Geza Frid: „Ik hou van hitte als ik werk" Schuchtere renaissance van de neo-romantiek en tv. ramma Een huid stralend als de zomer NEGEN MUZEN Componist-pianist-pedagoog-criticus 52 jaar in de muziek Jortgenó DINSDAG 29 AUGUSTUS 196, 9 WE ZITTEN BIJ GEZA THUIS in de Van Eeghenstraat op zijn werk kamer. Zijn vrouw is er ook bij, Ella van Hall, haar meisjesnaam staat op de deur, zij heeft zelf indertijd een muziekstudie gevolgd aan het Amster dams Conservatorium, pianoles gehad van Willem Andriessen („en één seizoen van Geza", vermeldt ze) en zang van Hélène Cals. We praten over Geza's Hongaarse verleden, en zijn omgang met de grote musici van zijn geboorteland. „Bartók", zegt hij, „was veel menselijker dan Kodaly, hij is hier vóór de oorlog nog wel op bezoek geweest, als er werk van hem ge speeld werd in het Concertgebouw. Hij vond die bovenhuizen zo grappig. Als hij hier kwam, klom hij op handen en voeten de trap op. Hij vertelt over zijn leermeester Zoltan Kodaly, de andere internationaal bekende Hongaarse componist die onlangs op 84-jarige leeftijd is overleden. Hoe intensief het interesse van de leraar was voor het werk van zijn leerlingen, de jonge talenten van een vorige generatie. Hoe de lessen, die om twee uur in de middag begonnen, soms tot in de avond doorgingen. Wonderkind Training Langzaam Criticus Sas Bunge Daar ook het komen en gaan van litteraire stromingen onderhevig is aan de wet van actie is reactie, is het geenszins ondenkbaar, dat een hard en ontluisterend realisme in de ro mankunst na enkele decenniën een renaissance van bijvoorbeeld de neo romantiek in het leven zou roepen. Mochten we ooit een dergelijke re vival beleven, dan zou wellicht een litterair-historicus van de toekomst geneigd kunnen zijn de roman De roep van Melusine van Theo Troost (uitg. H. J. W. Br echt) te bestempe len als een eerste, aarzelende voorlo per van zo'n stroming. Ook voor de recensent van vandaag valt het trou wens moeilijk, Troosts nogal wereld vreemde verhaal op een andere wijze te plaatsen. Bert Japin WIJ ONTVINGEN De radio geeft woensdag Televisieprogramma's /i i i 1 noles gehad. Die was zelf een uitstekend pianist". Ik kijk nog even naar het schilderij „Hoe oud was je toen dat gemaakt is?" Als hij zegt: „Achttien", ben ik wel ver baasd. Vroeger werd men eerder oud. Hij is er met z'n zestigste jonger op geworden. „Hij nodigde ons uit bij zich thuis, om te blijven eten. Fantastische man. Toen hij tachtig werd hebben vijf van zijn leerlingen variaties geschreven op een door hem gecomponeerd thema. Ik was één van de vijf. Hij heeft ons nog opge zocht, dat was zijn laatste reis .vóór zijn dood, we zijn nogal verspreid geraakt, één in Londen, één in Amerika, één in Zwitserland, één in Parijs en ik, hier was hij het laatst." Hij wijst op de foto die boven zijn bureau hangt van zijn leraar, een gerim pelde, maar levenskrachtige kop, en hemzelf, tijdens een bezoek aan het mu ziekcentrum Donemus in Amsterdam. Daarnaast drie, vier malle lijsten, meer dan anderhalve meter lang, keurig geru briceerd alle composities van onze gast heer, met vermelding van de plaats waar en de data waarop ze zijn uitgevoerd. Ik denk: iemand die orde op zaken stelt, die houdt van overzicht, en zo precies mogelijk. Ik herinner me, dat Hendrik Andriessen eens zei dat een componist de nauwkeurigheid moet hebben van de man die het spoorboekje maakt. Alles moet kloppen, je mag geen nootje vergeten. Aan de tegenoverliggende wand, boven de schoorsteenmantel hangt een groot, wat ouderwets aandoend schilderij. Een jongeman van 'n jaar of 25, in een fau teuil, de gezichtsuitdrukking is nogal bla sé. de handen liggen op de leuningen. „Moet' je naar de duimen kijken", zegt Geza. „Ik studeerde toen zo ontzaglijk veel piano-techniek dat de spieren van mijn vingers er van uitrekten. Ik wou pianist worden. Maar iets later voelde ik toch meer voor de compositie. Ik heb toen de twee vakken gevolgd aan de muziek academie. Van Bartok heb ik pia- Het mooiste souvenir hangt aan de muur daarnaast, een foto van een zes jarig ventje, verkleed als Liszt, de hoge zijden in de hand! Geza als wonderkind Volgt het verhaal hoe hij twee stukken moest laten horen op een wedstrijd van musicerende kinderen. In de eerste ronde waren de kinderen die gespeeld had den met lekkers verwend als beloning Toen hij in de tweede ronde het andere stuk, een wals van Gurlitt, speelde, ver gat de jonge solist van pure snoeplust het laatste akkoord aan te slaan, sprong in plaats daarvan één tel te vroeg van de piano en maakte haastig zijn révé rence, in de mening dt hij zijn prijsje al weer verdiend had. Als Geza over zijn geliefd Hongarije begint is hij niet gauw uitgepraat. Op zijn achtste jaar verhuisden zijn ouders (zijn vader was houthandelaar in het oostelijk deel van het land dat nu aan Roemenië behoort) van een plaats met de onuitsprekelijke naam Maramaross- ziget naar de hoofdstad Boedapest. Om streeks diezelfde tijd begon de kleine Geza al met zijn beroepsopleiding voor de muziek, dat wil zeggen hij kreeg naast het instrumentale onderwijs (piano) de vakken harmonieleer en sol fège (dit is gehoortraining) die de basis ADVERTENTIE HEEFT de zon u zo'n heerlijk bruine huid meegegeven of verkoos u wel licht een blanke teint? Hoe het ook zij, het komt er vooral op aan dat u zich kunt verheugen in een gezond uiterlijk dat altijd zacht, fris en smetteloos is. Tegen woordig wordt algemeen erkend dat de huid in de zomer evenveel aandacht nodig heeft als in de winter, zo niet meer! Dank zij het feit dat de wetenschap een natuur lijke tropische vloeistof of vochthoudende olie ontdekte, die een opmerkelijke uitwer king op de huidcellen heeft, is het thans mogelijk om uw gezonde zomer-teint, on geacht uw leeftijd, te behouden. Zon en wind hebben een uitdrogende werking op de huid en in deze vochthoudende tropische olie hebt u nu een uiterst betrouwbaar middel om uw huid zo wonderlijk zacht, soepel en mooi te maken zodat uw teint een betoverende tere blos krijgt. Een ge voelige huid leeft prachtig op van het wel dadige vocht dat ze aan deze schoonheids vloeistof ontleent. Iedere huid vraagt een overvloedige toe voer van vocht voor de plasma-colloïden, de ragfijne waterdragers van de huid, die ervoor moeten zorgen dat deze zacht en elastisch blijft. Wanneer er zich echter als het ware rivierbeddingen van verteerde cellen ontwikkelen, die zich in de vorm van rimpels op het gezicht aandienen, is dit een aanwijzing dat het vloeistofniveau onrustbarend gedaald is. Dankzij het feit dat deze vochthoudende olie licht hygro- «copisch is kan zij vocht aan de atmosfeer onttrekken en toedienen aan de huidcellen, welke, indien ze in goede conditie zijn, de huid een jeugdig aanzien geven. Bovendien is deze olie „gepeld", d.w.z. dat alle afslui tende elementen, zoals die in gewone oliën voorkomen, hieraan zijn onttrokken waar door de huid niet in haar normale functies wordt belemmerd. Ze wordt snel geab sorbeerd hetgeen eenvoudig kan worden vastgesteld door wat op de hand uit te strijken, en laat geen vettig huidoppervlak na, waardoor ze tevens een ideale basis vormt voor make-up, die nu gelijkmatiger kan worden opgebracht. De druk die deze olie uitoefent komt sterk overeen met die van de natuurlijke huidvloeistoffen, hetgeen er in belang rijke mate toe bijdraagt dat het vochtge halte van de huid op peil wordt gehouden. Dankzij deze eigenschappen wordt de jeugd van de huid lang bewaard. Nadat wetenschapsmensen deze vocht houdende tropische olie hadden ontdekt als dé remedie tegen een vermoeide huid, is men haar over de gehele wereld veel vuldig gaan gebruiken. Dit schoonheidsmiddel, in tropische lan den bekend als „Oil of Ulan" en in Ame rika en Engeland als „Oil of Olay" en „Oil of Ulay" is nu ook in Nederland verkrijg baar bij drogisten en parfumerieën onder etiket „Oil of Olaz" en vormt een weldaad voor uw huid. Wanneer u er een gewoonte van maakt dagelijks gezicht en hals met Olie van Olaz te verzorgen wordt het vochtgehalte van de huid op peil gehouden en ontwikkelt u een elastische en zachte huid. welke een unieke weerstand biedt aan ongunstige weersinvloeden terwijl rimpelvorming zeer doeltreffend wordt bestreden. Geza Frid van iedere theoretische vorming in de muziek zijn. Vooruitziende leraren zeiden toen al: laat die jongen compositie gaan studeren, daar heeft hij aanleg voor. Als ik mij verbaas dat een pril arti stiek talent zo vroeg al in vaste banen geleid werd, zegt hij: „O, dat was daar heel gewoon. Er waren er veel van mijn leeftijd die ook zo vroeg begonnen zijn en die naderhand grote naam gemaakt hebben". En hij noemt ze op: de solo cellist van het Concertgebouw Tibor de Machula, de violiste Erna Rubinstein (die in de tijd tussen de oorlogen een wereld naam had), de directeur van het conser vatorium in Tel-Aviv Oedoen Partos (ook een leerling van Kodaly) en de violist André Gertler, die nu in Brussel woont „De directeur van het conservatorium begon zijn toespraak soms met: Dames en Heren, collega's, kinderen en wonder kinderen". In 1927 vestigde Geza Frid zich in Nederland ,op uitnodiging van de violist Zoltan Szekely, aanvoerder van het Hon gaars Strijkkwartet, die een pianist als vaste begeleider zocht. Met Szekely maakte hij verschillende reizen door Eu ropa en bleef ondertussen componeren Zijn eerste succes als zodanig was een uitvoering onder leiding van de Franse dirigent Pierre Monteux van zijn Suite voor Orkest. In één jaar tijds werd het werk gespeeld in Parijs, Amsterdam Boston en New-York. De première van een Concert voor piano en koor een ongebruikelijke combinatie vond vijf jaar later plaats in Londen. Sindsdien heeft hij met grote regelmaat gewerkt aan een oeuvre waarin zo ongeveer iede re soort muziek vertegenwoordigd is, zelfs een opera, „De Zwarte Bruid", in 1959 opgevoerd op het boekenbal van de Commissie voor de Propaganda van het Nederlandse Boek. Verschillende van zijn werken zijn met prijzen bekroond en de meeste, vooral die voor harmonie en fanfare-orkesten en voor koor, in op dracht geschreven. Zijn meest bekende werk is misschien wel een Dubbelconcert voor 2 violen en orkest, ontelbare malen in binnen- en buitenland gespeeld, vooral door het duo Krebbers-Olof, de laatste jaren ook door het violisten-echtpaar Bouw Lemkes- Jeanne Vos. Als men Geza Frid over het componeren hoort praten, krijgt men niet de indruk dat hij zwaar onder de nogal „abstracte" concentratie die het vergt gebukt gaat. Het is wel zo dat het veel langzamer gaat dan de meeste toehoor ders zich zullen realiseren. „Als ik de hele dag gewerkt heb, breng ik het niet verder dan één minuut muziek per dag en dan reken ik niet het eigen lijke opschrijven, het instrumenteren en het overschrijven. Als je dat er bij neemt duur het allemaal nog veel langer. Ik heb geen speciale voorkeur voor instru menten of combinaties. Maar ik zou nooit iets willen schrijven voor vibrafoon en voor orgel. Ik zou graag iedere dag wil len componeren, maar ik heb zoveel andere dingen te doen: lesgeven, bege leiden, recenseren. Ik schrijft meest in de zomer. Ik hou van de hitte als ik werk. De Middellandse Zee daar te componeren lijkt me heerlijk. Ik zou wel op de warmste plek van de aarde willen werken." Wat zijn drie bovengenoemde nevenbe roepen betreft, hij is een veelgevraagd begeleider, ook bij buitenlandse solisten. Als ik hem spreek, is hij net terug van een serie concerten met de Italiaanse vio liste Lily d'Arbore. Maar vooral is hij bekend door zijn geregelde samenwer king met de sopraan Erna Spoorenberg (waarover de zangeres een boekje heeft opengedaan in haar beknopte autobiogra fie „Daar lig je dan"). Pianoles geven vindt hij vreselijk ver velend, maar daarentegen spreekt hij met enthousiasme over de lessen in en semble-spel die hij sinds enkele jaren geeft aan het Utrechts Conservatorium („Voor 't eerst een vaste aanstelling, op mijn zestigste jaar"). En het kritieken schrijven voor het dagblad Het Vrije Volk, wat hij nu al weer vijftien jaar doet? „Ach, 't betaalt slecht, ik doe 't voor de sigaretten. Maar t is voor mij een ontspanning om ook eens aan de andere kant van het podium te zitten. Ik schrijf die krantenstukjes gemakkelijk en ik geloof dat ik er goed werk mee kan doen om het publiek at tent te maken op bepaalde dingen. Als het vervelend is en er komt na de pauze niet iets nieuws op het programma, dan ga ik weg. De minder belangrijke con certen neemt mijn vrouw wel eens van me over, onder haar eigen naam." Doet hij moeite om zijn werk uitge voerd te krijgen? „Wat zal ik je zeggen, ik leur er niet mee. Maar als ik op reis ga, zoals begin van dit jaar in Israel, waar ze me voor de tweede keer ge vraagd hadden voor het geven van avon den met eigen composities, dan neem ik altijd partituurtjes mee. Soms, als ik iemand ontmoet van wie ik denk: die heeft er misschien zin in, dan zeg ik: ,Dat lijkt me echt iets voor jou, dan laat ik het bij hem achter". NEDERLAND 1. De VARA begint na de Minimolen, de reclame en het eerste journaal met de herhaling van een afle vering Ja zuster, nee zuster. Zuster Kli via raakt verwikkeld in een ruzie met buurman Boordevol. Tien minuten blij ven er nog over tot acht uur. Ze worden gevuld met reclame en een satirisch Joe- goslavisch tekenfilmpje over de Leider. Na het journaal van acht uur eerst Ach ter het Nieuw en vervolgens een af leve ring van Z-cars. De mannen van het Li- verpoolse politiebureau zijn eigenlijk van plan wat klusjes op te knappen. Hoofd inspecteur Barlow is voor dienstzaken op reis en zijn mannen ruimen de bureaus op. Er komt echter een kink in de kabel. Vervolgens de derde en laatste aflevering van de reeks het Protest, een herhaling van de serie schooltelevisieprogramma's over de neiging van de jeugd om te pro testeren. De avond wordt besloten met een programma van de Belgische televi sie, waaraan alleen Nederlanders mee werken. Het zijn Liesbeth List en Greetje Kauffeld. Ze zingen met Boy's Big band. Voor een visuele omlijsting zorgt Jan Arntz. Marie Valonne in the Virginian. NEDERLAND 2. Het leeuweaandeel van het NTS-programma wordt opgeslokt door reportages van de wedstrijden om het wereldkampioenschap wielrennen in Amsterdam. Tussen zeven en kwart voor negen de achtervolgers en de sprinters en van tien tot half twaalf de stayers voor de finale achter grote motoren. Ba rend Barendse en Fred Racke zorgen voor het commentaar. Daartussenin voor de laatste maal in dit seizoen een film in de serie the Virginian. De Virginian is uit zijn vertrouwde dorpje vertrokkén. Hij heeft zaken te doen in de grote stad en in New Orleans zet hij de bloemetjes buiten. Hij maakt kennis met een lief meisje, Marie Valonne. Op zeker ogenblik blijkt zij spoorloos. De Virginian gaat op zoek. Sjoukje. De Nederlandse schaat-ster Sjoukje Dijkstra zal in het najaar weer in de Amerikaanse ijsshow „Holiday on ice", die van dinsdag 7 tot en met zondag 19 november 1967 in het nieuwe RAI-gebouw in Amsterdam wordt ver toond en aansluitend van maandag 20 tot en met woensdag 29 november in de Energiehal in Rotterdam. IN ZIJN roman tekent Theo Troost de levensgang van de edelman graaf Phi lippe Gaspard Hubert Lusignan, laatste telg uit een oud geslacht, vriend en ver trouweling van de vorst van een fictief Europees staatje. Lusignan is ter wereld gekomen met alles was een mens tot zondagskind maakt: vermogen, begaafd heid, beminnelijkheid, een vanzelfsprekend de entree in de hoogste kringen. Als jongeman woekert hij nauwelijks met zijn taleriten: zorgeloos genietend van wat hem ten deel valt, zonder verlangen naar bindingen en verplichtingen, vertoont hij veeleer een zekere indolentie. Dan ont moet hij de zangeres Vera, ook al een buitengewoon begaafde en hoogstaande vrouw. Er ontstaat tussen Lusignan en de wat oudere vrouw een verhouding, die wederzijds uitgroeit tot een grote liefde, totdat Vera, die vergeefs heeft getracht haar minnaar aan te zetten tot een be wuste ontplooiing van zijn talenten, zich terugtrekt onder voorwendsel dat zij die ontplooiing alleen maar in de weg zou staan. Vera verdwijnt uit Lusignans le ven en eerst twintig jaar later, intussen reeds lang en gelukkig getrouwd met een vermogende vrouw, ontdekt hij de ware reden van Vera's besluit: zij verwachtte een kind van hem en wilde hem daar mee niet belasten. Lusignacs vrouw, niet minder edel en zelfopofferend, blijkt reeds jaren van het bestaan van dit kind, een dochter, op de hoogte en zij stelt zich, zelf kinderloos, volledig achter Lusignacs streven, dat hem aldra tot niet veel minder dan een obsessie wordt, nader contact met zijn dochter te zoeken. Al zoekend verliest Lusignac in de loop der jaren eerst zijn vrouw door de dood en later zijn vermo gen door een even edele als doldrieste daad: als president-commissaris van een onderneming stelt hij zich uit onvermin derde liefde voor Vera garant voor het deficit dat de zakenman (met wie Vera inmiddels gehuwd is) de onderneming heeft toegebracht. Berooid verdient de edele graaf enkele jaren lang zijn brood in het buitenland als zondagsschilder, be landt na een laatste uitzichtloze ont moeting met zijn dochter als oude zwerver in Parijs, raakt er schuldeloos verwikkeld in een affaire met het onver mijdelijke hoertje, wordt dientengevolge uitgewezen en strandt daar hij te trots is» om zijn ware identiteit bekend te ma ken onder pseudoniem in een oudelie- dentehuis in zijn vaderland, waar hij weemoedig maar onverminderd beminne lijk zijn laatste dagen slijt. Het is een nogal theatraal aandoend, wat onwaarachtig verhaal. De manier waarop Troost het vertelt heeft niettemin iets van de verdroomde charme van de neo-romantische fictie: door de haast on wezenlijke sfeer waarmee hij de irealiteit van de gebeurtenissen omgeeft, maar vooral door het op de achtergrond voort durend aanwezige, vage heimwee naar iets ongrijpbaars, dat zich achter die schijnrealiteit vermoeden laat. Het blijft daarbij intussen wel de vraag, of de lezer van vandaag door dergelijke bizar aan doende dromers en hun lotgevallen nog bewogen kan worden en of hij ooit nog bereid zal blijken van zijn realiteit af stand te nemen in ruil voor zoveel fic tieve sancta simplicitas als de figuren van Troost ten toon spreiden. Zo ja, dan zal daarvoor een machtiger vertellersta- Het land dat God vergat door: Anthony van Kampen uitg.: C. de Boer jr. De roep van Melusine door: Theo Troost uitg.: H. J. W. Becht lent nodig zijn dan Troost in dit boek (nog?) aan den dag legt. Want ondanks zijn romantische tendensen: een vroege Van Schendel is Theo Troost zeker niet. DE HARDE REALITEIT is wel volop aanwezig in Het land dat God vergat (uitg. C. De Boer jr.), van de Nederland se reisverhalenschrijver Anthony van Kampen, die zijn sporen onder andere verdiend heeft met zijn oerwoudrelazen uit Nieuw-Guinea en het voor deze nieuwe reportage in de jungle van het Amazone gebied heeft gezocht. Min of meer bij toeval kwam Van Kampen op deze reis, via een Neder landse pater, terecht in de meest afschu welijke leprozenkolonie die hij ooit had betreden: een door elke instantie verge ten en van alle hulp verstoken oord aan de Rio Negro. De omstandigheden waar onder hij daar mensen zag creperen wer den onuitwisbaar in zijn herinnering ge- etst. Hij voelde zich van dat moment af gegrepen door de drang zich in te zet ten teneinde iets van dit lijden te lenigen. Een artikelenserie van zijn hand in, enke le Nederlandse dagbladen bracht, om streeks een kwart miljoen gulden aan giften van lezers op, een bedrag dat door de Nederlandse pater Jan de Vries kon worden gebruikt om in de eerste behoef ten aan voedsel en medicijnen te voor zien en een medisch centrum te stich ten in de gerestaureerde leprozerie van Manaus. Ook de opbrengst van zijn „Het land dat God vergat" heeft Van Kampen be stemd voor dit menslievende doel en het ligt dus voor de hand dat het eerste deel van dit boek zijn verbijsterend relaas over het lijden der melaatsen in Amazo- nas bevat. Bet is echter in dit verslag niet blijven steken. Van Kampen zet met de lezer zijn reis door het Amazonege bied voort en vertelt beeldend en boeiend over het leven van mens en dier aan de rand van het oerbos. De historie van de oude rubbertappers blijft daarbij even min onvermeld als de verschrikkingen, waarmee de fantasie van primitieve be woners het oerwoud bevolkt. De reële ver schrikkingen trouwens ook, want Van Kampen laat er op grond van zijn eigen ervaringen geen twijfel aan bestaan: het oerbos, met alles wat daarin leeft, is de mens van nature vijandig, op een onver zoenlijke, angstaanjagende manier. Van Kampens plastische verhaaltrant in dit boek maakt althans één ding bij zonder duidelijk: zelfs de meest perfecte televisiedocumentaire hoeft het geschre ven reisverhaal bij lange na nog niet overbodig te maken. In de serie „Natuur en Cultuur" van Sijthoff is opgenomen „De schatten van Egypte" (dertig eeuwen beschaving langs de Nijl) van prof. dr. J. Zandee, hoog leraar in Amsterdam. De schrijver, hoog leraar in de egyptologie, belicht beelden de kunst, bouwkunst, schilderkunst, klein kunst, litteratuur, staatsinrichting, weten schappen, beroepen en particulier leven. Bij MOUSSAULT's Uitgeverij in Am sterdam zijn verschenen „Johannes Bo- browski: Levins molen" (34 uitspraken over mijn grootvader) en „De bokser en de dood" van Józef Hen. „Festival der schimmen" van Maria Penkala is een uitgave van de Uitgevers maatschappij „WEST-FRIESLAND" in Hoorn. De N.V. TIJDSTROOM in Lochum ver zorgde een boek van drs. E. M. Ch. F. Klijn over „Oude zilveren lepels" voor bijzondere gelegenheden vervaardigd. De schrijver heeft zijn studie onder meer ge maakt in het Openluchtmuseum in Arn hem. „Mijn prinses" van Gunner Mattson, een uitgave van SCHELTENS GILTAY in Amsterdam, is de geschiedenis van een Finse verpleegster die aan een ern stige ziekte lijdt. De schrijver vertelt hoe de ziekte door onverzettelijke wilskracht en grote liefde overwonnen wordt. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Klassieke gramm.muz. 7.30 Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50 Lichte gramm.muz. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde muz. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Lichte gramm.muz. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Licht instrumentaal- en vo caal ensemble. 10.10 Klassiek strijkkwartet. 10.30 Godsdienstige uitzending. 1.1.00 Lichte gramm.muz. 12.27 Meded. voor land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.40 Kerkdienst. 13.00 Operafragmenten. 14.00 Lichte orkêstmuz. 14.20 Amusementsmuz. 15.05 Jong talent op Queekhoven klassieke en moderne muz. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Lichte gramm.muz. 17.50 Mens en samenleving. 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd. 18.30 Lichte gramm.muz. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Het Leger des Heils. 19.45 Wereldpa norama. 19.55 Licht instrumentaal sextet. 20.15 Klassieke en moderne muz. 21.30 De einder die nooit eindigt (lezing). 21.45 Mo derne orkêstmuz. 22.10 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Licht instrumentaal kwar tet. 23.00 Ontmoetingen op Kreta (gesprek ken). 23.15 Lichte gramm.muz. 23.55 Nws HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gramm.muz. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gramm.muz. 9.00 Klassieke gramm.muz. 10.00 Lichte gramm.muz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Klassieke liederen. 12.00 Lichte gramm.muz. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Amu sementsmuz. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten en kalender. 13.25 Cabaret. 13.50 Gesproken portret. 14.05 Klassieke en moderne muz. 14.25 Moderne muz. 15.00 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.02 Lichte gramm.muz. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lichte gramm.muz. 17.55 Internationaal Con cours Hippique en het Europees Kampioen schap springruiters in Rotterdam. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 Dansorkest. 19.00 Licht orgelspel. 19.20 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Akkoord. 22.00 Gesprek. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Joego slavische volksmuz. 23.20 Radio Jazz Maga zine. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Kalei- doscoop. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitaminen. 12.00 Nws. 12.02 Operette. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Zet 'm op. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.02 Lichte muz. 16.00 Nws. 16.02 Toerbeurt. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Rhythm and blues. 17.35 Countrv and Western. BURSSEL 324 M 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40 Weer bericht. 12.48 Lichte muz. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Liederen. 14.20 Koorzang. 14.30 Lichte muz. 14.50 Koorzang. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Lichte muz. 17.00 Nws. 17.15 Lichte muz. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Le- kenmoraal en -filosofie. 18.50 Lichte muz 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.30 Lichte muz. 20.00 Operette. 21.22 Gevarieerde muz 22.00 Nws. ADVERTENTIE voud - ifoer - cHorioqeó - ^.tltum^leet Gr. Houtstraat 6, Haarlem. Tol. 02500 - 10616 VOOR DINSDAG NEDERLAND I 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Ja zuster, nee zuster. 19.50 Een joegoslavisch knipselfilmpje. 19.56 Re clame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Achter het nws. 20.45 Z-Cars. (TV-film), 21.40 Protest en verantwoordelijkheid, (documen tair programma). 22.10 Jazzorkest, 22.35 Journaal. NEDERLAND II 19.00 Wereldkampioenschappen wielrennen te Amsterdam. 20.45 Nws in 't kort. 20.46 Reclame 20.50 Het portret van Marie Va- ionnen, (TV-film). 22.05 Wereldkampioen schappen wielrennen te Amsterdam. 22.35 Reclame. 22.40 Journaal. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 17.00 Voor de jeugd. 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Ali Baba en de 40 rovers. 19.51 Stichting Socutera 19.56 Reclame. 20.00 Journaal en weerover- zicht. 20.16 Reclame. 20.20 Monty Banks: humor uit vroeger dagen. 20.35 De Oproep <tv-spel>. 21.00 De wraak van een verdachte (speelfilm). 22.40 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 The Beat les. 20.25 Sportpanorama 21.20 De nacht van het lichtende lijk (tv-film). 22.10 Reclame. 22.15 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 9