Barbaarse pracht die herinnering wekt aan het stieregevecht als spel van dood en liefde en bloed li h Fa. B. ENGELENBERG VANAVOND Dramatische dood van toneelauteur Orton in Londen Deutschlandfunk met Nederlands radio-halfuur Liedje uit de cel NEGEN MUZEN DONDERDAG 10 AUGUSTUS 1967 7 PICASSO'S „BEGEERTE" HEEFT OPMERKELIJKE KWALITEITEN OFFICIëLE VERKOOP SIKKENS LAKKEN n Ouverture Personages Fervent spektakel A nti- romance WIJ ONTVINGEN Oostenrijks-Britse acteur Anton Walbrook overleden wm De radio geeft vrijdag i T elevisie programma's Kijkers en luisteraars (Van onze speciale verslaggever) SAINT-TROPEZ. Ruim een kwart eeuw na de geboorte is eindelijk het enige toneelstuk dat Pablo Picasso (in 1941) geschreven heeft, ten doop gehouden. Dit gebeurde in een circustent, die sinds enkele dagen staat opgesteld op een af stand van vijf kilometer buiten de be bouwde kom van Frankrijks frivoolste badplaats, Saint-Tropez, waar tegenwoor dig alles wat een naam te verliezen (of te verwerven) heeft van Brigitte Bar dot en Fran?oise Sagan via tientallen filmstariets en -nimfen tot en met Mi- chèlle Morgan en Darryi Zanuck zich gedurende de zomermaanden zo hoogno dig moet vertonen. En buiten die kom, omdat de burgemeester van Saint-Tropez, kort vóór de aangekondigde première in de ex-vissershaven zelve, plotseling een acute aanval van preutsheid had gehad, en Picasso's geesteskind de toegang bin nen de wallen van zijn gemeente had ontzegd. Aan een half dozijn stripteasetentjes schijnt de edelachtbare minder zwaar te tillen. Hartstochtelijke protesten dan ook van de kant der organisatoren die al een kwart miljoen frank in de onderne ming hadden belegd en van de Parijse intelligentia, met namen als Ionesco, Queneau, Prévert en Michel Leiris. De publiciteit welke die protesten hebben opgeleverd, heeft tot dusver echter niet tot een massale toeloop mogen leiden. De avond na de première, die uw dienaar heeft bijgewoond, hadden hooguit een honderdvijftig mensen, zo te zien vooral wel kampeerders, onder het tentzeil plaatsgenomen, en de reactie viel derhal ve niet mee. De Amerikaanse verzeke ringsman Victor Herbert, die, naar hij zei, uit liefde voor de „nieuwe kunst" en sentimentsoverwegingen de Picasso-voor- stellingen financierde, loopt groot risico zijn inzet te verspelen. (Tenzij hij zich tevoren tegen dat risico verzekerd heeft). ADVERTENTIE Doclstraat 37 - Haarlem - Tel. 13232 MANOMETERS - KRANEN Ook Grootvoet moet zich gewon nen geven. Het feest begint met een oorverdovend lawaai, dat door een jazzcombo van een viertal behaarde snaken met elektrisch speeltuig wordt geproduceerd. Oorverdo vende en langdurige ouverture, waarna een jonge man in een oranje pantalon waarover hij een nachthemd heeft aan geschoten dat tot aan zijn knieën reikt, zijn eveneens behaarde hoofd dat alleen zijn neuspunt onbedekt laat, in een soort televisietoestel steekt. Zijn beeltenis wordt door het wonder der techniek ge projecteerd op de gipsen kop van een slechte kopie van een Griekse Adonis die op het toneel is opgesteld; het effect is lang niet onkomiek. Het beeld spreekt zo met de stem van het nachthemd-alias regisseur Jean-Jacques Lebel, tevens Frankrijks hogepriester van de happe ning een inleiding uit tot het drama tisch oeuvre van Pablo Picasso, en geeft en passant ook Saint-Tropez' burgemees ter een paar rake vegen uit de pan. Bijna een miljoen mensen hebben in Parijs de overzichtsexposites van Picasso bezocht, en niemand heeft zich over de „onzede lijkheid" druk gemaakt. Terecht; want alleen de vulgariteit is onzedelijk, en „Picasso n'est pas un monsieur vulgaire". En dan kan, tegen elven, en opnieuw Grootvoet (Jacques Seller) en stripteaseuse Rita Renoir in Picas so's „Begeerte". onder het helse geraas van het geëlektri ficeerde orkestje, het eigenlijke spel ein delijk beginnen. Doch vraag me niet plot, verhaal of intrige na te vertellen. Picasso heeft de begeerte bij de staart gegrepen, maar waar precies de kop en de staart van zijn toneelstuk zijn gezeten is min der gemakkelijk vast te stellen. Er is een half dozijn personen die met namen als Grootvoet, Ui, Taart, Nicht en Vette en Magere Angst worden aange duid, maar Gros Pied is toch wel het middelpunt: een schrijver-schilder met een plastisch-kaal hoofd en olifants voeten waarachter de auteur zelf lijkt schuil te gaan, en- die al meer dan drie duizend pagina's van een nieuwe roman heeft voltooid, waarvan de inhoud intus sen ook duister blijft. Grootvoet die de incarnatie is van de viriliteit, wordt dan ook welverdiend door een zwerm vrou wen omringd: zoals Nicht, omhangen en doorstoken met kluwen wol en breinaal den en die het zinnebeeld van de mon daine babbelkous lijkt, Stilte die haar naaktheid onder een plastiekhoes ver bergt of beter bijna bloot geeft, beide genoemde Angsten en bovenal wel de Taart, een slanke schoonheid die de charmes van haar anatomie evenmin on der de korenmaat of haar bloesje verborgen wenst te houden. Dat gezelschap, waartoe ook nog een wezen, half man half satan, met een lange staart behoort, voert gedurende drie kwartier gesprekken van surrealistische inspiratie, waarbij Grootvoet enkele uit voerige monologen houdt. Er wordt veel en hartelijk, laat ik zeggen gestoeid op dikke matrassen en het ganse groepje begeeft zich op een moment ook geza menlijk in een soortement lustbad Na welke séance twee lijkbidders met een enorme doodkist het toneel beklimmen, waarin een iegelijk voor het transport wordt neergevlijd. Daarvóór heeft men óók nog mogen assisteren bij een andere intieme handeling van mejuffrouw Taart die, halfomhuld door een rookwolk die ze zelf verwekt, voor de operatie wel tien minuten nodig heeft (en dus klaar blijkelijk wel aan enige constipatie moet lijden), dezelfde scène, die Lebel met zijn mise-en-scène toch wat had verhuld of „aangekleed", moet intussen de voor naamste oorzaak hebben gevormd van het burgemeesterlijke censuurverbod. Veel geschreeuw en weinig wol? Storm in een glas water? Niets nieuws onder de zon? Om de duivel niet. Ten eerste had de voorstelling opmerkelijke technische kwaliteiten en ontwikkelde zich met met name de happening, waarmee Lebel het stuk bekroonde, tot een opwindend- fervent spektakel dat door het kleuren- orgel in een voortdurend wisselende vuurgloed werd geplaatst en waarin (dank zij de Mediterraanse sfeer?) tien tallen toeschouwers zich spontaan hadden geworpen. En dan Picasso's tekst die duidelijk voelen liet, dat het Frans zijn moedertaal niét is, en die dan ook zinnen als liriti- wormen bevat, die de acteurs nu niet bepaald „bekten". Maar ondanks de be zwaren of onhandigheden, heerst er bij tijden in zijn stuk een gloed en een sen suele pathetiek, een geweld en een bar baarse pracht die de herinnering aan Goya of een stieregevecht verwekken, als spel van dood en liefde en bloed. Geen spoor van mooischrijverij of Schöngeisterei in zijn benadering van Eros die hij, gelijk Strawinsky indertijd in de Sacre du Printemps, niet „ontluis tert", doch integendeel met de eigen en nieuwe middelen in zijn vitaalste kern bedoelt te treffen. Nieuwe middelen óók: zo omvat Begeerte een „dialoog" tussen voeten waaraan de rest der spelers ontbreekt en die al duidelijk vooruit wijst op Beckett en Ionesco, die in die tijd toch nog geen woord openbaar had den gemaakt. Zoals de schilder Ingres voor zijn ple zier indertijd viool speelde, zo hanteert Picasso graag de schrijverspen. Hij is de schoenmaker die zich principieel niét bij zijn leest houdt, en het schijnt dat hij de laatste jaren veel meer tijd aan de litte ratuur dan aan het schilderen, potten bakken of beeldhouwen besteedt. Dit to neelstuk dat, formeel, wel het tegendeel van een gaaf meesterwerk genoemd zou mogen worden, toont daarentegen mis schien wèl aan, dat ook het litteraire oeuvre van Picasso, waarvan verder nooit één regel is gepubliceerd, voor de toekomst nog wel eens enkele onver moede verrassingen in petto zou kunnen houden. Doch in elk geval is zijn begeerte méér dan enkel een - mislukte aanleiding tot een rel of een schandaal. Geen stunt maar een schok: Picasso zet hier de Lief de met een grote L ongenaakbaar in haar hemd, louter figuurlijk gespro ken. De meester heeft op zijn Ingres- viool een primitief-erotische anti-ro mance vertolkt „Spelen met woorden" bevat een aan tal bijragen van J. A. Meijers, waarvan er verscheidene al eerder gepubliceerd zijn. Volgens de schrijver is „spelen met woorden' 'allerminst een speels spel; het is wat in de taalwetenschap genoemd wordt de „beweeglijke symbolisatie der woorden-" De uitgave is van J. H. DE BUSSY N.V. Uitgeverij in Amsterdam. De in Columbia wonende schrijfster S. R. van Iterson laat haar verhalen voor e jeugd (thans is bij H. P. LEOPOLDS Uitgeversmaatschappij in Den H^ag ver-, schenen „De adjudant van de vrachtwa gen") zich afspelen in Columbia. Een jongen beleefd allerlei avonturen als hij als bijrijder landstreken doorkruist met grote vrachtwagens. Een oorlogsherinnering heeft Clara As- scher-Pinkhof geschreven in „Sterrekin- deren". De schrijfster is haar leven lang omgeven geweest door kinderen, ook in de kampen Westerbork en Bergen-Belsen. Velen van de Joodse kinderen daar, ge tekend met een gele ster zijn door een gewelddadige dood omgekomen. De uit gave is eveneens van LEOPOLD. De WERELDBIBLIOTHEEK in Am sterdam heeft uitgegeven „Huis aan vrij water" van Harriët Freezer, waarin zij over haar perikelen vertelt bij het in richten en bewonen van een buitenhuis. Een vijftal boekjes „Meesters der ver telkunst" is verschenen bij J. M. MEU- LENHOFF, Amsterdam, ter completering van de serie van twintig. Deze vijf zijn de Indische vertelkunst (bijeengebracht en vertaald door K. de Vreese), de Roe meense vertelkunst (bijeengebracht door mr. S. Pragano en ingeleid door G. P. de Ridder), de Duitse vertelkunst (bijeenge bracht door Elisabeth Augustijn en ver taald door Hans Edenga en Hermien Man ger), de Mexicaanse vertelkunst (bijeen gebracht en vertaald door Leo Klatser en Giny Oedekerk) en de Nederlandse ver telkunst na 1945 (bijeengebracht door Gust Gils en Bert Schierbeek). Een Nederlandse vertaling door Pieter Grashoff is verschenen van „De Groene Duivels", een roman van de Amerikaan Robin Moore, waarin beschreven worden „een strijd zonder genade" en „de ge heimzinnige commando's in de oerwouden van Vietnam". (Van onze correspondent) LONDEN. De 34-jarige Britse to neelschrijver Joe Orton en zijn medebe woner van een woning in het Londense district Islington, zijn daar dood aange troffen. De politie beschouwt het geval als moord en zelfmoord door de medebe woner, die teveel verdovende middelen had gebruikt. Orton won vorig jaar de door een Lon dense krant uitgeloofde jaarlijkse drama- prijs voor zijn toneelstuk „Loot" (Buit). Dit stuk zal op 26 augustus, na vierhon derd voorstellingen in het Westend, ein digen. De filmrechten van het stuk wer den gekocht voor een miljoen gulden. Ortons nieuwste stuk, „Crimes of Pas sion", opende in juni in de Londense Avant-Garde schouwburg, Royal Court Theatre. Hoewel hij door talrijke critici werd geprezen, ontving het schouwburgpubliek zijn werk met gemengde gevoelens. Zó fel was de veroordeling van „Loot" bui ten Londen, dat vele schouwburgdirec- in de provincie weigerden het te accep teren. „Entertaining mr. Sloane", Ortons eerste stuk, dat ook een bekroning kreeg, joeg elke avond bij de pauze velen de zaal uit, omdat het te schokkend en de cadent werd gevonden. Hij schreef dit stuk nadat hij en zijn metgezel zes maan den gevangenisstraf hadden uitgezeten wegens het beschadigen van 72 biblio theekboeken. De wannen van zijn kamer had Orton beplakt met illustraties die wa ren gescheurd uit kunstboeken die uit leeszalen waren geleend. (Van onze correspondent) DEN HAAG Binnenkort, vermoede lijk op 15 augustus, begint de Keulse zen der „Deutschlandfunk" (DLF) met een Nederlands halfuurtje, dat in ons land dagelijks van half zes tot zes uur te be luisteren zal zijn, op zondag na. Het ra dioprogramma wordt via de middengolf (236,5 meter) uitgezonden. Het team, dat de informatieve pro gramma's samenstelt, bestaat uit drie Duitsers, t.w. Johannes Kopp, die jaren lang buitenlands correspondent was in Den Haag, Sjoerd Hesselbach, die in ons land zijn schoolopleiding ontving en po litiek commentator is, en Michael Rens- mann, eveneens politek redacteur (hij studeerde in Groningen). De man, die de teksten spreekt, is een Nederlander. Het is de bedoeling dat in de Duitsland om ringende landen begrip wordt gekweekt voor de Duitse problemen. De program ma's zullen zo objectief mogelijk zijn. DLF maakt al speciale uitzendingen voor een groot aantal Europese landen. In Starnberg bij München is op 66-jarige leeftijd overleden de Oostenrijks-Britse toneel- en filmacteur Anton Walbrook. Walbrook, op 19 november 1900 geboren als Anton Wilhelm Wohlbrück, was de zoon van een Weense circusclown. Hij stamde uit een geslacht, dat al drie eeuwen lang in de wereld van theater en circus werkte. Hij trad in een twaalftal films op voordat het antisemietisme van de nazi's hem verdreef naar Engeland, waar hij zijn naam veranderde in Wal brook en na de oorlog de Britse natio naliteit kreeg. Tot Walbrooks toneelsuc cessen in Londen behoorden Ibsens „De wilde eend" en Irving Berlins musical „Call me Madam". Hij speelde vervolgens in films als „La Ronde", „Sixty glorious years", ..Dangerous moonlight", The rat", „Gaslight", „49 the parallell", „Co lonel Blimp" en „The man from Mo rocco". De Rolling-Stonesleden Keith Richard en Mick Jagger, die onlangs terecht heb ben gestaan op beschuldiging van over treding van de wet op verdovende mid delen, hebben hun ervaringen in de cel verwerkt in een liedje „We love you". Het liedje begint met de voetstappen van een gevangenbewaarder in een gang en het dichtslaan van een celdeur. Ver wacht wordt dat het volgende week op de platenmarkt zal verschijnen. Hans Culeman (links) en Henk van Ulsen in „De Meiden" van Jean Genet, waarvan gisteren een uitvoe rige bespreking in ons blad is ver schenen. (VPRO, Nederland 1, 21.20- 22.50). HILVERSUM I. 402 m. 7.00 Nws. 7.10 Lezing. 7.15 Lichte gramm. muziek. (7.30-Nws). 8.00 Nws. 8.10 Voor de kinderen. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Lichte gramm.muziek. (9.35 Waterstanden). 10.00 De Platensoos. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Moderne muziek. 12.27 Land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Platennieuws. 13.00 Luchte orkestmuziek en zang. 13.30 Muziek uit vakantielanden. 14.00 Klassieke muziek. 14.40 Geest, liederen. 15.00 Pizzicato. 17.00 Coda. 18.30 Voor de jeugd. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten .19.30 Eur. samenwerking. Natuurbescherming. 20.00 Grenspost. 22.25 Humanistisch Verbond 22.30 Nws. 22.40 Klankbeeld. 23.15 Klassieke en moderne muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. en ochtendgymnastiek. 7.20 Soc. strijdlied. 7.23 Lichte gramm.muziek (7.30 Persoverzicht). 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gramm.muziek. 9.00 Klassieke en mo derne muziek, 10.00 Lichte gramm.muziek. 11.00 Nws. 11.02 Liedjesprogramma. 11.30 Lezing over volksmuziek. 11.55 Beurs. 12.00 Amusementsmuziek. 12.27 Land- en tuin bouw. 12.30 Uitzending voor de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.10 Actualitei ten. 13.30 Kerkorgelconcert. 14.10 Voordracht 14.20 Tot uw orders. 15.30 Thuis. 16.00 Nws. 16.02 Klassieke en moderne muziek. C. Radio kamerkoor: klassieke koorzang. 17.00 Voor de kinderen. 17.10 Muzikale aanwinsten. 17.45 Actualiteiten. 18.00 Nws. 18.15 Amerika in termijnen. 18.20 Licht instrumentaal kwartet en zang. 18.30 Jazz-rondo. 19.00 Licht pla- tenprogramma. 19.30 Dagboek uit 1770- 1772 (muziek). 20.00 Nws. 20.05 Chansons. 20.45 Witte nachten en rode pleinen. 21.00. Semi-klassieke muziek. 22.30 Nws. 22.40 Ac tualiteiten. 22.55 Lichte platen. 23.55 Nws. Hilversum III. 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Plaat maar raak! 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitami nen. (11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Buit.pers. 12.05 Een uurtje Frans. 13.00 Nws. 13.02 Buit pers. 13.05 Platenprogramma. 14.00 Nws. 14.02 Buit. pers. 14.05 Top 10. 15.00 Nws. 15.02 Muziekkantjes. 16.00 Top 10. 16.02 Show- time, 16.30 Lichte platen. 17.00 Nws. 17.02 Ac tualiteiten. 17.05 Pop-Party. BRUSSEL 324 m 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Pro grammaoverzicht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buit. persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel- muziek. 14.00 Nws. 14.03 Operettemuziek. (15.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Lichte muziek. 17.00 Nws. 17.15 Volksmuziek. 17.45 Volksliederen. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Tips voor automobilisten. 18.45 Orkestmuziek 18.52 Taalwenken. 18.55 Gramm.muziek. 19.00 Nws 19.30 Parels van de Zuidzee. 20.00 Cabaret. 21.00 Noordzeefestival met Nws. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 De Verrekijker. 19.10 Van ge west tot gewest. 19.30 Mensen in de sport. 19.53 Touristische tips. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Een mens is maar een mens. 20.45 Wereld op wielen. 21.20 De toneelschrijver Jean Genet. 21.35 De Meiden (toneel). 22.50 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 The Beat les (film), 20.25 Folkloristisch Festival Mid- delkerke. 20.50 AVRO's Televizier. 21.20 The wild wild West (film). 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. 22.30 Franciscus van Assisi (film). VOOR VRIJDAG NEDERLAND I 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Pop Corn. 19.25 De gasten van Felix Hechinger (film). 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Attentie. 20.45 Amusement. 21.20 De parallelle wereld. 22.15 Boekbespreking. 22.35 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 VARA-Ra- Boem-TV, 20.55 Achter het nieuws. 21.20 Denk om het afstapje (film). 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. DONDERDAG Nederland 1. Om te beginnen de reeks donderdagse programma's zoals de Verre kijker, het gewestelijk journaal, Mensen in de sport en de toeristische tips- Na het journaal van acht uur komt de VPRO aan bod. Nettie Rosenfeld presenteert eerst haar programmaatje Een Mens is maar een Mens, waarna Fred van der Vlugt in zijn autorubriek Wereld op Wielen een vergelijkende test houdt van een aantal (al eerder apart behandelde) automobie- Len uit de populaire prijsklasse. De rest van de avond ligt geheel in de VPRO- sfeer: het bekende toneelstuk De Meiden van Jean Genet, wiens merkwaardige De Cel we al eerder te zien kregen. Aan het stuk gaat een inleiding vooraf van een kwartier, waarin een beeld zal worden gegeven van de schrijver en de achter gronden van diens werk worden belicht. De Meiden is een heel merkwaardig en bepaald geen plezierig stuk, waarin Henk van Ulsen, Hans Culemans en Eric van der Donk in travesti de rollen spelen van twee dienstmeiden Claire en Solange met hun mevrouw. Het feit, dat Genet de rol len in travesti liet spelen is niet alleen hoewel natuurlijk bepaald wel voor een gedeelte omdat hijzelf een homofiel is. Hij heeft er nog heel andere bedoelingen mee. Hij wil de toeschouwer op de meest absolute wijze in verwarring brengen- En dat lukt hem dan ook wonderwel, want de meiden spelen in dit stuk dan ook nog voor elkaar. Ze verwisselen her haaldelijk van gedaante, het gevolg van een even merkwaardig als luguber spel letje dat ze samen hebben uitgedacht. De ene avond stelt de een de ander voor, ter wijl de „ander" voor mevrouw speelt. Op die manier proberen ze een uitlaat te vinden voor al hun agressieve gevoelens tegens de mevrouw, die tot een wereld behoort die hen niet accepteert. Maar het zijn niet alleen de gevoelens jegens me vrouw, die ze ruim baan geven; ze haten ook elkaar en zichzelf. Men kan uit deze poel des verderfs trouwens naar eigen believen nog veel meer vuiligheid op scheppen. De Meiden is een stuk met een dubbele bodem, zoals het „modernisme" vereist. Een ding dient wel gezegd: Ge net mag dan al een vreemd manneke zijn, schrijven kan hij wel- Zijn taalgebruik is formidabel en zijn stukken zijn mees terlijk geconstrueerd. John van de Rest heeft de regie- Algemeen was de critiek van oordeel, dat de acteurs bewonderens waardige prestaties leverden. Nederland 2. De AVRO laat eerst twin tig minuten de Beatles optreden; in een tekenfilmpje, want in levenden lijve zijn ze niet te betalen. Vervolgens een klein half uur folklore; een uittreksel uit de uitzending, die de Belgische televisie wijdde aan het internationale festival van folkloristische amateur dans- en zang groepen. Uit tal van landen kwamen de jongens en meisjes, de mannen en vrou wen van de volksdans naar Middelkerke. Een half uurtje Televizier en dan naar het wilde westen van Amerika- Deze keer ook terug in de tijd. Na het laatste nieuws de combinatie CVK/IKOR/RKK met het derde deel van de Italiaanse film over het leven van Franciscus van Assisi. Op 1 augustus waren bij de Dienst Luister- en Kijkgelden 2.494.557 televisie toestellen aangegeven tegen 2.480.519 op 1 juli. Het aantal geregistreerde radio-toe stellen bedroeg op 1 augustus 2.774.471 tegen 2.761.069 op 1 juli. Duur. Een gedichtenbundel met illustraties door Pablo Picasso is op een liefdadig heidsveiling te Cannes verkocht voor 47.000 franc (34.000 gulden). Het boek „Sable mouvant" (Drijfzand) is geschre ven door Pierre Reverdv. De koper is de Spaanse markies De Acevedo. De op brengst is bestemd voor een ziekenhuis.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7