De wind kan lezen Meer protesten tegen de Mata-Hariserie van de Italiaanse televisie KRAMMETJE FOK POLLE, PELLI EN PINGO Matthijs Vermeulen - 79 jaar oud - in Laren overleden PANDA EN DE BOZE WARAPUREDIAMANT Ons vervolg verhaal wtèrn m MAANDAG 31 JULI 1967 Een romantisch verhaal door Richard Mason Koepelprijs 1967 voor de schrijver Wim Burkunk Kort nieuws Nederlander Sam Wagenaar in het geweer wegens schending van auteursrechten en grof plagiaat De radio geeft dinsdag Televisieprogramma's Ook Renier Masson ■vM-r' Zwi .=8 ais ik "AF" roep! 695. HMMKMWWUUMKHWKW ~H, j" n-fX:- 107) Om tien uur landden we in Cal cutta. Twee ziekenauto's reden tot vlak naast het vliegtuig en verple gers droegen de brancards naar bui ten. Een verpleger zei tegen me: „Kunt u uzelf redden, sir?" „Ja", zei ik. „Welke ambulance?" ,.Er is ruimte in de eerste". Ik liep naar de voorste auto en bleef een paar minuten rondhangen terwijl de brancards erin werden ge schoven. „Deze ambulance?" vroeg ik. „Jawel, sir". Ik wachtte tot de verpleger naar het vliegtuig was teruggegaan en wandelde door naar de controle zon der op of om te kijken. Ik ging naar binnen en zag een escadrilleleider achter een bureau zitten. „Hebt u een vliegtuig dat naar Delhi gaat?" vroeg ik. Hij keek naar mijn arm in de draagband. „Dat denk ik wel", zei hij. „Er gaat er altijd wel een heen". „Ik zou graag een lift willen heb ben". „Hebt u geen passage geboekt?" „Nee", zei ik. „Ik kom juist uit Imphal". „Nou, we kunnen 't wel voor u regelen", zei hij. „U hoeft niet met de trein te reizen met zo'n arm. Wacht maar even". Ik keek uit het raam en zag de eerste ambulance vertrekken. Hij reed langs de controlekamer en een ogenblik later volgde de tweede. Niemand scheen te hebben gemerkt dat ik er niet was. Mijn medische papieren waren met de andere mee genomen, maar het zou wel even duren eer ze ontdekten wat er ge beurd was. Tegen die tijd zou ik al in Delhi zijn bij Sabby. Het kon me niet schelen wat er gebeurde, als ik Sabby maar vond. „Er gaat 'n kist binnen 'n uur", verklaarde de escadrille-leider op vriendelijke toon. „En kan ik mee?" „We zullen u er wel tussenin stop- pen Ik vond een kantine en kocht een glas limonade en een pakje siga retten. De lucht in Calcutta was verschrikkelijk drukkend. Mijn arm in het gipsverband voelde ge zwollen aan van de warmte en mijn hand, die er uitstak, gloeide, ik goot er wat koud water overheen, maar als het weer was opgedroogd leek de hand nog heter dan eerst. Ik ging onder een ventilator zitten, maar al gauw werd ik rusteloos en drentelde ik weer naar buiten. Het jasje van mijn battledress was door weekt van transpiratie. Het was een jasje dat slecht paste. Ik had het in het hospitaal in Imphal ge kregen en mijn olijfgroene broek was groot en wijd. Toen .ik terugging naar de contro lekamer, zei de escadrilleleider, dat het vliegtuig een half uur vertraagd was. „Hoe laat komt het in Delhi aan?" vroeg ik. „Om zes uur". ..Niet later?" „Misschien om zeven uur. Hebt u haast?" informeerde hij vervolgens grijnzend. „Nee", zei ik. „Ik vroeg het zo maar". Ik moest nog drie kwartier wach ten en werd toen naar een vliegtuig gebracht. Ik bleef wat achteraf staan, terwijl een paar hooofdofficie- ren instapten, totdat een brigadier me bij mijn linkerarm nam en zei: „Na jou. ouwe jongen". De ge dachte dat er misschien niet genoeg plaats zou zijn, maakte me nerveus maar toen iedereen zat, was er nog een plaats over. We vertrokken nog vóór de middag en de verlichting die ik voelde, nu ik door de lucht ontsnapte, was geweldig. Het was de laatste etappe en aan het eind wachtte Sabby. We vlogen over Ben galen en Bihar en toen langs de river de Jumma en toen we een paar uur op weg waren schreeuw- de iemand in mijn oor: „Als je nou naar beneden kijkt, zie je 't Taj Mahal". Ik tuurde omlaag en zag de oude stad Agra, een dichtopeengepakte massa daken in het droge brokkelige land. Even er buiten, op de bruine rivier, stond het Taj als een ivoren miniatuurtje, alleen witter dan ivoor een glanzend als of het pas een bad had gehad. Het was min of meer een verrassing, het op deze manier te zien in het zonlicht en op zo'n grote afstand. Ik had er alleen maar aan gedacht zoals het er stond in het maanlicht, met Sabby en mij in het gras aan de voet. Het minia tuur daar beneden had niets te ma ken met onze herinneringen. Het was alleen maar het beroemde monu ment van Sjah Jehan, dat de ene reiziger aan de andere wees, terwijl ze er met een snelheid van hon derd mijl per uur overheen vlogen. En zo gaf ik er niets om; ik ging dus weer zitten en wachtte op het laatste uur, dat tot de beslissing zou leiden. Hoofdstuk 7 We bereikten even na zessen het vliegveld Willingdon. Ik ging regel recht naar de weg en vond een tonga; ik gaf de koetsier de naam van Sabby's hotel op. Het was een heel eind, eerst door de brede stra ten van de nieuwe stad en toen door de stegen van de oude. De hete lucht streek langs mijn gezicht en maak te mijn lippen en keel droog als stro. Er hingen zware geuren in de straatjes en overal waren dichte zwermen vliegen. De bellen van 't paard rinkelden onophoudelijk. Ik werd heen en weer geschud, trans pirerend en vuil, en hevig verlan gend naar 't hotel. Voetgangers en fietsers liepen en reden het paard in de weg, zodat we voortdurend moesten blijven staan. We kwamen maar langzaam vooruit. Mijn arm deed me erg pijn en schaafde te gen het gips. Graag zou ik het heb ben weggesneden, maar ik had niets om het mee te doen. Ik begon te bidden: „Heer, laat me Sabby als tublieft in het hotel vinden.Ik wil daar alles voor geven. Alstu blieft, alstublieft, laat Sabby er zijn" Toen we er eindelijk aankwamen, herinnerde ik me, dat ik geen geld had om de tonga-man te betalen. (Wordt vervolgd.) Nederland 1: Het gebruikelijke begin Ivoor de maandagavond: Kenmerk, de ac tualiteitenrubriek van de kerken. Daarna I stuurt de AVRO kolonel Hogan in het strijdperk. De krijgsgevangen kolonel krijgt opdracht een geheime agent te ont moeten, maar het is hem door omstandig heden niet mogelijk het kamp te verlaten. Hij verzint er iets opmisschien zit er een uitstapje in, samen met de com mandant van het kamp Na het jour naal van acht uur eerst een aflevering I van AVRO's Televizier en vervolgens en dat is dan de grootste hap van de avond naar een opname, die de AVRO I onder regie van Theo Ordeman maakte, toen vorig jaar een gezelschap Italiaanse artiesten op bezoek was in Amsterdam. Een ondernemende Italiaanse zaken man organiseerde een trip per trein van zangers en zangeressen. Deze Canteuropa bezocht tal van steden. In ons land werd één concert gegevenHoewel de Ne derlanders het optreden van de Knokke- ploeg van dit jaar nog niet hadden ge zien, toonden ze toch niet de minste be langstelling voor tlit sterrengezelschap, zodat in allerijl een antal Italiaanse gast arbeiders moest worden gecharterd om I althans nog een beetje publiek in de zaal te krijgen. Die Italianen weerden zich dapper. Ze waren enthousiast over het werk van hun landgenoten en toonden lui- I de bijval, niet alleen door te klappen en te stampen, maar ook door bij tijd en wijle luidkeels mee te zingen. Zo werd Canteuropa toch nog een fijn feest. Van de medewerkenden noemen wij Dominico Nodugno de held van de Italiaanse amusementsmuziek, die bekend werd door zijn liedjes, maar meer nog door de ver schrikkelijke stampij die hij verschillen de malen maakte als hij niet de eer kreeg, die hem naar zijn eigen oordeel I toekomt Rita Pavona, ex-Eurovisie songfestival winnares Gigliola Cinquetti, een Britse beatgroep en als Nederlandse I gasten Andy Star en Gonnie Baars. Hun liedjes zijn inmiddels wel wat verouderd, maar van de Italiaanse bijdragen merkt I geen Nederlander dat, om de eenvoudige reden dat ze hier toch niet zo heel erg be kend zijn. Tot slot van de avond nog een reportage, die Will Simon maakte van de repetities van de Tegelse Passiespelen, een van de grote evenementen van het amateurtoneel in Europa. Heel Tegelen werkt mee aan de totstandkoming van De Koepelprijs 1967, groot 2.500, der gemeente Amsterdam, is op advies van de jury (H. van den Bergh, J. Commandeur en F. W. 't Hoen) toegekend aan Wim Burkunk voor zijn toneelstuk „Polletje Pak en de geheime opdracht". De Koepelprijs werd ingesteld als gevolg van een schenking aan de gemeente in 1956 door de Vereniging Sociëteit „De Koepel", waaraan in 1965 een schenking door de Stichting „Het Nederlands Cultureel Cen trum", gevestigd te Amsterdam, werd toe gevoegd De prijs is bestemd voor auteurs op het gebied van het toneel voor jonge kinderen. De La Mama Experimental Theatre Cub uit New Work zal vier dagen in het Mickery Theater in Loenersloot optreden De groep, die op tournee in Europa is, zal twee verschillende programma's op achtereenvolgende avonden geven: pro gramma a. op 17 en 19 augustus en pro gramma b. op 18 en 20 augustus. deze voorstelling, waarin het lijden van Christus wordt uitgebeeld. Nederland 2: Het KRO-programma be gint met een aflevering van de Britse jazzrubriek Jazz 625, waarin Steve Race deze keer het Modern Jazz Quartet pre senteert. De groep, bestaande uit Milt Jackson, vibrafoon, John Lewis, piano, Percy Heath, bas en Conny Kay drums, zorgde zo'n jaar of tien, vijftien geleden voor een sensatie, door hypermoderne jazz te brengen. De nieuwigheid is er nu wel zo'n beetje af, maar dat wil niet zeggen, dat de muzikaliteit van deze groep achteruitgegaan is, noch de spon taniteit van hun musiceren. Een heel fijne groep met uiterst beschaafde, intellectue len jazz. De rest van de avond past in de serie Bioscoopsuccessen van weleer. Een heel oude film de „kraker" van toen, Een avond in de opera, met in de hoofd rollen: de dolkomische gebroeders Marx (Groucho, Harpo, Chico) en nog een aan tal andere grootheden uit de dertiger ja ren. Het is een kolderfilm waarin het verhaal er eigenlijk niet zo bijster veel toe doet. De opera is ook maar bijzaak. Vele ouderen zullen zich vooral de scènes herinneren van de Marxbrothers als ver stekelingen aan boord van een luxueuze oceaanstomer en later als helden op Broadway bij de ticker tape. Heel dol allemaal. (Van onze correspondent) ROME. De Italiaanse televisie heeft het nodig gevonden in een paar series aandacht te wijden aan Mata Hari, die vijftig jaar geleden terecht stond. De uit zendingen zijn echter onder een slecht gesternte geboren. In de eerste uitzen ding werd beweerd, dat in Nederland iedereen uitgesproken pro-Duits zou zijn, hetgeen aanleidint werd tot een protest van de zijde der Nederlandse ambassade bij de Italiaanse televisie. Deze uitspraak werd rechtgezet in de uitzending een week later. In Rome woont schrijver Sam Wage naar, die enkele jaren geleden in het Engels een boek deed verschijnen over Mata Hari, dat is gebaseerd op door hem bijeengebracht materiaal. Zodra Wage naar hoorde, dat er een televisieprogram ma zou worden gewijd aan Mata Hari, stelde hij zich in verbinding met de tv en bood zijn diensten aan. Maar hem werd te kennen gegeven dat men hem niet nodig had en dat de personen belast met het samenstellen van het draaiboek dit hadden vervaardigd, gebruik makend van door henzelf verzameld, geheel nieuw materiaal. Tijdens de uitzendingen bleek echter dat vrijwel alles, tot hele dialogen toe, uit zijn boek was overgenomen. De Italiaanse vertaling van het boek is ruim een jaar geleden verschenen. Wagenaar heeft hiertegen geprotesteerd en, toen de tiP daar niet op inging, een advocaat in de arm genomen. Afgelopen zaterdag is telegrafisch door die advocaat verzocht de laatste van de vier uitzendin gen achterwege te laten wegens schen ding van de auteursrechten en grof pla giaat. De uitzending is, ondanks het be roep van de advocaat, gisteravond om negen uur doorgegaan. Tevens heeft de advocaat inbeslagneming geëist van de gehele serie, om te voorkomen dat deze HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 I Lichte gramm. muziek. 7.55 Overweging 8.10 Voor de kinderen. 8.30 Nws. 8.32 Vakan- tietips. 8.45 Lichte gramm. muziek. 10.00 Moderne muziek. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Musette orkest. 12.18 Marktberichten voor schippers. 12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Licht ensemble. I 13.30 Musiësta. 14.00 De bleke soldaat (hoor- Ispel). 14.35 Moderne muziek. 15.00 Pizzica to. 17.00 Overheidsvoorlichting. 17.10 Voor I de jeugd. 18.00 Licht platenprogramma. 18 40 Musicerende dilettanten. 19.00 Nws. 19.10 Ac tualiteiten. 19.30 Amusementsmuziek 20 00 Moderne orkestmuziek. 20.44 Voordracht 20.55 Klassieke muziek. 21.35 Moderne mu ziek. 22.00 Geestelijke liederen. 22.30 Nws 22.40 Overweging. 22.45 De Interlandwed strijd (hoorspel). 23.40 Lichte gramm. mu ziek 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7 20 Lichte gramm. muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 I Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte gramm muziek. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klankju welen. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids vitaminen. 11.55 Beurs. 12.00 Licht orkest. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12 30 Licht orgelspel. 12.40 Licht orkest. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Salomé, ope ra. 15.20 Het buitengewoon lager onderwijs. 15.40 Moderne symfonische muziek. 16.00 Nws. 16.02 Moderne liederen. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 Voor de tieners. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 Amusementsmu- ziek. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Muziek mozaiek. 20.00 Nws. 20.05 Liedjes. 20.35 Op de zomertoer. 21.50 Jazz Spectrum. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Moderne en klassieke mu'ziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.10 Vakan- tietips. 9.13 Platen met interviews. 10.00 Nws. 10.02 Pop- en cabaret. 12.00 Nws. 12.02 Eks- pres. 13.00 Nws. 13.02 Ekspres. 14.00 Nws 14.02 Verzoekplaten. 15.00 Nws. 15.02 Mix 16.00 Nws. 16.02 Mix... 17.00 Nws. 17 02 55555en en 66666en. BRUSSEL 324 m. 12.pO Nws. 12.03 The Beatles. 12.10 Tuin- bouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12 40 Weerbericht. 12.48 Jazz. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Kamermuziek 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Dansmuziek. 16.30 Programma voor oudere luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 Negrospirituals en gospel songs. 17.45 Muziek voor 'de jeugd. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- sport. 18.30 Franse les. 18.32 Muziek voor strijkinstrumenten, 18.52 Taalwenken. 18 55 Jules de Corte. 19.00 Nws. 19.30 Solistenpa rade. 20.00 Volksliedjes. 20.30 Hoorspel 21.25 Amusementsmuziek. 21,50 Pianomu ziek. 22.00 Nws. VOOR MAANDAG NEDERLAND I 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Kenmerk. 19.30 Kolonel Ho- gan's Helden (film). 19.56 Reclame. 20.00 Jqurnaal. 20.16 Reclame. 20.20 AVRO's Tele vizier. 20.45 Canteuropa. 22.00 Tegelens Pas sie. 22.35 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Modern Jazz Quartet. 20.30 Bioscoopsuccessen van weleer: Een avond in de opera (19361. 22.01 Reclame. 22.05 Journaal. VOOR DINSDAG Nederland I 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Ja zuster, nee zuster. 19.40 Tekenfilm. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Voordracht. 20.55 Z-Cars: 'n Ochtendje uit. 21.45 De jaren vijftig. 22.30 Journaal. Nederlandll 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 The Vir ginian. 21.15 Made in Japan (reportage). 22.05 Reclame. 22.10 Journaal over een andere Italiaanse zender nog maals zou worden uitgezonden of naar het buitenland zou worden verkocht. Het is niet bij dit ene protest èebleven. Eveneens zaterdag kwam nog een tele gram binnen bij de Italiaanse tv waarbij inbeslagneming van de films over Mata Hari wordt gevraagd door een advocaat, die de belangen behartigt van de Franse schrijver Renier Masson, volgens wie men ook rijkelijk heeft geput uit een door hem geschreven roman over Mata Hari. Het is juist bij deze Masson dat men de uit spraak vindt dat in Nederland iedereen pro-Duits zou zijn. Een uitspraak, die door de Italianen achteloos werd over genomen. Het is nu wel bijna zeker, dat de tv- uitzendingen voor de rechtbank zullen eindigen. Matthijs Vermeulen In Laren is op 79-jarige leeftijd over leden de componist en muziekcriticus Matthijs Vermeulen. Hij werd op 8 febru ari 1888 in Helmond geboren. Na zijn opleiding in de muziek was hij werk zaam als criticus Hij schreef onder meer in de Tijd, de NRC, De Telegraaf en na de oorlog in de Groene Amsterdammer. Van 1914 af heeft Matthijs Vermeulen zeven symfoniën, twee sonates voor viool en piano en sonates voor viool, piano en strijktrio geschreven. COf. MAATÉN TOONOEA -L'-'-jV 31. De vuilnisauto stopte bij het vat, waarin Pat O'Nozzle en Panda naar schurken zochten, en gemeen tereiniger Sleugmaler sprong van het voertuig. „Ons laatste vrachtje van vandaag!" zriep hij tevreden tot de bestuurder, de inhoud van de vuilnisbak rammelend in de vrachtwagen ledigend. „We kunnen de boel naar de dump rijden en afleveren en onze dienst zit er weer op! Rijden maar, Jan!" Zodra Panda en Pat wat van de schokkende schudderij waren bekomen, be vrijdden ze zich zo goed en kwaad als het kon van de ergste vuilnis en wierpen een blik naar buiten. „De boeven waren niet in het vat!" stelde de speurder vast. „En er was geen geheime uitgang. En met mijn scherpe blikken stel ik vast dat de grond nu beweegt. Ik deduceer daaruit dat we rijden!" „M-maar dat is een ramp!" riep Panda ongerust. „Zo raken we steeds verder van die schurken weg, die de diamant gestolen hebben!" Dat was echter niet waar want wie liepen daar voor de vuilnisauto op de weg? I. Rechter Tie heeft in een naburig I district een ingewikkelde smokkelzaak opgelost, geholpen door zijn trouwe lui tenant Tsjiao Tai. Terwijl Tsjiao Tai nog enkele kleinigheden regelt, is de Rechter al vast op de terugreis gegaan. Hij keert jvia een omweg terug naar zijn district, want hij wil de gelegenheid te baat ne men om een paar dagen vakantie te hou den in Rivierstad. Rivierstad staat niet onder burgerlijk, maar onder militair ge zag, omdat de jongste dochter van de Keizer er een paleis bewoont, het beroem de Waterpaleis. Rechter Tie zal dus geen beleefdheidsbezoeken hoeven afleg gen, maar om des te zekerder verschoond te blijven van officiële ontvangsten heeft hij besloten incognito te reizen. Met zijn zwarte muts, zijn bruin reisgewaad met zwarte zoom en de grote kalebas die over zijn schouder hangt, lijkt hij een beetje op een reizende dokter. In deze uitmon stering zal hij waarschijnlijk een paar rustige dagen kunnen doorbrengen met vissen in de rivier. Hit begint al te vrezen dat hij de weg is kwijtgeraakt, als hij door het dichte gebladerte de eerste hui zen van Rivierstad ziet liggen. Goedver zorgde, aantrekkelijze huizen, Rivierstad moet een welvarende gemeenschap zijn. Nu een herberg vinden, een bad nemen en uitrusten van de vermoeiende rit te paard! Rechter Tie rijdt de kade van de vis markt op en zijn aandacht wordt getrok ken door een oploop van mensen. Er schijnt daar iets aan de hand te zijn! NU HêB IK ÉR. 6£N06(b VAN! IK 2Al MIJN TUIN mF U/6L SPROEIEN, EN JUlllB PASSEN 201AM6 OP D6 KRAAN. ZIT DES14N6 VAST? 6060, DAN DRAAIEN JUtDie DE KRAAN OPEN 6R KOMT 6E6N DRUPPEL Kl A AR Z66R08, IV11/JE ON MIDD6U/JK MIJN STAART LOSLATEN.' ...AF// »M'JN' 'W - v>'~ 895. Door de spleten in het zeil werden de vier bedriegers, geknakt en gehavend Ue voorschijn gebracht. Uit de koelkast van de politieboot kwamen de handboeien te voorschijn. Plus jammerde onophou- delijk. „Ik zal het nooit meer doen meneer de politie. Ik weet nu, dat het niet alles kaas is wat er blinkt. Voortaan word ik goudeerlijk ik bedoel ik weet niet eens meer, wat ik bedoel". De jonk werd door de politieboot op sleeptouw genomen en in triomf voer Bram de haven tegemoet die hij eens zo smadelijk had moeten verlaten. „Als je maar weet", probeerde Komijn- tje nog te dreigen, dat je nog niet van me af bent. Ik laat de kaas niet van me brood eten". Kaas riep Plus wanhopig en het woord alleen al deed hem weer in snik ken uitbarsten.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 6