„Ontluisterend"
WIM KAN GAF VOOR DE
VLAAMSE TELEVISIE
ALLEEN INTERVIEW
Henk
wil je
kaas
uit het
vuistje
SCHAMEL SPEL IN MISPLAATSTE OPVATTING
Ensembles Androcles schoot in
Poolse regie pijnlijk tekort
t
THEEDOEK????
DROOGT
TONEEL IN HAARLEM
VANAVOND
DE DOEK DIE DIRECT
f*L
s
■Sthvw mvïzaaoA tfv
Expositie in
Den Haag van
Anton Hey boer
NCRV werkt samen
met Sovjet-t.v.
blV
LJ
ZATERDAG 7 OKTOBER 1967
9
VOEDZAAM
JÜÉK
w
ces
w
M
c->
H
W
H
W
3
3
Kort nieuws
AVRO-bestuur zal de
zaak S. v. d. Zee
afhandelen
Simon Koster
Dankzij het initiatief van een der grootste Engelse
industrieën:
desgewenst in termijnen te betalen.
Centrale verwarming is een serieuze zaak. Daarom heeft
Full House Heating hetc.v.-probleem nauwkeurig bestudeerd.
Resultaat: een volwaardige C.V. vooreen ongelofelijke prijs.
Vier vertrekken kant en klaar geïnstalleerd voor fl. 2.400.-.
Méér radiatoren om méér kamers te verwarmen is natuurlijk
altijd mogelijk. Belangrijk: de aanleg gebeurt snel, schoon
en efficiënt, en U kunt Uw installatie zelfs verhuizen!
Goedkoper dan "gewoon" verwarmen!
Het Full House Heating systeem is royaal met warmte maar
zuinig met brandstof. Want die brandstof is aardgas. Daar
profiteert Uw huishouding nog weer extra van, want U hebt
dan recht op het voordelige vastrechttarief. Redenen genoeg
om U volledig voor te laten lichten!
r1
I BON Graag ontvang ik zonder enig verplichting:
Full House Heating wordt geïmporteerd, geïnstalleerd en ge
garandeerd door:
servowarm
WARM AIR VERWARMINGS MIJ. N.V.
Giessenweg 33, Spaanse Polder, Rotterdam
Tel. 150644
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
Televisieprogramma's
(Van onze correspondent)
BRUSSEL. Het met veel tam-tam en
geheimzinnigdoenerij aangekondigde
„eerste t.v.-optreden van Wim Kan" is
niet meer dan een wel aardig interview
gebleken, voorafgegaan door een optreden
van mevrouw Kan, die drie liedjes uit
haar repertoire zong. Toen Kan in dat in
terview gisteravond zei dat de t.v. met
betrekking tot politici zo „ontluisterend"
kon werken had hij daarbij kunnen voe
gen dat het ook voor sommige cabaret
artiesten zoals Corry Vonk kon gelden.
Zij zong: „Mannetje met een hoedje op",
„Oh heer hier spreekt uw bruid Bernar-
dine" en „Ik vertolk, ik vertolk de ge
voelens van het volk, met m'n vlaggetje,
m'n hoedje en m'n toeter". Zij had zich
vooral voor het eerste liedje een rimpe
lig oud en kwalijk dwergenkopje gegri
meerd dat het heel slecht deed.
Daarna werd Wim Kan een minuut of
twintig geïnterviewd door Rik Gyles. Het
is een nogal ongedwongen aardig praatje
geworden over t.v., over het vak van ca-
beretier, het zoeken van teksten, de op
leiding van jonge mensen in het vak en
zovoorts, enzovoorts.
Kan begon met te zeggen dat hij eigen
lijk meer radioman dan t.v.-figuur was:
„Radio kan je zelf verknoeien, bij t.v. ge
beurt dat door een ander. Maar hij heeft
toch niets tegen t.v. Met zijn vrouw is hij
zelf in 1937 voor de eerste experimentele
t.v. van Philips op deUtrechtse jaarbeurs
opgetreden. „De t.v. was toen nog niet zo
gevaarlijk. Er waren alleen maar zenders.
Later zijn de toestellen er bij gekomen".
De politieke actualiteit van het cabaret
kwam ter sprake. Kan: „Wij hebben in
Nederland geen taalstrijd. Bij ons gaat
het Nederlands zo wel zonder strijd aan
het Engels verloren".
Later in het gesprek naar aanleiding
van de voor de cabaretier onmisbare vak
kennis zei Kan dat men vooral kan zien
hoe belangrijk het vak is aan „onze poli
tici, die voor de t.v. verschijnen, zonder
er op gewapend te zijn. Het is ontluiste
rend en ook: „Als er een nieuw kabinet
komt kent niemand de leden en dat is
moeilijk voor ons. Wanneer ministers een
maal zijn afgetreden maken ze geen blun
ders meer. Dat maakt het ook niet mo
gelijk later nog over hen te spreken".
De t.v. noemde Kan, naar aanleiding
van een vraag over de invloed daarvan
op het cabaret, „de grote slokop die jon
ge talenten opvreet en ze half verteerd
weer uitspuwt". Hij wees op de noodzaak
het vak te leren en hij sprak daarbij een
paar maal bewonderend over Toon Her
mans en Wim Sonneveld. „Bij hem (Toon
H.) zie je niet dat het allemaal bestu
deerd is". Kan zelf is drie jaar op de
toneelschool geweest en hij heeft daar
veel geleerd. Hij is nu 31 jaar in het vak
en onlangs is hij weer begonnen met het
nemen van zangles omdat hij voelde dat
hij met een vreemde keelklank ging spre
ken.
Debutanten kunnen het niet bolwerken in
het cabaretvak is zijn oordeel. Hij vindt
dat er vaak goed studentencabaret is en
hij vindt het verstandige jongens die we
ten dat zij geen vakmensen zijn en er dan
na een paar jaar mee uitscheiden. In dat
verband een grapje: „Er was eens een
vader die twee zoons had. Een ging naar
zee, de andere in het cabaret. Van geen
van beiden hebben ze ooit weer iets ge
hoord".
Naar het buitenland, zoals Toon Her
mans, gaat hij nooit. „Mijn roem eindigt
bij Roozendaal". Hij heeft ook nog even
de Nederlandse t.v.-gastvrouw op de korrel
genomen en haar maniertjes. „Nu is het
een soort mode om het woord fijn te ge
bruiken maar dat spreken ze dan uit als
feen. Feen dat je bent gekomen, het was
een feen liedje, wij wensen je een feene
vakantie enzovoort. Hij heeft ook bekend
dat alle artiesten wel iets van elkaar over
nemen. „Ik heb zelf van Louis Davids
overgenomen" En aan het slot kwam het
interview nog even op het echtpaar. Kan:
„Het leven is altijd kiezen. Ik heb enige
malen in mijn leven gekozen: het caba
ret, Corry Vonk, de Vara.ik vind
dat je bij zo'n keuze moet blijven en dat
zal ik ook doen".
ADVERTENTIE
DDD
DDI2
HEDEMAN
ALMELO
ADVERTENTIE
l-N
H
Ui
tt
«fl
<1
N
O
H
O
H
W
H
1-3
►9
M
O
N
M
f
M
Gouden harp. De onder de naam „Final
Stanza" ingezonden Nederlandse bijdra
ge op het tweede Ierse televisiefestival
heeft de eerste prijs, de gouden harp,
gewonnen.
(Van een onzer verslaggevers)
HAARLEM. Vrijdagavond is in het
Haags Gemeentemuseum de eerste grote
overzichtstentoonstelling geopend van het
werk van Anton Heyboer. Deze expositie
duurt tot 26 november. Daarna gaat zij
naar Eindhoven (van 15 december tot 21
januari) en naar Amsterdam (van 2 fe
bruari tot 17 maart). De tentoonstelling
omvat 188 catalogusnummers. Verschei
dene hiervan zijn uit meerdere etsen sa
mengesteld.
Anton Heyboer heeft alle vele keren in
binnen- en buitenland geëxposeerd. Zo
heeft om een greep uit de tentoonstel
lingen te doen zijn werk gehangen in
op de Documenta in Kassei, op de Inter
nationale Biennale in Tokio, de Biennale
Jeunes in Parijs, de eerste Salon Inter
nationale de Galeries Pilotes alsmede in
nog diverse andere buitenlandse steden.
De etsen van Heyboer zijn in ons land
ondermeer te zien geweest in Haarlem,
Amsterdam, Eindhoven en Amersfoort.
De bovenaangestipte exposities beslaan
de periode van 1954 tot 1966. In 1964
kreeg Heyboer de Oharaprijs en een jaar
later de Premio Marzotto.
De expositie is georganiseerd door drs.
J. L. Locher van het Haags' Gemeente
museum. Veel medewerking hierbij kreeg
hij van de Amsterdamse chirurg J. Piers,
die sinds 1959 de grootste collectie van
Heyboer heeft opgebouwd. Heyboer leeft
en werkt op het ogenblik in een boeren
schuur in Den lip, nabij Amsterdam.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. Het was nog niet eer
der gebeurd, dat iemand van een Ne
derlandse omroep Moskou bezocht op uit
nodiging van de Russische televisie. Jan
van Hillo van de NCRV was vorige week
in Moskou om plannen te bespreken voor
het maken van een aantal co-produkties
tussen de NCRV en de Sovjet-televisie.
Die plannen omvatten onder meer een
rechtstreeks schakelprogramma tus
sen de beide hoofdsteden en een uitwisse
ling van regisseurs, voornamelijk voor
het maken van documentaires en dra
matische produkties.
„Overigens", zei Jan van Hillo, „is na
dit eerste contact nog niets definitief be
sloten. Waarom de Russen de NCRV heb
ben uitgekozen? Omdat de contacten van
de NCRV met de Russische omroep veel
nauwer zijn dan die van de andere om
roepen. Wij kopen veel Russisch mate
riaal en Nico van Vliet is nog pas zes
weken in Rusland geweest voor ons pro
gramma „Europa".
(Van onze toneelcriticus)
HAARLEM. Ofschoon geplaagd door
interne conflicten van organisatorische
en artistieke aard die de spelers het wer
ken niet makkelijkr zullen maken heeft
de Toneelgroep Ensemble het waagstuk
ondernomen, Bernard Shaws fabelspel
„Androcles en de leeuw" ten tonele te
brengen. Een waagstuk, omdat dit werk
achter een bijna kinderlijk-onschuldig
masker een overrompelende hoeveelheid
humanistische, hier en daar nogal ver
bloemde filosofie bevat, die slechts in een
bijzonder scherpzinnig, grondig doorwerk
te en delicaat uitgebalanceerde vertoning
begrijpelijk over het voetlicht kan wor
den gebracht.
De directie van Ensemble heeft daar
voor de hulp ingeroepen van de Poolse
regisseur Er win Axer, die ongetwijfeld
een intelligent en fantasierijk kunstenaar
is. Maar het ongelukkige feit, dat ik al
eerder heb gesignaleerd, doet zich ook
hier weer voor: een buitenlands regis
seur die de Nederlandse taal niet of
slechts gebrekkig meester is, kan de nu
ances van het in die taal gesproken woord
niet beoordelen en moet dus verstek la
ten gaan ten aanzien van een der be
langrijkste facetten van de door hem ge
regisseerde opvoering. In een stuk als
dit zelfs het belangrijkste facet. En dat
werd in deze „Androcles" op pijnlijke
wijze voelbaar.
Het resultaat was namelijk een voor
stelling waarin de voor-de-hand-liggende
grappigheid van het uiterlijke gebeuren
de hoofdzaak vormde, maar waarin
Shaws haarscherp uitgekiende dialoog zo
nonchalant was behandeld dat de diep
zinnige achtergrond en hier en daar zelfs
ook het spirituele effect ervan groten
deels verloren gingen. Men zag een heel
komische pas-de-deux, gedanst door An
drocles en de leeuw, men zag ook nog
enige andere schilderachtige vermakelijk
heden, maar nergens hoorde men Shaw,
nergens werd zijn religieuze en antimili
taristische boodschap door een bezielde
interpretatie duidelijk gemaakt. En hoe
speels die boodschap ook is geformu
leerd (wat een goede vertolking ervan
juist zo moeilijk maakt), deze vormt toch
het voornaamste bestanddeel van het stuk
Dat blijkt zonneklaar uit de commen
taar die Shaw zelf enkele jaren na de
Londense première heeft geschreven en
waarin hij spreekt over „de verschrik
kelijke actualiteit" die het stuk toen had
gekregen door de intussen uitgebroken
eerste wereldoorlog.
Maar.juist de passages waarin Shaw
fulmineert tegen het tekortschieten van
het op vredelievendheid gebaseerde
Christendom in tijden van oorlog en ge
vaarlijk nationalisme de passages dus
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. In een buitengewone
vergadering heeft het dagelijks bestuur
van de AVRO besloten om het verslag
van het onderzoek in de zaak Siebe van
der Zee-Van Heijst ter afdoening voor te
leggen aan het algemeen bestuur, omdat
alleen dit bestuur ter zake competent is.
Het dagelijks bestuur heeft een pre
advies vastgesteld, dat door de voorzitter
ter kennis van het algemeen bestuur zal
worden gebracht. Het algemeen bestuur
is voor de behandeling van de affaire
Van der Zee voor volgende week zater
dag bijeengeroepen.
„Androcles en de leeuw" („Andro
cles and the lion"), blijspel in twee
bedrijven van George Bernard Shaw.
Vertaald door Frans Hesmerg. Neder
landse première bij de Toneelgroep
Ensemble in de Eindhovense schouw
burg op 2 oktober. Eerste voorstelling
te Haarlem in de Stadsschouwburg op
5 oktober. Regie: Erwin Axer. Hoofd
rollen: Dick Scheffer, Rita Maréchal,
Otto Sterman. Decors en kostuums:
Ewa Starowieyska.
die het werk ook nu weer een „verschrik
kelijke actualiteit" geven -zijn wegge
laten uit de vertaling van deze commen
taar, die in het schouwburgprogramma is
afgedrukt! Men vond het blijkbaar on
gewenst het publiek er attent op te maken
dat „Androcles en de leeuw" nog iets an
ders is dan een genoeglijk fabeltje dat
het in hoofdzaak een bittere constatering
is van de overwinning van Mars over
Christus.
Zelfs binnen dit beperkte kader bleven
de spelprestaties bijna over de gehele li
nie aan de schamele kant.
Dick Scheffer was een aardige, lieve
Androcles, heel amusant in zijn dansen
met de leeuw en zijn quasi-heldhaftige
afgang naar de arena. De leeuw zelf
(een prachtig masker van Ewa Staro
wieyska) werd voortreffelijk gemanipu
leerd door Huib Rooymans en Herman
Vinck, die daarmee een meesterlijk staal
tje van plastiek-beheersing ten beste ga
ven. De „intelligente en onbevreesde vrij-
denkster" Lavinia, die met haar opvat
tingen de patricische Romeinse kapitein
shockeert, werd door Rita Maréchal met
de toontjes en de gebaren van een school
meisje gespeeld. De onder zijn eigen on
tembaarheid lijdende krachtpatser Fer-
rovius kreeg van Otto Sterman een in
drukwekkende, maar niet genoeg schrik
aanjagende vertolking. Guus Verstraete
was een vermakelijke keizer en Will van
Seist een weinig martiale kapitein.
De voorstelling van donderdagavond in
de Haarlemse Stadsschouwburg had een
veertigtal bezoekers getrokken, zodat de
zaal voor vijfennegentig percent leeg was
Misschien mag men dit beschouwen als
een vingerwijzing ten gunste van het ar
gument der „Grote drie" van het Neder
landse toneel, dat de provinciale gezel
schappen voortaan maar beter weg kun
nen blijven uit de Randstad Holland. Ze
ker met een zo provinciaalse voorstelling
als deze.
ADVERTENTIE
komende
ceitrale
verwarming
HD I
I Uw folder over Full House Heating
j Nadere uitleg van Uw Full House Heating adviseur
J (s.v.p. aankruisen wat U wenst) j
I Naam.
i Adres:
Plaats fit
Nederland 1. 's Middags om vijf uur
begint de nieuwe serie van Ja zuster,
nee Zuster. De opa van Gerrit zal het
kippenhok afbreken voor een mevrouw
in de buurt, maar hij kan de haan niet
met rust laten. In het avondprogramma
eerst Pipo de Clown en een aflevering
van de westernserie Rawhide. Na het
journaal voor het eerst in dit seizoen de
Rudi Carrellshow. Evenals in de vorige
HILVERSUM I.
8.00 Nws. 8.18 Weer of geen weer,. 945
Humanistisch Verbond: Het stenen tijd
perk. 10.00 Kinderdienst. 10.30 Hervormde
kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40
De Open Deur. 12.00 Muzikaal Onthaal. 13.00
Nws. 13.07 Journaal. 13.25 Knipperlicht.
14.00 Dansorkest. 14.30 Omroeporkest. 16.30
Lichte orkestmuziek. 16.55 Lichte gramm. -
muziek. 17.15 Rakelinks 17.50 Nws. 18.05
Langs de lijn: sport. 18.30 Vrij entree: ca
baret. 18.50 Discussie. 19.30 Nws. 19.35 Volks
muziek van verre. 19.55 Verlos ons van den
Boze 20.20 Pan, cabaret. 20.30 Rits.
21.30 Klassieke muziek. 22.05 Moderne ge
wijde muziek 22.30 Nws. 22.40 Actualitei
ten. 22.50 Licht platenprogramma. 23.55
Nws.
HILVERSUM II.
8.00 Nws. 8.15 Speelse klassieke muziek.
8.55 Inleiding Hoogmis. 9.00 Eucharistievie
ring. 10.00 Nws. 10.15 Semi-klassieke gewij
de muziek. 11.00 Promenadeconcert 11.50
Buitenlands commentaar. 12.00 Klassieke en
moderne muziek. 12.40 Klassiek platenpro
gramma. 13.00 Nws. 13.07 Voor de kinderen.
13.30 Klassiek strijkkwartet 14.00 Moderne
gitaarmuziek. 14.10 Bijbels hoorspel. 14.30
Langs de lijn: sport. 17.00 Het Leger des
Heils. 18.00 Schriftnoten. 18.30 Gesprek. 18.45
Kerk veraf en dichtbij. 19.00 Nws. 19.07
Klassieke gewijde muziek. 19.30 Geboorte-
pijnen van de reformatie, (lezing). 19.45
Klassieke gramm.muziek. 20.10 Vocaal en
semble. 20.30 Licht gevarieerd platenpro
gramma. 21.00 Het tweede motief, (hoor
spel). 22.00 Kruispunt. 22.30 Nws. 22.40 Over
weging. 22.45 Audio. 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Lichte muziek. 10.00 Nws.
10.02 Juist op zondag. 11.00 Nws. 11.02 Mu
ziek Mozaïek. 12.00 Nws. 12.02 Verzoekpla
ten. 13.00 Nws. 13.07 Popshow. 13.45 Michel
Legrand. 14.00 Nws. 14.02 Rome-Ankara-
Madrid 15.00 Nws 15.02 Athene-Rabat-Lis-
sabon 16.00 Nws. 16.02 Rhythm and blues.
16.30 Country en Western. 17.00 Nws. 17.02
Actualiteiten. 17.05 Dansmuziek.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Licht muziekprogramma. 13.00 Nws
13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03 Ope
ra- en Belcanto. 15.00 Sport en muziek. 18.30
Katholieke godsdienstige itzending. 19.00
Nws. 19.30 Gevarieerd programma. 22.00
Nws. 22.15 Lichte muziek. 23.40 Nws.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte gramm.muz. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws.
8.10 Actualiteiten. 8.20 Voor vrij? Los! 11.00
Nws. 11.02 Die Berliner Philharmoniker.
12.00 Blauwe maandag. 12.27 Meded. voor
land- en tuinbouw. 12.30 Muzikale aanwin
sten. 12.50 Tien voor één (lezing). 13.00
Nws. 13.10 Broodnodig. 13.20 Pro memorie.
13.25 Beroemde ouvertures. 14.25 Schoolra
dio. 14.45 Cabaret. 15.00 Voor de vrouw. 15.40
Amusementsmuz. 16.00 Nws. 16.02 De opera
Don Giovanni van Mozart. 17.45 Samenwer
king met ontwikkelingslanden. 18.00 Nws.
18.15 Actualiteiten. 18.25 Gevarieerd pro
gramma. 19.30 Nws. 19.35 R.V.U. 20.05 Amu
sementsmuz. 20.30 Jongeren discussiëren.
21.00 Klassieke liederen. 21.30 De DDR. 22.00
Lichte gramm.muz. 22.30 Nws. 22.40 Actua
liteiten. 22.55 Lichte gramm.muz. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15
Klassieke muz. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten.
7.40 Klassieke muz. 7.55 Overweging. 8.00
Nws. 8.10 Klassieke muz. 8.30 Nws. 8.32
Voor de huisvrouw. 10.00 Muzikale lezing.
11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.30 Be
jaardenprogramma. 12.00 Lichte gramm.muz.
12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Meded.
voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40
Actualiteiten. 12.50 Variant. 13.30 Lichte or-
kestmuz. 13.50 Schoolradio. 14.15 Fragmen
ten uit de opera II Campanello, Donizetti.
15.00 Godsdienstige uitzending. 15.30 Zoek
licht op Nederland: Groningen. 17.20 Over
heidsvoorlichting. 17.30 Voor de kleuters.
17.45 Voor de kinderen. 18.00 Meisjeskoor.
18.20 Uitzending van D'66. 18.30 Nws. 18.45
Actualiteiten. 19.00 Praatje. 19.05 Geestelijke
liederen. 19.30 Licht instrumentaal sextet.
19.45 Lichte gramm.muz. 20.15 Moderne muz.
22.15 Literama. 22.30 Nws. 22.40 Avondover
denking. 22.50 Klassieke liederen. 23.30 Voor
dracht en muz. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Fit! 10.00 Nws. 10.02 Pop.
12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten 12.10 Ver
zoekplaten. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten,
13.07 Knalmuz. 14.00 Nws 14.02 Kick. 15.00
Nws. 15.02 Swing time. 16.00 Nws. 16.02 Pla
ten. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.07
Verzoekplaten.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.08 Land-
bouwkroniek. 12.15 Lichte muz. 12.40 Weer
bericht. 12.48 Gitaarmuz. 12.55 Buitenlands
persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuz.
14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.30 Lichte
muz. 16.00 Nws. 16.09 Voor de zieken. 17.00
Nws. 17J5 Balletmuz. 18.00 Nws. 18.03 Voor
de soldaten. 18.28 Paardesport.
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
13.30 Teleac. 15.30 Nws. 15.31 Reclame.
15.34 Weekjournaal. 15.57 Reclame. 16.00
Samen op het dak, ja gezellig! (TV-film).
16.25 Voor de vrouw. 17.00 Ja zuster, nee
zuster (TV-feuilleton). 18.55 Pipo de Clown.
19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.07 Raw
hide. 19.56 Reclame. 20 00 Journaal. 20.16
Reclame. 20.20 De Rudi Carrell Show. 21.05
Per seconde wijzer 21.45 Ouch (Britse
filmcomedie). 22.10 Hadimassa. 22.50 Jour
naal.
NEDERLAND II
18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03
Rick de kikker. 19.08 Rin-Tin-Tin. 19.32
Mijn Oom van Mars (TV-film). 20.00 Jour
naal. 20.16 Reclame. 20.20 Moderne muziek.
20.40 Een gevaarlijk pakketje (detective
film). 21.05 Vrij worstelen met 21.25
Kleine mensjes hebben kleine wensjes.
21.45 Kompas. 22.15 Reclame. 22.20 Jour
naal.
VOOR ZONDAG.
NEDERLAND I.
11.00 H. Eucharistieviering. 14.00 Teleac.
14.00 Automatisering. 14.30 Polemologie.
15.00 Russische les.15.30 Monitor. 18.55 Pipo
de Clown. 19.00 Bijbelvertelling voor de kin
deren. 19.03 Via Uppsala, (reportage). 19.30
Sport. 20.25 Journaal 20.30 De vliegende non
21.05 De Caterina Valente-show. 22.05 Kunst
grepen. 22.30 Journaal.
NEDERLAND II.
18.55 Pipo de Clown. 19.00 Axel Nort (voor
de jeugd). 19.30 Abbott en Castello, (film).
20.00 Journaal. 20.05 Verdraaid vertrouwen
(verfilmd toneelstuk). 21.35 Vrede als daad
een verkennend gesprek n.a.v. de Vredes-
week. 22.10 Journaal.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03
Reclame. 19.07 Kenmerk. 19.32 De Flint-
stones. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16
Reclame. 20.20 Waar is mijn schoentje
(showprogramma). 21.00 Baruch Habah. 21.50
Man en vrouw. 22.15 Journaal.
NEDERLAND II
18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03
Hoepla, t.v.-magazine voor de jeugd. 20.00
Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Geloven zon
der kerk (teach-in). 22.15 Reclame. 22.20
Journaal. 22.25 De kerken en de strijd om
de vrede.
shows situeert Carrel z'n show weer op
een bepaalde plaats, in dit geval in het
spookhuis op een kermis. Als gasten ont
vangt Carrell artiesten uit de Nederland
se cabaretwereld: Jasperina de Jong en
Leen Jongewaard. De show wordt recht
streeks uitgezonden. Hierna de première
van de nieuwe VARA-quiz „Per seconde
wijzer'", die wordt geleid door de chef
van de afdeling amusement Joop Simons.
Twee kandidaten kunnen veel geld ver
dienen als ze heel snel een groot aantal
vragen beantwoorden. Als intermezzo de
filmkomedie „Ouch" over een vrolijke
bruiloft, die in het honderd loopt omdat
een van de hoofdpersonen zich niet aan
de regels houdt. Het laatste avondpro
gramma-onderdeel van deze zaterdag
avond is Hadimassa, aangekondigd als
„een collage van schetsen, teksten, lie
deren en monologen rond het thema spe
len".
Nederland 2. De eerste complete TROS-
avond begint met een Nederlandse pro-
duktie en wel Rick de Kikker, een gete
kende strip van Joop Geesink. Dan Mijn
oom van Mars, die door een ongeluk zijn
identiteitsplaatje kwijt raakt. Alles wat
hij aanraakt verdwijnt trouwens als
sneeuw voor de zon. Na het journaal spe
len het Brabants orkest en de koninklijke
Militaire Kapel Tsjaikovsky's ouverture
Solennelle, ofwel de symfonie 1812,
waarvoor de meester zich liet inspireren
door de Slag bij Waterloo. Een nieuwe
serie vervolgens en wel Honey West.
Een vrouwelijke James Bond-figuur. Zij
werkt vanuit een speciaal soort bestel
wagens, waarin allerlei ingewikkelde ap
paratuur is opgeborgen. In deze eerste
aflevering ontdekt een krantenbesteller
een enorm bedrag aan dollars in zijn
auto. Honey en haar trouwe vriend gaan
op zoek naar de eigenaar en komen in
een wereld vol misdaad terecht. De
TROS introduceert vervolgens Catch as
Catch can-worstelen op de Nederlandse
schermen. Tot slot van de avond Kleine
mensjes hebben kleine wensjes (een jon
getje van twaalf wilde graag samen
met Cruyff voetballen en dat mocht van
de TROS) en de actualiteitenrubriek
Kompas.
ZONDAG
Nederland 1. Ter opening van de In
terkerkelijke Vredesweek zendt de NTS
een kerkdienst uit, die wordt gehouden
in De Bilt. 's Middags eerst de Teleac-
lessen en vervolgens Monitor met Paulus
de Boskabouter en „De Eenzame Ruiter".
Het avondprogramma is tot half negen
in handen van de NTS: Pipo, Woord voor
Woord, een uitzending gewijd aan het
vredeswerk van de Wereldraad van Ker
ken en NTS-sportuitzending. De AVRO-
begint om half negen. Hoofdschotel van
de zondagavond is de tweede Caterina
Valente show. Het laatste programma-on
derdeel van de AVRO-zondag is Pierre
Janssens „Kunstgrepen".
Nederland 2. Na Pipo de tweede afle
vering van Axel Nort. Om half acht komt
de NCRV aan bod met een film van Ab
bot en Costello. Na het journaal een
Franse toneelproduktie, „Les fausses
confidences van Marivaux, in een uit
voering van het gezelschap van Jean
Louis Barrault Madeleine Renaud. Het
laatste deel is gewijd aan de Vredes
week, die deze zondag is begonnen. De
heer Van Gelder leidt een discussie.