VAN BEATRIX TOT OLLIE B.
Vijfentwintig jaar Bezige Bij
anilrcsi
Henk van Kerkwijk:„Het
is een mysterieus beroep"
25.
Aiphenaar
THEEDOEK????
NYLON
DE DOEK DIE DIRECT
DROOGT HÉDEMAN
Rembrandt ontdekt
in Leningrad
ZATERDAG 11 NOVEMBER 1967
(Van onze kunstredacteur)
AMSTERDAM. Maandag 13 november rolt feestelijk de tweehonderd-
vijftigste Litteraire Reuzenpocket van de pers: Marten Toonders „Als je
begrijpt wat ik bedoel", bevattende drie 'avonturen van Ollie B. Bommel,
heer van stand, te weten „het boze oog, de grauwe razer en het kukel". Vijf
entwintig jaar geleden was „Het lied van de achttien doden" de eerste ille
gale uitgave van wat nu „De Bezige Bij" heet. Pas eind 1944, in de honger
winter, begon de Bezige Bij nog altijd illegaal zijn officiële bestaan. Waar
dig zal het passeren van de notariële akte in 1969 worden herdacht met
onder meer de uitgave van de eerste Nederlandse vertaling van Ulysses,
meesterwerk van Joyce, dat we dan eenenvijftig jaar in het Engels hebben
moeten lezen.
Cretner
Racisme
Gezicht
Plannen ,b'
Voor iedere smaak is er bij ons
een piano. In de vele - uitsluitend goede
merken - is er een piano die in
Uw interieur past, waarvan de klank U behaagt
en waarvan de prijs U schikt.
Kom eens kijken en luisteren bij.
Oranje
W. J. Lukkenaer
Grote Houtstraat 163
Kristallen drinkserviezen
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
7 elevisie programma' s
EEN KEIJZER TAPIJT
PER METER2
Het zijn een paar feiten, nog-net-geen-
feiten en nog-lang-geen-feiten, die mijn
nieuwsgierigheid opwekten naar aard,
geschiedenis en plannen van dit Amster
damse bedrijf. Maar in mijn gesprek met
de Haarlemse auteur Oscar Timmers
als eindredacteur een centrale fi
guur bij „De Bij" kwam eerst een an
der onderwerp aan de orde, waarbij de
uitgeverij ten nauwste is betrokken en ge
ïnteresseerd. Dat was wat zich de laatste
weken dreigt te ontwikkelen tot een „ge
val Jan Cremer".
-Slechts twee van de drie juryleden heb
ben het stadsbestuur geadviseerd de pro
zaprijs van Amsterdam toe te kennen
aan Jan Cremer. Het bestuur meent op
formele gronden dit advies naast zich
neer kunnen leggen en wil een nieuwe
jury advies vragen. Hoe denkt u dat dit
verder zal gaan?.
„Ik kan het nergens op baseren maar
heb het gevoel dat Jan zijn prijs toch
krijgt. De Amsterdamse Raad voor de
Kunst is tegen een nieuwe jurering en de
Vereniging van Letterkundigen moet zich
volgens mij wel principieel achter die
Raad scharen. Ik vind dat Jan Cremer
de prijs heeft verdiend. Zijn tweede boek
is goed, beter gedoseerd, minder vermoei
end, veel humoristischer dan het eerste
dat ik overigens ook heel geboeid heb
gelezen".
-Loopt „Jan Cremer II" net zo goed als
het eerste deel?.
„Het eerste is aan zijn acht en twin
tigste druk bezig, er zijn over de twee
honderd duizend exemplaren van ver
kocht. Het tweede bevindt zich tussen de
vijf en zestig en de honderdduizend. Mis
schien is het fout geweest het dezelfde
titel te geven. Nu denken de mensen mis
schien: Jan Cremer, dat hebben we al
gelezen".
-Hoe denkt u over het afwijzende stand
punt van het derde jurylid Huug Kaleis?
„Hij is litterair criticus en schijnt zich
over het niveau van de letterkunde nogal
druk te maken. Misschien ligt het aan
zijn Franse scholing, hij is leraar Frans.
Wat dat betreft, „Jan Cremer I" was via
de Buchmesse naar een Franse uitge
ver verkocht. Toen die de vertaling zag
schrok hij zich wild. Misschien zou het
in het gaullistische Frankrijk ook wat
moeilijkheden gegeven hebben, maar daar
komt bij: de Franse grofheid is toch al
tijd wat versierder, wat fraaier van stijl.
Zie Genet. Onderwereldlitteratuur, dat
kan in Frankrijk wel, maar dan moeten
ze het gevoel hebben dat het een bijdra
ge levert tot hun cultuur. Nou ben ik van
mening, dat Jan Cremer wel degelijk
een bijdrage aan onze taalcultuur heeft
geleverd, en ook zeker aan de vrijmoe
digheid bij radio en tv."
-Er zijn in de Haagse Post berichten
geweest over racistische uitspraken van
Cremer. Hoe denkt u daar over?
„Privé til ik er niet erg zwaar aan. Er
zijn omstandigheden waarin Jan Cremer
zich laat verleiden tot botte uitspraken,
waarvan hij dan vijf minuten later het
tegendeel beweert. Hij shockeert graag
en weet precies waarmee hij dat kan
doen. Hij is makkelijk in een situatie te
brengen waarin hij dat soort dingen zegt.
Dat kun je zien als een volks anti-vreem
delingen ressentiment, dat niet zo diep
hoeft te gaan en zich alleen in woorden
uit. Bovendien, hij is nu eenmaal erg on
redelijk, achterdochtig, heeft verschrikke
lijke buien van opstandigheid, dan weer
sentimentaliteit. Voor mij is het nooit an
ders dan een gulle royale vriend geweest.
Waarom begrijp ik eigenlijk ook niet goed.
Het zijn wel twee verschillende werelden".
-Het gezicht van de Bezige Bij, wordt
dat door Jan Cremer bepaald? Is hij een
soort symbool van de uitgeverij?
„Geen sprake van Voor „men" mis
schien, maar die hebben dan niets van
het overige fonds gelezen. Je moet niet
vergeten, ar zijn in Nederland niet meer
dan vijftigduizend litterair geïnteres
seerde lezers. Alles wat daar boven
uit gaat zijn meelezers en toeval
lige lezers. Ons image, dat zijn in de
eerste plaats de Vijftigers geweest, nu
zijn het Mulisch, Claus, Campert en Her
mans. Die bepalen voor een groot deel
het gezicht. Cremer niet. Die bepaalt al
leen zijn eigen gezicht".
„Naast de litteraire kant van de Bij is
er de politieke, die vooral in de kwaadraat-
pockets tot uiting komt. Ondogmatisch
links kun je die noemen, al is er een keer
een boekje geweest over de Boerenpartij.
Onze bedoeling is vooral, documentatie
materiaal te leveren aan de lezers. Over
Vietnam bijvoorbeeld, en het rassenvraag
stuk. Binnenkort komt van Hans Gruy-
ters (D'66) „Experimenten in democra
tie", zijn ideeën over het distriktenstelsel.
Handelsbladredacteur Henk Hofland be
paalt voor een flink deel de inbreng van
die reeks maar is niet het enige redak-
tielid. Volgend jaar komt er een deeltje
over Perzië. Dat gaat niet over de Pau-
wentroon, nee, het zal geen sprookje we
zen".
„Op de derde plaats zijn er de verta
lingen. Sinds we er in september mee
begonnen zijn er tegen de duizend litterai
re paspoorten uitgereikt. Daarbij krijg je
kortingen als je minstens zes boeken af
neemt. Er komen er twee in de maand.
Het schijnt aan te spreken, paspoortje,
stempel erop, en na zes boeken wat geld
terug, in contanten".
-W at zijn de vertaalplannen voor de ko
mende tijd?
„De autobiografie van Bertrand Rus
sell, dat is heel belangrijk. En dan een
luxe editie, met platen, van „Histoire d'O".
Duur, dat ze bij de justitie niet kunnen
zeggen: iedere middelbare scholier kan
het in handen krijgen. Morriën vertaalt
het. Van Nabokov onder andere Speak,
Memory", zijn herinneringen. Proust
wordt voortgezet. „Een liefde van Swann"
is redelijk verkocht, er komt deze week
een tweede druk van vierduizend exem
plaren. Dan het jubileumboek Ulysses,
dat wordt ook erg duur. John Vandenberg
vertaalt het met adviezen van een aan
tal buitenlandse proffen. Er komt een no-
tenboek bij. Voor de vertaling krijgen we
subsidie. Over Joyce verder een toneel-
Stephen D., het materiaal komt
uit zijn „Stephen Hero" en zijn „Portret
van de jonge Kunstenaar". Dat laatste
nemen we bovendien over van uitgeve
rij Ad. Donker, maar het zal opnieuw
vertaald moeten worden".
-De uitgeverij komt voort uit het ver
zet. Is er nog iets over van dat illegale
begin?
„Veel van onze boeken hebben iets van
verzet tegen een bepaalde orde, bijvoor-
ADVERTENTIE
beeld de provoboekjes. Naar mijn idee
is het een mentaliteit die uit de oorlog
stamt, we staan op de bres voor nieuwe
maatschappelijke vormen in de littera
tuur, en dan bedoel ik daar niet alleen
de belletrie mee!".
„Het Oranje-element dat samenhing
met ons ontstaan in oorlogstijd is gelei
delijk afgesleten. Het is er wel geweest,
ook na de oorlog, toen we boeken uit
gaven als „Beatrix 18 jaar". Wilhelmina
was het symbool van het verzet. Het ko
ningshuis is van een symbool tot een or
nament geworden. Een ornament kun je
nog bijzetten, maar je kunt er niets nieuws
meer van verwachten. De Bezige Bij
kreeg in 1950 eigenlijk zijn eigen gezicht,
na de verzetslitteratuur".
„Wat we wel uit de oorlog hebben over
gehouden is de coöperatieve opzet van
de Bij. De leden-schrijvers allen die
twee boeken bij ons hebben gepubliceerd
kunnen tot het lidmaatschap worden uit
genodigd zijn de Bezige Bij'. Via de
jaarvergaderingen hebben ze reële in
vloed op het beleid van het bestuur, dat
zelf weer de bevoegdheid heeft een direc
teur te benoemen en af te zetten. De re-
daktie bestaat behalve uit mijzelf uit een
stuk of vijf lezers. We brengen niet-bin-
dend advies uit aan directeur Lubberhui
zen, die over zijn besluiten wel weer door
de leden ter verantwoording kan worden
geroepen. Lubberhuizen is niet alleen
een manager. Hij is sterk litterair geïn
teresseerd, beschikt over die wonderlij
ke combinatie van artistiek en zakelijk in
zicht".
-U hebt een blad met boekbesprekin
gen gehad, de Schrijfkrant. Waarom is
die weer verdwenen?
„Dat was in 1965. Vanuit nu, 1967 ge
zien is het belachelijk. Snobistisch en
saai, niet voor het grote publiek. Als je
het vergelijkt met een blad als Hitweek.
Bovendien hebben vergelijkbare bla
den in het buitenland altijd een kranten-
bedrijf achter zich. Het is financieel een
klap geweest, die alleen door het suc
ces van Jan Cremer een beetje werd op
gevangen".
-Is er doordat de Bezige Bij een coöpe
ratie is een verschil in sfeer met an
dere uitgeverijen?
„Enorm. Er is veel meer vriendschap
pelijk contact met de schrijvers. Soms
heeft het hier het meest van een sociëteit".
ADVERTENTIE
DDD
DDIS
ALMELO
ADVERTENTIE
Leerdam e.a.
Oscar Timmers, centrale figuur bij „De Bij".
(Van onze kunstredakteur)
HAARLEM. Onder een bordtekening
„las" de Haarlemse schrijver Henk van
Kerkwijk (niet-praktiserend onderwijzer)
vrijdagavond voor de Volksuniversiteit
over en uit eigen werk. De tint van
blauw kleurkrijt, micro-historie en princi
piële opmerkingen over schoolradio waren
de laatste kentekenen van de schoolmees
ter, die in zijn geval bijna prenataal in
de auteur is opgelost.
Het begon heel zakelijk. Het gehoor
kreeg gedetailleerde aanwijzingen over
„hoe je als schrijver toch nog aan je
brood kunt komen, zij het zonder sand-
wichspread". De staat speelt er een rol
in, door een aantal honoraria te verdub
belen: „vandaar dat ik hem niet te erg
kraak".
Van Kerkwijk heeft geen vaste dagin
deling. Hij produceert echter meestal twee
bladzijden per dag. „Soms een, soms een
halve, soms niks, dan zien ze me op
straat lopen met mijn zoontje en melk ha
len of brood. Daar begrijpen mijn buren
niets van, want schrijven is een myste
rieus beroep".
Vier tafeltjes dienden gisteren als gestoel
te voor de vier genres waarin hij werkt.
De genres werden tijdens de lezing meer
dan alleen maar gesymboliseerd door li
monade, bier, wijn en jenever, corres
ponderend met kinderboek, proza, poëzie
en hoorspel.
„Hoe het ontstaat weet ik eigenlijk niet"
zegt Henk, „wel hoe lang het duurde
tussen de haha-Erlebnis en mijn nieuwe
boek, Rotte fazant: twee en half jaar.
Alles kan bron zijn, een folder van de
Bavo of een PTT-melding op een rouw
kaart".
Afgezfèn van de verklaring, dat het
plafond in het Louvre meer de moeite is
dan de schilderijen, en een andere, dat
hij ongelofelijk de pest heeft aan litterai
re kritiek een opmerking die je de wa
pens uit de hand slaat gaf Van Kerk
wijk een insidersbetoog over de trap die
van de stenen van het toneelstuk de zaai
in gesmeten reikt naar de wolken van
het hoorspel in je oor gefluisterd. Het
peil van de hoorspelen stijgt, nu de radio
van een massamedium tot een alternatief
voor bewuste kiezers is geworden, meent
hij.
Zijn gedichten klonken geestig de zaal
in, zijn proza altijd wreed, maar naar ma
te het van jongere datum was overtui
gender, suggestiever, gekunder, om toch
met een litterair-kritische opmerking te
besluiten.
HILVERSUM I
8.00 Nws. 8.18 Weer of geen weer. 9.45
Uit humanistisch oogpunt. 10.00 Onderweg.
10.30 Oud-Katholieke Hoogmis. 11.30 Vraag
en antwoord. 11.40 Gramm. muziek. 11.45 De
kerk in de spiegel van de pers. 12.00 Muzi
kaal onthaal. 13.00 Nws. 13.25 Radar. 14.00
Licht instrumentaal ensemble 14.15 Klassie
ke en moderne muziek. 16.30 Tijding. 17.00
Melodieën uit film en musical. 17.50 Nws.
18.05 Langs de lijn. sport. 18.30 Klatergoud.
19.00 Zin en tegeafc*. 19.30 Nws. 19.35 Chan
sons in alle talen. 19.55 Balans. 20.20 Cabaret
20.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.50 Licht
combo. 23.20 Licht orkestmuziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
8.00 Nws. 8.15 Licht klassiek platenprogr.
8.55 Inleiding Hoogmis. 9.00 Hoogmis. 10.00
Nws. 10.15 Klassieke gewijde muziek. 10.45
Literaire kroniek. 11.00 Amusementsmuziek.
11.50 Buitenlands commentaar. 12.00 Moderne
muziek. 12.40 Klassiek platenprogramma.
13.00 Nws. 13.07 Voor de kinderen. 13.30
Klassieke kamermuziek. 14.00 Klassieke lie
deren. 14.30 Langs de lijn. Sport. 17.00 Ge
reformeerde kerkdienst. 18.00 Gewijde mu
ziek. 18.30 Zingt het voorbedachte lied. 18.50
Kerk veraf en dichtbij. 19.00 Nws. 19.07 Klas
sieke gewijde muziek. 19.30 Vernieuwing?
19.45 Klassieke orkestwerken. 20.10 Geeste
lijke liederen. 20.30 Licht gevarieerd platen-
programma. 21.00 Een winterreis (hoorspel).
21.45 Lichte pianomuziek. 22.00 Kruispunt.
22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Audio.
23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Lichte muziek. 10.00 Nws.
10.02 Juist op zondag. 11.00 Nws. 11.02 Mu
ziek mozaïek. 12.00 Nws. 12.20 Verzoekplaten
13.00 Nws. 13.07 Ringo. '4.00 Nws. 14.02 Rome
Ankara Madrid. 15.00 Nws. 15.02 A-
thene Rabat Lissabon. 16.00 Nws. 16.02
Rhythm and blues. 1635 Country and wes
tern. 17.00 Nws. 17.02 Sport. 17.05 Muziek-
mélange.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. Lichte muziek. 13.00 Nws. 13.20
Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03 Opera
en Belcanto. 15.00 Sport en muziek. 18.30
Katholieke godsdienstige uitzending. 19.00
Nws. 19.30 Amusementsprogramma. 20.00 Con
cert. 22.20 Nws. 22.30 Lichte muziek. 23.40
Nws.
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00
Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.20 Voor vrij? Los!
11.00 Nws. 11.02 Nederlandse radio-orkesten.
12.00 Blauwe maandag. 12.27 Meded. voor
land- en tuinbouw. 12.30 Muzikale aanwin
sten. 12.50 Praatje.13.00 Nws. 13.10 Ont
wikkelingshulp. 13.20 Pro memorie, 13.25
Klassieke gramm.muziek.14.25 Schoolradio.
14.45 Cabaret. 15.00 Voor de vrouw. 15.40
Lichte orkestmuziek. 16.00 Nws. 16.02 Volks
muziek uit Joegoslavië. 16.30 Amusements
muziek. 17.00 Brabant journaal.18.00 Nws.
18.15 Praatje. 18.30 Gevarieerd programma.
19.30 Nws. 19.35 De Raad van Europa. 20.05
Klassieke muziek. 20.35 Gamma van alpha
en beta. 21.35 Lichte gramm.muziek. 21.50
Maurits: militair en staatsman, documen
taire. 22.20 Bond zonder naam. 22.30 Nws.
22.40 Actualiteiten.22.55 Profiel van Nancy
Wilson. 23.30 Lichte gramm.muziek. 23.55
Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.10 Het levende Woord. 7.15
Licht klassiek platenprogramma. 7.55 Over
weging. 8.00 Nws. 8.10 Licht klassiek platen
programma. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis
vrouw. 10.00 Nederlandse muziek in de ko
mende 14 dagen. 1^.00 Nws. 11.02 Voor de
zieken. 11.30 Voor bejaarden. 12.00 Lichte
gramm.muziek. 12.22 Voor boer en tuinder.
12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Variant. 13.30
licht instrumentaal ensemble. 13.50 School
radio. 14.15 Opera. 15.00 Godsdienstige uit
zending. 15.30 Zoeklicht op Drente. 17.20
Oude huizen in Paramaribo. 17.30 Voor de
kleuters. 17.45 Voor de kinderen. 18.00 Ver
zoekplaten. 18.20 Uitzending van de P.S.P.
18.30 Nws. 18.45 Actualiteiten. 19.00 Praat
je. 19.05 muziek en dienst 19.30 Koorzang.
19.50 Elias, oratorium op. 70 van Mendels
sohn. 22.15 Literama: kroniek over boeken,
schrijvers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avond-
overdenking. 22.50 Klassieke koorwerken.
23.10 Modern strijkkwartet. 23.30 Moderne
blaasinstrumenten. 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Licht gevarieerd platenpro
gramma. 10.00 Nws. 10.02 Plezierige Pop
muziek. 12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten. 12.10
Verzoekplaten. 13.00 Nws. 13.02 Actualitei
ten. 13.07 Knalmuziek.' 14.00 Nws. 14.02 Kick.
15.00 Nws. 15.02 Swing-time. 16.00 Nws.
1602 Platen. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten
17.07 Verzoekplaten.
BRUSSEL.
12.00 Nws 12.03 Lichte muziek 12.08 Land-
bouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht. 12.48 Lichte muziek.
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I.
13.30 Teleac. 15.30 Nws. 15.31 Reclame.
15.34 Weekjournaal, voor slechthorenden.
15.57 Reclame. 16.00 Onder de loep. 16.20
Abbott en Costello, (film). 16.45 Voor jeug
dige kijkers. 18.55 Pipo de Clown.' 19.00
Journaal. 19.03 Reclame. 19.07 Kop op, Swie-
bertje! 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16
Reclame. 20.20 Aktualiteitenrubriek. 20.35
Toppers van nu en toen. 20.50 De Ameri
kaan, (TV-feuilleton). 21.15 De musical The
Pajama Game. 21.40 De Stormridder, (TV-
feuilleton). 22.05 De Astronaute en de dich
ter, (interviews). 22.35 Dagsluiting. 22.40
Journaal.
NEDERLAND II
18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03
AVRO's Regiovizier. 20.00 Journaal. 20.16
Reclame. 20.20 De man zonder hoofd. 20.50
De Gert en Hermien-show. 21.30 Hier Jan
Brusse. 21.55 Peyton Place. 22.20 Reclame.
22.25 Journaal.
VOOR ZONDAG
NEDERLAND I
11.00 H. Eucharistieviering. 14.00 Teleac.
14.00 Doorbouwen in de winter (3). 14.30 Po
lemologie. 15.00 Russische les (9). 15.30 Nws
15.31 Monitor 15.35 Paulus de boskabouter.
16.30 Voetbaluitslagen. 18.55 Pipo de Clown.
19.00 Voor de kinderen. Via Uppsala. 19.30
Sport. 20.25 Journaal. 20.30 Maigret en de
kabeljauwvissers (TV-spel). 22.00 Kunstkro
niek. 22.40 Journaal.
NEDERLAND II
18.55 Pipo de Clown. 19.00 Axel Nort. voor
de jeugd. 19.30 Openlucht-circus. 20.00 Jour
naal. 20.05 Silhouet. 20.30 De verloofden. 21.00
Experiment in TV. documentaire. 21.50 Onze
man in Washington. 22.15 Journaal.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I.
18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03
Reclame. 19.07 Kenmerk. 19.32 Sportpanora-
ma. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16
Reclame. 20.20 Weerzien met Indonesië, re
portage. 21.45 De Ofarims: volksliederen.
22.30 Studievoorlichting. 22.35 Journaal.
NEDERLAND II.
18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03
Twien: magazine voor tieners en twens.
20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 The
music man,speelfilm. 22.30 Avondsluiting.
22.36 Reclame.
ZATERDAG
Nederland 1. Het avondprogramma be
gint met Swiebertje. Saartje leent hem een
paraplu, maar Bromsnor gelooft er niets
van en verdenkt hem van diefstal. Na
het journaal en een korte aflevering van
de actualiteitenrubriek „Hier en Nu" de
eerste aflevering van „Toppers van Toen"
een nieuw maandelijks NCRV-programma
waarin een kwartier liedjes en melodieën
van vroeger. Vervolgens de première van
„Eerste Man", de belevenissen van een
taxichauffeur. Rien van Nunen, beter be
kend als vader Stiefbeen, gaat de hoofd
rol spelen. Er is onder regie van Paul
Cammermans zes weken lang gefilmd
in Amsterdam, waar toevallige voorbij
gangers in het spel betrokken werden
Daarna staat de eerste mini-musical op
het programma, „the Pijama Game" in
een Nederlandse bewerking van Peter
Goemans. Onder regie van Paul Cammer
mans werken mee Thérèse Steinmetz,
Marco Bakker, Jaap Stobbe, Anke Cordess
en een ballet. Cammermans treedt zelf
op als verteller. Malcolm Clare heeft de
choreografie. Nadat „de Stormridder" zijn
zesde avontuur heeft beleefd, gaan we
nog een half uur kijken naar Close Up.
Nico van Vliet, die voor de serie Europa
onlangs een bezoek bracht aan Rusland,
ontmoette daar de eerste vrouwelijke
ruimtevaarder Valentina Tereskova en de
dichter Jegor Isajew. Er na komt nog een
korte avondoverdenking.
Nederland 2. Op het tweede de AVRO.
Het voorprogramma is geheel in handen
van Ria Bremer, die haar Regiovizier
brengt, nieuws uit de gewesten. Na het
journaal voor de tweede maal „de Man
zonder Hoofd". Piet Bambergen en René
van Vooren spelen de belevenissen van
een man, op wiens hoofd een professor het
heeft gemunt. Gert en Hermien ontmoet
ten hierna weer collega's. De Selvera's
zijn erbij, the Three Jacksons en Fred
Jasper. Na het echtpaar Timmerman
„Hier Parijs, Hier Jan Brusse", tweede
aflevering. Kijkjes in de lichtstad en
praatjes met artiesten. Bovendien een of
meer stukjes Franse televisie. Tot slot
Peyton Place, de achtste aflevering.
ZONDAG
Nederland I. 's Ochtends een eucharis
tieviering uit de kerk van de Goddelij
ke Verlosser in Drachten en 's middags
de Teleaclessen en monitor. De avond
brengt eerst Pipo, dan „in die Dagen"
en vervolgens Via Uppsala, de tweede van
een reeks uitzendingen gewijd aan de As
semblee van kerken, die volgend jaar in dit
Zweedse stadje wordt gehouden. Na de
sport zendt de VARA het eerste Maigret-
avontuur van het nieuwe seizoen uit. De
titel van deze aflevering is „Maigret en
de kabeljauwvissers". Maigret is met zijn
vrouw met vakantie. Waarheen zou hij an
ders gaan dan naar zijn geliefde Norman-
dië. De avond wordt besloten met Signa
lement, de maandelijke kunstrubriek on
der redactie van Henk de By. In dit pro
gramma een herhaling van een Duits pro
gramma over de schilder Oskar Kokosch-
ka.
Nederland 2. Natuurlijk is Axel Nort pa
raat om het tweede net-programma van
de zondag te openen. „Per luchtpost" is de
titel van deze aflevering, waarin de baas
van de bende Axel en Dirk op niet mis
te verstane wijze aan het verstand pro
beert te brengen, dat ze zich maar be
ter niet meer met zijn zaken moeten be
moeien. De gepakte Dingo weet er overi
gens tussenuit te knijpen. Voorts tot acht
uur een aflevering van „Openluchtcircus"
het Oosteuropese circusprogramma.
Na het korte journaal een Silhouet van
Henk Neuman over J. W. Lücker, oud
hoofdredacteur van de Volksrant en nu
hoofdredacteur van de Tijd.
Tegelijk met Maigret op het eerste net
begint op Nederland 2 een aflevering van
„de Verloofden". In kleur het volgende
programma. Het is „Experiment in TV",
de Nederlandse vertaling van het Ame
rikaanse porgramma „the Medium is the
Message". Het programma is genoemd
naar een boek van Marshall McLuhan.
Tot slot van de avond „Onze man in
Washington" met 25 minuten nieuws uit
de Verenigde Staten.
ADVERTENTIE
Vervaardigd met de beroemde
tapijt-computer. Sterk, veer
krachtig, kleurecht. Gemak
kelijk in onderhoud. (390 c'm)
va.
POSTBUS 39 - HILVERSUM
MOSKOU (Reuter) In het museum
Hermitage in Leningrad zou men een
echte Rembrandt ontdekt hebben en wel
„De aanbidding van de wijzen uit het
Oosten" uit 1632. Het doek heeft 44 jaar
in de kelders van het museum gelegen
omdat men dacht dat het een kopie was
van Rembrandts schilderij.
Een personeelslid van het museum had
het doek met röntgenstralen doorgelicht,
zo meldt Tass, en toen vastgesteld dat het
een echte Rembrandt was. Men heeft lang
gemeend dat het een kopie was van het
als origineel gebrandmerkte schilderij dat
in een museum in Goteborg in Zweden
hangt.
-KRUISWEG 47 49 HAARLEM TEL (02500)-11532