MECHITARISTEN 250 JAAR OP SAN LAZZARO Een stukje Armenië vlak bij Venetië Om en om Russische kerkleiders worden door de regering gebruikt pred Grote stadsproblemen voor gereformeerden schrijft: Hervormde kerk zendt een likant naar Israël fi Prof. Hoffmann uit Parijs 1221 Financiën van het Vaticaan Pleidooi voor God in Rusland 14 ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1967 Erbij Een snelle motorboot brengt ons over de lagune. Wij laten Venetië achter ons; de San Marco, het Dogenpaleis en de kleurige parasols op de zonnige kade verdwijnen uit het gezicht. Na korte tijd meert de boot aan de kleine aanlegsteiger van het eilandje San Lazzaro. Een tegelpad voert door de tuin naar een rood gebouw, het enige dat er staat het kloos ter der Mechitharisten. Op ons bellen opent men de deur en worden wij in de wachtkamer gelaten. Even later verschijnt een oude monnik met grijze baard, die ons het klooster zal laten zien voor zover dit voor het publiek toegankelijk is. Zo'n rondgang betreft dan voornamelijk de kloosterhof met zijn zuilengang en prachtige cederboom, de kerk, de bibliotheek, het museum en de drukkerij. Dat laatste is niet zo ver wonderlijk als wij iets meer weten over de Armeense orde die hier, nu al 250 jaar, zetelt. Armeense kerk Byronkamer Cultureel werk Rondgang Vijfdaagsche werkweek voor predikanten t fi De bibliotheek bevat talrijke en vaak zeer zeldzame en kostbare boeken en oude handschriften. Er zijn ruim 50.000 banden, die echter lang niet allemaal een plaats in de eigenlijke bibliotheek kunnen vin den. Vrijwel alles wat over Arme nië geschreven is, is hier aanwezig. En ook de verzameling Armeense tijdschriften is op San Lazzaro waarschijnlijk uitgebreider dan over al elders. In een afzonderlijke kamer van de bibliotheek zijn in een ronde vitrine enkele zeer kostbare Armeense hand schriften uitgestald. Een marmeren buste van Mechithar schijnt met wa kend oog op deze schatten toe te zien. midden van andere planten staat er een prachtige Libanonceder. Tussen twee zuilen door valt een streep zon licht. In die oase van warmte, stilte en rust nemen wij afscheid van Vader Cherubin Teherakian, de monnik die ons rondleidde door dit stukje Armeen se wereld in Europa. Een snelle motorboot brengt ons weer over de lagune. Wij laten San Lazzaro achter ons. De San Marco, het Dogenpaleis en de kleurige para sols op de zonnige kade van Venetië komen steeds dichterbij. Dr. Ch. Andreas, Wetenschappelijk medewerkster aan de Rijksuniversiteit in Groningen. De orde der Mechitharisten werd op X september 1701 te Constantinopel ge sticht door de Armeense monnik Me chithar, die in 1676 te Siwas (Sebaste) was geboren. Hij kwam na zijn kerke lijke opleiding en talrijke omzwervin gen tenslotte terecht in de toenmalige Turkse hoofdstad, die in zeker opzicht niet de meest geschikte plaats was om er een christelijke gemeenschap te stichten. Dit gebeurde dan ook min of meer in het geheim en de arbeids mogelijkheden voor Mechithar en zijn volgelingen waren daardoor aanvanke lijk niet groot. De jonge congregatie verplaatste zich al gauw naar de Peloponnesus (Morea) in Griekenland, welk gebied in die tijd nog onder de heerschappij van de republiek Venetië stond. Maar toen daar in 1715 de Turken de baas werden, moesten de Mechitharisten wederom uitwijken en zij gingen nu naar de stad Venetië. Nadat zij daar gedurende twee jaren in beperkte ruim te hadden gewerkt, kregen zij in 1717 het voor de kust liggende eiland San Lazzaro als verblijfplaats toegewezen, waar zij op 8 september van dat jaar hun intrek namen. Dit kleine eiland was sedert de twaalfde eeuw lange tijd in gebruik geweest voor de verpleging van me laatsen en daaraan dankt het waar schijnlijk zijn naam. De heilige Laza rus is immers de schutspatroon der zieken, waarbij men vroeger in som mige streken in het bijzonder aan le pra dacht. Toen echter die vreselijke ziekte in de omgeving van Venetië vrijwel overwonnen was en een spe ciaal lazaret nauwelijks meer zin had, werd het eiland verlaten. In de zeven tiende eeuw zijn er nog korte tijd Do minicanen gevestigd, geweest, maar sindsdien stond San Lazzaro weer leeg. De armeense Mechitharisten konden er dus zonder veel moeite naar toe trekken, precies zestien jaar na de stichting van hun congregatie. Het betekende echter niet dat de monniken op het eiland niets meer te doen hadden. Zij vernieuwden de ka pel en werkten nog 23 jaar aan de uitbreiding van het grondgebied, de bouw van het klooster, de aanleg van de tuinen, enzovoort. Sinds 1833 zijn de Mechitharisten eigenaars van San Lazzaro, dat zij aanvankelijk gehuurd hadden tegen een jaarlijkse pachtsom in natura. Mechithar van Sebaste had voor zijn kloosterorde, die leeft volgens de regel der Benedictijnen, zeer speciale doel stellingen. Dat waren: de vereniging van althans een deel der Armeense kerk met Rome en voorts de culturele verheffing van zijn landgenoten, het volk van Armenië. Om de eerste doelstelling te begrij pen moeten wij veel verder teruggaan in de geschiedenis. De Armeense Mechitharisten konden zelf als een apostolische kerk worden beschouwd, want, hoewel het niet hele maal zeker te bewijzen is, wil de alge mene traditie toch dat het christelijk geloof al tussen de jaren 35 en 60 door de apostelen Thaddeus en Bartholomeus naar Armenië is gebracht. In 301, misschien zelfs al in 285, werd het christendom de overheersen de godsdienst van dat land. Men zou kunnen spreken van een staatsgods dienst, de eerste in de geschiedenis van het christendom. Een belangrijk aandeel in de vrijwel algemene bekering had een zekere Grigor (Gregorius), de Verlichter of Illuminator genoemd. Hoewel hij bij de eigenlijke organisatie van de kerk nauwelijks een rol gespeeld schijnt te hebben wordt de Armeense kerk toch vaak ook wel Armeens-Gregoriaanse kerk genoemd. Maar het gaat daar bij dus om een heel andere Gregorius dan in het geval van de Gregoriaanse kerkzang der rooms-katholieken, welke genoemd is naar paus Gregorius de Grote. De Armeniërs maakten oorspronke lijk deel uit van de algemene kerk, maar het vierde concilie werd oorzaak van hun afscheiding. Dit concilie werd in het jaar 451 te Chalcedon gehouden. Er waren, tengevolge van politieke moeilijkheden en oorlogen in hun land, vrijwel geen Armeense kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders bij aan wezig. Desondanks, of misschien juist daardoor, werden de besluiten van dat concilie door Armenië niet erkend. Het werd oorzaak van een scheuring, waarbij de Armeense kerk zich in ze kere zin van de andere losmaakte en in de loop van de 6e eeuw een ei gen weg begon te gaan. Verschilpunt was vooral „de éne natuur van Chris tus", zoals de Armentiërs die zagen, wier kerk op grond daarvan een mo- nofysitische genoemd wordt. Een kleine Armeense minderheid echter erkende de besluiten van Chal cedon wel, zodat er in de loop der eeuwen toch kontakt tussen Armenië en de andere kerken bleef bestaan. Vooral de tijd van de kruistochten, toen veel westerse Christenen naar het oosten trokken, was in dit opzicht be langrijk. Sommigen der westers ge oriënteerde Armeniërs zochten aan sluiting met de kerk van Byzantium, anderen echter met die van Rome. Deze laatsten erkennen het primaat van de Paus, hoewel zij enige eigen heden in hun liturgie hebben behou den. Wegens hun verbinding met de rooms-katholieke kerk worden zij „ge ünieerde Armeniërs" genoemd. Zij worden tegenwoordig geleid door de van oorsprong Armeense kardinaal Agagianian, patriarch van Cilicië, ze telend in Beiroet, die zijn opleiding in Rome kreeg. Tot deze geünieerde kerk van Ar menië behoort ook de orde der Mechi tharisten. Verder is er dan nog de „Byron-ka- mer". Talrijk zijn de herinneringen aan deze Engelse dichter, die in de ja ren 1816-17 gedurende zes maanden vrijwel dagelijks het eiland San Laz zaro bezocht om er onder leiding van een der monniken de armeense taal te bestuderen. Van de hand van deze monnik, Pascal Aucher (Vader Yaru- thiun Awgerean) is een kleine gram matica van de Aimeense taal in het Engels verschenen. Op het titelblad daarvan wordt Byron als medewerker vermeld. Wanneer wij terug zijn op de begane grond, mogen wij nog even een blik slaan in de drukkerij. Alles is er volop in actie en grote stapels boeken en boekjes liggen klaar om over de hele wereld te worden verspreid. We verlaten het klooster via de door zuilengangen omgeven kloosterhof. Te- Het is in ons land gebeurd. Een landbouwer had een contract met een landbouwkundig proefstation gesloten. Enkele akkers zou hij vol gens dit contract bemesten volgens de nieuwste wetenschappelijke land bouwmethoden, andere akkers vol gens de traditionele methoden. Voortdurend werden vergelijkingen getrokken tussen de verschillend bewerkte akkers. De boer trok deze werkwijze door in zijn geloofspraktijk. Hij liet zijn talrijke kinderen om en om dopen. Kind één werd wel gedoopt, kind twee niet, enzovoorts. Teleurgesteld kwam hij later bij de predikant. „Ik zie geen enkel verschil tussen mijn gedoopte en ongedoopte kinde ren" bekende hij mismoedig. Russische bisschoppen in de Wereldraad van Kerken: geheel rechts de deken van het Armeense orthodoxe seminarie, K. Sarkissian, daarnaast aartsbisschop Alexis. Mechitar, de stichter van de orde. Hoewel men in Armenië enerzijds hun overgang naar r.-k.-zijde moest be treuren, hebben de Mechitharisten an derzijds ook grote dankbaarheid ge oogst voor het zeer vele dat zij voor de eigen natie deden en nog steeds doen. Dit hangt samen met de tweede doelstelling van de Mechitharisten, die immers, naast hun kerkelijk werk zaam zijn, zich ook inzetten voor on derwijs, wetenschap en literatuur ten bate van de Armeense landgenoten, die over de gehele wereld verspreid zijn. Een dergelijke taak kan mede ver vuld worden door het drukken en ver spreiden van culturele werken. Tot 1789 werd daarbij vooral gebruik gemaakt van de Italiaanse drukkerij Antonio Bortoli. Deze beschikte echter niet over goed Armeens lettermateri aal, zodat al in 1729 nieuwe typen wer den besteld in.Amsterdam. Daar was immers al sinds 1660 een Armeen se drukkerij gevestigd, waarvoor de letters waren gemaakt door een zeer bekende Nederlandse lettersnijder. In 1789 veertig jaar na de dood van Mechithar, kregen zijn volgelingen toestemming voor de oprichting van een eigen drukkerij. Inmiddels echter had een deel der Mechitharisten van San Lazzaro zich via Triëst naar Wenen verplaatst en daar een aparte congregatie, ook met eigen drukkerij, gevormd, welke even eens nog steeds bestaat. En nog zijn op verschillende andere plaatsen in de wereld Mechitharisten werkzaam. Ruim dertig jaar geleden waren er op San Lazzaro al een kleine twee duizend werken gedrukt, waarvan meer dan 1600 in het Armeens. Het is wel merkwaardig dat, althans in later tijd, de meeste drukkers Italianen zijn. Zij beheersen in het algemeen zelf de Armeense taal niet, maar schijnen met de vreemde letertekens toch heel goed te kunnen werken. Op onze rondgang door het klooster gebouw komen wij eerst in de kerk. Deze dateert al uit de tijd van het la zaret en was in gothische stijl opge trokken. In het begin van deze eeuw is de kerk achter opnieuw gerestau reerd en ook vergroot. Er zijn vijf altaren in. Voor het hoofdaltaar ligt het graf van abt Mechithar; diens misgewaden worden nog in de sacris tie bewaard. De zij-altaren zijn met schilderijen gesierd, onder andere met de afbeeldin gen van S. Mesrop en S. Sahak. Deze twee heiligen waren betrokken bij de eerste Armeense bijbelvertaling, nadat Mesrop in het jaar 404 een Armeens alfabet had ontworpen; zij zijn dus in wezen de grondleggers van de Ar meense literatuur. Behalve de kerk bevindt zich op de benedenverdieping van het klooster ook de eetzaal der monniken, die daar hun maaltijden zwijgend gebruiken, terwijl zij luisteren naar een voorle zing uit de Heiige Schrift. Op de eerste étage zijn zowel de monniksver blij ven, welke uiteraard voor het publiek niet toegankelijk zijn als de bibliotheek, het museum en een schilderij en verzameling gehuis vest. Ruimtegebrek is er oorzaak van dat niet alles op zijn voordeligst kan worden opgesteld. Op de gangen han gen schilderijen; in een tot museum ingerichte voorhal van de bibliotheek vindt men een plafondschilderij ng van de beroemde 18e-eeuwse, Italiaanse schilder Tiepolo. De Nederlandse Hervormde Kerk gaat voor de tijd van vijf jaar een theologische adviseur naar Jeruzalem zenden. Na het vertrek van ds. S. P. Tabaksblatt wegens emeritaat heeft de hervormde raad voor de verhouding van Kerk en Israel besloten een pre dikant aan te trekken voor het gesprek tussen joden en christenen in Israel. Voor dit werk is beroepen ds. J. Schoneveld uit Stavoren, die zondag 17 september in Stavoren in zijn nieuwe functie zal worden bevestigd. Ds. Scho neveld, geboren in 1934, vicaris te Zeist in 1961 en predikant te Stavoren sinds 21 juli 1963, heeft indertijd al een jaar aan de Hebreeuwse universiteit te Jeruzalem gestudeerd. Het is de bedoe ling dat hij in Jeruzalem tevens ver der werkt aan zijn promotie. Het werk van de hervormde theolo gische adviseur in Jeruzalem zal in grote lijnen op het volgende neerko men: Zich te oriënteren in de geestelijke situatie van het huidige jodendom in Israel door studie aan de Hebreeuwse universiteit in Jeruzalem en het onder- (Van onze correspondent) GRONINGEN. De kerkeraad van de christelijke gereformeerde kerk van Groningen heeft besloten de beide predikanten, ds. A. Rebel en drs. T. Brienen, per week een vrije dag te ge ven. De kerkeraad vindt dit een verant woorde zaak in een tijd met het alge meen verschijnsel van de vijfdaagse werkweek. De kerkeraad in Groningen is hiermee de eerste die zo'n besluit heeft genctmen. De ene predikant is nu op dinsdag, de andere op woensdag vrij. De kerkeraad heeft er bij de ge meenteleden op aangedrongen de pre dikant die dagen zoveel mogelijk met rust te laten. houden van contacten in deze kring. Deel te nemen aan meer of minder officiële ontmoetingen tussen joden en christenen in Israel. Wanneer zich mogelijkheden voor doen voor gesprekken tussen joden, moslems en christenen daar een bij-, drage aan leveren. Het verschaffen van informatie over Israel en jodendom aan christenen. Het opbouwen en onderhouden van goedé verhoudingen met anderen, die in op dracht van de Nederlandse kerken in Israel hun dienst verrichten, onder an dere met het Schotse centrum in Tibe rias. Zo nodig zich te belasten met pasto rale verantwoordelijkheid voor de be woners van Nes Annim. De leiders van de christelijke ker ken worden door de Russische autori teiten voor propagandistische doelein den gebruikt. Ook de leiders van an dere godsdiensten, zoals de islam en het boeddhisme, valt dit lot ten deel. Tot deze conclusie komt professor J. G. H. Hoffmann, hoogleraar aan de protestantse theologische faculteit van Parijs, In een artikel in „Est et Ouest-'. Het artikel is een samenvatting van een studie, die onder de titel „Eglises du Silence" zal worden uitgegeven. De schrijver begint met er op te wijzen dat Kroestsjev bij diverse ge legenheden heeft bevestigd dat de Rus sische regering voorstander is van godsdienstvrijheid en de godsdienstige ideeën in welk land dan ook eerbie digt. Vervolgens behandelt hij de hou ding van de Russische regering tegen over vier voorname religieuze stro mingen in de Sovjet Unie, de Russi sche orthodoxe kerk, de apostolische kerk van Armenië, de mohamedanen en de boeddhisten. Om de sympathie van het westen te wekken, zo betoogt professor Hoff mann, lanceerde Rusland na de twee de wereldoorlog een groot vredesoffen sief, waarin de kerk een voorname rol moest spelen. In dit kader werd op Russisch initiatief in 1950 de vredes conferentie te Stockholm georgani seerd, waaraan een belangrijke de legatie van de orthodoxe kerk onder leiding van de metropoliet Nikolaj deelnam. Sindsdien heeft de Sovjet- Unie deze kerk en ook de vertegen woordigers van andere in Rusland ge vestigde kerken aan talloze conferen ties doen deelnemen. Deze politiek cul- (Van onze correspondent) LUNTEREN. De gereformeerde synode heeft een studiecommissie be noemd over de problemen van de gro- te-stadskerken, waarover zowel de classis Rotterdam als de classis Am sterdam noodkreten hadden laten ho ren. Het kerkbezoek in de stadscentra en de binnenste randwijken is zeer laag geworden: 22 percent van de in geschreven leden komt ter kerke. Dat behoeft geen teken van geruisloze ge loofsafval te zijn, maar wijst op een drastische verandering van de bevol kingsopbouw van de kerkelijke ge meente. In de grote - stadcentra (ook in Den Haag en de middelgrote steden begint men het verschijnsel te bespeuren) mist men de gezinnen met opgroeiende kinderen, die overal elders het patroon Y In de grote steden worden de kerken steeds minder opvallend. In deze periode van secularisatie streft men veelal naar gebouwen, die een grotere anonimiteit bezitten. De foto toont een kerk, die er nog echt uitspringt: het is een stadsbeeld uit Emmendingen in het Zwarte Woud. van de gemeente typeren. Ze wonen in de buitenwijken, of verderop in de grote-stadsagglomeratie. Andere ge meenten zijn er blij mee, andere clas ses groeien als kool. Maar in de cen- trumkerken blijven over: bejaarden voor wie vaak de kerk te ver is, ka merbewoners die in het weekeind dik wijls de stad uitgaan, pasgetrouwden die inwonen en mensen die de sociale stijging van de gemiddelde gerefor meerde niet hebben kunnen meema ken. Dat laatste behoeft toelichting: van alle bevolkingsgroepen verandert de gereformeerde het bedrijvigst van baan en huis (de calvinistische drang om vooruit te komen zit er diep in). Waar anderen nog aarzelen om te ver anderen, hebben de gereformeerden het vaak al gedaan. De statistiek doet daarbij een ver band vermoeden tussen kerkelijke meelevendheid en sociale stijgings- drang. Zonder te generaliseren, moet gezegd dat in de stadscentra nogal wat minder meelevenden (veel ge mengd-gehuwden ook) zijn blijven wonen. Voor de organisatie van een nor maal kerkelijk leven schept deze ont volking en vergrijzing onoverzienbare problemen. Mankracht is er niet. Geld voor meer „vrijgestelden" ook niet: de centrum-gereformeerde geeft als hij randkerkelijk is (en dat is hij vaak) niet veel voor de eigen organisatie, maar wel ver boven het gemiddelde aan zaken als de internationale kerke lijke hulpverlening. Bij de meelevende gereformeerde is het net andersom statistieken zijn onthullend. De cyclus wordt: te weinig mede werkers, dus dalend meeleven, dus legere kerken, dus weinig animo om in zo'n hol gebouw te zitten, dus kerk sluiting, dus het ontbreken van een wijkcentrum, dus nog minder meele ven, dus nog minder potentiële mede werkers enzovoorts. De studiecommissie van de synode, die zo mogelijk binnen een half jaar met voorstellen moet komen, zal on der anderen bestaan uit deskundigen op het gebied van kerkelijke planolo gie, evangelisatie, financiën, organisa tie en niet te vergeten: kerkrecht. De huidige impasse wordt immers mede veroorzaakt door de opzet van het plaatselijke kerkelijke leven, die da teert van een synode uit het zeer ver leden jaar 1571. mineerde in 1961 in het verzoek tot toe lating van de Russische orthodoxe kerk tot de Wereldraad van Kerken. Inderdaad geschiedde dit ter gele genheid van de Algemene vergadering van de Wereldraad in New Delhi. Hier bij werd door middel van gesprekken tussen delegaties van oost en west vastgesteld dat van een Russische onderdrukking of vervolging der ker ken geen sprake is. In de apostolische kerk van Armenië heeft de Russische' regering echter volgens de schrijver haar invloed doen gelden bij de verkiezing van de opper ste patriarch. In 1955 werd de kandi daat van de Sovjet-Unie verkozen om dat vele Russische gedelegeerden aan de verkiezingen deelnamen en talloze buitenlandse gedelegeerden verstek hadden laten gaan. Het lag in de be doeling deze kerk te gebruiken bij het Russische diplomatieke offensief in het Nabije Oosten, waar driehonderddui zend Armeniërs woonachtig zijn. Dit alles brengt professor Hoff mann er toe te concluderen dat de leiders van de christelijke kerken door de Russische autoriteiten voor propagandistische doelen worden ge bruikt. ASSISI, (AP). Een vooraanstaand Vatikaans administrateur, Angelo kar dinaal Deilacqua, heeft verklaard, dat het Vatikaan elk jaar moeite heeft met het vinden van honderd tot tweehon derd miljoen lire (160.000 tot 320.000 dollar) om zijn begroting in evenwicht te brengen. De kardinaal, die deze ongebruike lijke onthulling deed op een bijeen komst van de roomskatholieke leken, sloot de mogelijkheid niet uit, dat de begrotingen van het Vatikaan eens zul len worden gepubliceerd. Kardinaal Deilacqua, wiens huidige funktie die van plaatsvervangend staatssecretaris is, richtte zijn verkla ring rechtstreeks tegen de schattingen van de rijkdom der kerk door buiten staanders. Hij noemde vele van deze schattingen overdreven en voegde hieraan toe: „Als de aangehaalde cij fers juist waren, zou onder meer niet het probleem bestaan, elk jaar tussen de honderd en tweehonderd miljoen lire te vinden om de begroting in evenwicht te brengen". MOSKOU (Reuter) Het belangrijke Russische blad voor de jeugd, „Kom- somolskaja Pravda", orgaan van de communistische jeugdbond, heeft een gedeelte gepubliceerd van een verzoek van een lezeres, die pleit voor gods dienstonderwijs op scholen. In haar brief schrijft de Russische, Zyazyeva, dat de gehele fout van het onderwijs van kinderen en jongeren in de Sovjet-Unie ligt in het feit, dat het Russische onderwijs a-religieus is. „Wij hebben Christus uit het gezin en uit de scholen verdreven en met hem elke moraliteit. Zonder Christus is er geen moraliteit en kan er geen moraliteit zijn". In antwoord op dit betoog schrijft de Russische atheistische auteur V. Kokas- jinsky, dat de christelijke moraliteit gebaseerd was op vrees voor wat een zondigende gelovige zou overkomen en dit vindt hij waardeloos. „Het atheïs me is gegrondvest op het geloof in de mens. Een moraliteit gekozen door de mens, vrij en vrijwillig, dat is ons ide aal, of zo gij wilt ons geloof", aldus Kokasjinsky. Mejuffrouw Zyazyeva zegt verder: „Wij brengen onze kinderen groot niet naar het voorbeeld van Christus, die de enige levenswet predikte liefde en mededogen maar naar het voorbeeld van Pavlik Morozov die niet eens me delijden met zijn eigen vader had". Pavlik Morozov, een lid van de com munistische organisatie „jonge pio niers", werd in 1932 op veertienjarige leeftijd door verwanten om het leven gebracht, nadat hij zijn vader bij de overheid had aangegeven wegens het verschaffen van onderdak aan anti communistische boeren. Hij is in Rus sische scholen ten voorbeeld gesteld. „De daden van atheïsten zijn slecht. Hun wet is slechts één strijd, een eeuwige strijd van iedereen tegen al les" aldus Zyazyeva.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 14