Danny Kaye twee uur dirigent in de Rotterdamse Doelen Danny uit net vuistie Blijspel is het hoogste niet a „Uitnemend" concert op Bavo-orgel Centrums dramaturg Roduin: S.V.B. wil nieuwe koers gaan varen Animal Farm s s s WIJ ONTVINGEN: MAANDAG 6 NOVEMBER 1967 VOEDZAAM W a 3 M M «4 «4 a OS tri ta W w tr> M W W 94 es 94 n een sigaret die thuishoort in een krachtige hand 55 59 De radio geeft dinsdag Aanbieding „Haarlem in oude ansichten" T elevisieprogramma's Januskop Klassieken Bert Japin C. B. (Van onze correspondent) ROTTERDAM. Danny Kaye heeft een van de zeven wensdromen uit zijn beste film, „The secret life of Walter Mitty", kunnen verwezen lijken. Hij is dirigent geworden van ADVERTENTIE W M O H H i-a «- M M JB» 94 94 M t-« M C_ f imzaaoA uV een symfonie-orkest, zij het in losse dienst. Van zijn andere dromen: de cowboy, die knallend een saloon binnenrijdt, de schipper, die omval lende masten trotseert, van de held haftige chirurg, daar is niets van terechtgekomen. Hij was echter en zéér waarneembaar in de uitver kochte Doelenzaal om het Israëlische Nationaal Jeugdorkest naar zijn hand te zetten. Zij die daar een bedrag van tien tot zestig gulden per plaats voor over hadden gehad, zullen zich niet bekocht hebben gevoeld, want deze weergaloze komiek stond niet tien of vijftien minuten voor het orkest, zo als verwacht was, maar twee volle uren. Niet alleen de jeugdige muzikanten aten bij hem uit de hand, maar eigenlijk alle levende wezens in de Doelen. De bezielende leider van het orkest, Shalom Ronly-Riklis, kwam maar in twee volks liederen en een Verdi-ouverture aan bod, daarna kwam de beurt aan Danny, die destijds de 45ste ouverture van de Tsje chische componist André Griminikwo- gertsonhomkrernekrekhel etcetera beter bekend 's de geschiedenis van het kleine viooltje, al zo fraai tot klinken bracht, maar dit meesterwerk nu helaas liet rus ten. Kaye is met de jaren als dirigent se rieuzer geworden, hoewel hij zijn profes sie als jmiek niet vergeet. Nu kon hij, vrij naar Theo Olof, zeggen, dat als hij niet de beste komiek onder de dirigenten is, hij ;h nog aanspraak mag maken op de onderscheiding van beste dirigent onder de komieken. Kaye dirigeerde niet alleen het orkest, maar in feite de hele zaal. Zijn bezwe rende neerhalen waren veelzeggender dan zijn opmaatjes. Hele rijen applaudissan- ten zegen neer als hij het stokje liet zak ken en rezen weer op als Kaye dat on verwacht eiste. De komiek was verschenen met een jacket aan en een bundeltje dirigeerstok jes in soorten, al naar gelang het werk dat uitgevoerd zou worden. Rossini's „Diefachtige ekster" ging eerst onder het mes. Al zwaaiende werd Kaye de geest driftige muziekmeester, die een voor keur bleek te hebben ontwikkeld voor luchtige, populaire werkjes. Het sympathieke in Kaye is, dat hij dicht in de buurt van de gewone man blijft en daar niet een karikatuur voor nodig heeft zoals Chaplin of Tati, hoe bijzonder die op zich zelf ook zijn. Het Doelenpubliek zag het ontredderd Pinok- kio-gezicht met de blonde kuif in al zijn expressie-mogelijkheden; er kwamen composities aan de beurt, die het zonder zijn aanwijzingen konden stellen, zoals een polka van Strauss en de Bolero van Ravel, waarbij de dirigent best bekken- trekkend op een stoeltje kon gaan zitten en later vervaarlijk op het randje van het podium balanceren. (Van een onzer verslaggevers) HAARLEM. Op dinsdagavond 7 no vember 1967 om acht uur zal Jos Wielak ker, leerling van Albert de Klerk, een openbaar concert geven naar aanleiding van de door hem behaalde Prijs voor Uitnemendheid Orgel. Het concert zal worden gegeven in de Grote of St. Bavo- kerk te Haarlem. Jos Wielakker zal wer ken uitvoeren van Bach, Jimenez, De Grigny, Mozart, Duruflé, Widor en Van der Horst. ADVERTENTIE (Van onze recensent) HAARLEM. Theater is vermaak, maar een hogere vorm van vermaak. Het gaat erom, met het toneel als uitdruk kingsmiddel, de geesten te veranderen. De lach mag de geesten wel rijp maken, maar het blijspel kan toch niet het hoog ste zijn, waarnaar het toneel moet stre ven. Daarom zou ik niet graag drama turg zijn bij een gezelschap dat zich alleen met het blijspel bezighoudt. Aldus bepaalde Hans Roduin, drama turg bij de toneelgroep Centrum, zater dagmiddag zijn standpunt inzake theater, toen hij in de, voornamelijk met jeugdig publiek goed gevulde bovenfoyer van de Stadsschouwburg een uiteenzetting gaf over de werkzaamheden van een drama turg in het algemeen en die bij de toneel groep Centrum in het bijzonder. De heer Roduin, wiens collega C. Al- phenaar wegens ziekte verstek had moe ten laten gaan, werd ingeleid door de directeur van de Stadsschouwburg, Peter Lohr, die erop wees, dat het de bedoeling is met middagen als deze het gemeen schapsgebouw, dat de Stadsschouwburg is, een ruimere bestemming te geven dan die van voorstellingsruimte alleen. De heer Roduin belichtte vervolgens de pro blemen waarvoor de dramaturg gesteld wordt bij zijn keuze en bewerking van de stukken, die volgens hem vaak nog wel enige „nabehandeling" moeten onder gaan, voordat zij aan de eisen van een natuurlijke spreektaal voldoen. In Am sterdam doet zich de unieke situatie voor, aldus de heer Roduin, dat de dramaturg een tekst zodanig „panklaar" aflevert, dat HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.20 Lichte gramm. muziek. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Uitgebrei de reportages. 9.35 Waterstanden. 9.40 Klas sieke muziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.55 Beurs. 12.00 Bal letmuziek. 12.27 Meded. vooi land- en tuin bouw. 12.30 Overheidsvoorlichting voor de landbouw. 12.40 Sport. 13.00 Nws. 13.10 Jour naal. 13.30 De lichte muze belicht. 14.30 Moderne Finse muziek. 15.00 Mijn naam is Cox!, detective-hoorspel. 15.35 Inleiding tot muziekbegrip. 16.00 Nws. 16.02 Jonge Ne derlandse kunstenaars. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Jazz. 17.30 Lichte gramm.muziek. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Licht pro gramma uit Parijs. 19.00 Trefpunt. 19.30 Nws. 19.35 Lichte orkestmuziek. 20.00 Hou je aan je woord. 20.40 Oude gramm.platen. 21.20 Jazz-Spectrum. 22.00 Gonk!: satirisch programma. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke gramm.muziek. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Volksmuziek uit Tsjecho- Slowakije. 8.00 Nws 8.10 NCRV-lied. 8.15 Gewijde muziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Klassieke muziek 9.35 Schoolradio. 10.00 Theologische etherleer gang. 10.28 Modern strijkkwartet. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 14.05 Schoolradio. 17.00 Overneidsvoorlichting. 17.10 Voor de kinde ren. 18.00 Amusementsmuziek. 18.20 Uitzen ding van de B.P. 18.30 Nws. 18.45 Actualitei ten. 19.05 Licht ensemble. 19.40 Conciliepost bus. 19.45 Zoekend geloven. 20.00 Klassie ke kamermuziek. 20.15 Klassieke muziek. 21.30 Rusland nu, lezing. 21.45 Klassieke en moderne muziek. 22.00 Kunst. 22.40 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 De zingende kerk. 23.00 Context. 23.30 Zin in liedjes. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Nederlandse Artiesten. 10.00 Nws. 10.02 Klink-Klaar. 12.00 Nws. 12.02 Zorro. 13.00 Nws. 13.02 Ekspres. 15.00 Nws. 15.02 Er-Jee-Em-Drie. 16.00 Nws. 16.02- 18.00 Mix. BRUSSEL 324 m 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.10 Tuin- bouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Bui tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Ta- telmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.30 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Voor oudere luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 Jazz. 18.00 .Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardespoft. 18.30 Franse les. 18.32 Lichte muziek. 18.35 Tips voor het verkeer. 18.40 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwen- ken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.40 Amusementsmuziek. 19.50 Syndicale kro niek. 20.00 Concert. 21.00 Boekbespreking. 21.15 Lichte muziek. 22.15 Nws. (Van onze stadsredactie) HAARLEM Dinsdagmorgen 7 novem ber om kwart over negen wordt in het stadhuis van Haarlem het eerste exem plaar van het boek „Haarlem in oude ansichten" overhandigd aan burgemees ter mr. O. P. F. M. Cremers. Het boekwerkje werd samengesteld en geschreven door de secretaris van de ver eniging „Haerlem", de heer C. Wiegel. VOOR MAANDAG NEDERLAND I 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.07 Kenmerk. 19.32 De Flintsto- nes. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Re clame. 20.20 50 Jaar Russische Revolutie. (Dokumentaire), Aansluitend: vijftig jaar la ter, een tussentijdse balans. 22.15 Journaal. NEDERLAND II 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03 Coronation Street. 20.00 Journaal. 20.16 Recla me. 20.20 Achter het nws. 20.45 Op weg naar jonge onderzoekers. 21.05 Boerderij der die ren. 22.20 Jongeren over het Humanistisch Verbond. 22.40 Reclame. 22.45 Journaal. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 10.20 Schooltelevisie. 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.07 Rick de Kikker. 19.12 N.V. Gebr. Van Dijk, (TV- feuilleton). 19.23 Het lucifersdoosje, (TV- film). 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Voyage to the bottom of the sea. 21.10 Vrij worstelen. 21.20 In ac tualiteiten-rubriek. 22.20 De mens 'op weg. 22.40 Journaal. NEDERLAND II 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.30 Kees Brusse presenteert. 19.10 Van gewest tot gewest. 19.30 De 21e eeuw. 20.00 Journaal 20.16 Reclame. 20.20 Don Quichotte de Twee de (TV-film). 21.10 Echo van de Revolutie? gebeurtenissen van het jaar 1917 in Neder land. 22.00 Tweeduuster. 22.26 Reclame. 22.30 Journaal. daarin geen veranderingen meer kunnen plaatsvinden dan na overleg met zijn af deling. De auteurs ontvangen dan een volledig script, in tegenstelling tot de vooroorlogse situatie, toen een acteur al leen zijn rol in handen kreeg en daarin nog naar believen kon strepen en ver anderen. Na nog gesproken te hebben over de relatie dramaturg-regisseur en over de, in sommige situaties, wel eens gespan nen verhouding met vooral de acteurs, die zich bij de eerste lezing veelal teleur gesteld tonen over de rolverdeling, deed hij een poging het karakter van Centrum te bepalen. Recensenten, aldus de heer Roduin, hebben wel gesproken van een toneelgroep met een Januskop: enerzijds „vriendelijke" stukken, anderzijds een uit gesproken voorkeur voor het absurd thea ter. Het probleem is echter: hoe kan men een evenwichtig repertoire opbouwen met tenminste één stuk dat het publiek door zijn engagement aanspreekt. De heer Roduin achtte het onjuist, Cen trum te bestempelen als een humanis- tisch-links gericht gezelschap; wel wilde hij het zo zien, dat Centrum steeds poogt geëngageerd toneel te maken. Volgens hem zouden de dramaturgen van andere gezelschappen naar hetzelfde streven. Cen trum schrikt er daarbij niet voor terug, een stuk op het repertoire te nemen dat het publiek niet welgevallig is. Wel wil men bij Centrum ruimte laten voor de voorkeuren van het publiek, zonder zich daaraan echter te binden. In een geanimeerd debat na de pauze kwamen nog enkele interessante aspecten van de theaterproblematiek naar voren. Op een vraag uit het publiek, waarom de Nederlandse gezelschappen niet meer klassieke stukken op het repertoire ne men, antwoordde de heer Roduin onder andere, dat een klassiek stuk veel voor bereidingstijd vraagt en veel rolbezet- zintgsproblemen met zich brengt, terwijl de aankleding duur en de opkomst van het publiek gering is. Hij voegde er ove rigens aan toe, dat Centrum een Aristo- phanes-voorstelling in voorbereiding heeft. Een jeugdige vragensteller, die de over- AMSTERDAM. De Studenten Vak beweging heeft tijdens haar landelijk con gres in Amsterdam besloten de deelna me aan de parlementaire studentenver tegenwoordiging te steunen en daarbij duidelijk voorrang te geven aan de eigen, direct op de studenten zelf gerichte ac tiviteiten. Een van de belangrijkste programma punten, van de S.V.B. is de zogenaamde „Critische Universiteit", welke zij op alle Nederlandse universiteiten wil propage ren. Per faculteit worden werkgroepen in gesteld die een programma van diverse projecten, zoals het organiseren van gastcolleges en interfacultaire werkgroe pen moeten opstellen. Dit geschiedt in samenwerking met wetenschappelijke stafleden en hoogleraren. De S.V.B. wil de „Critische Universiteit" integreren in de wetenschappelijke opleiding binnen de bestaande universiteit. bodigheid van de dramaturg poogde aan te tonen, kreeg bij de spreker geen voet aan de grond. Deze „ideale" situatie zou, volgens de heer Roduin, alleen dan be reikt kunnen worden, wanneer de mens zo gespleten zou zijn dat hij zou beschik ken zowel over acteurstalenten als over de passief-beschouwende, die voor de dra maturg onontbeerlijk zijn en wan neer niet ieder lid van een gezelschap zozeer in zijn eigen werk zou opgaan, dat het voor hem onmogelijk was zich door de noodzakelijke massa's leeswerk heen te worstelen. rU nl n nl boekenboekenboekenboeke boekenboekenboekenboeken boekenboekenboekenboeken boekenboekenboekenboeken boekenboeken boekenboeken boekenboeken boekenboeken boekenboekenboekenboekenj boekenboekenboekenboeken boekenboekenboekenboeken boekenboekenboekenboeken Bij de Uitgeverij PAUL BRAND in Hil versum zijn verschenen „Zelfmoord en poging tot zelfmoord" van Erwin Stengel; „Het modern-Westers gezin" van profes sor dr. G. A. Kooy (een inleidende ge- zinssociologische beschouwing); „De vitale revolutie", wereldbevolking en stand van zaken en vooruitzichten onder redactie van dr. Ronald Freedman; „De onher bergzaamheid van onze steden" uan Alexander Mitscherlich. Alle uitgaven zijn opgenomen in de reeks „Samen mens zijn", bijdragen tot geestelijk gezond le ven. Als Paul Brand paperback is versche nen „Voor en tegen Teilhard" van Vaillet; in de serie Werkgroep 2000 zijn uitgeko men: „Marxisme en het menselijk indivi du" van Adam Schaff, „Kerk en Oecume- nie" van Fiolet en anderen, „De kerk" van Hans Küng, de delen 1 en 2 van Mysterium Salutis", deel 4 van de Mo derne Encyclopedie der Wereldliteratuur en onder redactie van de serie „oecume ne" „Kerk en oecumene", decreet over het katholieke aandeel aan de oecumeni sche beweging. Een tiental verhalen van Willem de Geus is onder de titel „Het verloren schipbij de Hilversumse Uitgeverij. C. DE BOER jr. verschenen. Bij dezelfde uitgeverij verscheen als vertalingen „De redding en andere verhalen" van 'Marja Szczepanska, uit het Pools vertaald door Willem A. Maijer en „De bidsprinkhaan" van Max Weatherlv, uit het Amerikaans vertaald door Jan Hardenberg. „Dokters onder kruisverhoor" is de ti tel van een roman van John Rowan Wil son die door G. Messelaar vertaald en door ELSEVIER, Amsterdam, is uitgege ven. Van Desmond Bagley, van wie eer der bij Elsevier „De gouden kiel" is ver schenen, zag thans het licht „Fort in de bergen". De vertaling is van L. Knu- velder. De roman speelt zich af in de Andes, waar gestrande passagiers uit een vliegtuig moeten strijden tegen een bende. Bij de Uitgeverij PEGASUS in Amster dam zijn verschenen: „De commandant" van Dirk van der Voort, bevattende de geschiedenis van een verzetsgroep die overvallen pleegde op distributiekantoren en op de Schoonhovensche Courant in 1944; „Tien dagen die de wereld deden wankelen" van John Reed, een oogge tuige verslag van de Russische revolutie in 1917, vertaald door G. van Es; „Kiezen of knoeien" van Marcus Bakker, bevat tende een visie van het Tweede Kamer lid over het kiesrecht in het verleden, heHen en fo»Vomst. IN 1936 kwam John Halas uit Hongarije naar Londen, waar hij Joy Batchelor ont moette en met haar trouwde. In 1940 stichtte het echtpaar de „Halas and Bat chelor Cartoon Film Unit" die in de oor logsjaren opdrachten verwerkte van het ministerie van Informatie en van andere overheidsinstanties en na de oorlog contac ten kreeg met de industriële wereld, waar uit geestige reclamefilms voor Philips, Shell en B.P. ontstonden. Maar het was vooral de commerciële televisie, die na 1950 voor voldoende inkomsten zorgde om de onderneming in staat te stellen een lang gekoesterd ideaal in vervulling te brengen: het maken van een avondvullen de tekenfilm. Voor dit gedurfde plan ko zen John en Joy het in 1944 geschreven verhaal van George Orwell dat onder de titel „Animal farm" internationaal be kend werd. Het verhaal begint met de opstand van de dieren op een boerderij tegen het slechte en wrede beheer van de drank zuchtige boer. Deze wordt verjaagd en de dieren besluiten de boerderij zelf te besturen volgens democratische beginse len, die inhouden dat alle dieren gelijk zijn en geen dier een ander dier mag doden. Maar na een poosje neemt het zwijn Napoleon de macht in handen, be gint een terreur die slachtoffers onder de zich verzettende dieren maakt en zoekt weer contact met de mensen. Het opti mistische echtpaar Halas-Batchelor laat in tegenstelling tot George Orwell de strijd in het voordeel van de democratie beslissen, maar overigens heeft het zich, ook naar de geest, stipt gehouden aan de originele satire, die in alle nuanceringen gevolgd wordt, daarbij gesteund door een perfekte tekenfilm-techniek, die overigens sterk afwijkt van de traditionele Walt Disney-stijl. NEDERLAND I. Kenmerk is vanavond geheel g vijd aan de viering van de 450 jaar reformatie. Daarna de Flintstones. Fred heeft het niet voorzien op z'n nieu we buurman. Na het journaal van acht uur de KRO-bijdrage aan de herdenking van de Russische revolutie. Twee docu mentaires eigenlijk, die na elkaar worden uitgezonden. De eerste is een reconstructie van de gebeurtenissen van vijftig jaar ge leden. De Britse commerciële maatschap pij Granada heeft dit werkstuk gemaakt in samenwerking met het Russische film bedrijf Novosty. Dank zij deze samenwer king kon „Tien dagen, die de wereld schokten'' een historisch document wor den. Men had de beschikking over materi aal, dat nog nooit aan de openbaarheid was prijsgegeven. De tien dagen, begin nende met het schot van de (nog altijd in de hav n van Leningrad liggende) krui ser Aurora, worden zo zorgvuldig moge lijk gereconstrueerd. De tweede documen taire heet „Vijftig jaar later". Joost Tho- lens en Henk Neuman proberen na te gaan. wat er van de idealen van de re volutie is geworden. Nederland 2. De VARA gebruikt het voorprog-amma voor een aflevering van de serie Coronation Street. Na het jour naal en Achter het Nieuws loopt de VARA even vooruit op de nieuwe serie Jonge Onderzoekers, die voor de tweede keer op het scherm zal komen. We gaan kijken in Dokku waar een jongen zich bezig houdt met gehooronderzoek, in Putten, waar een ander iets met straling doet, in Spijkenisse, waar electronica en archeo logie op het programma staan en in Ros malen, waar het gedrag van de huismus studieobject is Daarna de hoofdfilm. Na afloop van het VARA-programma het Hu manistisch Verbond. Drie jonge leden krijgen de gelegenheid hun hoofdbestuur

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7