Michel Macréau: seinen
uit een bezeten wereld
ii
I
Modehuis „Jedo"
1
iek
Wi
Nederlandse première van Amerikaans
blijspel bij „Alberdingk Thijm"
Burenruzies met
boetes bestraft
EXPRESSIEF WERK IN GALERIE-T
Duitse zeelieden
krijgen maand
voor vernieling
Natuurlijk zijn er voor 169-
ook wel gewone pakken te vinden
die goed zitten.
Maar waarom zouu?
HARMONIE
INNERLIJK
PERSOONLIJKHEID
STATUS
WOLFEDERATIE
KRAAIT kunt U niet missen geen dag!
DONDERDAG 9 NOVEMBER 1967
(Van onze kunstcriticus)
HAARLEM. Het is geen aangename wereld, die Michel Macréau aan
de bezoekers van Galerie-T voorzet. Wel een indrukwekkende uiting, een
zeer persoonlijke, waarin hij een eerlijke verantwoording aflegt van wat
hem drijft. Een sterk gedreven schilder is hij, bezeten soms en de geteis
terde figuren op zijn doeken getuigen daarvan. Het is weer een van de
heel goede exposities, waarmee Galerie-T tot 26 november weet te
verrassen.
Geen mooidoenerij
f*
CS
„Lady Carolina" na
aanvaring gezonken
Jan van Dam
NOVEMBERAANBIEDING
JAPONNEN van 50.- voor 25.-. PAKJES van 60.- voor 29.-
GEN. CRONJÉSTRAAT 48 - HAARLEM
STEL EISEN ...EN KOOP PRIJSBEWUST
Wolfederatie-breiwol
en... minstens
20% VOORDELIGER
I
1
11\a
f
GEN. CRONJÉSTRAAT 38-44
HAARLEM - TEL. 54679
Uw huis inrichten in
met uw
en
Kom dan in
KLASSIEK WONEN"
U slaagt
Raamsingel 42 (bij brug Houtplein)
Haarlem, Telefoon 15549.
Een toast aan het slot van het eerste
bedrijf van „Poppetje gezien, kastje
dicht" uitgebracht door Willy Steen-
winkel.KruijverGerard Lips, Hein
Kruijver, Hans Zijp, Ria Nieuwen-
huizen-Brok, Miep Beyk, Willy
Plug-Van ter Beek en Joan van
Daelen.
HAARLEM Met fietsen, een bijl, kin
derstoel, hamer, bezem en stofzuigerslang
was er op 10 juli in de Berlagelaan in
Haarlem slag geleverd tussen twee buurt
bewoners. Zoals meestal waren kinderen
weer de aanleiding tot de ruzie geweest.
De jeugd zou steentjes tegen de ruiten
van het huis van een 35-jarige Haarlem
mer gegooid hebben. De man werd boos
op de kinderen, een jongetje rende naar
gijn moeder en de strijd tussen de vol
wassenen kon beginnen.
De man gooide ondermeer met fietsen
naar de moeder en haar zoontje en sloeg
met een stofzuigerslang ramen van hun
huis in.
Zponlief liet zich daarna ook niet onbe
tuigd en tikte met een hamer een ruit van
de woning van de tegenpartij in.
De politierechter hield rekening met de
nogal moeilijk omstandigheden waarin de
Haarlemmer verkeert en veroordeelde
hem conform de eis tot honderd gulden
boete, waarvan f75 voorwaardelijk.
„Ik ga d'r niet mee akkoord, ik ga in
hoger boeroep", kondigde een 56-jarige
Haarlemse huisvrouw direct na haar ver
oordeling aan. Zij kreeg een boete van
f 25 omdat zij een buurvrouw had uitge
maakt voor „Moffenhoer". Mag ik niet te
rugschelden als ik uitgescholden word?"
informeerde de vrouw. De politierechter
meende dat zij maar een aanklacht tegen
de buurvrouw moest indienen. Dat was in
middels al gebeurd en met het getuigen
zoeken meende de huisvrouw geen moeite
te zullen hebben.
Voor beleding van een Haarlemse
echtpaar moest een 59-jarige weduwe uit
Haarlem terecht staan. Zij was niet ver
schenen, de beledigde partijen wel. De
weduwe werd veroordeeld tot f 150 boeté,
waarvan de helft voorwaardelijk met drie
jaar proeftijd.
HIJ IS nog jong, Macréau, 32 jaar.
Hij kreeg zijn opleiding tot schilder
in Parijs en werkte daarna als deco
rateur in een pottenbakkerij te Val-
lauris (waar Picasso zoveel kleuren in
zijn k)ei doet) en keerde later weer
naar Parijs terug als schilder. Hij is,
blijkens een lijstje tentoonstellingen,
spoedig opgemerkt. Terecht, want zijn
werk springt eruit door zijn zeer per
soonlijke voordracht, die toch niet los
staat van de na-oorlogse stromingen.
Twee ervan zijn duidelijk afleesbaar,
invloed van Picasso enerzijds en van
primitieve kunst anderzijds. De in
vloeden zijn echter verwerkt tot een auto
nome stijl.
Macréau spreekt zich zeer direct uit,
zonder enige mooidoenerij. Schilderen
is voor hem een primaire functie,
Een goed voorbeeld van de ge
drevenheid waarmee Michel Ma
créau werkt.
x
l
waarbij hij zonder omwegen zijn emo
ties blootlegt. Sterk sprekende emoties,
die dan resulteren in snel „neerge
schreven" personages, bijna altijd gewond
of elkaar verwondend.
Sinds vorig jaar evolueerde zijn stijl
enigszins. Toen nog binnen de nerveuze
contouren kleurvakken, waarmee hij
zijn figuren opbouwde, het laatste jaar
bijna alleen kleurige contouren tegen
het witte vlak, meer tekenen in olie
verf dus dan voluit schilderen. Zijn
kleuren zijn meestal primair.
Zijn laatste stijlvernieuwing stelt hem
in staat te schilderen op een manier,
die sterk doet denken aan z.g. „auto
matisch schrift", m.a.w. zoals in lichte
trance wordt geschreven of getekend.
Dat verklaart ook zijn gemakkelijke toe
gang tot het gebied waar zijn hevigste
emoties leven en het weergeven daarvan
in zijn soms demonische personages.
Het beeld dat ik hier van Macréau
ophang lijkt bijzonder somber. Toch
maakt dit werk niet helemaal die indruk,
omdat het spelelement gelukkig is blij
ven meespreken, soms in het onderwerp,
-naar vaker in zijn kleurgebruik, met
fel rood, blauw, geel en vooral wit, dat
aan de schilderijen mede hun sterke ex
pressie geeft.
Het is een bijzondere expositie, de ken
nismaking met een schilder die een ge
heel eigen plaats inneemt.
BORDEAUX. Het bevoorradings
schip „Lady Carolina" is na aanvaring
met een Panamees vrachtschip in de Gi-
ronde gezonken. Het schip was uitgeva
ren ter bevoorrading van een booreiland
voor opsporing van olie op zee. Negen van
de tien opvarenden werden gered. Een
Portugees wordt vermist. De 500 ton me
tende „Lady Carolina" was eigendom van
de Offshore Marine Service Ltd. en had
Rotterdam als thuishaven.
HAARLEM Mevrouw Ria Nieuwen-
huizen-Brok uit Beverwijk heeft als wer
kend lid van de Haarlemse katholieke re
derijkerskamer „Alberdingk Thijm" haar
vereniging tot het geven van een echte
première in staat gesteld. Zij vertaalde
namelijk het Amerikaanse blijspel „T.V.
or not t.v." van Ton Taggart in haar
moedertaal als „Poppetje gezien, kastje
dicht", zoals het woensdagavond in de
Haarlemse Stadsschouwburg onder regie
van Jan Wiertsema voor de eerste maal
in Nederland kon worden opgevoerd. Ver
taalster, regisseur en werkende kring
werden daarbij door het geamuseerde pu
bliek met een onmiskenbaar hartelijke
ontvangst voor hun moeite beloond.
TOCH mag wat het stuk betreft de au
teur mevrouw Nieuwenhuizen wel dank
baar zijn, want zonder haar tussenkomst
had zijn blijspelletje waarschijnlijk nog
enige tijd op vertoning in Nederland moe
ten wachten. Het is een nogal verwarren
de en niet altijd even originele historie
over Mel Sherwood, een schrijver van te
levisiespelen uit New York die, bij het
zoeken naar gegevens voor een nieuwe
serie, tijdelijk zijn intrek neemt bij een
verre nicht in een klein stadje, gelegen
in wat bij ons „de provincie" zou
worden genoemd. Zijn bedoeling is nicht
Sue Brown met de leden van haar nogal
woelig gezin voortdurend bij hun dagelijks
doen en laten te observeren, teneinde zijn
ervaringen over een echte Amerikaanse
familie in het nieuwe stuk te kunnen ver
werken. Zijn onverwacht bezoek, dat in
gezelschap van een tamelijk ongemakke
lijke dame wordt afgelegd, resulteert in
de gebruikelijke familieruzietjes en kleine
conflicten, waar Mei al spoedig persoon
lijk bij wordt betrokken, hetgeen hem te
vens de gewenste stof verschaft.
IN het tweede bedrijf wordt de toe
schouwers in de zaal dan gedemonstreerd,
hoe de schrijver zich het verloop van zijn
stuk voorlopig heeft gedacht. Een nogal
verwarring stichtend intermezzo overigens:
het kwam mij voor, dat een groot deel
van het publiek nauwelijks heeft begre
pen, dat hier het effect „toneel op toneel"
weer eens werd toegepast. Zoals het ech
ter in een blijspel betaamt, worden ook
in dit stuk alle ontstane moeilijkheden
aan het slot bevredigend opgelost, zodat
de onsympathieke actrice tot een smade
lijke aftocht wordt gedwongen en het tra
ditionele jonge paar alle twisten weer
mag afzoenen. Zelfs de aanstichter van
alle conflictjes vindt in de zuster van zijn
nicht een nieuwe medewerkster en een
liefhebbende echtgenotg.
DE in hun mooie liefhebberij over het
algemeen bekwame spelers en speelsters
van „Alberdingk Thijm", hebben dit blij
spel met inzet van al hun krachten voor
het voetlicht gebracht en al slaagden zij
er niet altijd in de zwakke plekken daar
van voldoende te camoufleren, het is toch
een dikwijls plezierige vertoning gewor
den met een goed blijspeltempo.
Zij ontvingen daarbij de nodige steun
van regisseur Jan Wiertsema, die hun
verschillende amusante vondsten en indi
caties aan de hand heeft gedaan. Met als
resultaat talrijke geslaagde typeringen
zoals het kostelijke enfant terrible van
Willy tSeenwinkel-Kruijver, de vermakelij
ke pater familias van Herman Serné en
de astrante werkster van Miep Beyk. Bij
zonder goed was ook Jeanne Kruijver-
Rubeling als de bedrijvige mama, waar
bij Gerard Lips voldoende rust en over
wicht behield om de figuur van de auteur
uit New York volkomen aannemelijk te
maken.
Ria Nieuwenhuizen-Brok zette haar in
trigerende Claire Craig wellicht iets te
overdadig aan, hetgeen haar in ieder ge
val een levendig contrast heeft opgeleverd
met de dubbelrol in het tweede bedrijf.
Joan van Daelen debuteerde veelbelovend
als het opgewonden standje Joyce, alleen
zal zij haar stemvolume nog wat moeten
opvoeren. De grote bezetting werd verder
rond gemaakt door Hans Zijp, Willy Plug,
Bas van der Zwaan, Ben Sipman en Hein
Kruijver, die met de anderen de prettige
verantwoording van het succes mochten
dragen.
HAARLEM. Onder invloed van drank
begonnen op 8 oktober twee Duitse zee
lieden in Beverwijk bij de Pijpkade ver
nielingen aan te richten. Zij sloegen met
bierflessen de ruiten in van een woonark
en ook de ramen van een plezierjachtje
ontkwamen niet aan dit lot. Daarna werd
ook nog een etalageruit vernield.
„Wie moet de schade betalen" infor
meerde de Haarlemse politierechter
woensdag toen de zaak behandeld werd.
De zeelieden beloofden op een Neder
landse vissersboot te gaan varen om de
schade te vergoeden. Zij werden veroor
deeld tot vier weken gevangenisstraf met
aftrek van voorarrest.
B
heeft voor de DAMES een SPECIALE
Het ENORME VOORDEEL is aan UW kant!
Laat deze kans niet voorbij gaan dames
MODEHUIS JEDO met het nieuwste altijd 't eerst.
blijvend motechf - goed wasbaar
Kom en v.ertuig u
Gen. Cronjéstraat 66
Tel. 61012
RIXON
Een Brixonpak blijft namelijk zö zitten
dat de prijs üw zaak blijft. Ook na een jaar.
exclusieve
interieurs