Praagse vredesconferentie en Israei Begin april derde congres VRIJ-EVANGELISCHEN EN DE PREDESTINATIE GESPREK MET DS. VELDKAMP Doop van politieke gevangenen Predikanten protesteren Brouwende pater ZATERDAG 11 NOVEMBER 196 7 i Erbij 14 „Geen hetzer Praag 3 Status quo Revolutie Kees Maas Joden geweerd in kerstnacht? In Praag zal volgend jaar in de eerste dagen van april de derde pan- chnstelijke vredesconferentie worden gehouden. Het thema van deze bijeenkomsten is „Zoek de vrede en jaag die na". De voornaamste punten die op het programma staan zijn: De strijd om sociale gerechtigheid en economische onafhankelijkheid. Zij zijn nodig om te komen tot een menswaardig bestaan. De militaire interventie van Amerika in Vietnam. De conferentie wil zich opnieuw met kracht voor de vrede in het Verre Oosten inzetten. Het zoeken naar de vrede en de co-existentie in Europa. Vreedzame co-existentie moet een dynamisch karakter dragen en betrekking heb ben op bepaalde aspecten van de verhouding tussen de Europese landen, zo wordt gezegd. In Utrecht hebben de Nederlandse vrienden van „Praag" zich uitvoerig beziggehouden met de problematiek waarvoor zij zich zien geplaatst. Het onderwerp dat daarbij in het centrum stond was niet een van de drie hoofd onderwerpen van de komende confe rentie, maar het conflict tussen Israel en de Arabische landen. Een werk- commissie heeft onlangs in het Rus sische Zagorsk uitvoerig over de oorlog in het Nabije Oosten van gedachten gewisseld en daarna een verklaring opgesteld, waarin Israel er heel slecht afkwam, al werd het wel erkend als staat. De Tsjechische hoogleraar J. Smolik, die aan de Comemusfaculteit in Praag practische theologie doceert, gaf toe dat hij zelf betreurde dat de beschul digingen van „Zagorsk" eenzijdig aan het adres van Israel waren gericht, maar het had volgens hem ook nog scherper kunnen zijn, want wat de Russische kerken in de resolutie wil den zetten was scherper dan de Rus sische regering zich zou kunnen ver oorloven. „Maar vergeet niet, dat Israel toch maar is erkend" zei hij. „In latere bij eenkomsten zijn geen resoluties meer opgesteld. Men is er nu wel van over tuigd dat de zaak eerst beter moet worden doorgepraat". De uitvoerige discussie toonde wel aan dat het denken in de christelijke vredesconferentie niet altijd eenzijdig is gericht. „Praag" wil een platform zijn. Ds. G. P. Klijn vond echter dat er te lang was gewacht met verkla ringen. „Waarom heeft men niet veel eerder een verklaring aan de explo sieve situatie in het Nabije Oosten ge wijd?" vroeg hij. En hij zei het maar een raadsel te vinden dat de Sovjet- Unie zo goed met Egypte bevriend is, welk land SS-ers zijn leger laat trai nen. „Voor velen heeft het de schijn dat er in Zagorsk eerst is gevraagd dat de „grote jongens achter ons" ervan zeg gen" zei hij. ft De verdere discussie toonde aan dat het probleem moeilijk ligt. Dat de Praagse beweging geen Israëliërs telt speelt daarbij een voorname rol. In Za gorsk was er maar één man, die regel recht uit de oorlogszone kwam en dat was een Arabier uit de Libanon. „Ove rigens helemaal geen hetzer", zei de Nederlandse voorzitter prof. J. de Graaf, hetgeen ds. Klijn weer de op merking ontlokte dat hij natuurlijk boter op zijn hoofd had. De discussie kwam daarna grotendeels terecht bij de wenselijkheid van verklaringen. Prof. De Graaf wees er op dat het al leen maar spreken zonder ooit tot een verklaring te komen ook geen vrucht bare zaak is. „Als prof. Van Niftrik en ik op een gemeente-avond discussiëren, is er altijd een voorzitter die zegt: „Vanzelfsprekend zijn we nog niet uit gepraat, we blijven er mee bezig". Hij wees er ook op dat de vertegen woordigers van de „derde wereld" in stinctief solidair zijn met de Arabieren. Was de discussie over Israel een voor de aanwezigen boeiende aangelegen heid, het hoofdpunt van de vergadering was toch wel het referaat van prof. Smolik. die de positie van „Praag" be handelde. Hij gaf een overzicht van de twee vorige conferenties. De eerste grote conferentie in 1961 behandelde voornamelijk het gevaar van de ato maire wapens, bij de tweede in 1964 was het de bedoeling de horizonten van de beweging te openen. Deelnemers uit Latijns Amerika en Japan beïnvloedden de conferentie, waarin aanvankelijk Duitsers „hun kwestie" nog in het middelpunt wilden houden. Men zag in dat de vraag van de vrede sterk sa menhangt met de „derde wereld". Het anti-communisme werd een belangrijk punt, maar de aanvallen hierop stuit ten op Anglosaksische tegenstand. De deelnemers uit Amerika vonden de stellingname eenzijdig en protesteer den tegen een louter anti-kapitalis tische houding. „Profeteren voor de derde conferen tie is moeilijk" zei prof. Smolik. Viet nam is duidelijk hèt probleem. HU ci teerde prof. Hromadka, dat het in Vietnam gaat om de klassenstrijd op het internationale vlak. Economische interessen van bepaalde kringen wor den beantwoord door de revolutie van onderdrukte volkeren. In vele Latijns- Amerikaanse landen bestaat dezelfde siuatie en een tweede Vietnam is daar op korte termijn mogelijk. Prof. Smolik signaleerde veel theo logische vragen. Zo heeft de kerk in de oostelijke landen veel voor de men sen betekend maar met politiek heeft zij zich niet opgehouden. Dat is pas gebeurd na de oktoberrevolutie en na de tweede wereldoorlog. Daarom is hier sprake van een langzame groei. Er moeten bruggen naar het politieke leven worden geslagen. Prof. Smolik zei dat men in protestantse kringen vaak het tegenovergestelde ziet. Daar heerst de neiging de experts het laat ste woord te laten en de geloofsvragen van de politieke zaken te scheiden. Hij behandelde ook een kenmerkend verschil over de incarnatie, de mens wording van Christus in het vlees, voor Prof. De Graaf de orthodoxe kerken het voornaamste, metaphysisch beschouwde feit, voor de protestanten meer een existentiële categorie. Zo is de opstanding voor de protestanten veelal een bevestiging van het kruis, voor de orthodoxen iets dat de geschiedenis in beweging zet. Een belangrijk punt is voor prof. Smolik ook het probleem van de status quo. Hij stelde dat de Amerikaanse christenen beheerst worden door het idee, dat de status quo moet worden gehandhaafd. Tot in hun diepste exis tentie worden zij aangedreven de be staande toestand te handhaven, zei de Tsjechische hoogleraar, die Vietnam een vrucht van deze stellingname noemde. „Men vreest, dat als de status quo niet gehandhaafd blijft iets verschrik kelijks over de wereld zal komen" zei hij. „Voor Oost-Europeanen is dat niet te begrijpen. Men zou dan toch bevrij ding in het Woord van God moeten kunnen vinden?" Een kardinaal punt voor „Praag" is ook dat van de revolutie. Èen jeugd groep sneed het aan, daarna volgde een theologische groep. Inmiddels is ook de Wereldraad van Kerken in deze ma terie gedoken, maar het blijkt een weerbarstige zaak. Prof. Smolik zei dat geen probleem zo gespannen is als dit. „Praag" telt pacifisten en niet-paci- fisten, en dat weerspiegelt zich in deze kwestie. Is revolutie de laatste mo gelijkheid bij ongerechtvaardigde ver houdingen? Het probleem is dat men niet principieel „neen" kan zeggen, maar ook niet principieel „ja". „Met een rein geweten kan men nooit „ja" tegen geweld zeggen", meende prof. Smolik, en prof. de Graaf wees er later tijdens de discussie op dat het hier om een zuiver existentiële kwestie gaat. Discussie, ook nog na afloop: links prof. Smolik, rechts ds. Klijn. „Hoe kunnen wij van hier af iemand in een bepaalde ten hemelschreiende situatie bevoogden?" zei hij. De Russische orthodoxe kerk neigt er toe eerst de revolutie aan te kijken en dan positie te bepalen, zei prof. Smolik. Waarop prof. De Graaf toe voegde dat het grote probleem is op welk punt men een zaak kan recht vaardigen. In Zuid-Amerika zijn men sen dagelijks het offer van geweld. Als christen staat men dan toch aan de kant van de onderdrukten? Prof. Rasker (Leiden) meende dat het grote probleem niet de revolutie, maar de contra-revolutie is, zoals men die ziet in Griekenland en Indonesië, om maar enkele voorbeelden te noe men. „De machten verdedigen de sta tus quo met geweld tegen het dringen naar innerlijke veranderingen in de staat" betoogde hij. „Als wij tegen de onderdrukten zeggen dat zij hun kruis moeten dragen is er sprake van opium voor het volk". In het kader van zijn gesprekken niet vooraanstaande kerkelijke fi guren in Nederland sprak onze medewerker Rik Valkenburg ook met de vrij-evangelische predikant ds. D. W. Veldkamp in Hilversum. Deze zegt dat de beruchte Spaanse-griepepidemie na de eerste wereldoorlog voor hem de grote omkeer betekende. In 1920 ging hij naar Zwitserland om daar bij Karl Barth zijn theologische studie te voltooien. „De mooiste jaren van mijn leven", zegt hij er zelf van. Het gesprek met ds. Veldkamp verliep verder aldus: „Voelde u zich geroepen tot het ambt". „Er waren dingen in mijn leven ge passeerd, die mij deze kant uitwezen. Hierdoor voelde ik mij geroepen tot het ambt, ook al was er soms een huivering bij mij. Als jongen sidderde ik onder de prediking van hel en ver doemenis. Eens werd ik door een vriend in aanraking gebracht met de Vrij-Evangelische gemeente. Ik voel de toen al dat dat iets volslagen an ders was. Daar was ruimte en lucht om te ademen". „Wat is het kenmerkendst voor de vrij evangelische gemeente „Alle gemeenten zijn autonoom. Er is geen synode. Christus is het hoofd van de gemeente. Wij willen, bijbels gezien, een gemeente van gelovigen zijn. Wij leggen niet in de eerste plaats de nadruk op instituut en organisatie. Persoonlijk geloof is de basis voor toe gang tot de gemeente. Vóór iemand zich aansluit voeren wij eerst een ge sprek met hem of hij Christus als per soonlijke Verlosser en Zaligmaker be lijdt". „Er is dus geen enkele organisatie boven de gemeente?". „Er is een ringverband en een lan delijk verband. Wij hebben een Bond van Gemeenten. Hieruit kiezen de ge meenten een comité. Dit comité heeft uitvoerende en adviserende bevoegd heid". „Hoe functioneert dit in de praktijk". „De bondsvergadering kan in het geval dat in een gemeente zelf de tucht niet voldoende wordt gehandhaafd, krachtens haar bevoegdheid die ge meente uit de bond stoten. „Het niet erkennen van een synodale organisatie of hiër archie is dus eigen lijk maar een fictie! In feite blijft het lood om oud ijzer. „Helemaal niet. Bij ons blijft de ge meente autonoom. Het comité mag slechts op verzoek van de gemeente komen. Wel moet de predikant belo ven zich bij de moeilijkheden tot het comité te wenden. Eens in het jaar is er bondsvergadering, waar alle ge meenten vertegenwoordigd zijn. Deze bondsvergadering, als zodanig is het hoogste orgaan, dat zijn dus de ge meenten zelf". Wat vindt u de kerninhoud van de bijbel „Jezus Christus. Ook het Oude Tes tament zie ik zeer christologisch". „U haalt dus uit alle mogelijke en onmogelijke teksten een heenwijzen naar Christus?" „Nee, dat juist niet. We mogen niet aan inlegkunde doen. We mogen Chris tus niet in een tekst leggen, die niet op hem slaat. Maar omdat de bijbel een profetisch boek is, geïnspireerd door de geest der profetie, is er geen bezwaar tegen als we in het verlengde van een tekst verder gaan dan de oorspronkelijke bedoeling. Maar we moeten éérst Gods woord laten spre ken, als wij preken". U vindt de exegese dus erg belang rijk? „Ja, de exegese gaat voor alles! De bijbel heeft voor mij heilsgezag maar ook schriftgezag". Doet u dan niet aan schriftcritiek? „Schriftcritiek is beslist contraban de. Er kan natuurlijk wel verschil van opvatting zijn of bijvoorbeeld de He breeënbrief door Paulus is geschreven of door een ander. Maar dat heeft niets te maken met de inhoud van de brief. De beste contacten op dit gebied heb ik met de christelijk gereformeer den. Met hen voer ik gemeenschappe lijke evangelisatie-activiteiten en soms hebben we ook wel een gemeenschap pelijke gebedsweek. „Ontdekt u dan geen tegenstrijdig heden in de bijbel?" behoeft toch geen bezwaar te zijn?" „De wetenschap toont aan dat de wereld veel ouder moet zijn dan de bijbelse tijdrekening aangeeft. Wat vind u daarvan?" „De wereld hoeft heus niet zesdui zend jaar oud te zijn. Want er staat geschreven: In den beginne schiep God de hemel en de aarde. In dat woordje beginne ligt de gehele voortijd opge sloten. Daar kan wel een miljoen jaar tussen liggen of nog meer. De aarde was oorspronkelijk woest en ledig en pas later zegt God dat het alles zeer goed was. Wij moeten de schrift met de schrift vergelijken. Ik schakel de wetenschap niet uit, in zoverre deze zich wil onderwerpen aan de bijbelse uitspraken". Ds. Veldkamp „Dat is maar wat u ermee bedoelt. Ik geloof namelijk dat de bijbel is ge ïnspireerd door de Heilige Geest. Wij belijden geen mechanische inspiratie. God gebruikte mannen, terwijl de mens die schreef toch naar voren komt. Het is geen orakel! Je proeft Paulus en Johannes in hun schrijfwij ze. Niettemin werden beiden geïnspi reerd". „Maar het is dus geen dictee ge worden?" Zeker niet. God is menselijk bij de mens gekomen". „Wat denkt u dan van de eerste hoofdstukken van Genesis?" „Ik vind het een teken van geeste lijk verval als wij ons hierover cri- tisch gaan uitlaten, zoals tegenwoordig veel theologen, die voor orthodox door gaan, doen. „Maar als er geschreven staat dat God op de eerste dag het licht schiep en op de vierde dag zon, maan en sterren, hoe kan dat dan?" „Wat is licht? Als God eerst het licht schept en pas later de lichtdragers, dat „Wat vindt u van de Nederlandse ge loofsbelijdenis?" Deze bevat veel mooie dingen, maar is in een bepaalde tijd ontstaan. Nu zou zij er geheel anders uitzien. Er zijn nu bijvoorbeeld in de hervormde kerk ook remonstranten. „Houdt u vast aan de leer van de uitverkiezing?" „God wil dat alle mensen zalig wor den. Hij wil niet dat sommigen ver loren gaan. IK ga deze uitspraken niet verkrachten of verzwakken. Sommigen .spreken over algemene en particuliere genade. Ik houd niet van die uitdruk kingen". „Maar hoe komt het dan dat de een wel gelooft en de ander niet?" „U bedoelt natuurlijk de omlijnde pre destinatieleer van Calvijn.Welnu, daar mee ga ik niet mee! De uitverkiezings- leer in 't Oude Testament concentreert zich geheel op Israël. Abraham was de uitverkorene. Abraham was dat niet ten koste maar ten bate van anderen. Want er staat geschreven: In u zullen alle geslachten gezegend worden." „Maar God weet toch van eeuwig heid wie hij aanneemt en wie hij ver werpt?" „Ik geloof niet in een verwerping van eeuwigheid. God verwerpt niemand! Hij wil alleen behouden en verkiezen!" „Maar God spreekt toch zeer con creet: Jacob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat. Daar maakt God toch zelf onderscheid?" Dat had u gedacht! De liefde van God tot Ezau was er wel, maar lag in een heel andere lijn. Jacob is het kind der belofte. In het Nieuwe Tes tament lezen we dat Jezus zegt: „Wie niet haat vader of moeder of kinde ren". Hiermee is een andere mate van liefhebben bedoeld". Hebt u voorkeur voor Luther of Cal vijn?" Wij leven in een Calvinistisch land. Door studie in het buitenland werd ik ook geconfronteerd met Luther. Doch ik kwam ook in aanraking met het gezonde piëtisme. Dit heeft mij een zeer ruime blik gegeven, welke uitgaat boven Calvijn en Luther". „Ziet u iets positiefs in de gebeds beweging?" „Voor alle bewegingen ben ik huive rig. Het is echter een hiaat in de ker ken dat Jacobus 5 over het hoofd wordt gezien. Daar spreekt Jacobus over bidden en zalven bij een zieke in de naam des Heren. Gelukkig wordt het in onze kerken nog wel gedaan. Men gebruikt meestal olijfolie. Ik doe het zelf ook wel. Ik geloof er voor hon derd percent in. God wil op het gebed zijn hand uitsteken". „Hebt u er wel eens resultaat van gezien?" „Absoluut! Dat was dan mét zal ving. Ik was erbij dat iemand daar door van een maagzweer werd gene zen. Er moet dan wel de eenheid zijn: zalving en gebed. „Ziet u iets goeds in de pinksterbe weging?" „Hierin zijn veel gelovige mensen, maar voor de beweging als zodanig ben ik huiverig. Ik geloof dat veel goedwillende leiders de zaak niet in de hand hebben zodat in plaats van de Heilige Geest de geest uit de af grond zich manifesteert". „Hebt u vaccinatiemoeilijkheden?" „Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Ik heb de domi nee uit Elspeet kunnen begrijpen. Ik heb mijn kinderen vroeger ook niet laten vaccineren. Ik wil niet aan het geweten van mijn medemensen ko men" „En het verzekeringswezen?" Er zijn mensen die leven op de basis van hun verzekering. Ze zijn verzekerd van de wieg tot aan het graf. Maar ze kunnen Paulus niet nazeggen: „Ik ben verzekerd" en wat daar verder volgt. Verzekering op zichzelf vind ik best. Mijn wagen is verzekerd. Mijn woning ook. Ik heb echter geen levens verzekering gesloten. Dat deed in een vorige gemeente de kerkeraad voor mij, omdat in een naburige gemeente een dominee aan keelkanker was over leden. Prompt na het afsluiten van de verzekering kreeg ik een keelaandoe ning en werd mij door de specialist volledige rust voorgeschreven. De ver zekeringsmaatschappij heeft mij toen geannuleerd, want ze zeiden dat ik die ziekte al onder de leden had. Toen ik geannuleerd was was mijn keel gene zen. Nu begin ik aan zoiets nooit weer, dat begrijpt u!" Rik Valkenburg UTRECHT Op het Indonesische eiland Nusakambangan, waar enige duizenden politieke gevangenen zijn ge ïnterneerd, zullen binnenkort tweehon derd gevangenen worden gedoopt. Eer der dit jaar zijn op Nusakambangan al 464 mensen gedoopt. Vanuit de kerk van midden-Java, die verbonden is met de gereformeerde zending van Nederland, werkt op het eiland de missionaire predikant ds Su- parno. Dagelijks bezoekt hij de rubber- plant iges waarop de gevangenen wer ken. Behalve politieke geïnterneerden zitten hier ook de zwaardere misdadi gers gevangen. Meer dan duizend men sen komen wekelijks met ds Suparno in contact. Sinds 1965 zijn in Indonesië meer dan vierhonderdduizend mensen overge gaan tot het christendom. Tien percent van de bevolking van Indonesië is thans christen. Er is een groot tekort aan bijbels en christelijke lectuur. Ook hebben de kerken lang geen ruimte genoeg om de nieuwe leden op te vangen. Kerkdiens ten worden daarom in veel plaatsen in de open lucht gehouden. De gereformeerde zending zal uit Nederland zo spoedig mogelijk nog drie predikanten sturen voor assisten tie bij de kadervorming. Zij bereiden zich thans op hun werk in Indonesië voor aan het zendingsseminarie in Baarn. In totaal prepareren momenteel op het zendingsseminarie twaalf theologen en andere specialisten zich voor uitzen ding naar Indonesië. De meesten krij gen een functie bij het theologische on derwijs van de Javaanse kerken. Bo vendien wordt nog gezocht naar twee missionaire predikanten en twee land bouwkundigen voor Indonesië. JERUSALEM (AP). Het militaire bestuur van de door Israel bezette westelijke oever van de Jordaan heeft voorgesteld in de Kerstnacht geen jo den toe te laten bij de christelijke heilige plaatsen om moeilijkheden te voorkomen. Functionarissen van het ministerie van Religie steunen het voorstel. In Bethlehem worden in de kersttijd dui zenden christelijke pelgrims en toe risten verwacht en de autoriteiten schijnen ordeverstoringen te vrezen. DEN HAAG. Vierentwintig Ne derlands Hervormde predikanten, die volgens eigen kwalificatie jaren lang de herderlijke zorg en verant woord 'ijkheid voor een gemeente dra gen of gedragen hebben, hebben naar aanleiding van Hervormingsdag een „open brief" gericht tot predikanten, functionarissen en gemeenteleden van de Nederlands Hervormde kerk, die in gedrukte vorm is verspreid. In de brief spreken zij er hun ver ontrusting over uit dat de apostolaire structuur en het thema „kerk en we reld" in de na-oorlogse activiteiten van de Nederlandse Hervormde kerk een allesoverheersende plaats zijn gaan innemen. Zij zien daarin een gevaar voor vervlakking, een aanpassing aan wereldse en organisatorische vragen, aan atheïstisch en nilhilistisch denken. De bijbelse boodschap wordt, aldus de brief, op die wijze ingevoegd in de moderne existentie. Het apostolaat ver vreemdt zich op die manier van de bij belse prediking en daarom van de ge meente en het gemeentelijk geloofsbe wustzijn. De 24 ondertekenaars zijn: W. Aal- ders (Den Haag), P. van den Berg, (Den Haag), C. Batenburg (Vriezen- veen), (L Boer (Katwijk), L. Boer, (Almkefk), J. de Bruin (Leeuwarden), D. P oeren (Rotterdam), L. J. Geluk, (Dirksland), W. Glashouwer Drie bergen), F. de Graaff (Rotterdam), K. H. E. Gravemeijer (Wassenaar), G. J. H. Gijmink (Rotterdam), D. van Heyst (Ommen), G. Kaastra, (Amerongen W. lkman (Driebergen), L. Kievit (Leiden), L. Lagerweij, Den Haag) G. van Moorsel (Groningen), J. van Noort (Amerongen), J. Pronk (Rotter dam), J. P, van Roon (Katwijk aan Zee), S. H. Spanjaard (Doornspijk), P. G. de Vey Mestdagh (Wassenaar) en J. D. Wuisten (Schipluiden). LIVERPOOL (AP). Het bier vloeit rijkelijk in de rooms katholie ke St. Mary's kerk in Liverpool, en de pastoor vindt het best. Kapelaan Anselm Hurt brouwt bier als hobby. Zijn recept: twee pond don kere gedroogde mout, drie pond brui ne suiker een ons hop en een snuifje gist. „Ik zou het lekker, zacht bier noe men", zegt hij. „Ik heb nog geen klachten gehad". Pastoor Sebastian Moore heeft geen enkel bezwaar tegen de hobby van zijn kapelaan. „We drinken er allemaal van en pater Hurts bier is bijzonder lekker", zegt hij. „Het is nogal straf. We kunnen niet meer dan twee of drie glazen hebben". De pastoor vervolgt: „We kunnen zo bovendien heel goedkoop voor een ver frissing zorgen als we ontvangen".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 14