DE ZILVEREN HAMER PGLLE, PELLI EN PINGO ïgestipt KRAMMETJE FOK Ons vervolgverhaal Epstein, manager van De Beatles, overleden Schilderijendiefstal RECHTER TIE EN HET MAANDAG 28 AUGUSTUS 196 7 7 De radio geeft dinsdag Televisieprogramma's vobR mIandjCg V i J „NPERLAND^, \J Kees Stip. VMMMMIMUIMMIMI Een roman uit de vikingtijd door VERA HENDRIKSEN 16) Het lage bergland, de sombere, dichte dennenbossen, dit alles was volkomen verschillend van het vro lijke landschap met loofbossen, zo als haar dat van Bjarköy vertrouwd was. Ze vond er iets droefgeestigs in en een beklemming maakte zich van haar meester. Aan boord werden de tenten opgezet. Fier rezen de drake- hoofden uit boven de kunstig uitge sneden tentstokken. Er werd een vuur op het land aangelegd om het avondmaal te bereiden. De lucht van brandend hout vermengde zich met de pittige dennegeur, de vlammen knetterden vrolijk en af en toe schoot er een regen van vonken omhoog. Deze avonden rond het vuur, dicht bij Olve gezeten, terwijl hij of zijn mannen verhalen vertelden en ge dichten zegden, schenen Sigrid zo onwezenlijk als een droom toe Nooit had ze zulke wonderlijke dagen be leefd. Het was, alsof ze zelf ook op genomen was in de sagenwereld, waarvan ze elkaar nu vertelden. En Sigrid wenste dat er geen einde aan deze vreemde, heerlijke reis mocht komen, want een bang voorgevoel vervulde haar; iets in de sfeer van de sombere bossen en de kale bergen waarschuwde haar voor naderend on heil. 's Nachts had het geregend, maar de dag begon met stralende zonne schijn. De bomen bezaaid met flon- kerdende regendruppels, leken nu minder somber. Ze vertrokken bijtijds en gebruik ten het middagmaal op een hoeve, die dicht bij de fjord lag. Er was druk verkeer van schepen in die streek; houten vlonders maakten het gemakkelijk de schepen aan land te trekken, en in de hoeve was men gewend, zeevarenden te ontvangen. Maar desondanks raakte de boerin danig van streek, toen ze zag, wie er ditmaal aan haar deur klopten. Ze beijverde zich om het beste uit haar voorraad op tafel te brengen, en het duurde heel lang, voordat ze einde lijk verder konden reizen. Sigrid had nimmer een hoeve met zoveel houten bijgebouwen gezien en haar blikken gleden vol verbazing van het ene huis naar het andere. Olve dacht aan haar kennismaking met de dennebomen van de vorige avond. Als we op Egge zijn gekomen, mag je ervan eten, plaagde hij. Ze zond hem van opzij een half veront waardigde, half uitdagende blik, die hem in de lach deed schieten. Toen Tore indertijd verteld had, dat zijn zuster nog erg jong was. was hem dat wel goed bevallen. Hii had zo zijn eigen levensgewoonten en hij voelde er niets voor, een eigengereid bazig vrouwmens op zijn hoeve bin nen te voeren. Zo'n kind als Sigrid, dat hij zelf naar zijn hand zou kun nen zetten en naar zijn pijpen laten dansen, dat viel meer in zijn smaak. Maar hij moest zichzelf bekennen, dat het anders was gelopen, dan hij zich had voorgesteld. Hij was volko men overrompeld door zijn eigen ge voelens voor dit mooie vrije meisje. En hij voorvoelde vaag, dat hij wel eens meer onder haar invloed zou kunnen geraken, dan hem lief was. Olve was zwijgzaam, terwijl ze sa men door het brede, moerassige dal reden, dat naar Trondheim leidde. Enkele van Olves mannen verge zelden hen op deze tocht en ook de vrouwen, die Sigrid meegenomen had van Bjarköy: Gyda en Ingeborg. Hun mannen die in Tores dienst hadden gestaan, waren van hun eed van trouw aan Tore ontslagen en waren nu in Olves dienst overgegaan. Gyda voelde zich nogal, zij was de dochter van Halldor Sveinsson en Hild Inges- dochter, het echtpaar dat de leiding had op Bjarköy en men had haar altijd voor beter dan een gewone dienstbode gehouden. Ze had haar zuigeling bij zich, een klein meisje. Ze kwamen nu bij een nauwe zij arm van de fjord, Hjellebotnen ge naamd Hvamm, gekomen waren, ont sloot het dal zich eindelijk geheel voor hen en zagen ze het land achter de fjord uitgestrekt voor zich liggen. De eindeloze velden, de diepgroene, donkerbeboste bergen, de loofbomen, die nog met verkleurde bladeren in de heldere herfstlucht onder een strakblauwe hemel stonden, dit alles begrensd door de fjord, waar donker blauwe golven met witte schuimkop pen af en aan spoelden Bij het aanschouwen van dit land schap voelde Sigrid haar beklemming van de vorige avond op slag verdwij nen. Kijk! Olve wees in zuidelijke richting. Daar, hoog op een heuvel, lag de hoeve. Statig omring door bij gebouwen, was het een bezitting, een edelman waardig. „Egge" een scherpe, onbuigza me naam, die wonderwel bij Olves hoeve paste. De weg, die erheen leia- de, was met dichte hagen omzoomd, en de eerbiedige groet van het passe rend landvolk deed Sigrids hart lui der kloppen van blijde trots. Bij het naderen van de hoeve, reed een der mannen vooruit, om hun komst aan te kondigen. Olve vestigde Sigrids aandacht op de grafheuvels, die ze voorbijreden en vertelde haar, wie daar lagen. Sigrids belangstelling voor Olves overleden familieleden was echter niet groot. Die ging veel meer uit naar een levende bloedverwant. Olve had haar namelijk vertefd^; dat '"Zijn moeder bij hem op Egge woonde. HaaV beide benen zijn verTatnd, had hij gezegd, maar ze heeft de leiding over de huishouding en ik vrees, dat ze wel wat al te veel ge wend is iedereen naar haar pijpen te laten dansen. Iets in zijn toon had Sigrid gewaarschuwd. Er konden haar dus moeilijkheden met haar schoonmoeder te wachten staan en nu ze het huis zo dicht genaderd wa ren, schoot haar dat gesprek weer te binnen. Ze schrok op, toen Olve haar een gedenksteen wees. Het deed haar aan Bjarköy denken, daar hadden ze ook dicht bij het woonhuis een gedenk steen staan. En voor het eerst beving haar een gevoel van heimwee. (Wordt vervolgd.) Nederland I. Na de Minimolen, het journaal en de reclame eerst de kerke lijke actualiteitenrubriek Kenmerk en vervolgens de AVRO-zomerserie over ko lonel Hogan en z'n helden. In Stalag der tien heeft kampcommandant Klink enkele bevriende officieren een enorm bedrag beloofd, dat hij helemaal niet bij elkaar kan krijgen. Gelukkig voor hem weet Hogan er wel wat op. Hij ziet mogelijk heden in de charmante juffrouw Hilda, die een kroegje drijft. Die iuffrouw kan best een paar centen missen, denkt Ho gan. Hij slaat bovendien twee vliegen in een klap, want hij kan de commandant helpen wat hem altijd wel weer eens een tegenprestatie oplevert en hij kan bovendien inlichtingen verzamelen, die Londen graag van hem zou hebben. Na het tweede journaal AVRO's Televizier. Daarna een hoofdstuk van de Bavaria- produktie de Vijfde Kolonne. Twee spion nen komen uit Oost-Berlijn naar het wes ten, teneinde inlichtingen te verzamelen over een geheim militair project van de Amerikanen. Het zijn een man en een vrouw. De man is vroeger uit de DDR gevlucht, maar later teruggekeerd. De vrouw is zijn vriendin. Tot nesluit van de avond een documentaire, het Inner lijke Leven. Het is een medisch werk stuk, waarin met behulp van miniatuur camera's een beeld wordt gegeven van het inwendige van een mensenlichaam. Nederland 2. De KRO beperkt zich van avond tot twee programma-onderdelen, jazz en een film. Wat de jazz betreft: eerst de Engelse serie Jazz 625 met de Amerikaanse pianist Dave Brubeck met z'n kwartet. Vijfentwintig minuten, dan is het tijd voor de hoofdfilm. In de KRO-serie „Bioscoopsuccessen" wordt regelmatig aandacht besteed aan films uit de dertiger jaren die destijds een groot publiek suëces waren. Of „The amazing Dr. Clitterhouse" in die zin thuis hoort in de serie valt misschien te be twijfelen, maar zeker is dat de film die ZONDAG IS DE manager van de Engelse pop-groep The Beatles, de 32-jarige Brian Epstein, dood in zijn Londense flat aange troffen. Hg zou reeds enige tijd aan een leverziekte en andere kwalen hebben ge leden. De politie zal waarschijnlijk sectie op het stoffelijk overschot verrichten hoe wel geenszins vaststaat dat Epstein geen natuurlijke dood gestorven zou zijn. Vol gens intimi was de manager de laatste tijd depressief. EPSTEINS OVERLIJDEN heeft bij velen, en bij The Beatles in het bijzonder, grote verslagenheid teweeg gebracht. De pop-groep heeft haar verblijf in Wales af gebroken en is naar Londen teruggekeerd. The Beatles menen dat Brian Epstein hen naar de top heeft gevoerd. George Har rison merkte op: „Brian was een onzer en het nieuws is een zware slag voor ons. Het is moeilijk om woorden te vinden, die hem voldoende huldigen". Epstein begon zijn carrière als platen- verkoper in Londen. In de Liverpoolse beatkelder „The Cavern" leerde hij zeven jaar geleden de toen nog onbekende Beatles kennen. Hij werd hun manager en ontving tien tot vijfentwintig percent van de opbrengst van hun activiteiten. Voorts was Epstein oprichter en directeur van NEMS-Enterprises die de belangen behar tigt van vele Engelse artiesten. Epstein be moeide zich sinds kort met het noodlijden de Londense Saville-theater, waar hij on der meer weekends organiseerde met de Motown-groep „The Four Tops". Anatole Litvak in 1938 maakte naar een toentertijd bijzonder populair toneelstuk (van Barry Lyndon) verdient om nog eens onder de aandacht gebracht te worden. Anatole Litvak, internationaal bekend door zijn in Frankrijk gemaakte film „Mayerling", met Charles Boyer en Da nielle Darrieux, was pas een jaar in Hol lywood toen hij samen met John Huston (toen nog scenarioschrijver) het toneel stuk van Lyndon ging bewerken voor de film. Het resultaat werd een amusant gangsterverhaal, waarin Edward G. Ro binson de dokter uit de titel speelde die, geïnteresseerd in de psychologie van de misdadiger, binnendringt in het gangster milieu en die zich dank zij zijn intelligen tie en chirurgische kwaliteiten in korte tijd tot een geraffineerd inbreker ont wikkelt. Als tegenspeler treedt Humphrey Bogart op die zich toen al in gangster- rollen begon te specialiseren en in „Dr. Clitterhouse" een bendeleider speelt, bij wie langzaam achterdocht optreedt jegens de nieuweling die zo vlug over de koel bloedigheid en de vingervlugheid beschik te van de ervaren vakman. Wat dan leidt tot even spannende als vermakelijke ont wikkelingen die „De geheimzinnige dr. Clitterhouse" tot een nog steeds te ge nieten amusementsfilm van klasse ma ken. HILVERSUM 1. 7.00 Nws. 7.10 Lezing. 7.15 Lichte gramm muziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gramm.muziek. 8.30 Nws. 8.32 Vakan tietips. 8.45 Lichte gramm.muziek. 10.00 Klassieke en moderne gramm.muziek. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Musette-orkest. 12.18 Marktberichten voor schippers. 12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten 12.50 Licht ensemble. 13.30 Musiesta. 14.00 Simba's sterven niet, (hoorspel). 14.40 Geva rieerde gramm.muziek. 15.00 Pizzicato. 17.00 Overheidsvoorlichting. 17.10 Voor de jeugd 18.00 Licht gevarieerd platenprogramma 18.40 Koorzang. 19.00 Nws. 19.10 Actualitei ten. 19.30 Amusementsmuziek. 19.50 Wereld kampioenschap wielrennen te Amsterdam 20.00 Klassieke en moderne muziek. 20.45 Voordracht. 21.00 Klassieke liederen. 21.30 Modern pianokwintet. 22.00 Geestelijke liede ren. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Gramm.muziek. 22.50 Wereldkampioenschap wielrennen te Amsterdam. 23.00 De Hoed, (hoorspel). 23.40 Lichte gramm.muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte gramm. muziek. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klankjuwe len. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi taminen. 11.55 Beurs. 12.00 Promenade or kest. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Draaiorgelmuziek. 12.40 Licht orkest. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 De avon turen van de Heer Broucek, opera. 15.40 Het buitengewoon lager onderwijs. 16.00 Nws. 16.02 Semi-klassieke muziek. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 Lichte gramm.muziek. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 Licht orkest 19.00 Muziek Mozaiek. 20.00 Nws. 10.05 Lied jes. 20.35 Op de zomertoer. 21.50 Jazz Spec trum. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Oude muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.10 Vakantie tips. 9.13 Instappen maarrrr. 10.00 Nws. 55. „Kon je nou niets anders verzinnen?" riep Hen- kie klagend, terwijl hij achter zijn maat aan een helling afhuppelde. „Dit rammelt mijn botten! En die stil le zit ons achterna!" Hij wierp een angstige blik ach ter zich en zodoende lette hij even niet goed op. De gevolgen waren rampzalig. Een rand van het zware cement bleef ergens haken en het volgende moment verloor hij het evenwicht, zijn maat meesleurend. Met toenemende snelheid tuimelden ze de helling af en kwamen beneden in de resten van het cement tot stil stand. „De schurkens kunnen ons nu niet meer ont snappen!" verklaarde Pat O'Nozzle tevreden, terwijl hij zich naar de plek des onheils spoedde. „Ze hebben de duizelings! Ik zal ze de Warapuri-diamant afpak ken en dan voer ik ze naar de politie! Laat dit maar helemaal aan mij over!" Hl-Hl - 20V/6EL PAN NEK06KEN KAN IK 6EW00M Nterop VANNACHT HEEFT DIE MACHINE HEEL WAT TE DOEN GEHAD - IK BEN BENIEUWD HOEVEEL POTTEN H0NIN6 HIJ HEEFTGEMAART.' NIETS! EN DE PANNEKOEKEm) WE6UnEENDURE MACHINE^ HEEFT DE MACHINE JULLIE IA/EER BEDROGEN DAN IS ER NIETS AAN TE DOEN - JULLIE MOETEN HEM DAN TOCH GEHAKTBALLETJESTE ^j'CaJTEN fllPi^EveN.', 10.02 Kwink: Pop- en cabaretdecor. 12.00 Nws. 12.02 Ekspres. 14.00 Nws. 14.02 Ver zoekplaten. 15.00 Nws. 15.02 Mix... 17.00 Nws 17.02 555555en en 666666en. Brussel. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer bericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel- muziek. 14.00 Nws. 14.03 Lichte muziek. 15.00 Nws. 15.03 Kamermuziek. 15.45 Liederen. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Lichte muziek. 16.30 Voor oudere luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 Spirituals en Gospelsongs. 17.45 Geva rieerde muziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Amusementsmuziek. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gramm.muziek. 19.00 Nws. 19.30 Zweed se muziek. 20.00 Hoorspel. 21.01 Avondmo- zaiek. 22.00 Nws. 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Kenmerk. 19.30 Kolonel Ho- gan's helden, (TV-film). 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 AVRO's Tele- vizier. 20.50 De vijfde colonne, (TV-spel). 22.05 Het innerlijk leven. 22.25 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Dave Bru beck Quartet. 20.30 De geheimzinnige Dr. Clitterhouse. 21.56 Reclame. 22.00 Journaal. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Ja zuster, nee zuster. 19.50 Een joegoslavisch knipselfilmpje. 19.56 Re clame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Achter het nws. 20.45 Z-Cars. (TV-film). 21.40 Protest en verantwoordelijkheid, (documen tair programma). 22.10 Jazzorkest, 22.35 Journaal. NEDERLAND II 19.00 Wereldkampioenschappen wielrennen te Amsterdam. 20.45 Nws in 't kort 20 46 Reclame 20.50 Het portret van Marie Va- lonnen, (TV-film). 22.05 Wereldkampioen schappen wielrennen te Amsterdam. 22.35 Reclame. 22.40 Journaal. BRUSSEL Een week nadat in Brussel %en^anta4 oudfe scTtilcïeriSen uit een onbe woonde villa waren gestolen, is er opnteuw inffe broken bij een verzamelaar. Deze keer heeft de collects Xfffi (feltfer Pierre cTTete-" ren te Ukkel het moeten ontgelden. Onbe kenden hebben drie schilderijen, waaron der een hoogst waarschijnlijk authentieke Jeroen Bosch, „De verleiding van de hei lige Antonius", een op naam van Breu ghel staand huwelijksmaal en een aantal oude horloges ontvreemd. De waarde van het gestolene wordt op circa 250.000 ge taxeerd. Langs het strand naar alikruiken speurend stuitte ik op een jeneverkruik welke een briefje bevatte met de vol gende inhoud: „Hallo medemensapen, hier is Japie op het Apeneiland tussen de boomgoril la's. We leven hier niet in kooien op elkaar gestapeld zoals jullie. Ik heb de kruik moeten ledigen voordat hij met deze brief te water ging. In Australië is laatst een fles aangekomen die er 51 jaar over had gedaan. Als dat met deze kruik gebeurt zijn jullie misschien al dood wanneer je dit leest. Veel ver schil in leefwijze zal dat niet maken. Dat is een van de redenen waarom ik hier in de boom zit. Groots en meeslepend had ik willen leven, maar alles wat aan groots te verrichten viel was al verricht en nie mand liet zich meeslepen, zodat ik zelf werd meegesleept naar de veilige ha ven van de vastigheid, vaste baan, vas te verkering, en later vaste wastafels aan de muren van een flat in een flat gebouw tussen de flatgebouwen, huizen met duizend ogen waarvan er altijd honderd op je gericht zijn als je thuis komt of weggaat. De huisjes met de horretjes van vroeger zijn vervangen door hemelhoge horrekasten waarin iedereen van iedereen weet wat hij doet of zou moeten doen. Dat was allemaal nog geen reden om hier op dit eiland in een boom te gaan wonen, waar ik op dit ogenblik een banaan krijg toegestopt door een goril la, die zich voor mijn moeder houdt. Ik moet hem eerst even opeten, anders wordt ik doodgedrukt. Zij bedoelt het goed, net als de mensen in Nederland. Die bedoelden het zó goed, dat ze zich er niet toe beperkten ons gedrag gade te slaan, maar ons ook met waardevol le adviezen tehulp kwamen. Eén van die adviezen was. onze dochter niet aan te moedigen in haar omgang met een aardige jongen uit Paramaribo. Niet dat ze iets tegen zijn huidskleur hadden, want daar kon die jongen niets aan doen. Maar zo'n meisje moest goed beseffen dat het in zo'n ander land een heel ander leven was dan bij ons. Toen ik dat hoorde ben ik opgespron gen om een ander leven te gaan zoe ken voor mijn vrouw, mijn dochter, mijn schoonzoon en mijzelf. Hoe ik hier nu op het apeneiland ge logeerd kom is een apart verhaal dat een aparte kruik zou eisen. En dit is mijn laatste. Die is dringend nodig ge worden sinds de moedergorilla neigin gen vertoont mij aan haar nichtje uit te huwelijken. Ik denk dat de tijd rijp is om met mijn eigen familie in een eigen boom een gezond tegenwicht te vormen. Wie deze kruik vindt, moet de men sen dus maar zeggen dat ze gauw moe ten overkomen. En laat hen maar te gen de buren zeggen... of laat hen maar niets zeggen. Ze hebben me hier jeleerd altijd gorilla te blijven." De twintigjarige Nederlander Lucas Vis is als beste geëindigd van de dirigenten klasse aan de internationale Mozarteum zomer-academie in Salzburg. Hij heeft een prijs ontvangen van zeshonderd gul den. De academie staat onder auspiciën van radio-Salzburg. Vis dirigeerde Igor Strawinsky's „Dumbarton Oaks", een concert voor kamerorkest. -V' 25. De Rechter is uitgestapt en over handigt de sergeant zijn papieren, op naam van dokter Liang Moe. Terwijl de sergeant zijn papieren inspecteert, wordt de Rechter snel maar vakkundig ge fouilleerd door twee leden van de Garde. Alles blijkt in orde. De sergeant schreeuwt een bevel en vier dragers in fraai zijden livrei, met punthoeden op het hoofd, zetten een sierlijke kleine palan kijn neer met vergulde draagbomen, raamgordijnen van bamboe en een deur gordijn van brokaat. „Stapt u in, dokter," zegt de sergeant met een buiging. „Uw papieren zal ik zolang bewaren. U krijgt ze terug bij uw vertrek". Als de Rechter en het meisje zijn ingestapt, worden ze geruisloos over een met marmer gepla veid voorplein gebracht, voorafgegaan door de sergeant. De gordijnen zijn ge sloten, omdat bouw en aanleg van het paleis geheim moeten blijven voor bui tenstaanders. De Rechter begint zich on gerust te maken. Kennelijk wil de ser geant zijn papieren nader laten onder zoeken, en wat staat hem te wachten als hij door de mand valt? Zouden degenen die hem ontboden hebben in staat zijn om hem te redden? Er staan de zwaarst denkbare straffen op als iemand zich on der valse voorwendsels toegang verschaft tot een van de keizerlijke paleizen. 'tA V S19. Met kroon, neusring en aardman netje rende Bram de grotten door. Zijn snelle handeling verschafte hem een kost bare voorsprong op de Boormannetjes, die bovendien niet langs de Bullestier durfden om niet opnieuw diens woede op te wek ken. Schreeuwend gaf de Drilboor zijn beve len. 'Doe wat. Gooi je boren". Maar de Boormannetjes deden niets. Nu hun Lei der gevangen was genomen, wilden ze dat er een hoop Draaiboren bij waren. Op goed geluk speurde Bram naar een uitgang en misschien kwam het weer door de Geluksring, maar het lukte hem in derdaad zijn eigen wereld weer te berei ken. Vliegensvlug haalde Bram de schoenmaker op, die in zijn werkplunje met Bram meeholde om bij de koning de beloning de prinses op te eisen. Voor alle zekerheid hield de schoenmaker zolang nog de laarzen bij zich, waarmee Bram weer zou kunnen terugkeren naar zijn schip en zijn vrienden. Eerst trouwen", zei de schoenmaker, die erg wantrouwend was. Al spoedig zou blijken, dat dit niet zo voorspoedig zou gaan...

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7