BOP-KONING GILLESPIE VIERT
VANDAAG 50ste VERJAARDAG
RIJKS
POSTSPAARBANK
RENTE TOT
Q
O
Protest tegen maker van
joods gedenkteken
- Hij ontketende een
revolutie in de jazz
Jury is het niet eens over de
Prozaprijs '67 van Amsterdam
AL, "AA':iA"* AA
Jan Cremer versus
Renate Rubinstein
Musyckcamer op
moderner leest
ZATERDAG 21 OKTOBER 1967
Be-bop
Excentriek
Invloed
■W
J
M
M
T oekomst
REISBUREAU
TRIO-TOURS
Norma,'n Van Aarsen-produkt (sind<j 1880), Boxmeer, tel.08855/1401
De radio geeft zondag De radio geeft maandag
T elevisieprogramma's
(Van een onzer verslaggevers)
HAARLEM. De Amerikaanse jazztrompettist Dizzy Gillespie is van
daag vijftig jaar geworden. Vanaf zijn dertiende jaar heeft hij van zich
doen spreken. Gillespies muzikale carrière wordt niet gekenmerkt door een
egaal muzikaal niveau. Integendeel, zijn muziek is voor hem voortdurende
revolutie. Hij heeft zich verzet tegen de geldende muzikale vormen, maar
altijd is zijn werk constructief geweest. Gillespie begrijpt dat creativiteit
niet ontstaat „op een muzikaal plateau", maar dat men en niet alleen
om de originaliteit vaak moeilijker en kleurrijker wegen moet bewan
delen met de onvermijdelijke ups en downs. De musicus Gillespie presen
teerde zich als een gedrevene.
Wie de naam Gillespie noemt denkt
onwillekeurig aan altsaxofonist Charley
Parker, de pianist Kenny Clarke en de
gitarist Charley Christian. En wie aan
hen denkt herinnert zich stellig het in de
veertiger jaren zo bekende Minton's Play
house in Harlem, een soort toevluchtsoord
voor jazzmusici. Iedereen kon daar bin
nenkomen om er muziek te maken. Dat
is de plaats waar onder anderen Gilles
pie de zogenoemde eB-bop-stijl creëerde.
Omstreeks 1935 bloeide de Swing als
stijl in de jazzmuziek. Het was de grote
tijd van de blanke Bennie Goodman,
Glenn Miller en Chick Webb. In Minton's
vond een natuurlijke selectie plaats on
der de musici. Iedereen kwam er met de
beste bedoelingen; slechts de besten ble
ven over. De Bop werd daar aanvanke
lijk gemaakt om aan de hegemonie van
de ongeïnspireerde rationele Swing, toen
geworden tot een luxueus soort „blanke"
dansmuziek, een eind te m^ken. Na de
decadentie van de Swing kwam als reac
tie hierop een drang naar ongebonden
heid, een dwepen met de grotere sensi
tiviteit die met improvisatie samen gaat.
De Bop kenmerkt zich door zijn klank
explosies. Het melodisch patroon is
slechts karig aangegeven. Verbinding,
overgang en frasering vullen de ruimte
tussen de aangegeven waarden in de
compositie. Improvisatie dus oor
spronkelijkheid staat centraal. Het ge
heel wordt van een speelsheid die men
in deze jaren niet gewend was. Harmo
nisch slaat men dan een weg in die mo
derne Europese componisten, en ook Igor
Strawinsky, zijn gegaan. Men ziet in
vele gevallen af van het tot dan toe con
ventionele toonstelsel. Tonaliteit blijft
echter belangrijk. Dizzy Gillespie wordt
als de grote schepper van deze nieuwe
muziekrichting gezien. Het is voor hem
een periode van hoge muzikale prestatie.
Toch zijn in hem niet altijd de juiste
waarden onderkend. Gillespie werd bijna
het slachtoffer van zijn tienduizenden
fans. Zijn image werd een handelsarti
kel. Scharen jazzmusici en liefhebbers
„bekeerden" zich tot de Islam, liepen
met donkere brillen en schoren zich niet
meer. Mét de Be-bop ontstond de jazz-
bohémien. De excentriciteit, waardoor de
Bop-musici trachtten te vluchten uit die
toekomst voor de jazzmuziek. Nu is het
inderdaad zo, dat de Freejazz bloeit bij
de gratie van ongebonden, door Afrika
geïnspireerde vormen.
Dizzy Gillespie kan terugzien op een
carrière van formaat. Bovenal is hij ech
ter de man van de Bop. De laatste tien
jaar toont hij zich een wat moe-gestreden
musicus. Hij maakte een tournee door
Azië, Europa en Zuid-Amerika met 'n groot
orkest, in opdracht van de Amerikaanse
regering. Deze goodwillreizen vormden de
laatste werkelijke hoogtepunten. Tegen
woordig werkt hij met kleine groepen. Hij
ontwikkelt zich nog steeds, vergroot zijn
mogelijkheden en buit deze uit. Maar een
Dizzy Gillespie, een gedrevene.
v> ir A.' ''"I
wereld van jazzsnobisme, ontaardde in
een modeverschijnsel. Maar Gillespie
stond daar boven. Hij triomfeerde met
zijn grote orkesten en ensembles en speel
de met de grootste solisten van zijn tijd.
Vooral in zijn samenwerking met Charlie
Parker bereikte de Bop een hoogtepunt.
Gillespie had zijn stijl gevonden, maar
hij stond op dit hoogtepunt niet stil. Dizzy
gokte telkens weer, en won. Rond de vijf-
Afrikaanse muziekvorm een mogelijke
tiger jaren had de Bop plaatsgemaakt
voor de blanke Cool-jazz, koel als de
Swing van weleer. De Bop had zijn waar
de niet verloren, maar was een algemeeh
aanvaarde muziekvorm geworden. Gilles
pie kwam in de ban van de Zuidameri-
kaanse, harmonie en ritmen, die hij com
bineerde met zijn Bopmuziek. In deze
periode, die overigens niet zijn belang
rijkste was, maakte hij in zijn composi
ties veelal gebruik van Latijns-Amerikaan
se instrumenten. Hij zag in de Cubaans-
werkelijke revolutie brengt zijn muziek
niet meer teweeg. Er zijn andere groten
gekomen. Wel heeft hij een onmiskenbare
invloed gehad op het spel van Fats Na
varro, Howard McGhee. Doug Mettome
en Red Dodney. Miles Davis heeft hem
altijd bewonderd en zijn werk voortgezet
Tot slot zij gezegd dat Gillespie's tech
niek nog steeds aan het ongelofelijke
grenst. De echte muzikaliteit en de spi
rit van de ras-musicus in hem zijn stel
lig niet te loochenen.
ADVERTENTIE
AMSTERDAM (ANP). Het bestuur
der stichting kunstenaarsverzet 1942-1945
heeft een verklaring uitgegeven over de
maker van het op 12 oktober door de
Haagse opperrabijn S. Beëri onthulde ge
denkteken ter nagedachtenis der tijdens
de oorlog omgekomen Haagse joden, de
Amsterdamse beeldhouwer Dick Stins.
„Het betreft hier iemand van wie zeer
velen, onder wie zich ondergetekenden
bevinden, niet vergeten zijn hoe „welwil
lend" zijn houding jegens de Duitse be
zetters en hun Nederlandse handlangers
was. Een door hem in opdracht van de
foute B. en W. van Amsterdam in de zo
mer van 1944 vervaardigd borstbeeld van
Jacob van Kampen, werd op verzoek van
de Nederlandse Kring van beeldhouwers
op 19 oktober 1946, op last van de toen
malige B. en W. verwijderd op grond van
Stins gedrag tijdens de bezetting", aldus
het begin van de verklaring.
De ondertekenaars der verklaring zijn
Geert van Amstel, Mari Andriessen, Wil
ly Boers, L. P. J. Braat, professor dr. H.
L. C. Jaffé, C. Kneulman, Hildo Krop
Cephas Stauthamer, dr. A. B. de Vries
H. Wielek en bestuur Stichting Kunste
naarsverzet 1942-1945.
Het gedenkteken is een metershoge
bronzen Davidsster, waar binnen man
een vrouw en een kind elkaar vasthouden
met op hun gezichten uitdrukkingen van
ontzetting en vertwijfeling. Voor dit trio
is een gebroken mens afgebeeld. Naast
de ster werd de tekst aangebracht: „Ge
denk wat Amalek u gedaan heeft, vergeet
het niet - in het Nederlands en in het
Hebreeuws, uit het vijfde boek van Mo
zes (Deuteronomium 25: 17-19).
Nederland I. Zaterdag na Pipo en het
journaal begint het avondprogramma
met de nieuwe (kleuren-)serie Daktari,
een Amerikaanse produktie, die werd op
genomen in het dierenpark „Africa" in
de omgeving van Hollywood. Daar wor
den leeuwen, luipaarden, gorilla's en an
dere dieren getraind voor een optreden
voor de camera's. De filmserie toont,
wat met wilde dieren kan worden be
reikt zonder circusdressuur in een
omgeving, die zich buitengewoon goed
leent voor kleurentelevisie. In deze eer
ste aflevering, getiteld „Diamantsmokke
laars" komen verdachte personen tot de
ontdekking, dat zelfs dieren de zijde van
de wet kiezen. Na het journaal een kort
programma gewijd aan missiezondag en
vervolgens Het gulden Schot, dat iets
anders van opzet is dan vorig jaar. Zo
zal het „prominente schot" vervallen en
krijgt Kees Schilperoort als presentator
assistentie van een tweede man, Jacques
van Kollenburg. Niet alleen de schutters
krijgen nu een kans. want de deelnemen
de paren (een uit de zaal en een uit het
land) moeten ook andere opdrachten uit
voeren en enkele vragen beantwoorden.
Gasten in dit programma zijn de vocalis
ten Wilma Driessen en Wim Koopman
en de evenwichtskunstenaar Pifar Chang
Na veertig minuten Brandpunt „Alfred
Hitchcock presents". Het verhaal van
vanavond heet „Total Loss", in het Ne-
derlandjs „de Brandverzekering". De we
duwe van de warenhuiseigenaar Jan
Manning zit in grote financiële moeilijk
heden als ze probeert de zaak van haar
echtgenoot voort te zetten. Haar vrienden
adviseren haar „door de brand uit de
brand" te raken. Tot slot van de avond
een epiloog door pastoor Keet.
Nederland 2: Vijftig minuten Nieuwe
Liedjes. Oorspronkelijke Nederlandse
composities en teksten worden uitgevoerd
door jonge artiesten, zoals Elly Nieman,
Dick Poons en Rikkert Zuiderveld, Ro
bert Smit, Floortje Klomp, Odile Jansen,
Leny Kuhrm Henk Batenburg en Thera
Coppens. Na het journaal een half uur
Fiesta Gitana. Dan de tweede aflevering
van „Een zekere Jozefien" van Dimitri
Frenkel Frank, gebeurtenissen uit het ie
ven van een doodgewone Amsterdamse
winkeljuffrouw. Els Bouwman als Joze
fien en Lex Goudsmit als de vioolspe
lende Waldo Hyacint worden deze keer
geassisteerd door Elsje Scherjon als
winkelmeisje, Bep Westerduin als Noord
hollandse en Jan Blaaser als Arie, zee
man ter koopvaardij. Vervolgens een
kwartiertje op bezoek bij Dorus. In
diens nieuwe cabaret in Rotterdam be
staat het publiek voornamelijk uit kin
deren. Tot slot van de zaterdagavond een
aflevering van Rawhide.
ZONDAG
Nederland 1. De eucharistieviering
vanmorgen uit de St. Vituskerk te Bus-
sum staat in het teken van de wereld
missiedag 'en draagt een Argentijns ka
rakter. Na de Teleaclessen Monitor. Het
AMSTERDAM. B. en W. van Am
sterdam hebben besloten de prozaprijs
1967 van de gemeente voorlopig niet toe
te kennen omdat in de driehoofdige jury
voor deze prijs een controverse bestaat
over de toewijzing. Twee van de drie
juryleden, de heren H. U. Jessurun d'Oli-
veira en Joh. Phaff, adviseren de prijs
te verlenen aan Jan Cremer voor zijn
tweede boek „Ik Jan Cremer 2", het der
de lid, de heer H. Kaleis, wil de prijs toe
kennen aan Renate Rubinstein voor haar
boek „Met verschuldigde hoogachting".
In het meerderheidsrapport wordt op
gemerkt, dat „Ik Jari Cremer 2", een
boek van literair belang is. „Het beweegt
zich in de in Nederland spaarzaam ver
tegenwoordigde traditie van de grote
schelmen- en avonturenroman. De ik-fi-
guur is niet alleen een verre nazaat van
Tijl Uilenspiegel en Lazzarillo de Tor
mes, maar ook van Benvenuto Collini en
Frank Harris", aldus deze juryleden.
Het jurylid Kaleis zegt in zijn min
derheidsrapport dat voor hem de bekro
ning van Jan Cremer slechts mogelijk
zou zijn als hij de normen waaraan hij
gewend is litteratuur te toetsen overboord
zou werpen. Volgens hem zou hij een
dergelijke bekroning gesproken kunnen
worden van een literaire ontwaarding en
zou het een stunt zijn met een uitdagend
en humoristisch karakter.
Er bestaat ten aanzien van J. Cremer
een ongelofelijke verdwazing, die zich
niet tot zijn honderdduizenden lezers be
perkt, maar die reikt tot in kringen van
serieuze letterkundige critici. Het jurylid
besluit zijn oordeel met de opmerking
dat Jan Cremer bij de lancering van zijn
tweede boek hoge verwachting moet heb
ben gehad wat de „poen" betreft, maar
dat hij erop zou promoveren tot literair
genie, waardig om met de prozaprijs van
de stad Amsterdam te worden onder
scheiden, moet zelfs buiten de perken van
zijn rijk fantasieleven hebben gelegen.
(Van een onzer verslaggevers)
HAARLEM. De Haarlemsche Mu
sijkcamer, die tot nu toe alleen Barok
muziek heeft uitgevoerd, heeft zich de
laatste tijd enigszins verjongd en zal nu
met een gedeeltelijk modern programma
in de openbaarheid treden. In de Nieuwe
Kerk zullen dit seizoen drie concerten
worden gegeven, waarvoor grote solisten
zijn gecontracteerd. Op 22 december
speelt de organist Gustav Leonhardt
Bach, op één maart de cellist Anner Bijls-
ma Boccherini en op 31 maart de violist
Willem Noske achttiende eeuwse wer
ken. Ieder programma zal worden beslo
ten met een hedendaags werk.
ADVERTENTIE
VERZORGT UW
WINTERSPORTREIZEN
Wagenweg 36 - Haarlem - Tel. 15080
avondprogramma begint met Pipo. woord
voor woord en Zingend Geloven. Na NTS-
sport de NCRV. Voor het eerst de seroe
.Kent U mijn Vrouw". Het is een En
gelse serie, die net als Stiefbeen en
Zoon werd bewerkt door Jaap van der
Merwe. Medespelenden zijn Nell Koppen
en Wim van den Brink als Phien en haar
man, de loodgieter Bart. Eenvoudige hu
mor en kleine drama's met gelukkige wen
dingen uit het herkenbare bestaan van
twee huwelijkspartners. Wim van den
Brink en Nell Koppen zijn trouwens ook
in hun privé-leven man en vrouw. In de
eerste aflevering gaat het over vakantie-
voorberedingen. Het volgende half uur
Tweekamp een quiz tussen studenten
teams van de Nederlandse universiteiten.
Dit is ook een bewerking van een En
gels programma, University Challenge
dat dit jaar voor de commerciële televisie
zijn vierde seizoen beleeft. Leiden en
Utrecht zijn de eerste tegenstanders. De
tweede aflevering in de reeks Europa
naar adviezen van Prof. P. J. Bouman,
samengesteld door Piet Pons en gepre
senteerd door Jan van Hillo en Nico van
Vliet behandelt de geschiedenis van
ons werelddeel sinds 1945.
Nederland 2. Het tweede net-program
ma gaat van start met de vierde afle
vering van Axel Nort. Meck en Buf heb
ben Nora en haar straalkacheltje nu te
pakken gekregen en Nort en Dirk Tal
boom doen alles om haar uit haar peni-
Eva en Thomas Malzahn, een scène
uit de thriller „De afspraak". (Zon
dag, Nederland 2, 20.05 uur).
bele situatie te redden. Ze doen daarbij
vreemde ontdekkingen. Het spoor wijst
steeds duidelijker in de richting van een
internationale smokkelbende. Dan de
tweede aflevering van „Vaders tegen wil
en dank". Bill Davis heeft zich er door
zijn drie onderschoven kinderen niet van
laten weerhouden een zakenreis naar Zuid
Amerika te ondernemen. Zijn butler draait
nu alleen voor het drietal op en dat staat
hem niet aan. Na het journaal een Duits
televisiespel en wel „De afspraak" van
Dieter Mechsner. Het is een spannende
thriller van de Beierse tv. Hoofdpersonen
zijn een jonge advocaat en zijn vrouw.
Ze hebben „een afspraak", dat wil zeg
gen ze laten elkaar zoveel mogelijk vrij.
Een ouderwets sleurhuwelijk is niets voor
hen. Zij zijn moderne mensen. De man
is advocaat, zijn vrouw werkt als journa
liste. Voor de buitenwereld is het een
ideaal paar en met name de vrouw wordt
door vele echtgenotes benijd. Op een kwa
de dag blijkt evenwel iets totaal anders.
De politie vmdt het lijk van de journa
liste. Moord of zelfmoord? Anderhalf uur
duurt deze thriller, dan is nog tijd voor
een „profile" van Roelof Kiers. Vanavond
mevrouw prof. dr. Gesina van der Mo
len. Zij was de eerste vrouwelijke hoogle
raar aan de Vrije Universiteit.
ADVERTENTIE
HILVERSUM I
8.00 Nws. 8.18 Voor het platteland. 8.30
Weer of geen weer. 9.45 En wat zegt een hu
manist daarvan? 10.00 Kinderdienst. 10.30
Hevormde Kerkdienst. 11.30 Vraag en ant
woord. 11.40 De Open Deur. 12.00 Muzikaal
Onthaal. 13.00 Nws. 13.07 Journaal, 13.25
Knipperlicht. 14.00 Licht instrumentaal pro
gramma. 14.15 Moderne en klassieke muziek
16.30 Lichte orkestmuziek. 16.55 Lichte gram.
muziek. 17.15 Wetenschappelijk documen
tair programma. 17.50 Nws. 18.05 Langs de
lijn. 18.50 Journalistenforum. 19.30 Nws. 19.35
Volksmuziek. 19.55 Een debatavond van de
A.S.V.A. 20.20 Pan. cabaret. 20.30 Rits. (voor
de jeugd). 21.35 Klassieke en moderne mu
ziek. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.50
Licht platenprogramma. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
8.00 Nws. 8.15 Licht klassiek platenprogr.
8.55 Inleiding Hoogmis. 9.00 Eucharistievie
ring. 10.00 Nws. 10.15 Moderne en klassieke
gewijde muziek. 11.00 Limburgs Symphonie-
orkest: Promenade-concert. 11.50 Buiten
lands commentaar. 12.00 Kerkorgelconcert.
12.40 Klanksnoer. 13.00 Nws. 13.07 Voor de
kinderen. 13.30 Klassiek strijkkwartet. 14.00
Klassieke gitaarmuziek. 14.05 U groeten de
Heiligen (bijbels hoorspel). 14.30 Langs de
lijn. 17.00 Gereformeerde kerkdienst. 18.00
Schriftnoten. 18.30 Waar blijft het Wilde Gan
zen-geld? 18.45 Kerk veraf en dichtbij. 19.00
Nws. 19.07 Klassieke gewijde muziek. 19.30
Geboortepijnen van de reformatie (lezing).
19.45 Klassieke gramm. muziek. 20.10 Gees
telijke liederen. 20.30 Licht platenprogramma
21.00 De Spelbreker (hoorsp.). 21.25 Amuse
mentsmuziek. 22.00 Kruispunt. 22.30 Nws. 22.4
Overweging. 22.45 Audio. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Pyamissimo. 10.00 Nws. 10.02
Juist op zondag. 11.00 Nws. 11.02 Muziek
Mozaïek. 12.00 Nws. 12.02 Verzoekpl. 13.00
Nws. 13.07 VARA's Popshow. 13.45 Lichte gr.
muziek. 14.00 Nws. 14.02 Rome Ankara
Madrid. 15.00 Nws. 15.02 Athene Rabat
Lissabon. 16.00 Nws. 16 02 Rhythm and blues
16.35 Country and Western. 17.00 Nws. 17.02
Sport. 17.05 Dansmuziek.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Licht muziekprogramma. 13.00 Nws
13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03
Opera. 15.00 Sport en lichte muziek met
tips voor automobilisten. 18.30 Katholiek-
godsdienstige uitzending. 19.00 Nws. 19.30
Gevarieerd programma. 22.00 Nws. 22.15
Lichte muziek. 23.40 Nws.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00
Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.20 Voor vrij? Los!:
11.00 Nws. 11.02 Moderne en klassieke mu
ziek. 12.00 Blauwe maandag. 12.27 Meded.
voor land- en tuinbouw. 12.30 Muzikale aan
winsten. 12.50 Tien voor één, (lezing). 13.00
Nws. 13.10 Informatie Ontwikkelingshulp.
13.20 Pro memorie. 13.25 Semi-klassieke
gramm.muziek. 14.25 Schoolradio. 14.45 Ca
baret. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Lichte or
kestmuziek. 16.00 Nws. 16.02 De wereld van
de opera. 17.45 Overheidsvoorlichting. 18.00
Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 Gevarieerd
programma. 19.30 Nws. 19.35 19 Eeuwen
Utrechtse stadsgeschiedenis door Dr. J. E.
A. L. Struick. 20.05 Amusementsmuziek.
20.35 Verandering van de moraal. 21.05 Mo
derne gewijde muziek. 21.30 Radio-documen
taires over de DDR 22.00 Lichte gramm.
muziek. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten 22.55
Lichte orkestmuziek en koorzang. 23.20 Ra-
diorama. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7,15
Licht klassiek platenprogramma. 8.30 Nws.
Voor de huisvrouw. 10.00 Muzikale lezing.
11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.30 Be
jaardenprogramma. 12.00 Lichte gramm.
muziek. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27
Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.40 Actualiteiten. 12.50 Variant. 13.30 Lich
te orkestmuz. 13.50 Schoolradio. 14.15 Ope
ra-aria's. 15.00 Godsdienstige uitzending.
Zoeklicht op Nederland. 17.20 Overheidsvoor
lichting 17.30 Voor de kleuters. 17.45 Voor
de kinderen. 18.00 Koorzang 18.20 Uitzen
ding van D'66. 18.30 Nws. 18.45 Actualiteiten.
19.00 Praatje. 19.05 Geestelijke liederen.
19.30 Gevarieerd muziekprogramma. 20.10
Klassieke orkestwerken. 21.00 De invloed van
de Reformatie in Duitsland, Zweden en Ne
derland. 21.30 Muziek uit de Reformatie.
22.15 Kroniek over boeken, schrijvers en to
neel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking
22.50 Voordracht. 23.30 Serie interviews met
kunstenaars. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Fit. 10.00 Nws. 10.02 Pop-mu
ziek. 12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten. 12.10
Verzoekplaten. 13.00 Nws. 13.02 Actualitei
ten. 13.07 Knalmuziek. 14.00 Nws. 14.02 Kick.
15.00 Nws. 15.02 Swing-time. 16.00 Nws. 16.02
Platenshow. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteitén.
17.07 Verzoekplaten.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 2.03 Lichte muziek. 12.08
Landbouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht. 12 48 Lichte muziek 12.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Ta-
felmuziek 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15 30
Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09
Voor de zieken. 17.00 Nws.
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
13.30 Teleac. 15.31 Reclame. 15.34 Week-
journaal voor slechthorenden. 15.57 Recla
me. 16.00 Klokke Vier. 17 00 Voor de kin
deren. 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal.
19.03 Reclame. 19.07 Diamantsmokkelaars
(TV-film). 19.56 Reclame. 20.00 Journaal.
20.16 Reclame. 20.20 Morgen Missiezondag.
20.25 Het gulden schot. 21.35 Brandpunt.
22.15 De Brandverzekering (film). 22.45
Avondsluiting. 22.50 Journaal.
NEDERLAND II
18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03
Nwe Nederlandse liedjes. 19.53 Reactie op
reacties. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20
Fiesta Gitana. 20.50 Een zekere Josefien
(TV-feuilleton). 21.20 Bij Dorus op schoot,
kindervoorstelling. 21.35 Rawhide. 22.25 Re
clame. 22.30 Journaal.
VOOR ZONDAG
NEDERLAND I
11.00 Eucharistieviering. 14.00 Teleac Auto
matisering. 14.30 Polemologie (7). 15.00 Rus
sische les (6). 15.30 Nws. 15.31 Monitor. 18.55
Pipo de Clown. 19.00 Bijbelvertelling voor
de kinderen. 19.05 Zingend geloven. 19.30
Sport. 20.25 Journaal. 20.30 Kent u mijn
vrouw? (TV-feuilleton). 21.05 Tweekamp.
21.35 Documentaire over de geschiedenis van
Europa na 1945. 22.25 Gospelsongs. 22.30
Journaal.
NEDERLAND II
18.55 Pipo de Clown. 19.00 Axel Nort (voor
de jeugd). 19.30 Vaders tegen wil en dank
(TV-film). 20.00 Journaal. 20.05 Het arran
gement (TV-spel). 21.35 Programma rond
prof. dr. Gesina van der Molen. 22.10 Jour
naal.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I.
18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03
Reclame. 19.07 Kenmerk. 19.32 De Lokeend,
(TV-film). 19.56 Reclame. 20.00 Journaal.
20.16 Reclame 20.20 Per seconde wijzer,
(quiz). 21.00 Televisierechtbank: De zaak
Dirk de Vogel (1) 22.15 Journaal.
NEDERLAND II.
18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03
Rick de Kikker (TV-film voor de kinderen).
19 08 Rin-Tin-Tin. 19 32 Mijn Oom van Mars,
(TV-film). 20.00 Journaal. 20.16 Reclame.
20.20 Kompas. 20.45 Macbeth, (speelfilm).
22.11 Reclame. 22.15 Journaal.