DE ZILVEREN HAMER Chefarine „4" doet wonderen bij pijn of griep PANDA EN DE MEESTER-VER VALSER POLLE, PELLI EN PINGO KAMMETJE FOK Sovjetboeken in Arti geëxposeerd Pickpocket r Pk^vi Japans eerbetoon aan dr. R. van Gulik RECHTER TIE EN HET De vier middelenf verenigd in Chefarine „4" - elk afzonderlijk al beroemd - wer ken tezamen nog beter en helpen vaak ook dan wanneer andere middelen falen. De combinatie is ideaal om pijn of griep snel en doeltreffend te bestrijden. JL-, WOENSDAG 2 5 OKTOBER 196 7 17 Een roman uit de vikingtijd door VERA HENDRIKSEN De radio geeft donderdag m/m 'f O T elevisieprogramma s HEEFT U LEKKE DAKEN C. B. Auteur van „Rechter lie 66) Ze wilde er niet met Olve over praten. Ze was bang dat hij het ver keerd zou kunnen opvatten en menen dat ze het niet naar haar zin had hier. Dat was niet het geval, maar ze had het vreemde gevoel, dat er in haar lichaam twee wezens huisden, die steeds met elkaar overhoop la gen. Naarmate het tijdstip van Tores vertrek naderde, namen de aanvallen van rusteloosheid en gedruktheid toe. Olve merkte het heel goed en op ze kere avond sprak hij er met haar over. Je loopt door het huis als een oude viking, die door reisverlangens gekweld wordt begon hij. Zit de gedachte aan Bjarköy je soms dwars? Hij sprak zacht om de kleine niet wakker te maken. yJa, zei ze wat kort, het hinder de haar, dat hij het ontdekt had. Je moet je niet met zulke ge dachten aftobben in je eentje, je kunt er toch met mij over praten. Ik was bang, dat je boos zou zijn als ik heimwee had. Waarom boos? Dacht je, dat ik zelf nooit heimwee had naar de lan den waar ik geweest ben, en waar ik zovele herinneringen aan heb? Zo gaat het altijd Sigrid. Wie op reis is, verlangt naar huis, en wie thuis zit, brandt van verlangen eruit te vlie gen. Hier in Trondheim verlang je naar Bjarköy, maar als je daar bent zou je weer naar Egge terug willen. Wees blij, dat het zo is; je zou veel armer zijn als je niets had om naar terug te verlangen. Maar wel moet een mens voor zichzelf beslissen, waar hij thuishoort, het is onmogelijk op twee plaatsen tegelijk te wortelen. Wat mij betreft ik ga hier niet meer vandaan; de tijd van reizen is voor bij. En jij hoort hier bij mij op Egge. Maar daarom zul je altijd nog aan Bjarköy blijven denken. Weet je nog, wat je me in onze eerste nacht vertelde, dat je ons sa menzijn als iets heerlijks en tegelijk iets smartelijks had ondergaan? Ik geloof, dat het met ons heimwee het zelfde is. Geluk en droefheid zijn naar ons gevoel zo nauw verbonden, dat we het een niet meer zonder het an der kennen. Dat is nu eenmaal zo in het leven Sigrid. Sigrid zei niets, maar ze kroop naar hem toe en sloeg haar arm om zijn hals. Hij drukte haar tegen zich aan en zo bleven ze stil liggen. Torberg was gereed om te vertrek ken en de volgende ochtend zou zijn schip afvaren. Het grootste deel van de dag had hij in de haven door gebracht, waar „De Zeemeeuw" even eens reisvaardig lag. Nu was het avond en Tore en hij zaten samen op de bank tegen het hoofdgebouw te praten. De waakhond sloeg aan, er nader de iemand het erf; het was priester Anund, die afscheid van Tore kwam nemen. Hij kwam bij de beide man nen zitten en het gesprek kwam van zelfsprekend al dadelijk op schepen. Anund hadTores nieuwe aanwinst nog niet bezichtigd en ging verheugd in op de uitnodiging mee naar de haven1 te gaan. Onderweg nadat ook Olve zich nog bij hen had gevoegd, vertelde Anund dat hij veel goeds van dit schip had gehoord; de mensen, die het gezien hadden waren er vol van. Tore ver- vertelde, hoe Torberg er zijn eigen voorraad hout van de beste kwaliteit voor haar gebruikt en hij voegde er aan toe, dat hij hoopte dat deze er nooit spijt van zou krijgen. Beslist niet zei Torberg, ik ben bijzonder ingenomen met dit schip en blij dat ik het heb mogen bouwen. Ik denk dat de tijd van bou wen voor mij nu wel voorbij is. Ben je van plan ermee op te houden? vroeg Tore verrast. Neen antwoordde Torberg maar toen ik gisteren aan boord van „De Zeemeeuw" was heb ik mijn be schermgeest gezien. En dat heeft me de overtuiging gegeven, dat ik niet lang meer te leven heb. Je moet je niet aan zulke voor spellingen storen, vond Tore Hoe weet je dat het je beschermgeest was Hoe zag die eruit? Het was een vrouw, antwoordde Torberg, in volle wapenrusting. Natuurlijk was het een vrouw als het jouw beschermgeest was, kon Olve niet nalaten op te merken. Tore fronste de wenkbrauwen, hij vond het niet gepast dat Olve in aan wezigheid van de priester zo'n op merking maakte. Maar Olve had nog meer pijlen op zijn boog. Zeg Tor berg jij bent immers christen, moet je niet biechten? Anund zag verrast op. Ik heb me van de oude goden afgewend, vertelde Torberg een enkele keer ga ik naar de mis en ik biecht ook wel. Nu, je hebt de kerk in Steinkjer in ieder geval niet platgelopen vond Anund. U bent heel anders dan de pries ter bij ons in de kerk van Lade. Ik denk niet dat u zo licht over mijn zonden zou denken als hij doet, meende Torberg. Hoe zo? Anund keek hem van opzij aan. De priester van Lade is ge trouwd en heeft bovendien nog een onwettig kind. Het kost hem niet veel moeite om te begrijpen dat een mens gemakkelijk zondigt. Wij mensen moeten allen tegen onze zonden strijden, Torberg, zei Anund ernstig. God alleen is in staat, over ons te oordelen. Ik ben echter bang, dat je niet veel hebt aan een priester, die zich aan dezelf de zonden als jij zelf te buiten gaat en er daardoor misschien wat te licht over denkt. Mocht het werkelijk zo zijn, als je zelf vermoedt, dat je bin nenkort tegenover je hoogste rechter zult staan, dan wordt het zeker tijd ernstig over je zieleheil na te denken. Ik zou mijn plicht verzaken als ik dat niet deed, luidde het ernstige antwoord. Ik had er al zo'n voorgevoel van dat u tegen me zou preken, zei Tor berg. Ik zou mijn plicht verzaken als ik dat niet deed, luidde het ernstige antwoord. Je bent dus christen, Torberg, hernam Tore nadenkend. - Misschien kun jij me dan vertellen of er iets goeds in die leer steekt. Dat kun je beter aan priester Anund vragen! (Wordt vervolgd.) ADVERTENTIE Vier middelen in één tablet - waaronder het betrouwbare maagmiddel Chefarox - helpen snel en... doen wonderen I (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM. Een van de grote be tekenissen van de oktober-revolutie is ge weest, dat het betrekkelijk ongeletterde Rusland tot een land van lezers werd. Dit zei de ambassadeur van de Sovjet-Unie in ons land, de heer V. Lavrov, gisteren in „Arti et Amicitiae" in Amsterdam ter gelegenheid van de opening van een tentoonstelling van Russische boeken en tijdschriften. De expositie is georganiseerd door de N.V. Meulenhoff en Co, in samen werking met de Russische staatsuitgeverij Mezhdoenarodnaja Kniga. De ambassa deur zei dat jn de Sovjet-Unie al meer dan 31 biljoen'boeken zijn uitgegeven. Hij achtte het van belang dat de Russische lezers door middel van boeken een beeld krijgen van de zienswijzen en ervaringen van andere volkeren. Op de expositie is natuurlijk maar een zeer kleine keuze gemaakt uit de grote produktie in de Sovjet-Unie. Naast de uit gaven in het Russich vindt men er ook veel boeken in vertaling, vooral in het Engels of Duits. Ook zijn er enkele Nederlandse vertalingen te vinden. Er zijn opmerkelijk mooie kunstboeken en kin deruitgaven, maar het meeste curieuze is toch wel een verzameling documenten over de oktoberrevolutie. Het zou aantrekkelijk zijn geweest als de expositie ook had laten zien wat er zo al van Nederlandse schrijvers in Rus land wordt uitgebracht. Het paste niet in het kader van deze tentoonstelling, zo werd verzekerd, omdat het hier om boeken ging, die uit Rusland naar het buitenland gaan. Maar men vindt er wel een roman van Böll, in het Duits met een Russische inleiding, voor Russen die Duits studeren. De tentoonstelling is geopend, tot en met zaterdag, dagelijks van 10 tot 17 uur Zondag kan men in Arti (Rokin 112) nog van één tot vijf uur terecht. (Van onze filmcriticus) AMSTERDAM. De Franse filmer Robert Bresson is, zeker in ons land, nooit bijzonder populair geweest. Zijn „Journal d'un curé de campagne" uit '51 en „Un comdamné a mort s'est échappé" uit '56 hebben nog enige bekendheid ge kregen, maar van zijn later werk is hier alleen nog maar „Pickpocket" uit '59 vertoond, hoewel sindsdien een drietal films uit handen van de langzaam wer kende Bresson is gekomen. Die achterstand w'ordt enigszins goedge maakt door de vertoningen van „Au hasard Balthasar", waarmee het van avond feestelijk geopende Uitkijk-theater in Den Haag gaat starten. En aan een herwaardering van de eenzelvige Franse filmer kan ook de vertoning van „Pick pocket" op het scherm vanavond het hare toe bijdragen. De titel geeft al duidelijk het onderwerp aan, waarin Bresson zich ditmaal verdiept heeft. Michel, een zak kenroller staat centraal in dit sober, van alle attracties ontdaan filmwerk. Minder uit financiële noodzaak dan wel uit be hoefte zich een unieke figuur te vinden in de middelmatige grauwe, massa komt Michel ertoe zakkenroller te worden. Een eerste poging in die richting, het stelen van een damesbeursje op de rennen van Longchamp, brengt hem weliswaar al dadelijk in contact met de politie, maar als deze hem wegens gebrek aan bewijs moet laten gaan, versterkt dat Michels zelfvertrouwen, ook al weet hij dat van dat ogenblik af een inspecteur van politie zijn gangen zal volgen. Er ontstaat dan een situatie die vergelijkbaar is met Ras- kolnikofs positie in Dostojevski's „Schuld en boete". Twee vrouwen proberen Michel op het rechte pad te houden, zijn moeder en het meisje dat haar op haar sterfbed verpleegt, maar er is dan al geen weg terug meer en Michel gaat zich met een bijna wetenschappelijke belangstelling in zijn vak verdiepen. nnnnivinftnAfw>yvwMWMMuvvvwwwww^,f>a*",,*""*"'l*""w****<>*<t<l*lt<lltlMII><wl>lwww<ww><MWI><M><M>ww HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte gramm. muziek. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klassieke en semi-klassieke muziek. 9.35 Waterstanden 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.55 Beurs. 12.00 Oude en moderne liederen. 12.27 Meded. voor land en tuinbouw. 12.30 Lichte gramm.muziek. 13.00 Nws. 13.10 Journaal. 13.30 Klassieke ka mermuziek. 14.00 Beiaardconcert. 14.25 Boe ken met plaatjes. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Van vier tot vijf. 17.00 Dansor- kest. 17.30 Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de CH.U. 18.30 De tafel van zeven. 19.30 Nws. 19.35 Reformatie. 20.05 Kunstkroniek 20.30 Klas sieke en moderne muziek. 22.20 Frans-pro- mantische werkjes. 22.30 Nws. 22.40 Actuali teiten 22.55 Muzikale lezing. 22.30 Moderne muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Licht klassiek platenprogramma 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.58 Marktberich ten voor schippers. 10.00 Wat heeft dat kind?. 10.20 Moderne en klassieke muziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 12.00 Lichte gram. muziek. 12.27 Meded. voor land- en tuin bouw 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Kerkdienst. 13.10 Variant. 13.30 Nederlandse ensembles en vokalisten. 14.20 Klassieke mu ziek. 15.00 Godsdienstige uitzending. 15.30 Banden met het verleden (klankbeeld). 15.45 Kunstkroniek. 16.00 Nws. 16.02 Burengerucht 16.25 Lichte gramm.muziek. 16.50 Spelen met taal. 17.00 Semi-klassieke muziek. 17.45 Sport actualiteiten. 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd. 18.30 Nws. 18.45 Actualiteiten. 19.00 Muziek van Het Leger des Heils. 19.15 Klas sieke muziek. 20.00 Wijd als de wereld. 20.10 Klassieke en moderne gramm.muziek. 20.30 Stekker. 22.20 Boekbespreking. 22.25 Meded. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking 22.50 Mo derne muziek. 23.00 Studio 2300. 23.55 Nws COP. HARTEN TOONDER torr-y.ftr, HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Programma voor de zieken. 9.30 Lichte instrumentale muziek. 10.00 Nws. 10.02 Muziek bij de koffie. 12.00 Nws. 12.02 Platenkeus. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.07 Knalmuziek. 14.00 Nws. 14.02 Netty Rosenfeld. 15.00 Nws. 15.02 Where the action is. 16.00 Nws. 16.02 Platen voor de tieners. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.07 Verzoek platen. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer bericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel- muziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.30 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Hand in hand met Nederland. 17.00 Nws. 17.15 Lichte orgelmuziek. 17.30 koorliederen. 17.50 Pianomuziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Gramm.muziek. 18.35 Tips voor het verkeer. 18.40 Lichte muziek. 18.45 Sport 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws 19.40 Amusementsmuziek. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.10 Liederenprogramma. 20.30 Hoorspel. 21.54 Lichte muziek. 22.00 Nws. VOOR WOENSDAG NEDERLAND 1 17.00 Voor de kinderen. 18.55 Pipo de Clown 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.07 Schat- eiland. 19.32 Panoramiek. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Uitzending van de P.S.P. 20.30 Stichting Socutera. 20.35 Ro bert Bresson regisseert, documentaire. 20.45 Het leven van een zakkenroller, (speelfilm). 21.55 Klassieke muziek. 22.35 Journaal 22.40 Voor-Olympische wedstrijden in Mexico-Ci ty. NEDERLAND II 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03 Kinderen van de West,. 19.30 Beestje kijken, 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Cinema 21.10 Onaantastbaar. (TV-film). 21.55 Gelo ven zonder kerk. 22.26 Reclame. 22.25 Jour naal. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.07 De Stormridder (TV-feuille- ton>. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame 20.20 Aktualiteitenrubriek. 20.45 De Groost van je gezelschap (toneelstuk). 22.15 Bericht over Luther, documentair programma. 22.45 Journaal. NEDERLAND II 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03 Van gewest tot gewest. 19.25 Inburgeren 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Peyton Place. 20.45 Waarom zijn de onschuldigen zelf ook vaak schuldig? (TV-film). 21.35 Hier Parijs Hier Jan Brusse. 21.56 Dichterbij Amos. 22.26 Reclame. 22.30 Journaal. ADVERTENTIE of GOTEN, VOCHTIGE MUREN Deze worden vakkundig door ons gemaakt FA. BITEX - Dakbedekkingsbedrijf Roemer Visscherstraat 275 - Haarlem Telefoon 0 23 - 52947 Bresson heeft in „Pickpocket", evenals in zijn daaraan voorafgaand werk, alle overbodigheden en franje willen elimi neren, waardoor zijn film kil aandoet en ook door vérgaande stilering onduidelijk wordt. Aan de andere kant is daardoor een hallucinaire sfeer ontstaan rond de hoofdfiguren, die zich steeds meer terug trekt in zijn zelf gekozen uitzonderings positie en als een slaapwandelaar, ge dreven door onzichtbare machten door de film gaat. Nederland 1. In het VPRO-kinderpro- gramma een bezoek aan een ponyclub en Kabouter Kandelaar. In het avondpro gramma van de NTS eerst Paulus, danx het journaal, vervolgens Schateiland en Panoramiek. Na het journaal tien minu ten P.S.P. en vijf minupten Socutera. De hoofdfilm, het Leven van een zakkenrol ler, wordt voorafgegaan door een korte documentaire over Robert Bresson, en ge volgd door een concert met voorafgaande repetitie, het vierde pianoconcert van Beethoven uitgevoerd door de Wiener Symfoniker onder leiding van Karl Böhm. Solist is Wilhelm Backhaus. Na het laat ste nieuws een reportage van de voor- Olympische spelen in Mexico.: wielrennen basketball, schermen schoonspringen en gymnastiek. Nederland 2. Vandaag begint de Kin derboekenweek. Ter gelegenheid daar van zendt de VPRO het tweede deel uit van de reportage Kinderen van de West, die Gied Jaspers en Ton Hasebos maak ten in de Antillen en Suriname. Tot acht uur een programma over Israel en de Arabieren. Na het nieuws Jan Blokker, met zijn rubriek Cinema, die wordt ge volgd door een aflevering van „Onaan tastbaar". Elliot Ness zit een jonge mis dadiger achterna. Tot slot van de VPRO- avond nog een half uur napraten over de teach-in, die op 9 oktober werd gehouden over „Geloven zonder Kerk". DEN HAAG. De Japanse ambassa deur in Nederland, de heer Ushiroku, heeft dinsdag aan mevrouw Van Gulik, de weduwe van de vroegere Nederlandse ambassadeur in Tokio dr. Robert van Gu lik de versierselen van de Japanse orde van de Rijzende Zon eerste klasse over handigd. Dr. Van Gulik die zeer bekend is ge worden als schrijver van de „Rechter Tie-romans", overleed op 25 september. De onderscheiding is de hoogste die aan niet-Japanners kan worden toegekend. De ambassadeur herinnerde aan dr. Van Guliks grote liefde voor Japan. 4# 39. De meubelhandelaar was helemaal niet te spre ken over het gedrag van Joris Goedbloed. „Bah!" mom pelde hij. „Achter mijn rug om koopt hij de spulletjes van de concurrentie! Het is niet eerlijk! Ik weet zeker dat ik er eerder was! Maar ik zal de anderen waarschu wen!" Hij stopte zijn voertuig dwars over de weg en hield zodoende een rij ondernemers op, die naar Joris reden om daar zaken te doen. „Ga niet verder!" riep hij uit „Die vent geeft je geen kans! Hij heeft al lang op drachten gegeven aan lui uit andere plaatsen!" De bestuurders van verschillende auto's keken even gehin derd doch daarop zette de stoet zich weer in bewe ging. Jullie kunnen hier niet rijden!" riep de hande laar. „Mijn bus staat dwars over de straat!" Maar toen hij zich omdraaide bleek zijn grote dubbeldekker spoorloos verdwenen te zijn. Natuurlijk het was dan ook maar een gefalderde bus. En alles wat gefalderd is, lost na enkele minuten in de lucht op je kumt zeerob toch Nier AUEEN (.ATEN MET EEN NET TUSSEN TWEE M4STEW OP WE6 NAAR 6R0ENMND KUNNEN WE VISSEN 1 KIJK JIJ EENS OF ER GATEN IN HET NET ZITTEN ooo PIB 77. Na het gesprek met Vrouwe Hor tensia is Rechter Tie dezelfde weg terug gegaan. Opnieuw is hij erin geslaagd om ongezien de paleisgracht over te zwem men en in de struiken heeft hij zich weer aangekleed. Als hij de kleine inham heeft teruggevonden, stapt hij snel in Violets boot en stoot af met de vaarboom. Hij dankt de Voorzienigheid, dat hij zijn tocht naar het erkerpaviljoen van de Prinses niet verder heeft hoeven voort zetten. Hij had al genoeg risico genomen, en Vrouwe Hortensia heeft hem inder daad alles verteld wat de Prinses hem had kunnen vertellen. Het doel van de samenzweerders is dus om kolonel Kang te laten onthoofden voor een misdaad, die hij niet gepleegd heeft. Hij heeft maar een glimp van de kolonel gezien, toen hij het Waterpaleis verliet na zijn gehei me audiëntie bij de Prinses, maar Kang's nobel, somber gezicht had een goede in druk op hem gemaakt. Na een halfuur varen, meert de Rechter Violet's boot weer aan de kade. Alles is goedge- gaan. Wat een geraffineerd komplot heb ben de samenzweerders uitgebroed! Om dat de Prinses nog niet zeker is van haar liefde voor Kang, zullen de subtiele ver dachtmakingen tegen de kolonel haar aan het twijfelen brengen. Het is zo moeilijk voor een Prinses om iemand goed te le ren kennenZonder moeilijkheden bereikt Rechter Tie de Ijsvogel Herberg en sluipt weer binnen door de zij-ingang. Nu moet hij alles op alles zetten om het parelsnoer te vinden. 969. De man met de snor gaf het dade lijk toe. „Ja, ik ben een kleinzoon van Prikke- been", zei hij vriendelijk. „Mijn groot vader verzamelde alleen vlinders, en daar ben ik ook mee begonnen. Maar gaande weg kwamen er andere dingen bij en nu heb ik de grootste verzameling Zonder linge Zaken van de wereld. Misschien hebt u er iets van gezien?" „Ja, een vis met vlindervleugels, en een eekhoorn met een pauwestaart zei Bram. „Een paar kleinigheden uit mijn ver zameling". knikte Prikkebeen Junior. „Aardig, maar niet belangrijk. Nee. waar ik werkelijk op uit ben is het hele bij zondere, het buitengewone, het bijna on mogelijke. En daarom ben ik zo blij, dat u hierheen bent gekomen met dat wande lende schip. Dat is nu echt ifets heel bij zonders, en dat wil ik hebben". „Het spijt me wel, maar het is niet van mij, en niet te koop", zei Bram. Toen keek de ander plotseling heel wat minder vriendelijk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 17