1 l w NORTON 1 ipr*|| m m NO VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1967 4 \\m\v 25 NORTON cigarettes ƒ1.50 P» i|p liiiiilijiiii lililiiiiilllPI illiili! NORTON is er! Drie simpele woorden, een wereld van verandering. Een verandering die jaren geleden begonnen is op de rijke tabaksplantages onder de warme zon van Amerika's oude Zuiden. NORTON heeft het bereikt. Planters kweekten nieuwe soorten volle, weelderige tabak— de tabak voor Norton. Mensen van nu stellen steeds hogere eisen, aan alles. Daarom kon Norton er niet eerder zijn, geen dag! Omdat iets wat echt goed is, langzaam geboren wordt. NORTON is van een unieke, oprechte kwaliteit- rijp, vitaal, echt! Norton is de sigaret die er nog niet was—gemaakt door mannen die alles en alles weten van tabak. Koop een pakje. Probeer er een juist, dat is Norton! mannen die alles weten van tabak volle weelderige tabak rijp, vitaal, echt Ghristelijk-radicaal 1 KVP Christelijk-radicaal 2 Puzzelprijswinnaars Lang haar IV Beatles-yoga ADVERTENTIE de beste tabak is NORTON tabak vitaal, echt... HuUiiiiihli '■iüllllll't i. :;!i3: !i'i;!t!!l»||| 11 \W Illilimijiitiiiitifliiilihli l'lliiil'jlÜiiiliiiinji, World Copyright Van harte hoop ik, dat velen, die tot de christelijke kerken behoren, het artikel van de heer Jos L. Lodewijks in uw blad van 30 augustus hebben gelezen en her lezen en er een degelijke aandacht aan besteden. De schrijver neemt de woor den christelijke-radicaal ernstig, juist omdat hij de zaak zo bijzonder ernstig neemt. Hij spreekt over het falen der kerken en iemand binnen de kerk slaan de vlam men uit en zwijgt beschaamd, hoewel er toch nog wel allerlei te zeggen zou zijn. Op gevaar af dat het als een vluchtpo ging wordt aangemerkt, wil ik toch zeg gen, dat dit falen der kerken niet bete kent, dat Gods spreken onmachtig is. Ik meen, dat we om tot de „formule" te komen, waarover de schrijver uit voerig spreekt: „De eenwording der mens heid en de vrede op aarde", wij aange wezen zijn op dit spreken Gods. En hierin ligt toch de zin van het kerk- zijn, dat dit spreken-Gods hoorbaar ge maakt wordt voor allen, in en buiten de kerk, zodat in de noodsituaties van ons leven in deze wereld, verlossend wordt gesproken. Wij hebben in de kerken het bezig zijn met de politieke vragen overgelaten aan de christelijke partij, veelal met de schijnvrome leuze: „Geen politiek in de kerk". En zo kwam de christelijke partij in een isolement en verdwaalde in een dool hof van christelijke beginselen en werd tenslotte verleid tot het compromis en dat geeft een bittere nasmaak. Vandaar dat velen in de kerk de chris telijke partij hebben verlaten en op an dere wijze gezocht hebben naar het rech te politieke handelen. En dan stellen we als vanzelf de vraag, hoe komen we tot die kennis van het rechte politieke han delen. Dat is de kernvraag. De heer Lodewijks stelt terecht: „Dia loog een dwingende christelijke opgave." Ik vrees, dat christelijk-radicale politiek geen goede pers zal hebben, niet omdat het te idealistisch is, maar omdat we het niet willen, het compromis zit ons in het bloed. A. v. d. HOEFF, Haarlem. Een kennis zei: „Als je van vlees houdt dan is er geen reden om te stemmen op de K.V.P.. en als je van vis houdt dan is er geen reden om te stemmen op de K.V.P." En als je nou van walvis houdt? G. LIMPER, Amsterdam. Met verwondering heb ik het artikel van de heer Jos L. Lodewijks gelezen. Waarom die verwondering? Wel, laat ons dit artikel eens op de voet volgen. We lezen dan: Een brandende vraag binnen de con fessionele partijen; t.w. is waarlijk chris telijke politiek nog mogelijk? Mijn vraag: is het niet erg overdreven van een „bran dende" vraag te spreken? Toch zeker niet binnen die partijen, dacht ik. Tenzij men enkele radicale problèèmmakers op het oog heeft, dan misschien wel. Als tweede punt lezen we dan dat nie mand weet of er christelijke positiviteit kan bestaan. Laat ik het nu toevallig wèl weten. Christendom is identiek aan positiviteit, t.w. dat wij met ons hele heb ben en houden eigendom van Jezus Chris tus mogen zijn. Het falen der kerken. Al weer vraag ik mij af, waar hèèft die man het over. Het zijn de kerken ge weest die door de eeuwen heen Gods Woord hebben uitgedragen, en gelukkig maar, anders zouden wij dat positieve Woord gemist hebben. Heus, de kerken prediken nog steeds dezelfde woorden, hebben nóg steeds de zelfde inhoud namelijk de inhoud die vervat is in de twee eerste geboden: God liefhebben en dienen, zijn naaste lief te hebben als zich zelve. Let u eens op dat tweede gebod, socialistischer kan het nauwelijks worden gesteld. Christen zijn is daarom niet zó gemakkelijk, want het egoïsme wat toch in ieder mens leeft, moet van dag tot dag bevochten worden. Tja, niemand weet precies waar wij God voor ue wereld kunnen terugvinden. Laat ik dat nu ook akelig precies weten. Slaat u de bijbel maar eens op, en bezie het wereldgebeuren. Het kan dan gebeu ren dat u op de knieën gaat en bidt tot Hem, die zich zó laat terugvinden. Een voudig nietwaar? Kerk en christendom bleven werkeloos toezien bij de overgang van het sociaal economisch bestel naar dat van de klassenstrijd en radicalisme. In dez« rubriek worden eenmaal per week brieven opgenomen, die met uit drukkelijk verzoek tot publikatie aan de redactie worden toegezonden; voorwaar den tot publikatie zijn: Het onderwerp dient van genoegzaam algemeen belang te zijn en uit het oog punt van dat algemeen belang te zijn beschouwd. -k De inzender moet de brief met zijn volle naam en adres ondertekenen en instemmen met de vermelding van zijn naam en woonplaats. (Dus geen pseudo niem of initialen). De brief moet gesteld zijn in behoorlijk Nederlands en in begrijpelijke, beknopte vorm. De redactie behoudt zich het recht voor de brief ter publikatie te bekorten op niet essentiële punten, of opneming te weigeren. Opneming van een bepaalde brief be tekent allerminst, dat de redactie het eens Is met daarin vervatte meningen of argumenten. Zozo dan denk ik toch in de gau wigheid aan het kabinet Kuyper (A.R. 1901-1905), met hun programmapunten t.w. ouderdomsvoorziening en gelijkstel ling van openbaar en bijzonder onder wijs. V/e denken ook aar het ministerie Th. Heemskerk. Minister Talma en zijn wetten: te weten ziekte-, invaliditeits- en ouderdomsverzekering. Lezen we dan verder onder het hoofd stuk „De formule", dan zou ik die veel heid van woorden willen samenvatten tot enkele regels namelijk juist, geraden. Weer die twee geboden! Die zijn trou wens het richtsnoer van elke christelijke partij. Wanneer we tenslotte ingaan op pater Adolfs beweringen, dan lijkt het mij be paald onjuist om te beweren dat God geïsoleerd is in dè kerk. In de eerste plaats laat God zich niet isoleren door ons kleine mensjes, ook, Zijn Woord wordt al eeuwenlang uitgedragen vanuit die zo vaak ten onrechte verguisde kerk. Luistert u maar eens naar radio-Bloe- mendaal. W. STECHER, Haarlem Drs. R. v. Amerongen, rector van het Stedelijk Gymnasium, heeft gesteld, dat er te veel kneusjes op verantwoordelijke posten in het leger zijn. Het vonnis tegen de „soldaat met de lange haren" gaf hem aanleiding tot deze uitspraak. Een rekruut met lange haren kan zijn dienst plicht ook fatsoenlijk vervullen, meent hij. Als de heer van Amerongen in dienst geweest is, hetgeen ik betwijfel, dan is hem blijkbaar ontgaan, dat daar, meer dan waar elders ook, vaste regels bestaan waarnaar de militair zich heeft te gedragen; dat militairen uniform ge kleed plegen te gaan en dat zij hoofd deksels, waaronder helmen dragen; de militaire machine kan niet draaien zon der die regels en zonder eenheid van kle ding en, tot op zekere hoogte, ook van gedrag. Als die regels worden overtreden en wanneer de kleding en het gedrag niet aan de gestelde eisen voldoen, dan wordt de soldaat ter verantwoording geroepen; dat is hem bekend en dat is een zeer normale gang van zaken. De soldaat, die meent een uitzonderingspositie te kunnen innemen dient te ervaren dat hij zich heeft te schikken naar de regels. Als een maatregel van krijgstuchtelijk opvoedkundige aard daartoe niet voldoen de is, zal een straf dienen te worden opgelegd en zal hij zich tenslotte voor de militaire rechter hebben te verantwoor den. Iemand, die daartoe de noodzaak niet inziet, zou niet behoren te worden belast met de opvoeding van de jeugd; hij zou een kneusje genoemd mogen worden op een verantwoordelijke post in het onder wijs. Velen van zijn collega's zullen het daarmede ongaarne oneens zijn. A. J. TER BEEST, Haarlem. Al vaak heb ik mij voorgenomen niet meer te reageren, omdat de ervaring mij heeft geleerd toch met je kop tegen de muur te lopen. Maar bij het lezen van een bericht dat het in Nederland kennelijk mogelijk is dat wanneer je als jongeman verkiest lang haar te dragen en zelf wil beslissen wanneer je je haar wenst te laten knippen, een of andere militaire rechter (nou ja rechter) de euvele moed heeft anderhalf jaar tucht huisstraf te geven, kan ik niet zwijgen. Natuurlijk, ik begrijp heel goed dat een leger alleen maar leger kan zijn via dis cipline in de geest van: „je hoeft hier niet te denken, dat wordt wel voor je gedaan". Dat in het leger evenwel zo weinig eerbied is voor de menselijke per soonlijkheid en de normaal menselijke vrijheid, gaat alle perken te buiten. Ik kan niet nalaten te vragen of hier nog van recht spreken gesproken mag worden. Als je zo'n bericht leest komt je onwillekeurig Griekenland of Zuid-Afri- ka in gedachten. Arie Koning niet capituleren jongen! Er zullen zeker leden van de volksver tegenwoordiging zijn die voor jouw goed recht zullen vechten. W. v. d. VAART, Haarlem. 7,50: Mej. M. Schoute, Spaarnestraat 61, IJmuiden. 5,H. Keuter, Oranjestraat 24, IJmuiden. ƒ2,50: J. Haak-Bergman, van Saelen- plantsoen 18, Velsen-Noord. Ik vind het een grof schandaal dat de soldaat met het lange haar gestraft wordt, en dan nog wel zo'n zware straf. Het is al een jaar of zestien geleden dat mijn oudste zoon in dienst was en een snorretje had gekweekt. De'luitenant be val hem dat snorretje af te scheren, want het paste niet bij een soldaat. Mijn zoon deed het niet en werd gestraft met ongeveer een week cachot. Hij kwam het weekeind toen niet thuis. Toen de straf afgelopen was en de snor niet afgescho ren werd, moest hij bij een hoge mili tair komen. Die was zeer vaderlijk. Hij zocht een dienstboek op en zei dat het zo mocht blijven als de dienst er niet on der te lijden had en de snor niet mis stond. Waarom kon dat bij dat lange haór ook niet? Mag ik, oud mens van 75 jaar, mijn jonge vriend een goede raad geven? Knip je haar af en bedenk: het groeit gauw genoeg weer aan. Heus, je lange haar is geen anderhalf jaar brommen waard." C. J. STARITSKY-SEVENHUIJSEN, Haarlem. Opeens zijn de Beatles mij sympa thiek geworden. Het zijn knapen vol ui tersten en nu lezen wij opeens dat zij volgelingen zijn van een Yogi en medite ren. Wij kunnen hierover de schouders ophalen maar het is een teken dat zij uit de geestelijke stromingen in de we reld er één gekozen hebben. Als in het voetspoor van de Beatles vele jongeren zelfdiscipline en matigheid leren, minder roken e n vooral afzien van marihuana en L.S.D. dan kunnen wij dit alleen maar toejuichen. Ik veronderstel dat de resulta ten groter zullen zijn dan politieoverval en gevangenisstraf. Een prettig boek voor de beginneling om te lezen is „Yoga voor het Westen" van Indra Devi. Het geeft een vrij duidelijk beeld van vele oefeningen en de achtergrond ervan. Het weerhoudt ons ervan bij Yoga alleen te denken „op het hoofd staan". Ik hoop dat alle jeugd- en sportleraren zich hierin verdiepen zullen en eruit halen wat zij kunnen gebruiken. P. VAN WA VEREN, Heemstede.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 4