Première bij
„Zo is het
de Haagse Cotnedie
(of zo lijkt het)
Teach-in over vergrijzing van
het toneel leverde weinig op
Veel kleur op VARA-tv
4
i
*v
I
VANAV0NI
Pirandello's parabel door
de tijd achterhaald
Critici loven prijs
uit voor toneel
Nederlands op
Duitse radio
Film van Eisenstein
Vrije tijd in DDR
WIJ ONTVINGEN:
si
MAANDAG 4 SEPTEMBER 1967
7
99
Simon Koster
Pret paleis
Achterlijk
Grote drie
Conferentie in Belgrado
over economische hulp
aan Arabische landen
Natuur
Josefien
7
C. B.
Pugwash-conferentie in
Zweden begonnen
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma's
HET NIEUWE TONEELSEIZOEN
ls, zoals de laatste jaren gebruikelijk
is geworden, geopend met een pre
mière van de Haagse Comedie. Het
gezelschap had ter gelegenheid van
de honderdste geboortedag van Luigi
Pirandello, die dit jaar in de schouw
burgen van vele landen wordt ge
vierd, zijn keus laten vallen op een
van Pirandello's vroegste toneelwer
ken, „Cosi (se vi pare)", dat precies
vijftig jaar geleden in Milaan voor het
eerst werd opgevoerd.
Tien jaar na die oorspronkelijke pre
mière werd het stuk in Nederland geïn
troduceerd door dr. Willem Royaards, die
het voor het toenmalige gezelschap van
Cor van der Lugt Melsert vertaalde (naar
de Franse bewerking van Cremieux) en
het onder de titel „Wat is de waarheid?"
als zijn laatste regiedaad ten tonele
bracht in de Koninklijke Schouwburg,
waar het nu weer wordt gespeeld. Intus
sen heeft het in 1953 onder dezelfde titel
maar in een vertaling (waarschijnlijk ook
uit het Frans) van August Defresne, ook
nog een reeks opvoeringen beleefd. Voor
de huidige opvoering door de Haagse Co
medie is het voor de derde maal vertaald,
nu door Adriaan Morriën en naar we
mogen aannemen uit het Italiaans.
Deze keer luidt de titel, meer in over
eenstemming met de oorspronkelijke „Zo
is het (of zo lijkt het)".
Uitdaging
Pirandello schreef het stuk destijds als
een uitdaging aan een samenleving, die
door de Eerste Wereldoorlog nog maar
pas werd wakkergeschud uit haar al te
zelfgenoegzaam vertrouwen in onveran
derlijke waarden en die nog vreemd stond
tegenover de nog heel jon^e revolutionai
re begrippen als psychoanalyse en relati
viteitstheorie. Het was toen dan ook een
sensationele noviteit, die verhitte discus
sies en demonstraties pro en contra ver
oorzaakte. Nu, een halve eeuw later, zijn
die begrippen zo volledig door onze denk
wereld geabsorbeerd en is de litteratuur
(ook de toneellitteratuur) er zo van door
drenkt, dat het werk niets controversieels
en niets verrassends meer heeft. Men
kan er zich nu zelfs over verwonderen
dat Pirandello zich zo druk maakt om ons
te overtuigen van iets dat we allemaal al
weten Hij trapt met veel energie een
deur in, die in 1917 inderdaad nog dicht
was maar die voor de denkende mens van
onze tijd wijd openstaat. En de dramatur
gische middelen die hij daarbij gebruikt
zijn ook niet van dien aard dat we er nog
diep van onder de indruk raken.
Waarheid
Zo is het (of zo lijkt het") gaat over
een man en zijn schoonmoeder die
beiden met zeer menslievende bedoelin
gen van elkaar beweren dat ze krank
zinnig zijn. de laatste in sterkere, de eer
ste in mindere mate. En de notabelen van
het Italiaanse provinciestadje waarin ze
terechtkomen, willen daar het hunne van
hebben en dringen zich ongegeneerd in
het privé-leven van schoonzoon en
schoonmoeder in om erachter te komen
wat nu de „feitelijke waarheid" is. Maar
er is geen feitelijke waarheid, zoals Pi
randello in al zijn toneelstukken duide
lijk maakt, en ook dit stuk eindigt dan
ook met een vraagteken; wat voor de één
de werkelijkheid is, is voor de ander
schijn, en omgekeerd.
Joris Diels (in samenwerking met Wim
van Rooij) heeft de opvoering op bijzon
dere wijze karakter willen geven door
met zijn regie het stuk als 't ware door
midden te snijden: aan de ene kant de
tragische figuren van schoonmoeder en
schoonzoon, aan de andere kant de klein
steedse notabelen, die komisch zijn in hun
onbedwingbare, evin naïeve als brutale
nieuwsgierigheid.
Ongenietbaar
Maar uit deze twee helften is geen to
neeleenheid ontstaan. De gechargeerde,
karikaturale stijl van het troepje rodde
laars (dat zó uit een negentiende-eeuwse
klucht lijkt te zijn weggelopen) is voor
de toeschouwer ongenietbaar naast de se
rieuze dramatiek van de twee hoofdperso
nen óf amuseert hem wellicht zo uit
bundig dat hij het tragische element als
storend ondervindt. De beoogde aangrij
pende contrastwerking werd althans voor
mijn gevoel niet bereikt. Dat kon zelfs
niet worden goedgemaakt door het prach
tige verinnerlijkte spel van Ida Wasser
man, die van de schoonmoeder een diep
ontroerende, in alle eenvoud zeer tragi
sche figuur maakte. En evenmin door Ko
van Dijk, die voornamelijk door zijn bril
jante techniek de hels-moeilijke rol van
de schoonzoon overtuigend gestalte gaf.
De filosoferende, raisonnerende Lamber-
boëicêmxiëkënSöe kenboe kenl
boeken boekenbwkenboek en
boekenboekenboekenboeken
boekenboekenboekenboekenl
boekenboeken
boekenboeken
boekenboeken
boekenboeken
boekenboekenboeKenboeKe
boekenboekenboekenboeken'
boekenboekenboekenboeken
boek enboekenboekenboeken
De serie „Leer mij ze kennen" van
A. W. SIJTHOFF's Uitgeversmaatschap
pij n.v. in Leiden is voortgezet met „De
Brabanders" van Jan Naaijkens. De fo
to's zijn van Martien Coppens. Het boek
is bedoeld als momentopname van Bra
bant. De schrijver, werkzaam bij het on
derwijs, heeft steeds midden tussen de
mensen geleefd waarover hij schrijft.
Bij W. DE HAAN-J. M. MEULENHOF
zijn in de serie „Wereldakademie" de
volgende uitgaven verschenen: Biolo
gie van de arbeid" van O. G. Edholm
„Kunst uit de oude steentijd", betekenis
van de grotschilderingen, van Peter J
Ucko en Andrée Rosenfeld; „De Russi
sche roman", spiegel van het dagelijks
leven, van Ronald Hingley: „Telecom
municatie" van A. H. W. Beek. „Wereld
academie" bevat een reeks boeken die
de lezer informatie brengt op alle ge
bieden van denken en weten.
„Christendom in discussie", onder re
dactie van dr. F. Heggen, dr. B. van
Iersel en dr. B. A. Willems, is een se
rie die uitgegeven wordt door J. J. ROO-
MEN zonen in Roermond-Maaseik. De
zer dagen verscheen „De dood van God
(de cultuur van onze na-christelijke tijd)
van Gabriël Vahanian.
In „Eenvoudige dinertjesvan Carla
Lee. uitgegeven door C. A. J. VAN DIS-
HOECK in Bussum, worden 29 menu'
een koud buffet, een warm buffet en
borrelhapjes besproken. Bij Van Dis-
hoeck zijn ook verschenen „Antiek en
modern" (het elektrische interieur in de
twintigste eeuw) van Elka Schrijver,
„Antieke rariteiten" van G. A. Bongers
conservator van het Museum het Hoge
land in Warffum, alsmede Wedstrijdzei
len in beeld" van Coen Gülcher.
In de serie Maraboe Flash (van A. W
BRUNA zoons uitgeverij in Utrecht)
zijn verschenen van „De keuken der vier
jaargetijden" een deel over Zomer
„Kryptogrammen" en „Hengelsport",
„Zo is het (of zo lijkt het)" „Cosi
(se vi pare)" parabel in drie be
drijven door Luigi Pirandello. Ver
taling: Adriaan Morriën Eerste op
voering bij de Haagse Comedie op
2 september in de Koninklijke
Schouwburg, Den Haag. Regie: Joris
Diels in samenwerking met Wim tan
Rooij. Hoofdrollen: Ida Wasserman,
Ko van Dijk, Eric van Ingen. Decor
en kostuums: Harry Wich.
to Laudisi, destijds door Royaards als een
wijs man gespeeld, kreeg van Eric van
Ingen een te nadrukkelijk „leuke" vertol
king, wellicht als gevolg van het feit dat
de regisseur deze figuur als een soort Ar-
lecchino heefi gezien een originele
maar bepaald niet onaanvechtbare ppvat-
ting.
Onder het karikaturale gezelschap no
tabelen bevonden zich Leo de Hartogh,
Georgette Hagedoorn, Kees Coolen, Do
van Stek, Anne-Marie Heyligers en Louis
Borel. De even karikaturale kostuums
waarin zij zich bewogen en die waren
ontworpen door Harry Wich hadden
beter bewaard kunnen blijven voor een
luchtiger gelegenheid dan Pirandello's
tragi-komische maar in hoofdzaak toch
diep-ernstige parabel.
Deze eerste Nederlandse bijdrage tot
het Pirandello-jaar heeft nog weinig be
wezen omtrent de uiteindelijke „houd
baarheid" van het toneelwerk van de gro
te Italiaanse schrijver.
De kring van Nederlandse toneelcritici,
waarbij de meeste als toneelrecensent
werkzame journalisten in ons land zijn
aangesloten, heeft een prijs der kritiek in
gesteld. Voor de eerste maal zal deze wor
den uitgereikt op woensdag 6 september
's middags om halfvier in de bierkelder van
de Amstelbrouwerij in Amsterdam. Met
deze prijs der kritiek willen de kring-le
den een opvallend artistiek toneelgebeuren
waarderen. De prijs beoogt erkenning van
een zo groot mogelijke inzet, blijkend uit
één of een serie voorstellingen in het af
gelopen toneelseizoen. De prijs, die men
jaarlijks wil toekennen, bestaat uit een in
opdracht van de kring en met financiële
steun van het Prins Bernhardfonds dooi
de Amsterdamse beeldhouwer Wilfried
Put vervaardigde penning.
De „Deutschlandfunk" gaat met ingang
van vandaag programma's in het Neder
lands uitzenden, waarin men luisteraars
in Nederland informatie gaat geven over
West-Duitsland en Duitse aangelegenhe
den. Het eerste programma volgens deze
nieuwe opzet gaat vanavond de ether in
en is te beluisteren van 20.30 tot 21.00
uur op de middengolf op 236,5 m. (1268
khz). De heer F. Thedieck, algemeen di
recteur van de „Deutschlandfunk", zal de
eerste uitzending inleiden. Tot hoofd van
de afdeling Nederlandstalige uitzendingen
van de Deutschlandfunk is benoemd de
heer J. P. P. Kopp, tot voor kort corres
pondent in Den Haag van DPA.
(Van onze kunstredacteur)
DEN BOSCH. De nieuwe directeur
van de Casinoschouwburg in Den Bosch,
Luc van Gent, had zaterdag een teach-in
georganiseerd waar zou worden gespro
ken over „de vergrijzing van het theater
leven". Wat moet er veranderen om weer
volle zalen te trekken en meer dan enkele
percenten van de bevolking naar de
schouwburg te lokken. Daarover werd op
de bekende „oeverloze" manier gedebat
teerd door een forum van veertien heren
een goed gevulde zaal. Gezien het
ongerichte karakter van een teach-in
moet men elke niet geheel waardeloze
opmerking als meegeomen beschouwen.
Zo waren er ook zaterdag in het uren
lange heen- en-weer-gepraat enkelen die
de moeite van het noteren waard waren.
Een Bosch raadslid begon met het over
de chauvinistische boeg te gooien. Hij
vond Brabant geen achtergebleven gebied.
Maar het moderne toneel was volgens
hem te moeilijk. Hij werd er „hard-
stikke moe" van en vroeg om toneel met
blijheid en levensvreugde, dat de lever in
opschudding zou brengen. Hij oogstte
daarmee een woedende tegenaanval van
acteur Hans Tiemeyer. Geen avondver
tier maar vechtend toneel eiste hij, toneel
dat shockeert maar juist in dat vechten
vreugde schenkt. De mening van het
raadslid bezorgde hem kiespijn. Voor een
sluitende exploitatie van een schouwburg
had je genoeg aan een kruidenier met
middenstandsdiploma.
derland geen uiting meer van een artis
tiek kunnen, omdat de gezelschappen het
dubbele van het aantal voorstellingen
moeten spelen dat zij wél op een artistie
ke manier zouden kunnen brengen. Wat
er nu wordt opgevoerd is publiekvoorzie-
ning en niets meer. Rob de Vries kondig
de nog aan, dat er half september een
persconferentie zou worden gegeven over
de plannen, die nu nog alleen via de pers
zijn uitgelekt.
Drs. L. J. M. van der Laar dacht, dat
Nederland zich aan de cultuurspreiding
had overeten. Hij vond het idee van een
toneeltop met grote trekkracht in de
randstad nog niet zo gek. Die top kon dan
met het buitenland wedijveren. Mr. Maar
ten Vrolijk bleek ook achter de plannen
van de grote drie te staan.
Opbouwende uitlatingen kwamen uit de
zaal. De schrijver Peter van Lieshout wil
de van de schouwburg een pretpaleis ma
ken, hem openbreken naar de straat en
de kassa omdraaien om de mensen te la-
Voor Egbert van Paridon, de artistieke
leider van toneelgroep „Centrum", waren
de woorden van het raadslid het bewijs,
dat Den Bosch nog steeds achterlijk was.
Andere steden in Brabant waren Den
Bosch al lang voorbijgestreefd.
Een Amsterdammer uit de zaal koos de
andere zijde. Je kon toch zeventig per
cent van het publiek niet ondemocratisch
onder tafel vegen. Van Paridon ging later
een eind met hem mee door te pleiten
voor een opera, waaraan brede lagen van
het volk behoefte hadden en door de vak
beweging te verwijten, dat zij alleen aan
de boterham van de arbeiders had ge
dacht.
Een groot deel van de avond was ge
wijd aan de plannen van de Nederlandse
Comedie, de Haagse Comedie en het
Nieuw Rotterdams Toneel, die vast willen
gaan spelen in respectievelijk Amster
dam, Den Haag en Rotterdam. Rob de
Vries uit Rotterdam en Guus Oster uit
Amsterdam waren in de zaal, maar het
duurde lang, voor zij zich lieten verlei
den iets te zeggen. Toen bleek dat Rob
de Vries niet vond dat er van een crisis
in het toneel sprake is, tenminste niet
meer dan vroeger. Guus Oster was nega
tiever. Toneel is naar hij meent, in Ne-
BELGRADO (AP) Vandaag begint
in Belgrado een conferentie van verte
genwoordigers van de Europese commu
nistische landen met het doel van ge
dachten te wisselen over economische
hulp aan de Arabische landen Op de
agenda staat uitwisseling van informatie
over de economische hulp die al werd
verstrekt „om schade te lenigen veroor
zaakt door Israëlische agressie" en om
„van gedachten te wisselen over econo
mische samenwerking over een langere
periode met de Arabische landen".
De volgende landen zullen zijn verte
genwoordigd: de Sovjet-Unie, Bulgarije
Hongarije, Roemenië, Polen, Oost-Duits-
land, Tsjechoslowakije en Joegoslavië.
ten betalen als ze naar buiten gingen. Een
ander vond dat de schouwburg de cultu
rele long van een stad moest worden zo
als er ook blauwe en groene longen
(zwembaden en parken) waren. De direc
teur van het cultureel centrum in Hooge-
veen vond praten en op geld wachten
zinloos. „Zet een gebouw neer waar alles
mogelijk is, dan kun je gewoon beginnen
De jeugd komt niet binnen voor toneel of
ballet. Wel voor beat."
Bossche interne problemen waren naast
de landelijke aan de orde, maar ze ont
aardden herhaaldelijk in gekift en ver
dachtmakingen. De talrijke bezoekers van
buiten de stad kregen een weinig verhe
ven beeld van de rancuneuze sfeer, waar
tegen Luc van Gent als cultuurdrager
heeft op te boksen. Zijn tegenspelers uit
de gemeenteraad toonden zich vooral
voorstanders van earnavalsleut
De directeur van de Haarlemse schouw
burg, Peter Lohr, zei tenslotte dat hij op
deze teach-in weinig had gevoeld van een
noodzaak om wezenlijke veranderingen te
brengen in het toneelklimaat.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. De VARA is wel
gelukkig met de nieuwe radiozend-
tijdverdeling voorzover iedere omroep
nu vaste zenddagen heeft. Minder ge
lukkig is zij met de weigering van de
AVRO om het KRO/NCRV-experi-
ment te volgen van gedeelde zend
dagen, zodat men als omroep elke
dag in de ether zit.
Ook de VARA heeft rubrieken moeten
laten vervallen, doordat de radiozendtijd
tien uur per week is ingekort, ten behoeve
van zowel de Nederlandse Radio Unie
als mini-omroepen. In sommige gevallen
is dat in volle tevredenheid opgelost. Zo
gaat de rubriek „Ankara-Madrid", en
„Rome-Athene" op Hilversum-3 geruis
loos over naar de Nederlandse Radio-
Unie.
Bij de televisie heeft de rechtbank zijn
plaats heroverd. Door ruiling van zend
tijd is het mogelijk geworden op 23 en
24 oktober twee avonden achter elkaar de
rechtbank op het scherm te brengen, dus
een grote zaak. Dit keer een geval van
moord.
Wat de kleur betreft, de .VARA zal na
tuurfilms, zowel eigen produkties als bui
tenlandse, in kleur proberen te brengen.
„Fan-Club" zal in kleur worden uitgezon
den op 16 november. Nog meer kleur:
Lucie Ball, een nieuwe Amerikaanse co-
medy-serie, „samen op het dak, ja gezel
lig" en de politieserie „Dragnet"
(autenthieke geschiedenissen uit Los
Angeles). Er komen zoveel mogelijk
hoofdfilms op maandagavond. Op 5 okto
ber begint de VARA met een nieuwe serie
populair-wetenschappelijke films „Ver
kenning en wetenschap". Dat „Koning
Klant" en „Uitgerekend" zonder Alice
Berger doorgaat was al bekend, en ook
dat de Maigret-serie wordt voortgezet.
In de sector toneel begint op 1 oktober
een serie van zes programma's „Een
zekere Josefien" van Dimitri Frenkel
Frank. Ton Lensink is de verteller, Els
Bouwman de Amsterdamse winkeljuf
frouw. Rudi Carells terugkeer met acht
programma's was al bekend, evenals de
quiz „Per secondewijzer" onder leiding
van Joop Simons. Een nieuw type amuse
mentsprogramma zal Dimitri Frenkel
Frank moeten verzorgen op zaterdag
avond. Het krijgt geen politiek tintje,
maar gaat „ongewoon over de gewone
dagelijkse dingen". Dorus komt later in
het seizoen met showtjes. Eerder zal hij
(op zaterdagavond) filmimpressies geven
over hoe kinderen zich in zijn Rotterdams
cabaret amuseren.
Elke Varazaterdagavond zal worden be
gonnen met het nieuwe televisiespel„Gan-
zeborden". Bij de radio verdwijnen ru
brieken als Van Stipriaans „Uitgeslapen".
Rudi Carrell
Maar dit duikt weer op in „Twee uur
Schiphol" van het derde net. Overigens
zal Dorus op de radio geregeld te be
luisteren zijn op de woensdagavonden.
'V
Behalve met „Pantserkruiser Potem-
kin", zijn grote revolutiefilm uit 1925,
heeft Einstein zijn onsterfelijkheid vooral
verworven met „Iwan de Verschrikke
lijke", het grote sluitstuk van zijn car
rière dat door zijn dood in '48 onafge
maakt bleef. Want „Iwan" was gedacht
als een magistraal drieluik, maar verder
dan twee delen is Eisenstein niet kun
nen komen, ook al door tegenwerking van
bovenaf. Die twee delen worden vandaag
en morgen, respectievelijk door VARA en
NTS uitgezonden, een regeling die het
ondergaan van beide delen als één door
lopend geheel ten goede zal komen.
Eisenstein was volop met de voorberei
dingen van „Iwan" bezig, toen de Sovjet-
Unie met Duitsland in oorlog kwam. Mos
kou werd onmiddellijk bedreigd door de
snel oprukkende vijand en de hele film
industrie werd naar achter de Oeral ver
plaatst. Met zijn medewerkers, onder wie
zijn levenslange trouwe cameraman Edu-
ard Tissé en de eerst onlangs overleden
acteur Nikolai Cherkasov die de titelrol
li spelen, verhuisde Eisenstein mee
naaf het plaatsje Alma Ata, waar hij de
eerstkomende drie jaren geconcentreerd
werkte aan de filmbiografie van een van
de grote tsaren die de Russische histo
rie gekend heeft. Want Iwan de Ver
schrikkelijke (1533-1584) zou in de film
vooral naar voren treden als de krach
tige vorst die de macht van adel en
grootgrondbezit (de Bojaren) en van de
kerk aan banden legde, erin slaagde een
eenheidsstaat te vormen en de buiten
landse vijanden als Polen en Duitsers
wist te verslaan. Deel I behandelt de
jeugd van Iwan die als zeventienjarige
tot Tsaar gekroond wordt en voortdurend
omringd is door hofintrigues, geleid door
zijn tante Ephrasina. Zij is onder andere
schuldig aan de dood van Iwans vrouw
Anastasia. Tenslotte ontvlucht Iwan de
benauwde omgeving van het Moskouse
hof en gaat naar Alexander Sloboda, waar
op het einde van dit deel het volk in
een massale optocht naar toe trekt om
zijn terugkeer naar de hoofdstad af te
smeken!
'BERLIJN (AFP) „En vergeet de
liefde niet die onbetwistbaar de_ oudste
vorm van vrijetijdsbesteding is", aldus
het Oostduitse communistische blad „Neu-
es Deutschland" in een verhandeling over
de invoering van de vijfdaagse werkweek
in de DDR.
In ingezonden stukken gaven ook ver
scheidene lezers hun mening over de wij
ze waarop men zijn toegenomen vrije tijd
kan gebruiken. Een enkele onder hen
blijkt adviezen op dit gebied niet te
waarderen. Hij schreef tenminste: „Elke
poging om de vrijetijdsbesteding te diri
geren vormt een schending van de demo
cratische grondwet".
Scène uit de eenakter van Shaw met
van links naar rechts Allard van der
Scheer als de echtgenoot, Maria de
Booy als zijn vrouw en Jeroen
Krabbé als haar minnaar.
Nederland I. De gezamenlijke kerken
beginnen het programma met hun actua
liteitenrubriek Kenmerk. Half acht neemt
de VPRO de dienst over. Eers! Fred van
der Vlugt met zijn rubriek de Wereld op
Wielen. Ditmaal wordt niet van te voren
bekend gemaakt welk merk onder de
loep wordt genomen. De vorige maand
gebeurde dat wel, maar bij wijze van uit
zondering. Na het journaal Simon van
Collems Oude Draaidoos. Er is weer een
gast deze keer en wel de 75-jarige Duitse
acteur en regisseur Fritz Körtner. In
1933 uitgeweken naar Amerika, is hij na
de oorlog naar zijn vaderland terugge
keerd. Hij heeft daar nog steeds een ac
tief aandeel in de cinematografie en
vooral het toneel. De rest van de avond
cabaret. Eerst zingt Henk van Ulsen een
aantal liedjes, waarvoor onder andere
Alexander Pola teksten schreef. Boven
dien vertaalde Ernst van Altena voor hem
enkele chansons van Jacques Brei. Daar
na een programma rond Kurt Tucholsky,
een herhaling van een uitzending van vo
rig jaar, waaraan meewerken Hans Croi-
set, Henny Orri en Joan Remmelts.
Nederland 2. De VARA eerst met Coro
nation Street. Billy Walker heeft plannen
om een sportwagentje te kopen. Daarna
Jeroen Krabbé, Maria de Booy, Allard
van der Scheer en Luc Lutz onder regie
van Carrie Rens in een eenacter van G.
B. Shaw: Hoe hij loog tegen haar echt
genoot. Tot slot de film van Eisenstein.
RONNEBY (DPA) Premier Tage
Erlander van Zweden heeft in de Zuid-
zweedse plaats Ronneby de zeventiende
Pugwashconferentie geopend waaraan
tweehonderd vooraanstaande geleerden
uit 79 landen deelnemen. De Zweedse
premier zei onder meer dat de kwestie-
Vietnam niet zou kunnen worden opge
lost door bombardementen maar door
middel van stabilisatie van de toestand
in het land en onafhankelijkheid. Er zijn
ook deelnemers uit de Verenigde Ara
bische Republiek en uit Israel en men
meent dat ook de crisis in het Nabije
Oosten aan de orde zal komen.
De conferentie dankt haar naam aan
het plaatsje Pugwash (Canada) waar in
1957 op uitnodiging van de Amerikaans»
industrieel Cyrus Eaton de eerste con
ferentie werd gehouden.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00
Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte gramm.-
muz. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klankjuwe
len 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen. 11.55 Beurs. 12.00 Moderne muziek.
12.27 Meded. tuinbouw. 12.30 Uitzending voor
de landbouw. 12.40 Licht orkest. 13.00 Nws.
13.10 Actualiteiten. 13.30 Die Schöpfung.
15.25 Het buitengewoon lager onderwijs.
15.50 Hedendaagse muziek. 16.00 Nws. 16.02
Moderne muziek. 16.15 Voor de jeugd. 17.15
Lichte gramm.muziek voor de tieners. 18.00
Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 Muziek Mo
zaïek. 19.30 Henry Wood Promenade Con
certen 21.00 Nordring 1967. 22.30 Nws. 22.40
Actualiteiten. 22.55 Moderne muziek. 23.50
Moderne muziek. 23.50 Moderne liederen.
23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Lichte gram.
muz. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte
te gramm.muziek 8.30 Nws. 8.32 Vakantie-
tips. 8.45 Voor de huisvrouw. 10.00 Modernne
muziek. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Muset-
te-orkest. 12.18 Marktberichten voor schip
pers. 12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Me
ded t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.40 Actualiteiten. 12.50 Licht ensemble.
13.30 Musiesta. 14.20 Schoolradio. 14.40 Licht
instrumentaal ensemble. 15.00 Pizzicato.
17.00 Antilliaanse en Surinaamse cultuur in
Nederland. 17.10 Voor de jeugd. 18.00 Man
nenkoor. 18.20 Uitzending van de C.P.N.
18.30 De springplank. 19.00 Nws. 19.10 Actua
liteiten. 19.30 Conciliepostbus. 19.35 Vaude
ville. 20.00 Carillonspel. 20.15 Moderne mu
ziek. 20.40 Moderne muziek 22.00 Geeste
lijke liederen 22.30 Nws. 22.40 Overweging.
22.45 Schotland. 23.15 Lichte gramm.muziek.
23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.10 Lichte
gramm.platen. 10.00 Nws. 10.02 Kwink. 12.00
Nws. 12.02 Ekspres. 14.00 Nws. 14.02 Ver
zoekplaten. 15.00 Nws 15.02 Mix. 17.00 Nws.
17.02 55555 en 666666en.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.10 Tuin-
bouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Ta-
felmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Lichte muziek.
15.00 Nws. 15.03 Viool- en pianomuziek. 15.40
Nieuwe muziek." 16.00 Nws. 16.09 Lichte mu
ziek. 16.30 Gevarieerde muziek. 17.00 Nws.
17.15 Spirituals en gospelsongs. 17.45 Liede-
renrecital. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32
Amusementsmuziek. 18.45 Sport. 18.52 Taai-
wenken. 18.55 Gramm.platen. 19.00 Nws.
19.40 Nieuwe muziek. 19.50 Syndicale kro
niek. 20.00 Hand in hand met Nederland.
20.30 Hoorspel. 21.19 Muziek van Belgische
componisten.
NEDERLAND I
VOOR MAANDAG
18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55
Reclame 19.00 Kenmerk. 19.30 Wereld op
wielen. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16
Reclame. 20.20 De oude draaidoos. 21.00 Ver
halen van Guy de Maupassant. 21.25 Klein-
kunstprogr. 21.50 Randfiguren, program
ma over Kurt Tucholsky. 22.30 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.0 Coronation
street (T V-film). 20.30 Hoe hij loog tegen
haar echtgenoot (toneelstuk). 21.00 Ivan de
verschrikkelijke (speelfilm). 22.31 Reclame.
22.35 Journaal.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55
Reclame. 19.00 Bangkok 19.20 Frans van
Bergen improviseert. 19.30 Kolonel Hogan'*
helden (TV-film). 19.56 Reclame. 20.00 Jour
naal. 20.16 Reclame. 20.20 AVRO's Televi-
zier. 20.45 De dick van Dyke-show, (TV-
serie). 21.10 Harpensemble. 21.30 Dr. Billy
Graham (reportage). 22.30 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Fisherman's
fiesta, (documentaire], 20.30 Ivan de ver
schrikkelijke. (speelfilm). 22.00 Reclame.
22.05 Journaal.