Première van twee éénakters
in de Koninklijke Schouwburg
Neem óók
TWIN
Neem óók
TWIN
prettig rollen,
lekker roken!
Jan Mens zeventig jaar
Bosch-expositie geopend
met Brabantse zwier
VANAVOND
Schrappen VPRO-
satire gelaakt
Somber licht en komisch duister bij Schaffer
beweert,
dat hij
steeds de
meeste
vissen
vangt
Illya Kuryakin
getrouwd
Paus onderscheidt
protestant
-
MAANDAG 18 SEPTEMBER 1967
omdat hij TWIN rookt,
overdrijft natuurlijk
sterk! TWIN is alleen
een prima
halfzware shag.
Prettig om te rollen,
omdat hij lang
gesneden is. Lekker
om te roken, omdat
hij goed gemengd is.
Of U Uw vissen nu
vangt of koopt:
neem In elk geval
TWIN. U rookt er
voortreffelijk van.
Zwendel
Luchtig
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma's
C. J. E. Dinaux
Simon Koster
m&m
SWTS
„Helder zien in het donker" („White
lies" en „Black comedy")twee een
akters van Peter Shaffer. Vertaald
door Alfred Pleiter. Nederlandse pre
mière bij de Haagse Comedie op 16
september in de Koninklijke Schouw
burg, Den Haag. Regie: Carl van der
Plas. Hoofdrollen: Myra Ward, Steye
van Brandenberg. Jaap Wieringa, Gui-
do de Moor, Paula Petri, Gijsbert Ter-
steeg. Decors: Hep van Delft. Kos
tuums: Has Noordhoek Hegt.
Buster Keaton in actie.
Nederland 1. De gezamenlijke kerken,
brengen hun actualiteitenrubriek Ken
merk onder een nieuwe redactie, bestaan
de uit Wim Koole en Joop Reinboud.
Daarna VARA-ra-boem-TV. De camera
ploeg ging naar Medemblik, waar korte-
baan draverijen worden gehouden. Na het
journaal voor de laatste maal Thom Kei
ling als spelleider: de zomerquiz Tik tak
tor loopt ten einde. Verder eerst de Ame
rikaanse film „Kent U Buster Keaton"
Keaton was één van de grote filmkomie
ken uit de tijd van de stomme film. Kea
ton werkte mee aan een kleine honderd
films, maar heeft in geen enkele daar
van gelachen. Tot slot de actualiteitenru
briek Achter het Nieuws, deze keer ge
heel gewijd aan het probleem van de onge
huwde moeders.
Nederland 2. De VPRO bouwde met
twee onderdelen. Het eerste komt uit
Amerika, het tweede uit India. Eerst een
aflevering van de serie Five Americans.
Bekende Amerikanen belichten de proble
men waarmee hun land worstelt. Van
avond de schrijver Norman Mailer, die
kort na de tweede wereldoorlog zijn de
buut maakte met „The naked and the
dead". Na Amerika India. Niet lang ge
leden zagen we het tweede deel van de
film Apur Sansar, waarin het jongetje
Apu naar de grote stad trok. Aan het
slot overleed zijn moeder. De VPRO zendt
nu het laatste deel uit. De kleine Apu is
inmiddels groot geworden. Hij trouwt,
maar ook nu laat het noodlot hem niet
in de steek. Bij de geboorte van hun eer
ste kindje overlijdt zijn vrouw. Apu trekt
er opnieuw op uit. Zijn zoontje blijft al
leen achter. Na veel avonturen komt Apu
uiteindelijk bij zijn zoontje terug.
UTRECHT-DEN HAAG. Een aantal
VPRO-leden, onder wie enige letterkun
digen, heeft zaterdag een telegram ge
zonden aan de VPRO-voorzitter, waarin
zij vragen om een buitengewone verga
dering van het algemeen bestuur. Reden
zijn de recente gebeurtenissen rond het
satirisch tv-programma dat de VPRO zou
gaan uitzenden. Degenen die het tele
gram hebben ondertekend zijn verontrust
door „het feit dat de indruk wordt ge
wekt dat het programmabeleid mede
wordt bepaald door de Telegraafrel, dat
voorts naar buiten de schijn bestaat dat
beleidsverantwoordelijkheid op het per
soneel wordt afgewenteld, terwijl naar
het gevoel van de verontruste leden deze
zaak eleganter intern had kunnen wor
den afgedaan".
Ook het bestuur van de beroepsvereni
ging van creatieve televisiemedewerkers
„Groep 73" heeft intussen een telegram
verzonden, gericht aan de voorzitter van
het algemeen en dagelijks bestuur van
de VPRO. In het telegram wordt gesteld,
dat het bestuur van deze vereniging ken
nis heeft genomen van een recent pers
communiqué van de directie van de
VPRO met betrekking tot het stopzetten
van de voorbereiding van een televisie
programma.
„Door dit communiqué wordt de be
kwaamheid van een aantal uwer voor
naamste stafmedewerkers eenzijdig dis
cutabel gesteld. Wanneer het voor alle
programmaschepping onvoorwaardelijk
nodige vertrouwen tussen directie en staf
geschaad wordt is zulks betreurenswaar
dig genoeg, maar door het publiekelijk
desavoueren van medewerkers komt het
algemeen vertrouwen in de televisiema
kers in het geding. Tegen een dergelijke
actie en de daaruit blijkende mentaliteit
tekenen wij protest aan, daar zij afbreuk
doen aan de belangen van de Nederland
se televisie en het creatieve werkklimaat
(ADVERTENTIE)
DEN HAAG De schrijver Peter Shaf
fer is een enigszins aparte figuur in de
Engelse toneelwereld. Hij behoort niet tot
de mensen van de „nieuwe richting" als
Pinter, Osborne en Arden, en evenmin tot
de meer conservatieve school die in En
geland nog altijd zeer in zwang is, maar
neemt een soort middenpositie in. Hij is
een man van intelligentie en fantasie,
met een grondige kennis van de drama
tische techniek, zoals hij heeft getoond
met zijn eenakters „The private ear" en
„The public eye", in 1963 onder de titel
„Horen en zien" gespeeld door de Haagse
Comedie (die al eerder zijn „Etude voor
één hand" had opgevoerd). Het enige
stuk waaruit tot dusver is gebleken dat
Shaffer over nog andere, veel dieper-
gaande kwaliteiten beschikt, namelijk het
historische drama „The royal hunt of the
sun" over het conflict tussen katholicis
me en heidendom tijdens de Spaanse ver
overingen in Zuid-Amerika, is in ons land
helaas nog niet gespeeld.
Wel heeft de Haagse Comedie nu twee
nieuwe eenakters van Shaffer op haar re
pertoire genomen: „White lies" en „Black
comedy"; onder de nogal geforceerde
Nederlandse verzameltitel „Helder zien
in het donker" werden ze dit weekeinde
samen in de Koninklijke Schouwburg ver
toond. De eerste helft van die verzamel
titel slaat op het feit dat de hoofdper
soon in „White lies" een zogenaamde hel
derziende is, terwijl de tweede helft be
trekking heeft op de duisternis waarin
de andere eenakter zich grotendeels af
speelt.
Sophie, die zogenaamde helderziende, is
een burgerjuffrouw die zich voordoet als
een aan lager wal geraakte barones om
zo in een badplaatsje aan de Engelse kust
als kaartlegster een armzalige boterham
te verdienen. De manager van een beat-
groepje, Frank, laat haar op zekere dag
bij wijze van „vision" een door hem zelf
bedacht leugenverhaal vertellen aan de
jonge zanger Tom, aan wie de manager
zijn vriendinnetje dreigt te verliezen; van
dat leugenverhaal, opgedist terwijl Sophie
in haar kristallen bol staart, moet Tom
zo schrikken dat hij het meisje voortaan
wel uit de weg zal gaan. Maar Tom heeft
de truc dadelijk door, omdat Franks in
structies gebaseerd waren op een leugen
verhaal van Tom zelf, waarmee deze zijn
afkomst en jeugd heeft willen romantise
ren om zich daarmee de onontbeerlijke
„image" te geven. Sophie herkent in de
ze situatie een stuk van haar eigen ver
leden: ook zij heeft zichzelf en de man die
zij liefhad belogen terwille van een „ima
ge" en daarmee heeft ze haar leven ka
pot gemaakt. Ze bekent de zwendel, keert
zich tegen Frank en moedigt Tom aan,
zichzelf te zijn inplaats van een „image"
ook tegenover het meisje.
Een wat bloedarm bedenkseltje, dat
beneden het peil van Shaffers andere
werk is gebleven, zowel door de conven
tionele karaktertekening als door het wei
nig geïnspireerde en ook al zo vaak ge
hoorde gepraat over de menselijke mas
kerade, al wordt daar in dit geval het
modewoord „image" voor gebruikt. On
der regie van Carl van der Plas heeft
zelfs het fijn-genuanceerde spel van Myra
Ward de cliché-figuur Sophie niet tot wer
kelijk leven kunnen brengen en de moei
te van Steye van Brandenberg om de
jaloerse manager geloofwaardig te maken
haalde al even weinig uit. Alleen de jon
ge Jaap Wieringa kon nog enige eer be
halen aan de rol van Tom, die dan ook
het gevoeligst geschreven is.
Wat men na de pauze te zien krijgt is
van een veel luchtiger soort. „Black co
medy" is eigenlijk een moderne parafra
se van een vermaarde Chinese pantomi-
ne-scéne, „het gevecht in de donkere ka
mer", waarbij het toneel hel verlicht is
maar de acteurs zich gedragen als men-
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
Gramm.muz. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10
Actualiteiten. 8.15 Gramm.muz. (8.30-8.35 De
groenteman) 8.50 Morgenwijding. 9.00
Klankjuwelen (9.35-9.40 Waterstanden). 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen
(11.00-11.02 Nws.). 11.55 Beurs 12.00 Lichte
muz. uit Nieuw-Zeeland. 12.27 Mededelingen
.land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actuali
teiten. Nationaal programma: 12.55 Ope
ning van de nieuwe zitting der Staten-Ge-
neraal. 13.15 Troonrede. 13.40 Commenta
ren op de troonrede. 14.20 Klassieke muz.
15.20 Nws. Nationaal Programma: 15.30 De
Miljardennota en de troonrede. 16.00 Nws.
16.02 Oude liederen. 16.15 Voor de jeugd.
17.15 Gramm.muz. 18.00 Nws. 18.15 Actua
liteiten. 18.30 Promenade Orkest. 18.55 Paris
vous parle. 19.00 Muziek mozaïek. 20.00 Nws.
20.05 Licht orkest. 20.35 Licht programma.
21.50 Jazz. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten.
22.55 Oude muz. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Gramm.muz.
(7.30-7.32 Nws.). 7.55 Overweging. 8.00 Nws.
8.10 Gramm.muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de
huisvrouw 10.00 Klassieke gramm.muz. 10.45
Interkerkelijke gebedssamenkomst. 11.15
Voor de zieken. 12.00 Musette orkest. 12.18
Marktberichten voor schippers. 12.20 Voor
de landbouwers. 12.27 Mededelingen land
en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten.
12.50 Boertjes van Buuten. 13.30 Licht mu
ziekprogramma. 14.20 Schoolradio. 14.40
Licht ensemble. 15.00 Pizzicato. 17.00 Over
heidsvoorlichting. 17.10 Voor de jeugd. 18.00
Pianospel. 18.20 Uitzending van de C.P.N.
18.30 De Springplank. 19.00 Nws. 19.10 Ac
tualiteiten. 19.30 Conciliepostbus. 19.35 Vau
deville. 20.00 Klassieke muz. 21.45 Moderne
liederen. 22.00 Geestelijke liederen. 22.30
Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Dag. land! 23.15
Nijmegen in dubio. 23.45 Licht orkest. 23.55
Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Aktua. 9.10 Lichte platen.
10.00 Nws. 10.02 Pop- en cabaretprogramma.
(11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Ekspres. (13.00
Nws.). 14.00 Nws 14.02 Verzoekplaten. 15.00
Nieuws. 15.02 Mix. 17.00 Nws. 17.02-18.00
555en en 666en.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40 Weer
bericht. 12.48 Lichte koorzang. 12.55 Buiten
lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafei-
muz. 14.00 Nws. 14.03 Lichte muz. 15.00 Nws.
15.03 Volksconcert. 16.00 Nws. 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Lichte orgelmuz. 16.30 Pro
gramma voor oudere luisteraars. 17.00 Nws.
17.15 Spirituals en gospelsongs. 17.45 Engelse
volksliederen. 18.00 Nws. 18.03 Voor de sol
daten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les.
18.32 Lichte muz. 18.45 Sport. 18.52 Taalwen-
ken. 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws. 19.40 Lich
te muz. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Hand
in hand met Nederland. 20.30 Hoorspel. 21.41
Amusementsmuz. 22.00 Nws.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55
Reclame. 19.00 Kenmerk. 19.30 VARA-RA-
BOEM-TV. 19.56 Reclame 20.00 Journaal.
20.16 Reclame. 20.20 Tik Tak tor. 20.50 Kent
u Buster Keaton? (filmportret). 21.45 Achter
het nieuws. 22.45-22.50 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. in het kort. 20.01 Reclame. 20.05
Wie is Norman Mailer? (TV-film). 20.30 Apur
Sansar, (speelfilm). 22.10 Reclame. 22.15-22.30
Journaal.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
10.20-12.00 Schooltelevisie. 12.55-13.45
Prinsjesdag. 18.45 De Minimolen. 18.50 Nws.
in het kort. 18.55 Reclame. 19.00 Dodenkust
(filmimpressie). 19.10 Batman. 19.56 Reclame.
20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 In Hol
land staat een huis. 21.00 De Spookstad.
(De Wrekers). 21.50 Vanavond in Nieuws
poort. 22.30-22.35 Journaal.
NEDERLAND II
19.30 Prinsjesdag. 20.00 Nws. in het kort.
20.01 Reclame 20.05 De zoete smaak van
welvaart. 20.35 De perzikdief (speelfilm).
21.56 Reclame. 22.00-22.15 Journaal.
Het heeft me, zei Goethe eens tegen
zijn vriend Eckermann, eigenlijk nooit
veel kunnen schelen of ik nu potten bakte
of schotels. Waar het voor hem op aan
kwam was, dat men woekert met zijn
talenten. Jan Mens, die vandaag zijn ze
ventigste verjaardag viert, heeft zich met
alle mogelijkheden van zijn gaven aan
zijn schrijverschap gewijd als een be
kwaam ambachtsman en een levenswerk
opgebouwd, dat gewaardeerd wordt door
een brede lezerskring. Hij werd niet al
leen in Amsterdam geboren, hij was van
huis uit een „geboren Amsterdammer"
en hij bleef deze grote liefde trouw. „Zo
dra ik het IJ ruik," schreef hij, „het
Damrak zie met de huizen aan het water,
het carillon hoor van de Oude Kerk, weet
ik thuis te zijn". Uit dat gevoel van ver
bondenheid met het Amsterdamse volks
leven is de gehele Griet Manshande-cy-
clus („De blinde weerelt", „Het goede
inzicht", „Godt alleen d'eere" voortgeko
men.
Hij schreef historische romans („Mees
ter Rembrandt" en het aan onze polder
meester Leeghwater gewijde „Goud on
der de golven"), hij schreef ten dele
onder het pseudoniem Aart de Rode
boeiende kinderboeken, hij reconstrueerde
in een levendige verteltrant het leven van
Betje Wolff en Aagje Deken, de schrijf
sters van „Sara Burgerhart". Maar hij
is op z'n best als hij mensen beschrijft
in hun dagelijkse doen, zonder daarbij
door te dringen in diepere psychische
roerselen, mensen die hij in het leven
van alledag had waargenomen. Hij zocht
geen „paarlen poorten, noch goudgevloer-
de straten". En hij voegde daaraan toe:
„voor mij de morsige keien van de Gel
derse Kade en het donkergebeitste muur
werk van de Schreierstoren, Heer, en als
het mag George Breitner tot hemelgezel."
Realist
Jan Mens heeft de traditie van de rea
listische roman voortgezet, „eerlijk en
trouw aan de aandachtig waargenomen
werkelijkheid", zoals het geformuleerd
staat in het rapport van de jury, die in
1938 zijn debuut „Mensen zonder geld"
bekroonde met de Eerstelingenprijs van
de Uitgeverij Kosmos.
Hijzelf noemde zich een zwerver in zijn
stad: „al zwervend vergaar ik en vertel
daarvan op mijn manier. Wonderlijk, zo
vaak ik in het hart van de oude stad
mijn bezigheid vond; Monnikenstraat,
Tuinstraat, Warmoesstraat, Spuistraat,
Bloemstraat: ze hangen als goede herin
neringen in mijn geheugen. Mijn wonen
de eerste jaren van mijn „houwelijck"
op de Lauriersgracht in het hartje van
de Jordaan, het stemt tot weemoed als ik
er aan terugdenk". In zijn autobiografi
sche roman „Koen" en „Op liefde's
lichte voeten", in zijn „Amsterdam, Pa
radijs der herinnering", heeft men kunnen
lezen hoe levendig die Amsterdamse jeugd
in hem nawerkte.
Populair
Jan Mens
Dezer dagen verscheen van Jan Mens
bij Kosmos in Amsterdam een trilogie
over het verhaal van Marleen. Deze uit
gave, die als titel heeft „De kleine waar
heid" omvat „Marleen", „Het heldere
uur" en „Het kleine verschil", van welke
boeken reeds herdrukken verschenen wa
ren.
Wie Mens een populair schrijver noemt
geeft hem de eer die hem ruimschoots
toekomt. Zijn boeken werden stuk voor
stuk vele malen herdrukt. Er moest dus
iets in zijn werk zijn dat op een bijzon
dere manier weerklank vond. Dat „iets"
is zijn eenvoud, zijn eerlijkheid, die er
zich niet om bekommerde of hij potten
of schotels bakte, of datgene wat hij
schreef wel of niet van een hoog kunst
gehalte was.
„Er zijn zwaluwen, er zijn mussen: wie
zijn de gelukkigste onder Gods goede he
mel?", vroeg hij zich, het antwoord sug
gererend, in een autobiografische aante
kening af. Mus dan wel zwaluw, hij heeft
zijn uitgebreid lezerspubliek veel mense
lijks geboden. Hij zal als zeventigjarige
de pen nog wel niet neerleggen. Dirk Cos-
ter herinnerde hem destijds aan Goethe's
uitspraak: „bilde Künstler, rede nicht".
Mens hééft „gebildet". Hij heeft zich af
zijdig gehouden van het litteraire leven,
hij heeft niet „geredet", hij deed zijn
werk. En ziedaar een oeuvre, waarvoor
velen, zeer velen hem dankbaar zijn.
David McCallum, beter bekend als
Illya Kuryakin uit de televisieserie „The
Man from Uncle", is op Long Island in
het huwelijk getreden met Katharine E.
Carpenter. Het huwelijk werd voltrokken
in de Lutherse kerk van Valley Stream.
Honderden luidruchtige tieners verdron
gen zich rond de kerk ondanks het slechte
weer. Krijsende meisjes vertrapten de
beplanting rond het kerkje. Slechts weini
gen zagen McCallum, die een kwartier
voor het begin van de plechtigheid een
zijdeur werd binnengeloodsd.
McCallum's collega Robert Vaughn (Na
poleon Solo) kwam wel gewoon bij de
hoofdingang aan.
sen die zich in volslagen duisternis be
vinden. Shaffer gebruikt hetzelfde uit
gangspunt voor een reeks kolderieke ta
ferelen met een groep mensen die in een
pikdonker beeldhouwers-atelier eikaars
aanwezigheid horen maar niet zien ter
wijl het schouwburgpubliek heel goed kan
zien hoe zot ze zich gedragen omdat wat
voor de spelers „donker" is, „licht" is
voor de toeschouwers, en omgekeerd. Het
is een allergekste vertoning, die absoluut
niets om het lijf heeft, maar waarvan het
effect bijzonder komisch is.
Te meer omdat er met grote mimische
en zelfs gymnastische vaardigheid, en
zonder angst om de grenzen van het ka
rikaturale te overschrijden, wordt geak-
teerd. Het is een en al onverbloemde
klucht, wat hier onder speelse regie van
Van der Plas ten beste wordt gegeven
door Myra Ward, Steye van Brandenberg,
Gijsbert Tersteeg, Guido de Moor, Inge
borg Elzevier, Paula Petri en Frans van
der Lingen maar wie niet bang is voor
een beetje kolder kan er enorm veel ple
zier mee hebben. En, als hij onder 't
lachen goed oplet, ook nog diep respect
bij zich voelen opkomen voor de uitzon
derlijke lichaamsbeheersing die bij dit
soort clownerie van de spelers wordt ver
eist.
woordigers van de vele landen vanwaar
stukken voor deze tentoonstelling zijn
afgestaan, afgevaardigden van het depar
tement van Onderwijs en Kunsten en
directieleden van verscheidene musea uit
binnen- en buitenland.
Burgemeester Lambooy sprak er zijn
blijdschap over uit het prinselijk paar
voor de tweede maal in Den Bosch te
kunnen begroeten. De eerste maal in 1965
als verloofd paar, en nu als gelukkige
vader en moeder van een zoon, „die ons
alleen wat heeft verbaasd, misschien ook
wat teleurgesteld, toen hij zelfs niet een
beetje wilde huilen toen hij juist veertien
dagen geleden werd gedoopt. Wij hadden
zo graag zijn stem gehoord", aldus mr.
Lambooy.
Mejuffrouw dr. M. A. M. Klompé, mi
nister van Cultuur, Recreatie en Maat
schappelijk Werk, verrichtte de opening
na een inleiding op het werk van de
meester door professor dr. J. Bruyn,
hoogleraar aan de Gemeentelijke Univer
siteit van Amsterdam. Zij vestigde er de
aandacht op dat dit de eerste grote ten
toonstelling is van een naoorlogse reeks,
die buiten de randstad Holland wordt
gehouden. Des te opmerkelijker is. dit feit
omdat het plan voor de tentoonstelling in
eerste aanleg uit de burgerij is voortge
komen. Zij huldigde daarvoor in het bij
zonder mr. T. Frenken, secretaris van de
Stichting Jeroen Bosch Expositie.
De tentoonstelling trok zondag de
eerste dag van openstelling voor het pu-
biiek 2.500 bezoekers.
De tentoonstelling is gemakkelijk te
vinden doordat de route met grote rode
pijlen is aangegeven. De toegangsprijs
bedraagt 3,- overdag en 2.- 's avonds;
personen onder achttien jaar 1.50. Ge
combineerde treintoegangsbiljetten met
reductie zijn op de meeste stations ver
krijgbaar.
De catalogus kost 12.50, een bijbe
horend deel met verscheidene inleidingen
over het werk van de meester 6.-.
ALKMAAR. De protestantse schrijver
Anthony van Kampen heeft zondagmid
dag in het gemeentehuis van Bergen uit
handen van pastoor A. van der Stadt een
pauselijke onderscheiding ontvangen.
De schrijver is ridder in de orde van
Sint-Sylvester geworden. Hij heeft deze
voor een protestant unieke onderscheiding
gekregen in verband met zijn actie voor
de leprozenkolonie van pater Jan de Vries
in het Amazonegebied.
Van Kampen heeft na een bezoek aan
Brazilië via publikaties in Nederlandse
kranten ruim 150.000 ingezameld voor de
melaatsen. Hun ellende inspireerde hem
ook tot het schrijven van een roman.
Prinses Beatrix en prins Claus hebben toe
stemming gegeven de nieuw te bouwen
kliniek van pater De Vries naar prins
Willem-Alexander te noemen.
(Van een onzer redacteuren)
DEN BOSCH. Met Brabantse zwier
is zaterdag in aanwezigheid van prins
Claus en prinses Beatrix in 's-Hertogen-
bosch de Jeroen Bosch-tentoonstelling ge
opend, die de hoofdstad van Noord-Bra
bant tot en met 15 november in haar ban
zal houden. Onder de genodigden, die
zaterdagmiddag in de stadsschouwburg
werden verwelkomd door mr. J. A. de
Roy van Zuydewijn, voorzitter van de
Stichting Jeroen Bosch Expositie en de
burgemeester van Den Bosch, mr. R. J. J.
Lambooy, waren diplomatieke vertegen-