DE ZILVEREN HAMER Volmaakt gelukkig 48 pet; volkomen ongelukkig 3 pet rHOE IS HET ONTSTAAN?^ «gestipt PANDA EN DE MEESTERVERVALSER KRAMMETJE FOK POLLE, PELLI EN PINGO A'' Ir ENQUETE ONDER ECHTPAREN: Minder kans voor piratenzenders Harald Quant verongelukt Meer overlevenden gevonden van „Fiete Schulze" RECHTER TIE EN HET GESTOLEN HALSSNOER Ons vervolgverhaal Saterdag 23 september 1967 Een roman uit de vikingtijd door VERA HENDRIKSEN (Van onze correspondent) Sexuele omgang I rijetijdsbesteding Ontrouw Dit woord: LAWAAI Dit woord: GEMEENPLAATS Dit woord: BAANBREKEND Dit woord: BIKKEN Kees Stip ffl 39) Olve vertelde haar over de paar denrennen in Mklagard over de markt daar en de kooplui die elkaar trachten te overschreeuwen bij het aanbieden van hun waren. Zulke din gen kende men in het noorden im mers niet. En dan was er het slot met de prachtige grote hallen, geheel gebouwd van steen in verschillende kleuren. Er waren huizen met grote ramen en galerijen die over nauwe stegen heenhingen. Door Olves verhalen was het alsof ze zelf de geur van het vreemde eten rook. het gewemel van mensen in kleurrijke kledij aanschouwde. Ze zag de onmetelijk rijken voor zich, die door hun slaven in draagstoelen rondgedragen werden, en daarnaast de jammerlijke armoede van ver minkte bedelaars, die om aalmoezen smeekten. Zij hoorde het gezang dei- geestelijken wanneer er een proces sie door de stad trok, de priesters gekleed in prachtige gewaden, hun heilige voorwerpen met zich dragend. Olve herinnerde zich nog iets van die kerkzangen; gedeelten liet hij haar ook horen en ook vertelde hij van een instrument, dat hij in de kerken gezien had, en dat diepe indruk op hem had gemaakt. Het bestond uit vele smalle pijpen en wanneer het bespeeld werd, kwam er een mach tig geluid uit. In het bijzonder over de pracht van de kerken in de zuide lijke landen raakte hij niet uigepraat, dat moest iets buitengewoons zijn, begreep Sigrid. Op zekere dag vertelde hij haar, hoe hij in Cordoba terechtgekomen was. Hij had na de slag bij Svolder sen slaaf gekocht (en meegenomen naar Egge), die uit Cordoba afkom stig bleek te zijn. Hij had de man geloofd, toen deze vertelde in zijn ei gen land een rijk en aanzienlijk man geweest te zijn. Olve had getracht zich iets van de vreemde taal eigen te maken en later, toen hij de slaaf zijn vrijheid weergaf, was hij met hem meegetrokken naar dat verre land. En ginds in Cordoba was de voormalige slaaf zijn voorspraak ge weest bij al-Mansur de machtige minister van de kalief Hisham'II, die het land bestuurde. Hij vertelde haar over zijn leven in Cordoba. Hij beschreef de moskeeën, waar men kon verdwalen in een woud van zuilen en vertelde van de oude huizen met hun ommuurde binnenhoven, waar een weelde van bloemen bloeide en fonteinen klater den, heerlijke vredige plekjes mid den in de drukke stad. Er leefden daar ook mensen, die steen konden bewerken, alsof het hout was, en er de mooiste beelden en versierin gen van maakten. De Moren waren zeer leergierig, de geleerden waren er altijd omringd door mensen, die kennis wilden vergaren. Zij hadden ook vele wonderlijke gebruiken en hun godsdienst was de leer van Mo hammed. Vele malen daags klonk van de hoge torens in de stad de oproep tot gebed: ,,La ilaha illa' llah; Mohammed rasula 'llah dat betekende: Er is geen andere god dan Allah; Mohammed is zijn pro feet. Byzantium. Olve vertaalde liefdesverzen voor haar, en vertelde haar verhalen van machtige edelen en schone vrouwen, van dappere daden, die met zege praal beloond werden en over goede en kwade geesten, die daar „djinns" genoemd werden. Kort nadat hij haar zoveel van zijn reizen verteld had, nam hij haar mee naar een van zijn opslagplaatsen, waar hij een kist met reissouvenirs openmaakte. Hij leek er zich bijna voor te gene ren en zei terloops, dat het haar misschien niet zou interesseren, want geen van de anderen had er des tijds veel aandacht aan geschonken. Sigrid bespeurde iets van teleurstel ling en wrevel in zijn stem en nam zich voor, zijn verzameling in elk geval te bewonderen. Het kostte haar echter helemaal geen moeite! Er waren stenen beeldjes bij, zq- als zij ze niet kende, geweven kleden, prachtige uitheemse stoffen, voorwer pen van houtsnijwerk Sigrids ogen glansden, toen hij haar aanmoedigde de voorwerpen op te pakken en goed te bekijken. Ze streelde de beeldjes heel voorzichtig, liet haar vingers keurend over de kostbare weefsels glijden en luisterde naar wat Olve haar van al die dingen vertelde. Temidden van dit alles was een voorwerp, dat haar bijzondere aan dacht trok, het was een op hout ge schilderde afbeelding. Olve zei haar, dat het de heilige Johannes voor stelde: de figuur had zo'n schoon droevig gelaat, dat het Sigrid moeite kostte het schilderstuk weg te leg gen. Olve vertelde, dat Johannes een van Christus' vrienden was geweest, die zich na diens dood meer dan ie mand anders had beijverd Christus' boodschap in de wereld uit te dra gen en de mensen te leren elkaar lief te hebben. Ik had eigenlijk gedacht deze afbeelding aan jarl Svein te geven, besloot hij. O nee, doet dat niet! riep Si grid verschrikt uit, maar ze verbe terde zichzelf direct. Ja, doe het toch maar, het is beter, dat zij er plezier, van hebben dan dat het hier in een kist ligt, zei ze. Olve lachte verlegen. Ik kan er moeilijk van schei den, bekende hij. Opeens herinnerde Sigrid zich wat Gudrun haar gezegd had, toen ze elkaar voor het eerst spraken. Het stond haar zo duidelijk voor de geest, dat het was, alsof ze de oude, kra kende stem nog de woorden hoorde spreken: Olve is een goede jongen. Hij is alleen zo bang, zijn goede hart te tonen, dat hij er zelf niet meer in gelooft. Ze bleef voor de kist geknield op de grond zitten en staarde hem wan hopig aan. Ze kon opeens de last van haar verborgen gevoelens, van verzwegen grieven niet langer alleen dragen, nu hij zo vrij en open over alles sprak, zelfs over dingen, die hij liever voor zichzelf zou houden. Het was afschuwelijk, dat zij alleen wel alles moest verzwijgen en hem bui ten haar leven sloot. De tranen, zo lang bedwongen, welden omhoog en ze schreide, zonder precies te weten waarom en zonder te kunnen ophou den. (Wordt vervolgd.) AMSTERDAM. De meeste van de Nederlandse huwelijken worden door de partners als goed beschouwd. Van de mannen zegt 70 percent dat hun huwelijk goed is, van de vrouwen 68 percent. Volmaakt gelukkig noemt zich 48 percent van de mannen en 47 percent van de vrouwen. Ongeluk kig tot volkomen ongelukkig voelt zich drie percent van de mannen en drie percent van de vrouwen. Als zij hun leven zouden kunnen overdoen zou 6 percent van de mannen niet meer trouwen en 4 percent van de vrouwen. Van de mannen zou 87 per cent en van de vrouwen 89 percent dezelfde partner kiezen. Dit is gebleken bij een enquête onder leiding van prof. dr. G. A. Kooy, hoog leraar in de gezinssociologie aan de Land bouwhogeschool in Wageningen, en prof. dr. J. J. M. van Tulder, buitengewoon hoogleraar aan de faculteit voor sociale wetenschappen aan de rijksuniversiteit in Leiden, en ingesteld door de Nederlandse Stichting voor Statistiek in samenwer king met het Instituut voor Psychologisch Markt- en Motievenonderzoek. Het onderzoek dat de naam „Balans van het huwelijk" kreeg, is verricht in opdracht van de uitgever van het week blad Libelle, Er werden 600 echtparen ondervraagd waarvan één of beide part ners jonger dan 60 jaar waren. Bij de enquête bleek dat in 74 percent van de huwelijken de man én de vrouw of de man óf de vrouw meer voorlichting zou willen hebben over sexuele omgang; 48 percent van de mannen en 41 percent van de vrouwen zouden meer met elkaar over de sexuele kant van het huwelijk willen spreken. Wat betreft sexuele om gang vóór het huwelijk is 60 percent van de gehuwde mannen en 50 percent van de gehuwde vrouwen van mening dat dit goed is. In 27 percent van de huwelijken zijn man en vrouw tegen sexuele omgang vóór het huwelijk. Van de mannen zou 45 percent ep van de vrouwen 44 percent de vrije tijd meer samen willen besteden. In 66 percent van de huwelijken is óf de man óf de vrouw niet tevreden met de tegenwoordige si tuatie. Over de frequentie van het uitgaan bestaat in 1 op de 3 huwelijken verschil van inzicht tussen de man en de vrouw. In ruim de helft van de huwelijken zijn man^n ^flw Jiet niet gen^s me,i de ga' van zaken op dit punt. Veel vrouwen 29 percent zouden in hun huwelijk meer waardering van de man willen I ondervinden. Bij de mannen heeft 12 per cent het gevoel te weinig waardering te krijgen. In 5 percent van de huwelijken voelen beide partners zich tekortgedaan. In 25 percent blijken er spanningen te zijn wat betreft de frequentie van de sexuele omgang. In 1 op de 3 huwelijken zijn de man en de vrouw van mening dat het huwelijk in geval van ontrouw van één van de partners helemaal mis is. In 1 op de 5 huwelijken wordt ontrouw door man en vrouw aanvaardbaar geacht. Van de mannen is 20 percent en van de vrouwen 12 percent van mening dat een geval van ontrouw direct door echtscheiding gevolgd dient te worden. Eén op de vijf van de gehuwde mannen en vrouwen zou in geval hij of zij achter ontrouw van de ander zou komen, zijn of haar mond houden. Een vraag over het kopen op afbe taling van duurzame gebruiksartikelen bracht aan het licht dat 93 percent van de mannen en 96 percent van de vrou wen liever eerst spaart om dergelijke artikelen te kunnen kopen. STRAATSBURG (AP) De Raad van Europa heeft bekendgemaakt dat de over eenkomst tot het voorkomen van radio uitzendingen door piratenzenders op 19 ok tober van kracht zal worden in België. Denemarken en Zweden. Deze drie lan den hebben de overeenkomst geratificeerd, Volgens deze overeenkomst worden on der de nationale wet van die landen straf baar geacht: het vestigen van een pira tenzender, het verzorgen van uitzendingen door zo'n zender en het verlenen van medewerking aan de zender. Onder die medewerking wordt mede verstaan: leve ring van en reparaties aan de uitrusting voorraadvoorziening en vervoer van voor raden en personen en het opdracht geven tot productie of produceren van program ma's, met inbegrip van reclame. Vliegtuig stortte neer MILAAN (AP). Autofabrikant Ha rald Quandt, één van de rijkste mannen in het naoorlogse Duitsland, is veronge lukt toen een particulier vliegtuig, dat hem en nog vijf passagiers vervoerde, in de Italiaanse alpen neerstortte. De ande ren zijn ook om het leven gekomen. LA CORUNA (Reuter). Schepen, die speuren naar schipbreukelingen van de donderdag bij Spanje gezonken Oostduit- se vrachtvaarder „Fiete Schulze", hebben vrijdag tien overlevenden opgepikt, waar mee het totale aantal geredden tot 28 is gestegen. De „Fiete Schulze" had 42 man aan boord, van wie nu nog elf worden vermist. Er zijn drie stoffelijke overschot ten uit het water gehaald. Men heeft wel eens gedacht dat het woord lawaai verwant was met het Hebreeuwse lewaaye: joodse begrafe nis. Maar er is meer reden te den ken aan samenhang met een oud werk woord laveien en een zelfstandig naam woord lavei. Een lavei was een korf of takkenbos die omhooggehesen werd om arbeiders in bos of veen ervan op de hoogte te stellen dat het schafttijd was. Vandaar ging lavei betekenen: rust, vrije tijd en vandaar: feest en feestrumoer. Laveyen komt al vroeg voor in de betekenis: laveren en van daar: over straat zwaaien, lanterfan ten. Ook in de zin van: grazend rond zwerven van schapen vindt men la veyen. En in het dialect van Sliedrecht betekent lawaai: oproer, staking van werkvolk. Evenals het Duitse Gemeinplatz, het Engelse commonplace en het Franse lieu commun is het Nederlandse ge meenplaats een jonge vertaling van het Latijnse locus communis. Maar dit was een term uit de redekunst, waar mee men aanduidde: een algemeen, gemeenschappelijk onderwerp. Toen men deze woorden letterlijk ging ver talen, werd gemeen niet opgevat in de betekenis: gemeenschappelijk, maar in die van gewoon, alledaags. En verder zag men in het woord plaats: een plaats in een geschrift, een aanhaling uit een schrijver, een gezegde. Zo is de huidige betekenis van het woord gemeenplaats ontstaan, die immers is: alledaags, afgezaagd gezegde, overbe kende waarheid.. Aan de vorm van het woord is te zien dat het uit het Duits is overgenomen. Anders zou het geme ne plaats luiden. Wie baanbrekend werk verricht, opent nieuwe vergezichten, baant nieu we wegen, is oorspronkelijk. Wij heb ben te maken met een woord dat vroe ger als een germanisme werd be schouwd en dat ook eigenlijk is. Want eine Bahn brechen durch Felder und Walder, zoals men in het Duits kan zeggen, kan bezwaarlijk worden weer gegeven door: een baan breken. Het woord baan immers betekent in het Nederlands niet: natuurlijk pad, maar: aangelegde, vlakke weg. Wij spreken van ijsbaan, spoorbaan, wieler baan, lijnbaan en van de baan door een kogel of hemèllichaam beschre ven. Bovendien kan een baan niet worden gebroken. Maar het woord baanbrekend is zo ingeburgerd, dat er thans geen bedenkingen meer tegen gemaakt behoeven te worden. Het be grip dat het uitdrukt, kan ook bezwaar lijk door één Nederlands woord wor den weergegeven. In gemeenzame taal wordt het werk woord bikken dikwijls gebezigd voor: eten. Een afleiding daarvan is bikkese- ment voor: voedsel, een woord dat vooral door soldaten gebruikt wordt. In het Middelnederlands kwam het werkwoord becken voor, kennelijk af geleid van bek!: snavel. Becken bete kende dan ook: pikken en werd gezegd van vogels. Zo heeft ook het Engels naast elkaar: to pick, to peck and to bicker. In het hedendaagse Nederlands komt bikken niet meer voor als van dieren sprake is en bekken is beperkt tot een toneelterm, waarmee wordt aangeduid dat de tekst van een toneel stuk gemakkelijk en prettig in de mond ligt. Vroeger zei men dan ook: mon den. De regering heeft de afbetalingsstop uit de gootsteen getrokken. Betekent dit dat de weg naar de goot vrij ligt? Ach kom. Afbetaling stelt een man met een goed salaris in staat te le ven als een miljonair zonder miljoen Als bewijs hiervoor nemen wij een jongeman met een goed salaris en goe de vooruitzichten. Om het niet te moei lijk te maken noemen wij hem Ber- tus. Hij is het soort man dat de le vensverzekeringsmaatschappijen zo graag in hun advertenties doen. Ber- tus B., 24 jaar, pas gehuwd met en smoorverliefd op Betsy (22), sales- promotor, salaris f 12.000,- per jaar, kan daarmee aardig rondkomen. Maar hoe zal het zijn op zijn 65ste? Dank u wel, levensverzekeringsmaatschap pij. Dat zal Bertus een zorg zijn. Hij is 24 en wil leven. Na zijn 65ste kan hij altijd nog doodgaan, liever niet andersom. Ze wonen op een klein flatje waarvan de eigenaar juist de huur heeft verhoogd Jot f 300,- per maand. Betsy is dol paardrijden en droomt van een bungalowtje buiten. Waarom zou het bij dromen moeten blijven? Met een bungalowtje van f 60.000,- en een hypotheek van f 50.000,- tegen 7 percent rente betalen ze f 3500,- per jaar, dus dat is minder dan 300,- per maand. Natuurlijk heeft Bertus geen f 10.000,- op de boekeplank liggen, maar het aardige is juist dat de ban ken ook weer coulant mogen zijn met hun persoonlijke leningen. Dat brengt de rente per maand dan wel op 350 gulden totaal, maar daarvoor woon je ook in een bungalow. Als iemand Bertus zou willen tegen werken kon hij hem meteen al voor het blok zetten door te vragen waar hij de overdrachtskosten, de kosten voor de notaris, de makelaarsprovisie en de verhuiskosten vandaan haalde, want dat zijn toch ook gauw een dikke 5000 gulden, maar wij willen lief zijn voor Bertus en Betsy, dus we nemen maar aan dat de kosten voor rekening van de verkoper zijn en dat de zaak de verhuizing betaalt. Het bungalowtje staat dertig kilometer van de stad, al licht, want het is in de bossen waar je kunt paardrijden, maar met een behoorlijke auto is Bertus in een half uur op zijn werk. Hij doet er dus wel verstandig aan zijn oude auto in te ruilen tegen een nieuwe. Dat spaart alleen maar reparatiekosten uit en de oude is nog precies genoeg waard om er de nieuwe mee aan te betalen. Af gezien van f200 - per maand kost die auto hem dan niets behalve benzine, olie en belasting. O ja, inkomstenbe lasting! Dat is ook nog zo'n 2000 gul den per jaar, maar die had hij in een flat ook moeten betalen. In het paard en het zadel en het rijcostuumpje gaan ook nog 2000 gul den zitten, maar dat kan worden af betaald met 100 gulden per maand. Als je dan alles optelt houden ze nog f 350 - per maand over. Nu, dat eten ze met hun tweeën niet op. Gelukkig komt het paard hen te hulp. Daar gaan ook nog een kleine 100 gulden in aan haver en hooi en weidegeld en Winterstalling. Maar dan halen ze het nog. Alleen vervelend dat ze per 1 septem ber opeens f 2.000 - moesten betalen aan halfjaarlijkse aflossing op de hy potheek en de persoonlijke lening. Daar hadden ze niet aan gedacht. Een nieuw persoonlijk leninkje brengt uit komst. De centjes zijn dan op tot Ber tus weer salaris beurt. Maar het leven is heerlijk, het gras is mals en de kas tanjes in de bossen zijn rijp. Die kun je altijd poffen. T COr. MARTIN TOONDfR 12. „Faldqr deze kist toch niet!" riep Joris wanho pig, terwijl hij de opgesloten Jollipop onder zich in toom probeerde te houden. „Calamitas formidolosus est zoals de klassieken riepen wanneer zij een dreigen de zondvloed bespraken. Neem liever die schilderijen!" Astral wendde zich twijfelend tot Panda om toestem ming te vragen voor het falderen van de voorouder portretten. „Toe maar, hoor!" zei Panda onverschillig. „Ik begrijp niet, wat er aan de hand is. Als je maar niets kapot maakt!" Astral richtte een magneet-achtig voorwerp op de schilderingen en het volgende mo ment hingen er vier plaatwerken aan de muur, inplaats van twee. „Kijk nu toch eens aan!" prevelde Joris bin nensmonds. „Dit is een treffend staaltje van schilde rijen-vervalsing! En het fraaie is, dat de duplikaten niet eens vals zijn! Het zijn perfekte weergaven tot en met de dikte van het penseelstreekje! Het falderen biedt ongekende mogelijkheden! Stel nu bijvoorbeeld, dat dit mooie stukjes waren geweest.Ik voorzie een winstgevende toekomst met dit falderen!" 50. Rechter Tie heeft de Keizerlijke benoeming eerbiedig weer opgevouwen en teruggestoken in de voering van zijn kraag. Hij is danig van zijn stuk ge bracht door het document dat hem 'met zo grote macht bekleedt. Maar al is hij nu Keizerlijk Grootinquisiteur, het onder zoek moet hij verrichten als dokter Liang Moe. De Prinses heeft hem bevolen om haar opdracht geheim te houden. Hij zal het document pas mogen gebruiken als hij zijn taak heeft volbracht en het hals snoer heeft teruggevonden! Rechter Tie is opgestaan en plotseling valt zijn blik op een paar donkere vlekken op de hou ten brits, juist op de plaats waar hij ge zeten had. Het lijkt wel geronnen bloed, ja, en bloed dat nog niet zo lang gele den vergoten is. Zou dit soms het bloed kunnen zijn van Tai Min, de vermoorde kassier van de Ijsvogel Herberg, wiens lijk net uit de rivier was gehaald toen hij de stad binnenreed? In dat geval zou de zijdehandelaar Lang meer van de moord afweten, want dit is zijn voorraadschuur, Rechter Tie verlaat het gebouwtje en be reikt al gauw de eerste huizen van de stad. Hij richt zijn schreden naar het militaire hoofdkwartier. Er zijn enkele dingen die hij nodig met kapitein Sioe moet bespreken. En bovendien moet hij de lijken van de drie boeven rapporteren. PELLE, M06EN WE VANDAAÖ INDIAANTJE SPELEN ELKE KEER HALEN 7E ME WEER OVER! WAAROM tEER IK HET TOCH NOOIT OM NEE TE ZE66EN? IS HET NIET EEN BEETJE KOUD? PAT ZOU PELLE OOK VRAGEN ALS WE IN PE SAHARA ZATEN iT ZE6 NOU JA, PêLLE! O JA, ALSJEBLIEFT/) PELLE O On O 942. Wat wij moeten doen", zei Bram met je Fok, „is precies eender hande- \len als de visser, voordat hij zo klein werd. Ik ga aan de kade zitten vissen en visser Schubbejak moet me dan maar vertellen, hoe hij het aas met het groei- poeder maakte en wat hij zelf deed". Zo gebeurde het. Terwijl de professor van een afstandje toekeek, zette Bram zich op de kade neer met naast zich een deegbal vol groeipoeder. „Nou, ik zat al een tijdje", zei de vis ser, toen ik honger kreeg. Dat aas is goed brood. Ik nam er dus een paar hap pen van, zonder aan dat groeipoeder te Afi.N.n IJ- v/zi denken, en ik spoelde het weg met kouwt thee." Toch een beetje huiverig deed Bram, wat de visser hem zei. Hij at het brood met groeipoederhij dronk van de koude theeen hij wachtte op de dingen, die komen zouden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 6