ENKELE VAN DE VELE RAADSELEN VREDE VOOR IEDER NIEUWE UITGAVEN Jehova's getuigen verzetten zich tegen evolutie-theorie Bijgebouwen Antwoordkerk worden spoedig aanbesteed Lutherherdenkmg Hervorming en gerechtigheid ZATERDAG 7 OKTOBER 1967 Erbij (Van onze redacteur geestelijk leven) Predikantentekort Vrouwen in ambt Dr. Jonker blijft in Zuid-Afrika iVi^C" ,\W»'>> WW V$kx*S- ^W*-" w&k-C.. A'kss Het leven biedt vele raad selen en de meeste ervan monden uit in de religie, waar de oplossing meestal «en bijzonder moeilijke zaak wordt. „Men komt er niet mee klaar", zegt de volks mond dan. Maar het kan ook anders. Wandelend in raadselen kan men soms het gevoel krijgen, een lichtpunt te zien. Men kan zich inbeel den dat iets anders dan het toeval zijn pad kruist en dat men met de neus gedrukt wordt op een spoor, dat leidt naar grotere wijsheid. Zo viel mijn oog dezer dagen op een boekwerkje in een etalage, dat het op schrift droeg: „Bijbelse raadsels met de ant woorden." Als er ooit iets raadselachtigs op de wereld is verschenen, dan is het wel de bijbel. Begerig naar de antwoorden schafte ik mij het boekje aan. Het was van ene Van Oosterom. Het eer ste raadsel luidde: „Geen vader en geen moe der, geen zuster en geen broeder, waarmee hij pra ten zou. Met diepe slaap be vangen, kreeg hij op zijn verlangen, uit 's Heren hand een vrouw. (Wie?). De op lossing was volgens de lijst achterin: „Adam". Er stonden 353 van derge lijke raadsels in en achterin volgden keurig 353 ant woorden. Ik zal een greep doen uit de reeks. „Wie was, tot ons ramp zalig lot, zijn vrouw gehoor zaam boven God?" Het ant woord luidde: David". Nummer 27 was een hele goeie. „En wie genas er, God ter eer, door vijgen van een boze zweer?' Ik had geen flauw idee, maar het bleek Hizkia te zijn geweest. „Zeg mij nu ras, wie wel de kleinste onderduiker was", aldus verzoekt de speelse Van Oosterom zijn lezers op nummer 29. En velen onder u zullen door de oplossing verrast zijn. Het was Mozes, in zijn mandje dat in de Nijl dreef, en waarvan ik nooit eerder ge weten heb dat het een paar maal onder is gegaan. •„En waar viel, eenmaal, trots van zin, uit het venster eens een koningin?" vraagt de schrijver fijntjes op num mer 33. Bij het lezen van dit raadsel schoot mij het grapje te binnen, dat in journalis tieke kringen de ronde heeft gedaan na de troonsbestijging van koningin Juliana. Een krant zou op de voorpagina hebben medegedeeld: „De koningin sloeg van het bal kon af" om daarna op blad zijde 2 voor te gaan met: de stoet gade." Maar dat had met het Bijbelse raadsel niets van doen, want het antwoord luidde: „Izebel te Jizreël". Waaruit ik moet opmaken dat in Jizreël een uitermate droevig en op zienbarend ongeluk is ge beurd. Nummer 45 is ook de moeite waard: „Wie werd als vader niet gespaard, daar hij te slapjes was van aard?" De slappeling blijkt Eli te zijn geweest. „En wie kon zeggen tot zijn broeder: mijn tante is mijn eigen moeder?" luidt nummer 163. De gelukkige was Izaak, wiens vader getrouwd was met de tante van de brave jongen. Hoe men ook over deze soort Bijbelse voorlichting denkt, het is een feit dat dit boekje énig licht werpt op het verband tussen verleden en heden. „De bijbel is al tijd actueel," zou men kun nen zeggen, want nummer 249 vraagt: „Wie heeft men, naar des Heeren Wet, zijn woning schielijk uitgezet?" De gelijkenis met heden daagse toestanden is bijzon der treffend, al is tegen woordig de kantonrechter de man die het doet. En nummer 276 refereert op waarlijk schokkende wij ze aan hedendaagse proble matiek: „Welk priester, ver- weg van de stad, die thuis nog zeven dochters had?" Evenals deze: „Welke ko ning dacht alras, dat heel de wereld van hem was?" Maar het meest intrige rende tussen al deze raad selen is toch wel nummer 331, dat nota bene zonder blikken of blozen het vol gende vraagstuk aan de orde stelt: „Zeg mij gezwind, welk raadsel ge in de Bijbel vindt". Het antwoord: „Het raad sel van* Simson," Die Van Oosterom is een lollige broek. Voor het eerst is er een langspeelplaat uitgekomen met uitspraken en verklaringen van Lou en zijn vrouw Mien. Op de joto R. Agteran het echtpaar in de woning in Muiden met het eerste exemplaar van de plaat. UTRECHT In de slotkerk van Wittenberg zal op 31 oktober plechtig worden herdacht, dat 450 jaar geleden de Lutherse reformatie begon. Kerken uit de gehele wereld zijn door de landskerken van Oost-Duitsland uitge nodigd bij deze herdenking. De gere formeerde kerken van Nederland zen den prof dr. G. P. Hartvelt, kerkhis toricus aan de theologische hogeschool in Kampen, als vertegenwoordiger. Wittenberg, de plaats waar Luther zijn 95 stellingen publiceerde aan de deur van de slotkapel, wordt het cen trum van de internationale viering van de kerkhervorming. Behalve kerk diensten vinden hier ook wetenschap pelijke theologische vergaderingen plaats. Verder zijn er in tal van Oostduitse steden, onder andere in voor de refor matie historische plaatsen als Eisle- ben, Erfurt en Leipzig bijzondere her denkingssamenkomsten, waar bekende kerkelijke figuren uit oostelijk en wes telijk Europa zullen spreken. Verder is er een reeks van tentoonstellingen en kerkconcerten georganiseerd. (Van onze redacteur geestelijk leven) In Haarlem wordt dinsdag 31 ok tober een andere methode gepro beerd om zin te geven aan een herdenking van de hervorming, die begon met het door Luther aan slaan van 95 stellingen aan de deur van de slotkapel in Wittenberg. Een aantal Haarlemse predikanten heeft het plan opgevat een avond te houden, waarin de schijnwer per wordt gericht op het begrip „Gerechtigheid". Die predikanten zijn de lutherse ds. G. Kroes en ds. L. G. Chr. Grabandt, de her vormde dr. E. Sneller, voorzitter van de oecumenische raad Haar lem, de gereformeerde ds. D. Bar- ten en pater Th. Hoogeveen OFM, leider van de „Open Deur". In de Hildebrandzaal zal het begrip „Gerechtigheid" op vier wjjzen wor den belicht. Ds. J. van der Wiel uit Haarlem, redacteur van „In de Waag schaal", zal spreken over „Gerechtig heid in de bijbel", M. Ruppert uit Was senaar, lid van de Raad van State en oud-CNV-voorzitter, over „Gerechtig heid in het bedrijfsleven", drs. J. J Voogd uit Haarlem, Tweede-Kamerlid en raadslid, over „Gerechtigheid in de politiek" en drs. D. de Lange uit Zeist, redacteur „Kosmos en oecumene" en secretaris van de Willebrordvereniging, over „Gerechtigheid in de cultuur". In hun toelichting op het programma zeggen de organiserenden dat Luther met zijn daad probeerde een eigenlijk reeds op gang zijnde discussie in zijn tijd over de vernieuwing van de kerk te verdiepen. De tragiek is nu geweest, zo zeggen zij, dat dit het begin beteken de van een scheuring in de kerk van West-Europa. Een scheuring, die in de loop der tijden weer door andere werd gevolgd, waardoor een situatie ontstond van verschillende kerken en geloofsge meenschappen, zoals die zich heden ten dage voordoen. AMSTERDAM. Vrede en wel zijn voor heel de bewoonde wereld zijn voorwaarde geworden voor vrede en welzijn van ieder per soonlijk, van groepen en van na ties. De honger van de een be dreigt de welvaart van de ander. Zoals de welvaart van de een de honger van de ander oproept. Oor log, waar ook ter wereld, is in kiem een wereldoorlog. Binnen de om cirkeling van kunstmanen is er niemand meer, geen volk, geen ras, geen cultuur of godsdienst, die er niet bij-hoort. Zo begint een oproep in „Vijf voor Vrede", een gezamenlijke uitgave van Militia Christi en Sjaloom ter gelegen heid van de vredesweek van 8-15 ok tober die morgen begint met een ver klaring die in alle kerken wordt voor gelezen. Het centrum van de Vredesweek is zonder twijfel Amsterdam, waar rond om de Westerkerk tal van activiteiten zijn gezet. In die kerk zullen kunste naars werken over het vredesthema exposeren. Verschillende organisa ties en jongerengroepen zullen gedu rende de gehele week meewerken aan een soort vredesmarkt in de Wester kerk. Marktkraampjes zullen in de kerk worden opgesteld. Daar zal lec tuur worden aangeboden, films en dia's over ontwikkelingswerk worden ver toond, vredesliederen gezongen, en aandacht geschonken aan de encycliek „Populorum Progressio", aan de wet op de dienstweigering, enzovoorts. De week wordt zondagavond ge opend met een interkerkelijke gebeds dienst. Maandagavond is er een fo rumbijeenkomst en dinsdagavond ge ven politieke partijen hun mening ten aanzien van de actie. Donderdag is Sjaloom aan het woord, vrijdag zal drs, Verwey van het polemologisch insti- tuur te Groningen over kerkelijk vre desonderzoek spreken. „Vijf voor vrede" geeft goede infor matie over dienstweigering en somt uitvoerig op wat de NAVO ons kost en wat de gevaren van deze organisa tie kunnen zijn. In het kader van de vredesweek wordt ook een documen- DEN HAAG Jehova's getuigen gaan over de hele wereld een speciale actie tegen de evolutietheorie voeren. Het tijdschrift „Ontwaakt" van 8 ok tober 1967 is geheel gewijd aan de vraag „Evolutie of schepping"? Dit blad heeft een oplaag van ruim vier en een half miljoen exemplaren en verschijnt in 26 talen, over de hele wereld. „Ontwaakt" citeert tientallen geleer den die de evolutietheorie afwijzen. Hoewel velen de evolutie als een feit aanvaarden is er volgens het tijd schrift een zeer groot' tekort aan be wijzen. „Het bijbelverhaal is trouwens veel logischer dan de theorieën van Darwin. Er bestaan geen overgangs vormen die op een evolutie wijzen. Darwin wees zelf al op het ontbreken van „schakels", maar hij weet dit aan de onvolkomenheden van het weten schappelijk onderzoek". Uit alle nasporingen en onderzoeken naar oude beschavingen blijkt volgens „Ontwaakt" dat deze culturen niet ou der zijn dan zes duizend jaar. Zelf het nauwkeurige radiokoolstofonder- zoek om de ouderdom te bepalen blijft bij de grote meerderheid van de proeven binnen de tijdspanne van zes millennia. Evolutie baande de weg voor veel agnosticisme en atheisme, staat in het tijdschrift. Het onderwijzen en aan vaarden van evolutie is dus niet zo maar iets onbelangrijks of onschul digs. „Het aanvaarden of verwerpen er van raakt u en uw gezin, niet alleen vanwege de uitwerking op de moraal, maar vooral omdat het uw verhou ding tot God raakt en dus uw eeuwige toekomst. Daarom getuigt het van wijsheid te onderzoeken en te zien wat de feiten aantonen", aldus het blad „Ontwaakt". UTRECHT Het predikantentekort in de gereformeerde kerken neemt nog steeds toe. Volgens recente berekenin gen zijn er 214 predikantsplaatsen va- kant, terwijl het aantal dienstdoende predikanten 1064 bedraagt. Het be staande predikantenkorps zou dus met twintig percent moeten toenemen om alle plaatsen te kunnen bezetten Verwacht wordt, dat tot 1970 het te kort nog verder zal toenemen. Pas na 1970 kan men, gelet op het huidige aantal theologische studenten, op een enigszins ruimere toevloed van kandi daten rekenen. SEATTLE. Na meer dan twintig jaar heeft de episcopaalse kerk einde lijk de knoop doorgehakt: de gedele geerden naar de conventie, die het hoogste bestuursorgaan van de kerk vormt, hebben met overweldigende meerderheid gestemd voor toelating van vrouwen tot het ambt. De bisschoppen verklaarden zich snel eens met de uitslag van de stemming. Het Nederlandse Bijbelgenootschap (Postbus 620, Haarlem) heeft de laat ste tijd weer een flink aantal uitga ven het licht doen zien die gericht zijn op een bevordering van een goed bij belgebruik. „Horen en handelen" is een uitgave in samenwerking met de inter nationale bijbelbond. Regelmatig komt zo'n leesgids uit, waarin een logisch beeld wordt gegeven van bepaalde pe rioden. Ditmaal staan de profeten Je- saja en Jeremia in het zoeklicht. Twee andere uitgaven maken de bijbel han teerbaar bij bepaalde gelegenheden of bepaalde onderwerpen. „De bijbel bij kruispunten en mijlpalen" is een hand leiding voor iemand, die in een be paalde situatie hulp van het woord nodig heeft, en wiens „wijzende vinger te zeer trilt van ontroering, leed of vreugde, om het juiste woord te vin den". Ook worden er aanwijzingen ge geven voor een functioneel psalmge- bruik. „Een weg door het Nieuwe Tes tament" geeft ook gegroepeerde ge deelten bij onderwerpen als „Ontmoe ting met Jezus Christus" en „De kerk die Hij bijeenroept". „Vandaag lezen wij" is een compleet leesrooster voor een heel jaar, en in de „Bijbelwijzer", die al enkele jaren in omloop is, vindt men een handige verzameling van uitgaven omtrent bij belgebruik. Een veel meer omvattende folder is „Het waait je niet aan", waarin het NBG samenwerkt met de Prisma-lectuurvoorlichting en de cen trale voor vormingswerk in De Horst. Een naar moeilijkheid opklimmende opsomming van bijbeltoelichtingen en -besprekingen geeft degene, die de bij bel beter wil verstaan daarvoor wel kome aanknopingspunten. K. M. (Van onze correspondent) KAMPEN Dr. W. D. Jonker, pre dikant van de Nederlands gereformeer de kerk in Johannesburg, die op 30 augustus door de synode der gerefor meerde kerken werd benoemd tot hoog leraar in de ambtelijke vakken van da theologische hogeschool in Kampen heeft laten weten dat hij deze benoe ming niet aanvaardt. In de motievering van dit besluit zegt hij gehandeld te hebben uit ver antwoordelijkheid tegenover de kerk van Zuid-Afrika, die hem verplicht het aanbod van de hand te wijzen. Dr. Jonker bekleedt in de kerk in Zuid- Afrika een zeer belangrijke positie, met name de problematiek van de rassen. tatiemap uitgegeven. Deze is ad 4,50 verkrijgbaar bij „Vredesweek 1967" Parkweg 20a te Voorburg. Er wordt ook een petitionnement ge organiseerd. In „Vijf voor Vrede" is het afgedrukt. De voornaamste punten zijn: schep alternatieven voor militai re dienst, geef de delegatie naar de tweede wereldhandelsconferentie in New Delhi een progressieve instruc tie en laat Nederland de resoluties van de Verenigde Naties serieus ne men. Vluchtelingen op de oostelijke oever van de Jordaan. Ook zij hebben recht op vrede en geluk. (Foto Wereldraad van Kerken). Drie leden van het Comité voor de Vredesweek: van links naar rechts de heer C. ter Maat, secretaris Pax Christi en interkerkelijk beraad, prof. dr. G. Zuidberg, Pax Christi en werkgroep interkerkelijke vre desweek en de voorzitter van het Comité Vredesweek: dr. C. P. van Andel. „Dat deze verscheurdheid van de kerk alsook de verscheurdheid in de samenleving der volkeren bij tallozen grote verontrusting en onvrede veroor zaakte en steeds blijft veroorzaken, is mede de reden geweest van zowel het ontstaan van de Wereldraad van Ker ken met zijn in belangrijkheid steeds toenemende arbeid ten behoeve van Kerk en Wereld als ook van het door wijlen paus Joannes XXIII bijeengeroe pen en door paus Paulus VI voortge zette tweede Vaticaanse concilie, met zijn Nederlandse vervolg in het Pasto raal Concilie. Naarstig is het zoeken geworden naar de verloren gegane ene kerk van Chris tus, met als gevolg het volledig open- willen-staan voor anderen". De schrijvers wijzen er op dat Maar ten Luther ook heeft gezocht naar wat hij noemde „een genadig God". Daarbij is het hem, zo zeggen zij, zeer duidelijk geworden dat rechtvaardiging voor God door het geloof alleen ook en juist betekende „heiliging" van het leven, die zijn doorwerking diende te hebben op alle terreinen van dit leven. „Met het oog op die heiliging, die alle terreinen van het leven dient te bestrij ken, hebben enige predikanten en gees telijken zich afgevraagd of het moge lijk was de 450-jarige herdenking van het aanslaan van Luthers stellingen op zinvolle en constructieve wijze te plaat sen binnen het raam van de eigen tijd. Zij menen dat dit het beste kan geschie den door als gelovigen, die geroepen zijn tot dienst aan de mede-mens en de wereld het houden van een bijeen komst voor iedereen die het wel en we# van de kerk en wereld ter harte gaan". De gereformeerden willen volgend najaar weer een kerkbouwactie houden. Omdat er in maart al een gezamen lijke actie voor zending en werelddia- konaat wordt gehouden, hebben de ge reformeerden geen behoefte aan een interkerkelijke kerkbouwactie. Dr. P. G. Kunst, voorzitter van de stichting steun kerkbouw, vindt het bovendien niet nodig want in gereformeerde kring wordt toch wel gegeven, onafhankelijk van grote advertentie-acties als die van 1964. dan voor het oorspronkelijke ontwerp van architect Rein H. Fledderus), de kerkzaal heeft indertijd ook een half miljoen gekost. De kerkzaal is een schenking van de negen kerken die in Antwoord '64 heb ben samengewerkt. De verdere ruim ten zouden door de Hoogvlietse kerken worden bekostigd. Omdat deze finan cieel erg krap zitten, wordt hun gedu rende tien jaar de rente en aflossing voor een dertigjarige bouwlening ge schonken door de hervormde generale financiële raad en de gereformeerde stichting steun kerkbouw. De plaatse lijke kerken zullen voor het beheer van de Antwoord-kerk een rechtsper soon vormen. De exploitatiekosten van de Antwoord-kerk zullen over de Hoog vlietse kerken worden verdeeld naar rato van het aantal uren dat elk van de kerken ervan gebruik maakt. LUNTEREN Volgende maand zul len de bijgebouwen bij de Antwoord kerk in Hoogvliet worden aanbesteed. De kerkzaal van dit gebouw, die in oktober 1964 in zes dagen werd opge trokken als „blikvanger" voor de gro te financiële kerkbouwactie „Antwoord '64", is enige tijd spaarzaam gebruikt doordat de bouw van de Hogevlietse- wijk op de Zalmplaat minder vlot ver liep dan men had aangenomen. De bijgebouwen worden begroot op een half miljoen (dat is veel geringer

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 14