Grote Drie van het toneel vaag over gevolgen van hun plan De nieuwe James Bond Sadisme, fascisme en debiliteit als uitlaatklep voor de jeugd Grote Jeroen Bosch expositie zondag open Eerstejaars geneeskunde en tandheelkunde verdeeld VANAVOND Sky over Holland Erasmus twee jaar ouder? VRIJDAG 15 SEPTEMBER 1967 21 Leemtes Geen lak Nestor Kerkelijk nieuws C. Boost De radio geeft zaterdag lekker lopen T elevisie pro gramma's (Van onze kunstredacteur) AMSTERDAM. De „grote drie" toneelgezelschappen hebben gisteren de pers ingelicht over hun in die pers al lang uitgelekte plannen. Guus Oster van de Nederlandse Comedie, Paul Steenbergen van de Haagse Comedie en Rob de Vries van het Nieuw Rotterdams Toneel hadden als voornaamste nieuwtje te vertellen, dat de zeven andere gezelschappen het eens waren met de voorstellen, die door de grote drie op eigen houtje bij minister Klompé waren ingediend. Ook de mi nister had niet negatief gereageerd; zij wenst nader te worden ingelicht over de consequenties. Die zullen worden bestudeerd door een commissie, waarin onder anderen Hans Croiset van Theater en Menso Carpentier Alting, zakelijk leider van de Haarlemse toneelgroep Centrum, zitting nemen. UIT HET URENLANGE heen-en-weer- gepraat tussen journalisten en toneellei ders bleek, dat de laatsten zich niet kon- kreet konden of wilden uitspreken. Vra gen naar feiten werden met een sneer of een retorische tirade over goede bedoelin gen afgewimpeld. De grootmachten van het Nederlandse toneel bleken niet vrucht baarder met een zaal van gedachten te kunnen wisselen dan het forum, dat on langs een theater-teache-in in Den Bosch tot een oeverloze en vervelende farce maakte. De plannen houden in, dat de grote drie (de benaming blijft makkelijk, al heeft Guus Oster er een hekel aan) on der de verplichting uit willen om meer dan één stuk tegelijk in te studeren, het zogenaamde doubluresysteem. Als de mi nister hen van die verplichting ontheft, kunnen ze meer zorg gaan besteden aan elke voorstelling. De Nederlandse Come die wil in het seizoen 1968-1969 zes stuk ken brengen. De beide andere groten zul len dan nog zeven premières brengen, drie enkelvoudige en vier in doublure, om een of twee seizoenen later eveneens tot enkelvoudigheid over te gaan. Zoveel mogelijk voorstellingen willen de grote drie geven in hun eigen steden, waar ze ook de jeugd willen zien te be reiken. Daardoor zullen ze geen tijd heb ben om zoveel naar de provincie te rei zen als nu het geval is. De leemtes moe ten worden opgevuld door de provinciale en de typische reisgezelschappen. Die moeten dan wel het recht krijgen dezelf de stukken te spelen, die ook de groten in de randstad op hun programma zetten. De drie groten houden onderling wel vast aan het exclusieve opvoeringsrecht van bepaalde stukken. De drie willen wel in de weekends eikaars schouwburgen gaan bespelen Guus Oster verweerde zich tegen mis verstanden, die naar zijn mening in de pers waren ontstaan. De grote drie wa ren niet opgeschrikt of wakkergeschud uit hun slaap om te elfder ure iets te gaan doen aan de vermolming en vergrij zing van het bestel. Ze hadden al in 1961 de toenmalige minister gevraagd enkel voudig te mogen spelen. Het was verder niet de bedoeling van de plannen om de financiële en maat schappelijke status van de grote drie- ADVERTENTIE Sptcililzaak voor prettige schoenen Haarlemi Kruisweg 42 Tel 12637 Ook Forms Nature spelers te verbeteren. Er zaten alleen ar tistieke bedoelingen voor en de wens om na al de horizontale iets aan verticale spreiding te gaan doen, waardoor ande re lagen van het volk konden worden be reikt. Dat de drie lak hebben aan de provin cie, zoals de Nieuwe Limburger schreef, was volgens Oster ook niet waar. Tot nu toe hadden ze meer in de provincie dan thuis gespeeld, ze wilden wel blijven rei zen, maar niet zo veel meer. Hoeveel voorstellingen buiten Amster dam, Den Haag en Rotterdam door ande re gezelschappen zouden moeten worden overgenomen, kon de heer Oster niet zeg gen, omdat daarvoor besprekingen gaande waren met de andere gezelschappen en de schouwburgdirecties. Ook met de uit kooporganisaties zou nu gepraat worden, omdat de laatste weken gebleken was, dat die ongerust waren. Het gevaar van de zuigkracht, die de grote drie op acteurs zouden gaan uitoe fenen, was niet zo groot, ook al was het makkelijker en bevredigender om enkel voudig te spelen. De grote drie zouden zelfs met minder spelers uitkomen en dus mensen kunnen afstoten naar andere gezelschappen. Op den duur moeten ook de regionale gezelschappen naar enkel voudige bespeling toe, aldus Guus Oster, zij kunnen ook pas verantwoord werken als ze niet doubleren. Maar als dat nu meteen zou worden gedaan, zou ongeveer de helft van alle voorstellingen wegval len, wat tot een chaos zou leiden die hij niet wil. Op een vraag over de betere program ma's, die de grote drie als het plan door gaat willen gaan brengen, zei Paul Steen bergen, dat alle soorten toneel zowel het serieuze als het absurdistische moesten blijven bestaan. „Ook de lacher tjes moeten er zijn", aldus de man, die door zijn collega Oster „de nestor van de Nederlandse toneelleiders" werd ge noemd. Geref. Kerken Beroepen te Brielle B. Slingenberg te Renswoude. Beroepen te Bodegraven (vac. C. J. Tissink) S. S. van Dijk, laatstelijk pred. in Argentinië, woonachtig te Ermelo. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Woudenberg (buitengew. wijkgem.) J. Chr. Plaat te Well en Am- merzoden; te Andijk c.a. W. A. Soesan te Eierland (op Texel). Beroepen te IJsselstein J. Vos te Rijs- sen; -te Wijk bij Heusden W. van Henne- keler te Zwartebroek. Aangenomen naar Epe (vac. W. F. H. ter Braak) (toez.) H. van Nieuwenhuize te Slikkerveer. Be dankt voor Waddinxveen (vac. J. R. Cu perus) C. van den Bergh te Oud-Beijer- land voor Lopik L. Blok te Ridderkerk; -voor Boven-Hardinxveld (2e pred. pl.) C. Vos te Gouda. Beroepen te Amsterdam-Buitenveldert (als 2e studentenpred. voor de V.U.) P. Bijlefeld te Hoogkarspel; -te Buitenpost R. Bijl te Joure; -te Zwijndrecht (vac. G. J. Hintzbergen) (toez.) C. A. Korevaar te Rotterdam-C. Bedankt voor Almelo (vac. A. J. Hovy) K.M. de Bruijn te Leeuwar- den-Huizum; -voor de ben. tot voorgan ger van de Ver. van Vrijz. Herv. te Velsen J. Appel te Enschede. Beroepen te Duisburg-Ruhrort O. J. Boumann, kand. te WanneEickel, die dit ber. ook aannam. Beroepen te Boskoop A. Hofman te Zeist; -te Kalamazoo (USA) D. Hakken berg te Dordrecht. OPPERVLAKKIG GEZIEN schijnt er de room wat af te zijn, van al die spionagegeschiedenissen en al dat gesol met geheime agenten. Er zijn er te veel en ze lijken te veel op elkaar, want het gevaar van een succesformule in de film industrie is de herhaling en de imitatie. Maar James Bond blijkt nog een attractie te zijn, waarin zonder veel risico een hoop geld geïnvesteerd kan worden, de bouw van het enorme krater-decor in „You only live twice" kostte tenminste alleen al 3.5 miljoen gulden en men kan daaruit wel ongeveer afleiden in welke orde van grootte de totale produktiekos- ten van deze nieuwste Bond-film geschat moet worden. De risiconemers zijn in dit geval weer het duo Saltzman en Broccoli die van de eerste James Bond-verfilming (007 contra dr. No") af een opvallend succes vol producententeam hebben gevormd. Harry Saltzman. van huis uit Canadees, had toen al naam gemaakt door zijn samenwerking met schrijver John Os borne en regisseur Tony Richardson, wie hij het mogelijk gemaakt had films op touw te zetten in de „angry young"-stijl als „Look back in anger", „The enter tainer" en „Saturday night and Sunday morning". Daarnaast is hij betrokken ge weest bij uiteenlopende produkties van internationale allure („The iron petti coat" met Katharine Hepburn en Bob Hope, maar ook Vittorio de Sica's „Un monde jeune") en als tegenhanger van James Bond pousseerde hij de figuur van Harry Palmer als een anti-Bond in de gedaante van de acteur Michael Caine (Van onze verslaggevers) DEN BOSCH. Zaterdag opent prins Claus in de Brabantse hoofdstad de ten toonstelling, die is ingericht ter gelegen heid van de vierhonderdvijftigste sterf dag van Jeroen Bosch. Vanaf zondag tot en met vijftien november zal het publiek in het fraaie Brabants Museum nabij de Hinthamerstraat kennis kunnen nemen van twintig vrij onbetwiste schilderijen van de Bossche meester, vijfentwintig toeschrijvingen en werken uit zijn school en talrijke tekeningen. Als bron voor wetenschappelijke verge lijking zijn ook verschillende kopieën te zien en een paar handschriften, waaron der een Middennederlandse apokalyps, Ja cob van Maerlants „Der Natueren Bloe- me" en een Ars moriendi (kunst van het sterven) uit de Haarlemse stadsbibio- theek. De expositie is qua opstelling tot in de puntjes verzorgd. De catalogus, deels in kleur, bestaat uit twee delen, de eigenlijke catalogus en een bundel studies over Bosch van vijf geleerden. De initiatiefnemer tot de tentoonstel ling, mr. Ton Franken, deelde mee, dat twee werken uit de catalogus niet zijn ge komen: de Calvaire uit Brussel is in res tauratie en een werk in het bezit van '-en Parijse markies is nog niet aangekomen. Hij sprak vooral zijn bewondering uit voor de conservators, die al het moge lijke doen om het vaak fragiele werk van Bosch in stand te houden en had begrip voor allen, die hadden geweigerd een werk uit te lenen. De schilderijen zijn opgesteld niet volgens de chronologie, maar volgens de afbeeldingen: legenden der heiligen, leven en lijden van Chris tus, moralistische werken, de Vier Uiter sten en de tekeningen. De heer Franken is als Bosschenaar trots op deze schilder, maar weet tevens, dat diens werk zijn woonplaats in belang verre overstijgt. In 1516 stierf Hieronymus van Aken, zo genoemd naar de plaats waar zijn ouders vandaan kwamen, maar zelf ge boren Bosschenaar. Het heeft hem in zijn tijd niet aan bewondering ontbroken, maar het was de bewondering die men voor een „Constigh schilder" had, die uitvoerige „drolligheden" op zijn panelen schilderde, bizarre fantasieën, die wel diepe indruk maakten, maar met andere ogen dan de onze werden gezien. De psychologie en vooral de studie in de laatste halve eeuw van het onderbe wuste heeft doen inzien, dat dromen en visioenen wellicht het meest intrigerende terrein binnen de menselijke geest vor men. Geen wonder, dat de psychologen zich op het werk van Bosch hebben ge worpen en aan de ontraadselingen weer nieuwe raadsels hebben toegevoegd. Ver klaard hebben ze hem nooit. Juist daar om blijft de studie zo belangwekkend en blijft Bosch de geesten nu meer dan ooit bezighouden. Nog een reden is hiervoor: Het werk van Bosch was gebonden aan zijn tijd, die vol verschrikkingen, angsten, maar ook toekomstverwachtingen was. Thans heet God „dood" te zijn, schuilgegaan achter de paddestoel van een atoombom. Toen ging hij schuil gchter de barre rea liteit van het middeleeuwse leven, een overgangstijdperk als het onze. Dat alles heeft ons toegankelijk ge maakt voor wellicht de wonderlijkste schilder uit de Europese cultuur, een der grootste kunstenaars niet alleen in zijn soort, maar in het algemeen voor en na hem. Het werk van Bosch wordt om zijn zeldzaamheid (veel ging reeds verloren) zorgvuldig beheerd en is bijna nooit te zien buiten de musea waar het hangt. Het heeft de Bossche organisatoren veel overredingskracht gekost om nu toch, ter gelegenheid van de herdenking, veel werk naar Den Bosch te laten komen. Het zal vooral een tentoonstelling wor den die een hernieuwde bestudering van het werk mogelijk zal maken. Binnen kort zullen we in een uitvoerige beschou wing aandacht wijden aan deze expositie. De leiding van het filmfestival van Edinburgh heeft een „Diplome of merit" toegekend aan de Nederlandse film „Sky over Holland" van John Fernhout. Het „Diplome of merit" is de enige onder scheiding die op dit festival aan films wordt verleend. Slechts een klein aantal van de vele aldaar vertoonde films komt voor deze onderscheiding in aanmerking. in „The Ipcress file" en „Funeral in Berlin". Met minder artistieke pretenties be hept is zijn partner Albert R. Broccoli die in Hollywood zijn carrière begon en sinds '52 in Engeland zijn eigen produk- tie-onderneming heeft. Warwick Produc tions, verantwoordelijk voor een reeks middelmatige actiefilms en voor een on gewone en gedurfde onderneming als de verfilming van „The trials of Oscar Wilde". Met z'n tweeën blijken zij een ideaal produktieteam te vormen als het gaat om Ian Fleming's boeken op het doek te brengen, want van die bezigheid hebben zij een Engels marktartikel ge maakt dat goed in de export ligt en dat niet minder dan de Beatles ertoe bijge- dragep heeft het aanzien van Engeland buiten de grenzen aanzienlijk te doen stijgen. Of iedere Engelsman zo blij is dat juist James Bond uitverkoren is de nationale eer in het buitenland te verdedigen, valt te betwij feleh. Nog voor de film zich van hem had meester gemaakt werd Ian Fleming aangevallen op grond van de sadistische trekken en de erotische uit spattingen in zijn „thrillers" en nu James Bond gestalte heeft gekregen in de acteur Sean Connery zijn de bezwaren tegen de nieuwe gecreëerde heldenfiguur die als agent 007 staat ingeschreven bij de Secret Service, zeker niet verminderd. Een van zijn scherpste beoordelaren was Terence Young die zelf tot tweemaal toe een film met James Bond te regisseren kreeg. „Agent 007 contra dr. No" en „From Russia with love" en die vervol gens Fleming's geestelijk kind karakteri seerde als een sadist die doodt, ook als zijn tegenstanders ongewapend zijn als een bruut die onbeschoft is tegen vrou wen en ze misbruikt in zijn spionagespel en als iemand met fascistische trekken die zich in de SS zou hebben thuisge- voeld en in ieder geval racistische ge voelens koestert. Daar Bond nooit naar een schouwburg of concert gaat en ken nelijk geen boeken leest, verklaarde Young hem tenslotte nog debiel. Geen fraai portret dus, maar wel het goed gelijkend portret van een held voor een huidige generatie die geen oorlog heeft meegemaakt en in haar argeloos heid een vaag heimwee koestert naar een wereld van gevaar en geweld. Die krijgt ze gepresenteerd in het oeuvre van Ian Fleming en in de films van Saltzman en Broccoli en al is de figuur die in dit werk tot held uitgroeit dan misschien niet debiel, hij heeft in ieder geval geen last van een teveel aan gees telijke bagage en emotioneel is hij de infantiele leeftijd nauwelijks gepasseerd. Wat grote mogelijkheden biedt, want tijd voor grafredes is er natuurlijk niet in dit soort actiefilms en ze worden overbodig gemaakt door de hoofdpersoon die te midden van doden leeft, zijn gevoelsle ven te ontnemen en hem tot een soort robot te maken die het best als een men selijk agerend, maar in wezen een ver lengstuk van het destructieve speelgoed, waarmee hij moet opereren, beschouwd kan worden. De dodelijke auto uit „Goldfinger" is in „You only live twice" vervangen door een niet minder dood en verderf rond- zaaiende helikopter en zal straks waar schijnlijk verwisseld worden voor een destructief ruimteschip, een mogelijkheid, waarop in deze laatste Bond al enigszins gepreludeerd wordt door het mis- dadigefssyndicaat „Spectre", de gepro longeerde tegenstander van Bond, ditmaal te laten optreden tegen Russische en Amerikaanse ruimteschepen ten einde achterdocht en vijandschap tussen de beide grote mogendheden te veroorzaken en te bereiken dat een vijandig treffen de aarde rijp zal maken voor het bewind van de mannen achter „Spectre". Een dergelijk misdadig plan levert na tuurlijk een royaal excuus voor kracht dadig, zo niet meedogenloos optreden en voor James Bond betekent het een vrij brief voor het onbeperkt toepassen van aan clevere breinen ontsproten vernieti gingsmiddelen. Ditmaal is Japan zijn jachtterrein en krijgt hij zijn loon voor bewezen diensten ook uitbetaald in Ja panse meisjes. De vijver met vleesetende vissen daarentegen is het loon voor de leden van de tegenpartij die er niet in geslaagd zijn Bond te doden, zodat aan weerszijden in grote overvloed slachtof fers gemaakt worden. Een hoogtepunt in de massale „killing" wordt bereikt bij de overval van Bonds mannen (bestaande uit het ondergrondse Japanse leger dat door de geheime leider „Tiger" voor dit soort eventualiteiten getraind wordt) op het hoofdkwartier van „Spectre" dat in een dode vulkaan is ondergebracht en zich tot de laatste man verdedigt voordat het geheel in een serie spectaculaire explo sies de lucht ingaat. Ditmaal regisseerde Lewis Gilbert, die recentelijk naam heeft gemaakt met „Al- fie", maar zich daarvoor met „Sink the Bismarck" en „Ferry to Hongkong" al gerubriceerd had onder de regisseurs van het spektakel. Het maakt trouwens wei nig uit in dit genre films wie er in de regiestoel zit. Bij vroegere Bond-films waren het Terence Young of Guy Ha milton die het voor het zeggen hadden, maar voor alle speciale effecten worden „units" van experts ingezet en het Bond- werk zit vol speciale effecten, zodat de taak van de regisseur tot een organise rende is teruggebracht. In een dergelijke produktie is Ken Adam de grote man. Hij maakte de produktie-ontwerpen van alle Bond-films, zorgde voor een dupli caat van Fort Knox in „Goldfinger" en ontwierp het interieur van een vulkaan voor „You only live twice" en zonder dit soort ingenieuze bouwwerken is Bond nergens. Zoals hij ook nergens is zonder zijn ingenieuze moordwerktuigen die door het publiek met instemmend gelach en waarderend gemompel begroet worden als even zovele bewijzen van blanke su perioriteit in de strijd met de Aziatische onderwereld. Als Bond een bedenksel uit Amerika was, zou men geneigd zijn te denken aan een geraffineerde propaganda of stem mingmaken, bij voorbeeld in verband met de oorlog in Vietnam. Nu agent 007 poli tiek van onbesproken huize is, kan men zich alleen maar verheugen over het feit dat psychologen films als deze beschou wen als uitlaatkleppen voor de agressie ve neigingen van de jeugd. Alle gesigna leerde agressie in het maatschappelijk le ven van thans moet dus geweten worden aan de misdadige nalatigheid van ouders die hun kinderen niet tijdig genoeg naar Bond stuurden om stoom af te blazen. Nederland 1: Het jeugdprogramma Te- lixer kreeg een wat gewijzigde opzet. Roe land Kerbosch is ervoor naar Engeland getrokken en presenteert deze aflevering onder de titel London, the swinging spot. We mogen wat rondkijken in- de hoofd stad van de beat, waar we enkele mar kante figuren ontmoeten, zoals Soul Tri nity, Geno Washington en Maxine Brown. Om half acht Levenseinde of Levensvol tooiing, een programma van Dr. F. J. G. Oostvogel over „zorgen van en zorgen voor bejaarden". Na het journaal tien minuten met Esther en Abraham Ofa- rim. Om half negen gaat Wim lbo de zangeres Jasperina de Jong inleiden, die enkele liedjes zingt. Het zijn cabaretlied jes, die de verzameltitel „van Eduard Jacobs tot Guus Vleugel" meekregen. Jasperina zingt vanavond Brief van een Dienstmeisje, 'de Franse Gouvernante, Franse les en de Bokswedstrijd. Dan Bonanza. Joe is op reis met een diligen ce. Onderweg krijgt het wrakke voertuig pech. De passagiers gaan lopen, maar het wordt een barre tocht. Bovendien wordt de man, die zich als leider op werpt, vermoord. Iedereen zoekt de da- Jasperina de Jong der temidden van het kleine gezelschap zodat het onderlinge wantrouwen groot genoeg is om ttot nieuwe moorden te leiden. Als de dader is ontmaskerd nog vijftig minuten Brandpunt. Nederland 2: Het programma op het tweede net begint om zeven uur. De NTS laat dan een Intervisiereportage zien uit Kiev, waar de finale van de strijd om de Europacup atletiek voor dames wordt gehouden. De TROS komt na het jour naal van acht uur aan bod. „De Verra der" is de titel van de aflevering van Reis naar de Bodem van de Zee. Admi raal Nelson verkeert in moeilijkheden. Zijn zuster wordt in Frankrijk door ge heime agenten ontvoerd en als gijzelaar ster gebruikt door de tegenpartij, die wil weten, waar zich onderwater-lanceerin- richtingen bevinden. De admiraal reist naar Marseille en ontmoet daar de vijand met wie hij op spectaculaire wijze weet af te rekenen. Nog tien minuten actuali teiten in Kompas. Daarna neemt de AVRO het beeld over. Ze begint met swing van het Tob Hoeke kwintet. Ver volgens een documentaire uit Noorwe gen, waarin een beeld wordt gegeven van het leven van Noorse vissers. Tot slot van de avond de Belgische confe rencier Herman 't Hart. DEN HAAG Bij de. Plaatsingscom missie eerstejaars studenten geneeskun de en tandheelkunde hebben zich tot en met 1 september respectievelijk 1973 en 435 kandidaten aangemeld. Vorig jaar waren deze aantallen 1992 en 374. In verband met het niet-behalen van het einddiploma, militaire dienst e.d. vie len dit jaar 324 en 93 kandidaten voor studie in de geneeskunde resp. tandheel kunde af. De adspirant-studenten geneeskunde werden, verdeeld over de zeven universi teiten, door de commissie als volgt ge plaatst: 243 in Groningen, 236 in Leiden, 305 in Utrecht, 234 aan de universiteit van Amsterdam, 232 aan de Vrije Uni versiteit in Amsterdam, 239 in Nijmegen en 160 in Rotterdam. De adspirant-studen ten tandheelkunde werden geplaatst in Groningen (78), Utrecht (85), Amsterdam (61) en Nijmegen (57) 61 studenten tand heelkunde moeten nog geplaatst worden. Bovendien kunnen zich nog wijzigingen in deze aantallen en in de verdeling voor doen. De definitieve plaatsing, zowel van eerstejaars geneeskunde als tandheel kunde zal niet voor half oktober bekend zijn. (Van onze correspondent) DEVENTER Erasmus-stad Rotter dam gaat twee jaar te laat de grote hu manist eren. Voor 1969 heeft men een grote tentoonstelling in voorbereiding ter gelegenheid van het 500ste geboortejaar van Erasmus. De Deventer stads-archiva- ris dr. A. C. F. Koch heeft in het stadsar chief de ontdekking gedaan, dat Erasmus niet in 1469 maar waarschijnlijk in 1467 is geboren. Over het geboortejaar van Erasmus heeft nooit zekerheid bestaan. Erasmus is in Deventer schoolgegaan bij de Broeders des Gemenen Levens. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gramm.muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Lichte koorzang. 10.00 Z.O. 135. 12.15 Le zing. 12.27 Meded. t.b.v land- en tuinbouw. 12.30 Sport. 13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Lichte gramm.muziek. 14.15 Uitlaat, programma voor twintigers. 14.55 Radio Jazz Magazine. 15.35 Ritmisch klankbeeld nr. 5. 16.00 Nws. 16.02 Sikkel en hamer. 16.15 Een wereld vol zang en dans. 17.05 Licht instrumentaal kwartet. 17.30 Radio weekj our- naal. 18.00 Nws. 18.20 Lichte muziek. 18.45 Vibrato. 19.20 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Metropole orkest. 20.40 Licht vo caal ensemble. 20.50 Henry Wood Promena de Concert. 22.00 Tien yen, (hoorspel). 22.30 Nws. 22.40 Discussie. 23.10 Amusementsmu ziek. 23.45 Filmmuziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Meditatie 7.15 Klassieke grm.muziek. 7.30 Nws. 7.32 Gewijde mu ziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn. 12.25 Marktberichten. 12.27 Med. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlich ting. 12.50 Zonder grenzen. 13.00 Vliegende schijven. 14.00 P.M. 17.00 Carionca: radio voor tieners. 18.00 Lichte gramm.muziek. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Operette muziek. 20.30 Verzoekplaten. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Lichte gramm.mu ziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Klassieke muziek. 10.00 Nws. 10.02 Opera. 11.00 Nws. 11.02 Hilver sum 3-vertissement. 11.30 Leger des Heils. 12.00 Nws. 12.03 Wegwijzers. 13.00 Nws. 13.02 Tienerama. 14.30 Ramblers Radio Re prises. 15.00 Nws. 15.02 Live! 15.30 Toer- nee. 17.00 Nws. 17.02 Sport. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer bericht. 12.45 Weense amusementsmuziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.15 Radiomatinee. 17.00 Nws. 17.10 Uitzen ding voor Veilig Verkeer. 17.35 Dansmuziek. 18.00 Nws 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paar- desport. 18.30 Franse les. 18.32 Lichte mu ziek uit 1900. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Jules de Corte. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Jazz. 21.00 Showtime. 22.00 Nws. 22.15 Dansmuziek. 23.40 Nws. (ADVERTENTIE) Speciaalzaak voor prettige schoenen Haariem Kruisweg 42 Tel 12637 Ook Forma Natura VOOR VRIJDAG NEDERLAND I 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Lond-on the swinging spot. 19.30 Levenseinde of levensvoltooiïng? docu mentaire. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Esther en Abraham Ofarim. 20.30 Jasperina de Jong. 21.05 Bo nanza. 21.55 Brandpunt. 22.45 Journaal. NEDERLAND II 19.00 Athletiek Finales Europa-Cup-Dames uit Kiev. 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Voyage to the bottom of the sea. 20.55 Kom pas. 21.05 De Rob Hoeke R B Group. 21.20 De Noorse vissers (film). 21.55 Caba ret. 22.20 Reclame. 22.25 Journaal. VOOR ZATERDAG NEDERLAND I 13.30 Automatisering. 14.00 Polemologie. 14.30 Russische les. 15.30 Nws. 15.31 Recla me. 15.34 Weekj ournaal voor slecht horen den. 15.57 Reclame. 16.00 Onder de loep. 16.20 De markthallen. 16.45 Circusvoorstel lingen. 18.45 De minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Rodeo. 19.45 De veran derende wereld. 20.16 Reclame. 20.20 Atten tie, 20.35 De parallelle wereld. 21.30 Last night of the Proms. 22.35 Onderweg.22.45 Journaal. NEDERLAND II 19.00 Atletiek finales-Europa-Cup-Heren uit Kiev. 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Coro nation street. 20.55 Het Leidszolderkabaret. 21.45 Documentaire: Look. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 21