HAAR JOURNAAL Met mini- en maximode kunt u alle kanten uit i Richard Flink overleden VANAVOND Doüwe Egb S"ortgenó Weer protest tegen Africa Addio Warme dag? Maak eens 'n IJscona - een pittige verfrissing Zó gebeurd. Fernando Arrabal in Spaanse cel Doelen-directeur wil blijven dinsdag 2 5 JULI 1967 7 Los tweemaal de normale hoeveelheid Moccona op in warm water. Voeg suiker naar smaak toe. Vul een hoog glas met ijsblokjes. Voeg nu de opgeloste Moccona toe. Wat stijf geklopte slagroom erop. Maak het gezellig met een snufje cacaopoeder op de slagroom en u hebt een verfrissende IJSCONAI verse pittige poederkoffie van Douwe Egberts (Van onze moderedactrice) PARIJS. De maxirokken van Jacques Esterel, die gistermorgen in Parijs bepaald niet enthousiast werden ontvangen, leverden toch nog een applaus op en wel van de Bulgaarse modedelegatie. „Ik ben blij, dat er eindelijk een kapitalis tische couturier is, die inziet, dat minirokken vies en aanstootgevend zijn", zo verklaarde de chef van de Bulgaarse equipe. Jean-Louis Scherrer Madeleine de Rauch (Van een medewerker) IN ROTTERDAM is gisteren na een ernstige ziekte overleden de acteur/regisseur Richard Flink. Hij is 64 jaar geworden en was als artistiek directeur verbonden aan het Nieuw Rotterdams Toneel. Deze toneelgroep verliest in hem de man, die het gezel schap het duidelijkst gezicht gaf. Zijn regiecapaciteiten brachten hem naar het eerste plan in de Nederlandse toneelwereld. Veelzijdig ,T heater' Televisieprogramma's De radio geeft woensdag Elisabeth Taylor als „Dikke Dolly" i'Müi-. <§oud - 2.1/oer - horloge* - 3^eltumCPleet Gr. Houtstraat 6. HaarUm, Tal. 02500 -10616 Nederland 1: Na de Minimolen en het eerste journaal begint de KRO het avond programma met een korte filmimpressie over de Spaanse hoofdstad Madrid. Ver volgens Batman. De Pinguin is op pad er is een dure edelsteen gestolen en dus komt de Batfamilie in actie. De hoofdscho tel van het programma is een herhaling van de Amerikaanse documentaire: Gren zen van de geest. Het is een David Wolper- produktie over het onderzoek in Ameri kaanse laboratoria naar de reacties van buitenaf op de hersenen. Lang zijn de grijze cellen" een van de moeilijkste on derwerpen uit de wetenschap geweest. Dank zij onderzoekingen van vele geleer den kan men met behulp van medicijnen en behandelingsmethoden menselijke emo ties controleren. Enkele Nederlandse ge leerden gaan na afloop over de documen taire praten. Daarna gaan we nog kijken naar John Steed en Emma Peel, bijge naamd De Wrekers. Ze hebben weer een moeilijk karwei onder handen. Een vijan delijk agent wandelt door de stad met een lijk. John en Emma willen wel eens weten van wie dat lijk is, waar het vandaan komt en zo meer. Ze gaan op onderzoek uit en vinden verschillende aanknopings punten. De vervelende eigenschap van lijken in spionageverhalen is evenwel, dat ze de neiging hebben zich te vermenig vuldigen Het blijft nooit bij één lijk... Tot slot de epiloog van pater P. Heyers. Nederland 2: Filmavond van de NTS. Dat wil zeggen eerst bij wijze van voor programma de rubriek Première van Charles Boost. Fragmenten uit films, die binnenkort in Nederland in première ko men, zoals bijvoorbeeld Made in USA, die Juninatten. Hoofdfilm is: Het portret van Dorian Gray, in het laatste oorlogsjaar gemaakt door Albert Levin naar het ge lijknamige verhaal van Oscar Wilde. Do rian Gray is erg rijk en laat zijn portret schilderen. Als het klaar is zet het kleine nichtje van de schilder er iets op. Het ge volg blijkt later te zijn, dat meneer Gray nooit ouder wordt, maar zijn portret wel. Het duurt niet lang of hij krijgt een gru welijke hekel aan het schilderij, dat niet alleen cudere maar ook wredere trekken krijgt. Zijn eerste geliefde pleegt zelfmoord en als nij het later aanlegt met een nichtje van de schilder om de verschrikkelijk# ban te verbreken komt hij weer in moei lijkheden. ADVERTENTIE inrr*""""""" "*^~f*rfHvwwwinnnnnnnnnnAnnnAiuuuui)uuuuuutmuim Wie dacht dat Madeleine de Rauch de enige Parijse couturière die nog een modehuis bezit met de „pluche sfeer" uit vooroorlogse jaren wel in haar nopjes zou zijn met de come back van de New Look heeft het mis. De rokken van mevrouw De Rauch zijn, afgezien van enkele sportieve creaties, kort. Een daarmee steeks zij onver wacht een hart onder de riem van de minirokkendraagsters. Alhoewel het ook best kan zijn, dat zij nog een sei zoen bedenktijd vraagt. Het piramidesilhouet kenmerkt haar wintercollectie, die zij gistermiddag presenteerde. Als variatie op de bij Esterel zo geliefde cape, zorgde zij voor poncho's in alle soorten en maten. Om misverstanden te vermijden: mevrouw De Rauch laat de benen niet bloot. Want dat zou haar deftige modehuis zich niet kunnen permitteren. Zij be dekt de benen heel discreet met bij passende maillots en haar bejaarde klantenkring was gezien het daverend applaus het roerend met haar eens. Behalve de zeer degelijke dames japonnen, uiteraard met lange mouwen en hoog nauwaansluitende colkragen, zorgde Madeleine de Rauch ook nog voor sportieve mantelpakjes met plissérokken, bij voorkeur in haar ge liefde Schotse ruiten. Vandaag worden de collecties van Balmain en Ricci getoond. Het bezoek van de delegatie bleef niet zonder resultaten. Esterel zal wel met Bulgaarse modeontwerpers gaan samenwerken en het is de bedoeling dat zijn creaties binnenkort in Sofia te koop zullen zijn. En daarmee is Jaques Esterel de eerste westerse cou turier, die met succes achter het ijzeren gordijn is doorgedrongen. Met de ontwerper Jean-Louis Scher rer, die gistermiddag met zijn winter collectie voor het voetlicht trad, kunt u alle kanten uit. Zijn mannequins droegen vlotte mantelpakjes in olijf groen en paarse ruiten, die zo'n vier centimeter boven de knie bleven, maar ook sportieve jurken, waarvan de zoom vier centimetr onder de knie uitkwam. Als Parijs dan perse een come back van de New Look wil, dan heeft Scher rer in ieder geval een aanvaardbaarder versie dan Esterel. Bij hem detoneerde de lange roklengte bij de tweed jacht- ensembles niet en dat kwam vooral door zijn sjieke lijn. Scherrer bood de keus tussen talloze jerseyjurkjes met driekleurige horizontale of verticale panden en meer voor cocktails bestem de tuniekjaponnen. Bij de jassen gaven de redingotes de toon aan. Scherrer verving zijn avondjurken door lange op de grond reikende rokken met veel kleurige blouses. En jawel hoor, de kostschooljuffrouwjapon is in Parijs gelanceerd. Jacques Esterel zou er onze grootmoeders mee blij kunnen maken. MADRID De toneelschrijver Don Fernando Arraból is op last van de Spaanse justitie gearresteerd in een boek winkel waar hij handtekeningen uitdeel de aan kopers van zijn jongste werk Celebrando la ceremonia de la confusion" (de ceremonie van de verwarring vieren). Voor de meeste kopers had Arrabél een speciale opdracht over, bestaande uit kreten die hij met grote letters op de eerste bladzijden van zijn boeken neer schreef. Geheel in de lijn van zijn nogal geruchtmakende reputatie als een van de scheppers van het „panische toneel" logen deze opdrachten er niet om. Door de Spaanse dagbladen werden zij „blasfemis- bsch, heiligschennend, anti-patriottisch *n obsceen" genoemd. In het najaar zal ook Nederland kennis kunnen maken met het werk van Fernan do Arraba, dat in de Parijse avant garde theaters grote triomfen viert. De Studio- groep heeft zijn stuk „De architect en de keizer van Assyrië" in zijn repertoire op genomen. Voor dit stuk ontving Arrabal dit jaar de prijs van de Franse toneelkri tiek. Met een fel artikel in het Madrileense dagblad „A.B.C." heeft hij onlangs de knuppel in het Spaanse hoenderhok ge gooid. „De Spaanse maatschappij miskent haar beste leden of maakt hun het leven onmogelijk, zodat zij gedwongen worden te emigreren. Later worden zij in ere hersteld ,als de internationale lauweren die zij hebben verdiend een voldoende garantie zijn." Hij haalt de namen aan van Manuel de Falla, Picasso, Miró, Gar cia Lorca, de schilder Saura, de musicus Louis de Pablo en de toneelschrijver Valle Inclan. De Spaanse maatschappij is volgens hem timide, a-cultureel en a-na tionalistisch, halfzacht en ignorant. „Deze Spaanse maatschappij leert ons kunste naars, dat wij op een gegeven moment zonder Spanje kunnen leven." De inscripties waarvoor hij is gearres teerd zijn van een gelijke strekking. Hij haalt alle heilige huisjes omver en noemt bijvoorbeeld de Don Quichotte een van de slechtste boeken dié ooit geschreven zijn. Dat soort kreten worden in Spanje niet aanvaard en zijn goed voor cellulaire op sluiting. Richard Martinus Willem Flink werd in 1903 in Haarlem geboren, in 1924 haalde hij het einddiploma van de toneelschool, vervolgens werd hij bij Fabricius geënga geerd, die toen het Haagse Odeon bespeel de. Vrij kort daarna kreeg hij regiekan sen bij de „Jonge Spelers" en daar ook kon hij zijn veelzijdigheid als decoront werper en schrijver van kinderstukken uitleven. Eerst groeide echter zijn be kendheid als acteur, onder meer in Den Haag en Rotterdam. Door zijn gedeci deerd voorkomen en scherp, dwingend stemgeluid waren rollen als Hoederer in Sartre's „Vuile Handen" en koning Clau dius, de listige kroonrover uit „Hamlet", geëigende rollen voor hem. Vele jaren zag vooral het Haagse publiek hem bij het Residentietoneel, maar nooit helemaal op het eerste plan. Dat volgde pas toen hij, in het begin van de jaren vijftig het avontuur verkoos door samen met Kees Brusse over te gaan naar de vrije sector. Hij werd directeur van „de Rotterdamse Comedie" en daar mee luidde hij in de Maasstad de belang rijkste periode van zijn carrière in, in de stad waar hij die ook zou beëindigen. In 1954 verhuisde hij naar Arnhem om zich in te zetten voor het experiment van „Theater", dat metterdaad de spreidings gedachte zocht te realiseren. Nadat een poging voor de oorlog met „het Oostne derlands toneel" mislukt was, ging het, dank zij de inspanningen van Flink en Rob de Vries, nu wel. Niet alleen de spel- prestaties, maar ook lang bijblijvende regies brachten hem plotseling in de rijen der prominenten. Geen regisseur heeft het broeierig klimaat van de wereld van_Ten- nessee Williams zo onontkoombaar op het toneel gezet als hij deed in „Kat op een heet zinken dak" en „Orpheus daalt af", zijn Brecht-regies in Arnhem brachten zijn grote stijlallure en een sardonisch talent van karikaturiseren aan het licht met „HerrPuntilla" en „Arturo Ui". Na acht jaar „Theater" ging hij met Rob de Vries over naar Rotterdam, waar hij zich in de afgelopen vijf jaar vooral heeft toegelegd op klassieke drama's: „Ju lius Caesar", „Rouw past Elektra", „Faust", „Don Carlos" en tenslotte „Ham let", waarin zijn zin voor het brede en groots opgezette theater op de voorgrond trad. Dat hij de actualiteit niet verzaakte, bewees hij met zijn regie van „De plaats bekleder". Men zag hem, waarschijnlijk om gezondheidsredenen, de laatste jaren minder zelf spelen, onvergetelijk zullen echter zijn rollen blijven in „Het bezoek van de oude dame", „Wachten op Godot", „Kat op een heet zinken dak" en later in „De leugenaar" van Goldoni samen met zijn zoon Coen Flink, en in een magische pijniging in „Incident in Vichy". „Hamlet" is zijn laatste grote regie daad geworden. Met de universele visie waarin hij de twijfel van de Deense prins verdubbelde, lijkt het of hij zijn toneeler varingen van meer dan veertig jaren heeft willen samenvatten, een voorstel ling die tot heftige discussies aanleiding gaf en die niet anders dan door een thea terman in hart en nieren kon zijn ont wikkeld. Dat was Richard Flink dan ook en het zal het Nieuw Rotterdams Toneel niet licht vallen een man te vinden van zijn verdienste om zijn plaats in te ne men. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Fllmimpressie Madird. 19.10 Batman. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Grenzen van de geest. 21.35 De Wrekers. 22.25 Epiloog. 22.30 Jour naal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Premiè re. 20.30 Het portret van Dorian Gray. 22.16 Reclame. 22.20 Journaal. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 17.00 Voor de kinderen. 18.45 De minimo len. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Er was eensHet kreupele prinsje. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Stichting Socutera. 20.35 Gezworen ka meraden (speelfilm). 22.40 Journaal. NEDERLAND II 18.30 De Acht van Chaam. 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Coronation Street (film). 20.55 Achter het nws. 21.20 De Acht van Chaam. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. De vertoning van de film „Africa ad dio" van de Italiaanse regisseur Jaco- petti in een Rotterdamse bioscoop (Lu xor), eigendom van de gemeente Rotter dam, is aanleiding geweest tot protesten van de kant van de socialistische jeugd. De afdeling Rijnmond van de S. J. is van plan om, zolang de film draait, met sandwich-borden voorzien van leuzen te gen deze film te demonstreren, omdat men vreest dat het publiek een verkeer de racistische mening over Afrika wordt opgedrongen. De heer Paul Verbist, die op 11 juli liet weten dat hij nog dit jaar ontslag zal nemen als directeur van het concert en congresgebouw „De Doelen" in Rot terdam, heeft gisteren verklaard, dat hij graag wil blijven. „Het moment is ge komen, dat ik aan de zakelijke bedrijfs voering van „De Doelen' evenveel zo niet meer aandacht moet besteden als aan de artistieke punten", zei hij gister middag. Deze verklaring van de heer Verbist staat tegenover zijn uitlatingen op 11 juli. Hij zei toen onder meer, dat hij zijns inziens voorrang moest geven aan het cultureel-organisatorisch werk. Over de administratie kreeg hij een conflict met de gemeente, dat hem er toe bracht zijn ontslag aan te kondigen. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Klassie ke gramm. muziek. 7.30 Nws. 7.32 Radio krant. 7.50 Licht instrumentaal ensemble. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde klassieke muziek. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Lichte gramm. muziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.30 Morgendienst. 11.00 Lichte gramm. muziek. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Kerkdienst. 13.00 Fragmenten uit de opera Der Rosenkavalier. 14.00 Lich te orkestmuziek. 14.20 Amusementsmuziek. 15.05 Klassieke muziek. 15.30 Moderne mu ziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Lichte gramm. muziek. 17.50 Overheidsvoorlichting. 18.00 Koorzang en fanfare-orkest. 18.30 Jazz. 18.40 Meisjeskoor. 19.00 Nws. 19.10 Radio krant. 19.30 Leger des Heils. 19.45 Wereld panorama. 19.55 Licht vocaal ensemble. 20.10 Holland Festival 1967 Mannenkoor en Ko perkwintet. 21.30 Nederland als havenland. 21.45 Lichte gramm. muziek. 22.15 Avond- overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Moderne lie deren. 23.00 Lichte gramm. muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Uitgeslapen. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Uitgeslapen. 9.00 Klassieke gewijde muziek. 9.30 Klassieke gramm. muziek. 10.00 Lich te gramm. muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws, 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Mu ziek van Portugese componisten. 12.00 Lich te gramm. muziek, 12.22 Voor het platte land. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Tano-rumba-orkest. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten en kalender. 13.25 Vrij entree cabaret. 135.0 Gesproken portret. 14.05 Cla- vecimbelrecital. 14.35 Moderne balletmu ziek. 15.00 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.02 Lichte gramm. muziek. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Vara- Dansorkest en solisten. 18.00 Nes. 18.15 Ac tualiteiten. 18.30 Licht vocaal en instrumen taal ensemble. 18.55 Voor de kinderen. 19.20 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Ak koord. 20.45 Spreekt u maar21.15 Sa men uit zelden thuis. 22.00 Accent. 22.15 Franse chansons. 22.30 Nws. 22.40 Actuali teiten. 22.55 Moderne muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Kaleidos- coop. 10.00 Nws. 10.02 Verzoekplatenprogram- ma. 12.00 Nw. 12.20 Operette. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Zet 'm op. 15.00 Nws. 15.02 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.02 Toer beurt. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Rhythm and Blues. 17.35 Country and Wes tern. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Bui- felmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Lichte muziek. 14.20 Koorliederen. 14.30 Lichte orgelmuziek. 14.50 Kinderkoor. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Lichte muziek. 17.00 Nws. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en filosofie 18.50 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.30 Operette. 21.00 Concert in het ka der van het Noordzeefestival. Elisabeth Taylor in een gestreepte bontjurk. HET IS NOG te warm om eraan te denken, maar nog eves, en u kunt uw bontjas weer aan. De Parijse bontwer ker Chambert hield er rekening mee en showde gistermiddag de eerste vondsten voor het komende seizoen. Chambert haalde er de hele dierentuin bij. Zowel Bengaalse panters als pool- wolven en pony's en marmotten moes ten eraan geloven, terwijl nerts en astrakancreaties de belangrijkste plaats innamen. CHAMBERT, DIE ER AL LANG vanaf stapte om uitsluitend zeer defti ge damesjassen te maken, bedacht iets: een jurk van horizontale streepjes ge assorteerd bont. Een creatie, die ove rigens niet iedereen staat. Dat bleek wel heel duidelijk toen Elizabeth Tay lor gistermiddag bereid was er bij ge brek aan een filmrol in te poseren. Zij ging er als „Dikke Dolly" de mode geschiedenis mee in, want bontjurken kleden niet bepaald slank af. Afgezien van een scala van volumineuze vos- en chinchilla jassen met zwierige vossen- kragen waren er ook capes in over vloed te zien, die u in barre winter dagen nog als beddesprei zou kunnen gebruiken. UITSLUITEND VOOR ZEER lieve meneren: korte witte nerstcapes voor over uw smoking. Wanneer u een der gelijke creatie te duur vindt, dan is het te hopen dat u getrouwd bent, want van Chambert mag meneer nu ook het witte nerstjasje van zijn vrouw aan. En waarom ook niet, u heeft er per slot van rekening voor betaald. „Mosje Dayan-hoed" heet dit ontwerp van Rose Valois. Het ooglapje van de Israëlische generaal heeft tot inspi ratie gediend in de hoedenwereld. ADVERTENTIE

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7