Liga's zorgen er voor dat de West Europese filmprodukten ziet Eugenie wil je kaas uit het vuistje weken modespektakel MEVROUW 1968 3 wvvzaaoA** n VRIJDAG 4 AUGUSTUS 196 7 TEGENWICHT VOOR OVERHEERSENDE AMERIKAANSE INVLOED Opwindend avontuur VOEDZAAM MA* ."V V 4* r* sa In de openlucht De radio geeft zaterdag Zondag tv-reportage van autorennen en zwemmen T elevisieprogramma's Ondeugend oog BEHALVE een veelheid aan verwarrende indrukken die hem bij een eerste contact met de West overvallen en in verlegenheid brengen, zijn er een paar nuchtere ontdekkingen die de bezoeker onmiddellijk doet en die hij, waarschijnlijk om zich te beschermen tegen de stroom van nieuwe ervaringen, isoleert en als blijvende impressies overhoudt. Dat hij na bijna twintig uur reizen in een straalvliegtuig in een gemeenschap van Neder lands sprekende rijksgenoten terecht komt en door land genoten begroet wordt is allereerst al opvallend, al komt die verrassing niet onverwacht. Meer indruk nog maakt zijn kennismaking met de hotels in de West, Torarica in Paramaribo, Intercontinental in Curacao, Manchebo Beach en Caraïbean op Aruba, moderne, naar het luxueuze neigende, air-conditioned hotels, alle voorzien met „swimming pool" en openluchtbar en duidelijk ge richt op buitenlandse, lees Amerikaanse, gasten. Vooral HET IS TE BEGRIJPEN dat de biosco pen hun airconditioning in de advertenties opnemen, zodat „Our man in Casa Blanca" die in,het Paramaribose West-End als ..een opwindend en realistisch spionage- avontuur in het geheimzinnige Midden- Oosten met zijn verleidelijke vrouwen" staat aangekondigd onder de gunstige temperatuursomstandigheden kan worden genoten. Voor zover het de Amerikaanse film betreft zijn de bioscopen, zowel op Suriname als op de Antillen, zeker niet achter. „King Rat", „Is Paris burning?", „Hotel" zijn slechts enkele van de films die, in snel tempo wisselend, de ronde deden toen wij er in juni en juli waren. Een enkele keer was daar dan ook een Britse film als „Life at the top" bij en zelfs een Franse, „Mata Hari" met Jeanne Moreau, terwijl voor Paramaribo met zijn gevarieerde bevolking nog geldt dat er een overvloed aan Indische films te zien is, waarvoor zelfs speciale bioscopen be staan, zoals bijvoorbeeld De Paarl. Onder die omstandigheden is het be grijpelijk dat de Sticusa (Stichting Cul turele Samenwerking) al jaren geleden begonnen is aan plannen om de eenzijdige, voornamelijk op Amerika georiënteerde bioscoopbelangstelling in andere richting te leiden door mogelijkheden te creëren om de West ook eens met de Europese filmcultuur in aanraking te doen komen, waarbij de Nederlandse film niet zou moe ten worden vergeten. In 1952 maakte de heer D. Vriesman, president-commissaris van het Uitkijk-concern, in opdracht van de Sticusa een reis door Suriname en de Antillen om er zich op de hoogte te stel len van de filmactiviteiten en de ontwik kelingen der diverse Culturele Centra. Op Aruba en Curacao werd toen al een begin van Lig'awerk aangetroffen en op Suriname konden werkzaamheden in die richting op gang worden gebracht. Wat die omvatten heb ik kunnen constateren toen ik er, vijftien jaar na Vriesmans ver blijf, rondreisde om er onder andere het derde lustrum van de Filmliga Paramari bo bij te wonen en verder •bij de neven afdelingen in Moengo, Wageningen en Nickerie een kijkje te nemen. Als feest programma had ik „Vie de chateau" van Jean-Paul Rappeneau en „Lucebert" van Joan van der Keuken meegenomen, met voor een jeugdiger publiek „The great chase", een Amerikaanse compilatiefilm, samengesteld uit oude filmfragmenten die alle de achtervolging als thema hanteer den. RONDREIZEN als feestredenaar door Suriname is een inspannend, maar onge looflijk boeiend werk, waarbij niet alleen de reis als een avontuurlijke onderneming ervaren wordt, maar ook de ontmoeting met mensen en bevolkingsgroepen een opwindend element toevoegen aan wat in eigen land min of meer een routinebezig heid is geworden. Moengo is nog per auto te bereiken, zij het na uren over vaak slechte wegen die bij ons als verwaar loosde landwegen zouden worden ge kwalificeerd. Maar voor Nickerie en Wa geningen moet men in de kleine vier- tot vijfpersoons sportvliegtuigjes stappen die de verbindingen met het achterland onderhouden, en Wageningen betekent dan nog een half uur met een lichte speedboat de rivier op. De weelderige na tuur en de wisselende landschappen zor gen dan voor een goede compensatie van al die ongemakken en overigens wordt veel, zoniet alles, vergoed door de vriend schap en dankbaarheid die men vooral bij de afgelegen bewoners treft die wat afwisseling en vooral contact met de buitenwereld zeker als die zich uit strekt tot Nederland best kunnen ge bruiken. DE OPBOUW van een Liga in de West aan de „air-co" moet de Europese bezoeker even wen nen. Het aanbrengen van luchtkoelingsinstallaties heeft een grote vlucht genomen in deze streken. Hotels, grote kantoren, theaters en bioscopen hebben er zich mee uit gerust, maar ook particulieren die het zich even kunnen permitteren, hebben tenminste hun slaapkamers langs deze kostbare weg veilig gesteld tegen al te grote hitte. De voordelen zijn evident, maar de nieuw aangekomene vindt het in eerste instantie in bijna alle hotels te koud, zodat hij de neiging voelt weer gauw zijn jasje aan te trekken en de overgang van de nauwelijks aangename koelte binnenskamers naar de vochtige tropische hitte buiten is bijna adembenemend. Alleen de getrainde vaste bewoner weet dergelijke moordende temperatuursver schillen zonder ernstige verkoudheden te doorstaan, maar de nieuwkomer heeft onherroepelijk zijn tol te betalen. waarbij men moet bedenken dat Suri name en de Antillen twee afzonderlijke grootheden zijn die een 1600 kilometer van elkaar verwijderd liggen en nauwe lijks onderling contact onderhouden is een moeizaam werk geweest dat nog steeds niet beëindigd is en welks succes nog steeds door allerlei toevalligheden bedreigd wordt. Maar er is in die vijftien jaar enorm veel bereikt. Jaarlijks ver zorgt de Maatschappij voor Cinegrafie twaalf programma's op 35 mm en twaalf programma's op 16 mm, waarvan de laat ste categorie in een filmotheek achter blijft, zodat een voorraad films wordt aangelegd, waarvan particulier en in ver enigingsverband gebruik kan worden ge maakt. De 35 mm-films zijn „Uitkijk"- films, dat betekent vaak „moeilijke" stof voor veel Ligaleden, de 16 mm-zendingen zijn van lichter kaliber, maar bij elkaar vullen ze nagenoeg volledig de filmken- rtis van geïnteresseerden aan die anders met de Amerikaanse suprematie in de bioscopen genoegen zouden moeten ne- ADVERTENTIE H H M «4 K O H Ctf H M H ■J f M Pt Pt H M VP N 3 Pt Pt M tr* M Buster Keaton in „The great race", een groot succes in de West. men. De Polygoonjournaals leiden nu ook regelmatig de programma's in, een nieuwsvoorziening, waarmee de Liga leden bijzonder ingenomen zijn. BELANGRIJK, vooral op Suriname met zijn diep en geïsoleerd achterland, zijn de openluchtvoorstellingen, verzorgd met be hulp van filmtrucks die ver het binnen land ingaan en de eenvoudige negerbe volking met film kunnen confronteren. „De bedoeling van deze volksvoorstel lingen", schreef de heer Vriesman na een nieuwe reis door de West die hij een half jaar geleden maakte, „is toch om geïso leerde bevolkingsgroepen in contact te brengen met wat er in de rest van de we reld gebeurt. De Westerse beschaving gaat in de eerstkomende vijfentwintig jaar een enorm aanpassingsvermogen van deze mensen vragen. Door middel van deze filmvoorstellingen is de periode waarin dit proces zich kan voltrekken, groter te maken, waardoor ook het aantal kan vermeerderen dat zich zal kunnen aanpassen". Er is op dit gebied van film- vorming en in kennis brengen met de film nog veel te doen, maar er is in vijf tien jaar een werk op gang gebracht wat nu al duidelijke resultaten afwerpt. En als ik onderweg nog wel eens de klacht te horen kreeg dat Ligaleden de programma's wat hoog gegrepen vonden (misschien geen ongegronde klacht, als men ziet hoe de Bergmannen en Godards elkaar in sneltreinvaart opvolgen), dan was een vrij afdoend antwoord het stel len van de vraag, hoe de leden het ge vonden zouden hebben nog nooit een film van Bergman of Godard gezien te hebben. Dan moest worden toegegeven dat er, hoe dan ook, nauwelijks enige achterstand in kennis omtrent de mo derne filmstromingen in Europa met bij voorbeeld Nederland te bespeuren viel. Waarmee de Liga's in Paramaribo, Wil lemstad en op Aruba de vroegere taak van de Amsterdamse Liga in het begin van de dertiger jaren blijken te hebben overgenomen. C. Boost HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke muziek. 7.30 Nws. 7.32 Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Dj inn. 12.25 Marktberichten. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoorlichting. 12.50 Zonder grenzen. 13.00 Lichte gramm.muziek. 14.00 P.M. 17.00 Carionca voor tieners. 18.p0 Licht muziekpro gramma. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Operette. 20.00 Verzoekplaten. 22.30 Nws 22.40 Overweging. 22.45 Verknipt. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nes. 8.10 Lichte gramm.muziek. 9.40 HHar- monie-orkest. 10.00 Z.O. 135. 12.15 Afstuderen als socialist (vraaggesprek). 12.27 Meded. t. b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Tussen start en finish sport. 13.00 Nws 13.10 VARA-Varia. 13.15 Lichte gramm.muziek. 14.15 Uitlaat programma voor twintigers. 14.55 Radio Jazz Magazine. 15.30 Ikke. 16.00 Nws. 16.02 Oosteuropese kroniek. 16.20 Lichte gramm.- muz. 17.30 Radioweekjournaal. 18.00 Nws. 18,20 Lichte gramm.muziek. 18.45 Vibrato. 19.20 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Metropole orkest. 20.40 De gestrafte preuts heid (blijspel). 21.50 Oude muziek. 22.30 Nws. 22.40 Lichte gramm.muziek. 23.10 Lichte gramm.muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Klassieke muziek. 10.00 Nws 10.02 Opera. 11.00 Nws. 11.02 Amusementsmu ziek. 11.30 Leger des Heils. 12.00 Nws. 12.02 Wegwijzers. 13.00 Nws. 13.02 Tienerama. 14.00 Nws. 14.02 Tienerama Sweet Soul Mu sic. 14.30 Ramblers Radio Reprises. 15.00 Nws. 15.02 Live. 1530 Toernee. 17.00Nws. 17.02 Sportshow. BRUSSEL 324 m 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer bericht. 12.45 Lichte muziek. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.15 Geva rieerd muziekprogramma. 17.00 Nws. 17.10 Veilig verkeer. 17.35 Dansmuziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Lichte muziek. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.30 BRT-bis. 20.00 Jazz. 21.00 Lichte mu ziek. 23.00 Dansmuziek. 23.40 Nws. Zondag 6 augustus neemt de NTS van 15.45 tot 16.30 uur op Nederland I van de Westduitse televisie een reportage over van de autorace voor Formule-l-wagens op de Nürburgring om de Grote Prijs van Duitsland. De NTS zendt zondag 6 augustus van 16.30 tot 17.30 uur op Nederland 1 een re portage uit van de nationale zwemkam- pioenschappen fn het zwembad „De Pa piermolen" in Groningen. VRIJDAG 4 AUGUSTUS NEDERLAND I 18.45 De minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Muziekprogramma voor de jeugd. 19.30 Kolonel Hogan's helden, (tv- ïilmt. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 AVROs Televizier. 20.50 Down under in Australia: gesprekken met Nederlandse emigranten. 21.50 The Saint, 22.40 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 In Lui lekkerland, (TV-spel). 22.00 Epiloog. 22.05 Reclame. 22.10 Journaal. VOOR ZATERDAG NEDERLAND I 15.30 Nws. 15.31 Reclame. 15.34 Weekjour- naai voor slechthorenden. 15.57 Reclame, 16.00 Geheim Agent 86 (Film) 16.25 Vrouwe lijkheden. 17.00 Voor de kinderen. 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame, 19.00 Ja zuster, nee zuster. 19.45 Reaktie op reakties. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Achter het nws. 20.45 Variété uit Warschau. 21.15 Rawhide. 22.05 Muziek, TV-show. 22.45 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. Klassieke piano recital. 20.20 De Muur (TV-spel). 21.00 Mor gen is het zondag. 21.10 Voyage to the bot tom of the sea. 22.00 Kompas. 22,10 Recla me. 22.15 Journaal. (Van onze moderedactrice) In de afgelopen twee weken lieten niet minder dan 32 Parijse couturiers, elf hoedenontwerpers, vele tientallen boutiques en vrijwel alle wereldver maarde cosmetische concerns zien, wat zij voor de komende winter aan rnodenieuwtjes voor u in petto heb ben. Parijs schiep een vrouw die over dag een groen-bruin geruit mantel pakje met daaroverheen een tot het middel reikende cape draagt, die daar bij een zo groot mogelijke zwarte hoed heeft opgezet, en er zwarte wollen kousen en zwarte lakschoenen met vierkante neus bij heeft aangetrokken. Zij zal vooral in het oog vallen door de zeer brede zwarte ceintuur, die zij om het middel heeft gesnoerd. In de namiddag mag zij liefst een zwart, wit of chocoladebruin jurkje met tot de ellebogen reikende rechte mouwen aan. Mevrouw, zo hebben de Parijse cou turiers bepaald, draagt een rok, die drie centimeter boven de knie blijft. Alleen als ze gaat wintersporten mag ze een tot ver over de knie reiken de après-ski-japon aan. Diezelfde crea tie kan ze dan gebruiken wanneer ze met mijnheer op jacht gaat. Voor 's avonds: alleen nog die jur ken met zeer diepe decolleté's. Of als het eventjes kan een „nude-look" crea tie. Mevrouw mag deze winter niet preuts zijn. Integendeel, de Parijse couturiers decreteren dat zij haar NEDERLAND I: Het AVRO-program- ma begint in de luchtige sfeer. Voor de tweede keer presenteert Trea Dobbs haar eigen show, ditmaal in het Bio vakantie oord in Arnhem. In een half uur laat ze een hele rij collega's de revue passeren, die allemaal „wat mogen doen", o.a. Rikkert Zuideveld met een zegliedje en het Haagse zangeresje Bojoura. Om half acht is het tijd voor kolonel Hogan om commandant Kling van het krijgsgevan genkamp weer eens voor het lapje te houden. Na het journaal eerst een half uur met AVRO's Televizier en vervolgens een uur lang met Max Tailleur. Hij heeft samen met Mieke Telkamp en zijn vaste pianist onlangs een tournee gemaakt naar Australië. Daar vertelde hij zijn moppen, maar bovendien koutte hij meest al na afloop nog een uurtje met de be zoekers, oud-Nederlanders, die als emi granten een bestaan hebben opgebouwd in dat verre werelddeel. AVRO-regisseur Philip Bolhuis maakte de reis mee en filmde deze gesprekken van Tailleur. Bovendien ging hij met enkele emigran ten mee om het hen te praten over hun leven nu en hun herinneringen aan „het landje aan de zee". Hij deed vreemde er varingen op. Tot slot van de avond een avontuur van The Saint. Hij raakt deze keer ver zeild in de politiek. Mooie vrouwen zijn er ook wel, maar om hen gaat het toch niet in de eerste plaats. Hoofdpersoon is een Oostduitse geleerde, die naar het Westen is gevlucht. Hij wilde zijn kennis en wetenschap wel in dienst van de vrije wereld stellen, als zijn vrouw en dochter maar de gelegenheid zouden krijgen, zich by hen te voegen. En dat nu is, tot droef heid van de geleerde heer, niet gebeurd. Simon toont zich bereid, zich met de zaak in te laten en zich te ontfermen over mevrouw en mejuffrouw Muller. Maar NEDERLAND II: Vrijwel de gehele avond van de KRO is gereserveerd voor de uitzending van een produktie van de Duitse televisie, een bewerking door Claus Habulek van de roman lm Schlaraf- fenland (In luilekkerland) van Heinrich Mann. De in 1871 geboren Mann schreef dit boek in zijn vroeger jaren, toen hij nog een antiburgerlijk sarcast was. De hoofdpersoon van het verhaal is de boe renjongen Andreas Zumsee, die vol ver wachtingen naar de hoofdstad Berlijn trekt. Hij heeft artistieke aspiraties en wil als schrijver iets bereiken. Het komt goed uit, dat hij de schouwburg frequenteert, Max Tailleur. (AVRO. Nederland 1, 20.50-21.50). want daar leert hij een rijke bankiers- vrouw kennen, die het burgerlijk milieu thuis ontvlucht door zich ook al in de kunst te storten. Ze ziet wat in de jonge man: artistiek, maar ook op andere ma nier. Omdat ze op een paar duiten niet hoeft te kijken, verleent ze de overgeluk kige Andreas zoveel steun, dat die al zijn plannen kan uitvoeren. Maar als hij een beetje succes krijgt, begin hij wat anders gerichte belangstelling te krijgen. Een zoveel oudere, getrouwde vrouw is toch ook niet alles, nietwaarAdelheid zo is de naam van de dame in kwestie had het niet verwacht, maar op een kwade dag ontdekt zij dat Andreas niet alleen haar aanbidt. Ze betrapt hem zelfs en de consequenties kunnen niet uitblij ven. Andreas ontdekt dan al spoedig, dat zijn succes voornamelijk aan zijn goed gevulde portemonnee te danken was, meer dan aan zijn litteraire prestaties. De bur gerlijke maatschappij, die hem eens aan bad, kijkt hem nu niet meer aan. fraaie vormen zoveel mogelijk bloot moet geven. De avondjurken van mevrouw zijn van fluweel en bijzonder rijk gebor duurd met rijnsteentjes. Wil zij eens iets anders dan mag ze ook een zwart fluwelen kuitbroekpak in Mozartstijl aan. En dat is dan haar garderobe voor 1968. WM>W<IIIIIA<WIIWWI<WWWIIIIIIIAfUWW>IIIWWWWWIIW4IIIDW -*.v Het fraaiste exemplaar van de traditionele bruidsjapon waarmee vijfendertig Parijse couturiers hun show besloten was deze boutique- creatie van Nina Ricci, gemaakt van wit fluweel met als enige garnering col en manchetten van witte nerts. Dit groen-bruingeruite mantelpakje uit de boutiquecollectie van Nina Ricci is de meest karakteristieke creatie voor de nieuwe wintermode. 99 (Door onze moderedactrice) PARIJS. „Mijn dochter manne quin?, dat nooit", riep Mare Bohan uit toen ik hem vroeg of zij te zijner tijd niet ook iets voor een carrière in de modewereld zou voelen. Weliswaar heeft Bohan nog even de tijd om na te denken want zijn dochtertje is pas twaalf, maar de befaamde couturier van het huis Christian Dior, zal on getwijfeld niet van gedachten ver anderen. Bohan weet beter dan wie ook wat er een meisje zoal boven het hoofd hangt wanneer zij per se mannequin wil worden. De mannequins die de af gelopen week bij een gemiddelde sa- lontemperatuur van 35 graden Celsius de warmste wollen winterkleren van befaamde Parijse modevorsten show den, zijn blij als ze per etmaal aan twee uur slaap toekomen. Want be halve dat zij overdag creaties aan 800 inkopers en moderedactrices uit alle delen van de wereld moeten tonen, poseren zij 's avonds en 's nachts voor modefografen. Het is waar, een mannequin in Parijs rijdt in de nieuwste sportwagen, bij voorkeur een Alfa Romeo of een Lan cia. Nonchalant een panter- of een chinohillamantel op de achterbank. Nauwelijks doet ze echter het portier open of zij wordt al door de Franse televisie onder schot genomen. Een maal in het atelier van de couturier valt ze ogenblikkelijk ten prooi aan bazige coupeuses, die in Parijs, kenne lijk terwille van de traditie, altijd dik zijn, een vormeloze jurk aanhebben en op zijn minst de zestig zijn gepasseerd. De actrice Rachel Roberts compli menteert Mare Bohan met de pre sentatie van de Dior-collectie. De couturier zit ontdaan van alle glorie in een oude broek en een over hemd op een krukje en wijst met een stok aan hoe hij wil dat zijn coupeuses die het altijd beter weten een stof moeten draperen. Is de jurk na dagenlang gepas eindelijk klaar en de show begint, dan kunnen mannequins zich met hulp van een legioen kleed sters niet eens ongestoord verkleden omdat altijd een rechercheur van de Franse veiligheidspolitie, ter voorko ming van haute-couturespionage, een ondeugend oogje in het zeil houdt. Mannequins zijn in Parijs gemiddeld 22 jaar oud, dan kunnen ze nog een jaar of drie mee en verdienen als ze goed zijn een paar ton per seizoen. De meest befaamde mannequins zijn zo verstandig om met hun kapitaal bij tijds een fotomodelbureau te beginnen. Want op een dag komt onvermijdelijk het moment dat een couturehuis in een briefje meedeelt, dat men van verdere samenwerking helaas moet afzien en dat men inmiddels een jeugdiger mo del gevonden heeft. Het is een uitzondering dat de ruim veertigjarige mannequin Bettina, de ex-vriendin van All Khan, de kans kreeg een come-back te maken bij Chanel. Het werd geen succes. Coco Chanel bezorgde haar daarop de ern stigste vernedering die een manne quin kan overkomen door tegenover moderedactrices te verklaren, dat zij er lang hoofdpijn van had dat zij met Bettina „een oud mank paard van stal had gehaald". En dat is dan het trieste bewijs dat mannequins hun carrière zelden roemrucht beëindigen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7