Derde jurylid Huug Kaleis: „JAN CREMER MOET ZIJN PRIJS ALSNOG KRIJGEN" aangename kennismaking V. Prachtige Brahms van Heemsteeds koor Aiphenaar REUMATISCHE- EN SPIERPIJNEN 1 stereo versterkers bandrecorders STEREO HIGH FIDELITY SHOW Echte vervalsingen in Sotheby-veiling TV-samenvatting NAC-Cardiff „On n'enterre pas le dimanche" Pisuisse-liedjes op televisie de veelzijdige voeding voor baby, kleuter en schoolgaand kind. ZO LANG ZE IN DE GROEI ZIJN WOENSDAG 15 NOVEMBER 1967 13 Onmiddellijke verlichting van Amsterdam zal 7 miljoen derven aan vermakelijkheids belasting Moeder merkt het zodra ze met bijvoeding 'begint: de kennismaking met Liga is voor baby een prettige verrassing. En al beseft het kleintje de gezondheidswaarde van Liga nog niet, moeder wéét het wel: door de weelde aan edelvoedingsstoffenvormtLigade grond slag voor een ideale lichaamsontwikkeling, geestkracht, levenslust... De radio geeft donderdag televisieprogramma's Huug Kaleis (links) met de Am sterdamse auteur Heere Heeresma. ADVERTENTIE Doorstraaltverlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten ■Deumatische pijnen, spit, zenuwpijnen, verstuikingen, stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels in tot aan de haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatie of irritatie van de huid te veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van Verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog. AMSTERDAM. Het gemeentebestuur van Amsterdam heeft de regering een brief geschreven over de afschaffing van de vermakelijkheidsbelasting. In deze brief zeggen B. en W. verwonderd en verontrust te zijn: verwonderd omdat hierover geen overleg is gepleegd en ver ontrust omdat in 1966 deze belasting Amsterdam bijna 7 miljoen opbracht. Compensatie van dit verlies van in komsten door de Amsterdammers zwaarder te belasten door verhoging van de belasting op onroerend goed, achten B. en W. niet billijk. (Van onze kunstredacteur) AMSTERDAM. Huug Kaleis, leraar Frans maar vooral letterkundig criticus van Het Parool, heeft het „gedaan" bij een aantal Amsterdam mers. Als lid van de jury heeft hij er voor gezorgd, dat Jan Cremer de prijs van de stad Amsterdam niet kreeg. Die jury bestond verder uit E. d'Oliveira en Johan Phaff: deze leden waren van mening, dat „Ik Jan Cremer II" hoog genoeg op de ladder staat om met een litteraire prijs te worden gehonoreerd. Kaleis niet, en dat liet hij merken. Het gevolg was: geen prijs, geen roem en geen geld voor Cremer, want voor Burgemeester en Wethouders van de hoofdstad was een niet-bindend advies dat „slechts" een meerderheid kreeg zo goed als geen advies. Zij legden zich dus bij de minderheid neer Wat denkt Kaleis na die hele rel van dit besluit? „Als een officiële instantie een jury aanwijst, moet zij de spelregels volgen die daarvoor gelden. Democratisch is het om Jan zijn prijs te geven. Ook nu nog". Wat was de reden dat u zich binnen de jury kantte tegen toekenning aan Jan Cremer? „In Nederland bestaat er een cultus van het ongewone woord. Ook Cremer ge bruikt geen gewone woorden, woorden die het gewone volk spreekt. Hij gebruikt litteraire woorden. Ik zelf ben uit het gewone volk afkomstig en ik weet heus wel welke woorden het gebruikt. Nee, Cremer is even bourgeois als d'Oliveira en zo. De Nederlandse litteraire taal is ADVERTENTIE LIGA te lang verheven geweest. Nu neigt men tot het al te grove, dat zijn twee kanten van dezelfde zaak. Die litteraire schut tingtaai wordt geschreven voor mensen die niet uit het volk zijn. Het volk leest Jan Cremer niet. Zijn boeken worden gevreten door lezers van De Telegraaf, in ieder geval door mensen die op kantoor werken, niet door fabrieksarbeiders". Wat denkt u over Cremers racisti sche opmerkingen? „Dat hij ze maakt neem ik hem niet kwalijk, maar dat hij ze niet meent. Céline meende zijn racisme, die was paranoïed. Jan Cremer doet maar iets. Hij is onop recht". Is oprechtheid voor u een belang rijke kwaliteit in de litteratuur? „Du Perron was het eerste wat ik las na Kloos en Slauerhoff. Daarom ben ik ook Frans gaan studeren, er stonden bij hem veel Franse citaten die ik niet be greep. Maar ik heb een intellectuele in slag, en dat wordt hier in Nederland min der gewaardeerd dan in het buitenland. Bij Jan Cremer vind je niets dan ver achting voor intellectuelen. Het is een typische middenstander". Hoe reageert u op de critiek die men op uw uitspraak heeft? „Eerst wil ik zeggen dat volgens mij B. en W. van Amsterdam oprecht zijn. Het is veel moeilijker je te verzetten in zo'n geval dan om met het advies mee te gaan. Er is moed voor nodig. En wat mijzelf betreft: als eenling heb je het moeilijk in zo'n geval. Men redeneert nu eenmaal: tegen Cremer, dus vóór de regenten". HAARLEM. Op het concert, dat dins dagavond door de Heemsteedse Christelij ke Oratoriumvereniging in het Gemeente lijk Concertgebouw te Haarlem werd ge geven, kwamen voor de pauze de Sim- fonia in Bes van Johann Christian Bach tot uitvoering en een cantate van diens vader, de grote Johann Sebastian. HET laatstgenoemde werk was de kerk- cantate „Liebster Jesu, mei n Verlangen", bestemd voor de eredienst op de eerste zondag na Trinitatis. Het aandeel voor het koor in deze cantate was klein. Het had slechts de taak het slot-koraal te zin gen, een in kerkelijke kringen overbeken de melodie, welke in Bachs bewerking zeer welluidend werd gezongen Veeleisen der en omvangrijker opdracht hadden de vocale en instrumentale solisten, die aan de uitvoering medewerking verleenden. De muziek van deze cantate heeft een nogal spanningloze relitie tot de tekst, zo wel door de vormgeving van de melodie als door de veelvuldige herhalingen. Het duet „Nun verschwinden alle Plagen" op kinderlijk-naieve huppelenden muziek ac centueert de merkwaardige positie, welke voor de door geloof bevrijde mens in Bachstijd bedoeld werd. De woorden „Wirst du den Erdenstand verfluchen" uit de recitativische dialoog voor sopraan en bas laten daarover evenmin -twijfel be staan. De zangeres Annette de la Bije bereik te met „Wie lieblich ist doch deine Woh- nung" een hoogtepunt mede dank zij de muziek, die hiervoor minder moeizaam van aard was dan voor de aanhef „Lieb ster Jesu, mein Verlangen". Max van Eg- mond liet zijn fraaie stem in aria en recitatieven voortreffelijk klinken. Waarom waren op het programma niet de namen vermeld van de uitnemende instrumentale solisten, die de obligaat-hobopartij en de obligaat-vioolsolo vertolkten? Naast Si mon C. Jansen, de bekwame, slagvaardi ge bespeler van het orgel, verdienden zij zeker eveneens genoemd te worden. De hoboïst had zich bij de uitvoering van de simfonia reeds onderscheiden met een fraai gespeelde solo-partij. Jan Pas veer, de dirigent van de oratoriumvereni ging, leidde bij deze uitvoering het Noord hollands Philharmonisch Orkest. De ver fijnde simfonie van vader Bachs beroem de zoon, die als muzikale „appel" nogal ver van de stam viel, klonk in de gave vertolking bijzonder mooi. ZO ondergeschikt de taak van het koor in Bachs cantate, zo belangrijk werd die bij de uitvoering van „Ein deutsches Re quiem" van Johannes Brahms in het twee de gedeelte van de avond. Jan Pasveer heeft met zijn koor, solisten, orkest een prachtige prestatie geleverd. Het koor bleek uitstekend voorbereid te zijn. Het voldeed, een enkele inzet daargelaten (Herr, Du bist würdig), inzake klank en gaafheid aan hoge eisen. Het vrouwenkoor was merkbaar ingesteld op het ontwik kelen van een sonore klank, waaruit alle hardheid en scherpte zorgvuldig gebannen waren. Het mannenkoor verraste vaak door solide, dragende toonvorming. Zeer viel het op hoe achter deze zang een over tuiging stond, die geheel afgestemd was op de tekstgedachte, welke Brahms met alle nadruk van een romantisch-bewogen persoonlijkheid in veelvuldige herhalingen en extra ontwikkelingen op de voorgrond plaatste Annette de la Bye maakte veel indruk met haar subliem gezongen solo: „Ihr habt nun Traurigkeit" en Max van Egmond vertolkte zijn aandeel in het werk met doorvoelde uitdrukking en fraaie stemklank. De Heemsteedse Christelijke Oratoriumvereniging kan gelukgewenst worden met deze uitvoering die in vol strekte dienstbaarheid aan het werk werd volbracht. P. Zivaanswijk LONDEN (AP) Bij Sotheby, sinds 225 jaar internationale veilinghouder, zul len in december twee dagen lang ver valsingen worden verkocht. Het is wat nieuws voor Sotheby en daarom is de on derneming zo verstandig geweest aan te kondigen, dat uitsluitend „echte verval singen" onder de hamer komen. In veiling komen zestig kostbare eerste edities uit de Victoriaanse tijd. Deze edi ties zijn zo merkwaardig, dat zij hun waarde niet verloren toen aan het licht kwam dat zij vervalst waren. De verzameling is een schepping van Thomas Wise, die in 1937 in de ouderdom van 78 jaar overleed. Totdat hij als een aartsvervalser aan de kaak werd gesteld, was hij een gerespecteerde man van we tenschap. De verzameling omvat „eerste edities' van werken van Wordsworth, Tennyson, Dickens, Thackeray en Stevenson. Wise begon zijn loopbaan toen hij 17 jaar was. Hij drukte korte populaire werken, zoals Elizabeth Barret Browning's „Son nets from the Portuguese" en drukte ze in een boekje, dat een jaar eerder werd gedateerd dan de authentieke eerste editie. In 1900, toen hij 41 jaar oud was, staak te Wise zijn vervalsersarbeid. Hij werd een vooraanstaand man op het gebied van de letterkundige research. In 1934 werden de vervalsingen ontdekt. Wise's boekver zameling, „The Ashley Library", bevindt zich in het British museum. ADVERTENTIE DONDERDAGAVOND en VRIJDAGAVOND 16 en 17 NOVEMBER vanaf half acht doorlopende demonstratie. Merken Dual, Thorens, Braun, Lenco, Garrard, Leak, Arena, Trio, Fisher, Sony en Akai. BRINKMANN - Grote Markt - Haarlem - Kroonzaal KRUISWEG 47 49 HAARLEM TEL. (02500)11532 HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gramm.muz. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.20 Lichte gramm.muz. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Franse muz. uit de 18de eeuw. 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids vitaminen. il,55 Beurs. 12.00 Pianorecital. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Modern platteland. 12.35 Lichte gramm.muz. voor oudere luisteraars. 13.00 Nws. 13.10 Journaal. 13.30 Moderne muz. 14.00 Moderne muz. 14.25 Gesprekken. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Moderne muz. 16.35 Moderne liederen. 17.00 Amateurs musiceren. 17.30 Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten 18.20 Uitzending van de P.v.d.A. 18.30 Ge varieerd programma. 19.30 Nws .19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en bijbel. 20.05 Kunstkroniek. 20.25 Klassieke en moderne muziek. 21.35 De terugkeer van Don Juan (hoorspel). 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.50 Salzburger Festspiele 1967: Klassieke liederen. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Licht klassiek platenprogramma. 7.55 Over weging. 8.00 Nws. 8.10 Licht klassiek pla tenprogramma. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis vrouw. 9.58 Marktberichten voor schippers. 10.00 Programma over opvoedingsmoeilijk heden. 10.20 Klassieke muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 12.00 Lichte gramm.muz. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Variant. 13.30 Over de band. 14.30 Moderne liederen. 15.00 Godsdienstige uitzending. 15.30 Banden met het verleden (klankbeeld) 15.45 Spel. 16.00 Nws 16.02 Programma over film en filmers. 16.50 Spelen met taal (lezing). 17.00 1967: Klassieke en moderne liederen. 17.45 Sport. 18.00 Muziek in vrije tijd: Geestelijke liede ren. 18.30 Nws. 18.45 Actualiteiten. 19.00 Mu ziek van het Leger des Heils. 19.15 Spec trum. 19.30 Klassieke Tsjechische muz. 20.00 Wijd als de wereld. 20.10 De zanger Joseph Schmidt. 20.30 Steravondprogramma. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Avond overdenking. 22.50 Licht instrumentaal en semble. 23.00 Studio 2300. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Voor de zieken. 9.30 Lichte instrumentale muz. 10.00 Nws. 10.02 Licht platenprogramma. 12.00 Nws. 12.02 Platen- keus. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.07 Knalmuziek. 14.00 Nws. 14.02 Netty Rosen- feld. 15.00 Nws. 15.02 Where the action is. 16.00 Nws. 16.02 Platenshow. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.07 Verzoekplaten. BRUSSEL 324 M 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40 Weer bericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel- muziek. 12.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.30 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.09 Amusements programma. 17.00 Nws .17.15 Lichte orgel- muz. 17.30 Koorzang. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Taai- wenken. 18.32 Lichte zang. 18.35 Verkeers- tips. 18.40 Lichte muz. 18.45 Sport. HILVERSUM. De NTS zendt van avond een samenvatting van tien minu ten uit van de Europa Cupwedstrijd voor bekerwinnaars tussen NAC en Cardiff, die op het PSV-terrein wordt gespeeld. De uitzending begint om tien over half elf. Commentator is Herman Kuiphof. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 17.00 Voor de kinderen. 18.55 Pipo de Clown 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.07 Schat- eiland. 19.32 Panoramiek. 19.56 Reclame 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Uitzending van de B.P. 20.30 Olympische Spelen 1968 in Mexico-City. 21.00 Het mysterie van de man die verdween, speelfilm 22.25 Stichting So- cutera. 22.40 Journaal. 22.45 Openbaar Kunst bezit. NEDERLAND II 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03 Rick de Kikker. 19.08 Rin-Tin-Tin. 19.32 Mr. Terrific. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame 20.20 U bent geweldig. 20.40 De werkers onder yvater film-reportage 21.30 Muziek voor slag- instrumentane. 21.50 Een pianostemmer. TV- spel. 22.26 Reclame. 22.30 Journaal. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.07 Fenklup, tienermagazine. 19.53 Stichting Socutera. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Achter het nws. 20.45 Voordracht. 20.50 Onder één dak. tv-spel. 22.20 Arbeid en vrije tijd, nu en morgen (documentaire). 23.00 Journaal. NEDERLAND 11 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03 Van gewest tot gewest. 19.25 Olympische Spelen 1968 in Mexico City 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal 20 16 Reclame. 20.20 De oude draaidoos. 21 00 Eartha! 21 26 Kunstprogramma. 21.56 Kenmerk. 22.26 Reclame. 2230 Journaal. (Van onze filmcriticu^) AMSTERDAM Michel Drach, de nu 37-jarige Franse filmer, is weinig be kend, niet alleen hier maar ook in zijn vaderland. Hij had al drie speelfilms ge maakt toen hij de Louis Dellucprijs 1959 kreeg toegewezen voor zijn „On n'enter- re pas le dimanche". En die prijs wordt meesta' toegekend voor een oovallend de buut. Opvallend was de film wel, hij werd overal met grote bijval vertoond en maakte de naam van de regisseur tot een begrip. Maar daarna hoorde men weer niets van Michel Drach, hoewel hij nog een film, ditmaal een kostuumfilm, maakte met de titel „Amélie ou le temps d'aimer". Het opvallende van „On n'enterre pas", die hier de omslachtige titel „Het mys terie van de man die verdween" kreeg, is dat men er verschillende genres in kan terugherkennen. Oppervlakkig gezien is het een politiefilm, want het gaat om een geheimzinnige moord, waarvan de hoofd persoon, een uit Martinique stammende neger-auteur, verdacht wordt. Maar er is evengoed sprake van een liefdesdrama, de tragische liefde van de verdachte voor een Zweedse studente in Parijs en ook van een semi-documentaire, want een deel van de film is een candid-verslag van het leven van een armoedige roman schrijver. bovendien kleurling, in het on vriendelijke Parijs. Alles bij elkaar heeft Michel Drach gezorgd voor een boeiende psychologische „thriller" met documen- reren, zullen in de film van vanavond van bioscoopbezoekers (en in dit geval van tv-kijkers) zal aanspreken. Zowel de lief hebbers van een spannend misdaadver haal als zii die een liefdesintrige prefe- veel va nhun gading vinden, van hun gading vinden. C. Boost Nederland I. Het NTS-programma be gint met een uitzending voor de kinde ren, Schateiland. De scheepsbemanning van kapitein Smolet nadert het Schat eiland en de spanningen aan boord ne men toe. Verder in het voorprogramma nog Panoramiek, het actualiteitenpro gramma van de NTS. Na het journaal tien minuten met de Boerenpartij en een half uur met Bob Spaak. Hij zet zijn verhandeling voort over de voorbereidin gen, die Mexico treft voor de Olympische Spelen van volgend jaar. „Mexico rooit het wel" is de titel van deze driedelige documentaire, waarvan we al eerder het eerste deel te zien kregen. De hoofdfilm begint om negen uur. Hij is van Michel Drach, gemaakt in 1959 en getiteld „On n'enterre pas le dimanche", in het Ne derlands: het mysterie van de man die verdween. Na afloop een filmpje van So cutera over het werk van het Asthma- fonds en na het laatste journaal een her haling van een uitzending van Openbaar Kunstbezit. Nederland 2. Na Pipo en het journaal eerst Rin tin tin. Rusty en z'n trouwe vriend hebben het weer zwaar te verdu ren. Eerst moet de hond zijn vriendje redden als die door een leeuw wordt be laagd en later moeten ze samen proberen het veulen te redden, dat in de idauwen van hetzelfde roofdier dreigt te raken. Het laatste programma voor acht uur is een aflevering van mr. Terrific, ofwel Stenley Beamish, de goedhartige omp- bediende, die met zijn krachtpil tot alles in staat is. De regering gebruikt hem om vijandelijke elementen onschadelijk te maken. Na het journaal de rubriek „U bent geweldig". Een aanzienlijk deel van het avondprogramma wordt in beslag ge nomen door de Italiaanse serie het Ver haal van de Zee, waarin Bruno Vailati geheimen van de zeven wereldzeeën oro- beert te ontsluieren. Een eigen produktie van de TROS is Cees See en zijn per cussie. Cees See, een van Nederlands be kendste drummers gaat met drie colle ga's, namelijk John Engels jr., Han Ben- nink en Martin van Duynhoven bekende en onbekende slaginstrumenten bespelen. Zij krijgen medewerking van saxofonist Herman Schoonderwalt en trompettist Jan Huydts. Het slot van de TROS-avond brengt voor het eerst een eigen toneel- produktie van deze omroepvereniging. Het is een televisiespel van Jan Keja en Dick van Beek, door eerstgenoemde ook geregisseerd. Hij heeft er tot op heden niets anders over losgelaten, dan dat het thema van het stuk de seksualiteit is en dat deze uitvoering beslist niet geschikt is voor al te jeugdige kijkers. De ''ol van de pianostemmer wordt gespeeld door Herbert (Kluk Kluk) Joeks; die van de vrouwen met wie hij het wel zal aanleg gen door Marja Habraken en Elisabeth Versluys. Maandagavond 20 november zendt de KRO-televisie onder de titel „Namen die je nooit vergeet" de eerste aflevering uit van en reeks van vier programma's die zijn gewijd aan personen die onver brekelijk zijn verbonden aan het Neder lands kabaret zoals Eduard Jacobs, Jean Louis Pisuisse, Koos Speenhof en Louis Davids. Deze programma's worden ge presenteerd door Wim lbo. De eerste uitzending, waaraan wordt Paul van Vliet, Liselore Gerritsen, Adèle Bloemendaal. Martine Bijl, Gerard Cox, Paul Deen. René Franck, Frans Halse- ma. Fie Carelsen, Lola Cornero, Paul Collin, Fred Eibers, Jenny Pisuisse Jack Pisuisse en Tholen en Van Lier, is ge- wijd aan Jean Louis Pisuisse. Jean Louis Pisuisse werd op 7 sep tember 1880 in Vlissingen geboren. Be gin april 1900 vertrok de jonge Pisuisse naar Amsterdam, waar hij als volontair bi.i een krant ging werken.'In 1903 werkte hij als buitenlands cc- -^^^ndent van het Algemeen Handelsblad in Londen. Tijdens zijn verb'ijf daar kwam hij in kon kt met enkele Engelse aristocraten, die ver kleed op drukke p"pten in de stad con certeerden voor een liefdadig doel. Toen hij in 1"06 in Nederland was terugge keerd. K 'nten Pisuisse en Max Blokzijl als Italiaanse straatinrwens iets derge lijks te proberen. Hun optreden werd een groot suks-s. Pisuisse en Blokzijl beslo ten in 1907 een wereldreis te maken. Op 30 aoril werd in het toenmalige Sc- cbaja het kabact De Katt„'-,ol" in hei se en Blokzijl Mien Vermeulen en Fie Ca relsen optraden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 13