Elvira Madigan: filmspel van Bo een vluchtig Widerberg Stuk van Tone Brulin in het Vestzaktheater *v -UITGAAN IN HAARLEM- ij VANAVOND Rumoer om stezvardessen Verzetskroniek nu als boek Xoelapepel-spel Kleuren-t.v. niet het enige nieuwtje op de Firato CEtBÉi» Cetaflex witte houtlijm Hoger kijkgeld in België Belgische radio en tv in staking 15 S^ortgenó VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1967 Simon Koster C. Boost Kort nieuws TENTOONSTELLINGEN De radio geeft zaterdag Televisieprogramma's TONEEL MUZIEK DIVERSEN BLAUW KAMGAREN KOSTUUMS EEN FILM ALS „ELVIRA MADIGAN", die deze week in de Amsterdamse Uit kijk zijn Nederlandse première beleeft na in Arnhem het Festival te hebben op geluisterd, kan men op verscheidene manieren bekijken. Denkt men zich los van de achtergronden van deze Zweedse produktie en vergeet men even dat hier sprake is van een vierde avondvullende prestatie van de jonge Zweedse filmer Bo Wider berg, dan kijkt men naar een bijzonder verzorgde, prachtig in kleurenbeelden ge brachte liefdestragedie die zich omstreeks 1890 afspeelt en die met twee droge revolverknallen afgesloten wordt. Het gegeven doet even aan het drama van Mayer - ling denken, ook hier is sprake van een roekeloze jonge liefde die kapot loopt op de harde realiteit, maar overigens zijn er weinig punten van overeenkomst of het moest zijn dat ook de ballade van Elvira Madigan, die nog altijd in Zweden ge zongen wordt, op historische feiten berust. Er moet een Zweedse graaf Sixten Sparre zijn geweest op het einde van de vorige eeuw die vrouw en kinderen ver liet voor een koorddanseres uit een rondtrekkend circus, met zijn geliefde naar Denemarken vluchtte en daar de jonge vrouw en zichzelf van het leven beroofde met revolverschoten. Elvira Madigan heette de koorddanseres en ze moet een meisje van nauwelijks zestien zijn geweest toen zij de knappe luitenant van de huzaren Sixten Sparre onder haar betovering bracht. OVER DIE VOORGESCHIEDENIS licht de film ons verder niet in. Die zet in met het idyllisch tafreel van een zomers landschap vol bloemen, groen, vlinders en insekten, waar het jonge paar zich aan de liefde overgeeft. Als Sixten vervolgens zijn baard heeft afgeschoren en de kno pen van zijn uniformjas heeft afgesneden, zoeken beiden als verliefde kinderen een landelijk hotel op om daar voorlopig on gestoord van hun samenzijn te genieten. Het is het argeloos begin van een onver antwoordelijke liefde die de kiem van de noodlottige afloop van het begin af aan in zich draagt. Want twee in zekere zin levensvreemde mensen, beiden afkomstig uit een afgesloten milieu, leger en circus beginnen hier een avontuur, waartegen de geordende maatschappij zich krachtig Pia Degermark in Elvira Madigan. teweer zal stellen. De uniformknopen wor den gevonden en een afbeelding van El vira, de mysterieus verdwenen koorddan seres, verschijnt in de kranten en Sixten en zijn geliefde moeten naar Denemarken vluchten om arrestatie van Sixten op be schuldiging van desertie te voorkomen. Daar is al gauw het geld op en dan blijkt dat geen van beiden capaciteiten bezit om buiten zijn of haar oorspronkelijk beroep geld te verdienen. Het vooruitzicht van armoede en van een daarmee samenhan gende devaluatie van hun liefde vormen dan al gauw een reden om vrijwillig uit dit mistroostige leven te treden. Tot zover kan men van de film zeggen dat een wat mager verhaal aanleiding is DE NU 41-JARIGE Vlaamse toneelschrijver, acteur en regisseur Tone Brulin, die al veertien jaar geleden ook in Nederland de aandacht trok door de opvoering en bekroning van zijn eenakter „Twee is te weinig, drie is te veel", wordt in ons land nog altijd heel zelden gespeeld. De toneelgroep Centrum (toen nog Puck ge heten) heeft in 1957 „Nu het dorp niet meer bestaat" en in 1960 „De honden" van hem opgevoerd en daar is het zo ongeveer bij gebleven. Vreemd genoeg, als men bedenkt dat oorspronkelijk Nederlandstalige toneelwerken bepaald niet voor het opscheppen liggen en dat Brulin al een hele reeks stukken variërend van kwali teit maar toch altijd wel de aandacht waard op zijn naam heeft staan. Het was dan ook een verheugend initiatief van Wim Burkunk, leider van het Amsterdamse Vestzak-Theater, Brulins „Ogen van krijt" op zijn repertoire te nemen en het is evenzeer verheugend dat steun van het Prins Bernhardfonds deze opvoering mo gelijk heeft gemaakt. „OGEN VAN KRIJT" is, alleen al door de ongewone vorm, een opmerkelijk stuk. De schrijver noemt het „een spel in monologen", want de man en de vrouw die de hoofdpersonen zijn krijgt men nooit samen te zien maar om beurten elk afzonderlijk, elk zijn eigen visie op het dramatische gebeuren weergevend. Dat gebeuren betreft een predikant die zijn vrouw op overspel heeft betrapt, door de schok zijn verstand heeft verloren, naar een gesticht is gebracht en daaruit is ontsnapt, en volgeling van een op geld beluste gebedsgenezer en quasi-,,wonder doener" is geworden. Met krijt tekent hij op straten en muren „de ogen van God" om de mensen te waarschuwen dat er Een is die zelfs hun geheimste slechte daden kan zien. Op een van zijn zwerf tochten ontmoet hij een kind, dat waar schijnlijk zijn eigen kind is (al dringt dat nooit tot hem door) en met dat kind on dergaat hij in een soort trance de bijbel episode van Abrahams offer. Ook hier wordt het leven van het kind door een hogere macht gered, want het oude jacht geweer, dat de plaats van Abrahams mes inneemt, gaat niet af. Het kind ontsnapt, maar de vader verdwijnt opnieuw, en het huis, waar de tragedie begonnen is, brandt af. Tone Brulin vertelt deze geschiedenis in dichterlijke bewoordingen, maar tevens in een sterke dramatische contrastering tussen het bezonken navertellen van het gebeurde door de vrouw en het felle, rechtstreekse beleven en uitbeelden er van door de man. Het kind krijgt men niet te zien maar wel te horen en de monoloogvorm wordt dan afgewisseld met gevoelige, soms in hun kinderlijke sim pelheid ontroerende dialogen tussen de man en het kind. „Ogen van krijt", ge- inspireerd door een voorval in Colorado waar Brulin destijds heeft gewoond, is al in 1956 geschreven en behoort dus tot een vroeger stadium in Brulins ontwik keling. Maar het levert al een overtuigend bewijs van zijn dramatisch talent en zijn opmerkelijke taalbeheersing. Het is een stuk experimenteel toneel dat nog niet helemaal aan de sfeer van het proefsta tion is ontgroeid, maar dat toch stellig genoeg eigen en bloedwarm leven bezit om voortdurend te boeien. In het Vestzak-Theatertje met zijn veertig plaatsen, waar gisteravond de Noordnederlandse première werd gege ven (in België werd het al eerder ge speeld) kwam het stuk, onder regie van de schrijver, goed tot zijn recht. Wim Burkunk gaf een knappe, rijk gevarieer de en soms aangrijpende uitbeelding van de mannenrol. Mieke Geurts vertolkte, niet altijd even overtuigend, die van de vrouw de stem van het kind gaf zij heel zuiver weer. „Ogen van krijf', spel in monologen door Tone Brulin. Première op 7 sep tember in het Vestzak-Theater te Am sterdam, onder regie van de schrijver. Medewerkenden: Wim Burkunk en Mieke Géurts. Muziek: Trudy Ittmann. Projectie-ontwerpen: Vincent Hamel. De achtergrond-projecties van Vincent Hamel en het geluidsdecor van Trudy Ittmann vielen af en toe wel te waarde ren, maar waren vaak te veel van het goede. geweest tot een visueel voortdurend aan trekkelijk en dramatisch wat zwak ge heel, dat de noodzaak tot verfilming niet erg duidelijk maakt. Men wordt wel ont roerd door de pathetiek van deze tot on dergang' gedoemde liefde, ook wel even geschokt door de wreedheid van een sa menleving die het haar plicht vindt orde nend op te treden en aan de onbezonnen idylle een einde maakt, maar dat alles verklaart nauwelijks hoe een filmer ertoe komt deze stof voor verfilming te kiezen En helemaal niet als Bo Widerberg die filmer is en niets in zijn verleden erop wijst dat hij ooit eens de ballade van Elvira Madigan zou gaan bewerken voor zijn vierde produktie. Men weet het, Widerberg is een betrek kelijk jonge 36 jaar oude Zweedse filmer die wij hier leerden kennen uit zijn derde film, „Karlek 65". als een nogal pretentieus, sterk door Fellini beïnvloed regisseur. Eerst daarna kwamen toen zijn „Ravenkwartier" en „De kinderwa- wagen" aan bod, waarvan de laatste als debuut een onstabiel talent onthulde, dat eerst in „Ravenkwartier" duidelijk om lijnd werd. Als journalist al had Wider berg ongenadige kritiek uitgeoefend op Ingmar Bergman, als filmer werd hij de opstandige zoon die zijn vader in film opzicht zou corrigeren. De correctie be stond voornamelijk hierin, dat Widerbergs interesse zich meer richtte op persoonlijke en individuele aangelegenheden, waar Bergman zich bezighield met een alge meen geldende menselijke problema tiek en daaraan in vele gevallen een min of meer symbolische vormgeving ver leende. Widerberg daarentegen gaf zijn minder zwaarwichtige onderwerpen een lichte, half-realistische stijl die zich hier en daar in poëtische uitweidingen kon ver liezen. Dat het voor een filmer echter niet voldoende is zich tegen een (verfoeide) voorganger af te zetten, bewees Bo Wi derberg, die sympathieke films maakte, waarvan „Ravenkwartier" verreweg de beste werd, maar zich niet overtuigend als een bewust „auteur" manifesteerde en over het algemeen te afhankelijk scheen van toevalligheden en momentele inval len. Zijn „Elvira Madigan" maakt, wat dat betreft, zijn positi^ als filmer niet duidelijker. Al kan een historisch onder werp betekenissen en bedoelingen heb ben die aan geen tijd gebonden zijn, in dit geval kan aan de film geen andere be doeling toegekend worden dan de behoef te een tragische liefde in al haar roman tische pathetiek te verfilmen, wat Wider berg dan ook zeer bekwaam en met een zekere zwier heeft gedaan. Hij maakte er geen zwaarwichtig kostuumstuk van, maar wist het „fin de siècle" op onna drukkelijke en enigszins improviserende wijze te suggereren. Als plaatsen van handeling koos hij voornamelijk de vrije natuur, wat aanleiding werd tot zomerse buitenopnamen die bijna het camerawerk van „Le bonheur" in de schaduw stelden Maar achter die uiterlijke perfectie zoekt men tevergeëïs naar bedoelingen die de keuze van onderwerp zouden kunnen ver klaren. Men ontdekt ze niet en het is heel goed mogelijk dat Widerberg zich juist van iedere problematiek heeft willen ontdoen en af heeft willen zien van alle zwaarwichtigheid en dubbele bodems om alleen maar zijn volle aandacht te kun nen besteden aan een romantische lief destragedie uit een tijd dat men nog stierf aan zijn passies. In dat opzicht is de filmer zeker ge slaagd. Voor de rol van graaf Sixten Sparre gebruikte hij weer Thommy Berg- gren die uit „Ravenkwartier" en „Kin derwagen" bekend is en voor Elvira vond hij een zestienjarig meisje, Pia Deger mark, die met dit debuut al dadelijk de prijs van de beste actrice op helt Festival van Cannes 1967 kreeg. En als componist van de achtergrondmuziek had hij geen betere kunnen kiezen dan Mozart, die met zijn pianoconcert no. 21 de te mooie en poëtische beelden geraffineerd onder steunt. Het ligt natuurlijk aan deze tijd en aan de filmers van dit ogenblik, dat de kri tische toeschouwer zich wat achterdoch tig opstelt tegenover een werk dat geen andere bedoelingen schijnt te hebben dan alleen maar een lichtelijk voos en deca dent gebaar te willen maken dat ver vluchtigd is nog voor het in zjjn bewe ging voltooid is. DJAKARTA (Reuter) Vijftig stu denten uit Djakarta zijn naar het hoofdkantoor van de Indonesische staatsluchtvaartmaatschappij Garoeda gemarcheerd om te betogen tegen het plan van de Garoeda, Japanse stewar dessen in plaats van Indonesische te werven. In een petitie aan de directie van de Garoeda noemen de studenten dit een beledigng voor de Indonesische meisjes. Garoeda-directeur Soedarma had van rige maand voorgesteld Japanse meis jes aan te trekken omdat ze bij de passagiers in de smaak vielen. Hij sprak de berichten tegen, dat Indone sische meisjes door hun bedeesdheid niet geschikt zouden zijn voor ste- wardes. De uitgeverijen Daamen en Het Wereld venster en de afdeling uitgeverij van Het Parool zullen samen met Vrij Nederland twee werken publiceren van de in 1966 overleden verzetsstrijder, dichter, schrij ver, politicus en uitgever H. M. van Rand wijk. Dit najaar verschijnt zijn onder zijn illegale naam Sjoerd van Vliet in het Al gemeen Handelsblad gepubliceerde Kro niek van het Verzet „In de schaduw van gisteren". Dit werk wordt ingeleid door dr. J. A. H. J. S. Bruins Slot. In het voor jaar van 1968 zal een bundel met Van Randwijks belangrijkste artikelen uit de oorlog en uit de na-oorlogse jaren ver schijnen bijeengebracht en ingeleid door Matthieu Smedts, hoofdredacteur van Vrij Nederland. UTRECHT. Xoelapepel is een nieuwe experimentele activiteit, die vanaf 6 oktober wekelijks in een gym nastieklokaal aan het Pieterskerkhof te Utrecht zal worden beproefd op intiatief van de in „Kargadoor" ver enigde ludieke evenementenmakers. Het is een vorm van amusement, maar dan zonder publiek, want ieder moet zijn aandeel leveren. De Haagse pe dagoog en tekenleraar Arthur Hessel- bach heeft naar zijn zeggen zeven jaar lang geëxperimenteerd met onderdruk te gevoelens van mensen om te ko men tot een gave uiting van emoties door middel van een spel. Hij noemde het Xoelapepel, omdat die naam eens voorkwam in een klankengedicht. Ach teraf is gebleken, dat Xoelapepel ook een betekenis is: Xoelap betekent to ver in het Maleis en Pepel in het Vlaams een vlinder. Het spel steunt op stilte en de hoedanigheid van de leider, die wei als inleider fungeert, maat daarna eik initiatief aan de aan wezigen overlaat. Iedereen die een in geving heeft kan improviseren. Wegverbetering. Rijkswaterstaat begint op 25 september met de verbetering van een der drukste wegen van Nederland, rijksweg no 16 tussen de Van Brienen- oordbrug ten oosten van Rotterdam en Ridderkerk, nabij de aansluiting met rijksweg no 15 in de richting Gorin- chem. (Van onze correspondent) AMSTERDAM. Minister van Econo mische Zaken mr. L. de Block opent don derdag 21 september de Firato radio- en televisie-tentoonstelling in het RAI ge bouw in Amsterdam en daarmee geeft hij tevens het startsein van de kleuren-tele- visie in ons land (voorlopig zeven uur per week). Nederland is dan het eerste kleine land in de wereld, dat met televi sie-uitzendingen in kleur begint. De Firato zal een enorme belangstel ling trekken van kijkers, die benieuwd zijn hoe kleuren-televisie er in de praktijk uit ziet en stellig ook van aanstaande ko pers die een keuze kunnen maken uit ze ventien verschillende merken kleuren tv- ontvangers. Het is de vijftiende maal sinds 1950 dat de Firato wordt gehouden en het is met 27.000 m2 thans de grootste tentoon stelling uit de reeks. Naast honderd twee en vijftig exposanten met produkten uit twee en twintig landen zal de tentoonstel ling actracties bevatten als een antiqui teitenshow, een voorlichtingscentrum het „elektron" en een televisie-studio van de NTS, waar doorlopend wordt gerepeteerd of in kleren wordt uitgezonden. In tegenstelling tot de grote radio- en tv-tentoonstellingen in andere Europese landen is de Firato zeer internationaal. Nergens treft men een zo grote verschei denheid aan van tv-, radio-, opneem- en weergave apparatuur. Hoewel de kleuren-televisie de grote trekpleister van de Firato wordt, zullen er tal van nieuwtjes te zien zijn, zoals een bandrecorder voor beeld en geluid, voor amateurgebruik en een miniatuur-tv- ontvanger met een beeld van 2% cm, bei de produkten van'Japanse makelij. Andere primeurs: een telefoon, die men in een handig koffertje kan meedragen, een opvouwbare elektrische piano, een draagbare juke-box en een mini-bandre corder te vervanging van een notitieboek je. Vo-Anh-Tuan en Michel Audair in de Canadese aflevering van „De parallelle wereld" (Nederland 1, 22.40 uur). Nederland 1. Na de Minimolen en het journaal is het eerste uurtje van de vrij dagavond voor de TROS. Na vijf minuten Laurel en Hardy een nieuwe serie. Het is een Italiaanse documentaire over de we reld onder water. De eerste aflevering be handelt het dierenleven in de zee. De filmbeelden werden op zeer grote diepte gemaakt met behulp van een bathyscaaf. Na het journaal neemt de NCRV de dienst over. Eerst vijfentwintig minuten de ac tualiteitenrubriek Attentie. Vervolgens een belevenis van Lucille Ball. Ze is in de filmstudio en ontmoet John Wayne, die juist bezig is een Western op te ne men. Met Lucy in de buurt gaat dat niet zo vlot. In Pick Up halen Regina Clauw- aert en Dick Paschier platensterren voor dê camera's. Opnamen van Willy Schob ben, Sylvain Poons, Dimitri van Tooren en de beatgroep The Incredible. Voor de dagsluiting nog een aflevering van de „ware spionageserie" Parallelle wereld. Vanavond de vijfde aflevering die in Ca nada werd gemaakt. In alle eenzaamheid is de ondertitel. De spion in kwestie is een man, die in Canada een inlichtingen- net moet zien op te bouwen. "Nederland 2. Het VARA-programma begint met vijftig minuten Coronation Street. Na deze serie eerst Achter het Nieuws en dan VARA-ra-boem-TV. Het is de bedoeling dat enkele bekende Ne derlandse politici eikaars krachten gaan meten op de skelterbaan. Tot slot van de avond een programma van de Waalse televisie. Medewerkenden zijn het orkest van Henri Seeghers dat overigens al lang niet meer bestaat de vibrafonist Sadi bekend van alle Knokkefestivals en de zangeres Jo Leemans, die in Bel gië haar eigen show heeft, die in ons land voor de AVRO enkele shows heeft ge maakt en die in het komende wintersei zoen ook weer regelmatig op onze scher men te zien zal zijn. Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62): Permanente tentoonstelling van wer ken uit de Haarlemse school van de 16de tot en met de 19de eeuw, waar onder Hals' meesterwerken. Dagelijks van 10 tot 17 uur, zon- en feestdagen van 13 tot 17 uur. Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 19): Permanente expositie van oude religi euze kunst, schilderijen, middeleeuwse beeldhouwwerken, handschriften en ADVERTENTIE HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gramm. muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gramm. muziek. 9.35 Water standen. 9.40 Oude muziek. 10.00 Z.O. 135: gevarieerd programma. 12.15 Lezing. 12.27 Meded. ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.30 Actueel sportnieuws. 13.00 Nws. 13.10 VARA-varia. 13.15 Lichte gramm. muziek. 13.15 Uitlaat, voor de jeugd. 14.55 Radio Jazz Magazine. 15.40 Vragenvuur. 16.00 Nws. 16.02 Sikkel en hamer. 16.15 Opera. 17.10 Electronisch orgelspel. 17.30 Radioweekjour- naal. 18.00 Nws. 18.20 Licht orkest. 18.45 Lichte gramm muziek. 19.00 Edinburgh Fes tival 1967. 20.00 Nws. 20.05 Artistieke Staal kaart. 20.20 Orfeo ed Euridice. 21.20 Voor dracht. 21.40 Lichte gramm. muziek. 22.00 Joegoslavische volksmuziek. 22.30 Nws. 22.40 Licht orkest. 23.10 Lichte gramm. muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Moderne gramm. muziek. 7.30 Nws. 7.32 Gewijde mu ziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn. 12.25 Marktberichten. 12.27 Meded. ten be hoeve van land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoorlichting 12.50 Zonder grenzen. 13.00 Lichte gramm. muziek. 14.00 P.M. 17.00 Carionca. 18.00 Lichte gramm. muziek. '19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Operettemuziek. 20.30 Verzoekplaten. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Goal :sport 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Semie-klassieke muziek. 10.00 Nws. 10.02 Opera. 11.00 Nws. 11.02 Hilversum 3. 11.30 Leger des Heilsmuziek. 12.00 Nws. 12.02 Wegwijzers. 13.00 Nws. 13.02 Tienerama. 14.30 Ramblers Radio Reprises. 15.00 Nws. 15.02 Live! 15.30 Toernee. 17.00 Nws. 17.02 Sportshow. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer bericht. 12.45 Lichte pianomuziek. 12.55 Pers overzicht. 13.00 Nws. 19.40 Lichte muziek. ADVERTENTIE <§oud - 2, Ifoer - ^torlogeó - S-Celtum^pleet Gr. Houtstraat 6, Haarlam, Tal. 02500-10616 BRUSSEL. De Belgische overheid overweegt de kijk- en luistergelden van radio- en televisie volgend jaar met circa vijftien percent te verhogen, onder meer om aan de nodige fondsen te komen voor invoering van kleurentelevisie. De radio belasting bedraagt nu 204 frank per jaar (ongeveer vijftien gulden) en het kijkgeld 840 frank (zestig gulden). VOOR VRIJDAG NEDERLAND I 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Laurel en Hardy Cartoons. 19.05 Het verhaal van de zee. 19.56 Recla me. 20.00 Journaal 20.16 Reclame. 20.20 Attentie 20.45 De Lucy Show 21.10 Pick- Up. 21.45 De parallelle wereld. 22.40 Avond sluiting. 22.45 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Corona tion street (TV-film). 20.55 Achter het nw. 21.20 Skelteren. 21.50 Belgisch dansorkest met solist. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. VOOR ZATERDAG NEDERLAND I 15.30 Nws. 15.31 Reclame. 15.34 Weekjour- naal voor slechthorenden. 15.57 Reclame. 16.00 Dagbeeld van een winkelmeisje. 16.20 De zwarte piraat, (korte versie van avon turenfilm) 16.45 Voor de kinderen. 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Aleksander, (film). 19.10 Programma over ponies. 19.40 Surprising Amsterdam, 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame 20.20 Drieduizend ponies. 20.45 Adèle Bloe- mendaal. 21.15 Het verhaal van Nero Ran kin. 22.00 Donovan Boutiekt, boutiekbal. 2240 Journaal. Nederland li 15.30 Eurovisie: Zeslanden-Eurovisie- Zwemtournooi, directe reportage uit Dort mund. 20.00 Journaal.' 20.01 Reclame. 20.05 De zaak Admiraal Byng. 20.55 Mik,. 21.40 Kijk op kunst. 22.20 Reclame. 22.25 Journaal. kunstnijverheid. Dagelijks, behalve maandag, geopend van 10 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17 uur. Tot 1 november dagelijks van 10-12.30 uur (behalve maandag) en 14-17 uur (op zondag 14- 17 uur): Tentoonstelling van werken uit het Aartsbisschoppelijk Museum van Utrecht. Teylers Museum (Spaarne 16): Permanente expositie van schilderijen, fossielen, mi neralen en historische natuurkundige in strumenten. Geopend op werkdagen, be halve maandag, van 10 tot 17 uur. De eerste zondag van de maand van 13 tot 17 uur. De Waag (hoek Spaarne-Damstraat): Ex positie van beeldhouwwerken en teke ningen van Truus Loeffvan Someren Gréve en aquarellen van Jan Loots. Da gelijks van 1 tot 5 uur. Tot 11 september. Cruquius Museum (Cruquiusweg, Heem stede): Historische stoommachines en maquette van Nederland met water standen en overzicht ramp 1953. Dage lijks geopend van 9 tot 17 uur. Op zon en feestdagen gesloten. Stompetoren (Spaarnwoude): Expositie van werken van Hak, Mulder, Van Veen en Verkade. Dagelijks van 14 tot 18 uur. Op zaterdag en zondag van 10 tot 18 uur. Tot en met 25 september. Opening za terdag 9 september om 15 uur. Vr(jdag 8 september, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Centrum met ..Yvonne" van Witold Gombrowicz. Regie: Peter Oosthoek. M.m.v. Cox Habbema, Ann Hasekamp, Sarah Heyblom, Nell Knoop, Mar ja Kok, Lettie Oosthoek, Els de Wijn (titelrol), Joop Admiraal .Jacques Com mandeur, Hans Dagelet, Wim van der Grijn, Jules Hamel, Leen Jongewaard en Frans Vorstman. Zaterdag 9 september, Stadsschouwburg, 20 u.: Toneelgroep Centrum met „Yvon ne". (Voor verdere gegevens zie vrijdag). Na afloop „Haarlems Schildersbal". Zondag 10 september, Stadsschouwburg, 20 u.: „Yvonne". Vrijdag 15 september, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Centrum met „Vol- pone" van Ben Jonson. Regie: Guus Her mus. M.m.v. Bep Dekker, Margreet Heemskerk, Peter Aryans, Ton van Duinhoven, Guus Hermus, Wim van der Heuvel, Dries Krijn, Piet Römer, Allard van der Scheer en Lou Steenbergen. Dinsdag 12 september, Grote of Sint Bavo- kerk, 20 u.: Orgelconcert door Klaas Bolt. Programma: J. S. Bach: Preludium en Fuga in a kl. t„ Zeven Koralen, Trio in c kl. t„ Alla Breve. Donderdag 14 september, Grote of Sint Bavokerk, 20 u.: Orgelconcert door Al- bert de Klerk. Programma: Muffat, De Grigny, Guilain, Couperin, Walther, J. S. Bach, improvisatie. Zaterdag 9 september. Grote Markt, 19.30 uur: Marswedstrijden. Woensdag 13 september. De Ark (Nieuw Heiligland), 20.30 u.: Optreden van Ma deion en Dick Snoeks. Linnaeushof (Bennebroek). Tot oktober: Openluchttentoonstelling van voorjaars- en zomerbloemen. (ADVERTENTIE) (met vest) In alle maten, ook kwart- en lengte maten, voorradig. Zeer geschikt voor recepties, zaken- diners, officiële vergaderingen enz. Een juweel van kwaliteit, pasvorm en afwerking. Betere konfektie en herenmode. ZIJLSTRAAT 71 HAARLEM BRUSSEL (AP). De Belgische (staats) radio en tv zal zondag voor 24 uur in staking gaan om kracht bij te zetten aan een eis voor dubbel loon op zondag. Er zal niets worden uitgezonden op de Franse en Vlaamse zenders. Dubbel loon op zondag is verplicht voor een groot aantal andere Belgische arbei ders.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 15