringen. 14.20 Tot Uw orders. 15.30 Thuis. '5.00 Nws. 16.02 Klassieke en moderne muziek. 17.00 Op stap. 17.10 Muzikale aanwinsten. 17.54 Actua liteiten. 18.00 Nws. 18.15 Amerika in termij nen. 18.20 Metropole orkest. 18.30 Jazz-rondo. 19.00 Lichte gramm. muziek. 19.30 Lezen en schrijven. 20.00 Nws. 20.05 Chansons. 20 45 Het waaien van de Geest. 21.00 Klassieke gewijde muziek. 22.20 Ronde van Frankrijk. 22.30 Nws. 22.04 Actualiteiten. 22.55 Lichte gramm. muziek. 23.55 Nws HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Plaat maar raak! 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitami nen. 12.00 Nws. 12.02 Uit de buitenlandse pers. 12.05 Een uurtje Frans. 13.00 Nws. 13.02 Uit de buitenlandse pers. 14.05 2 x Top 10. 15.00 Nws. 15.02 Muziekkantjes. 16.00 Nws. 16.02 Oude gramm. platen. 16.30 Sorbet. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Pop Party BRUSSEL 324 m 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.55 Pro grammaoverzicht. 13.00 Nws. Aansluitend: 21 juli toespraak. 13.15 Amusementsprogramma 18.00 Nws. 18.03 Vioolconcert. 18.28 Paarde- sport. 18.30 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.30 Weense muziek. 20.15 Lichte muziek. 20.30 Cabaret. 22.00 Nws. 22.15 Dansmuziek. 23.00 Klassieke muziek. 23.40 Nws. De Boekerij uit Baarn, die al een aan tal dokterromans op de markt bracht, verzorgde de uitgave varf „DE STAD EN DOKTER MOORE" van Agatha Young, een verhaal dat zich in New England af speelt. Bij de Uitgeverij en Drukkerij HOLLAN- DIA n.v. in Baarn is verschenen „Rege ling der geboorten in deze tijd" van dr. Anthony Havil met een bijdrage van drs. J. van de Geijn over .,Geboortenregeling en de kerk". VOOR DONDERAG Nederland I. 16.15 Tour de France. 18.30 Tour de France, (samenvatting). 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 De Verrekijker 19.10 Van gewest tot gewest. 19.30 Charley Chaplin film. 19.53 Toeristische tips. 19.56 Re clame. 20 00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Voordracht. 20.50 Zelfbediening, (tv-spel). 22.20 Lonely Woman 22.45 Journaal. Nederland II. 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Geen beter leven dan buitenleven (film). 20.30 Weet je nog wel21.20 De ontdekking van de zee (documentaire). 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. 22.30 Frost en Canterbury. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I 16.30 Tour de France. 18.30 Tour de France (samenvatting i. 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Zeehonden (filmreportage). 19.25 A thing of beat, is a joy for ever. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.1 6Reclame. 20.20 Amusement 21.05 Bo nanza (TV-film). 21.55 Brandpunt. 22.45 Jour naal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 De Hazy Osterwald show. 20.55 AVRO's ielevizier. 21.25 vlootdagen. 22.10 Reclame. 22.15 Jour naal. hel met de voorhanden middelen moet ^tearspejep de bedoelingen van de com^ ponisten te realiseren óf er zelfs waar den in te ontdekken waar zij zelf geen vermoeden van hadden. Dit is bij de ze meesters te meer evident, daar zij doorgaans zeer karig waren met verkla rende voorschriften, vooral op het gebied der registratie. Voor Anton Heiller bleek het een kolfje naar zijn hand om als het ware met de componisten mee te schep pen. Dit gebeurde uiteraard ook in de drie Bachkoralen van het programma. En wat zijn dat niet voor heerlijke objektenl Zij openbaren ons de geniale meester even zeer als de ongeëvenaarde kunstenaar vakman en de overtuigend dienende can tor. Het was ook wel eens interessant geconfronteerd te worden met een Fan tasia waarin Bach met noten omgaat zoals een handig schaakspeler zijn stuk ken zou verzetten. VAN BACH naar Hindemith is niet zo'n grote stap als velen menen. De klare en kleurige interpretatie die Heiller gaf van diens Sonate nr. II was daar voor geoefende oren een bewijs van. Het was merkwaardig, hqa f«s.*n luebtig de slot, fuga van het'werk naar zijn einde spoed de. Het .beslpit vqrj deze orgelavond werd een revelatie verwekt door een impro visatie op een thema dat nog metter haast verzonnen moest worden toen wij de kerk betraden. Alle sluizen van het instrument werden er voor opengesteld; maar wie schat de geestelijke veerkracht de geconcentreerde spanning, de fanta sie en de voVmtechniek om uit zo'n spon taan krabbeltje op een vodje papier (16 noten in totaal) een zo magistraal werk stuk op te bouwen, als wij tot onze ver bazing te horen kregen in een warre ling van motieven, die in een kapitale fu ga tot de bevestiging van het gegeven voerden, waar het als een „quod erat demonstrandum" uitklonk! Hoe hoog de ze manifestatie gewaardeerd werd bleek uit het hartelijk langdurig applaus van het publiek. Het was alleen maar jam mer dat zoveel Beverwijkers dit muzi kaal festijn gemist hebben. Nederland 1. Na de Verrekijker en het Gewestelijk journaal een film van Char lie Chaplin en wel de Toneelknecht. Dan toeristische tips' voor het weekeinde en reclame, het journaal en daarna Achter het Nieuws. Ook Kronkel laat niet ver stek gaan. Een televisiespel hierna. Het is Zelfbediening, een documentair drama van Eberhard Fechner, die ook de regie voor zijn rekening nam. Het gaat over twee jeugdige boefjes, die op de dag, waarop koningin Elizabeth van Engeland een officieel bezoek aan West-Berlijn bracht, inbraken in een groot warenhuis. Ze maakten een half miljoen buit, maar liepen later tegen de lamp. Daaraan dan ken wij dit tv-spel; de auteur ontmoette de beide inbrekers in de gevangenis en schreef aan de hand van hun verhalen zjjn spel. Net als in Du Rififi volgen we de „kraak" helemaal. Het contact met het gebeuren buiten de beperkte ruimte van het lege warenhuis wordt gemaakt door een televisietoestel, dat de dieven aanzetten als zij hun werk doen. Het laatste deel van de VARA-avond is ge titeld Lonely Woman. Die eenzame vrouw is de Amerikaanse negerzangeres Jeanne Lee. die onlangs een bezoek aan ons land bracht. Regisseur Nico Knapper haalde haar naar de studio. Ze wordt begeleid door een combo, bestaande uit Ran Blake, Theo Loevendie, Maarten van Regteren Altena en John Engels. Op het program ma staat werk van Charlie Parker, Duke Ellington, Billy Strayhorn en Ornette Coleman. Nederland 2. Met Geen beter leven dan een buitenleven begint de NCRV haar programma. Er zijn weer verschrikkelijke moeilijkheden voor het gezin Douglas. Maar als je een buitenhuisje prefereert boven een flat in de stad, moet je niet teveel rekenen op comfort. Op een tele foonaansluiting bijvoorbeeld. Oliver be stelt zo'n apparaat, maar het heeft neel wat voeten in de aarde voor hij zijn eer ste gesprek kan voeren. Bijna een uur gaan we hierna in de oude doos duiken. Onder leiding van Dick van Bommel kij ken we nog eens naar de hoogtepunten uit de amusementsprogramma's van de NCRV van de laatste tien jaar. Swieber- tje, Henk Elsink en Pi Scheffer draven op. Daarna de documentaire „De ont dekking van de zee". Onderwerp is het Jeanne Lee werk van de geleerden, die plannen ma ken om de zee die veruit het grootste deel van de aarde bedekt dienstbaar te maken aan de voedselproduktie. Als men plankton kan gebruiken en als men de bodemschatten uit de zee nuttig kan maken, hoeft de mens nergens meer ge brek aan te hebben. In verscheidene lan den worden uitgebreide onderzoekingen gedaan in deze richting. Daarvan geeft deze documentaire een beeld. Na het laatste nieuws nog een kerkelijke uitzen ding. Het convent van kerken en het IKOR zenden het gesprek uit, dat de door zijn Montreux-inzending ook buiten Engeland bekendgeworden David Frost had met de Rode Deken dr. A. Ramsey. ADVERTENTIE

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 9