Bunuels Dagvlinder: een niet
te ontwarren mengeling van
dagdromen en werkelijkheid
UITGAAN IN HAARLEM
DANSSCHOOL
T. GRIEK
ramma s
s i m
Si>®!
VANAVOND
Filmseizoen begon
bij Bioscoopbond
Schorsing
Kleywegt
opgeheven
EERSTE PTT-
EXPOSITIE
VRIJDAG 22 SEPTEMBER 1967
17
Masochisme
S"ortgenó
Dubbelleven
Frustraties
Charles Boost
VPRO erkent beleidsfout,
Mercurius niet tevreden
T
SMaandelijkse concerten rond het werk
van 8 verschillende componisten,ziedaar
de Kamermuziekserie'67/68, welke u wordt
aangeboden door het Concertgebouw Haarlem
in samenwerking met de Omroepvereniging VPRO.
Zeer bijzondere concerten, want de kamermuzïekwerken
die zullen worden uitgevoerd zijn slechts zelden te beluisteren.
Zij stellen namelijk aparte eisen aan de ensemblevorming.
Eisen, waaraan thans kan worden voldaan door
enerzijds een speciale samenstelling van elk
«tanAm** ««ba afzonderlijk coucertprograuuiia,
anderzijds door het bijeenbrengen
van het vereiste aantal instrumentalisten
binnen een variabel ensemble.
Dit "muziekkollektief' bestaat uit:
de pianisten Miep van Luin, Ans Bouter,
Sas Bunge en George van Renesse,
de bas Pierre Mollet,
het Amsterdams Strijkkwartet,
f het Amsterdams Pianokwartet en
het Nederlands Blazersensemble.
Tezamen leveren zij een doorbraak
van het "ijzeren repertoire"
waarvan u niet weinig zult genieten.
Coupon
Aan het OTiSeïlSGEBOTW HRBNLEBK
Ondergetekende ontvangt gaarne nadere informaties
over de Kamermuziekserie'67/68 en de verschillende
mogelijkheden om zich daarop te abonneren
Naam
Adres.
Woonplaats.
De radio geeft zaterdag
met
kleurentelevisie
21 sept, t m 1 okt.
T elevisieprogramma's
s\ ri l' MM A' y
KO
ADVERTENTIE
AMSTERDAM. De meest opzien
barende film van het ogenblik en een van
de films, waarmee men het bioscoop
seizoen als geopend kan beschouwen, is
ongetwijfeld „Belle de jour" van Luis
Bunuel, die onlangs in Venetië de hoogste
onderscheiding kreeg en dat zeker niet
als een soort troostprijs aan een in het
vak vergrijsde filmer, aan wie zo nodig
wat goed te maken was. Hoewel dat niet
zo vreemd zou zijn geweest. Want on-
dankt zijn vrij grote produktiviteit („Belle
de nuit" is zijn zevenentwintigste film)
is Bunuel weinig lastiggevallen met film
prijzen. Wat dan weer opmerkelijk is,
omdat hij weliswaar nooit een bij het
publiek populaire regisseur is geweest,
maar vooral de laatste jaren aanbeden
werd door een vanuit Parijs (Cahiers du
cinéma) geleide aanhang. Zijn bewonde
raars vereerden hem vooral om de konse-
kwente houding in zijn werk, dat bij her
haling gebaseerd was op het thema van
's mensen geringe mogelijkheden om zich
ten volle te ontplooien. De maatschappij
met al haar taboes, overgeleverde wet
ten en vooroordelen en vooral de kerk, die
met dreigementen van hel en verdoemenis
de gelovigen verbood vrij en ontspannen
het leven en de liefde te genieten, waren
volgens Bunuel de voornaamste oorzaken
van een op erotisch gebied gefrustreerde
samenleving, waarin de mens verhinderd
wordt zich compleet te manifesteren.
IN VENETIË heeft de beminnelijke, nu
67-jarige Spanjaard verklaard, dat „Belle
de jour" zijn laatste film zou zijn en als
in een soort testament heeft hij in deze,
in herfstachtige tinten gemaakte kleuren
film zijn levenslang beleden overtuiging
nog eens nadrukkelijk vastgelegd. Stof
voor dit afscheid vond hij in een veertig
jaar oude roman van Joseph Kessel,
waarin de voor die tijd schokkende ge
schiedenis verteld werd van een vrouw
uit de betere Parijse kringen, die, onbe
vredigd in haar huweljk, als prostituée
gaat optreden in een gesloten bordeel met
deftige clientèle. Omdat ze alleen maar
een paar uren 's middags aanwezig kan
zijn, noemt madame Anaïs, de eigena
resse van het bordeel, haar Belle de jour,
wat niet onaardig in het Nederlands ver
taald is door Dagvlinder.
Het is een kolfje naar Bunuels hand
om de onvoldaanheid van Sévérine, in
haar huwelijk met een bekend Parijs chi
rurg, uit de doeken te doen. In de ope
ningsscène, die later een droom van de
jonge vrouw (Cathérine Deneuve) blijkt
te zijn, wordt Sévérine al dadelijk op last
van haar man door kbetsier en palfrenier
van het rijtuig, waarmee ze een uitstapje
in de vrije natuur maken een bos in ge
sleept, vastgebonden aan een boom en ge
geseld, waarna een der mannen toestem
ming krijgt haar te overweldigen. Als be
gin van een film is die scène wat de
Amerikanen een „eye-opener" noemen,
maar de daaropvolgende beelden, die uit-
wjzen dat de vrouw gedroomd heeft en
(ADVERTENTIE)
Goud - ^lloer - Slorlogeo - jCeltumcpieet
Gr. Houtstraat 6, Haarlem, Tal. 02500-10616
Luis Bunuel regisseert „Dagv
(Belle de jour).
dat haar man allesbehalve een bruut is,
verklaren de krachtdadige inzet van de
film. Sévérine droomt, en niet alleen sla
pend, maar ook overdag, van haar maso
chistische verlangens die spelen met de
gedachte overweldigd en vernederd te
worden. Het is een aspect van haar lief
deleven, waarover zij niet durft te praten
en waaraan haar man in geen enkel op
zicht tegemoet komt. Haar terughoudend
heid in bed, waarmee zij hem tracht te
provoceren tot geweld, ontmoet bij hem
slechts begrip en consideratie en hoewel
Sévérine haar man aanbidt, dwingt haar
aanleg haar tot een fatale stap. Als zij
toevallig hoort over het gesloten huis van
madame Anaïs, gaat zij zich op dat adres
aanmelden en wordt zij in korte tijd
bijzonder populair bij de verwende be
zoekers. Zo vindt het ogenschijnlijk vol
maakte huwelijk van Sévérine zijn com
pletering in het chique bordeel.
Een eerste complicatie in dit dubbel
leven ontstaat, als een huisvriend die
haar altijd al met zijn attenties heeft las
tig gevallen een klant van madame Anaïs
blijkt te zijn en een tweede, nog ernsti
ger, verwikkeling doet zich voor als een
van Sévérines vaste bezoekers, een Spaan
se gangster, jaloers wordt op de andere
man in haar leven en vanuit een hinder
laag op de dokter schiet. De schoten zijn
niet dodelijk, maar Sévérines echtgenoot
raakt er blind door en moet, voor het
leven verminkt, zijn dagen in een rol
stoel doorbrengen. Dat hij op het eind
van de film onverwacht en kwasi-genezen
opstaat uit het ziekenwagentje, kan erop
wijzen dat zelfs de bordeelscènes en het
drama met de gangster onderdeel hebben
uitgemaakt van de dagdromen van de
vrouw, die nu zelf genezen van haar per
verse neigingen een volmaakter huwe
lijksleven tegemoet gaat.
(Van onze filmcriticus)
AMSTERDAM Een persborrel bij de
Bioscoopbond, waar Bondsdirecteur J. G.
J. Bosman een overzicht van de stand
van zaken geeft en een vluchtige blik in
de toekomst werpt, is meestal het offi
ciële begin van het bioscoopseizoen. Maar
zoals de heer Bosman opmerkte, het sei
zoen is dit jaar eigenlijk tijdens de Film-
week Arnhem begonnen en niet alleen in
Arnhem, maar ook in de bioscopen die
gelijktijdig met enige succesnummers uit
Cannes als „Blow up" van Antonioni,
„Accident" van Losey en „Hou de trei
nen in het oog" van Jiri Menzel min of
meer de wind uit Arnhems zeilen haal
den. Maar dat vond de Bondsdirecteur
een pittige vorm van concurrentie die hij
van harte toejuichte, evenals andere vor
men van activiteit als de bouw van nieu
we theaters of de modernisering van be
staande bioscopen, waaruit kon blijken
dat het bedrijf niet bij de pakken neer
zat, maar het beste probeerde te maken
van de bestaande situatie.
De meest succesvolle film uit het afge
lopen seizoen, zo berichtte de heer Bos
man nog even, was „Samen uit, samen
thuis" geweest, terwijl van onze nationale
produktie Haanstra's „De stem van het
water" een vierde plaats op de ranglijst
van bioscoopsuccessen uit '66/'67 innam,
wat nog altijd betekende dat de film
600.000 tot een miljoen bezoekers had ge
trokken.
Van de belangrijke premières die voor
het komende seizoen genoteerd stonden,
waren er al enige in vertoning gekomen,
zoals de nieuwe James Bond, „A man for
all seasons" van Fred Zinnemann die de
ze week in Kriterion is ingezet en Luis
Bunuel's „Belle de jour", waarover op
deze pagina meer. Verder konden ge
noemd worden een nieuwe film van Ro
man Polanski, „Luv" van Clive Donner,
„De getemde feeks" van Franco Zeffirel-
li die de volgende week al begint te draai
en, „Au hasard Balthazar" van Robert
Bresson, „Dutchman" van Anthony Har
vey, „Doctor Dolittle" van Richard Flei
scher, „Thoroughly modern Millie," een
musical van George Roy Hill, een nieuwe
Godard en een nieuwe Tsjechische film
Ewald Schorms „Moed
Want van het begin van zijn film af
vermengt Bunuel droom en werkelijkheid
op een wijze die bij elke sequense de
mogelijkheid van een dubbele interpre
tatie openlaat. Deze constructie werkt in
zover niet verwarrend, waar de film ook
als één doorlopende intrige gezien kan
worden en zich dan voordoet als een
romantisch verhaal met sterk erotische
„Einlagen", dat men zich beter een halve
eeuw of langer terug zou kunnen denken
dan spelend in onse „verlichte" tijd. Maar
Cathérine Deneuve, die in „Repulsion
van Roman Polanski ook al een gefrus
treerde jonge vrouw moest spelen, draagt
duidelijk minirokken en gedraagt zich
verder als een moderne vrouw en ook dat
aspect van de film is misschien door
Bunuel beklemtoond om duidelijk te
maken, dat er ook nu nog mensen leven
onder de druk van een overgeleverde en
verouderde moraal, die zich nog altijd
niet ontworsteld hebben aan opvattingen
en voorschriften die verminkend werken
op hun emotionele leven.
De VPRO-directie heeft bekend ge
maakt dat de schorsing van de heer A
Kleywegt, hoofd van de televisiedienst.
met ingang van heden opgeheven. De
vakbond „Mercurius" heeft echter van de
directie verlangd, dat zij de schorsing
van het televisiehoofd zou intrekken of
achteraf ongedaan maken. De directie
meende echter hiertoe niet te moeten
overgaan. „Mercurius" heeft de juridi
sche dienst van het NVV verzocht te be
kijken in hoeverre de VPRO-directie als
nog langs gerechtelijke weg tot het ne
men van de verlangde maatregelen kan
worden gebracht.
„De directie van de VPRO maakt be
kend dat haar na besprekingen met het
personeel is gebleken dat het verontrus
ting heeft gewekt dat enkele medewer
kers van de VPRO door haar publieke
lijk in gebreke zijn gesteld. De directie
heeft het personeel medegedeeld dat zij de
publikatie van dit onderdeel van haar op
15 september uitgegeven communiqué
betreurt en verzekerd dat in de toekomst
een dergelijke procedure zal worden ver
meden", aldus een mededeling van de
VPRO.
In het communiqué van 15 september
had de VPRO onder meer gezegd dat bij
de voorbereidingen van een satirisch
proefprogramma „de met een directe
verantwoordelijkheid belaste VPRO-me-
dewerkers niet bij machte bleken die
waarborgen te scheppen, welke voor een
dergelijk programma onmisbaar zijn".
Het officiële communiqué, waarin de
VPRO-directie haar beleidsfout toegeeft,
is tot stand gekomen nadat de vakbond
„Mercurius" en de VPRO-groepsraad
daartoe hebben aangedrongen.
Zauberflöte. De Amsterdamse operaso
praan Christine Deutekom is naar New
York gereisd, waar zij bij de Metropoli
tan Opera van New York zal optreden.
Zij zal er de rol van Koningin van de
Nacht in Mozarts „die Zauberflöte" zin
gen.
TENTOONSTELLINGEN.
Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62)
Permanente tentoonstelling van wer
ken uit de Haarlemse school van de
16de tot en met de 19de eeuw, waar
onder Hals' meesterwerken. Dagelijks
van 10 tot 17 uur, zon- en feestdagen
van 13 tot 17 uur.
Vishal (Grote Markt): Expositie „Eigen
wereld van 12 vrijetijdsschilders". Da
gelijks van 10 tot 17 uur en op zondag
van 13 tot 17 uur. Tot 16 oktober.
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 19):
Permanente expositie van oude religi
euze kunst, schilderijen, middeleeuwse
beeldhouwwerken, handschriften en
kunstnijverheid. Dagelijks, behalve
maandag, geopend van 10 tot 12.30 uur
en van 13.30 tot 17 uur. Tot 1 novem
ber dagelijks van 10-12.30 uur (behalve
maandag) en 14-17 uur (op zondag 14-
17 uur): Tentoonstelling van werken
uit het Aartsbisschoppelijk Museum
van Utrecht.
Teylers Museum (Spaarne 16): Perma
nente expositie van schilderijen, fossie
len, mineralen en historische natuur
kundige instrumenten. Geopend op
werkdagen, behalve maandag, van 10
tot 17 uur. De eerste zondag van de
maand van 13 tot 17 uur.
De Waag (Hoek Spaarne-Damstraat)
Expositie van schilderijen, gouaches
en tekeningen van Rie van Goor en
beeldhouwwerken van W. Jonker Dage
lijks van 13 tot 17 uur. Tot 1 oktober.
Galerie-t (Bakenessergracht)Expositie
van schilderijen, aquarellen, tekeningen
en gouaches van Hans Wiesman. Dage
lijks van 11 tot 17 u„ ou woensdag ook
van 20 tot 22 u. en op zondag van 13
tot 17 u. Tot 15 oktober.
ADVERTENTIE
Zijlweg 49 - Haarlem - Telefoon 14441
U kunt nog inschrijven.
Dinsdagavond beginners 20-30 jr., vrijdagavond beginners scholieren (alleen heren)
Bij de clubs zilver en goud nog dames en heren.
Voor oud-leerlingen a.s. zondagavond gezellige soirée. Aanvang 8.00 uur.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Gramm. muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws.
8.10 Gramm. muziek. (8.30-8.35 Van de voor
pagina, persoverzicht). 9.35 Waterstanden.
9.40 Nationale Brass Band. 10.00 Gevari
eerd programma. (11.00 Nws.) 12.15 Voor nu
en later. 12.27 Mededelingen land- en tuin
bouw. 12.30 Sport. 13.00 Nws. 13.10 VARA-
Varia. 13.15 Tijd voor teenagers. 14.15 Uit
laat. 14.55 Jazz. 15.30 Vragenvuur. 15.40 Vo
gels. 16.00 Nws. 16.02 Sikkel en hamer. 16.15
Opera. 17.10 Electrisch orgelspel. 17.30 Ra
dio weekjournaal. 18.00 Nws. 18.20 Licht or
kest. 18.45 Salonorkest. 19.10 Gramm. muziek
19.20 Promenade orkest. 20.00 Nws. 20.05
Het lawaai van Schiphol (radiodebat). 22.30
Nws. 22.40 Gramm. muziek. 23.10 Gramm.
muziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Klassieke
gramm. muziek. 7.30 Nws. 7.32 Gewijde mu
ziek. 7.55 Overdenking. 8.00 Nws. 8.10 Djinn
18.30-8.32 Nws). 12.25 Marktberichten. 12.27
Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Nws
12.40 Overheidsvoorlichting. 12.50 Zonder
grenzen. 13.00 Vliegende schijven. 14.00 Fa
milieprogramma. 17.00 Voor tieners. 18.00
Gramm. muziek. 19.00 Nws. 19.10 Actuali
teiten. 19.30 Operette. 20.15 Amusementsmu
ziek. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45
Goal..! 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Klassieke gramm. muziek.
10.00 Nws. 10.02 Opera. 11.00 Nws. 11.02
Klassieke gramm. muziek. 11.30 Leger des
Heils. 12.00 Nws. 12.02 Wegwijzers. 13.00
Nws. 13.02 Tienerama. 14.00 Nws. 14.02 Tie-
nerama. 14.30 Ramblers Radio Reprises
voor elke dag."i5.00 Nws. 15.02 Modern amusement. 15.30
Muzikale zwerftocht. (16.00 Nws.) 17.00 Nws.
17.02-18.00 Sport.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer
bericht. 12.45 Lichte muziek. 12.55 Buiten
lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.15 Radio
matinee (14.00 en 15.00 Nws.). 17.00 Nws.
17.10 Quiz. 17.35 Lichte muziek. 18.00 Nws.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport.
18.30 Franse les. 18.32 Dansmuziek.
ADVERTENTIE
geopend van 10-17 uur en 19-22.30 uur
zondagen 10-17 uur toegang f3.-
speciaal Trein-Toegangsbiljet met 3x reduktie I
verkrijgbaar op 140 N.S.-stations J
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
10.20-12.00 Schooltelevisie. 18.45 De Mini-
molen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00
Kleuren: De koninklijke paleizen van Enge
land (filmdocumentaire). 19.56 Reclame. 20.00
Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 De Forsyte
Sage (TV-film). 22.00 Achter het nieuws,
23.00-23.05 journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. in het kort. 20.01 Reclame
20.05 Igor Strawinsky (TV-portret). 20.40
Hulp en Heil: een gesprek over neerslachtig
heid. 20.50 De Lucy show. 21.15 Eén van hen
heet Brett (documentaire). 21.45 Attentie
22.10 Reclame. 22.15-22.30 Journaal.
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
13.30-15.00 Teleac: 13.30 Automatisering
14.00 Polemologie. 14.30-15.00 Russische les
15.30 Nws. in het kort. 15.31 Reclame. 15.34
Weekjournaal (voor slechthorenden). 15.57
Reclame. 16.00 Klokke Vier (familiemagazi
ne). 16.50 Narretje Notedop. 17.00-17.30 Va-
bebo: (jeugdcircus). 18.45 De Minimolen
18.50 Nws in het kort. 18.55 Reclame. 19.00
De Flintstones. 19.25 Openlucht-circus. 19.56
Reclame. 20.00 Buiten de stad (film.
20.30 Een avond met Wim Sonneveld. 21.40
Doeve zelf. 22.45-22.50 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. in het kort. 20.01 Reclame
20.05 Dick van Dyke. 20.30 Denkend aan
Holland zie ik breede rivieren traag door
oneindig laagland gaan. 20.55 AVRO's Tele-
vizier. 21.20 Opera-aria's. 22.20 Reclame
22.25-22.40 Journaal.
Cruquius Museum (Crquiusweg, Heem
stede): Historische stoommachines en
maquette van Nederland met water
standen en overzicht ramp 1953. Dage
lijks geopend van 9 tot 17 uur. Op zon
en feestdagen gesloten.
Gemeentehuis Overveen (Bloemendaal-
seweg 158): Expositie van schilderij
en, aquarellen, tekeningen, grafiek,
plastiek en edelsmeedwerk van Bloe-
mendaalse kunstenaars. Dagelijks, ook
op zondag geopend van 14 tot 17 uur.
Tot 8 oktober.
TONEEL.
Zaterdag 23 september, Stadsschouwburg
20 uur: Nederlandse Comedie met „Het
flauwgevallen paard" van Frangoise Sa-
gan (landelijke première) Regie: Fons
Rademakers. M.m.v. Mary Dresselhuys
Guus Oster, Petra Laseur, Jules Croi-
set, Gerard Schild, Rudolf Lucieer, A-
gaath Meulenbroek en Jan van Rooyen.
Zondag 24 september, Stadsschouwburg,
20 uur: Toneelgroep Centrum met „Vol-
pone" van Ben Jonson, (landelijke pre
mière,). Regie: Guus Hermus. M.m.v.
B. Dekker. Margreet Heemskerk, Peter
Aryans, Ton van Duinhoven, Guus Her
mus, Wim van der Heuvel, Dries Krijn,
Piet Romer, Allard van der Scheer en
Lou Steenbergen.
Woensdag 27 september, Stadsschouwburg
20 uur: De Haagse Comedie met „Zo
is het (of zo lijkt het)" van Luigi Pi
randello. Regie: Joris Diels en Wim van
Rooij. M.m.v. Ida Wasserman. Ko van
Dijk, Georgette Hagedoorn, Eric van
Ingen, Do van Stek, Leo de Hartogh,
Anne-Marie Heyligers, Kees Coolen, An
nie Leenders, Louis Borel, Nanni Ver
meer, Dolf de Vries, Anne Oostveen,
Jan Grefe, Maria Stiegelis, Jan Veelo,
en Reinier Heideman.
AMATEURTONEEL
Donderdag 28 september, Stadsschouw
burg, 20 uur: De Lionsclub met „Het wit
te schaap van de familie", van L. du
Gardepeach en Ian Hay. Regie: Wim
Paauw.
PANTOMIME
Maandag 25 september, Stadsschouwburg,
20 uur: Pantomine-optreden van Rob van
Reyn en het gezelschap „Carrousel".
MUZIEK
Vrijdag 22 september. Minervatheater
(Heemstede), 20 uur: Concert door het
Noordhollands Philharmonisch Orkest
o.l.v. Henri Arends. Soliste: Vera Beths
(viool). Programma: Bartók, Mendel
sohn en Beethoven.
Dinsdag 26 september. Sint Joseph Kerk
(Jansstraat), 20 uur: Hendrik Andries
sen-concert door de organist Albert de
Klerk. M.m.v. het Ned. Kamerkoor
o.l.v. Felix de Nobel. Programma
Troisième Corale, Passacaglia, Missa
in Vesto Assumptiolis, Beacae' Mariae
Virginis, Interlude en Sonata da Chiesa.
Donderdag 28 september, Grote of Sint
Bavokerk, 15 -uur: Orgelconcert door
Piet Kee. Programma: Sweelinck, J. S
Bach, Jehan Alain, Ludwig Lenel, Ma
rius Monnikendam.
Operette
Vrijdag 29 september, Stadsschouwburg,
20 uur: De Hoofdstad Operette met
„Wiener Blut" van Johan Strauss. Re
gie: Walter Kochner. M.m.v. Antoni
Wink, Ava Landqvist, Lizz Schöffmann
Claire Clairy, Antonia Galli, Herman
Valsner, Rudolf Vogler, Fritz Silber
bauer, Franz Stanner en Karl Frey.
V olksuni versiteit
Vrijdag 22 september, Coornhertlyceum,
20 uur: Pianorecital door Sas Bunge
Programma: Scarlatti, Haydn en Albe
niz. Voorts het muzikaal-cabaret „Tie
relya.. van Sas Bunge. M.m.v. Herman
van Veen, Laurens van Rooyen en Stans
Mook.
Vrijdag 29 september, Frans Halsmuseum
20 uur: Lezing door Dr, A. L. Constandse
over „Achtergronden van het huidige
wereldgebeuren".
Lisserbrug), 11 uur: Witviswedstrijd ten
bate van 't Koningin Wilhelmina Fonds
georganiseerd door de Hengelsport Ver
eniging „Haarlem".
Woensdag 27 september, Concertgebouw,
20 uur: Concert door de Zangvereniging
„De stem des volks", o.l.v. Dick Dekker.
Programma: Handel, Semele.
Woensdag 27 september, De Ark, (Nieuw
Heiligland), 20.30 uur: Optreden van Elly
Nieman en Rikkert Zuiderveld.
Donderdag 28 september, Concertgebouw,
20 u.: Bata-Internationaal. Concert. M.m.v.
Ramses Shaffy, Liesbet List, de Boy's
Big Band o.l.v. Theo Loevendie en een
modeshow.
Linnaeushof (Bennebroek). Tot oktober:
openluchttentoonstelling van voorj aars-
en zomerbloemen.
DIVERSEN
Zaterdag 23 september, Ringvaart (bij de
Nederland I. De VARA begint ook met
een met kleurentelevisie. Ze doet dat net
als de AVRO gisteren met een buiten
landse serie. Het is een programma van
de Britse televisie over de koninklijke
paleizen in Engeland. De camera's laten
het interieur te zien van bijv. Bucking
ham Palace en Windsor Castle en de
commentatoren vertellen er historische
wetenswaardigheden bij. Na het journaal
van acht uur de derde aflevering van
the Forsyte Saga. De familie Forsyte
weet de deftigheid niet helemaal te be
waren, want de vrouw van een hunner
wordt verliefd op een vreemde man. De
avond is met dit vervolgverhaal vrijwel
om. Alleen nog een uitzending van Ach
ter het Nieuws, geheel gewijd aan de
rassenon-lusten, die Amerika de afgelopen
zomer teisterden.
Nederland 2. De NCRV gaat verder met
het derde deel van de uitstekende serie
over Igor Strawinsky. In de aflevering
van vanavond dirigeert de meester Apol-
lon Musagete voor de bandopname, waar
bij het New York City Ballet zal dan
sen. Tien minuten daarna overpeinzing.
De onlangs niet synchroon lopende film
over het werk van de geestelijke ver
zorging in het psychiatrisch ziekenhuis
Hulp en Heil wordt nu uitgezonden. Daar
na Lucy, die een oude vriend gaat hel
pen, die in geldnood zit. Voordat Attentie
de avond afsluit nog een documentaire
van Nico Bogaard. Onderwerp is de ver
zorging van de slachtoffertjes van Sof te-
non.
(Van onze correspondent)
DEN HAAG De PTT, die in het buiten
land al jaren aan de weg timmert, gaat
ook in het binnenland meer aan propa
ganda doen. Maastricht krijgt de primeur
van de eerste posterijententoonstelling die
onder de naam „Micro en Macro" van
30 september tot en met 8 oktober in
het Limburgs provinciaal museum voor
kunst en oudheden „Bonnefanten" zal
worden gehouden.
Het bijzondere stempel van af
wijkend ovaal formaat en moderne
vormgeving, dat op de posterijen
tentoonstelling in Maastricht te
krijgen zal zijn.