Historische spelen domineren in Amsterdams filmprogramma! 1 Garo wil ie een s kaas uit het vuistje -UITGAAN IN HAARLEM® Robert van Gulik gecremeerd 5 3 Ton Lutz gaat naar „Ensemble" ■&HVK wvmaoA n* Fons Jansen kan niet optreden cetate/ltr Cetaflex witte houtlijm Behoud een jeugdig uiterlijk 21 V R IJ D A G 2 9 SEPTEMBER 1967 vaii VJU1 VOEDZAAM MAK^ '5 w w w w N w lekker lopen Kijkspel Successtuk advertentie Sfortgenó lekker lopen De radio geeft zaterdag met kleurentelevisie nog 2 dagen Televisieprogramma s VOOR ZATERDAG NEDERLAND I POPPENTHEATER. ADVERTENTIE (Van onze correspondent) DEN HAAG. „Na een riante car rière stond de heer Van Gulik nog mid den in het leven en er mocht nog veel van hem verwacht worden. Hij was een groot en geniaal mens, die woekerde met zijn vele talenten." Met deze woorden schetste drs. J. A Bakker, minister van buitenlandse zaken ad interim, de op 24 september op 57- I jarige leeftijd in Den Haag overleden dr R. H. van Gulik, diplomaat en kunstenaar i en laatstelijk Nederlands ambassadeur in Japan en Korea, die donderdagmiddag I in het crematorium Ockenburg werd ver- ast. Professor dr. F. Vos, hoogleraar in1 het Japans en Koreaans aan de rijksuniversi teit in Leiden, sprekend namens de ver eniging Nederland-Japan en de vereni ging Nederland-Korea, noemde dr. Van Gulik een sinoloog van de oude stempel. I die talrijke waardevolle publikaties op al lerlei gebied op zijn naam heeft staan Hij was uitzonderlijk begaafd en werd door de geleerden uit China, Japan en Korea als huns gelijke beschouwd. 33 M f i H ADVERTENTIE (Van onze filmcriticus) AMSTERDAM Het heeft er alle schijn van, dat de komende weken film liefhebbend Amsterdam vooral zijn schre den zal richten naar Kriterion en Du Midi, waar respectievelijk „A man for all seasons" en „De getemde feeks" ver toond worden. De eerste heeft al een succesvolle week achter de rug, de fees telijke première van de film naar Shake speare's „Taming of the shrew heeft woensdagavond in aanwezigheid van de koningin en diverse hoogwaardigheidsbe kleders plaats gevonden in die plezierige stemming onder het in avondkleding ge stoken publiek, die een toekomstig succes doet vermoeden. Het merkwaardige nu is dat beide films kostuumfilms met een litteraire achtergrond zijn, waardoor ze niet onmiddellijk geschikt lijken om een groot publiek te boeien, maar in beide gevallen is dat bezwaar, voor zover aan wezig, ondervangen door aan de min of meer hooggestemde inhoud een levendige vorm te geven, zodat althans uiterlijk een meeslepend schouwspel is ontstaan dat een gevarieerd publiek kan boeien en amuseren. Zoekt men naar nog meer overeenkom sten tussen de twee films, dan blijkt da| in beide gevallen sprake is van een Co- lumbia-produktie en dat de namen van de regisseurs met een Z beginnen, een wei nig gebruikte beginletter voor een naam in de filmwereld. Zinneman en Zeffirelli zijn de regisseurs en voor beiden is het hun eerste kostuumfilm, met dit verschil dat Fred Zinneman al een langjarige filmcarrière achter de rug heeft f^et hoogtepunten als „From here to eternity en „High noon"), maar zich nog nooit in de historie had verdiept en dat voor Franco Zeffirelli de Shakespeare-film zijn debuut als filmregisseur is, nadat hij jarenlang assistent was geweest van Lu- chino Visconti en internationaal talloze toneel-regies had gevoerd. geen morele steun voor zijn optreden tegen de paus. Hoewel More zich niet in het openbaar tegen de koning uitspreekt, blijkt uit zijn zwijgen zo welsprekend zijn afkeuring van een gang van zaken die hij voor zijn geweten niet kan verant woorden, dat de koning, zich bedienend van Cromwell als openbare aanklager, zijn vroegere vriend tenslotte naar het schavot moet verwijzen. In geen enkel opzicht is Thomas More, althans in de visie van Robert Bolt, een heldenfiguur. Tot het laatst toont hij in scherpzinnige redeneringen aan dat zijn gedrag niet on wettig is geweest en dat hij een loyaal onderdaan van de koning is gebleven, maar dat hij alleen weigert zich openlijk in gunstige zin uit te laten over de breuk met Rome, die de koning om particuliere redenen heeft bewerkstelligd. Het gegeven van ,,A man for all sea sons" houdt in, dat hier sprake is van een praat-film met alle gevaren van verfilmd toneel. Een inderdaad drijft de film in niet geringe mate op acteursprestaties en op het taint van spelers als Scofield, van Leo McKern die Cromwell speelt, van Ro bert Shaw als Hendrik VIII, Orson Welles die in het begin van de film formidabel aanwezig is als kardinaal Wolsey en van Wendy Hiller als Mores vrouw. Maar Zinneman heeft toch ook voortdurend ge tracht door een beweeglijke schikking der scènes een levendige afwisseling in de handeling te brengen, daarbij grote aan dacht bestedend aan de uiterlijke kant van het historische drama door een fraaie aankleding van het geheel, waardoor in de tegenstelling tussen de weelderige hof kostuums op Hampton Court en de sobere kleding van de ingetogen familie More te gelijk de geestelijke afstand tussen beide werelden beklemtoond wordt. „A man for all seasons" is gemaakt naar een toneelstuk van Robert Bolt dat in Londen veel succes heeft gehad, vooral door het spel van Paul Scofield, die van de rol van Thomas More een onvergete lijke creatie schijnt te hebben gemaakt. Scofield herhaalt die rol in de film, die zich overigens ook vrij nauwkeurig aan het theater-origineel houdt, en hij geeft inderdaad aan het gecompliceerde karak ter van de kanselier van de Engelse koning Hendrik VIII een menselijk reliëf, waar door deze aanzienlijk meer wordt dan een historische figuur uit een ver verleden. Toneelstuk en film behandelen de strijd tussen twee vrienden met als inzet het recht op gewetensvrijheid. Als Hendrik VIII met Anna Boleyn wil trouwen, maar geen pauselijke toestemming tot echt scheiding van zijn eerste vrouw, Catharina van Aargon, krijgt verbreekt hij de ban den met Rome en benoemt zichzelf in 1534 tot hoofd van de Anglicaanse kerk, Hij heeft dan al kardinaal Wolsey ver vangen door Thomas More, maar ook van zijn nieuwe geestelijke adviseur krijgt hij Aan de uiterlijke verzorging, waardoor een ongeëvenaard kijkspel is ontstaan, dankt ook „De getemde feeks" een aan zienlijk deel van zijn fascinerende wer king. Rond het liefdesduel tussen de ru we Petruchio uit Verona en de helle veeg Katherina uit Padua, die vraagt om getemd te worden, heeft Franco Zef firelli met veel fantasie een beeld van More (Paul Scoffield) voor zijn rechters in „A man for all seeasons". Speciaalzaak voor prettige ichoenen Huizing Haarlem Kruisweg 42 Tel 12637 Ook Forma Nature Vi een bonte Italiaanse wereld uit het begin van de zestiende eeuw opgeroepen, dat in alle hoeken van het grote projectie doek beweegt en trilt van leven, en ook als de aandacht niet op het vechtende duo gericht is de toeschouwer bezighoudt en amuseert. In deze verbeelding heeft de historiefilm opgehouden een soort ver kleedpartij te zijn, een carnavalsoptocht van brave burgers uit deze tijd die een baard aanplakken en een kostuum uit voorbije eeuwen aantrekken en zich dan een ander wanen. Het is Zeffirelli, en hetzelfde geldt gro tendeels voor Zinnemann, gelukt de sfeer van een epoque te vangen in zijn beelden en zijn acteurs, van wie misschien 90 percent de figuranten-status bezitten, op te zwepen en te inspireren tot een beweeg lijkheid en een zich thuisvoelen in kos tuum en omgeving, waardoor inderdaad hun band met het heden verbroken wordt en men zich in een wereld van eeuwen terug waant. Tegen deze levendige achter grond speelt zich een niet minder dyna mische handeling af, die hier en daar wel eens wat al te veel in druk en ka rikaturaal spel ontaardt, maar het voor deel heeft nooit tot toneelmatige rust en opstelling te verstarren. Er is door de scenarioschrijvers vrij moedig met Shakespeares tekst omge sprongen, waardoor geen actie gestag neerd wordt door het gesproken woord; beschrijvingen worden omgezet in beel den en dialogen lopen mee in de niet ophoudende handeling en beweging op het doek. Niet alle Shakespearianen zul len gelukkig zijn met deze weinig Elisa- bethiaanse versie van een van de eerste stukken van de grote Bard, maai' het bioscooppubliek zal zich ongetwijfeld bij zonder amuseren met deze spectaculaire smaakvolle en meeslepende enscènering die Richard Burton als Petruchio en Eli zabeth Taylor als de feeks alle kansen geeft tot een krachtig stuk volstoneel met een boertige tekst, die weinig van zijn kracht en schilderachtigheid blijkt te hebben verloren. Charles Boost yy TILBURG. Ton Lutz heeft een be noeming aanvaard tot direkteur van „En- semble" met ingang van 1 september 1968. Het bestuur van de stichting zuidelijk to- neel „Ensemble" heeft de directeur Karl Guttmann verzocht ontslag te nemen per 1 september 1968 en zo spoedig moge lijk voorstellen te doen om de verantwoor- delijkheid te regelen tijdens zijn verblijf in Stuttgart. Karl Guttmann is in Stutt gart benoemd tot hoogleraar. Het bleek niet mogelijk de leiding van „Ensemble" tijdig op passende wijze te versterken. Daardoor ontstond zo'n onrust in en om het gezelschapl dat de artistieke basis en het voortbestaan van het gezelschap in gevaar dreigden te komen. Het bestuur van „Ensemble" heeft de heer Guttmann I in het belang van het zuidelijk toneel ver- zocht niet vóór september 1968 heen te gaan. AMSTERDAM. De cabaretier Fons I Jansen heeft de serie voorstellingen van „Hoe meer zielen" in Amsterdam op dok tersadvies moeten stopzetten. Hij heeft last van een virusaandoening aan de stem banden. Hij hoopt de voorstellingen op 2 en 3 oktober in Rotterdam wel te kunnen laten doorgaan. (ADVERTENTIE) (Sjoud - Z«oer - ctyorloges - ^.eltuny^Pleet Gr. Houtstraat 6, Haarlam, Tal. 02500-10616 ADVERTENTIE Speciaalzaak voor prettige ichoenen Kruisweg 42 Tel 12637 Ook Forma Natura Nederland 1. Michael en Armand Den nis (Luipaard op schoot) zijn al een tijd uit de roulatie in Nederland. Hun docu mentaires zijn in kleuren opgenomen. De AVRO brengt speciaal voor de kleuren- kijkers een nieuwe reeks belevenissen van het echtpaar in de Afrikaanse wil dernis. Vanavond de eerste. Bob Rooijens heeft de formule voor zijn Moef ga ga aangepast. Joost de Draayer doet ook mee en verder veel hippies. Als bijzondere gast kwam deze keer naar Nederland Man fred Mann, die zijn Ha ha said the clown en z'n nog nieuwere hit So long Dad ten gehore zal brengen. Na het journaal en Televizier de tweede aflevering van de Duitse Krimi Flucht ohne Ausweg. Bert Gregor is erin geslaagd uit de gevagenis te ontsnappen. Zijn vriend Paul Reimann heeft een leeg huis voor hem ingericht als schuilplaats en hij is daar al aange komen als de bewakers zijn cel leeg vin den. Het plan van Gregor en z'n makker is, zo snel mogelijk het geld op te halen en dan naar het buitenland te vluchten. Maar gemakkelijk gaat dat niet, want al gauw ontdekt Gregor, dat hij niet alleen voor de politie op moet passen, maar dat ook anderen hem op het spoor zijn, men sen die ook op het geld uit zijn. Zijn portret is op alle tv-toestellen in het land te zien geweest en staat in alle kranten. Dat maakt het hem niet gemakkelijker. Vertwijfeld rent hij door de stad op zoek naar een uitweg. De rest van de avond presenteert de AVRO de kijkers een pro gramma onder de titel Operatie Vox Po- puli over een plan voor wereldvrede van de 79-jarige politicus en wetenschapsman sir Philip Noel Baker, winnaar van de Nobelprijs voor de vrede 1959. Eerst wordt een gedramatiseerde documentaire naar een oorspronkelijk scenario van Hugo Claus, Een Les in Vrede uitgezon den, gebaseerd op gegevens ontleend aan deze brochure. Vervolgens een door mr. G. B. J. Hiltermann te leiden discussie over het plan tot wereldvrede. Naast de schrijver zelf nemen aan deze discussie vooraanstaande journalisten deel, Harri son E. Salisbury van de New York Times (onlangs in het nieuws door zijn reis naar Noord-Vietnam), V. A. Matveyev, politiek commentator bij het Russische blad Izvestia, en hun collega's uit Enge land, Polen, Frankrijk en Duitsland. Nederland 2. De KRÜ begint met een aflevering van de Engelse serie Survival, ditmaal over de kale adelaar, die voor komt in het Amerikaanse wapen, maar die vrijwel is uitgestorven. De Amerika nen doen alle moeite om de laatste exem plaren te beschermen. Nog een stukje Amerika vervolgens, zij het in een pro- I gramma van de Belgische televisie: de Delta Thythme Boys, een negergroep je. Een half uur duurt deze show, dan een ander stukje Amerika, dat van Bonanza. Een vervoerder heeft al z'n concurrenten het leven onmogelijk gemaakt en heeft nu een monopolie met z'n karren. Het vervoer wordt daarom duur voor de boe ren, die maatregelen beramen en Cart- right om hulp vragen. Ben en z'n zoons zitten daardoor snel tot over de oren in de ellende. Tot slot van de avond actueel Amerika, de rubriek Onze man in Wash ington. ADVERTENTIE TEITOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62) Permanente tentoonstelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de tot en met de 19de eeuw, waarondei Hals' meesterwerken. Dagelijks van 10 tot 17 uur, zon- en feestdagen van 13 tot 17 uur. Vishal (Grote Markt): Expositie „Eigen wereld van 12 vrijetijdsschilders". Da gelijks van 10 tot 17 uur en op zondag van 13 tot 17 uur. Tot 16 oktober. Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 19): Permanente expositie van oude religi euze kunst, schilderijen, middeleeuwse beeldhouwwerken, handschriften en kunstnijverheid. Dagelijks, behalve maandag, geopend van 10 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17 uur. Tot 1 no- ber dagelijks van 10-12.30 uur (behalve maandag) en 14-17 uur (op zondag 14- 17 uur): Tentoonstelling van werken uit het Aartsbisschoppelijk Museum van Utrecht. Teylers Museum (Spaarne 16): Perma nente expositie van schilderijen, fossie len, mineralen en historische natuur kundige instrumenten. Geopend op werkdagen, behalve maandag, van 10 De vrouw van midden dertig vraagt zich af en terecht hoe de jeugd van haar huid het beste bewaard kan blijven. Een eenvoudige dagelijkse verzorging van gezicht en hals met Olie van Olaz is hierop het antwoord. Deze vochthoudende tropische olie, verkrijgbaar bij drogisten en parfume rieën, houdt het vochtgehalte van de huid op peil en vormt door haar unieke eigenschappen de best denk bare bescherming tegen rimpelvor ming. Olie van Olaz schenkt u een zachte en jeugdig-frisse teint en is een weldaad voor de huid. Margaret Merril HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7 23 Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8 00 Nws 8.10 Lichte gramm.muziek. 9.3a Waterstanden 9.40 Klassieke en moderne muziek 10.00 Gevarieerd programma, 1Z.1D Lezing 12.27 Meded. voor land- en tuin bouw 12.30 Actueel sportnws. 13.00 Nws. 13 10 VARA-Varia 13.15 Tijd voor teen agers. 14.15 Uitlaat: voor twintigers. 14.55 Radio Jazz Magazine. 15.30 Licht geva rieerd muziekprogramma. 16.00 Nws. 16.02 Oost Europese kroniek. 16.20 Lichte gram. muziek. 17.05 Amateursprogramma. 17.30 Radioweekjournaal. 18.00 Nws. 18-15 Radio portret. 18.45 Vibrato. 19.20 Artistieke staal kaart. 20.00 Nws. 20.05 Metropole-orkest. 20.45 Het einde van de reis (hoorspel). 22.00 Operafragmenten. 22.30 Nws. 2240 Licht gevarieerde platen. 23.10 Lichte gramm.muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Klassieke gramm.muziek. 7.30 Nws. 7.32 Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Nws 8.10 Djinn. 12.25 Marktberichten. 12.27 Meded t.b..v land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoorlichting. 12.50 Zonder gren zen. 13.00 Vliegende schijven. 14.00 P.M. 17.00 Carionca: radiomagazine voor tie ners. 18.00 Lichte gramm.muziek. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten 19.30 Bisschop Conferentie. 19.35 Operette. 20.30 Verzoek platen. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Goal...! 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9 00 Nws. 9.02 Ochtendconcert. 10.00 Nws 10.02 Opera 11.00 Nws. 11.02 Hilversum 3- vertissement. 11.30 Leger des Heils. 12.00 Nws. 12.02 Wegwijzers. 13.00 Nws. 13.02 14.30 Ramblers Radio Reprises. 15.00 Nws. 15.02 Live. 15.30 Toernee. 17.00 Nws. 17.02 Sportshow. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht. 12.45 Zweedse muziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.15 Gevarieerd programma. 17.0 Nws. 17.10 Programma voor veilig verkeer. 17.35 Lich te muziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de sol daten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taai- wenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. ADVERTENTIE r (t/m 1 okt.) geopend van 10-17 uur en 19-22 30 uur zondagen 1,0-17 uur toegang f 3 Amsterdam speciaal Trein-Toegangsbiljet met 3x reduktie verkrijgbaar op 140 N.S.-statione - VOOR VRIJDAG NEDERLAND I 10.20 Schooltelevisie. 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Luipaard op schoot. 19.25 Moef Gaga. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 AVRO's Televizier. 20.45 Vlucht zonder uitweg (t.v.- film). 21.50 Operatie Vox Populi, een plan voor wereldvrede, documentaire. 23.10 Jour naal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 De Ade laar (t.v.-film). 20.30 Vocaal ensemble. 21.00 Bonanza. 21.50 Onze man in Washington 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. 13.30 Teleac. 13.30 Automatisering. 14.00 Polemologie 14.30 Russische les. 15.30 Nws 15.31 Reclame. 15.34 Journaal voor slecht horenden. 15.57 Reclame. 16.50 uur Zesdaagse (film). 17.10 Het roodborstje. 18 45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 The Thunderbirds (TV- film) 19.50 In oktober op uw scherm. 19.56 Reclame 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Wie van de drie. 20.50 Voor de vuist weg. 22.00 Vlucht zonder uitweg. 23.20 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Van nul uur één tot middernacht (TV-film). 20.30 Apollon Musagète, ballet van Strawinsky 21.00 Gezond gezin, gesprekken. 21.10 De vergeten woestijn (reportage). 21.45 Gelach Kamer. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal tot 17 uur. De eerste zondag van de maand van 13 tot 17 uur. De Waag (Hoek Spaarne-Damstraat) Expositie van schilderijen, gouaches en tekeningen van Rie van Goor en beeld houwwerken van W. Jonker Dagelijks van 13 tot 17 uur. Tot 1 oktober. Galerie-t Bakenessergracht)Expositie van schilderijen, aquarellen, tekeningen en gouaches van Hans Wiesman. Da gelijks van 11 tot 17 u„ op woensdag ook van 20 tot 22 u. en op zondag van 13 tot 17 u. Tot 15 oktober. Cruquismuseum (Cruquiusweg, Heemste de): Historische stoommachines en maquette van Nederland met water standen en overzicht ramp 1953 Dage lijks geopend van 9 tot 17 uur. Op zon en feestdagen gesloten. Gemeentehuis Overveen (Bloemendaalse- seweg 158): Expositie van schilderijen, aquarellen, tekeningen, grafiek, plas tiek en edelsmeedwerk van Bloemen- daalse kunstenaars. Dagelijks ook op zondag geopend van 14 tot 17 uur. Tot 8 oktober Ruïne van Brederode (Santpoort): Dage lijks van 9-18 uur en zondags van 13-17 uur: gouachesvan Arnold Reemer. Tot en met 22 oktober. Duvsterghast (Zandvoort): Zaterdag en zondag van 14-16 uur: expositie van gra fieken, schilderijen en tekeningen van Kees Okx. TONEEL. Maandag 2 oktober, Stadsschouwburg, 20 uur: Nederlandse Comedie met „In wankel evenwicht" van Edward Albee, Regie: Han Bentz van den Berg. M m.v. Ank van der Moer, Bob de Lan ge, Ellen Vogel, Elisabeth Hoytink, Liane Saalborn, en Wim van den Brink. Donderdag 5 oktober. Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Ensemble met „Androcles en de leeuw", blijspel van G. B Shaw. Regie: Erwins Axer. M.m.v. Jenny Arean, Rita Maréchal, Jan Apon, Will van Selft, Herman Vinck. John Leddy, Otto Sperman, Paul van Gorcum, Guus Verstraete, Jos Knipscheer, Chris Baay, Lucas Wen sing, Huyb Rooymans, Rik Hancké en Eric Schuttelaar. AMATEURTONEEL. Dinsdag 3 oktober, Stadsschouwburg, 20 uur: Haarlems Toneel Ensemble met „Niet van gisteren", blijspel van Gar- son Kanin. Regie: H. J. van Leeuwen. Vrijdag 6 okt., Stadsschouwburg, 20.15 uur: Jubileumvoorstelling Meisjes HBS Docenten, leerlingen en oud-leerlingen met „De vrouwen krijgen hun zin", blijspel van Gerafin en Joaquin Alvarez Quintero. Regie: Th. M. Ruygrok. MUZIEK. Zaterdag, 30 september, Wilhelminakerk (Gedempte Oude Gracht). 20 uur: Ju bileumconcert Leger des Heils. M.m.v. het Sions Meisjeskoor o.l.v. Teke Bijls- ma en Leen Nijdam (orgel). Zaterdag 30 september. Koningkerk (Kloppersingel), 20 uur: Concert door het Heemsteeds Kamerorkest o.l.v. L. Soeteman. M.m.v. Gerrit van Slooten (trombone) en Wim Sevinga (orgelk Programma: Frederik de Grote. Han del. Albinini en J. Chr. Bach. Zondag 1 oktober, Teylersmuseum (Spaar ne 16), 15 uur: Concert ter gelegen heid van de 80e geboortedag van Prof. Dr. A. D. Fokker. M.m.v. het viool duo Bouw Lemkes en Jeanne Vos, het Vocaal Kwintet (Hea Verhagen-Land heer, sopraan; Nini Keulartz- de Vries, alt; Gerard de Vos, alto tenor; Frans Muller, tenor: Piet v.d. Meulen, bas) en de organist Anton de Beer. Pro gramma: J. P. Sweelinck, Chr. Mon teverdi, J. B Vitali, Gesualdo di Veno- sa, A. D. Fokker en H. Badings (Sona te III 1967 voor twee violen, opgedra gen aan prof. Fokker) Maandag 2 oktober, Concertgebouw, 19.30 uur: Stichtingsraadconcert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest o.l.v. Henri Arends. Solisten: Jan Hes- merg (Viool), Gijsbert Bets (viool) en Ruben Lifschitz (piano). Programma: Bach, Schumann, Dvorak en Britten. Dinsdag 3 oktober, Concertgebouw, 20.15 uur: Concert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest o.l.v. Henri Arends. Solisten: Ruben Lifschitz (pia no), Jan Hesmerg (viool) en Gijsbert Beths (viool). Programma: Bach, Schumann en Strawinsky. Donderdag 5 oktober, Concertgebouw, 20 uur: Concert door het Haarlems Chr. Mannenkoor o.l.v. Geert de Boer. M.m. het Chr. Dameskoor „Dindua" en het Chr. Jeugdkoor uit Aalsmeer, Liesbeth Vlielander (soliste) David Pauwels (bariton), Jaap Maarse (piano) en Si mon C. Jansen (orgel). Programma: Martinu. Vrijdag 6 oktober, Concertgebouw, 19.30 uur: Jeugdconcert door het Noordhol lands Philharmonisch Orkest o.l.v. Henri Arends. Solist: Jan Wijn (piano). Programma Borodin Rachmaninoff, Moussorgsky en Tschaikowsky. OPERETTE. Vrijdag 29, zaterdag 30 september en zondag 1 oktober, Stadsschouwburg, 20 uur: De Hoofdstad Operette met „Wie ner Blut" van Johann Strauss. Regie: Walter Kochner. M.m.v. Antoni Wink, Ava Landqvist, Lizz Schöffmann, Claire Clairy, Antonia Galli. Herman Vals- ner, Rudolf Vogler, Fritz Silberbauer, Frans Stahner en Karl Frey. VOLKSUNIVERSITEIT. Vrijdag 29 september, Frans Halsmuse um, 20 uur: Lezing door Dr. A. L. Con- standse over „Achtergronden van het huidige wereldgebeuren". Woensdag 4 oktober, Frans Halsmuseum, 20 uur: Lezing door L. C. Schade van Westrum: „Groei en bloei van Amster dam". Poppentheater Merlijn (Hasselaersplein 35), 14.30 uur, toegang 4 jaar: woens dag 4 oktober: „De sprookjesmolen". DIVERSEN Vrijdag 29 september, Hildebrandzaal (Smedestraat), 20 uur: „Geen Lsd maar Ldh!", jubileumavond van het Leger des Heils met jazz en beat. Mm.v. het Trio Louis van Dijk en The Christy Five.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 21