Courrèges terug met zeer korte toekomstmode Speurdersverhalen uit de Engelse school Sigmacentrum op een volslagen mislukking uitgedraaid Auteur Bengt Berg overleden NEGEN MUZEN Directeur zint op nieuwe opzet WOENSDAG 2 AUGUSTUS 1967 7 (Door onze moderedactrice) PARIJS. André Courrèges, de Parijse couturier die in het voor jaar van 1965 de wereld met zijn alom bekende kosmonautenmode verraste, trad gistermiddag met een nieuwe wintercollectie voor het voetlicht, waarmee hij volgens mij het straatbeeld opnieuw sterk zal beïnvloeden. Een origineel mini- courrègesjurkje mag dan 3000 NF kosten, de confectie-industrie zal er wel weer voor zorgen dat kopieën over een maand of drie voor een paar tientjes in de rekken van vrij wel alle kledingmagazijnen hangen. Navolgfoare vondstee NIEUWS Hij, zij en de petticoat The iron petticoat C. B. De radio geeft donderdag Televisieprogramma's WUWWUWWMAIMMMWMIMIMWMAMUMMAMUWIMWMAAMUUMAMMMUMAMMMMMMAMMAAAMMMAMMMAMMWUIMMMWMMAMMMAAAMMMAAMIAMSMMMAAAAAMAAM En daarmee werpt Courrèges zich op nieuw tegen wil en dank op als apostel van de haute-couture van morgen. Sinds het overweldigende succes van zijn collectie van 1965 hield hij zich verbluft op de achtergrond, spande hij processen aan tegen iedereen die zijn creaties kopieerde, en reorganiseerde hij zijn hele modehuis in een groots boutique-concern. Dat alles onder het motto: „Als er dan gekopieerd moet worden, dan doe ik het wel zelf". Nu, twee jaar na zijn kosmonauten mode: het succes van zijn toekomstkle- ding! Creaties bestemd voor het zelfde tijdperk als waarvoor Emanuel Ungaro zijn wintercollectie bedacht. En toch is het onmogelijk het werk van de twee couturiers met elkaar te vergelijken. Zorgde Ungaro voor een poëtische noot met zijn hartveroverende vensterruit- pakjes, Courrèges mikte helemaal op jeugdige carrièrezoeksters. Zijn stijl was zakelijk maar amusant. Ook bij Courrèges blijven de rokken boven de knie. „Ik moet de vrouw nog zien, die in een rok tot op haar hielen nog juist de laatste métro inspringt", zo luidde zijn commentaar na afloop van de show. Er waren bij Courrèges talloze Ber- mudashortpakjes te zien. Creaties van witte wollen stof met opgestikte, half ronde, chocoladebruine zakjes. Wit en chocoladebruin waren ook het meren deel van zijn wintermantels, voorzien van trenchcoatkragen en behalve de zakjes als garnering een rugceintuurtje. De simpelste lijn hadden Courrèges' rechte wolle jurkjes met korte mouw tjes. Zo was er een beige exemplaar met op het bovenlijfje een hoofdletter ..I" van witte wollen stof geappliceerd. Door de eenvoud een van de meest ge raffineerde creaties uit de collectie, die Courrèges signeert voor ons blad de beide schetsen waarop hij zijn nieuwe modelijn aangeeft. (Foto Bertrand de Toledo). COURRÈGES Rode „baby-schoentjes". Wttte kniekousen. Witte mantels met aan iedere zijkant een grote ovale inzet ran chocoladebruine stof. Jasjes met geschulpte zomen. Losse band om rechterarm van dezelfde stof als het jurkje met korte mouwen. Kleuren: wit, chocoladebruin, oranjerood, flessengroen. zelfs door vrouwen die niet zo heel erg bedreven zijn met naald en draad ge makkelijk kan worden nagemaakt. Ook al is dat Courrèges' bedoeling bepaald niet. De mannequins toonden zijn creaties tijdens een soort jazzballet, wat zijn show tot een heel wat amusantere aan gelegenheid maakte dan de prestaties, die er in de afgelopen week bij de de- gelijkste modehuizen van Parijs waren te zien. Courrèges rekent er overigens wel op dat zijn klanten bepaald niet preuts zijn. Evenals het huis Real bleek hij wat voor een blote-boezemlook te voelen. De fraaie vormen van zijn mannequins kwamen dan ook onder zijn zeer dunne voile cocktailjurkjes, maar vooral onder zijn avondjaponnen met tussengezette horizontale stroken van doorzichtig vinyl, zeer duidelijk tot uitdrukking. Courrèges' hele wintercollectie zal dit keer aan een Tahitiaanse bloem van wit vilt te herkennen zijn. Een soort gelijk symbool als waarmee Mary Quant haar ontwerpen de wereld in stuurt. De Parijse mode-ontwerper liet ze zijn mannequins niet alleen in het haar dragen, maar appliceerde ze op vrijwel al zijn pakjes, zijn kousen en zelfs zijn bontmantels van wit konijn. André Courrèges poseerde gister middag exclusief voor ons blad met een van zijn mannequins, gehuld in een van zijn zeer doorzichtige cocktailcreaties. (Foto Bertrand de Toledo). Schets van Courrèges' broekpakken, die op trainingspakken lijken. Ge signeerd: pour les amis de Hollande. Schets van Courrèges' nieuwe winterjurk, geappliceerd met vilten Tahitiaanse bloemen ter ere van de show die Courrèges binnenkort op dat Stille-Zuidzee-eiland zal geven. Gesigneerd: pour les amis de Hollande. SINDS DE TWEEDE wereldoorlog heeft de Engelse detectiveschrijver Andrew Ga- roz snel internationale faam verworven. Hij is een typisch exponent van de En gelse school door de wijze waarop hii zijn verhaal vertelt, het in een levendige at mosfeer weet te plaatsen en 'n altijd ori ginele puzzelplot vaardig en boeiend uit werkt. Daarbij zijn zijn verhalen typerend voor de nieuwere stromingen in het detec tiveverhaal, waarin de personages een sterkere belichting krijgen dan in vroege re uitingen van het genre, die meer be langstelling toonden voor de puzzel dan voor de personen die erbij waren betrok ken. IN HET PRISMABOEK Wie eenmaal steelt(Prisoner's Friend) komen al die aspecten weer bijzonder goed uit de verf. Het verhaal draait om een dieren arts-gevangenisbezoeker en zijn pupil, een jonge rover, die na zijn ontslag uit de ge vangenis door zijn beschermer geplaatst wordt in een garagebedrijf. Als bij een in braak in het huis van de garagehouder diens vrouw vermoord wordt, valt de ver denking natuurlijk op de ex-gevangene. De arts, die ondanks veel twijfel in de onschuld van de jongen wil blijven gelo ven, gaat op onderzoek uit en weet, op het laatst in samenwerking met de vals be schuldigde, de ware dader te ontmaske ren. Die dader blijft voor de lezer niet zo erg lang verborgen, maar dat doet niets af aan de spanning van het verhaal dat naast de wijze waarop de dierenarts zijn verdenkingen bevestigd tracht te krij gen zijn aantrekkelijkheid vooral ont leent aan de menselijke tekening van de karakters di eerin figureren. OOK TYPISCH ENGELS is „Patrick Butler for the Defence" Moord zonder moordenaar in Prisma) van John Dick son Carr. Zoals men van Carr gewoon is, begint het weer met een ongelooflijk geraffineerd geïntrugeerd probleem, dat via allerlei knappe compositie-foefjes van de auteur tot diverse verrassende hoogtepunten in het verhaal leidt. Een zonderlinge figuur wordt vrijwel onder de ogen van de hoofdpersoon vermoord on der omstandigheden die deze hoofdpersoon sterk verdacht maken. De verkeerde in terpretatie van de laatste (Franse) woor den van de stervende draagt het nodige tot de complicaties bij, een typische Carr- vondst. Behalve zijn boeiende intrige is het verhaal aantrekkelijker door zijn "hu mor, gevlochten rond een aantal persona ges, waarvan sommigen zo uit een ver haal van Wodehouse gestapt kontien zijn. FIGUREN EN SFEER in de Prisma Dodelijk akkoord (Ouverture to Death) van de Nieuw-Zeelandse detectiveschrijf ster Ngaio Marsh hoi en volledig thuis in de oude Engelse school van vooral de dames-auteurs, die hun verhalen graag laten spelen in een plattelandsomgeving waarin dorpsroddel en dorpsintriges bij dragen leveren tot de verwikkelingen rond het misdaad-mysterie. De levendige teke ning van die atmosfeer en die figuren maakt de grote aantrekkelijkheid van dit soort boeken uit en daarbij komt dan nog dat Ngaoi Marsh' speurder, inspecteur Alleyn, voor een interessant en bizar raadsel wordt geplaatst als op de feest avond van de plaatselijke toneelvereni ging een pianiste door een kogel wordt geveld na het derde openingsaccoord van Rachmaninofs prelude in cis-mineur. VAN AMERIKAANSE HUIZE, maar in opzet en verteltrant volledig passend in de Engelse school is Halfway House van Ellery Queen (als Het huis halverwege in Prisma). De neven Frederic Dannay en Manfred B. Lee, die onder dit schrij verspseudoniem opereren, confronteren hier hun gelijknamige speurder met de moord op een man, van wie men aanvan kelijk niet weet of hij Joseph Gimball of Joe Wilson heet. Alvorens de moord te kunnen oplossen, zal men moeten vast stellen op wie van beide figuren deze fei telijk gemunt is geweest en dat is dan weer eens een heel ander, origineel en aantrekkelijk begin /an een onderzoek. Als halverwege het boek wanneer de vrouw met wie het slachtoffer buiten haar medeweten in bigamie leefde, in staat van beschuldiging wordt gesteld, treedt Ellery Queen in het krijt om haar onschuld te bewijzen, wat een geheel nieuwe wending en een nieuwe boeiende lijn in het verhaal brengt. DE PRISMAREEKS PRESENTEERT ook weer eens een Edgar Wallace: Steeds weer klaverboer (Jack O'Judgment), ge heel volgens het beproefde avontuurlijke recept van deze auteur. Ditmaal draait de geschiedenis om het mysterie van de on bekende gemaskerde figuur die een pri- vé-afrekening houdt met een bende, en daarbij als „visitekaartje" steeds een kla verboer achterlaat. Wie eenmaal steelt door: Andrew Garve uitg.Het Spectrum, Prismareeks Moord zonder moordenaar door: Patrick Butler uitg.: Het Spectrum, Prismareeks Dodelijk akkoord door: Ngaio Marsh uitg.: Het Spectrum, Prismareeks Het huis halverwege door: Ellery Queen uitg.: Het Spectrum, Frismareeks Steeds weer klaverboer door: Edgar Wallace uitg.: Het Spectrum, Prismareeks Alarm in de atoomcentrale door: Lester del Rey uitg.: Het Spectrum, Prismareeks HET BOEK Alarm in de atoomcentra le (Nerves) van de Amerikaan Lester del Roy (ook in Prisma) is een science- fictionroman. Het is echter niet het ge bruikelijke toekomstverhaal gewor den, maar speelt zich af in een Ameri kaanse atoomcentrale, waar een ontplof fing heeft plaatsgehad, die nog tot verdere desastreuze gevolgen voor een groot ge bied kan leiden. Deze in de lucht hangen de ramp is de „deadline", waartegen in dit verhaal gevochten wordt door een arts, die een, bij de explosie zwaar ge wonde, hoofdingenieur probeert te red den omdat deze de enige is die de cata strofe kan voorkomen. Dit boek bewijst dat een goed vertellend auteur geen bizar re fantasieën nodig heeft om een boeien de en overtuigende sff-story te schrijven. Bert Japin De Zwéedse schrijver van dierenboeken Bengt Berg, die ook pionierswerk heeft verricht op het gebied van fotograferen van dieren, is op 82-jarige leeftijd in Stockholm overleden. De schrijver, zoon van een onderwijzer uit Kalmur, reisde voor zijn onderzoe kingen o.m. naar Egypte en de Himala^ ja. In Zweden behoedde hij de wilde gans voor uitsterven. Tot de boeken die hij schreef, behoren „Tijger en mens", „Met de trekvogels naar Afrika", „Mijn vriend de .pluvier", en „Mijn avonturen met dieren". Jury Staatsprijs. Voor de toekenning van de staatsprijs voor beeldende kunst en architectuur in de categorie beeldhouw werk heeft de minister van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk. mejuffrouw dr. M. A. M. Klompé, een jury benoemd die bestaat uit: drs. R. W. D. Oxenaar (Arnhem), drs. H. A. J. M. van Haaren (Den Haag), pro fessor C. Hund (Amsterdam), K. L. Symons (Amsterdam) en drs. G. van de Wal (Amstelveen). Voorzitter is drs. Oxenaar; secretaresse mevrouw G. P. Stips-van Weel te Voorburg. De film van vanavond is gemaakt door de Britse regisseur Ralph Thomas, maar heeft twee Amerikaanse topsterren in de hoofdrollen: Katharine Hepburn en Bob Hope. Aan beider spel ontleent de film veel van zijn charme, want Ralph Thomas is een handige kluchtenfabrikant die zijn reputatie voornamelijk aan de „Doctor-at- sea"-serie te danken heeft. Het verhaal van de film, geschreven door scenario schrijver Ben Hecht, doet niet erg origi neel aan. Om te beginnen is het een zwakke afspiegeling van de intrigue die Ernst Lubitsch in 1939 verfilmde onder de titel „Ninotschka". waarin Greta Garbo (voor het eerst lachend) de rol speelde van een vrouwelijke volkscommissaris die aan het hoofd van een Russische handels delegatie Parijs bezoekt en daar in han den valt van een Franse vrijgezel Melvyn Douglas die haar op haar vrouwelijke charmes attent maakt. Iets dergelijks speelt zich af tussen Katharine Hepburn en B. Hope, de eerste als een straalvliegtuigpilote die in de Amerikaanse zone van W.-Duitsland een noodlanding moet maken, de tweede als een onverschillige Amerikaanse vlieger die de noodlanding veioorzaakt heeft en met zijn gevangene naar Londen gaat, waar hij deze stugge vrouw ontdooit. Wat aanleiding wordt tot een klucht met veel verrassende wendingen en met veel sar castische opmerkingen over en weer. Vooral Bob Hope is in dit soort .cross talk" uitstekend op zijn plaats en aan hem dankt de film dan ook zijn grap pigste momenten. Nederland I. Het NTS programma be gint met de tweede van een reeks door Amerikanen gefilmde sprookjes voor de jeugd. Deze keer van Repelsteeltje. De gastster in deze aflevering is Agnes Moo- rehead, die de rol van heks voor haar rekening neemt. Een kort filmpje van So- cutera vult de tijd tot acht uur. Na het Journaal de hoofdfilm. Hierna nog een brokje ernst en wel „The end of the trial". De NBC maakte voor de zoveel ste maal een documentaire over de „gro te trek" van de Amerikaanse pioniers naar het westen. Het woeste land werd veroverd op de Indianen, waarbij de bleekgezichten zich niet altijd van hun beste kant lieten zien. Het verschil tus sen alle romannetjes en films over het Wilde Westen en deze documentaire is, dat in de laatste wordt geprobeerd de Indianen recht te doen wedervaren. De activiteiten van de goudzoekers, cowboys en pioniers worden bekeken door de ogen van de roodhuiden. En zo heel erg best komen wij er dan niet af. De titel zegt voldoende: Requiem voor een groot volk. Nederland 2: Twee onderdelen van het AVRO programma zijn dezelfde als die van zaterdag. Eerst een stukje tekenfilm met de Beatles om de tijd van het jour naal te overbruggen en als sluitstuk van de avond een aflevering van The wild wild West (maar dan anders bekeken dan op het eerste net). Daar tussenin AVRO'i Sportpanorama, waarin twee Amerikaan se films zijn opgenomen. De eerste gaat over het opfokken van een renpaard en het tweede alweer over een historische bokswedstrijd, namelijk die tussen Joe Louis en Max Schemeling in juni 1936. In The wild wild West krijgt geheim agent James T. West het te kwaad met een bende. Verscheidenene keren wordt hij bijna het slachtoffer van een moordaan slag, maar aangezien een ouderwetse Ja mes Bond ook al niet zonder geluk wel kon varen, rolde hij er telkens weer tus sendoor. Hij trekt zelf aan het langste eind als hij een gevaarlijke dokter Love less (what's in a name) achter de tra lies suit. Maar zelfs daar blijkt dit ge vaarlijke heerschap nog niet uitgescha keld te zijn. Meneer West krijgt het zelfs dan nog moeilijk. Maar het eind is goed, want anders zou deze serie te snel afge lopen zijn. En ze is pas begonnen. (Van onze correspondent) AMSTERDAM. Het Sigma-centrum, dat eind vorig jaar in Amsterdam onder- auspiciën van ondermeer Simon Vinken oog werd opgericht, is een volledige mis lukking geworden. Ale activiteiten in HILVERSUM I. 700 NWS. 7.10 Lezing. 7.15 Lichte gramm. muziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Voor de kinderen. 8.30 Nws. 8.32 Vakantie- tips. 8.45 Lichte gramm.muziek. 10.00 Auba de. 11.00 Voor de zieken. 11.30 Semi-klas- sieke kamermuziek. 12.27 Meded. voor land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Pro memorie. 12.45 Lezing. 13.00 Klassiek decor: Klassieke muziek. 13.45 Voor de vrouw. 14.15 Moderne muziek. 14.45 Boemm! 15.05 Aktualiteiten. 15.10 Klassieke muziek. 15.25 Sphinx. 15.45 Musiciana. 16.30 De zendingsdag van de Ge reformeerde Zendingsbond. 16.30 Moderne kamermuziek. 17.00 Amusementsmuziek. 17. 30 Lichte gramm.muziek. 18.10 Sport. 18.30 Lichte gramm.muziek. 18.40 Cabaret. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Vocaal ensem ble. 20.00 Lichte orkestmuziek. 20.30 Gevari eerd programma. 22.15 Wijd als de wereld. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespreking. 22.45 Mo derne muziek 23.20 Spaanse muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gramm. muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte gramm. muziek 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klassieke gramm. muziek. 9.30 Lichte gramm. muziek 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen. 11.55 Beurs. 12.00 Licht ensemble. 12.27 Meded. ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.30 Licht orkest. 12.50 Draaiorgelmuziek. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Orgel concert, koorzang en beiaardconcert. 14.30 Cabaret en samenleving. 14.45 Klassieke mu ziek. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Muziek uit Suriname en de Nederlandse An tillen. 16.15 Der Zigeunerbaron, operette. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 Licht en semble. 19.00 Moderne muziek. 19.30 Gedich ten over Jezus van Nazareth. 20.00 Nws. 20.05 Land der Muzen: kunst. 20.30 Holland Festival 1967. 21.15 Door Artis sjokken, (klankbeeld). 21.40 Moderne muziek. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 gramm. mu ziek 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Lichte vokale muziekjes. 10.00 Nws. 10.02 Mengelmuze. 11.00 Nws. 11.02 Muziek bij de koffie. 12.00 Nws. 12.02 Transistor. 13.00 Nws. 13.02 Top Dertig. 15.00 Nws. 15.02 Wegens vakantie gesloten BRUSSEL 324 m 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 Lichte muziek .12.55 Bui tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Ta- felmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Lichte muziek. 15.00 Nws. 15.03 Kamermuziek. 15.50 Harp muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Dans muziek. 17.00 Nws. 17.15 Lichte muziek. 17.30 Internationale koorzangwedstrijd. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les, 18.32 Zigeunermuziek. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.30 Zigeunermuziek. 20.00 Openbaar kunst bezit. 20.15 Symfonisch concert. 21.50 Klas sieke pianomuziek. 22.00 Nws. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 17.00 voor de jeugd. 18.45 Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Er was eens Repelsteeltje. 19.51 Stichting Socutera. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame 20.20 The iron Petticoat (speelfilm). 21.50 Requiem voor een groot volk (documen taire). 22.40 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 The Bea tles. 20.25 Sportpanorama. 21.20 The wild wild West. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I 18.45 de Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 De Verrekijker. 19.10 Van ge west tot gewest. 19.30 Mensen in de sport. 19.53 Toeristische tips. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal 20.16 Reclame, 20.20 Attentie. 20.45 Pick-Up. 21.20 Het levende lijk, (TV-spel). 22.50 Jeroen aan het woord. 22.55 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 De Ameri kaanse biochemicus Gregory Pincus. 20.35 Zang en muziakle impressies. 21.00 Operatie Barbarossa, (documentaire). 22.10 Lezing. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. 22.30 Francis- cus van Assisi. het Sigma-gebouw, de oude Doelen liggen stil. De leden van het bestuur van de stichting Sigma-centrum laten zich weinig of niets meer aan de zaak gelegen lig gen. Overwogen wordt het centrum, dat bedoeld was voor allerlei creatieve acti viteiten, waaraan iedereen zou kunnen deelnemen, te liquideren. Sinds begin ju ni zijn op last van de brandweer wegen* de slechte staat waarin het gebouw ver keert, alle manifestaties erin verboden. Het Sigma-centrum werd vorig jaar no vember met subsidie van de gemeente Amsterdam en het rijk geopend. De ge meente gaf de stichting Sigma-centrum een proeftijd van zeven maanden. Direc teur werd Olivier Boelen, die in februari van het toneel verdween. De huidige di recteur, de 23-jarige Matthys van Hey- ningen, die in Berlijn germanistiek en theaterwetenschappen heeft gestudeerd, heeft de gemeente een plan voorgelegd voor de stichting van een geheel nieuw cultureel Centrum in de Doelen, vooral voor toneel, muziek, ballet en film. De Doelen hiervoor geschikt te maken zou een door de gemeente oeschikbaar te stel len bedrag van tenminste 200.000 gulden vergen. De gedachten van de heer Van Hey- ningen gaan uit naar een theater met driehonderd plaatsen, een kamertheater met vijftig plaatsen, een bioscoop met speciale faciliteiten voor de jongere en amateurfilmers en ondermeer twee stu dio's. Hiervoor zou volgens hem wel be langstelling bestaan. Als voorbeeld heeft hij het „Maison de la culture" in de Franse stad Cannes en de „Academie der Künsten" in Berlijn voor ogen. Al kort na de opening ontstonden moei lijkheden rond het Sigma-centrum. De provo's, waarvan men gedacht had dat die er zich zouden laten opvangen, lieten verstek gaan. Enkelen van hen richtten er vernielingen aan. Er werden verdoven de middelen gebruikt. Klachten van de omwonenden over geluidshinder leidden tot intrekking van de muziekvergunning. gunning.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7