Ontstellende verstarring in de
kinderboekenwereld
Hard ee subtiel in
het spionageverhaal
In memoriam Max Tak
VANAVOND
Ook de derde dochter van de
Hörbigers op de planken
DIT JAAR GEEN PRIJS
P. te Nuyl adjunct-
bestuurder VARA
Passiespelen van
Tegelen trekken
minder publiek
insectendoder.
Eén spuitbus voor alle
kamers van uw huis.
S~ortgenó
DINSDAG 8 AUGUSTUS 1967
7
Geen geschikt
vaderlands prentenboek
Geen geschikt
buitenlands onderwerp
Miep Diekmann
DE HARDE SPIONAGEROMAN is
op het ogenblik „in" en het wordt
soms wel eens wat vermoeiend,
steeds weer te worden geconfronteerd
met diezelfde, min of meer „Bond-
achtige", procédés, waaraan erg veel
geweld en vaak weinig intelligentie
en overtuigingskracht te pas komt.
Het kan dan een verademing zijn,
weer eens een klassiek spionagever
haal te lezen, uit de tijd toen de Bal
kan nog een dorado was voor spion
nen en spionage-auteurs. „Geheime
opdracht in Turkije" (Prismareeks)
is er zo een. Het is een vertaling van
Greenmantle door John Buchan, de
in 1875 geboren Britse auteur, wiens
verhalen rond de spion Richard Han-
nay tijdens en kort na de eerste
wereldoorlog zoveel succes hadden en
waarvan er een, The Thirty-Nine
Steps, vooral door zijn verfilming
bekendheid kreeg.
Zomeravondconcerten
Journalist
Bert Japin
Stromboli
c. s.
Sr
De radio geeft woensdag
T elevisie programma's
Elf jaar lang heeft de CPNB door het
beschikbaar stellen van een geldprijs voor
het beste kinderboek van het jaar en al
lerlei manifestaties in de Kinderboeken
week getracht op de eerzucht van de Ne
derlandse kinderboekschrijvers en -uitge
vers te werken, en het publiek dichter bij
het boek te brengen. En al waren er onder
de elf bekroonde boeken diverse, waar
van de uitverkiezing (door een onafhan
kelijke jury, ingesteld door de CPNB)
twijfelachtig was, men nam het voor lief,
juist omdat de propagandistische waarde
Zich tenslotte uitstrekt over het hele ter
rein van het kinderboek.
Dit jaar geen prijs. En tot de komende
kinderboekenweek geen nader commen
taar op deze beslissing! Wel overweegt
de CPNB te zijner tijd een discussie tus
sen insiders (eventueel samen met de
huidige jury) over de te stellen eisen,
waaraan een kinderboek moet voldoen.
Maar dit soort disucussies kennen we al
van vroegere congressen. Kennelijk heb
ben ze de impasse van dit jaar niet kun
nen voorkomen.
Al zal er dan uit dit jaar toch een kin
derboekengeschenk komen, en zullen de
boekhandelaren hun etalages kunnen op
bouwen rond het gekozen thema „Kinde
ren uit andere landen", en al zal er op de
televisie een filmpje over dit thema te
zien zijn, de grote trekker: het bekroonde
boek ontbreekt.
Simpelweg kan men redeneren: er is
altijd een béste boek over een bepaald
jaar. Bovendien heeft de jury de bevoegd
heid uit de produktie van de twee afgelo
pen jaren te kiezen.
Alles wijst erop dat de jury kopschuw
is geworden door de duidelijke misgreep
van vorig jaar (het boek van Toos Blom
over zigeuners, dat onvoldoende gedocu
menteerd bleek te zijn), waarop noch
door deze jury noch door de CPNB inge
gaan is na verschillende perscommenta
ren. Die grotere waakzaamheid is prij
zenswaardig, maar niet als daarvan
auteurs, die dit jaar wel degelijk in aan
merking komen voor de bekroning de
dupe worden. Gedurende twee maanden
heb ik als criticus verschillende insiders
gevraagd welk boek „het" dit jaar wor
den zou, en zonder uitzondering kwamen
daarop dezelfde titels als antwoord in de
categorie voor jongere kinderen, en voor
de ouderen.
Maar het boek voor de kleintjes blijkt
een prentenboek te zijn, en omdat wij
weinig prentenboeken van eigen bodem
hebben, dus geen precedent bij een be
kroning, kan het blijkbaar niet in aan
merking komen voor een prijs. Dit-wei
nig soepel meedenken naar een nieuwe
ontwikkeling toe is het beste bewijs voor,
een ontstellende verstarring in. de kinder
boekenwereld. Financieel is het brengen
van een vaderlands prentenboek een ge
weldig risico en welke uitgever zal auteur
en illustrator kansen blijven geven wan
neer hij nooit een prijs daarvoor in zijn
fonds kan verwachten?
Het boek in de oudere categorie dat
een goede kanshebber is, speelt in een
land, waarvan wij door zeer eenzijdige
kranteninformaties, te weinig weten. Zo
wel wat themakeuze als uitwerking be
treft, steekt het ver uit boven veel be
kroonde boeken van de laatste jaren.
Maar het zal de prijs niet krijgen! En
het publiek zal ook aan dit unieke boek
voorbijgaan en door de hele, voorlopig
geheimzinnige gang van zaken, gaan den
ken dat het afgelopen is met het Neder
landse kinderboek.
Elf jaar goedgerichte propaganda, on
noembaar veel inspanning dreigen met
één klap teniet te worden gedaan. En de
Nederlandse kinderboekenschrijver, die
toch al in een sociaal zo moeilijke positie
verkeert, gaat een vrolijke, alleszins be
moedigende kinderboekenweek tegemoet!
Televisie-secretaris J. W. Rengelink, die
zich gedurende enige tijd geheel aan zijn
werkzaamheden voor de NTS heeft ge
wijd, heeft opnieuw de verantwoordelijk
heid voor het televisiebeleid van de
VARA aanvaard. Daarmee is een eind ge
komen aan de tijdelijke waarneming van
deze verantwoordelijkheid door radiose
cretaris J. L. de Troye, die dus weer vol
ledig voor zijn eigen taak beschikbaar
komt.
Aangezien nog een groot deel van de
tijd van de heer Rengelink in beslag ge
nomen wordt door zijn werkzaamheden
als programmacommissaris van de NTS
is het hoofd van de VARA-televisiedienst
P. te Nuyl benoemd tot waarnemend ad
junct-bestuurder, belast met de verant
woordelijkheid voor de dagelijkse pro
grammazaken.
De heer P. te Nuyl, die 43 jaar is, kwam
op 1 maart 1948 als omroeper in dienst
van de VARA. Met ingang van 1 septem
ber 1952 werd hij waarnemend hoofd van
de toen nieuwe VARA-televisiesectie.
Sinds 1 maart 1953 vervulde hij de func
tie van hoofd van deze sectie.
IN GREENMANTLE KRIJGT Richard
Hannay, rijdens de eerste wereldoorlog,
opdracht in Konstantinopel een moham
medaans profeet op te sporen, wiens in
vloed op de bevolking door de Duitsers
dreigt te worden gebruikt om het Nabije
Oosten te overweldigen. Om Konstantino
pel te kunnen bereiken, moet hij eerst het
vertrouwen winnen van de Duitse gehei
me dienst en hij geeft zich daartoe uit
(Van onze radio- en
televisiemedewerkster)
AMSTERDAM Een aarts chauvi
nist, zo noemde hij zichzelf. Vastgebak
ken aan Holland, vastgebakken aan Am
sterdam, waar hij op 9 augustus 1891
werd geboren. Hoeveel liedjes heeft hij
niet over „zijn" stad geschreven? Ontel
baar vele, maar ze zijn bijna alle nog
steeds bekend en in ieder geval Amster
dams gemeengoed, zeker onder de oudere
generatie. Zijn liedjes gaan over de
grachten, over de pleinen, over de Jor-
daan, over de Westertoren, over de tul
pen uit Amsterdam, en samen met Alex
de Haas schreef hij het Amsterdamse
volkslied:
„Amsterdam, daar is nou niks wat ook
maar even aan je tippen kan.
Amsterdam, hoe je het wendt of keert,
er is maar een groot Mokum.
Amsterdam, wie aan jouw boezem
werd geboren, wordt van ontroering
koud en klam, bij het woordje Am
sterdam".
Max Tak, gedurende het tijdvak tussen
de beide wereldoorlogen een van de top
figuren uit onze vaderlandse showbusi
ness, heeft een wonderlijke carrière mee
gemaakt. Al jong werd hij door Mengel
berg als violist in liet Concertgebouw
opgenomen. Tien jaar bleef hij 's lands
eerste orkest trouw. Het was de tijd
waarin Gustav Mahler, Richard Strauss
en Debussy als ultra-modern werden
aangeduid, de tijd waarin het salaris van
een aankomend violist niet veel hoger
lag dan 25 per maand.
Schnabbelen, dat was het woord dat
ook in die tijd al was uitgevonden en
Max Tak deed het: hij speelde om er iets
bij te verdienen op bruiloften en partijen
en voor de rest handelde hij in snaren
en strijkstokken.
Hoewel hij zijn ziel en zaligheid had
verpand aan het Concertgebouworkest,
kwam er toch ineens een ommezwaai in
zijn carrière. Een chansonrecital in de
kleine zaal van het Concertgebouw in
spireerde hem zo, dat hij koortsachtig
aan de gang ging met teksten schrijven
en muziek componeren. Via Max Blok
zijl, toen nog een braaf pianist, kwam hij
in aanraking met Jean-Louis Pisuisse.
Het werd een langdurige en vruchtbare
samenwerking.
Daarna volgden de zomeravondconcer
ten als dirigent en viool-virtuoos in het
oude Bellevue. Ze bezorgden Max Tak
een overweldigende populariteit. Na tien
jaar verhuisde Max Tak geheel naar de
lichte muze: hij werd muzikaal illustra
tor in Cinema Palace, als opvolger van
Boris Lensky. En deze fase ging weer
over in de Tuschinski-periode: hij was
er vanaf september 1921 tot aan het uit
breken van de tweede wereldoorlog ka
pelmeester van het grote theaterorkest.
Uit die tijd stammen ook de zaterdag
middagconcerten die rechtstreeks door de
AVRO vanuit dit theater werden uitge
zonden en voor de AVRO deed hij nog
meer: hij maakte de tune voor de Bonte-
Dinsdagavondtrein.
De oorlog leek een eind aan alles te
maken Dank zij vatenkoning Bernard
van Leer en (merkwaardig genoeg) dank
zij Willem Mengelberg kon hij in begin
1940 ons land verlaten. Hij kwam terecht
op Curasao. Na twee jaar vertrok hij
naar New York, waar hij weldra de cen
trale figuur werd bij de Nederlandse uit
zendingen in oorlogstijd. Tot aan zijn
dood toe was Max Tak in de Verenigde
Staten uitvoerend secretaris van het co
mité voor Nederlandse muziek, een co
mité dat onder andere de tournees van
Tiet Concertgebouworkest, van het Ne
derlands strijkkwartet en van het Resi
dentie-orkest door Amerika verzorgt.
Vanaf zijn aankomst in New York nam
Max Tak een ander métier ter hand: hij
werd journalist buitenlands corres
pondent voor verschillende dag- en week
bladen en dé man van „New York
calling" met altijd dezelfde beginregel:
„Hier is Max Tak uit New York" voor
de AVRO. In Amerika werd hij hèt op
vangcentrum voor alle Nederlandse ar
tiesten die even kwamen oversteken
hij, samen met zijn grote vriend Leo
Fuld. Wie van al de mensen die door
hem geholpen zijn kan niet genoeglijker
verhalen vertellen van de gezellige en
altijd op iets positiefs uitlopende ont
vangsten op Times Square in New York
waar Max Tak zijn bureau had?
Eén boek heeft hij geschreven: „Onder
de bomen van het plein" een wat
nostalgische herinnering aan de beste ja
ren van zijn leven, zijn Amsterdamse
tijd de jaren dertig. Regelmatig kwam
Max Tak even overwippen naar Neder
land. Dat was ook nog vorig jaar het
geval, toen hij zijn 75ste verjaardag
kwam vieren.
Een lange, goed geconserveerde man
de eeuwige sigaret met het eind as er
aan, tussen de lippen geklemd. Een van
de laatsten van het soort artiesten dat
uitsterft: de chique, goedgeklede bon vi-
vant, gezegend met een groot gevoel voor
humor en betrekkelijkheid, een man met
een scherpe opmerkingsgave, grote intel
ligentie en veelzijdige belangstelling.
Nederland, en Amsterdam in het bij
zonder, zullen hem missen.
ADVERTENTIE
OMYL
voor een fel anti-Britse Zuidafrikaner. De
problemen waarmee hij daarbij in Duits
land geconfronteerd wordt, zijn nog maar
kinderspel vergeleken bij zijn avontuur
lijke vlucht door Duitsland en de Balkan
en de moeilijkheden die hem wachten bij
de uiteindelijke vervulling van zijn op
dracht.
Het is een ons vreemd geworden we
reld waarheen zo'n boek van Buchan ons
terugvoert. De toon van zijn historisch
goed gedocumenteerd verhaal heeft, bij
alle avontuurlijkheid van zijn intrige,
zo'n overtuigende, bij na-serieuze inslag,
dat het niet alleen boeit als spionagero
man, maar evenzeer als historische do
cumentaire.
GEHEEL DOCUMENTAIRE is De man
voor wie geen geheimen bestonden van
de Russische Joerii Koroikow, een Ata
lanta-paperback van De Boekerij. Het is
is, na de boeken van Kirst en Deakin
Storry, de derde uitgave die De Boeke
rij wijdt aan Richard Sorge. de Duitse
spion uit de tweede Wereldoorlog, die
voor de Russen in Japan werkte en in
Tokio gefusilleerd werd. Het Sovjetma
teriaal waarover Koroikow heeft kunnen
beschikken, voegt interessante gegevens
toe aan de documentatie die Kirst, Dea
kin en Storry reeds hebben aangedragen
over Sorge, die postuum werd benoemd
tot „held van de Sovjet-Unie". Evenals
de boeken van zijn voorgangers is dat
van Koroikow een geromantiseerde bio
grafie, waarin echter het historische ele
ment op de voorgrond staat.
EEN HARDE spionagethriller in mo
derne trant is De klopjacht op Bruno
Heidler (The Search for Brüno Heidler)
van Stephen Marlowe, door Bruna uitge
geven. Hoofdpersoon is de, na zijn schei
ding aan de drank geraakte, Amerikaan
Ted Dunbar, die tegen wil en dank wordt
ingeschakeld bij de jacht op een beruchte
oorlogsmisdadiger. Het wordt voor Dun
bar tevens een jacht op zijn vroegere
vrouw Barbara, die op een of andere wij
ze in een geheimzinnig contact met de
oorlogsmisdadiger blijkt te staan. Ex-
vrouw en ex-nazi sneven na het nodige
adembenemende klop- en knuffelwerk.
Een goed verteld verhaal, overigens.
SUBTIELER WERK IN Zwart Beertje
Mijn dagen zijn geteld (Thirty Days Hath
September) door Owen John, een contra
spionageverhaal van bijzondere klasse.
Hoofdpersoon is een voor de oorlogsin
dustrie belangrijke geleerde in Ameri
kaanse dienst. Tijdens een congres in Ita
lië wordt hij ontvoerd door communisti
sche Chinese agenten. Een Chinese psy
chiater probeert bepaalde inlichtingen uit
hem te krijgen op een manier die niet al
leen subtieler, maar voor de lezer tevens
aanmerkelijk interessanter is dan het ge
bruikelijke harde derde-graadswerk. De
Chinese arts confronteert de geleerde na
melijk met zijn mislukkingen en frustraties
en krijgt hem voornamelijk daardoor gees
telijk klein. De dagboekfragmenten waar
in de geleerde van zijn ervaringen verslag
doet, vormen op deze wijze een soort psy
chologische novelle van onmiskenbaar ge
halte.
Voor de spionageverhalenlezer die dit
een weinig aantrekkelijk procédé mocht
vinden, heeft Owen John blijkbaar niet
gespeend van commercieel inzicht -
door dit dagboekrelaas heen het verhaal
Geheime opdracht in Turkije
doorJohn Buchan
Uitg. Het Spectrum, Prismareeks
De man voor wie geen geheimen
bestonden
door Joerii Koroikow
Uitg.: De Boekerij, Atalanta-paperback
De klopjacht op Bruno Heidler
door Stephen Marlowe
Uitg- Bruna, Zvyarte Beertjes
Mijn dagen zijn geteld
doorOwen John
Uitg. Bruna, Zwarte Beertjes
Leven in een belegerde stad
doorEino Hanski
Uitg. Bruna, Zwarte Beertjes
gevlochten over de avonturen van een
aantal contraspionageofficieren die naar
de geleerde op zoek zijn. Het geeft aan
Johns boek de onmisbare „spannende
toets, al leidt de activiteit van de con
traspionnen niet tot de gebruikelijke
„happy-ending".
IN DE ZWARTE BEERTJES tevens
het oorlogsverhaal Leven in een belegerde
stad van de Zweedse fotograaf Eino
Hanski, die als twaalfjarige jongen het
beleg van Leningrad meemaakte. Het zo
veelste triste relaas over de ontbering
die mensen tot hyena's kan maken. Na
alles wat er over dit onderwerp al ge
schreven is, niet meer zo bijster origi
neel en in geen geval van een epische
kracht als bijvoorbeeld Leon Uris' ro
manreportage over de strijd in het Wa
schause getto.
Nederland I: De AVRO begint met
een aflevering van de boeiende serie De
Onbekende Wereld. Deze keer een korte
Duitse documentaire over het bij Austra
lië gelegen eiland Tasmanië. Na het
journaal AVRO's Televizier en vervol
gens een amusementsshow uit München,
getiteld de Ray Anthony Show- Ray
Anthony heeft eigenlijk zijn beste tijd
gehad. Een jaar of zes geleden stond hij
als trompettist aan de top van de Ame
rikaanse lichte muziek. Tegenwoordig
zoekt hij het meer in de swing dan in de
sweet, maar voor deze show zette hij
zijn big band op dood spoor om met een
kleine combo te gaan werken. Muziek en
show, zowel van dit sextet als van de vier
charmante meiskes, die regisseur Rein-
hard Hauff erbij deed. Een stukje Ame
rika uit Duitsland-
Hoofdschotel van de avond is tevens
het sluitstuk. Twee aspecten van de ra
diatie is een documentaire van de BBC.
De bekende documentalist Max Morgan-
Witts behandelt hierin de verschillende
vraagstukken, waarvoor de aanwending
van de radio-activiteit de mens ge
steld heeft. Sinds de ontdekking door het
echtpaar Curie is de radio-activiteit in de
medische wetenschap gebruikt, maar de
wetenschappelijke ontwikkeling is zo snel
gegaan, dat velen zich afvragen, of alle
aspecten van de nieuwe middelen wel
voldoende zijn bekeken. De straling kan
zowel ten goede als ten kwade worden
gebruikt. De science fiction van de do
dende straal is realiteit; tegelijk kan de
radio-activiteit de mens op allerlei gebied
niet alleen medisch van dienst zijn.
Nederland 2. De hoofdfilm van dit NTS
programma mag alleen bekeken worden
door mensen, die de leeftijd van achttien
jaar hebben bereikt, dus is er een voor
programma van een uur nodig. De NTS
vond dat in een kort muziekfilmpje met
Nana Mouskouri en Gitte en een docu
mentaire van de Westduitse televisie over
„de ijzeren slang", de spoorlijn, die de
Afrikaanse staten Kenia, Tanzania en
Oeganda verbindt. Een levensader in een
stukje van de wereld, dat zich snel ont
wikkelt. De film laat ons niet alleen
beelden zien van de spoorlijn, het onder
houd en de exploitatie, maar ook van de
omwonende landen en de volken.
De Amerikaanse bandleider Ray
Anthony en zijn Big Band. (AVRO,
Nederland 1, 20.50-21.40).
Y-
De Zweedse filmactrice Ingrid Berg
man in „Stromboli"onder regie van
haar nieuwbakken echtgenoot Ro
berto Rossellini. (NTS, Nederland 2,
21.00-22.15).
De in 1949 gemaakte Italiaanse film
„Stromboli, terra de Dio" betekende het
begin van een reeks geruchten, schan
daaltjes en ruzies rond regisseur Rober
to Rossellini en de uit Hollywood over
gekomen hoofdrolspeelster Ingrid Berg
man. De tussen heen beiden ontstane
vriendschap was aanleiding tot een anti-
Bergman-actie in Amerika, waar de films
van de geliefde ster geboycot werden,
en tot een hoogoplopende ruzie tussen
Rossellini en zijn opdrachtgevers die, vol
gens de regisseur, een smakeloos gebruik
van zijn privéleven hadden gemaakt om
de film sensationele vdórpubliciteit te
kunnen geven.
Al met al was er dus al veel te doen
geweest om „Stromboli" vóór de film de
bioscopen had bereikt, waar nog bij
kwam dat een film van Roberto Rosselli
ni hoe dan ook al bij voorbaat de nodige
belangstelling trok in die tijd.
Deze voorloper van het neorealisme
had met films als „Rome, open stad"
en „Paisa" internationale roem geoogst
en zijn overschakeling naar de speelfilm
met een echte filmster in de hoofdrol
werd niet alleen in Italië met grote span
ning gevolgd. Het resultaat werd voor de
bewonderaars van Rossellini een teleur
stelling. Het romantische verhaaltje van
een Zweedse vrouw die met een Italiaan
se visser trouwt teneinde via dit huwelijk
aan een kamp voor ontheemden te ont
snappen en dan een ongelukkig leven
krijgt met deze man op het onherbergza
me eiland Stromboli, werd geen onder
werp gevonden dat een Rossellini waar
dig was.
Bovendien bleek Ingrid Bergman met
haar Hollywoodervaring en routine moei
lijk in te passen in een realistische film
die zich tegen authentieke achtergron
den afspeelde en die gebruik maakte van
de oorspronkelijke bewoners van het ei
land.
Maar als film waar bijna tien jaar
geleden veel om te doen is geweest en
waarin Ingrid Bergman haar eerste Euro
pese rol speelde na een schitterende Hol-
lywoodcarrière, bezit Stromboli voldoen
de attracties om een reprise te recht
vaardigen. I
(Van onze correspondent)
TEGELEN De Tegelse passiespelen
ondervinden deze keer een opvallend ge
ringere belangstelling dan in voorgaande
malen het geval was. Men komt nu maar
tot slechts tweederde van het normale
aantal bezoekers dat wekelijks (zaterdags
en zondags) de uitvoeringen bijwoont. Tot
dusverre had men een gemiddelde van
ongeveer 4500 bezoekers, soms nog meer.
Dit jaar haalt men nauwelijks de 3000.
Uitgaande van de 26 uitvoeringen in
1967 betekent dit een zware financiële
strop, daar men kan rekenen op zo'n
20.000 minder verkochte toegangskaarten,
hetgeen ruw geschat neerkomt op 75.000.
ADVERTENTIE
(§oud- 2.1 loer - ftyorlcgeó - SCeltum^leet
Gr. Houtstraat 6, Haarlem, Tol. 02500-10616
(Van onze correspondent)
WENEN Het echtpaar Wessely en
Attila Hörbiger moet zich bij het feit
neerleggen dat alle drie dochters het
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Klassieke
muz.-7.30 Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50 Licht
instrumentaal ensemble. 8.00 Nws. 8.10 Ge
wijde muz. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45
Licht strijkorkest. 9.00 Voor de zieken. 9.35
Waterstanden. 9.40 Lichte gramm.muz. 10.10
Klassieke muz. 10.30 Herv. morgendienst.
11.00 Lichte gramm.muz. 12.27 Land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten.
12.50 Opera. 14.00 Lichte gramm.muz. 14.20
Lichte gramm.muz. 15.05 Klassieke muz.
15.30 Oude muz. 15.50 Bijbelvertelling. 16.00
Voor de jeugd. 17.00 Lichte gramm.muz.
17.50 Hygiëne in de vakantie. 18.00 Muziek
in vrije tijd. 18.30 Lichte gramm.muz. 19.00
Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek Leger
des Heils. 19.45 Wereldpanorama. 19.55 Lich
te orkestmuz. en koor. 20.40 Klassieke en
moderne muz. 21.30 Evangelisatie. 21.45 Lich
te orkestmuz. 22.15 Avondoverdenking. 22.30
Nws. 22.40 Klassieke liederen. 23.00 Lezing.
23.15 Lichte gramm.muz. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. Aansl. ochtendgymnastiek. 7.20
Soc. strijdlied. 7.23 Lichte gramm.muz. en
reportages. (7.30 persoverzicht). 7.55 Deze
dag. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gramm.muz. en
reportages. 8.30 Van alle markten thuis. 9.00
Klassieke gramm.muz. 9.30 Kerkorgelconcert.
10.00 Lichte gramm.muz. 12.22 Voor het plat
teland. 12.27 Land- en tuinbouw. 12.30 Tango
rumba-orkest. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten.
13.25 Cabaretprogramma. 13.50 Gespjroken
portret. 14.05 Klassieke en moderne muz.
14.35 Moderne muz. 15.00 Voor de kinderen.
16.00 Nws. 16.02 Amateursprogramma. 16.30
Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Dansorkest. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten.
18.30 Voc.-instrumentaal ensemble en zang-
solist. 18.55 Voor de kinderen. 19.20 Artistie
ke Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Platenpro-
gramma. 20.40 Wedstrijdprogramma. 21.15
Interviews. 22.00 Accent: actuele feiten. 22.15
Franse chansons. 22.30 Nws. 22.40 Actualitei
ten. 22.55 Moderne kamermuz. 23.30 Klassie
ke muz. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Kaleido-
skoop. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitaminen.
11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.02 Operette. 13.00
Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Plaatjes en
praatjes. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.02 Lich
te muz. 16.00 Nws. 16.02 Platenprogramma.
17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Rhythm
and blues. 17.35 Country and Western mu
ziek.
BRUSSEL 324
12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40 Pro
grammaoverzicht. 12.48 Lichte muz. 12.55
Buit. persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel-
muz. 14.00 Nws. 14.03 Programma rond
Gershwin. 14.20 Liederen. 14.30 Nederlandse
successen. 14.50 Koorzang (15.00 Nws.). 15.15
Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Lichte muz. 17.00 Nws. 17.15
Lichte muz. 18.00 Nws. 18.03 Voor de sol
daten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50
Gramm.muz. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws.
19.30 Extase. 20.00 Operettemuz. 20.43 Lichte
muz. 21.00 Noordzee-festival.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55
Reclame. 19.00 De onbekende wereld (film)
19.20 Sportpanorama. 19.30 Kolonel Hogan's
Helden (film). 19.56 Reclame. NTS: 20.00
Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 AVRO's Tele
vizier. 20.50 Showprogram. 21.40 Filmreporta-
ge.22.40 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Muzikaal
intermezzo. 20.15 De ijzeren slang (filmrep.)
21.00 Stromboli (film). 22.15 Reclame. 22.20
Journaal.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
17.00 Voor de kinderen. 18.45 De Mini-
molen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00
Een serie sprookjes. 19.51 Socutera. 19.56
Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame.
20.20 Oude humoristische film. 20.35 De mooi
ste tijd van je leven (film). 21.55 The Itali
ans (film). 22.40 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Eén hori
zontaal (quiz). 20.30 Kriminalmuseum er-
zahlt. 21.30 Avondsluiting. 21.35 Pondsponds
gewijs. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal.
voorbeeld van hun ouders hebben gevolgd
en nu op de planken staan. De laatste
aanwinst voor het Oostenrijkse toneel is
het „nestkuiken" Maria-Thérèse. Nauwe
lijks had zij op de toneelschool het
beroemde Reinhardt-Seminar haar
eindexamen gedaan of ze werd al voor
een rol geëngageerd. Ze treedt op on
der haar familienaam Hörbiger, voorlo
pig althans.
De oudste dochter zag in die naam een
handicap en acteert nu al jarenlang,
vooral in West-Duitsland onder de naam
Maria Orth. De middelste dochter, Chris-
tiane, geniet in Oostenrijk de meeste
sympathie, waarschijnlijk omdat zij juist
bij het acteren zoveel op haar moeder
lijkt en ook omdat zij haar heil tot nu
toe niet in het buitenland heeft gezocht.
In de naam Hörbiger zag zij geen be
zwaar ofschoon zij intussen met de tele
visieregisseur Glück getrouwd was. Dit
huwelijk schijnt niet gelukkig te zijn ge
weest, echtscheiding volgde en nu is
Christiane Hörbiger kort geleden ge
trouwd met dr. Rolf Bigler, hoofdredac
teur van het Zwitserse weekblad „Welt-
woche". Zij krijgt de Zwitserse nationali
teit en zal ook meer in Zwitserland op
treden. Als actrice doet ze geen afstand
van haar familienaam. Ze zegt- dat die
naam een merk is en bovendien een goed
merk.
Er zijn overigens nog meer Hörbigers.
In de eerste plaats Paul, de broer van
Attila. Paul verschijnt nog op de planken
en zingt herhaaldelijk gezellige wijnlied
jes in oude en nieuwe films. Ook de zoon
van Paul Hörbiger, Tommy, is in het
vak gebleven. Wel niet als acteur of zan
ger maar als medewerker en manager
van zijn vriend Udo Jürgens. Voor hem
heeft Tommy een aantal goede teksten
ontworpen die een plaats krijgen in de
moderne opera van Jürgens „Hero en
Leander".