JERUZALEM, HEILIGE STAD VAN DRIE RELIGIES Door eeuwen heen dankbare buit voor veroveraars en fanatici x i k Vorsten en veldheren kwamen binnen door haar poorten GROTE NAMEN X h VRIJDAG 11 AUGUSTUS 1967 7 Bertha Vester Tweede tempel Klaagmuur Herodes T empelresten T itus Islam Vrede Grafkerk Grafkamer 1 JERUZALEM, 6 juni 1967. ,,Radio-Urdoniye fi Am man was'l Kuts" hier is radio Jordanië over Amman en Jeruzalem". Plotseling viel de radio uit. Pas na enige tijd kwam de stem van de omroeper weer door: „Radio Urdoniye fi Amman". Jeruzalem was weer eens van eigenaar gewisseld. Geen stad ter wereld heeft waar schijnlijk zoveel verwoestingen en veroveringen mee gemaakt als juist Jeruzalem, Al-Kuts in het Arabisch. De heilige stad van drie godsdiensten jodendom, christendom en de Islam heeft door de eeuwen heen een dankbare buit gevormd voor wereldveroveraars en godsdienstfanatici. Wie kent niet de namen van Nebu- kadnezar, Antiochus, Godfried van Bouillon, Saladin, Titus en Hadrianus? Christenen vochten tegen Arabieren, joden tegen Romeinen, Seluciden en Arabieren. Op Jeruzalem hebben vrij wel nooit politieke aanspraken gerust. De tragiek wil dat de man-tegen-man- gevechten die elk huis hebben beroerd en elke steen met bloed hebben be smeurd een gevolg waren van de onderlinge naijver tussen de verschil lende godsdiensten. De stad heeft vele koningen en veldhe ren door haar poorten zien binnenkomen. De Duitse keizer weigerde bij zijn in tocht van zijn paard te stappen, de En gelse generaal Allenby vond dat men een stad als Jeruzalem alleen te voet, in deemoed mocht betreden. Een vrouw, die getuige is geweest van de turbulente gebeurtenissen in Jeruza lem gedurende de laatste vijftig jaar is Bertha Spafford Vester, de oprichtster van het beroemde Amerikaanse hospi taal in het oude deel van de stad. Zij was het, die op zondag 9 december 1917 het witte laken leverde waarmee de Turken zich overgaven aan de Engelsen. Het beddelaken hangt nu in het Imperi al War Museum in Londen. Bertha Ves ter woont nog steeds in Jeruzalem. Zij ontmoette in deze stad de beroem de Lawrence of Arabia en zijn evenknie generaal Gordon (hun levens werden verfilmd in „Lawrence of Arabia" en „Khartoum"). In de laatste jaren van de Turkse overheersing leidde zij ook de Duitse consul-generaal in Palestina in Je ruzalem rond. Deze bracht altijd zijn toontje mee, volgens Bertha Vester een uitermate vervelend en lastig jongetje. Dat zou ook blijven want dit jongetje verblijft nu nog als enige oorlogsmisda diger in de gevangenis te Spandau. Het li Rudolf Hess. ■Jeruzalem bevat zoveel historische plaatsen dat het ondoenlijk is een over zicht ervan te geven. De toeristen die de oude stad Jeruzalem aantrok vormden de belangrijkste bron van inkomsten voor Jordanië. Op de top van de Olijfberg staat het Jeruzalem Intercontinental Hotel, dat uitziet over de lager gelegen stad. Klei nere hotelletjes en pensions herbergden de met een mindere beurs bedeelde toe risten en pelgrims, die veelal de reis van hun leven maakten om toch een maal de stad te bezoeken die als heilig in hun boeken wordt beschreven. zua het beloofde land waren binnenge trokken en dit hadden veroverd op de volkeren die er woonden verdreef de Babyloniër het joodse volk voor de eer ste keer. De Perzische vorst Cyrus, die op zijn beurt Babylonië weer veroverde, gaf de joden toestemming terug te ke ren naar het beloofde land. Onder lei ding van Ezra vertrokken 42.360 joden met 7.337 slaven naar het land van Abra ham. De terugkerende Israëlieten begonnen in november 520 vóór Christus weer met de bouw van een tempel, die in maart 515 gereed kwam. Doelbewust was deze tem pel tevens een politiek symbool als mid delpunt van Juda en de over de rest van de toenmalige bekende wereld verspreide joden, onder anderen in Babylonië en Egypte. De hogepriester werd d^ leidende fi guur in deze priesterstaat. Daarna kwa men er vele overheersers, onder wie ko ning Antiochus IV van de Seluciden, die de tempel plunderde en ontwijdde, vol gens tijdgenoten een hobby van hem. Zijn Jeruzalem is een stad van grote namen. Voor de joden: Jozua die zijn volk het heilige land binnen voerde, David die de stad verover de en Dajmn die zijn volk naar de overwinning leidde. Voor de christenen: Jezus, wiens woorden en daden miljoenen be ïnvloedden en Godfried van Bouil lon, die er een koninkrijk stichtte. Voor de mohammedanen: Mo hammed, die in deze stad ten hemel steeg, de beroemde kalief Omar en de legeraanvoerder Sala din, die de kruisvaarders verdreef. ten, die veroorzaakt werden door ver schillende sekten, de Farizeeën, Saddu ceeën en Zeloten. Deze laaiden zo hoog op dat de Zeloten in 67 na Christus ge durende de nacht de tempel overvielen en 8.50Ü biddende joden vermoordden. Toen de Romeinse legioenen Palestina binnentrokken en van Juda een Romein se provincie maakten, kwamen de joden in opstand en was procurator Plorus de toestand niet langer meester. Cestion Gal- De foto's zijn ontleend aan het boek „De wereld van de Bijbel in beeld" van Werner Keller, uitgave H. J. Paris, Amsterdam. Voor de joden Is er de klaagmuur, voor de christenen de heilige grafkerk en de hof van Gethsemane en voor de Mohammedanen de moskee van Omar, zoals hij veelal wordt genoemd. Foutief overigens, want deze „rotskoepel" is ge bouwd onder kalief Abdal Malik. Technisch gesproken bestaat de klaag muur uit steenblokken van 5.50 meter bij 4.50 meter, die de resten vormen van de tempel, die werd gebouwd door Herodes de grote. De tempels der joden, die zich op de top van de berg Moria bevonden, op de plaats waar Abraham op bevel van god zijn zoon Izaak moest opofferen, zijn voor de joden altijd het symbool ge weest van hun verbondenheid, het cen trum van hun religie, waar ter wereld zij zich ook bevonden. Met opzet staat hier tempels, omdat vreemde overheer sers verschillende tempels hebben ver woest om zo de kracht van de joden, die in hun godsdienst was gelegen, te breken. De eerste tempel, de beroemdste, werd gebouwd door koning Salomo in 959 voor Christus. De bouw duurde zeven en een half jaar en dit huis van God bevatte de ark des verbonds. Toch was de tem pel meer Libanees dan joods omdat het materiaal en de bouwkunst afkomstig waren van Hiram, de koning van Tyrus, een goede vriend van Salomo. In dit huis ontmoette het joodse volk zijn god. In 597 voor Christus verwoestte de Ba bylonische vorst Nebukadnezar Jeruza lem en de tempel en voerde hij het joodse volk in ballingschap naar de oe vers van de Eufraat. 650 jaar nadat de Israëlieten onder Jo- De verwoesting van Jeruzalem werd in het jaar 70 na Christus voltrok ken door Titus. Het met de lauwer krans getooide hoofd van Titus, die van 79 tot 81 Romeins keizer was is hier afgebeeld op een munt. opvolger Epiphanus verbood het joodse geloof en richtte de tempel in voor de eredienst van Zeus, hetgeen de Makka- beeënstrijd tengevolge had, waarin de jo den Jeruzalem weer wisten te veroveren. In 19 vóór Christus begon Herodes de Grote met de bouw van een nieuwe tem pel, een bouw die 83 jaar zou duren. Hij liet de oude tempel slopen en het was in deze, toen nog onvoltooide tempel dat Jezus de geldwisselaars verdreef. Na de tijd van Jezus werd liet joodse volk verscheurd door interne geloofstwis- Tot achttien meter diep reiken onder deze oude gesteenten aan de zuid oostelijke hoek van de voormalige tempelmuren van Jeruzalem de fun damenten, die tot aan het begin van de koningstijd teruggaan. Zij waren de stomme getuigen van de ver schrikkelijke verwoesting, die met de Chaldeeën over Jeruzalem kwam. kolonie, Aelia Capitolina. Het grootste deel van de bevolking werd als slaven verkocht. Een model van de tempel in Jeru zalem, waarvan Herodes de volledige verbouwing ter hand nam om de joden voor zich te winnen. r lus, de Romeinse stadhouder van Syrië, rukte op met zijn troepen maar moest met zware verliezen terugrekken. Keizer Nero zond daarna zijn beroemd ste veldheer, Titus Flavius Vespasianus met zijn zoon Titus. Toen Vespasianus door zijn soldaten tot keizer werd uit geroepen zette zijn zoon het bloedige be leg van Jeruzalem voort in een poging de joden uit te hongeren. Nadat de honger sommigen tot kanni balisme had gedreven viel de stad ein delijk in 70 na Christus. Titus had uitdrukkelijk bevel gegeven dat de tempel niet verwoest mocht wor den maar hij kon niet voorkomen dat een Romeinse soldaat toch zijn toorts in de tempel gooide zodat deze in vlammen op ging. In het jaar 71 hield Titus zijn triomf tocht in Rome met zevenhonderd gevan genen en twee kostbare goudstukken uit de tempel, de zevenarmige kandelaar en de tafel der toonbroden, die nu nog te zien zijn op de Titusboog in Rome, die als herinnering aan deze veldslag werd opgericht. Op de puinhopen van de stad stichtte keizer Hadrianus een nieuwe Romeinse Aelia Capitolina was niet toegankelijk voor joden en op de plaats van de tem pel stonden slechts twee beelden, één van Hadrianus en een beeld van zijn manne lijke geliefde Antonius. In 325 zwakte kei- zer Constantinus de maatregelen van Ha drianus iets af en konden enkele joden de resten van de tempel bezoeken om daar de vernietiging te betreuren van hun tempel, waarvan slechts enkele stuk ken metselwerk overeind waren blijven staan, de klaagmuur. Jeruzalem is voor de Mohammedanen de derde heilige stad na Mekka en Me dina in Saoedi-Arabië. Heilig, omdat hier Jezus zijn leer verkondigde, de laatste profeet voor de grote Mohammed. Ook het mohammedaanse heiligdom in deze stad bevindt-,ziclt <«p de top van de berg Moria. Behalve dat Abraham hier zijn zoon Izaak moest offeren zou de rots op de top Mohammed zijn nagevlogen op zijn reis naar de hemel maar teruggeduwd zijn door een engel. Hier zou zich het middel punt der wereld bevinden en zal volgens de Mohammedanen Allah zijn troon op richten voor het gericht tijdens de jong ste dag. In het tegenovergelegen Kedrondal be vinden zich dan ook vele graven van mos lims, die zo dicht mogelijk bij deze troon begraven wilden worden om zo snel mo gelijk aan de beurt te zijn bij de laatste berechting. Het is niet verwonderlijk dat ook de mohammedanen graag in het be zit wilden komen van deze berg en in 638 verschenen dan ook de legers van de Is lam voor de poorten van Jeruzalem. Hun aanvoerder, kalief Omar, verover de de stad en vier eeuwen zouden de mos lims over de stad heersen, de cultuur ver rijken en joden en christenen geen stro breed in de weg leggen. Eindelijk heerste er in de stad vrede, die pas zou worden verstoord door de grootste fanatici, de christelijke kruis vaarders. Kalief Abd-al Mali bouwde tus sen 687 en 691 op de top van de berg de „rotskoepel". De ronde koepel was be dekt met puur goud, dat in de winter werd besthermd door huiden. Het heilig dom werd constant onderhouden door driehonderd slaven. In 1016 vernielde een aardbeving de gouden koepel die werd vervangen door een loden koepel. Nu, na bijna 13 eeuwen, is het nog steeds het mooiste gebouw van geheel Palestina. In het midden van de rotskoepel, Kub- bet-es-Sakhra in 't Arabisch, bevindt zich de heilige rots (Sakhra), ongeveer twee meter hoog, achttien meter lang en veer tien meter breed, de rots van Abraham en Mohammed. Evenals de joodse tem pel, die op deze plaats stond, heeft ook de rotskoepel veel bloed zien vloeien. Op 15 juli 1099 veroverden de kruisvaar ders de stad. De mohammedanen vochten toen hun laatste verzet uit rond deze mos kee, doch konden niet verhinderen dat Robert van Vlaanderen, Robert van Nor- mandië, Godfried van Bouillon en Tancred het heiligdom veroverden en er een chris telijke kerk van maakten. In oktober 1187, op de verjaardag van Mohammeds reis naar de hemel, herover de de beroemde Saladin de stad. Hij be gaf zich regelrecht naar de koepelrots, waar hij in één slag met zijn zwaard het kruis, dat de christenen hadden op gericht, afhakte. Na Saladin bleven de stad en het heilig dom zevenhonderd jaar onder moslim-be wind, zij het onder verschillende heersers als Ajubieten, Mamelukken en de Turkse Ottomanen. Pas aan het einde van de eerste wereldoorlog veroverden de Engel sen de stad op de Islam. Enige jaren geleden stelde koning Saoed van Saoedi-Arabië miljoenen dollars ter beschikking om de rotskoepel weer in zijn oude glorie te herstellen. Op 6 juni 1967, na dertien eeuwen, lijfden de joden de stad en de rotskoepel op de Moria weer in bij hun gebied. Voor de christenen is de heilige graf kerk het geografische centrum van hun religie. Ook voor de Islam is dit een hei lige plaats. Zij noemen het Keniset-el- Kijame (opstandingskerk), omdat hier hun voorlaatste profeet begraven zou liggen. De heilige grafkerk, waarvan de grond slagen in het jaar 326 werden gelegd door keizer Konstantijn, staat boven Golgotha en het graf van Jezus. Ook deze kerk is verschillende keren verwoest, speciaal onder de half waanzinnige kalief Hakim. Vaak is er getwijfeld of Jezus hier inder daad begraven zou zijn geweest doch late re onderzoekingen hebben uitgewezen dat dit inderdaad het geval is. De huidige grafkerk is een wirwar van schemerige kapellen, die ieder een chris telijke godsdienst vertegenwoordigen. Een der twee centra in de kerk is de plaats, waar het kruis gestaan zou heb ben, een gouden luikje in de grond be dekt het gat waarin de Romeinen het kruis hebben opgericht, een spleet in de rots zou een overblijfsel zijn van „toen de yqofhapg scheurde en de aarde spleet" op het moment 4at Jezus de geest gaf. De kleine grafkamer stamt uit de ne gentiende eeuw. Men komt binnen door een kleine deur in. de engelenkapel, waar de engelen de wenende vrouwen zouden hebben meegedeeld dat Jezus uit de dood was opgestaan. Door een nog kleinere deur, die men alleen gebukt kan binnen gaan, komt men in de eigenlijke graf ruimte van ongeveer twee meter lengte. Hier hangen 43 prachtige lampen. Der tien behoren aan de Latijnen, dertien aan de Grieken, dertien aan de Armeniërs en vier aan de Kopten. Diep onder de kerk bevinden zich zevende-eeuwse bouwsels met een kleine kapel, waar de heilige Helena, keizerin van Byzantium het kruis gevonden zou hebben. Dit alles is Jeruzalem, de interessanste stad ter we reld. Er zijn nog vele andere dingen te zien, want wie weet bij voorbeeld dat in het klooster van de zwarte Koptische monni ken, waar jonge Koptische studenten on derdak vinden, twaalf keer per jaar kerst feest wordt gevierd, omdat volgens de Kopten het niet zeker is in welke maand Jezus op de wereld kwam? Het is niet verwonderlijk dat juist Jeruzalem een punt van politieke en religieuze strijd is geworden waarover ook de Verenigde Na ties zich buigen. Een laatste in steen gehouwen ge tuigenis van de kostbare voorwer pen uit de tempel van Jeruzalem was in het hart van het oude Rome te zien op het forum Romanum: een reliëf in het binnengedeelte van de triomfboog, die ter ere van Titus werd opgericht. Rechts ziet men de Titusboog zelf. Tussen de met lauwerkransen getooide Romeinse soldaten lopen geketende joden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7