WIM CROUWEL ONTWIERP VOOR HET COMPUTER- TIJDPERK EEN NIEUW ALFABET Lj L5 LI H H r\ n r i n i i h i Honderd jaar geleden vond een tuinman in Versailles het gewapend beto n uit ERGERNIS OVER VERROTTE BLOEMBAKKEN DE OORZAAK ps s Hs 5 ZATERDAG 2 DECEMBER 1967 W Erbij 19 .H j j JS Geen schijn van kans (Van onze correspondent) AMSTERDAM. Honderd jaar gewapend beton en veertig jaar beton vereniging. Twee jubilea die dezer dagen in het internationaal congrescentrum RAI in Amster- dat gevierd zijn op de door de betonvereniging georganiseerde „Betondag 1967". Honderd jaar ge wapend beton, want het was in 1867 dat de Fransman Joseph Mo- nier het octrooi verwierf dat be schouwd wordt als het officiële geboortebewijs van dit beton. A rtis IJmuiden Lapmiddel Even breed ^.w V-" «•■■■'w-r--x—; „Garamondi"-a, misvormd door de computer. Vereenvoudiging en. .stylering (Van een onzer redacteuren) ONS ALFABET is een achter gebleven gebied De 26 let ters, die ons van 's morgens tot 's avonds voor de voeten lopen, beginnen antieke baasjes te wor den. In topvorm, toen zij nog door. krassende kroontjespennen tot guirlandes van woorden werden geregen volzin na statige vol zin kunnen zij nu het duizeling wekkend wordende tempo van de communicatie-machines niet meer bijbenen. De uitvinding en toepas sing van het zetsysteem met de kathodestraalbuis, dat met onvoor stelbare snelheid per uur een mil joen tekens reproduceert, heeft de tekortkomingen evident gemaakt. Met hun bolle buiken en dikke der rières passen zij niet in de com puter. EEN PROBLEEM voor de tech nici? Natuurlijk. Maar waarom niet ook voor letterbeeld-leveran- ciers? Grafisch ontwerper Wim Crouwel volstond er niet mee, zich dat af te vragen. Hij heeft gelijk nu ja, na vijf jaar piekeren en puzzelen, rekenen en tekenen ook geprobeerd een antwoord te formuleren. Dat antwoord is dezer dagen, gehuld in een hei-rood jasje, in (steen)druk verschenen: een to taal nieuw „computer-happy" alfa bet Wim Crouwel: vyf jaar aan gewerkt, maar toch nog veel twyfels. m. wr w «m, m m „In het Amsterdamse grachtenpand waarvan de „total design" al begint bij het aluminium naambordje met strakke zwarte lettertjes boort zich 'n speelse, moderne wenteltrap naar de nok. Bijna bij de bovenste trede: Wim Crouwel, lang aan een lange tafel. Lang, slank, donker, 38 en zeer suc cesvol: zestien jaar „in het vak" en nu mede-eigenaar van de in '62 opge richt Associatie voor Total Design n.v., waarin de inventiviteit en activi teit van twintig mannen en meisjes zijn samengebald. Met opdrachtgevers als De Bijenkorf, Philips, Schiphol, Turmac, Bruynzeel, Pam en Wilkhahns Sitzmöbel. Met vier teams visuele com municatieproblemen oplossend, die zo wel de „herkenning" van een firma of instelling als de verpakking, grafische presentatie en tentoonstellingen en de industriële vormgeving kunnen betref fen. Bovendien nog affiches, catalogi en dergelijke ontwerpend, bijvoorbeeld voor het Stedelijk Museum. EEN DRUK bestaan en e e n- der ver klaringen voor de vijf jaar vergende incubatie. Andere oorzaak: Crouwel wilde eerst volkomen zeker zijn van zijn zaak alvorens met het nieuwe al fabet naar buiten te treden. „Ik wilde mezelf niet belachelijk maken!" Twee jaar geleden is er wel al hier en daar melding van gemaakt naar aanleiding van een persbericht, dat de Hilver- sumse steendrukkerij De Jong en Co. ter (tijdige) beveiliging van het „eerst geboorterecht" rondstuurde toen een maal vaststond, dat de „inleiding" voor een geprogrammeerde typografie in druk zou verschijnen. Iemand anders zou tenslotte ook op het idee van een aangepast alfabet kunnen komen. Het heeft daarna dus toch nog enkele jaren geduurd alvorens De Jong en Co. tot publikatie in de voor relaties bedoelde thodestraal gekozen. De letters worden als programma's in het bewonderens waardig brein van de computer ver ankerd, de straal tast lijn voor lijn af en bouwt zo de tekens op. Bij deze vorm van rasterreproduktie komen de diagonale en vooral de ronde lijnen er onherroepelijk slecht af. Dat zal niet zo opvallen wanneer de letter maar acht „punten" hoog is, maar bij vergroting komen de misvormingen, zoals de hierbij afgedrukte Garamondi bewijst duidelijk aan het daglicht. WIM CROUWEL: „De zorgvuldig, letter-voor-letter ontworpen alfabetten behoeven een even zorgvuldige hante ring bij het zetten. De letters worden 1 5 7 12. Zal het ooit zo op de scholen worden ge schreven? z, mwmm w Het „romp-alfabet": boven de cijfers, daaronder de letters, beneden de leestekens. serie kwadraatbladen van dit bedrijf kon overgaan. Met de naam van de auteur achter het copyright->cirke!tje in 8 punts-lettertjes op de achterkant. Bescheidener kon het niet. MAAR WIM CROUWEL pretendeert ook allerminst hèt alfabet voor de toe komst aan te bieden. „Deze proeve wil slechts een aanduiding zijn voor een richting waarin mogelijk gezocht kan worden", schreef hij in zijn inleiding. „Ik wil alleen maar de discussie op gang brengen over een probleem, dat tot nu toe uitsluitend theoretisch is benaderd en waarvoor nog geen prak tische oplossing is gegeven", verzeker de hij mij, zelf ervan overtuigd, dat zijn ontwerp alleen maar als wegwij zer kan fungeren en geen schijn van kans heeft om ooit nog eens ons hui dige a-b-c te vervangen. ALS UITGANGSPUNT ls de razend snelle reproduktiemethode via de ka- *?gevoelsmatig getekeiïd en menselijke tekortkomingen daarljij maakten vaak "charme en karakter van de letter uit. Maar dit hield ook in, dat optische correctie bij het zetten een vereiste was. Deze taak is natuurlijk maar ten dele door de machine te nemen, zelfs wanneer de meest uitgebreide compu ter wordt ingezet. De precisie van het menselijk oog, .gepaard aan gevoel, zal nooit door een machine kunnen wor den vervangen. MET die machine echter moeten we toch rekening houden, willen we niet achter raken. De hoeveelheid infor matie die dagelijks noodzakelijkerwijs gedrukt moet worden is zo groot, dat we niet meer buiten de machine kun nen. Dat is het, waar iets niet klopt. De letter is nooit met de machine mee-geëvolueerd". Vandaar dat voor het zetsysteem met de kathodestraalbuis een revolutie nodig is om het letterbeeld met de nieuwe reproduktietechniek op goede voet te laten staan. Althans voor de duur van de tijd, dat deze techniek Monier was tuinman in de Orange- rie van Versailles. Iedere herfst kamp te hij daar met hetzelfde probleem. De bloemen, planten en heesters moesten van de parken overgebracht worden naar verwarmde kassen. Bijna ander halve eeuw sinds Lodewijk XIV ge beurde dat op dezelfde manier met ieder jaar dezelfde moeilijkheden. De bloemen, planten en heesters ston den in bakken zodat zij met bak en al verplaatst konden worden. Maar die bakken waren van hout. Als men ze oppakte bleken zij veelal zo verrot dat de bodem eruit viel of de zijkanten be zweken. Joseph Monier vond een manier om aan deze jaarlijkse ergernis een eind te maken. Hij vervaardigde van ijzeren staven en gaas een geraamte in de vorm van een bloembak. Het ge raamte voorzag hij aan beide kanten ren nog verschillende andere octrooien op zijn naam voor de vervaardiging van huizen, balken, platen, bruggen en vloeren van gewapend beton. De octrooien werden verkocht naar an dere landen, waar men ook tot de ver vaardiging van „cement-ijzer", zoals men het nieuwe materiaal toen noemde, van een bekisting. In de bekisting goot hij beton, zoals dat toen al jaren ge bruikt werd voor het maken van mas sieve constructies. Toen het beton hard was geworden verwijderde hij de bekis ting. MONIER had een sterke, waterdich te en niet rottende plantenbak en het gewapende beton was geboren. De tuin man van Versailles vroeg octrooi aan en kreeg dat op 16 juli 1867. Hij ging verder met de combinatie van beton en ijzer en kreeg in de volgende ja- overging. Omstreeks 1890 deed het ge wapende beton zijn intrede in ons land. Het eerste gewapende beton werd in ons land geïmporteerd door een Bel gisch bedrijf dat in 1S90 een filiaal stichtte in Sas yan Gent. Van dit be drijf is waarschijnlijk de betonnen boot „De Zeemeeuw" afkomstig, die in 1887 gebouwd werd en nu, tachtig jaar later, in Artis nog dagelijks gebruikt wordt bij het voederen van watervogels. Op een tijdens de betondag 1967" in het congrescentrum gehouden expositie was deze onverwoestbare boot het „pièce de resistance". DE „AMSTERDAMSCHE fabriek van cement-ijzerwerken, systeem-Mo- nier" (1890) was de eerste aannemings maatschappij op het gebied van gewa pend beton van ons land. Verschillen de betonconstructies, die deze fabriek maakte bestaan nog, zoals de vloeren van het gebouw van de Rijkspostspaar bank aan de Van Baerlestraat (1899) en de keldervloeren van de Koopmans beurs aan het Damrak (eveneens 1899). OOK BUITEN de hoofdstad was de Amsterdamse fabriek actief. Zij bouw de o.m. in 1902 de eerste steiger in de vissershaven van IJmuiden en in Leeu warden een nu door Koopmans Meel fabrieken gebruikt graanpakhuis, in 1905 het voormalige gebouw van de Staatsdrukkerij aan de Fluwelen Burg wal in Den Haag en de brug over de Dit is het tachtig jaar oude betonbootje dat riog dagelijks dienst doet in een vijver van Artis. oostelijke Singelgracht in Utrecht en in 1907 de Zijpendaalse poort in Arnhem. De oudste nog bestaande Nederland se gewapende betonconstructie, die ter plaatse is uitgevoerd, is een duiker in Nederhemert. Deze staat bekend als de duiker van Heusden, naar het nabij Nederhemert gelegen plaatsje. Het is een twintig meter lange, drie meter hoge en drie meter brede van een ge- welfvormig dak voorziene duiker, die als onderdeel van maatregelen voor het reguleren van de Bergsche Maas in een dijk is aangebracht. Dit histo rische betonnen bouwwerk is door Duit se betonbouwers in 1892 gemaakt. nog niet zo veel is verbeterd, dat ook de gebogen lijn zuiver kan worden weergegeven. „Al was het maar voor twintig jaar", meent Crouwel, die er, vast van overtuigd is dat het zoge noemde CRT-zetsysteem op grote schaal ingang zal vinden. Het eerste Europese apparaat (Van Hell met Sie mens-computer) is reeds in een Ne derlandse drukkerij geïnstalleerd. TERWIJL de computerfabrikanten in samenwerking met ontwerpers „lap middelen" toepassen hier een puntje bij, daar een paar puntjes weg om zo de ernstigste misvormingen van de uitsluitend voor het gieten in lood ont worpen letters zo goed mogelijk weg te werken is Wim Crouwel de eer ste die gezocht heeft naar een speci fiek alfabet, dat zich niet laat vermin ken. Wezenlijk nieuwe letters (én cij fers!), opgebouwd uit een basisbeeld. Dankzij een bepaalde codering kan de typograaf via toegevoegde comman do's (het indrukken van vijf toetsen) zelf het alfabet zijn uiteindelijke re- produktievorm geven, dus de grootte bepalen en het letterbeeld: cursief of romein, vet of mager, breed of smal. Wat op deze pagina staat afgedrukt is dan ook het „rompalfabet", zoals dat in het geheugen van de computer wordt geprent. Op dit basisprogram ma is vrijwel elke variant te maken, die men zich kan wensen. De flexibi liteit wordt ook veel groter. DE ONTWERPER is uitgegaan van horizontalen en verticalen, met een bescheiden gebruik van diagonalen, die, zeker bij een hoek van 45 gra den, tenminste nog een gaaf verloop in het rasterbeeld hebben. Hij streef de naar zo groot mogelijke openheid van het vierkant en is zelf dan ook niet gelukkig met de tussenstreepjes van de „e" en de „3". „Ik weet er nog geen andere oplossing voor!" De nieu we letters hebben overigens herken bare familiebanden met de oude. Zelfs de revolutionaire „a" is volgens de maker zó al eens eerder gebruikt en zijn „z" is verwant aan de Duitse schrijfwijze van deze let ter-met-de rode-lantaarn. EEN UNIVERSEEL alfabet. Andere figuren voor hoofdletters vindt hij „la riekoek". De kapitalen (hoofdletters) worden aar "«oven door een horizon tale streep boven de letter. Een streep onder de letter g verdubbeling aan: Zo wordt de „n" een „m" en de „v" een „w". Opvallend is verder, dat alle letters dezelfde breedte hebben en dus niet alleen naast, maar ook onder elkaar gerangschikt staan. Dat verhoogt de esthetische werking. Het beeld zou overigens waarschijnlijk nog rustiger worden als in plaats van en kel dubbel wit tussen de letters zou worden aangebracht. Andere karakte ristiek is (als gevolg van de steeds g°Mike spatiëring): de zogenoemde „Engelse regelval", dat wil zeggen dat de regels niet vollopen. Ook geen af gebroken woorden meer. Beide princi pes past Wim Crouwel trouwens nu al consequent toe, bij voorbeeld in zijn catalogi voor het Stedelijk Museum. Hij heeft nu A gelegd, met de voor opgezette bedoeling, dat een ander er B op laat volgen. Dat zou dan wel eens de suggestie kunnen zijn om onze tradh' -nele letters te vervangen door 26 volstrekt nieuwe, uitermate eenvou dige tekens, een herboren hiëroglyfen- schrift. We zouden onze computers echter ook met fonetisch schrift kun nen gaan voeden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 19