DE ZILVEREN HAMER FIRATO 1967 in het teken van de kleuren-tv Expositie met 140 stands POLLE, PELLI EN PINGO ^pngestipt KRAMMETJE FOK PANDA EN DE BOZE HET Ons vervolgverhaal 8 DINSDAG 5 SEPTEMBER 1967 9 Een roman uit de vikingtijd door VERA HENDRIKSEN Radio IHÏÏ» Reproduktie Muziekinstrumenten Technische nieuwtjes Man gegrepen wegens brandstichting Kees Stip „MEIN KAMP F" IN SPANJE 23) Ze had haar schoonmoeders verbod getrotseerd en tot haar blijdschap ontdekte ze, dat de bedienden haar haar gang lieten gaan, tegen Tora's uitdrukkelijke bevelen in. Ze liet een ander vertrek voor Gudrun in orde maken in de oude hal, waar ze rus tiger lag dan achter de keuken. Sigrid zat in die tijd dikwijls bij Olves tante en ze praatte over aller lei zaken. Maar de oude vrouw was niet altijd gemakkelijk te verstaan en bovendien raakte haar geest ver ward. Nu eens praatte ze over Olves jeugd, dan waren het ineens haar eigen zoons en soms kon Sigrid geen wijs worden uit haar verhalen. Een andere keer sprak ze voortdu rend over haar man, Asbjörn en ver telde ze over de brand, die haar in een enkele nacht tot een kinderloze weduwe had gemaakt. Het leek, of ze die rampzalige gebeurtenis opnieuw beleefde, zo scherp schilderde ze al les voor de ontzet luisterende Sigrid af. Het was, alsof ze de felle vlam menzee tegen de zwarte nachthemel zag oplichten, of ze het vuur hoorde knetteren en sissen in het met plag gen bedekte huis, het was zelfs alsof de stank van rook en geroosterd men senvlees zich aan haar neusgaten opdrong. Sigrids gedachten gingen uit naar haar eigen vader, die ver van huis in het rijk der Zweden bij een brand om het leven gekomen was en ze huiverde. Eens, toen de oude vrouw weer over de brand sprak, zei ze: Ik had mij niet moeten laten weerhou den, ik had niet weg moeten lopen, toen ze de vrouwen wegzonden! Haar stem werd krachtiger, toen ze er met overtuiging aan toevoegde: Ik had toen mee moeten verbranden, zo als in oude tijden de vrouwen hun mannen in het vuur volgden. Dan dwaalde haar geest weer weg naar andere dingen. Dikwijls ook sprak zij over Olve, Het enige, was Sigrid niet begreep was, dat ze de naam van Tora nooit gebruikte, als ze het over Olve had. Het leek wel, of Gu drun de moederzorg voor de jongen op zich genomen had. Ze herinnerde zich, wat Olve tegen haar gezegd had, toen ze voor de eerste keer ongenoegen met elkaar hadden en op zekere dag kon ze haar nieuwsgierigheid ni.et bedwipgen. Ze. wist, dat het niet goed was, wat ze deed, maar ze kon de verleiding niet weerstaan, de oude vrouw uit te ho ren. Gudrun was die dag bijzonder hel der, zo helder als ze in tijden niet geweest was. Wat heeft Olve je ervan verteld? vroeg ze. Sigrid vertelde haar, wat Olve ge zegd had, maar toen ze Gudrun aan zag, was het alsof deze sliep. Toen ze even later begon te spreken, was het alsof haar stem van heel ver weg kwam en Sigrid had grote moei te. haar te verstaan. Het was het verhaal van het drama dat zich jaren gelden op Egge had afgespeeld. Toen Grjotgard, mijn broer trouwde met Tora Olvesdochter van Egge, was hij oud genoeg, om haar vader te kunnen zijn, begon ze. Ze was de mooiste vrouw, die je je voor kunt stellen en hij gaf haar in alles haar zin Haar stem werd zwakker en stierf soms helemaal weg, dan weer sprak ze zinnen, die een echo moesten zijn van hetgeen ze zelf jaren geleden gezegd had. Ol ve was tien, twaalf winters oud ,toen het ongeluk over hen kwam. Het gebeurde nadat zijn vader zich verzoend had met zijn neef Haakon Sigurdsson Lade, een edelman, na een bloedvete. Grjotgard was samen met zijn neef ten strijde getrokken tegen vikingen van Joms. Na de slag was hij oostwaarts gereisd en daar een tijdlang gebleven, alvorens terug naar Trondheim te reizen. Toen hij op Egge terug kwam, trof hij Tora zwanger aan. Zij wilde hem niet vertellen, wie de vader van dit, haar tweede kind was. Dat had hij van Gudrun gehoord. De andere man was bereid hem een grote boete te betalen, maar daar wilde Grjot gard niet van horen. Hij had de man tot een tweekamp uitgedaagd en ge dood. Hij had Tora niet weggezonden, ze kon op de hoeve blijven. Maar toen het kind geboren was, had hij het naar het bos gebracht en aan de wil de dieren overgeleverd. Als een man het recht had een eigen kind buiten de deur te zetten, was het immers niet te verwonderen, dat hij met een koekoeksjong deed! Hij behandelde Tora hard en ruw, hij sloeg haar dikwijls en eens had hij haar zo mishandeld, dat ze was blijven liggen. Sindsdien was ze ge worden zoals Sigrid haar nu kende. Ze had zich na het gebeurde wei nig meer om Olve bekommerd. Gu drun had er verder voor gezorgd. Tora kan weggaan, als ze dat wil! riep Gudrun opeens uit. Toen strekte ze zich uit en leunde met ge sloten ogen achterover. Sigrid bleef lang zitten denken over hetgeen ze gehoord had. Ze was er niet zo ze ker van, dat Tora weg had kunnen gaan, als ze dat gewild had en ze nam zich voor, haar schoonmoeders tirannie zo goed mogelijk te verdra gen. Een paar dagen na dit gesprek ver telde Gudrun aan Sigrid, dat Olve bij haar geweest was. Haar ogen schitterden. Olve is een beste jongen, sprak ze. Sigrid deed er het zwijgen toe. Maar toen ze de volgende morgen buitesru kwam, zag ze, dat er op het erf stro verbrand was, ten teken, dat er een dode wa^^. Signa werd boos, dat niemand haar gewekt had, om de oude vrouw in haar laatste uur bij te staan. Maar toen ze hoorde, dat Olve er geweest was, vroeg ze niet verder. Het werd eenzaam na Gudruns heengaan, eenzamer dan Sigrid had verwacht. Ongemerkt had de oude vrouw veel beslag op haar tijd ge legd. En na haar heengaan was Si grid weer met lege handen achterge bleven. Haar eigen zorgen, die ze ten tijde van Gudruns ziekte wat opzij had weten te schuiven, leken haar nu dubbel zo zwaar te wegen. Ze had leven gevoeld. Olves kind had zich in haar lichaam bewogen, een lichte siddering, als van het jonge vogeltje, dat ze eens in haar hand gehouden had. (Wordt vervolgd.) (Van een medewerker) AMSTERDAM Op 21 september opent de RAI haar deuren voor de tweejaarlijkse radio- en televisietentoonstelling Firato. De groei van de Firato illustreert duidelijk de enorme opkomst van de electronica na de tweede wereldoorlog. Kon de eerste Firato nog in gebouw Bellevue worden ondergebracht, tegenwoordig vult ze met zo'n 140 stands het grootste deel van de nieuwe RAI. De Firato 1967 staat in het teken van de kleurentele visie. Alle grote televisiefabrikanten zullen met kleurenontvangers komen en in de RAI zal een speciale KTV-studio voor live-uitzendingen worden ingericht. Maar ook aan tal van andere apparaten zullen muziekliefheb bers, televisiekijkers, kuntselaars en technici hun hart kunnen ophalen. Hoewel het aantal zwart-wit-televisie- toestellen het aantal kleurenontvangers verre zal overtreffen, zullen door de KTV toch de meeste nieuwsgierigen naar de RAI gelokt worden. Het is niet te ver wachten dat er, als de NTS in septem ber met zeven uur kleurentelevisie per week start, een hausse in kleurenontvan gers zal ontstaan en dat het aantal ver kochte zwart-wit-toestellen drastisch zal verminderen. Menigeen zal liever eerst de zwart-witte kat uit de gekleurde boom kijken en ook niet iedereen zal het voor een KTV-ontvanger benodigde bedrag met een achteloos gebaar kunnen neertel len. Inruilen van een TV-voor een KTV-toe stel raden de fabrikanten af, en niet ge heel ten onrechte. Deels is dat natuurlijk eigenbelang, want ingeruilde apparaten hebben voor een fabrikant geen enkele waarde en verdwijnen meestal linea rec ta naar de schroothoop. Bovendien beder ven door de winkelier opnieuw verkochte inruiltoestellen de markt. Maar ook van de klantenkant bekeken heeft inruilen weinig zin. Het is aanne melijk dat de waarde van inruiltoestellen zo ver zal dalen dat het wellicht interes santer is het zwart-wit-toestel als tweede ontvanger in een andere kamer te zetten dan de geringe korting bij inruilen op te strijken. Overigens is voor het ontvangen van normale TV-uitzendingen niet per se een zwart-wit-ontvanger nodig. Met beide soorten apparaten kan men beide typen uitzendingen ontvangen. Uiteraard geeft alleen een KTV-toestel bij kleurenuitzen- dingen een gekleurd plaatje. In alle an dere gevallen is het beeld zwart-wit. Aan gewope radiotoestellen is de laa twintig jaar weinig veranderd, behalve dan wat betreft de vormgeving. De scha kelingen zijn nog praktisch dezelfde. Ze zijn tegenwoordig alleen voorzien van mo derner onderdelen, zoals transistors. Wel vindt FM steeds meer ingang, vooral om dat dit de enige mogelijkheid is radiopro gramma's in stereo te ontvangen. Op de Firato zijn normale radio's te kust en te keur te vinden, van grote saloncombina ties tot oorradio's. De meeste niet-draag- bare radio's en enkele portables zijn voorzien van de FM-band. Een aantal hiervan kan FM-stereo weergeven. Een kwalitatief betere oplossing is het gebruik van een speciale FM-tuner. Deze bevat alleen de voor ontvangst noodzake lijke schakelingen en geen eindverster- ker, zodat de tuner aangesloten dient te worden op een goede versterker, liefst stereo. Dit is een goed alternatief voor op draadomroep aangesloten muziekmin naars, aangezien de liquidatie van deze dienst hun als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangt. De geluidsweer gave van een dergelijke combinatie is minstens zo goed als die van de draad omroep. Bovendien heeft men met FM een ruimere programmakeuze en meer stereo-ontvangst. Het aantal stereo-FM- tuners op de Firato is helaas niet bij zonder groot. nt COP. PARTfcN TOONDER 62. Ondanks de bevelen en uitroepen van de poli- tie-agent bleef niemand staan om zich te laten arreste ren. „Ik moet versterking hebben!" fluisterde de dien der tenslotte hijgend terwijl hij zijn fluit naar de lip pen bracht. Helaas! Hij wist niet dat hij erg op moest passen nu hij de Warapuri-diamant bij zich had. Want de vloek die op de edelsteen rustte, zorgde voor aller lei ongelukken en zo kon het gebeuren, dat hij gelijk met zijn zwoegende ademhaling ook zijn fluit naar bin nen zoog. „Hik!" deed zijn slokdarm en daarop begon de ongelukkige met elke ademhaling fluitgelui- den voort te brengen. Zijn hulpgeroep klonk als een schril gepiep, dat naargeestig door de straten lonk en inderdaad elke agent in de omtrek waarschuwde. Pan da en Pat hadden daar niet zo'n erg in. Ze waren er in geslaagd om de beide inbrekers in te halen en nu was er een heftig gevecht gaande waar de sterretjes vanaf sprongen 10 HAM6T HIJ VOORIOPI6 HEEFT HIJ INfclK 6EV4I, D6 EERSTE zmtumt) 66UJK I 668fc4CHT' 60ED, ZEEROB NU 8REN6T HU GEIUK! C PI B Op het gebied van de geluidreproduk- tie biedt de Firato meer dan voor het maken van een weloverwogen keus wen selijk is. Er zijn eenvoudige, goedkope maar ook zeer goede, dure grammofoons en bandrecorders te zien. Voor enkele tientjes bijvoorbeeld heeft men al een platenspeler met ingebouwde versterker, ideaal om popplaten draaiende tieners naar een verhoekje te verbannen. De wa re muziekliefhebber kan, mits niet ge heel onbemiddeld, uit de tentoongestelde apparatuur zijn eigen installatie samen stellen. De sortering betere grammofoons recorders, versterkers, microfoons en luidsprekerkasten is zeer groot. De spe ciale Engelse inzending is geheel aan de geluidsreproduktie gewijd. Het naar eigen smaak opbouwen van een stereo-installa tie is, althans technisch, geen probleem meer. Stereo is thans zo ingeburgerd dat de meeste weergaveapparatuur in stereo uitvoering verkrijgbaar is. De vermelding Hi-Fi raakt in onbruik. De kwaliteit van de duurdere en de middenklasseappara- tuur is ook zonder die aanduiding prak tisch volmaakt. Een merkwaardig verschijnsel is dat de grammofoon zich handhaaft naast, en zelfs meer populair is dan de bandrecor der, ondanks het feit dat de laatste goed koper in het gebruik is doordat men zelf de muziek kan opnemen. Waarschijnlijk hebben grammofoon platen met hun afgeronde muziekinhoud (niet van alles door elkaar) en hun kleurige hoes meer aantrekkingskracht dan de anonieme bruine banden. Er zijn trouwens al jarenlang zogenaamde voorbespeelde banden met muziek van hoge kwaliteit in de handel. Doordat deze banden zich niet in een grote po pulariteit mogen verheugen worden ze door slechts enkele standhouders op de Firato gevoerd. Betrekkelijk nieuw zijn de beeldrecor ders, bandrecorders waarop televisiebeel den kunnen worden vastgelegd. Deze beel den en het bijbehorende geluid kunnen van een normaal TV-toestel worden af getapt en later via hetzelfde toestel weer worden weergegeven. Heeft men de be schikking over een televisiecamera en een microfoon, dan kan men zijn eigen TV programma's opnemen. Voor smalfilmers doemen hier interessante mogelijkheden op. Ongetwijfeld zullen er te zijner tijd kleuren-videorecorders voor amateurge bruik op de markt komen. De voordelen ten opzichte van een filmcamera: de ban den hoeven niet ontwikkeld te worden, dus zijn onmiddellijk na de opname ge reed, en het TV-toestel vervangt de pro jector. Zwart-wit-videorecorders en -tele visiecamera's zijn te zien op de Firato, KTV-recorders (nog) niet. Op de Firato is een groot aantal elek tronische en elektromechanische muziek instrumenten te zien en te beluisteren. Wat de klank betreft vallen ze uiteen in twee groepen. Bij de ene groep heeft de fabrikant zijn best gedaan het geluid te laten lijken op dat van een mechanisch muziekinstrument De meest ingenieuze kunnen met een knopje worden omge schakeld van piano- in orgel-, gitaar- of zelfs vioolklank. De tweede groep instru menten geeft een geluid dat herkenbaar is als dat van een elektronisch muziek instrument. Een dergelijk instrument kan een fraaie aanvulling vormen van de bestaande mechanische muziekinstru menten en doet geen moeite zijn con structie te verbergen. De meeste technische nieuwtjes van de Firato betreffen niet de apparaten zelf, maar zijn in die apparaten verwerkt. Met andere woorden: de meeste toestellen (behalve de kleurenontvangers) waren ook op voorgaande Firato's te zien, maar ze zijn de laatste jaren door toepassing van nieuwe technieken en betere onder delen meer geperfectioneerd en^ kleiner en betrouwbaarder geworden. Nóg meer radiotoestellen, TV-ontvangers, verster kers en meetinstrumenten zijn geheel met transistors uitgerust in plaats van met elektronenbuizen. Zelfs de nieuwste tech niek van de geïntegreerde schakelingen is hier en daar toegepast, bijvoorbeeld in grammofoonversterkers en hoorappara- ten. Voor de technicus en de amateur is op de Firato een grote hoeveelheid onderde len, gereedschappen en meetinstrumen ten tentoongesteld, tot complete studio uitrustingen toe. BRUSSEL De Antwerpse politie heeft een 27-jarige man uit Brugge gear resteerd, die bekend zou hebben onlangs brand te hebben gesticht in de zestiende eeuwse St. Jacobskerk te Antwerpen. Hi; zou uit haat jegens de samenleving heb ben gehandeld. De man wordt door de politie nog ondervraagd over enkele onopgeloste aan slagen, met name de bomaanslag van enige maanden gèledëri óp het paleis van justitie te Brugge. Een aantal leden van de vaste com missie voor Financiën uit de Tweede Kamer wil het dwangbevel afschaf fen. Tegelijk ligt er een wetsontwerp gereed om dit dwangbevel aanmerke lijk duurder te maken. Gezien de af schuw die ons volk altijd heeft gehad van dwang en van bevelen, is het te verwachten dat de volksvertegenwoor diging dat wetsontwerp met grote weerzin zal aannemen. Hoe moet an ders het geld binnenkomen dat nodig is om nieuwe dwangbevelen nit. te schrijven? 'De commissie geeft geen duidelijke oplossing. Daarom een en kele suggestie. Het is bekend dat lieden die glashard zijn in zaken op andere terreinen zo zacht kunnen worden als gesmolten boter. Een zonsondergang kan ze in tranen doen uitbarsten of een draai orgel of een oud vrouwtje. Laten we met een oud vrouwtje beginnen. Het oude vrouwtje moet van het type zijn dat in de tijd toen er nog oude vrouwtjes waren een besje werd ge noemd. Een schriel, zielig, maar brandschoon besje. In het wild komen ze niet meer voor, maar ons toneel heeft genoeg jonge talenten om deze dankbare rol te vertolken. Het besje belt aan, en zegt tegen de wanbetaler: „Jongen, jongen, wat doe je me een verdriet. Het geld dat hij achterhoudt is precies het bedrag dat de regering tekortkomt voor het on derhoud van mij en mijn kleinzoon." Meer hoeft ze niet te zeggen. De achterstallige, die tot nog toe het been stijf had gehouden, gaat krakend door de knieën. „Ziehier vrouwtje!", roept hij, diep in de buidel tastend. „Ik geef het geld liever aan jou dan aan die ellendeling van een fiscus!" Duizendmaal dank, mijnheer", pre velt het besje. Mede namens mijn kleinzoon, die juist zijn zilveren jubi leum viert als ontvanger der directe belastingen." Natuurlijk zal dat oude vrouwtje niet in alle gevallen voldoen. Geen nood. Elke actrice heeft Venus in haar mars. Zij laat haar stem door het strottenhoofd zakken tot heuphoogte, belt de wanbetaler op zijn kantoor op, en fluistert: „Joop? Je staat in het krijt, Joop. Kom je het geld brengen of moet ik het bij je thuis komen halen?" De verstandige zakenman neemt in zo'n geval geen risico. Hij springt in zijn veel te hoog afgeschreven auto en spoedt zich naar het belastingkan toor om zijn schuld te voldoen. Zijn vrouw is voorbereid op een deurwaar der aan de deur, maar niet op een wolk parfum in minirok. Toegeven, de laatste methode is een harde. Misschien werkt hij op vrijge zeilen zelfs helemaal averechts, maar die betalen al zoveel belasting. En ze komen zoveel tekort. BONN (AP) Een jonge leider van de sociaal-democratische partij heeft de autoriteiten verzocht op te treden tegen een editie van Hitler's „Mein Kampf", die in Spanje wordt gedrukt en in veel lan den verspreid. Peter Cortrier, vicevoorzitter van de „jonge socialisten" heeft een brief ge schreven aan de minister van Justitie van Beieren, Philipp Held, er op wijzend dat de staat Beieren het auteursrecht van het boek bezit. Hij zei, dat de Spaanse poli tie een formele aanklacht nodig heeft om te kunnen optreden. „U zult toch zeker met me eens zijn dat stappen genomen moeten worden om de uitgave stop te zetten, die de reputa tie van Duitsland in de wereld schade be rokkent". 32. Aan de andere zijde van de Maan- deur ziet Rechter Tie een schitterend complex van tuinen, vijvers en zuilenga lerijen. Maar hij krijgt amper tijd om alles in zich op te nemen, want de doch ter van Vrouwe Hortensia leidt hem rechtstreeks naar een galerij, en van daar naar een binnenplaats, waar groep jes beeldschone hofdames rondwandelen onder ruisende wilgen. Bij het zien van de Rechter beginnen ze opgewonden te fluisteren, terwijl de juwelen in hun hoge kapsels fonkelen in het zonlicht. „Was de Oppereunuch erg lastig?" vraagt het meisje. De Rechter kan het naar waar heid ontkennen. „Hij praatte over zijn orchideeën en vroeg me waarom ik arts was geworden," zegt hij. Alles heel on schuldig, maar ik had geen idee wat er werkelijk in hem omging." „Dat weet niemand," antwoordt het meisje raadsel achtig. Aan het eind van de binnenplaats betreden ze een veranda, waar ze wor den opgewacht door een bijzonder mollig* kamenier. Ze maakt een buiging en fluis tert tot het meisje: „De Vrouwe heeft juist weer een erge hoestaanval gehad". Rechter Tie weet niet wat hij ervan den ken moet. Is de comedie zo goed inge studeerd of is Vrouwe Hortensia echt ziek? Wat heeft zijn bezoek dan voor nut? Ze moet toch weten dat hij geen arts is. 926. Natuurlijk moest Bram zijn ge heimzinnige avontuur in kleuren en geu ren aan zijn vrienden vertellen. Zij scha terden om zijn belevenissen, en zij zucht ten opgelucht, toen Bram zijn verhaal besloot met: „En zij leefden nog lang en gelukkig." Maar helemaal juist was het niet. De prinses werd al spoedig koningin en zij zou zich erg tevreden hebben gevoeld, als haar man niet de gehele dag op een driepootje naast de troon had gezeten om de schoenen van de hofhouding te verzo len. Het geklop en getik was erg storend bij het regeren, maar de prinselijke schoenmaker liet zijn liefhebberij niet ontnemen. Zielstevreden bracht hij zijn dagen door, terwijl de koningin met prie mende blikken naar hem keek. En dus had Bram zijn verhaal iets an ders moeten beëindigen: „Zij leefden nog lang, en hij was gelukkig." EINDE VAN DIT VERHAAL

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 9