IJmuider Courant MET Evangelisatiewerk nieuwe stijl in de watersportgebieden m MÉmrmmscmp Middelpunt LOOSDRECHT. November: definitief einde van een lang mooi naseizoen. De campings liggen leeg en verlaten. Geen lachende kinderstemmen meer, nie mand meer. Op een mooie najaarsdag komt men mis schien nog eens even kijken of boot, caravan of huisje in orde zijn, dat om het barre jaargetijde goed te kun nen doorstaan, maar verder blijft men thuis en maakt plannen voor de volgende zomer. mmm Het kerk- en recreatieschip dat op het Sneekermeer opereert. Kerk fe water G. Marx Ds. Kerssies overziet het natte deel" van zijn parochie Oud- Loosdrecht. „Verboden aan te leggen" is niet meer van toepas sing op het kerke- werk in de water sportgebieden. KERKEN GAAN HET SCHIP IN NIET ALLEEN de vakantiegangers en weekeindgasten houden zich intens bezig met het uitdenken van „hoe het nog beter en fijner kan worden". Ook zij, die de taak op hun schouders heb ben genomen om al die zon-zoekers te helpen hun vrije tijd op zo'n goed mo gelijke manier te besteden brengen de wintermaanden al vergaderend en fol ders lezend door. Onder hen bevinden zich de mensen, die al hun aandacht besteden aan wat vroeger „evangelisa tiewerk" op de campings werd ge noemd, maar wat men tegenwoordig liever betitelt met „kerkelijk recrea- tiewerk". AFGELOPEN ZOMER heeft men op meer dan honderd kampeerterreinen kennis kunnen nemen van wat er op het gebied van interkerkelijk recrea- tiewerk wordt gepresteerd. Op de campings aan onze kust, maar ook in de bossen en de watersportge bieden kon men groepjes jongelui aan treffen, die enige weken van hun va kantie gaven om anderen meer te la ten genieten van hun vrije tijd. Vijfhonderd jongens en meisjes tus sen de achttien en de vijfentwintig jaar, meest scholieren en studenten, waren bij dit werk betrokken en drie honderd van hen ondergingen daartoe een speciale training. Honderd kerken en interkerkelijke commissies gaven hun medewerking, waarbij in vele ge vallen rooms-katholieken en protes tanten elkander oecumenisch de hand reikten. Centraal punt is de Bijbelki- oskvereniging, waar men te allen tijde kan aankloppen om adviezen en waar van men het benodigde materiaal kan betrekken. Het werk heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen en het zal zich voorlopig nog steeds meer uit breiden. IN LOOSDRECHT, met zijn uitge breide watersportgebied, heeft in april van dit jaar ds. G. Kerssies zijn in trede gedaan als voorganger van de gereformeerde kerk te Oud-Loosdrecht Daarnaast is hij echter speciaal aan- len over het ontstaan en de verbrei ding van deze vorm van recreatie. HET BEGON allemaal in de derti ger jaren in Wijk aan Zee. In die tijd werd vakantie gemeengoed en was Hierbij kwam tevens naar voren dat de stedelingen zich in die plattelands kerkjes soms helemaal niet thuis voel den. Ze leefden meestal op een andere manier dan de dorpelingen en deze ke en verboden de kinderen naar de bij eenkomsten te gaan. Een tweede voorbeeld: er werd een gezellige puzzeltocht gehouden waaraan iedereen kon meedoen. Op een gegeven De steeds meer „verstedelijkte" campings in de watersportgebieden zijn het nieuwe werkterrein. gesteld voor het kerkelijk recreatie- werk in het plassengebied, waarmee men enige jaren geleden heel voorzich tigjes begon op camping Verloop. Ds. Kerssies is graag bereid iets te vertel- niet langer een privilege van de meer gegoeden. Men trok naar buiten en de kleine dorpskerkjes bleken zo'n aan was dikwijls niet tg kunnen opvangen. H '—ve-- s ken maar al te dikwijls met een mis prijzend oog naar de luchtige kledij van de gasten. In Wijk aan Zee be greep men dit. Het waren juist de gereformeerden, die zo vaak het etiketje opgeplakt krij gen van „niet meegaan met de mo derne tijd", die hier baanbrekend werk verrichtten. De badplaats had zelf geen gereformeerde kerk. Men moest op zondag naar Beverwijk. Uit de bad gasten vormde zich een comité, dat te zamen met de gereformeerde kerk in Beverwijk, een badgastenkerk in het leven riep. Van het een kwam het an der. Ds. W. A. Wiersinga, de voor ganger, deed door de week strand- evangelisatie. Hij heeft experimenteel werk verricht, want uit dit simpele be gin is de Bijbelkioskvereniging ont staan. IN DE OORLOG was er een terug val, maar daarna begon het evangeli satiewerk, zoals men het toen nog noemde, pas goed. Juist die begin tijd was moeilijk. Met de beste bedoe lingen schoot men toch zijn doel voor bij omdat men, zoals ds. Kerssies het uitdrukt „niet helemaal eerlijk te werk ging". moment kwam men dan op een open plek in het bos, waar een muziekkorps geestelijke liederen liet horen en waar men eerst kon luisteren naar een stich telijk woord. Daarna pas werd er weer verder gepuzzeld. Maar men zag bij tijds in, dat dit evenmin de juiste ma nier was om het evangelie te verkondi gen. Langzamerhand kwam er veran dering in de methodiek van het evange lisatiewerk. Het drong tot de geestelij ke leiders door, dat evangelisatie niet alleen betekende „het woord verkondi gen", maar dat men dit ook kon doen door de daad, door een bepaalde hou ding ten opzichte van zijn medemens. MEN WAS al zover, dat op» de kam peerterreinen de kinderen werden bezig gehouden met spelletjes en verhaaltjes. Maar een voorwaarde was, dat zij eerst moesten luisteren naar een bij belvertelling. Nu ziet men in, dat dit niet juist was. Sommige mensen wer den juist kopschuw door deze methode HET WAS afgelopen met het rond brengen van traktaatjes langs tenten en caravans. Men ging het over een andere boeg gooien. Uit het evangelisa tiewerk groeide het kerkelijk recreatie- werk. „Het zijn eigenlijk de vrouwenorga nisaties en de diakenen geweest, die dit het eerst hebben ingezien. Het is niet de verdienste geweest van de predikan ten en de ouderlingen, waarvan te ve len vastgeroest zaten in de oude ge woonten", zegt ds. Kerssies. De taak van de kerk is echter ook dienstverle ning en hulp op allerlei gebied, ook op de kampeerterreinen. Men ging zich bezinnen op dit deel van het kerkelijk werk en men ontdek te een rijk en nog onontgonnen terrein. Het krampachtige viel weg, de kerken pasten zich aan en verjongden zich. Opmerkelijk was het, dat mensen, die nooit of bijna nooit naar de kerk gin gen toch wel een kerkdienst of dagslui ting willen bijwonen, als zij daarbij maar niet de drempel van een kerk gebouw behoeven te overschrijden. DS. KERSSIES heeft deze zomer een tocht gemaakt langs diverse wa tersportgebieden in ons land om zich te oriënteren over de wijze hoe dit werk ook in Loosdrecht het beste aan gepakt kon worden. Op het Sneeker meer trof hij een groot schip aan, dat speciaal voor het kerkelijk recre- atiewerk was bestemd. Het lag ge meerd bij. een eiland en was alleen per boot bereikbaar. 's Zondags krioelde het er van de scheepjes rond het grote schip. Eerst werd er een rooms-katholieke dienst gehouden, daarna stond de pastoor zijn plaats af aan een predikant. En juist hier kwamen, misschien aange trokken door de ongebruikelijk plaats vele onkerkelijken luisteren. Als er geen kerkdiensten worden ge houden wordt het schip gebruikt door de jongelui, die er onder het genot van een bakje koffie een boom opzet ten. Het is een pied-a-terre, waar men elkaar kan ontmoeten. De ervaring leert echter, dat men het werk waar deert, ook in niet-kerkelijke kringen. Men vindt het prettig, dat de kleintjes op regenachtige dagen bezig worden gehouden met spelletjes. Ouderen ko men graag naar een filmavond of doen mee aan een partijtje voetbal. De dagsluitingen trekken velen, oude ren zowel als jongeren. DE KERK heeft haar taak begrepen en is nu tussen de mensen. Zij vraagt niet „wat ben je en wie ben je?", voordat men mee mag doen. De Bij belkioskvereniging is nog steeds het actieve middelpunt van het kerkelijk recreatiewerk. Van traktaatjesge nootschap is zij uitgegroeid tot een groot bedrijf met vele facetten, een soort grossier van hulpmiddelen voor de evangelisatie. Bij deze vereniging kunnen de commissies altijd aanklop pen om raad en daad. ZIJ HEEFT afgelopen zomer veer tig kiosken en vijfenveertig recreatie tenten ter beschikking gesteld. De plaatselijke commissies zijn weer provinciaal gebundeld in de PIRK (Provinciaal Interkerkelijke Recre atie Kommissie). Het kerkelijke recre atiewerk is. als het mosterdzaadje, uitgegroeid tot een flinke plant.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 15