Hollywood op z'n Europees,
halfslachtige huwelijksfilm
Verdien g
;eld!
UITGAAN IN HAARLEM®
DANSSCHOOL
T. GRIEK
HOUSE of LORDS
NCRV verbiedt
LSD-liedje van
Ramses Shaffy
Ilja Ehrenburg t j HAAR JOURNAAL
H onde rdduizendste
fotoboek voor
Dick Boer
138,00
19,75
157,75
135,00
22,75
Kleurenvuurwerk bij herenmode
S'ortojenp
VRIJDAG 1 SEPTEMBER 1967
13
Hypocrisie
Aftocht
PRÉ SAISON AANBIEDING
Excuus
TONEEL
MUZIEK
Kort
nieuws
De radio geeft zaterdag
Dodelijke paddestoelen
in Duitsland
T elevisieprogrammas
Debbie Reynolds en Dick van Dyke
als het ruziënde en echtscheidende
echtpaar in Divorce American
Style".
(Vervolg van pagina 1)
"ïlj a Ehrenburg werd op 27 november
•1891 in Kiev geboren uit rijke joodse
ouders. Al tijdens zijn gymnasiale op-
leding was hij revolutionair gfezind. Na
een gevangenschap van enige maanden
begaf hij zich naar Parijs, waar hij van
1909 tot 1917 verbleef.
In 1917 keerde hij naar Kiev terug, ver
volgens begaf hij zich naar Moskou, waar
hij in zeer moeilijke omstandigheden
verkeerde totdat hij in 1921 toestemming
DOOR ZIJN FILM, „Divorce American Style" te noemen heeft regisseur Bud
Yorkin een Amerikaanse pendant willen creëren van de Italiaanse film „Divorzio
all'Italiana" van Pietro Germi die als „Echtscheiding op z'n Italiaans" en onder
allerlei titelvariaties hierop in andere talen over de hele wereld bijzonder populair
is geworden. En als Hollywood op een of andere wijze zich door Europa laat inspi
reren dan wil dat tegelijk zeggen dat iets van de Europese vrijmoedigheid, vooral
inzake huwelijk en erotiek, mede geïmiteerd gaat worden. Het bezwaar daarbij is
dan, zoals een Engels criticus naar aanleiding van deze film opmerkte, dat Holly
wood op z'n Europees gaat lijken op de jongen die een chocolade-sigaret rookt,
telkens een trekje neemt en dan trots naar het denkbeeldige rookwolkje kijkt dat
hij uitblaast. Terugvertaald in termen van de film wil dat zeggen dat in „Divorce
American Style" de intrige voortdurend een gedurfde wending dreigt te nemen,
maar zich steeds op tijd herstelt, zodat nauwelijks een onschuldig rookwolkje na
alle opwinding achterblijft. Hoewel dus hier en daar in de film van de betrekkelijke
nieuwkomer Bud Yorkin een aanloopje genomen wordt om bijvoorbeeld in de huwe
lijksmoeilijkheden van een gemiddeld (welvarend) Amerikaans echtpaar te gaan
roeren of om de huwelijkswetgeving in de Verenigde Staten aan te vallen of de
getrouwde Amerikaan als een doorgewinterde hypocriet te onthullen, dan blijft
het in die gevallen bij een aanloopje en wordt snel de mogelijke verontrusting in
de zaal weggelachen of de eigen bewering door een tegengestelde opmerking ont
zenuwd en te niet gedaan.
I na al die misverstanden en nog verdere
verwijderingen weet te bereiken. De op
lossing hiervoor is het inschakelen van
een variété-nummer in een nachtclub,
waarbij Barbara onder hypnose gebracht
met de opdracht naar haar geliefde te
gaan en deze hartstochtelijk te zoenen,
haar tijdelijke amant overslaat en naar
Richard slaapwandelt die zij de zoen
geeft die in Hollywood voor hartstochte
I lijk doorgaat.
„Echtscheiding op z'n Amerikaans
heeft echt wel amusante momenten en
enige satirische vondsten die het geheel
als bioscoopamusement genietelijk ma
ken, maar de film die het naar opzet
had kunnen worden, een satire op het
Amerikaanse huwelijk en op de Ameri
kaanse echtscheiding, is er niet uitgeko
men. Dit resultaat is niet verwonderlijk,
er zijn nog altijd in de Amerikaanse sa
menleving hypocriete tendensen werk
zaam, die voorlopig levensgroot in Hol
lywood geprojecteerd staan op de lijst
van wat wel en wat niet kan in de film.
En het zien van een film als deze, die
telkens probeert uit het keurslijf te ko
men en er even zoveel keren haastig in
terugkruipt, is bijzonder leerzaam. De
vertekeningen en vervalsingen die als ge
volg van angst en pudeur in „Echtschei
ding op z'n Amerikaans" te signaleren val
len, zijn weliswaar een gevolg van een
beginnende durf om bepaalde dingen on
der ogen te willen zien. Maar het is een
feit dat de daarbij optredende halfslach
tigheid bij de toeschouwer de neiging op
roept om te gaan verlangen naar de
„pure" Amerikaanse film, zoals die be
stond vóór Europese tendensen Holly-
wood dreven tot zelfonderzoek
Charles Boost
(ADVERTENTIE)
Zodat „Echtscheiding op z'n Ameri
kaans", ondanks zijn „EuropeSe" hou
ding hier en daar, niet veel verder gaat
dan de bekende huwelijkskomedie, waar
voor meestal Doris Day als de „all-
American" huisvrouw en moeder op moet
komen draven. Ditmaal vinden we dan
Debbie Reynolds in die rol en wordt Rock
Hudson's plaats door ons aller Dick van
Dyke ingenomen.
Debbie en Dick, Barbara en Richard
Harmon in de film, vormen dus een echt
paar dat na zeventien jaar van voorbeel
dige huwelijkstrouw ongemerkt in een
sfeeif van huiselijke ruzietjes en woor
denwisselingen terecht is gekomen,
wat voor de gegoede Amerikaan vol
doende reden blijkt te zijn om naar
een „marriage counsellor" te gaan. De
vrouw doorspekt haar twistgesprekken
daarna met het halfverwerkte vakjargon
van deze raadgever en de man beëindigt
sl gauw een aangevraagd consult als hem
Indiscrete vragen over de -huidige sexuele
relatie met zijn vrouw worden gesteld.
Juist dus als een onomwonden antwoord
enig inzicht in dit huwelijk zou kunnen
geven, breekt de geschokte puritein die
Richard Harmon blijkt te zijn, de inte
ressante conversatie af, houdt zich ver
der op de vlakte en wil ons doen geloven
dat de nu volgende moeizame en kostbare
echtscheidingsprocedure, veroorzaakt is
door wat kinderachtige meningsverschil
len die onder de afwas worden uitgevoch
ten.
doet, verdacht moet worden gemaakt. Zij
vormen de min of meer lachwekkende fi-1
guren die zich door hun gedrag of door
hun geleerde taal buiten de gemeenschap
gezonde, eenvoudig rechtlijnig den
kende Amerikanen plaatsen. Zij mogen
als schertsfiguren in de handeling betrok
ken worden, maar zij veranderen niets
aan die handeling, die wordt tot een goed
einde gebracht door de eerlijke, onge
compliceerde hoofdpersonen.
Het kan niet toevallig zijn dat allen die
professioneel bij de echtscheiding van
Richard en Barbara betrokken raken,
van de „Marriage counsellor", via de
advocaten tot de rechter toe die de echt
scheiding uitspreekt, de „schurken" in
het stuk zijn, die er op uit zijn geld te
verdienen aan de huwelijksmoeilijkheden
van aardige mensen als Debbie en Dick.
Want laten we ons niet vergissen in de
rol die de „image" van betrokken acteurs
in het geheel speelt. Dick van Dyke is
niet alleen in ons land, maar zeker ook
in Amerika een gevierde tv-ster die
daar in moreel opzicht zijn kijkers, het
zij in de huiskamer, hetzij in de bios
coopzaal nooit mag teleurstellen. In de
huiselijke keuken- en slaapkamer-ruzie
tjes die we op het doek meemaken, is
het gelijk duidelijk aan zijn kant. Debbie
praat haar „counsellor" na en gebruikt
termen als „communicatie" en „inter
menselijk contact" en daar reageert Dick
Het is. zoals gezegd, niet de enige keer
dat de film een dergelijke haastige af
tocht blaast als het juist interessant be
gint te worden. Maar opvallender is nog
dat Richard een duidelijke reden wordt
gegeven om niet in te gaan op de „on
zinnige" vragen van de nieuwsgierige
huwelijkspsycholoog. De man wordt na
melijk zo voorgesteld, in uiterlijk en in
stem, dat hij dubieus wordt en niet ern
stig te nemen is. Het is de bekende hou
ding in komedies als deze dat alles wat
gestudeerd heeft of, nog erger, arstitiek
(Van onze correspondent)
HILVERSUM Regisseuse Kitty Knap
pert heeft gistermiddag de opname van
een door Ramses Shaffy gezongen liedje
halverwege laten afbreken. Dit gebeurde
tijdens de opname van het NCRV-televi
sieprogramma „Piek up". In deze afle
vering van „Piek up" vertelt Ramses
Shaffy het sprookje „Peter en de Wolf
Na afloop zou hij een liedje zingen, dat
opgenomen is op zijn laatst-uitgekomen
langspeelplaat. Hij zong echter het liedje
„Kijk, zei de meid", dat op een binnen
kort uit te brengen single zal voorkomen,
Kitty Knappert achtte het lied minder
geschikt voor uitzending. In de tekst ko
men woorden als „LSD" en ..Overspel'
voor. Moeilijkheden leverde de beslissing
van Kitty Knappert niet op, want Ramses
Shaffy zong daarna het titelliedje van ge
noemde langspeelplaat.
Modieuze kostuum*
Fijne streepdessins
Zuiver scheerwol
EL-MIOR overhemd
samen
UW PRIJS
U verdient
GEN. CRONJÉSTRAAT 86, HAARLEM
MVWVVVWWVMVWWWWWVVWIWWVWWVVVVWWWWWVWWWVWWWWWtVVWWVVVVVWWVIWWI
(Van onze moderedactrice)
AMSTERDAM. Het kleuren
vuurwerk in de herenmode duurt
onverminderd voort. Het wordt er
zelfs met de dag uitbundiger op.
Stonden mode-experts aan het be
gin van deze week nog verbaasd
bij de signaalgroene fluwelen col
berts van Dick Holthaus, in de Ter-
lenka Young-collectie waarmee
donderdag in het Amsterdamse
Hilton Hotel andere ontwerpers en
confectionairs voor het voetlicht
traden kwamen nog excentrieker
getinte kostuums voor.
De belangrijkste kenmerken van de
voornamelijk uit sportieve colberts
voor de komende zomer bestaande col
lectie waren de iets langere wat meer
getailleerde jasjes, de bredere revers
en de opvallende kleuren. Tinten, die
varieerden van cyclaamroze tot nacht
blauw en van zonnebloemgeel tot grijs
blauw. De Terlenka Young groep slaag
de er in zo'n uitgebreide collectie te
creëren, dat zelfs de meest conserva
tieve zakenman en een artiest er iets
van hun gading in kunnen vinden. Het
grappigste nieuwtje van de show waren
fel gekleurde banden ,die om het mid
del gestrikt de traditionele leren cein
tuurs vervingen.
VmmWWWUMWIAAftAAAA/WMWWAIIIWWWmAAIWWWm
kreeg naar het buitenland te vertrekken.
Sindsdien verbleef hij in West-Europa,
vooral in Parijs, waar hij geregeld de
artiestencafés bezocht. Tijdens de Spaan
se burgeroorlog verbleef hij in Moskou,
waar hij in hoofdzaak in de Rode Ster,
het blad van het Sovjet-Russische com
missariaat van oorlog, felle artikelen te
gen het fascisme schreef. Deze werden
later gebundeld onder de titel Wojna
(Oorlog 1945.). Na de oorlog reisde hij in
de Balkan en in de V.S. Van hem is de
benaming „dooi" voor de periode na de
dood van Stalin. Zijn roman „De dooi"
was bovendien een handleiding voor zijn
volgelingen. Hij leidde de culturele li
beralisatie na de dood van Stalin.
(Van onze stadsredactie)
HAARLEM. Woensdagmorgen is in
de Uitgeverij Focus NV in Haarlem aan
de directeur van het bedrijf, de heer
Dick Boer, het honderdduizendste, en
voor de gelegenheid in gouden band ge
bonden exemplaar van het door hem ge
schreven „Eerste Fotoboek" door de heer
C. Woudstra, redacteur van het maand
blad „Focus", aangeboden.
Het boek, dat in 1943 werd gepubli
ceerd beleefde 16 drukken. Het feit dat
er nog steeds veel vraag is naar dit
leerboek, voorspelt dat er voorlopig nog
geen einde aan de verkoop ervan zal ko
men. Ln het buitenland acht men het on
begrijpelijk, aldus de uitgeverij, dat in
een klein land als het onze 100.000 exem
plaren van een gespecialiseerd hobby-
boek hun weg over de toonbank vonden,
In Engeland beleeft de vertaling de derde
druk onder de titel „The complete ama
ture photographer". Daar werden
45.000 exemplaren verkocht. Van het
„Tweede Fotoboek" van de schrijver, dat
in 1959 werd uitgegeven, werden reeds
30.000 exemplaren verkocht, zodat men
kan veronderstellen dat dit werk óók een
gouden toekomst tegemoet gaat.
„Flower power" heet deze creatie, com
pleet met Dayan-ooglap, die donder
dag in het Amsterdamse Hïltonhotel
bij de Terlenka-Yorng-show vjerd
getoond.
als „bloody nonsense
wijzen.
eerlijk en^gezond op door die vaktermen Frans uaismuseum (Groot Heiligland 62)
ui de hand te permanente tentoonstelling van wer
ken uit de Haarlemse school van de
16de tot en met de 19de eeuw, waaron-
Een getrouwde vriend die iets van de
moeilijkheden afweet, raadt hem een be
zoek aan een bekende stads-prostituée
aan, om „stoom af te blazen" en bij
deze eerste ontmoeting met de zonde is
Dick niet alleen zo dronken dat hij nau-
welijk verantwoordelijk gesteld kan wor
den voor de onvergeeflijke stap, maar bo
vendien een veilig excuus bij de hand
heeft om, wanneer het tot daden dreigt
te komen, als een padvinder het ver
dachte pand te verlaten. Als eenmaal de
scheiding van tafel en bed een feit is en
Dick gedwongen wordt vanwege de exor
der Hals' meesterwerken. Dagelijks 10
tot 17 uur, zon- en feestdagen 13 tot
17 uur en tot en met 2 september ook
op zaterdag van 20.30 tot 22.30 uur.
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 19):
Permanente expositie van oude religi
euze kunst, schilderijen, middeleeuwse
beeldhouwwerken. handschriften en
kunstnijverheid. Dagelijks. behalve
maandag, geopend van 10 tot 12.30 uur
en van 13.30 tot 17 uur. Tot 1 november
da gelijkt van 10-12.30 uur (behalve
maandag) en 14-17 uur. Op zondag 14-
17 uur: Tentoonstelling van werken uit
het Aartsbisschoppelijk Museum van
Utrecht.
bitant hoge alimentatie op een klein ka- U ,ers Museum ,Spaarne 16): Perma-
mer-He te wonen en zich voortaan in een I ^nte expositie van schilderijen, fossie-
mertje te wonen en zich voortaan in een
onooglijke Volkswagen voort te bewegen,
is er weer een duivelse vriend die hem
aan een vrouw wil koppelen, de nog altijd
zeer goed uitziende Jean Simmons.
De film suggereert dan wel dat Richard
een man is tenslotte maar een man
een verhouding met deze gescheiden
vrouw begint, maar zorgt er wel voor
Richard anders dan op een divan met
haar in zijn arm te tonen. Hem te laten
zien in het overspelige bed (want tenslot
te moeten Richard en Barbara straks
weer bij elkaar komen) zou niet alleen
betekenen dat Dick van Dyke misschien
de sympathie van de bioscoopbezoekers
z u kunnen verspelen, maar, wat nog
belangrijker is, de adoratie van de tv
kijker die aan „adultery" geen boodschap
heeft, zou verliezen. i
10-17 uur en zondags van 14-11 uur.
Onder deze beperkende bepalingen blijft Cruquius Museum (Cruquiusweg. Heem-
het uitgesloten een „volwassen" film in stede): Historische stoommachines en
Europese betekenis te maken. Van het maquette van Nederland met water-
begin af aan is het duidelijk dat Richard standen en overzicht ramp 1953. Dage
en Barbara na een scheiding van bijna lijks geopend van 9 tot 17 uur. Op
een jaar weer bij elkaar zullen komen, zon- en feestdagen gesloten,
de enige verrassing blijft op welke ma- Ruïne van Brederode (Santpoort): Expo-
len, mineralen en historische natuurkun
dige instrumenten. Geopend op werk
dagen, behalve maandag, van 10 tot
17 uur. De eerste zondag van de maand
van 13 tot 17 uur.
De Waag (hoek Spaarne-Damstraat)Ex
positie van beeldhouwwerken en teke
ningen van Truus Loeff-Van Someren
Gréve en aquarellen van Jan Loots. Da
gelijks van 1 tot 5 uur. Tot 11 sep
tember.
Galerie-T. Bakenessergracht 67); Ten
toonstelling van grafische werken van
Wout van Heusden. Dagelijks van 11-17
uur, zondags van 13-17 uur en woens
dags van 20-22 uur.
Museum Het Huis van Looy (ingang
Kamperlaan): Tot 4 september werk
van Jacobus van Looy. Dagelijks van
nier de scenarioschrijver die oplossing
ADVERTENTIE
Zijlweg 49 - Haarlem - Telefoon 14441
LEUKE CLUBS Beginners en gevorderden voor alle leeftijden.
Speciale clubs voor scholieren.
Voor het geven van inlichtingen en adviezen omtrent de voor u meest passende
club zijn wij dagelijks geopend. Privéles volgens afspraak.
sitie van beelden van Rob Clous. Dage-
lijkt van 19 tot 20 en 21 tot 23 uur.
Tot 3 september.
Vrijdag 8 september, Stadsschouwburg,
20 uur: Toneelgroep Centrum met
„Yvonne" van Witold Combrowicz. Re
gie: Peter Oosthoek. M.m.v. Cox Hab-
bema. Ann Hasekamp. Sarah Heijblom,
Nell Knoop, Marja Kok, Lettie Oost
hoek, Els de Wijn, Joop Admiraal, Jaques
Commandeur, Hans Dagelet, Wim van
der Grijn. Jules Hamel, Leen Jonge-
waard en Frans Vorstman.
Dinsdag 5 september. Grote of Sint Bavo-
kerk, 20 uur: Orgelbespeling door Albert
de Klerk. Programma: Sweelinck, Ro-
digues Coelho, Andrea Gabrieli, Gio
vanni Gabrieli, Antonio de Babezón,
Tomas de Santa Maria, Juan Cabanil-
les, Miguel Copez, Giovanni Maria Tra-
paci, Domenico Gipoli, Narcis Casanovés.
Donderdag 7 september, Concertgebouw,
20.15 uur: Zomerconcert door het
Noordhollands Philharmonisch Orkest
o.l.v. Henri Arends. Solist: Piet Kos-
tense (piano). Programma: Borodin
Rachmaninoff en Tsjaikowsky.
Donderdag 7 september, Grote of Sint
Bavokerk, 15 uur: Orgelbespeling door
Piet Kee.
Diversen
Vrijdag 1 september, 20.30-22.30 uur
Avondopenstelling Frans Halsmuseum.
Zondag 3 september, Grote Markt, 14 uur
Optreden van een fanfarekorps en
volksdansgroepen (Osnabrück).
Linnaeushof (Bennebroek). Tot en met
oktober: openluchttentoonstelling van
voorjaars- en zomerbloemen.
Nederland 1. De AVRO begint vanavond
met een documentaire. Het is een Duits
werkstuk in de serie de Onbekende We
reld. Günther Marker! bezocht de Poly
nesische archipel en filmde op een van
de vele atollen in dit romantische gebied.
Er komen veel Amerikaanse toeristen,
desondanks leven de Polynesiërs nog on
geveer hun eigen bestaan. Dan een kort
muzikaal intermezzo met violist Frans
van Bergen. Vervolgens terug naar de
tijd, toen de Duitsers de baas waren in
Europa. Engelse militairen als kolonel
Hogan zaten in krijgsgevangenschap. Ho-
gan en z'n mannen redden het ook nu
weer heel aardig in hun Stalag 13. Zij
krijgen zelfs een collega op bezoek, die
per parachute wordt gedropt. Hij wil een
Duitse batterij in de lucht laten vliegen.
En hij doet het, dank zij Hogan en z'n
helden. Na het journaal het TROS uur.
Eerst een aflevering van 87th Precinct,
de politieserie. Steve Carella krijgt een
intelligente tegenspeler deze keer, een
baseballster, die terugkomt in zijn oude
omgeving, een achterbuurt. Steve heeft
toch al met tegenwerking van de hele
buurt te kampen, als deze Larry ook nog
roet in het eten komt gooien. De enige
tijd geleden uitgestelde tienminuten-show
die Fieke Landré dochter van de
TROS-directeur maakte van Louis en
Rob van Dijk komt vervolgens aan bod,
voordat Stan Laurel en Oliver Hardy het
uurtje vol maken. De AVRO komt daar
na nog een ogenblik terug en wel met
Televizier (een .half uur) en een repor
tage van de Taptoe Delft (vijftig minu
ten).
Nederland 2. De KRO begint vanavond
voor de tweede keer deze week met
Jazz 625. Steve Race ontvangt ditmaal
het kwartet van Art Farmer. Naast hem
Jim Hall, Steve Swallow en Pete la Roc-
ca. Blind geboren is de titel van de hierop
volgende documentaire. Het is een film
van Ad Braamhorst over het werk in de
blindeninstituten van Grave en Nijmegen.
Bonanza is het volgende programmaon
derdeel. Deze keer staat little Joe in de
belangstelling. Hij is op zoek naar de
dader van een moord. Het slachtoffer is
een meisje, waarvoor Joe meer dan ge
wone belangstelling had. Er zijn vrijwel
geen aanwijzingen, er is geen motief
er is alleen maar de onverzettelijkheid
van little Joe om de moordenaar te vin
den. Tot slot van de avond een bijdrage
van Willebrord Nieuwenhuis, de corres
pondent van de KRO in Washington.
Hotelaccommodatie. De Algemene Neder
landse Vereniging voor Vreemdelingen
verkeer heeft aan de Stichting voor
Economisch Onderzoek van de rijks
universiteit van Amsterdam opdracht
gegegeven een onderzoek in te stellen
naar de over vijf jaar in ons land ge
wenste logiesaccommodatie in de toe
ristencentra in ons land.
Pornografie. In Amsterdam heeft de ze
denpolitie bij een boekhandelaar in de
binnenstad een grote hoeveelheid por
nografisch materiaal aangetroffen. Er
werden twintig films, honderdtwintig
foto's, driehonderd dia's, dertig sten
cils, driehonderd boeken en honderd
tijdschriften in beslaggenomen.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte gramm. muziek. 7.55 Deze dag. 8.00
Nws. 8.10 Lichte gramm. muziek. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Koperorkest. 10.00 Z.O. 135.
12 15 Lezing. 12.27 Meded. voor land- en
tuinbouw. 12.30 Actueel sportnieuws. 13.00
Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Tijd voor teen
agers. 14.15 Uitlaat: programma voor twin
tigers. 14.55 Radio Jazz Magazine. 15.30 Ikke,
een geluidscollage. 16.00 Nws. 16.02 Sikkel
en hamer, lezing. 16.15 Lichte gramm. mu
ziek. 17.05 Amateursprogramma. 17.30 Ra-
dioweekjournaal. 18.00 Nws. 18.20 Spelender
wijs met de lichte muze. 18.45 Vibrato. 19.20
Artistieke staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Amu
sementsmuziek. 21.00 Hoorspel. 22.00 Joego
slavische volksmuziek. 22.30 Nws. 22.40 Lich
te gramm. muziek. 23.10 Lui luisteren. 23.55
Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Oude mu
ziek. 7.30 Nws. 7.32 Gewijde muziek. 7.55
Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn. 11.00 De
doop van Prins Willem-Alexander. 12.30 Nws.
12.43 Marktberichten. 12.45 Een programma
over verkeer. 12.55 Zonder grenzen. 13.05
Lichte gramm. muziek. 14.00 P.M. 17.00 Ca-
rionca. 18.00 Lichte gramm. muziek. 19.00
Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Operette. 20.30
Verzoekplaten. 22.15 De vergrijzing van het
theaterleven in Nederland, verslag van de
teach-in. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45
Goal 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Klassieke muziek 10.00 Nws.
10.02 Opera. 11.00 Nws. 11.02 Hilversum 3-
vertissement. 11.30 Leger des Heils. 12.00
Nws. 12.02 Wegwijzers. 13.00 Nws. 13.02 Tie-
nerama. 14.00 Nws. 14.02 Tienerama. 14.30
Ramblers Radio Reprises. 15.00 Nws. 15.02
Live! 15.30 Toernee. 17.00 Nws. 17.02 Sport-
show.
BRUSSEL 324 m
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer
bericht. 12.45 Lichte pianomuziek. 12.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.15 Ge
varieerd programma. 17.00 Nws. 17.10 Via
Secura. 17.35 Lichte muziek. 18.00 Nws. 18.03
Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30
Franse les. 18.32 Lichte muziek. 18.52 Taai-
wenken. 18.55 Gramm. muziek. 19.00 Nws.
en weerbericht. 19.30 BRT-Bis. 20.00 Jazz.
21.00 Amusementsprogramma. 22.00 Nws.
22.15 Dansmuziek. 23.40 Nws.
(ADVERTENTIE)
<§oud - ^Zlloer - horloges - 3£eltumcpleet
Gr. Houlilraat 6, Haarlem, Tal. 02500-10616
In Duitsland zijn begin deze week in
Beieren en Noordrijn-Westfalen twaalf
mensen overleden na het eten van ver
giftige paddestoelen. Donderdag hebben
zich in Germersheim (Rijnland-Palz)
opnieuw drie o ver li jdensge vallen voorge
daan.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55
Reclame. 19.00 Tuamotus, koraal Atol in de
Zuidzee. 19.20 Muzikale improvisatie. 19.25
Kolonel Hogan's helden (TV-film). 19.50
Programma-overzicht. 19.56 Reclame. 20.00
Journaal en weeroverzicht. 20.16 Reclame.
20.20 Humoreske. 30.35 87th Precinct (TV-
film). 21.25 AVRO's Televizier. 21.55 Taptoe
Delft. 22.45 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Art Far
mer Quartet. 20.30 Blind geboren Do
cumentaire. 21,00 Bonanza. 21.50 Onze man
in Washington. 22.10 Reclame. 22.15 Jour
naal.
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
10.55 Doop van ZKH Prins Willem
Alexander. 12.50 Wereldkampioenschappen
wielrennen op de weg te Heerlen. 15.00 We
reldkampioenschappen wielrennen. 15.30 Nwi
in 't kort. 15.31 Reclame. 15.34 Weekjour-
naal voor slechthorenden. 15.57 Reclame.
16.00 Oog om oog, spion om spion, (TV-film)
16.25 Vrouwelijkheden. 16.45 Wereldkampi
oenschappen wielrennen. 17.15 Russisch te
kenfilmpje. 18.15 Samenvatting doopplechtig
heid. 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal.
18.55 Reclame. 19.00 Ja zuster, nee zuster.
19.50 Reactie op reacties. 19.56 Reclame.
20.20 The Bruce Forsyth Show. 21.10 Bin
nenkort op dit scherm. 21.20 Rawhide. 22.10
Zangsoliste met orkestbegeleiding. 22.50
Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Beestje
kijken. 20.30 Cinema, programma over films
en filmmakers. 21.15 Kroniek van het jonge
Franse chanson. 21.40 Wie is Linus Pan-
ling? Documentaire. 22.10 Ree', m
Journaal.