Behan zorgde posthuum voor enige
toneelgebeurtenis van het seizoen
Houd die ellendige
ladders voortaan onder
de voet
VANAVOND
HET TIENDE DRAMA FESTIVAL IN DUBLIN
Miriam Makeba
in Nederland
Theodorakis in
het ziekenhuis
Dublinse protesten
van schrijversbond
NEGEN MUZEN
Mussertfilm
niet openbaar
Christenradicaal
congres op radio
en televisie
Snoep
verstandig
eet 'n appel
WIJ ONTVINGEN:
ril
Nieuwe Libelle nylons met Footloc"
niet één cent duurder
Snoep
verstandig
eet 'n appel
Snoep
verstandig
eet 'n appel
DONDERDAG 9 NOVEMBER 1967
17
Dramatisering
F".
Knap
Nationalisme
HBMÜ
wËmÊ
Controversieel
Simon Koster
met de onzichtbare Footlocin nieuwe Libelle nylons
De radio geeft vrijdag
Televisieprogram ma's
(Van onze toneelcriticus)
DUBLIN „Het Ierse toneel maakt
een moeilijke tijd door", zegt Micheal
MacLiammoir. „Het teert nu in beangsti
gende mate op de vergane glorie uit het
jongste verleden. We hebben dringend be
hoefte aan nieuwe en belangrijke Ierse to
neelschrijvers om ons schouwburgpubliek
weer eens goed wakker te schudden en
het Ierse toneel nieuw leven in te blazen."
Micheal MacLiammoir weet waar hij
het over heeft. Hij is de meest vooraan
staande (en de internationaal vermaard-
ste) Ierse toneelfiguur van deze tijd, ac
teur, regisseur en decorontwerper; oprich
ter en jarenlang leider van twee ensem
bles die een generatie geleden het gezicht
van het nationale Ierse toneel hebben hel
pen bepalen: het Gate Theatre in Dublin
en het Gaelic Theatre in Galway. Tijdens
een kort verblijf in Dublin had ik het
geluk hem te ontmoeten, twee dagen vóór
zijn vertrek naar Amerika, waar hij in
vele steden zijn „one-manshow" over Os
car Wilde, „The importance of being' Os
car", gaat vertonen.
MacLiammoir wond er geen doekjes opa,
dat hij teleurgesteld was over de resul
taten van het jongste het tiende
Dublin Drama Festival, dat kort tevoren
was geëindigd. „Het heeft maar twee nieu
we stukken opgeleverd die na het einde
van het Festival niet onmiddellijk zijn ver
dwenen", zei hij. „En een van die twee
hebben we nog grotendeels te danken aan
wijlen Brendan Behan, wiens dood nu
drie jaar geleden een rampzalig ver
lies voor het Ierse toneel was, misschien
niet om wat hij heeft geschreven (de tra-
gi-komedies „The Quare Fellow" en „The
hostage", beide ook in Nederland ver
toond), maar om wat hij nog zou hebben
kunnen schrijven."
Het stuk waarop MacLiammoir doelde
is „Borstal Boy", geen oorspronkelijk to-
(Van onze rtv-medewerkster)
SCHIPHOL. Op een uitgestorven
Schiphol kwam gisteravond met het laat
ste toestel uit Londen Miriam Makeba
aan, protégéé van Harry Belafonte, hoog
genoteerd op de Amerikaanse hitparade.
Ze is hier om een concert te geven en
een opname te maken voor de KRO-tv.
Zoeloe-zangeres Miriam Makeba, 36
jaar, werd geboren in Johannesburg. In
1959 verliet ze haar geboorteland om in
Amerika een carrière op te gaan bou
wen. Haar land heeft ze al die tijd niet
meer gezien. „Ik zou best weer terugwil
len, maar dat wordt mij niet toegestaan
door de Zuidafrikaanse regering. In 1961
heb ik mijn staatsburgerschap verloren
om politieke redenen. Sinds die tijd ben
ik ingezetene van Tanzania, maar wer
ken en wonen doe ik in Amerika".
Hoe staat ze tegenover het rassen
vraagstuk in Amerika?
„Och, erg veel verschil met Zuid-Afri-
ka is daar ook niet. Dat wil zeggen: in
Afrika is de segregatie een gevolg van
de wetten van de staat, in Amerika kun
je tenminste nog wel eens vechten voor
je eigen zaak en dan kun je misschien
zelfs wel winnen".
Aan de kant van welke partij staat
ze: aan de kant van Martin Luther King
of aan die van „Black Power"?
„Ik ben zwart en ik wil macht. Iets an
ders kan ik er niet van zeggen. Er is toch
eigenlijk niets tegen het hebben van
macht?"
neelwerk van Brendan Behan maar een
dramatisering, door Frank McMahon, van
Behans autobiografisch relaas over zijn
verblijf in twee Engelse gevangenissen.
Als jongen van zestien jaar was hij ver
wikkeld geraakt in de Ierse strijd voor
nationale onafhankelijkheid en had hij van
het illegale opstandellngehleger de op
dracht gekregen, een koffertje met explo
sieven voor gebruik bij bomaanslagen
naar Engeland te brengen.
Nauwelijks in Liverpool aangekomen
werd hij gegrepen en, beschuldigd van
moordplannen, opgesloten in de Walton-
gevangenis, waar hij tijdens zijn voór-ar-
rest een onmenselijke behandeling onder
ging, zowel van de bewakers als van zijn
anti-Ierse medegevangenen. Hij werd ver
oordeeld tot drie jaar gevangenis in een
„Borstal", een soort open inrichting voor
jeugdige delinquenten, waar de behande
ling heel wat redelijker was. Over zijn
lotgevallen als arrestant en gevangene be
gon Behan al in 1942 (hij was toen negen
tien jaar) te schrijven, maar het duurde
tot 1958 eer zijn boek „Borstal Boy" vol
tooid was.
Bij het dramatiseren van dat boek
stond Frank McMahon voor de moeilijk
heid dat Behans relaas van zijn jeugder
varingen is doorspekt met nabeschouwin
gen en commentaren vol cynisme en gal
gehumor, en daardoor bijzonder typerend
voor de oudere Behan. De bewerker heeft
dit probleem heel knap opgelost door ook
die oudere Behan ten tonele te voeren,
als commentariërend toeschouwer bij het
geen de jonge Behan overkomt.
Het stuk, dat overigens slechts een op
somming van lotgevallen is zonder enige
dramatische opbouw, heeft door de con
trastwerking tussen de revolutionaire
geestdrift van de jongeman en het dik
wijls heel geestige cynisme en sarcasme
van de oudere veel aan aantrekkelijkheid
gewonnen.
Maar het enorme succes van „Borstal
Boy" (het Abbey Theatre was al voor de
ADVERTENTIE
volgende twee weken uitverkocht) kan
men toch niet zo zeer toeschrijven aan de
dramatische kwaliteiten van het stuk als
aan h nationalistische sentiment waar
van het boordevol is en dat natuurlijk
sterk appelleert aan de gevoelens van
Ierse toeschouwers die de strijd voor de
onafhankelijkheid van hun land nog zelf
hebben meegemaakt.
Bovendien staat de opvoering door het
gezelschap van de Abbey, onder regie van
Tomas MacAnna, op een zeer hoog ni
veau. Het ensemble-spel is over de hele
linie voortreffelijk, maar wel heel bijzon
der zijn de twee vertolkingen van de hoofd
figuur: door Frank Grimes als de nog on
handige, schuchter pratende maar toch
al vechtlustige jonge Behan, en door Niall
Toibin als de gerijpte man die op een
afstand van twintig jaar met sympathieke
zelfspot zijn jeugdavonturen gadeslaat.
Een betere bezetting van laatstgenoemde
rol was niet denkbaar geweest, want Niall
Toibin, die Behan goed gekend heeft,
beeldt hem uit met een zo Volmaakte ge
lijkenis, dat zoals Dubliners mij ver
zekerden het is alsof Brendan Behan
zelf op het toneel staat.
Het andere nieuwe Ierse stuk, dat na
het Dublin Drama Festival nog repertoire
blijft houden, is „The order of Melchize
dek" van Criostoir O'Flynn, dat in het
Gate Theatre wordt gespeeld. Er is in de
Dublinse pers heel wat over te doen, want
de schrijver is boos dat zijn stuk met on
geveer een-derde is bekort en dat het laat
ste bedrijf tot onherkenbaar wordens toe
is veranderd; hij heeft al gedreigd, er
een rechtszaak van te maken.
In deze tijd van controverse over het
priestercelibaat behandelt het werk wel
een actueel onderwerp: een priester laat
zich door een hem onbekende jonge vrouw
wijsmaken dat het wonder van de onbe
vlekte ontvangenis opnieuw is geschied: zij
is zwanger, hoewel zij geen omgang met
een man heeft gehad. De priester kan te
gen de argumenten van het meisje niet
op, neemt haar bij zich in huis, wordt
daarom al gauw door zijn kwaaddenkende
gemeentenaren het dorp uitgejaagd, en
moet dan tenslotte van zijn bescherme
linge horen dat zij in werkelijkheid een
prostituée is die zich in zijn persoon heeft
willen wreken op de kerk, omdat die haar
broer heeft uitgestoten. De priester, nu
nachtwaker geworden in een fabriek, laat
zich door de vrouw ook overhalen tot een
huwelijk met haar, maar in zijn eigen ogen
blijft hij priester in der eeuwigheid ,naar
de ordening van Melchizedek". Tot zo ver
bevat het stuk, dat geheel uit deze twee
rollen bestaat, een aantal uitstekend ge
schreven scènes. Maar dan komt het jam
merlijke einde (waarvoor O'Flynn de ver
antwoordelijkheid dus afwijst): de „slech
te vrouw" laat zich opeens van een goe
de kant zien, gaat van de priester houden
en besluit, uit liefde, hem van de zorg voor
haar en haar kind te verlossen door de
gaskraan open te zetten.
Een melodramatisch slot van pure
kitsch, dat zelfs een volksstuk uit de tijd
van de draken weinig eer zou aandoen
Twee zeer goede spelers Bonnie Walsh
als de priester en' Aideen O'Kelly als de
vrouw houden de aandacht van het pu
bliek een groot deel van de avond ge
spannen, maar ook hun knappe vertolkin
gen kunnen het slotbedrijf niet geloof
waardig maken.
Het Gate Theatre, met zijn roemruchte
historie van bijna veertig jaar voortreffe
lijk Iers toneel, heeft met zijn bijdrage
tot het jongste Dublin Festival dus be
paald geen goede beurt gemaakt.
ATHENE, (Reuter). De Griekse
componist Mikis Theodorakis, op 21 au
gustus in Athene gearresteerd, ligt her
stellend van een maagkwaal in het zie
kenhuis, zo deelde een woordvoerder van
het Griekse militaire bewind woensdag
mee. De autoriteiten hebben geruchten
tegengesproken als zou Theodorakis in de
gevangenis in hongerstaking zijn gegaan.
DEN HAAG. De internationale
schrijversbond PEN is het op een in Du
blin gehouden vergadering van zijn uit
voerend comité eens geworden over een
protest tegen recente overheidsmaatrege
len in Tsjechoslowakije. In telegrammen
aan het Tsjechoslowaakse PEN-centrum
wordt gezegd, dat bedoelde maatregelen
moeten worden beschouwd als ernstige
beperkingen van de vrijheid van me
ningsuiting van de Tsjechoslowaakse
schrijvers.
Op initiatief van het Nederlandse PEN-
centrum heeft het internationaal uitvoe
rend comité tevens een ernstig protest la
ten horen tegen het onlangs in Stock
holm aanvaarde protocol van de Berner
conventie, dat uitgevers van boeken in
ontv ikkelingslanden in vele gevallen ont
slaat var\ de verplichting, toestemming tot
publikatie-te verkrijgen en auteursrech
ten te betalen voor werken van schrijvers
in de meer ontwikkelde landen.
In de Nederlandse resolutie, die met
algemene stemmen werd aangenomen,
wordt een dringend beroep gedaan op het
secretariaat van de Berner conventie en
op andere internationale en nationale
schrijvers-organisaties om onmiddel
lijk stappen te ondernemen tegen het
protocol van Stockholm en de toepassing
ervan.
De Nederlandse delegatie op de verga
dering in Dublin bestond uit de bestuurs
leden Willem Brandt, Simon Koster en
Jan H. de Groot.
Koninck. Het Rijksmuseum in Amster
dam vertoont in een zijkabinet van de
eregalerij een kostbaar schilderij, „ver
gezicht met hutten aan de weg" van
Philips Koninck. dat het onlangs heeft
aangekocht.
Ballet. De dirqkteur en choreograaf van
het Nederlands Dans Theater, Hans
van Manen, heeft het aanbod afgewe
zen om de leiding op zich te nemen van
het Staatsopera Ballet in München.
Regionaal. Engeland heeft woensdag zijn
eerst regionale radio-omroep gekregen
met de ingebruikneming van radio-Lei
cester. Het ligt in de bedoeling in to
taal negen regionale radiozenders in
Engelónd op te richten.
boekenboekenboekenboeken|
boekenboekenboekenboeken
boekenboekenboekenboeken
boekenboekenboekenboekenl
boekenboeken
boekenboeken
boekenboeken
boekenboeken
boekenboekenboekenboeken:
boekenboekenboekenboeken
boekenboekenboekenboeken
boekenboekenboekenboeken
ADVERTENTIE
Voor de derde maal zijn vijf verhalen van
de bekende detective-schrijfster Agatha
Christie gebundeld en onder de titel
„Derde Agatha Christie vijfling" bij A.
W. SIJTHOFF in Leiden verschenen. De
verhalen zijn „Het heilzame vergif",
„Tien kleine negertjes", „Moord op no
14", „Overal is de duivel" en „Het toe
vluchtsoord". De vertalers zijn: L. M. A.
Vuerhard, Jan H. Jonker en A. van Id-
dekingeVan Thiel.
PAUL BRAND in Hilversum wil in de
reeks „Grote oecumene" door samenwer
king van protestantse en katholieke des
kundigen actuele vragen rond zending en
missie, ontwikkeling en levensovertui
ging centraal stellen en hulp bieden bij
het ontdekken van nieuwe mogelijkheden
en taken. Verschenen zijn in de serie:
„Missionaire wegen voor morgen" van G.
C. Anawati o.p. en anderen, „Het chris
tendom in Japan" (religieus verleden,
profane toekomst) van Elisabeth Göss-
mann, „Zending en missie" (een verge
lijkende studie over de protestantse en
rooms-katholieke missionaire strategie)
van Norman A. Horner en „Revolutie en
kerk, de Christenen in Azië" van Harry
Haas.
Bij de Uitgeverij AMBO n.v. in Utrecht
is verschenen „Mijn rode jaren" (herin
neringen van een ex-bolsjewiek) van G. J.
M. van het Reve.
De zestiende druk van „Nederlands
volkslied" (287 Nederlandse liederen en
canons, verzameld en bewerkt door Jop
Pollmann en Piet Tiggers) is verschenen
bij de uitgeverij DE TOORTS in Haar
lem. Vijfentwintig jaar geleden verscheen
de eerste druk en in de loop der jaren
zijn 400.000 exemplaren gedrukt.
De Haarlemse handelaar in feestartike
len Jan Monnikendam stelde een her
nieuwde handleiding voor bruiloften, bals
en verjaardagspartijtjes samen onder de
titel „In het rijk der gezelschapsspelen".
"Ned.octrooi aangevraagd.
UTRECHT. Een film over de na de
oorlog gefusilleerde leider van de Natio-
naal-Socialistische beweging in ons land,
ir. A. A. Mussert, mag niet in het open
baar worden vertoond. Dit heeft de rijks
voorlichtingsdienst als voorwaarde ge
steld voor zijn medewerking aan deze
film.
De RVD stelde materiaal voor deze
film beschikbaar, evenals trouwens het
Nederlands Filmmuseum in Amsterdam.
Hij mag alleen voor wetenschappelijke
doeleinden worden gebruikt, dat wjl zeg
gen bij colleges, over bijvoorbeeld mo
derne geschiedenis, in Utrecht en andere
universiteitssteden.
De Mussert-film van ruim een half uur
werd op verzoek van wijlen professor Dr.
C. D. J. Brandt van het instituut voor
geschiedenis van de Utrechtse universi
teit, door de universitaire filmdienst i n
Utrecht vervaardigd en kwam ongeveer
een jaar geleden gereed.
ADVERTENTIE
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00
Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.20 Lichte gramm.
muziek. 8.50 Vandaag de dag. 9.00 Operacon
cert. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen. 11.55 Beurs. 12.00 Blik op de we
reld. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw.
12.30 Overheidsvoorlichting voor de landbouw
12.40 Lichte orkestmuziek. 12.50 Recht en
slecht. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.30
Voor de middenstand. 13.35 Klassieke mu
ziek. 14.20 Wikken en wegen. 14.30 Arbeid en
vrije tijd. 15.00 Volksverhalen en -gebruiken.
15.20 Buitenlanders over Nederland. 15.30 No
ten-Festival. 16.00 Nws. 16.02 Thuis. 16.30 Voor
de kinderen. 16.45 Klassieke kamermuziek.
17.40 Informatie. 18.00 Nws. 18.15 Commen
taar op inforrrratie. 18.20 De Vrijdenker en
de Maatschappij, lezing. 18.30 Hee. 19.00 Jazz
19.20 De toekomst van ons onderwijs, lezing.
19.30 Nws. 19.35 Criterium. 20.00 Jazz. 21.00
Moderne muziek. 22.20 Klassieke gramm.mu
ziek, 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55
Licht gevarieerd platenprogramma. 23.55
Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15
Licht klassiek platenprogramma. 7.55 Over
weging. 8.00 Nws. 8.10 Licht klassiek pla
tenprogramma. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis
vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Moderne en
klassieke orkestwerken. 11.00 Nws. 11.02
Voor de zieken. 12.00 Van twaalf tot twee.
14.05 Schoolradio. 14.30 Musiesta. 15.00 Klas
sieke en semi-klassieke orkestwerken. 15.30
Gesprekken met jonge mensen. 16.00 Nws.
16.02 Actualiteiten. 16.05 Lichte gramm.mu
ziek. 16.30 Voor de tieners. 17.15 Licht vo
caal en instrumentaal ensemble. 17.30 Sport-
kompas. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Licht in
strumentaal kwintet. 18.20 Uitzending van
de K.V.P. 18.30 Nws. 18.45 Actualiteiten.
19.00 Voor de tieners. 19.40 Wereldpanora
ma. 19.50 Licht muziekprogramma. 21.00
Liefdesfantasie (hoorspel). 21.45 Licht instru
mentaal kwintet. 22.00 Jazz. 22.30 Nws. 22 40
All - In. 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Licht platenprogramma.
11.00 Nws. 11.02 Licht platenprogramma.
12.00 Nws. 12.02 Ons kent ons. 13.30 Help.
14.00 Nws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Platen
programma. 15.00 Nws. 15.02 Muziekkantjes.
16.00 Nws. 16.02 Operette. 17.00 Nws. 17.02
Sport. 17.05 Gevarieerd platenprogramma.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Ta-
felmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.30
Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09
Lichte muziek. 17.00 Nws. 17.15 Volksmuziek.
17.00 Nws. 17.15 Volksmuziek. 17.45 Gewijde
koorzang. 18.00 Nws. 18.30 Voor de soldaten.
18.20 Paardesport. 18.30 Lichte muziek. 18.35
Tips voor het verkeer. 18.40 Lichte muziek.
18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00
Nws. 19.40 Russische muziek. 20.00 Harmonie-
muziek. 20.30 Amusementsprogramma. 22.00
Nws. 22.15 Dansmuziek. 22.40 Nws.
ADVERTENTIE
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
18.55 Pipo de Clown. 19.0J Journaal. 19.03
Reclame. 19.07 Leningrad (documentaire).
19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame.
20.20 AVRO's Televizier. 20.45 Het zwijgen
van de telefoon (tv-spel). 22.00 Muziekmo-
zaïek: de hobo. 22.40 Journaal.
NEDERLAND II
18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03
Van gewest tot gewest. 19.25 Internationaal
agrarisch nieuws. 20.00 Journaal. 20.16 Re
clame. 20.20 Met de Yankee door Europa
(documentaire). 21.00 Jeroen aan het woord.
21.02 Boedapester Zigeunerorkest. 21.20 De
leger-gravendienst. 21.56 Helpen. 22.26 Re
clame. 22.30 Journaal.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
10.20 Schooltelevisie. 18.55 Pipo de Clown.
19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.07 Hoepla,
tienermagazine. 19.56 Reclame. 20.00 Jour
naal. 20.16 Reclame. 20.20 Orkest. 20.45 De
Shetlandeilanden. 21.15 Jamaica Ginger (TV-
film). 22.00 Stijloefeningen. 22.30 Een ver
waarloosde groepering (reportage). 22.40
Journaal.
NEDERLAND II
18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03
Die van hiernaast (T.V.-feuilleton19.33
Tips voor het weekeinde. 20.00 Journaal.
20.16 Reclame. 20.20 Achter het nws. 20.45
Coronation Street. 21.00 Mies en scène. 22.10
Consumentenrubriek. 22.15 Reclame. 22.20
Journaal.
Nederland 1. Tussen zeven en acht een
documentaire van de Amerikaanse. NBC
over de op een na grootste Russische stad
Leningrad. Voor velen is „de stad aan d«
Newa" een van de schoonste architecto
nische eenheden van de wereld. Het ge
heim is, dat Tsaar Peter de stad als een
geheel liet bouwen. Aan de Newa staat nog
altijd zijn standbeeld. Na het journaal en
Televizier een thriller, die Walter van der
Kamp schreef naar „the Woman with red
Hair" van Samuel Locke en Paul Rob-
berts. Het thema: een rijke weduwe wordt
dood aangetroffen. Haar dochter is ver
liefd op een arts, waarvoor ook zij een
bijzondere affectie had, haar zoon lijdt
aan geheugenstoornis. Een van deze drie
zou de moord hebben kunnen plegen. Maar
wie? Anne Wil Blankers is de dochter,
Coen Flink de zoon en Ton Lensink de
dokter. Daarna Willem Duys in „Muziek-
mozaiek" over de hobo en de hoboist.
Nederland 2. Pipo, het nieuws, van Ge
west tot Gewest en het Agrarisch journaal.
Dan „Met de Yankee door Europa", een
Amerikaanse produktie onder regie van de
Nederlander George Sluizer. Een Ameri
kaans echtpaar vaart met het schip
„Yankee" naar Europa en kijkt daar rond
op plaatsen, waar de doorsnee-toerist aan
voorbij snelt. Sluizer stuurde de „Yan
kee" ook uitgebreid de Nederlandse rivie
ren, kanalen, en binnenzeeën op. Veertig
minuten voor deze zwerftocht, dan twintig
minuten kijken naar 't Boedapester Zigeu
nerorkest, dat een bezoek aan ons land
bracht. Voornaamste produktie van deze
donderdag is „Plaats voor een naam",
eën documentaire van Leo Moen over de
berging van een neergeschoten vliegtuig
bij Zwaagdijk. De bedoeling van Leo Moen
is het werk van de gravendienst ook in
verband met de dag der gevallenen
te belichten. Tot slot van de avond Hel
pen, een programma van het IKOR en
Convent van Kerken, waarin de achter
gronden, het hoe en waarom en het effect
van individuele en collectieve hulpacties
worden belicht.
(Van onze rtv-medewerkster)
HILVERSUM. De NCRV-actualitei-
tenrubriek „Hier en Nu" zal vrijdag en
zaterdag aandacht besteden aan het con
gres van de werkgroep van christen-radi
calen, dat die dagen in Scheveningen
wordt gehouden. Via de tv gebeurt dit in
een extra uitzending op zaterdagavond
over nederland-1, onmiddellijk na het
laatste journaal, omstreeks 22.45 uur. Ra
dioreportages van het congres worden
uitgezonden in gewone „Hier en Nu"-uit-
zendingen: op vrijdagavond om 18.45 uur
en op zaterdag om 07.32 uur via Hilver-
sum-2 en verder in speciale uitzendingen
op zaterdag via Hilversum-3, namelijk
om 16.02 uur en om 17.02 uur.
y