Veertig jaar geleden werd het eerste filmwoord gesproken Dalai Lhama in nieuwe Rooksfilm Peter Hunt maakt volgende „Bond" Kunst in huurkoop in vele steden Kans op een cadeaubon vanf 200,- Bij aankoop van een kinderwagen Expositie Henri Kley geopend Najaarsconferentie CHIO begonnen Vijf Parijse auto's gepersonaliseerd ZATERDAG 14 OKTOBER 1967 Blasé Spraakles Banaal C. Boost Norma, 'n Van Aarsen-produkt (sinds 1880), Boxmeer, tel.08855/1401 Op de eerste plaats is het zó al een genoegen om te kiezen uit onze collectie. Onder andere ziet u de kinderwagens van Van Delft en Riemersma. Op de tweede plaats maakt u óók nog kans op een cadeau-J bon van ƒ200,-! Hoe? Eenvoudig. Bij uw koop geeft u ons meteen de vermoedelijke datum van de geboorte op. Als het klopt bent u winnaar^ Tweehonderd gulden om naar eigen verkiezing binnen een jaar bij ons te besteden! Doen! De actie duurt voorlopig tot 1 januari 1968. Contantzegels! Vol ledikantjes, kinderstoelen, boxen en commodes. Voor kleine mensen volwassen keus! Komen! Haarlem, Gen. Cronjéstraat 133, tel. 023 - 63857 Hillegom, Hoofdstraat 102, tel. 02520-6425 WIJ ONTVINGEN De radio geeft zondag De radio geeft maandag Televisieprogramma's (Van onze filmmedewerker) AMSTERDAM Op 6 oktober 1927 vond de eerste voorstelling plaats van „The jazz singer", waarin Al Jolson niet alleen enige liedjes zong, maar aan een van die zang-passages het zinnetje „Gee mom, listen to this" liet voorafgaan, een onbedoelde toevoeging op de geluidsband die historie maakte. Want aan muziek bij de film, zelfs aan synchrone zang, was het bioscooppubliek anno 1927 wel gewend, maar het gesproken woord bij het beeld, waarop de spreker de bijpassende mondbewegingen maakte, was iets ongehoords en verwekte een sensatie, zoals de toch aan sensatie zo rijke filmhistorie nog niet had meegemaakt. „The jazz singer" werd een goudmijn, de film bracht in de V.S. alleen ongeveer 2 miljoen dollar op en betekende de redding voor de op de rand van faillissement staande film maatschappij Warner Brothers, die in hoge nood naar het geluid als laatste reddingskans gegrepen had. De gok was geslaagd en van die zesde oktober 1927 af, dus vorige week op de kop af veertig jaar geleden, begon Holly wood over te schakelen op de sprekende film. Zo'n technische vernieuwing is er na tuurlijk niet ineens en ook zonder enige kennis van geluidsfilmtechniek kan men zich wel ongeveer voorstellen hoe er ge werkt en geëxperimenteerd is vóór Al Jolson zijn eenvoudig zinnetje verstaan baar en lip-synchroon de zaal in kon slingeren. Goed beschouwd is die geluids film er net zo lang als de film zelf. Al in 1889 had Edison een middel gevonden om zijn kinetoscope met een phonograaf, beide bovendien uitvindingen van hem zelf, te combineren, zodat in principe be wegende beelden van muziek konden worden voorzien. Alleen was er geluids versterking nodig om de technische mo gelijkheid toepasbaar te maken in bio scoopzalen en op deze „audion amplifier" die door de Amerikaan Lee de Forest nog vóór de Eerste Wereldoorlog ontwikkeld werd, moest eerst gewacht worden. De Forest is zich toen ook bezig gaan hou den met het fotograferen van geluid en het op de filmband vastleggen van ge luidstekens, die als streepjes in graduaties van licht tot donker op het celluloid tege lijk met de beelden „gefilmd" konden wor den. Toen men eenmaal zó ver was, werd het een kwestie van perfectionering van het systeem om het verkieslijker te ma ken boven het intussen ook nader uitge werkte systeem van de synchroon-lopende film en grammofoonplaat. Toch begonnen Warner Bros met deze, als Vitaphone be kend geworden combinatie, die zij al in '26 gebruikten voor korte muziekfilmpjes en voor hun grote historische film „Don Juan" met John Barrymore in de titelrol. Dat het publiek maar matig reageerde op deze eerste stap naar de geluidsfilm lag hierin, dat het al gewend was aan passende muzikale begeleiding in de bio scoop. De laatste jaren was iedere speel film van enige importantie op zijn rond reis door de bioscopen vergezeld gegaan van een partituur, die door orkesten van verschillende samenstelling en grootte en zelfs door een enkele piano of orgel ver tolkt kon worden en waarin vaak ook speciale geluidseffecten voor bepaalde passages in de film waren aangegeven Het feit dat deze muzikale en geluidsbe geleiding voortaan mechanisch werd en vanuit de projectie-cabine zou worden geleid, maakte nauwelijks indruk. Wezen lijk veranderde er niets. Pas toen het doek ging spreken, was er sprake van een sensatie en ontstond de revolutie in de filmindustrie, die deze min of meer be wust over zich had afgeroepen. Er was behoefte aan verandering, verandering vooral in de belangstelling van het pu bliek, dat een beetje uitgekeken was ge raakt op de zwijgende film. Toch beleefde die zwijgende film in de laatste jaren voor de revolutie een reeks van hoogtepunten, waarin juist bewezen werd dat het ontbreken van geluid en van het gesproken woord volledig gecompen seerd kon worden door de expressieve kracht van het (zwijgende) beeld. De Duitse expressionistische film met regis seursnamen als Murnau, Pabst, Fritz Lang en Lupu Pick had een grote artis tieke hoogte bereikt, die juist zo om streeks 1925 Hollywood noopte ter verde diging van eigen positie in Europa talrij ke krachten, uit de studio's van Neu-Ba belsberg op te kopen. Een stroom regis seurs en acteurs van naam verliet Duits land, aangelokt door de dollar, maar ook aangetrokken door de grotere mogelijk heden van de Amerikaanse filmmetro pool. De Amerikaanse film profiteerde van die exodus, maar bezat zelf ook eni ge sterke troeven in filmers als Erich von Stroheim („Greed", „The merry widow") King Vidor („The big parade", The crowd"), Chaplin en von Stern berg („Docks of New York"). En dan was er de Russische revolufiefilm, die met „Pantserkruiser Potemkin" en vDe moeder" omstreeks '26 zijn entree in' de westerse wereld maakte en iedereen ver steld deed staan van de nog ongekende mogelijkheden van de zwijgende film. Voor de echte filmvrienden, die zich juist in allerlei liga's en filmclubs ver enigd hadden om zich op de artistieke kant van de film te concentreren, was de aankondiging dat „talkie" of „Tonfilm" op komst waren, een weinig vreugdevol bericht. Men zag weinig heil in de toe voeging van geluid en dialoog aan de beelden die immers alles al konden uit drukken, zoals Murnau nog bewezen had in „Der letzte Mann", waarin van geen enkele tussentitel gebruik was gemaakt. Men voorspelde een achteruitgang in de artistieke ontwikkeling van de film die, nu hij kon spreken, terug zou vallen in een vorm van verfilmd toneel of ver filmde operette en de eerste geluidsfilms schenen dat angstige vermoeden maar al te zeer te bevestigen. Zoals in het begin van de filmhistorie het publiek gefasci neerd bleek door alles wat bewoog, zo was het nu méér dan tevreden als de sterren van het witte doek een liedje zongen of een woordje wisselden en de gebeurtenissen op het doek begeleid wer den door bijpassende, min of meer na tuurlijke geluiden. Operettefilms, show films en praat-komedies waren in die eer ste tijd aan de orde van de dag, ondanks de heftige protesten van de filmcritici, die hun zevende muze zagen verdrinken in een stroom van banaliteiten. Toch kwam ook vrij gauw een kente ring in die gang van zaken. Vooral in Duitsland begon men al kort na de in voering van „Ton" te zoeken naar moge lijkheden om het geluid op meer doel treffende manier en ter verhoging van de uitdrukkingskracht van de film te ge bruiken, waarbij vooral geëxperimen teerd werd met de mogelijkheid geluid en gesproken woord niet-synchroon aan het beeld te verbinden of te gebruiken als de geluidsbron niet in beeld is.' Maar voorlopig ontstond door de komst van de geluidsfilm het grootste probleem voor al die acteurs en actrices, die niet op spreken en zingen waren ingesteld en halsoverkop met spraak- en zanglessen hun achterstand moesten inhalen of van het toneel moesten verdwijnen. Heel wat waterdichte reputaties zijn in die jaren '27 tot '30 in gevaar geweest of kapotge- gaan. Zelfs Greta Garbo met haar wat zware stem heeft op de nominatie ge staan van de ster-lijst afgevoerd te wor den. In 1930 is de zaak bekeken, zijn de studio's helemaal op geluid ingericht en de bioscopen van nieuwe apparatuur voorzien. Alleen het Amsterdamse avant garde theater De Uitkijk blijft tot 15 januari 1932 „stomme" films, zij het met mechanische muziekbegeleiding, verto nen. Een mooi, maar vruchteloos pro- testgebaar. Greta Garbo bijna door de mand ADVERTENTIE Conrad Rooks, wiens LSD-film „Chap- paqua" tijdens het Filmfestival van Ve netië vorig jaar met de hoogste eer ging strijken, gaat een film maken met de verbannen Tibetaanse leider de Dalai Lhama in een belangrijke rol. De erfge naam van het Avon-fortuin Rooks vertel de dezer dagen in Athene, dat hij een maand lang met de geestelijke leider had doorgebracht en dat deze daarna zijn me dewerking aan „Siddhartha" had toege zegd. Peter Fonda, John Barrymore Jr. en Orson Welles zullen de overige hoofd rollen vervullen. „Vrijwel niemand heeft ooit de Tibetaanse muziek gehoord of de originele Tibetaanse dansen gezien," al dus Rooks, die voor zijn filmplannen een beroep zal doen op enkele van de 90.000 Tibethaanse vluchtelingen. „Siddhartha" wordt door hem beschreven als een dra ma-documentaire met een hippie, die la ter een Boeddha wordt, als centrale fi guur. Vandaar dat naast Napels en India ook opnamen zullen worden gemaakt in San Francisco. Regisseur Peter Hunt, medewerker aan alle James Bond-films, heeft een contract getekend om de tweede Bondfilm zonder Sean Connery, „On Her Majesty's Secret Service" te regisseren. Hoewel de produ centen, Harry Saltzman en Cubby Broc coli, nog niet weten wie de opvolger van Connery zal zijn, de hoofdrol in de nieuwe film zal in elk geval door een Britse ak- teur worden bezet. De eerste Bondfilm zonder Sean Connery heet „James Bond 007 Casino Royale" en wordt aan het eind van het jaar door Columbia in ons land uitgebracht. De 39-jarige Peter Hunt, voor wie „On Her Majesty's secret service" zijn eerste zelfstandige optreden als re gisseur betekent, werkt op het ogenblik als assistent van Broccoli aan „Chitty Chitty Bang Bang", de door lan Fleming geïnspireerde musical-fantasie met Dick van Dyke en Sally Ann Howes in de hoofdrollen. AMSTERDAM. De Stichting Beel dende Kunst, die sinds 1955 werken van Nederlandse kunstenaars aan instellingen en particulieren verhuurt, heeft besloten om aan deelnemers de mogelijkheid te bieden de geleende kunstwerken op huur koopbasis in eigen bezit te krijgen. Van het iets verhoogde huurbedrag, dat af hankelijk is van de waarde van het kunstwerk, wordt vijfenzeventig percent als kooptegoed apart gehouden. Na enke le jaren kan de huurder het kunstwerk als zijn eigendom beschouwen. De prijzen van de huurkoop variëren van vijf tot vijftien gulden per maand. De rijkssubsi dieregeling, die maximaal 25 percent kan bedragen, blijft bij aankoop van kracht. De stichting, die thans subsidie ont vangt van de gemeente Amsterdam en het rijk en bovendien van de provincie Noord-Holland dit jaar voor het eerst fi nanciële steun kan verwachten, voert be sprekingen om haar activiteiten ook tot andere plaatsen in Nederland uit te brei den. Er zijn besprekingen gaande over distributiecentra in Den Haag, Rotter dam, Zaandam, Groningen, Enschede Heemskerk en Bergen. De stichting, die tot nu toe slechts schilderijen en grafie ken uitleende, begint nu ook met de ver huur van plastieken. De stichting telt thans vijfhonderd leden. Postzegeldiefstal. Voor ongeveer 10.000 gulden aan postzegels en munten is ge stolen uit een postzegelhandel in Hil versum. Op straat werden zeven boek jes met postzegels teruggevonden. Door de regen en door de auto's die er over heen waren gereden waren zij vrijwel waardeloos geworden. ADVERTENTIE Een heel nieuwe afdeling op de eerstel (Van onze kunstredacteur) HAARLEM. Het gemeentehuis van Overveen is niet alleen een schoolvoor beeld van architectonische kitsch, het heeft als extra „kwaliteit" een bedroe vende akoestiek. Dit bleek gistermiddag, toen de Amsterdamse schrijver Jack Bro- kaar in de grote hal met zijn plastic na- maak-kaarsenluchters en zijn pseudomar- meren bordestrappen een schilderijenten toonstelling van de Loenense kunstenaar Henri Kley probeerde te openen met een door hem geformeerd klankbeeld. Hij kon het bandapparaat, dat hem op het spreek gestoelte verving nauwelijks alleen laten door de kakofonie, waartoe de ruimtelijke werking van de zaal zijn werk vervormde. Duidelijk werd uit de band, dat „de schil der een mens is die schildert". Dat was de oplossing voor het raadsel van de schilder, dat in het begin was gesteld. De expositie in de benedenzaal van het gebouw is tot en met 3 november dagelijks geopend van twee tot vijf uur 's middags. DRIEBERGEN. Op de vandaag be gonnen najaarsconferentie van de CH- Jongerenorganisatie (CHJO) in Drie bergen heeft de voorzitter Jac. Huysen, stelling genomen tegen die groeperingen in de CHU die de bestaande toestand in de unie willen „canoniseren"/ De heer Huysen bepleitte in zijn toe spraak een algehele vernieuwing van de christelijke partijen en een federatief sa mengaan van deze partijen, op basis van een duidelijk en dynamisch program. Hij deelde mee dat dit streven veel steun in de CHU ondervindt. De heer Huysen wees de gedachte van de hand om te komen tot een program met enerzijds de drie christelijke partijen en met anderzijds de Partij van de Ar beid, teneinde te allen tijde een coalitie aan te gaan. Hij noemde dit strijdig met de eigen identiteit van de christelijke partijen. Op de najaarsconferentie van de CHJO wordt vandaag het vraagstuk van de par tijvorming besproken en morgen het the ma „uitspraken der kerken, interessant of zinvol". ZATERDAG NEDERLAND I. Het avondprogramma begint met Pipo, het journaal en een kwartiertje met de Amerikaanse neger zanger Josh White, die spirituals en blues-nummers zingt, waarbij hij zichzelf op de gitaar begeleidt. De tijd tot acht uur wordt verder gevuld met een afle vering van de serie Van nul uur een tot middernacht. De altijd nog vakantie zoe kende Mark Lissen lost een chantagegeval op. Na het journaal eerst de actualiteiten rubriek „Hier en Nu" en vervolgens „Wat krijgen we nou", de Nederlandse titel voor de Engelse klucht One for the pot. Een rijke meneer wil de zoon van zijn vroegere compagnon met een fiks bedrag belonen. Die compagnon is dood. Zijn fa milie had hem het leven bijzonder zuur gemaakt. Vandaar dat de goede gever de zoon uitnodigt, maar tegelijk diens even tuele familieleden laat opdraven. Daarbij doen zich allerlei dolle verwikkelingen voor. Joop Doderer speelt vier rollen, die van de zoon van de compagnon en diens familieleden. Rien van Nuenen is de rijke weldoener. Andere medespelenden: John ny en Rijk, Joeki Broedelet, Willeke van Ammelrooy, Ingeborg Elzevier, Jan Vel- zeboer en Bob Wijsman. Regisseur is Paul Cammermans. Als tegenwicht na af loop nog vijf minuten avondoverdenking. Nederland 2. Eens in de maand brengt Ria Bremer voor de AVRO een uur lang actualiteiten uit de elf provincies op de buis. Na acht uur de nieuwe Mounties- show. De eerste aflevering werd goed deels opgenomen in Amsterdam, waar de Mounties zich op de Jordaan-markt in stalleerden en bloemen gingen verkopen Na de derde aflevering van Peyton Place de eerste Ronnie Tober-show. De zanger ontvangt in zijn eigen club twee gasten de Nederlandse musical-ster Jenny Arean en de Engelse zanger Roger Whittaker, bekend uit Knokke. De tweede-net avond wordt besloten met een kleurenuitzen- ding. Het tweede deel van „Denkend aan Holland, zie ik brede rivieren traag door oneindig laagland gaan". Joop Scheltens richt de camera's nu op de Nederrijn. ZONDAG Nederland 1. In de ochtenduren een Eurovisieuitzending van de H.Mis in de St. Pieter in Rome ter gelegenheid van de Bisschoppensynode. Het middagpro gramma bestaat zoals gewoonlijk uit de Teleaclessen en Monitor met Paulus de Boskabouter en de Eenzame Ruiter, ge volgd door een kerkdienst uit Aerden burg ter gelegenheid van de interkerke lijke vredesweek. Het vooravondprogram ma omvat Pipo, Woord voor Woord, een reportage over de activiteiten n de Am sterdamse Westerkerk in verband met de vredesweek en NTS-sport. De rest van de zondagavond is voor de TROS. God fried Bomans drie kwartier in een ge sprek met een Telegraaf-journalist. Een muzikaal intermezzo laat de kijkers ken nismaken met the Whiskers. Tot besluit van de avond een aflevering van Voyage to the bottom of the sea. In „De levende Computer" gaat gezagvoerder Crane hele maal alleen een proefvaart maken met de Seavfew. Daar is. een computer inge bouwd, waardoor de onderzeeër automa tisch kan varen, zonder dat er menselijk denkwerk aan te pas komt. Tijdens de vaart blijkt Crane niet alleen te zijn: er is nog iemand aan boord. De beide man nen achtervolgen elkaar in de lugubere stilte van het schip. Nederland 2. Axel Nort en Dirk Tal boom zetten als Pipo klaar is met z'n verhaaltje hun speurtocht naar de smok kelaarsbende voort. Ze volgen het spoor van het (nu niet meer muzikale) kachel tje en de man met het geruite sportpak Het openlucht-circus uit Oost-Europa is voortaan in kleur te zien. Na het jour naai de kunstrubriek Kijk op Kunst van Hans Keller, Simon van Adelberg en de Haarlemmer Piet Franse. Een half uur besteedt de KRO vervolgens aan de in troductie van de nieuwe serie de Ver loofden, die over enkele dagen begint Jurriaan Andriessen in Monitor (zondagmiddag Ned. I.) Hoofdschotel van deze zondagavond is zo als gemeld een programma van Piet Franse getiteld Recht of Voorrecht. Het betreft hier een experiment. Via een spe ciaal voor de uitzending geschreven zit ting van het ambtenarengerecht, gespeeld door Haarlemse amateurs, onderneemt Piet Franse een poging vooroordelen over „de ambtenaar" weg te nemen. In deze .namaakzitting" behandelt het ambtena rengerecht de zaak van een inspecteur, die niet de promotie maakte, waarop hij meende recht te hebben. Als de uitspraak gevallen is gaan ambtenaren en niet- ambtenaren over deze zaak discussiëren. Als slot van de avond nog de rubriek Onze man in Washington. (Van onze correspondent) PARIJS Parijs heeft vrijdag zijn eerste gepersonaliseerde auto's gezien. Ze werden, vijf in getal, een Renault, een Matra, een Simca, een Opel en een Daf, in een bekende Parijse kunstzaal geëxpo seerd, en gingen, zonder uitzondering en terstond, tegen gepeperde prijzen van de hand. Een gepersonaliseerde auto is een auto waarvan de carrosserie door een kunst schilder is gedecoreerd. Zo was de Simca aan een kant helemaal wit en aan de andere zijde geheel zwart geverfd, ter wijl de Daf door het trillen van de motor onophoudelijk, als een kameleon, van kleur veranderde. De Renault was met talloze mini-Renaultjes beplakt wat de di rectrice van de Galerie zo'n geniaal idee vond, dat ze dit exemplaar onmiddellijk aan het Louvre cadeau heeft willen doen. In onze dagen heeft, zo redeneren de initiatiefnemers, de mode en in vele an dere sectoren, het uniformisme het onder spit gedolven tegen het individualisme. Het automobilisme, zwerepd bij rqodellep in lioncierdduizehden exémplaren, was olj die ontwikkeling helaas tot dusverre ten achter gebleven. Die achterstand kan door de gepersonaliseerde auto worden ingelopen. James Clavell heeft in „Tai-Pan", uit gegeven door SCHELTENS GILTAY een roman geschreven over Hongkong en Dolf Koning heeft voor de vertaling ge zorgd. Tai-Pan is het Chinese woord voor Opperste Leider: hij die de macht uit oefent. De geschiedenis van het honderdpoortig Thebe, geschreven door J. Tadema Sporry, uitgegeven door C. A. J. VAN DISHOECK te Bussum, in de serie Geschiedenis en cultuur voor jonge mensen. HILVERSUM I. 8.00 Nws. 8.18 weer of geen weer. 9.45 Humanistisch Verbond. 10.00 Onderweg. 10.30 Hervormde kerkdienst. 11.30 Vraag en ant woord. 11.45 De kerk in de spiegel van de pers. 12.00 Muzikaal Onthaal. 13.00 Nws. 13.07 Journaal. 13.25 Radar. 14.00 Amusementsmu ziek. 14.30 Moderne en klass muziek. 16.30 Tijding. 17.00 Melodieën uit films en musi cals. 17.15 Lichte gramm.muziek. 17.50 Nws. 18.05 Langs de Lijn: sport. 18.30 Klatergoud. 19.00 Zin en tegenzin. 19 30 Nws. 19.35 Chan sons in alle talen. 19.55 Balans. 20.20 Pan. 20.30 Rits; voor de jeugd. 21.30 Klassieke en moderne muziek. 22.30 Nws. 22.40 Actua liteiten. 22.50 Gevarieerd muziekprogramma. 23.20 Licht instrumentaal sextet. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 8.00 Nws. 8.15 Klassieke muziek. 8.55 In leiding Hoogmis. 9.00 Hoogmis. 10.00 Nws. 10.15 Klassieke gewijde muziek. 10.45 Strip, literaire kroniek. 11.00 Amusementsmuziek. 11.50 Buitenlands commentaar 12.00 Klas sieke muziek. 12.40 Klassiek platenprogram- ma. 13.00 Nws. 13.07 Voor de kinderen. 13.30 Klassieke kamermuziek. 14.00 Klassieke mu ziek. 14.10 U groeten de heiligen «bijbels hoorspel). 14.30 Langs de lijn. sport. 17.00 Gereformeerde Kerkd. 18.00 Gewijde mu ziek. 18.30 Zingt het voorbedachte lied. 18.50 Kerk veraf en dichtbij. 19.00 Nws. 19.07 Klas sieke gewijde muziek. 19.30 Geboortepijnen van de reformatie, lezing. 19.45 Klassieke grammofoonmuziek. 20.10 Geestelijke liede ren. 20.30 Licht platenprogramma 21.00 Een beetje gewetensgeld (hoorspel). 21.40 Lichte gramm.muziek. 22.00 Kruispunt. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Audio. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Pyamissimo. 10.00 Nws. 10.02 Juist op zondag. 11.00 Nws. 11.02 Mu- ziek-Mozaïek. 12.00 Nws. 12.02 Verzoekpla ten. 13.00 Nws. 13.07 Ringo. 14.00 Nws. 14.02 Rome-Ankara-Madrid. 15.00 Nws. 15.02 Athe- ne-Rabat-Belgrado. 16.00 Nws. 16.02 Thythm and blues. 16.35 Country and western. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Dansmuziek. BRUSSEL 324 m. 12.00 Licht muziekprogramma. 13.00, Nws 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03 Ope ra- en Belcanto. 15.00 Sport en muziek. 18.30 R.K. goclsdienstige uitzending. 19.00 Nws 19.30 Gevarieerd programma. 22.00 Nws. 22.15 Lichte muziek. 22.40 Nws. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23' Lichte gramm. muziek. 7.55 Deze dag 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.20 Voor vrij? Los! 11.00 Nws. 11.02 Klassieke en moderne muziek. 12.00 Blauwe maandag. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Muzikale aan winsten. 12.50 Tien voor één. 13.00 Nws. 13.10 Ontwikkelingshulp! 13.20 Pro memorie. 13.25 Moderne en semi-klassieke gramm muziek. 14.25 Schoolradio. 14.45 Cabaret. 15.00 Voor de vrouw 15.40 Lichte orkestmuziek. 16.00 Nws. 16.02 Volksmuziek uit Zuidamerikaanse landen. 16.30 Jazz. 17.00 Trefpunt. 17.30 Bra bant journaal. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Praatje. 18.30 Gevarieerd programma; met o.a. Het klokje -an zeven en Paris vous Parle. 19.30 Nws. 19.35 Blaise Pascal, door Prof. Dr. P. v.d. Hoeven. 20.05 Toneel en vertolkers uit heden en verleden. 20.35 Gam ma. 21.35 Klassieke lieileren. 22.20 Bond zonder naam. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Muzik. klankbeeld. 23.30 Lichte gram mofoonmuziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Het levend woord. 7.15 Klas sieke muziek. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten 7.40 Klassieke muziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Klassieke muziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 10.00 Nederlandse muziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken 11.30 Bejaardenprogramma. 12.00 Lichte gramm. muziek. 12.22 Voor boer en ruinder. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Variant. 13.30 Lichte orkestmuziek. 13.50 Schoolradio. 14.15 Operettemuziek 14.45 Schoolradio. 15.00 Godsdienstige uitzending. 15.30 De provincie Limburg. 17.10 Het VoorrOlympisch hockey- toernooi te Londen: Nederland-Australië. 17.20 Suriname en het water. 17.30 Voor de kleuters. 17.45 Voor de kinderen. 18.00 Koor zang. 18.20 Uitzending van de PSP. 18.30 Nws. 18.45 Actualiteiten 19.00 Praatje. 19.05 Muziek en dienst. 19.30 Gevarieerd muziek programma. 20.10 Wiener Festwochen 1967: Orkest van Radio Wenen: semi-klassieke en klassieke muziek (In de pauze: 21.00 De posi tie van het jonge gezin in een veranderende maatschappij, klankbeeld). 22.15 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.50 Moderne liederen. 23.15 Klassieke lie deren. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Lichte muziek. 10.00 Nws. 10.02 Popmuziek. 12.00 Nws. 12.02 Actuali teiten. 12.10 Verzoekplaten. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.07 TNT. 14.00 Nws. 14.02 Muziek en sport. 15.00 Nws. 15.02 Swingtime. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 Platen- show. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.07 Verzoekplaten. VOOR ZATERDAG NEDERLAND I 13.30 Teleac. 15.30 Nws in 't kort. 15.31 Reclame. 15.34 Weekjournaal, voor slecht horenden. 15.57 Reclame. 16.00 Onder de loep. 16.20 Abbott en Castello «film). 16.45 Voor de kinderen. 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal 19.03 Reclame. 19.07 Josh White. Mues- en folksinger. 19.20 De bruiloft (tv-film). 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Aktualiteitenrubriek. 20.45 Wat krijgen we nou? klucht). 22.35 Dagsluiting. 22.40 Jour naal. NEDERLAND II 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03 Regiovizier. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.61 Reclame 20.20 De man zonder hoofd. 20.50 Peyton Place (TV-feuilleton). 21.15 De Ronnie Tober-show. 21.45 De grote rivieren (reportage). 22.15 Reclame. 22.20 Journaal. VOOR ZONDAG NEDERLAND I 9.55-11.30 Eucharistieviering te Rome. 14.00 Teleac. 14.00 Automatisering. 14.30 Polemo logie. 15.00 Russische les. 15.30 Nws. 15.31 Monitor. (i5.35 Paulus de boskabouter. 15.50 De eenzame ruiter. 16.30 voetbaluitslagen). 17.00 Vredeszondag Kerkdienst in 1 de St. Baafs kathedraal le Aardenburg. 19.00 Bij belvertelling. 19.03 Een week vrede in d» Wester (reportage). 19.30 Sport. 20.25 Jour naal. 20.30 Interview met Godfried Bomans. 21.10 The Whiskers. 21.20 Voyage to the bot tom of the sea, (TV-film). 22.15 Journaal. NEDERLAND II 18.55 Pipo de Clown, 19.00 Axel Nort. 19.30 Openlucht-circus. 20.00 Journaal. 20.05 Kunstkroniek. 20.45 De verloofden. Promessi Sposi. 21.15 discussieprogramma over de ambtenaar in Nederland. 22.05 Onze man in Washington. 22.25 Journaal. VOOR MAANDAG NEDERLAND I 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.07 Kenmerk. 19.32 Kinderen van de West. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Israel en de Arabieren. 21.05 Liedjes. 21.45 Ben Webster in Europe «film over de jazz). 22.15 Romeo en Julia (ballet). 22.30 Humanistisch Verbond: Oud, maar levend (gesprekken). 23.00 Journaal. NEDERLAND II 18.55 Pipo de Clown. 19.00 journaal. 19.03 Naar de top van de wereld (reportage). 20.00 Journaal. 20.16 Reclame z0.20 Foto van de week. 20.25 Die Wiener Symphoniker o.l.v. Karl Böhm: klassieke muziek. 21.00 Postbus 1000. 21 45 Zeg het met bloemen (detective film). 22.11 Reclame. 22.15 Journaal. X

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 9