FILATELIE m De zeemeermin van zand Hansje en Fransje snoepten van de slagroomtaart Hef zebrapad Beloond vertrouwen ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1967 fr Erbij 17 z Srj of Cr 5XV» 'iSk 2fjg vijf raiMm bi,- 'b, lT Hff dc« "ÓVeni Niet 3 mm. WM: mm. 'mm. WÉti kans lijkt te *Jn het c(MA»< -.pand paard-ontsnapping via b6. Mr. Ed. Spanjaard Hansje en Fransje waren twee lieve, maar ook wel eens ondeugen de jongetjes. Op een dag zou oma uit Den Haag komen. Daarom be stelde moeder een heerlijke slag roomtaart bij bakker De Groot. Gijs, de knefcht van de bakker, kwam de taart brengen- Moeder bracht de taart gelijk in de kelder, 's Avonds, toen oma in de stoel zat, en Hansje en Fransje op de grond speelden, dacht moeder: „Nu kun nen we de taart lekker opeten". Ze pakte de doos waar de taart inzat en deed de deksel eraf. Maar opeens werden haar ogen zo groot als theeschoteltjes. Wat zag de taart er vies uit. Bah! Wie zou dat gedaan hebben? Wacht eens, dat is natuurlijk een streek van Gijs. Ze roept Hansje en Fransje. Kom, jullie moeten naar bed. We eten geen taart, want Gijs, de knecht van de bakker, die heeft de taart heel vies gemaakt. Gijs moet maar een pak voor zijn broek hebben. Ik ga morgen met de taart naar de bakker terug, want nu is het te laat. Toen ze allebei in bed lagen begon Hansje ineens te huilen. „Wat is er, Hansje?" Met horten en stoten begon Hansje te vertel len dat Gijs het niet gedaan had, maar zij hadden het gedaan. Frans je had gehoord dat Gijs de taart kwam brengen. Toen waren ze naar de kelder gegaan, alleen om te kij- Op een zebra hipt een pad hopla.huplakee. Streepje wit en streepje zwart Jongens, 't valt niet mee. Alle auto's houden stil 't wordt een lange rij. De pad kijkt even door z'n bril: „Staan ze daar voor mij??" Hupla.hoplakeetje.hoep Streepje zwart.en.wit. „Ha gelukkig, daar is de stoep. Pfffffffffffffffffft. pfffffffffffffffffft 't was een hele rit!! ELKA ken. Maar hij zag er zo lekker uit, dat ze ervan hebben gegeten. Moe der keek erg streng- „Jullie moeten de taart betalen van je eigen spaar centjes". „Ja, moeder, we zullen het nooit meer doen". Toen stopte moeder ze allebei nog eens lekker in. PETRA V. D. AKKER 12 jaar, IJmuiden. Als Napoleon in Parijs was, ging hij vaak met zijn vriend Duroc in cognito een wandeling door de stad maken. Eens toen zij een wandeling langs een der boulevards maakten, zei Napoleon: „Kom, we gaan iets gebruiken". „Goed", antwoordde zijn vriend. Ze gingen een restau rant binnen. Toen ze betalen moes ten bemerkten zij dat ze geen geld bij zich hadden. Een kelder die zag dat ze in verlegenheid verkeerden, zei: „Och, dat betekent niets. Als u weer eens langs komt, dan be taalt u maar". De waardin zei: „Dat had je niet moeten doen, dat zijn acht franken naar de maan". „Wel nee, mevrouw", zei de kelner, „die mensen zien er helemaal niet zo slecht uit, dat ze hun geld niet willen betalen". Duroc zei: „Hier is mijn horloge; het geld stuur ik later wel". De waardin ging mom pelend weg- De kelner weigerde het horloge aan te nemen en Na poleon en Duroc verlieten het res taurant. Enkele dagen later kwam er een keizerlijke brief voor de kelner. De kelner maakte de brief met bevende hand open, en las een bedrag, tien maal meer dan hij voorgeschoten had. „Ik stuur je dit geld, omdat je mij die acht franken voorgeschoten hebt". Ondertekend door: Keizer Napoleon! IKE DIJKSTRA, 12 jaar, Haarlem. BELGIE geeft op 4 september twee postzegels, beide in de waarde 1 fr. uit, de ene gewijd aan de „Stichting Lodewijk de Raet" en de andere aan de „Fondation Charles Plisnier". De zegels vertonen elk een detail van een wandtapijt, n.l. „De jachten van Maxi- miliaan" de laatste .aanval op het everzwijn en „De geschiedenis van Caesar" de overschrijding van de Rubicon en de strijd met Pompejus (afbeelding). FRANKRIJK. Ter gelegenheid van de bloemententoonstelling in Orleans is een postzegel van 0.40 fr. uitgege ven, waarop orchideeën zijn afgebeeld. MONACO. De op 12 december 1966 uitgegeven luchtpostserie met de por tretten van prinses Gracia en prins Rainier zal in december met een waar de van 10 fr. worden uitgebreid. GRIEKENLAND geeft 30 augustus een serie van drie uit ter herdenking van het feit, dat op 21 april 1967 het leger de macht in handen nam: 2.50, 3 en 4.50 dr. De zegels geven een sym bolische voorstelling: de uit zijn as omhoogstijgende feniks, op de voor grond een soldaat op wacht. GROOT-BRITTANNIE wijdt op 19 september een serie van vier zegels aan Britse uitvindingen en ontdekkin gen. De 4 d. toont een radarscherm, de 1 sh. schimmelsoort Penicillium no- tatum (afbeelding), de 1 sh. 6 d. straalmotoren van een VC-10 en de 1 sh. 9 d. een televisiecamara. LIECHTENSTEIN. Op 28 september zal een serie van drie in omloon wor den gebracht met afbeeldingpni van christelijke symbolen: 20 rp. alfa en omega, 30 gr. het kruis als overwin ningsteken en 70 gr. een Christus monogram. ZWITSERLAND. De serie gebou wenserie zal op 18 september met vier waarden worden aangevuld: 70 rp. Lussy Höchhus in W olfenschiessen, 2 fr. het kasteel A Pro te Seedorf (Uri) 2.50 fr. de St. Oswaldkerk in Zug en 3.50 fr. het Benedictijnerklooster in Engelberg. TURKIJE. Een serie luchtpostzegels van vijf waarden is verschenen, waar op vliegtuigen voorkomen: 10 k. De Havilland, 60 k. F-27, 1.30 k. DC 9-30, 2.20 k. DC 3 en 270 k. Viscount 794. POLEN. Weidebloemen zijn afge beeld op een serie van negen stuks: 20 gr. een boeket weidebloemen, 40 gr. klaproos, 60 gr. akkerwinde, 90 gr. driekleurig viooltje, 1.15 zl. boe-' renwormkruid, 2.50 zl. bolderik, 3.40 zl. weduwenbloem, 4.50 zl. guichelheil 7.90 zl. cichorei. De eerste dag van uitgifte is 5 september. ITALIË. Honderd jaar geleden werd de componist Umberto Giordano (1867- 1948) geboren. Op 28 augustus zal een herdenkingszegel van 20 lire verschij- rien. De zegel vertoont diens portret op de achtergrond een muziekblad van de opera „Andrea Chenier" (afbeel ding). CYPRUS. Ter gelegenheid van het Internationale Jaar van het Toerisme (ITY) zal op 16 oktober een serie van vier in circulatie worden gebracht: 10 m. historische monumenten, 40 m. het strand van Famagusta, 50 m. de inter nationale luchthaven van Nicosia en 100 m. een jeugdherberg. UMM AL QIWA1N. Een serie van zeven frankeerzegels met zelfportret ten van schilders is uitgekomen: 10 dh. El Greco, 15 dh. Rousseau, 25 dh. Titiaan, 50 dh. Goya, 75 dh. Rubens, 1 rl. Hogarth en 1.50 ris. Modigliani. LUXEMBURG. Twee toeristische postzegels zullen op 14 september ver krijgbaar worden gesteld, beide in de waarde 3 fr. De ene zegel geeft een ge- S, zicht op de haven van Mertert aan de Moezel (afbeelding) en de andere een gezicht op Wormeldange. RWANDA heeft een serie van zes ge wijd aan de International Round Table Association: 20, 40, 60, 80 c., 18 en 100 fr. De zegels laten het Round Ta- ble-embleem, dierenkoppen, een kore naar en een palmtak zien. SPANJE. In de serie klederdrachten is een waarde van 6 pts. verschenen die de dracht van Barcelona in beeld brengt. „Strategie der honderd velden" heet het nieuwe boek van de eindspelkenner J. F. BETAALT U MEE?? Voorts noemt hij uit de schilderkunst de wet van de omgeving, volgens welke dingen wel iets zijn op zichzelf, maar nooit uitsluitend. Hun betekenis en waar de, hun „uitstraling", wordt mede, ja Moser in Bussum, hoofdredacteur van J" b"dgewereld hoort vooral bepaald door alle gegevens om hen n - men dikwijls de stelling, dat men nooit heen. Deze wet is voor wel niemand van- „tiet Damspel goed bridgen zal leren wanneer men niet zelfsprekender dan voor de schaker. Hij Groot is de verscheidenheid waarmee regelmatig robberbridge tegen een fiks ta- weet dat de betekenis van ieder schaak deze deskundige de damliefhebber het rief sPeelt- Nu kan niet ontkend worden, stuk minder afhangt van de eigen functie eindspel wil leren dat alle door de wo1 geverfde internatio- dan wel van de overige constellaties op ,IT. nals hun ervaringen meestal door schade het bord, zich voordoende in praktisch on- W innen op tempo, de combinatie in het en schande (en hoge kosten!) hebben op- beperkte variaties. Met andere woorden, eindspel, de finesses, vangstellingen, op- gedaan. Men leert nimmer beter dat men bet individualisme van de auteur kan zich sluitingen van de vijandelijke dam, mo- een bepaald bod niet moet doen, dan wan- bet oneindige uitleven. tleven, wat Is strategie?, één tegen twee, n.^rl?en deed en bet een aan- D tweede factor van de genoemde jr zienlijke aderlating der portemonnaie be- 7: vaa ue et"-*e teJ>en dne, de tnctac, linie-eindspelen, tekende Het is óók heel wat anders op definitie is moeilijker op ons gebied te andere strategische eindspelen, de stan- de clubavond een groot-slembod niet te alstaSS daard overmachtseindspelen, vijf tegen winnen en daarmee misschien op dat éne anderen dig' zicd slechts" als vaksoecia- twee, historische eindspelen, ziehier een ?p ®?n s'ecbt matchount-resultaat te boe- usten beschouwen" dee! van de leerrijk, ,nho„d van dit 200 'SÏÏ&IZïïSg'iï bladzijden tellende boek. den heeft gekost. xxxxxxxxxwxxxx» x loooconoorxyi oooooooooooooooooo^oocooooooa Zonder enige conclusie te willen trek- t ken leek het ons toch aardig, deze be- Hieronder eindsoelen die zich in het rv,e e wedstrijdspelers bestrijden de spiegelingen voor te leggen aan de lezer, artüspel kunnen voordoen „waarde" van het „geldspel" altijd hevig, alvorens de twee driezetten van vorige maar al hun argumenten wassen niet weg week te ontleden, dat wat men via de portemonnaie leert, bijzonder goed geleerd is! U hebt als zuid, .allen kwetsbaar, de vol gende kaarten: 743 9H84 OA 10 7543 A Uw rechter buurman (oost) opent met één schoppen, als zuid biedt u twee ruiten west zegt drie schoppen, uw partner noord biedt vier ruiten en oost vervolgt de gezel lige biedstrijd met vier schoppen. Wat nu als zuid?? Voor „wedstrijdspelers" is dit geen pro bleem. Zij hebben al lang berekend dat noord waarschijnlijk een singleton (enkele) schoppen heeft, zodat vijf ruiten nooit duur kan kosten. Zonder mankeren zullen zij vijf ruiten bieden en één gedoubleerd 200 punten) downgaan bij volgende uit leg: xxxxxxxx>ocoooooooooooooocooooooooocx3oooooooooo 00cxx>c0000000000000000000000000000000cyx5000(>" Zwart: twee stukken op 26 en 39. Wit: dam op 32, twee stukken op 27, 36. Wit speelt en wint. De oplossing, die drie zetten diep is, proberen te vinden H B 8 2 zonder de stukken te verplaatsen. V 10 7 5 O B Voor de hoofdklassespeler van de Haar- v 10 5 2 lemse Damclub J. J. van Kesteren is het een eer dat zijn pionierswerk van „Vijf tegen twee dammen" in dit fraaie boek is opgenomen. De auteur van het nieuwe boek geeft 6 B 9 3 O H V 9 8 2 9 7 4 3 N W O 7 4 3 9H84 <C> A 10 7 5 4 3 A A V 10 9 5 9? A 6 2 O 6 •f» H B 8 6 Wit: Kgl, Dh7, Tg8, Pc4, pion b5-e6. Zwart: Ka7, Rd5, Pc8, pion d7. Gecomponeerd door dr. M. Niemeyer en J. Hartong; verwierf „Lob ohne Reihen- folge" in 1956. Sleutelzet 1) e6xd7. Het probleem is een uitwerking van het thema pion-promotie-maxinummer. We zien achtereenvolgens verwerkt pro motie tot dame-toren-loper-paard met als extra snoepje-van-de-week nog een ander soort damepromotie. Zwart moet iets doen tegen de dreiging 2) dc8:Paardff be nevens 3) Da7 mat. Zie nu: a) 1). Rg8:. 2) dc8:Damef Rh7:. JOOOOOOOOOOorxXJOOor» w «^XX300000000C»000000000000 Oost gever, allen kwetsbaar. Het bied- dan ook aan, dat 25 jaar na het ver- verloop zag u boven. Na vier schoppen van 3) b6 mat (veld a6 is gedekt) tegen twee 01 „vier aammen en stuK den, 200 punten offeren en naderhand ver- darnp weffens nat Andere nrnmntiec ziin tegen twee dammen", Van Kesteren nog tellen dat hij „niet kon zien" dat vier onvoldoende Andere Promoties zijn voorbeSeldegengeSPr0ken' *oed ™t c) 1) Rb7. 2) dc8: Raadsheer! An- De geldspeler is over het algemeen niet ders pat of geen tijdig mat. ooooooi -iooooi -:oö b-oofcbör- -vTdooor r*° i'...nd) .1- it) Rc4;. 2). dc8: Raardltj: Zonder down fe spelep. Zi.in .redt «f e) (het .extra snoepje) 1) Pd7. .2) meer. „00 punten kan ik - dgjj enz Voorwaar een uiterst' harmo- feren, maar is er geen k te nisch geheel, bovendien zeer elegant met winnen. een mjnj,hum aan materiaal opgezet. Laten wij eens veronderstellen, dut uw Bezien wij vervolgens de driezet, welke (zuids) beslissing in punten uitgedrukt door de scheidsrechter als een voorganger wordt, die eén gulden per stuk opbrengen werd beschouwd, of uitbetaald moeten worden. Zuid weet vrij zeker, dat hij met „vijf ruiten" twee honderd goede guldens tenminste kwijt zal zijn. Zeker, de kwetsbare manche zou hem 600 kosten, maar is die zo zeker? Als hij het aandurft te passen (en noord ook), gaan NZ het contract van vier schop pen tegenspelen. Uitkomst klaveraas, daar na kleine ruiten naar noords ruitenvrouw, dan klaver terug die zuid troeft. Hierna behoeft zuid niet meer te doen dan schop pen spelen en afwachten, tot hij harten- %nx*xxxxxxmchooooóofArn&xxxa heer binnenkrijgt. Plus 100 guldentjes voor NZ: 300 gulden verschil met het „redden" Wit: vier dammen op 6, 17, 47, 48, schijf ;n vy-f ruiten. Nu zegt u dat misschien al- °P lemaal weinig ik wilde alleen maar Zwart: twee dammen op 5 en 14. aantonen, dat men bijzonder goed en bij- De twee zwartdammen kunnen het ZOnder zuinig met de punten omspringt, langst weerstand bieden op de lange lijn. wanneer men het tegen geld geleerd heeft! In dit eindspel wint wit met drie zetten. Nu nemen wij aan, dat zwart aan zet is; Bridgevraag dezer week: West gever, dus moet 1446, dan volgt 1722,4614 of allen kwetsbaar. Viertallenwedstrijd. De 4720 en 1510 met 6x39 wint. zuidspeler heeft: Zwait. Kb7, ld5, Rd6, pion: c5-e5-e6. Componist J. O. Pedersen verwierf er Buitengewoon leerzaam en interessant A V B 6 B 10 9 8 5 3 O 6 5 9 in 1951 een eerste prijs mee. voor elke damliefhebber is de uiteenzet- West één klaver (geen conventie 9 Sleutelzet 1) Dg3-g7. Weer een pion- ting van „David en Goliath-eindspelen". nc>orcI past oost één ruiten wat moet promotie-maximummer. In de stand heeft wit een stuk op 23, z(j'd doen? Antwoord elders op deze blad- a) 1) Rb8:. 2) d8 Damef enz. zwart heeft twee stukken op 5 en 6. Met zÜde- b) 1) Re7. 2) d8 Toren! Kc7. Filarski. 3) Ta7 mat. ■7///M OOOOOOOOOOCX: OOOOOOCXTOOOOOOOOO(X»OOOOOOOC>OOOOOOOOCOOOOOOOOOf Wit: Ke8, Dg3, Ta6, Re4, Pb8, pion: a5- wit aan zet is de basis aanwezig voor een theorie, die elke partij toch moet leren. Graag geven wij de hoofdvariant, waar na de lezers zelf de bijspelgangen moeten vinden. Deze hoofdvariant is de langste en moeilijkste spelgang, omdat er een „stille zet" in voorkomt. c) 1) 8) Dc7: mat. d) 1) Rc7. 2) d8 Loper! Kc8. Rf8. 2) d8 Paard !ft enz. SPECIMINA VAN PROBLEEM DICHTKUNST OOOOOOOCOCooooOOOOCiriocxxxXXyv v v-vioooory v Eveneens een prachtige uitwerking van het thema. Is nu het feit dat het steekspel tussen verdedigende loper en veelzijdige promo- YYXjoOOOOOOOOC v//m verende pion reeds eerder vertoond werd In ons vorig artikel vermeldden wy, oat een factor welke de waarde yan dg CQm_ de probleemcomponist dr Niemeyer zijn ltle uit 1956 vermindert? Persoonlijk geestesgebied omschrijft als de probleem- menen wij yan njet De maximum_piA_ dichtkunst Bij velen zal het rubi ïceren Dromotje was natnurliik nnk in 1A51 pppd van het componeren van schaakproble men onder kunst krachtig weerstand ont moeten. Toevallig lazen wij zojuist: „No- promotie was natuurlijk ook in 1951 geen nieuw idee, de uitwerking van 1956 vol strekt anders dan die van 1951 (een .allerindividueelste weergave!"). Boven kies van een schilder" van Paul Citroen. £ien onder meer. 1956 is economischer Deze zegt onder andere: „Knapheid is geen kunst, vaardigheid 's geen kunst" (10 tegenover 15 stukken), heeft 3 in plaats van 2 vluchtvelden voor de zwarte En bij componeren komt het in de eerste koni en vertoont nog een vijfde plaats op knapheid en vaardigheid aan. mcdje Is het „dus" geen kunst? Even oppassen! Maar dit blijft slechts de allerindivi dueelste expressie van onze allerindivi dueelste emotie! Citroen schrijft ook: „De miljoenen schil derijen. die voortdurend gemaakt worden, zijn meestal iets verschrikkelijks". Hier worden we geconfronteerd met een be langrijk aspect; velen die verf op een doek klodderen, verbeelden zich al gauw, kunst, in ieder geval iets goeds, te hebben jcotoó6qckxx»oóo3oooooooooo6ooooo6SóDmxjooooóoaxxxxooo voortgebracht. Bij de vervaardiger van Wit aan zet- 1) 23 18 6 11- 2) 18 12 een schaakprobleem is dit volstrekt on- jpop 'jpsy uajund 8 sjtpajs pinz ;ep Wit aan zet 1) 23-18 ^U) 18-12 mogelijk. alleen al omdat hij aan tal van mo „jeeS joh -uauio^ aj gooqaj jaus at 8 9 21 6) 8 24 11 16- 7) 24 38 uiterst zware objectieve eisen moet vol- ZN uaS,3jp UBp ^a}s Cua pjoou si 'CijjecI 43 en L Til -usSaj ap uaajje poq jaq jdjaq uep ;>|ra\z •si gijeui oz jnajijuajjBq uCiz 23—28; 8) 38—49 28—33; 9) zwart kan opgeven. 49- enige nevenoplossing. Dit verlangt een I33q pj0ou si :st poq gipjBBAvsuajaAaquBB jarenlange scholing, ja zelfs soms jaren- giuta/A uaa y\oo ;eP uooqosjo 'uajJBq ua^ st Het is een van de fijnste stukjes uit 'anS pl°e1erel\ aan compositie. Wordt azna>[ apaaMj bq -jjaaq jboa jaiu pinz jep de literatuur omdat het bij een minimum al| men dezf rijstebrijberg eindelijk PA\nqosjBBA\a3 pjoou si jbbui uauioqui 3ou aan materiaal rijk van inhoud is. heeft doorgeworsteld een schaakprobleem pifjjje ja Ciq ub>[ uep 'uagueq Sbbj fqjBd „de allerindividueelste weergave van een -uagaj ap jjfijq uassed sj uaop uex jads De heer Moser heeft reeds vele eind- allerindividueelste emotie", gelijk wij een -pinz jaq jaui pmz ;bm ajsaq jajj -uapgip spelboeken geschreven, die in het Frans, kunstwerk wel eens hoorden definiëren? -Uj3 (uMop pjaajqnopag atjp) uajjaq jai.\ Italiaans en Russisch zijn vertaald. Maar Het eerste onzes inziens wel; nog nim- UBA jaej^uoapuia soojadoq uauioiqoA uaa ui naar onze smaak is het nieuwe boek van mer waren bij ons weten twee composi- ZN bujbbav 'VS ssavj Jbbu aauiJBBp Suojds de heer Moser het beste en leerzaamste ties van enige betekenis precies aan 53^ a j t n van alle verschenen eindspelboeken. Het kander gelijk. In dit verband weer Ci- is verschenen bij de uitgeverij G. F. Du- troen. Hij memoreert de berekening van tpsy waer en Zonen. Weteringschans 74, in een der grondleggers van de wetenschap- pjoo^j quaqaj jam doaeep jaupied ap ua si Amsterdam en het is onmisbaar voor pelijke grafologie, volgens welke er 857 al uajjBBij aSoq ut jadspmz jaq jBp elke partijspeler of damliefhebber. 560 950 925 227 457 642 187 200 verschil- -uio 'jqoajs si jjaiuqaaj azaa „uaAag aj ubb lende manieren bestaan om het cijfer 1 uajnajq agoq apiaq" uio uajajqnop jaiq jez B. DUKEL te schrijven. jajads gjuapi iSBBJAaSpjjq do pjooMjuy A- I I I II Daar ligt ze nu de zeemeermin de zeemeermin van zand met schelpen op haar lange staart en zeewier in haar hand. Een blond kind heeft haar gemaakt toen het speelde op het strand en aan het einde van de warme dag lag daar een zeemeermin van zand. Eenzaam ligt ze op de grond daar onder aan het duin bloedrood zinkt de zon in zee beschijnt nog een hoge kruin. De sterren komen en ook de maan beschijnt het donkere water de wind steekt op, de golven zwellen en breken even later. De vloed stuwt het water op tot bij de zeemeermin „Zwem", fluistert het „zwem, kom toch het water in". De zeemeermin doet haar ogen open beweegt haar mooie staart ze slaat haar beide armen uit en zwemt weg met een vaart. Ze duikt verrukt de branding in En kamt haar lange haren Ze laat zich wiegen op en neer En ziet de boten varen. De nacht verbleekt, het licht komt weer de zon beschijnt het strand Waar is nu toch die zeemeermin die zeemeermin van zant}? „Zij komt nooit weer, zij komt nooit weer zij verdween al in de nacht", zo ritselt het helm op het duin Is het niet of daar iemand lacht? Niemand heeft haar weergezien de zeemeermin van zand alleen klinkt soms haar lach nog langs het verlaten strand. W. Roodenburg-Van der Kuil ïf?

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 17