Herstel van de Nieuwe Kerk
kost tweeëntwintig miljoen
AVRO-rijtest populair
bij de t.v.-kijkers
WEINGARTENS „DE ZOMER
VANAVOND
Nog zeker zes jaar restaureren aan de Dam
Lonneke Hoogland
verlaat de AVRO
Rimpels
zijn niet nodig
Sfeerloze opvoering door Toneelgroep Studio
Verse
champignons
lekker!
Verse
champignons
lekker!
DONDERDAG 7 DECEMBER 1967
13
Pijlers
Verwarming
Beweging
Kort nieuws
A msterdamse poëzieprijs
voor K. Schippers
Gevoelig verhaal
Zwoele nachten
De mist in
Geen reclame
Onderdelen
De radio geeft vrijdag
Televisieprogramma's
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. Lonneke Hoogland, te-
levisie-omroepster bij de AVRO, zegt haar
werk vaarwel, om zich, zoals zij zegt,
helemaal aan haar huishouden en gezin
te wijden. De datum van haar vertrek
is echter nog niet vastgesteld wegens
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM De kosten van de
restauratie van de Nieuwe Kerk naast het
paleis op de Dam in Amsterdam zijn op
gelopen tot tweeëntwintig miljoen gul
den. In 1959, toen men met het herstel
van het twee jaar te voren wegens bouw
valligheid gesloten gebouw begon, werden
de kosten begroot op zes miljoen gulden.
Dat dit bedrag bijna verviervoudigd is,
ligt behalve aan de stijging van loon- en
materiaalkosten aan het feit, dat ingrij
pender maatregelen nodig waren om het
behoud van de kerk te waarborgen dan
men aanvankelijk had gedacht.
Op het ogenblik zijn de herstelwerk
zaamheden, gemeten aan het bedrag dat
er jaarlijks aan wordt uitgegeven (onge
veer anderhalf miljoen gulden) de om
vangrijkste die in ons land plaatsvinden.
Verwacht wordt dat de laat-gotische
kruisbasiliek in 1974 in oude luister her
steld zal zijn. Met de herstelwerkzaam
heden is men nu ongeveer op de helft. In
1970 zal een deel van de kerk het
schip en de zijbeuken weer in gebruik
genomen kunnen worden.
Begin volgend jaar wordt de laatste
hand gelegd aan een van de belangrijkste
onderdelen van het herstelwerk. Dan
komt de laatste van vier pijlers van ge
wapend beton gereed, waarop het gebouw
voor een belangrijk gedeelte steunt. Deze
pijlers steunen op hun beurt op een
nieuwe fundering van zesennegentig hei
palen van gewapend beton. De vier pij
lers in het midden van de kerk zijn
eeuwenlang zorgenkinderen geweest, om
dat zij te gering van omvang waren.
Door ze van gewapend beton te maken
i* dit euvel verholpen. Het beton wordt
bekleed met natuursteen, voor een deel
afkomstig van de vroegere pijlers.
Afgezien van het slaan van de nieuwe
heipalen heeft men aan de fundering niets
hoeven te doen. De kerk kan nog eeuwen
lang staan op de fundering, die in de mid
deleeuwen bij de bouw is aangebracht.
Deze bestaat uit duizenden pal naast el
kaar geplaatste elzen-palen.
Een onderdeel van de restauratie is
het aanbrengen van een verwarming in
het gebouw. De beslissing hiertoe is niet
eenvoudig geweest, omdat de graad van
vochtigheid in het gebouw de toonkwali-
teit van het orgel beïnvloedt. De deskun
digen zijn het tenslotte eens geworden
over warm water-vloerverwarming, die
de temperatuur in het gebouw in de win
termaanden op ongeveer acht graden
Celsius zal houden. Bij kerkdiensten zal
de temperatuur door het inblazen van
hete lucht opgevoerd kunnen worden tot
ongeveer 14 graden.
De verwarmingsinstallatie wordt voor
een deel aangebracht onder de zerken in
het gebouw. Dit kan, omdat de graven in
de loop van de tijd gezakt zijn. Tussen de
graven en de zerken ligt een laag zand
van een meter.
Bij de. restauratie is aan het licht ge
komen, dat het gebouw voortdurend in
beweging is. Toen bij de uitvoering van
een groot nieuwbouwwerk in de binnen
stad het grondwater op twintig meter be
neden Amsterdam peil werd weggepompt,
zakte het koor van de kerk ongeveer een
centimeter. Bij het terugkomen van het
water is het koor weer zestiende centi
meter omhoog gekomen.
Met de bouw van de Nieuwe Kerk is
een begin gemaakt aan het eind van de
veertiende eeuw. Het gebouw is al ver
scheidene keren eerder gerestaureerd. Na
de grote brand, die in 1645 een aanzien
lijk deel van Amsterdam verwoestte, be
tekende de restauratie vrijwel nieuw
bouw.
In de kerk bevinden zich graftombes
voor de admiraals Van Galen, Michiel de
Ruyter, Van Kinsbergen en Van Speyk.
Er rusten ook te stoffelijke resten van
Joost van den Vondel en Pieter Cornelis-
zoon Hooft. Koning Willem de eerste. Ko
ning Willem de tweede, koning Willem
de derde, koningin Wilhelmina en ko
ningin Juliana zijn in de Nieuwe Kerk
beëdigd. In verband met de grote natio
nale betekenis van de Nieuwe Kerk
neemt het rijk negenennegentig percent
van de kosten van de restauratie voor
ADVERTENTIE
Rimpels zijn als het ware rivierbed
dingen van verdroogde huidcellen,
die ontstaan wanneer de plasma
colloïden de waterdragers van de
huid zijn uitgedroogd. Vooral tij
dens guur winterweer heeft de huid
het zwaar te verduren, ze droogt
sneller uit waardoor rimpelvorming
wordt bevorderd. De best denkbare
bescherming tegen rimpeldroogte is
Olie van Olaz, die u bovendien een
stralend, gezond uiterlijk geeft. Ver
zacht hiermee de huid van gezicht,
hals en handen en gebruik het tevens
onder de make-up. Olie van Olaz, bij
drogisten en parfumerieën verkrijg
baar, is een weldaad voor de huid.
Margaret Merril
Vragen over beatkelder. Het Rotterdamse
raadslid ir. Van Dis (SGP) heeft B en
W. vragen gesteld over de beatkelder
„De Leiperd", welke met gemeente
gelden tot stand is gekomen. De heer
Van Dis zegt dat volgens geruchten
zedeloosheid en het gebruik van ver
dovende middelen in „De Leiperd'
hoogtij vieren en dat de jongeren leuzen
met een zodanige inhoud op de muren
van „De Leiperd" aanbrengen dat
voorbijgangers en opvarenden van
schepen in hun godsdienstige en zede
lijke gevoelens worden gekwetst.
Eeji pilaar wordt opnieuw beman
teld met natuursteen.
zijn rekening. De hervormde gemeente
betaalt de rest. Bij de restauratie blijft de
bebouwing rondom de kerk gehandhaafd
Het gaat hier om enkele woningen en
winkeltjes, die tegen de kerk aangebouwd
zijn. Aan de kant van de Dam komt een
nieuwe kosterij en een ontvangruimte. De
restauratie van het grote, uit de zestiende
eeuw daterende orgel van de kerk zal nog
een aantal jaren op zich laten wachten
Het kleine orgel zal over enkele jaren
gereed zijn.
ziekte van Ilse Wessel, die met Lonneke
en Ria Bremer het AVRO-omroepsters-
team vormt.
Lonneke Hoogland is ongeveer zevenen
eenhalf jaar werkzaam bij de omroep. Zij
was eerst een actief lid van de afdeling
Vlaardingen van „Minjon", de jeugdom-
roep van de AVRO. Van 14 september
1960 maakte zij deel uit van het presen
tatieteam van het jeugdprogramma
.Rooster". In augustus 1965 kwam zij in
vaste dienst bij de AVRO als tv-om-
roepster.
AMSTERDAM. Het college van B.
en W. van Amsterdam heeft de poëzie-
prijs-1966 toegekend aan de heer K. Schip
pers voor zijn bundel „Een Klok en
Profil", in 1965 bij Querido's Uitgeverij
verschenen.
B. en W. werden hierbij geadviseerd
door een jury, bestaande uit de heren C.
Buddingh', A. Morrien en K. Schuur.
De prijs wordt morgenavond in het
Stedelijk Museum in Amsterdam uitge
reikt tijdens een buitengewone vergade
ring van de Amsterdamse Kunstraad.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM Vrijdag 15 december
zendt de AVRO-televisie voor de derde
maal een nationale rijtest uit. Vorige keer
waren er drie miljoen kijkers (het hoge
dichtheidscüfer van 39°/o werd bereikt), die
de test hebben gevolgd. De belangstelling
blijkt er dus byzonder groot voor te zijn.
Men is bij de AVRO van plan de testen zo
gauw mogelijk in kleur en drie a vier keer
per jaar te gaan uitzenden.
Een bijzondere aantrekkelijkheid is nu
de totaal Nederlandse produktie van de
test. De eerste keer gebruikte men bijna
uitsluitend materiaal uit de Verenigde Sta
ten, waar de test „geboren" is. Nu speelt
zich alles, ook de ongelukken, af in ons
land of in onze recreatieoorden, zoals bij
voorbeeld de Alpen.
IN HET HOLLAND FESTIVAL
van dit jaar heeft het Nederlandse
publiek kennis kunnen maken met
L'Eté", een dichterlijke komedie van
de Pools-Franse auteur en acteur Ro-
main Weingarten, in de opvoering
van het Parijse Théatre de Poche-
Montparnasse waar het stuk nu al
een reeks voorstellingen van meer
dan een jaar achter de rug heeft. Die
kennismaking viel heel plezierig uit,
want het bleek dat Weingarten een
komedie had geschreven van een ver
frissende originaliteit, waarin een
heel aparte, 'ietwat absurdistische hu
mor werd afgewisseld niet een sub
tiele maar daarom niet minder sug
gestieve karaktertekening. Voor de
Festivalgangers was het Parijse suc
ces van „L'Eté" dan ook alleszins be
grijpelijk.
Wie het stuk nu te zien krijgt in de
Nederlandse opvoering, waarvan de To
neelgroep Studio gisteravond in de Haar
lemse Stadsschouwburg de eerste publie
ke voorstelling heeft gegeven, zal dat
succes, naar ik vrees, minder gemakke
lijk kunnen begrijpen. En dat komt be
paald niet alleen doordat deze première
van „De zomer" ongelukkigerwijs samen
viel met de eerste werkelijk winterse
avond van dit seizoen, noch door de kilte
die in een schouwburg altijd door de
aanblik van honderden lege stoelen wordt
gesuggereerd. De schuld ligt vooral bij
de opvoering zelf, waaraan alle sfeer -L
niet alleen de zomerse, maar ook de dich-
terlijké, die hier zo belangrijk is ge
heel ontbrak.
„DE ZOMER" is het gevoelig vertelde
verhaal van twee kinderen het meisje
Lorette en haar enigszins achterlijke
broertje Simon en twee katers waar
van de ene tot de kattenadel en de andere
tot het straatras behoort. In het buiten
huis, waar zij wonen, nemen twee ge
lieven hun intrek. We krijgen hen niet
te zien, maar we horen dat ze na enige
tijd uit elkaar gaan om redenen de ons
verborgen blijven. Maar hun gedragin
gen, en vooral de uitingen van hun liefde
houden de kinderen voortdurend bezig
als een nieuw verschijnsel in hun wereld
Dezen, op de drempel van de puberteit
en gefascineerd door het liefdesspel van
de volwassenen, imiteren „voor de grap'
zowel de intimiteit als de verkoeling tus
sen het verliefde paar en zelfs de katers
worden erdoor aangetast. Maar als beide
pensiongasten zijn vertrokken, stort ook
die fantasiewereld weer ineen.
„Overigens is „De Zomer" vooral dat
gene wat dat woord suggereert", heeft
Weingarten zelf van zijn stuk gezegd; en
daarmee bedoelt hij dus: de sfeer van het
jaargetijde, hete zomerse dagen, zwoele
zomerse nachten, de beklemmende warm
„De zomer" („L'Eté"), dramatische
vertelling in zes dagen en zes nachten
van Romain Weingarten. Vertaald
door Jacoba van Velde. Nederlandse
première bij de Toneelgroep Studio
op 6 december in de Stadsschouwburg
te Haarlem. Regie: Ton Lutz. Spelen
den: Marijke Frijlink, Lou Landré,
Bram van der Vlugt en Wim Kowven-
hoven. Decor: Nicolaas Wijnberg.
te waarin liefde zich uitleeft en verwelkt.
In de Franse opvoering was die bedoeling
voortdurend zeer suggestief voelbaar.
Maar bij Studio, onder de regie van Ton
Lutz, viel er niets van te bespeuren. De
opvoering was hard, koud, zonder iets
van het delicate en het subtiele waar dit
stuk het van moet hebben. „Het randge
bied van de stilte" (ook een aanduiding
van Weingarten zelf voor de stijl die hij
verlangt) had plaats moeten maken voor
veel geschreeuw en in het algemeen een
drukke, nadrukkelijke speelwijze. De
kleine Simon, gespeeld door Lou Landré.
was geen schuchter jongetje, zo „eenvou
dig van geest" dat hij de taal van de
dieren gemakkelijker spreekt dan die van
de mensen, maar een nogal luidruchtige
volwassen psychopaat, waardoor de bete
kenis van het stuk volkomen de mist in
ging. Zijn zusje Lorette, vriendelijk maar
oppervlakkig gespeeld door Marijke Frij
link, maakte al evenmin duidelijk wat er
in dat wezentje op de grens van de
adolescentie omgaat bij het observeren
van de volwassenen. De katers (volgens
Weingartens voorschrift zonder enige na
turalistische grime of aankleding) vorm
den nog het beste deel van de opvoering:
Bram van der Vlugt, hoewel vaak ook wat
te hard en te scherp van dictie, als de
verliefde snob van een raskater en vooral
Wim Kouwenhoven, wiens materialisti
sche, jaloerse en vraatzuchtige straatkat
bijzonder raak getroffen was.
Het sfeer- en fantasieloze poppenkast-
decortje was van Nicolaas Wijnberg. Dat
het programma zelfs de leverancier van
„het geluid" vermeldt, lijkt mij geen re
clame voor de desbetreffende onderne
ming, want het lieflijk-bedoelde gezang
van de vogels klonk meer als het ge
knars van een kapotte koffiemolen.
Simon Koster
Een grote technische vooruitgang is het
gebruik van speciale lenzen op de filmca
mera's, waardoor bij het anticipatie-filmpje
(het vooruitzien in het verkeersbeeld) op
verre afstand alles duidelijk waarneem
baar is. Dat was één van de critische pun
ten in de vorige uitzendingen. Men heeft
nu een zeer heldere film kunnen maken.
De test bestaat uit zes onderdelen. Eerst
het rijden in de bergen, moeilijkheden op
de Zwitserse Grimselpas omdat zovelen
tijdens de vakantiemaanden naar het zui
den trekken. Dan twee maal vijf vragen
over verkeersregels en rij techniek. Vervol
gens twee anticipatietesten en tenslotte nog
vijf vragen op technisch gebied. De rijtest,
waarvoor volgens Intomart vrouwen even
veel belangstelling tonen als mannen en
waarbij de middenstand zeer intensief keek,
maar de jeugd en de A.O.W.-ers nogal ver
stek lieten gaan, is samengesteld in samen
werking met het Verbond voor Veilig Ver
keer en de KNAC.
Zo'n rijtestproduktie is een vrij dure aan
gelegenheid. Er zitten drie tot vier maan
den voorbereidend werk in. De politie moet
bijvoorbeeld al de wegen afzetten, hulp
ploegen moeten bij stunts aanwezig zijn en
het script moet tot in de details zijn uit
gewerkt. Er mag nergens een steekje los
zitten, alles moet zeer duidelijk zijn. Drie
maal lezen de makers het script tevoren
door. Daarna is er nog een controle als
alles klaar is. Bij de „ongelukken" heeft
men dit jaar een auto te water en een auto
in brand gevoegd. De opnamen zijn zeer
realistisch. De heer H. Stemmer, hoofd af
deling rijinstructie van de KNAC, is de
stuntman die slipt, over de kop slaat, uit
de auto wordt geslingerd en in het water
belandt. „Je moet weten wat je doet, dan
zijn de risico's vrij gering. Ik ben echt niet
levensmoe en de verzekeringspremie hoef
de niet eens omhoog", aldus zijn commen
taar.
ADVERTENTIE
Gratis recepten bij uw groenteman.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00
Nws. 8.10 Actualiteiten 8.20 Lichte gramm.
muziek. 8.50 Vandaag 'de dag. 9.00 Opera
(9.35-9.40 Waterstanden) 10.00 Voor de kleu
ters 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.55 Beursbe
richten 12.00 Blik op de wereld. 12.27 Voor
land en tuinbouw 12.30 Overheidsvoorlich
ting: voor de landbouw 12.40 Lichte orkest
muziek 12.50 Actualiteiten. 13.20 Hoor die
krant. 13.30 Voor de middenstand. 13.35
Klassieke muziek 14.20 Voor de consument.
Ontwikkelingen in de moderne anthropologie
(I), lezing 15.00 Nederlandse volksverhalen
en volksgebruiken. 15.30 Amusementsmuziek
16.00 Nws. 16.02 Thuis 16.30 Voor de kinde
ren 16.45 Moderne kamermuziek. 17.40 In
formatie 18.00 Nws. 18.15 Commentaar op
informatie. 18.20 Overheid en gezag, lezing,
18.30 Hee. 19.00 Jazz-rondo. 19.20 Is misdaad
nodig (II) 19.30 Nws. 19.35 Criterium: kunst
nader beschouwd. 20.00 Jazz. 21.00 Frag
menten uit Italiaanse opera's. 22.40 Nws.
22.50 Actualiteiten 23.05 Licht gevarieerd
platenprogramma 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Het levende Woord 7.15
Licht klassiek platenprogramma 8.30 Voor
de huisvrouw 9.40 Schoolradio 10.00 Klas
sieke en moderne orkestwerken. 11.00 Nws.
11.02 Voor de zieken. 12.00 Van twaalf tot
twee. 14.05 Schoolradio 14.30 Musiesta 15.00
Klassieke muziek 15.30 Gesprek met jonge
mensen 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten 16.05
Metropole orkest. 16.30 Voor tieners 17.15 La
tijns-Amerikaanse muziek 17.30 Sportkompas
17.50 Actualiteiten 18.00 Licht instrumen
taal ensemble 18.20 Uitzending van de K.V.P
18.30 Nws. 18.45 Actualiteiten 19.00 Voor de
tieners 19.40 Wereldpanorama 19.50 Uit.
20.54 Wat is eigenlijk de grens? (toespraak)
20.59 Wiermaaiers (hoorspel) 22.00 Jazz 22.30
Nws. 22.40 All in 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Licht platenprogramma.
11.00 Nws. 11.02 Licht platenprogramma
12.00 Nws. 12.02 Ons kent ons 13.30 Help.
14.00 Nws. 14.02 Actualiteiten 14.05 Platen.
15.00 Nws. 15.02 Lichte muziek 16.00 Nws.
16.02 Operettevaria 17.00 Nws. 17.02 Sport.
17.05 Platenprogramma.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws 12.03 Lichte muziek 12.40 Weer
bericht 12.48 Jazz 12.55 Buitenlands pers
overzicht 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuziek 14.03
Symfonische muziek 15.30 Lichte muziek.
16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte
muziek 17.00 Nws 17.15 Volksmuziek uit
Formosa 17.45 Gewijde muziek 18.00 Nws.
18.03 Voor de soldaten 18.28 Paardesport
18.30 Lichte muziek 18.35 Tips voor het ver
keer 18.40 Lichte muziek 18.45 Sport 18.52
Taalwenken 18.55 Gramm:muziek 19.00 Nws.
19.40 Casinomuziek 20.00 Amusementsmu
ziek 20.30 Amusementsprogramma 22.00 Nws.
22.15 Dansmuziek 23.40 Nws.
ADVERTENTIE
Gratis recepten bij uw groenteman.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
10.20 Schooltelevisie. 18.55 Pipo de clown.
19.00 Journaal. 19.03 Reclame 19.07 Rick de
kikker. 19.12 Mr. Terrific, tv-film. 19.37 Lied
jes uit de tijd van Ot en Sien. 19.56 Reclame.
20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 TV-kro
niek. 20.45 IN. 21.25 Portret van een madonna,
(eenakter). 22.00 Het verhaal van de zee
22.50 Journaal.
NEDERLAND II
18.55 Pipo de clown. 19.00 Journaal. 19.03
Van gewest tot gewest. 19.25 Portret van
een wielrenner. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame
20.00 Winter - Wonderland. 21.00 Jeroen aan
het woord. 21.02 De uitwisseling (spionage
film). 21.56 Kenmerk laat. 22.26 Reclame.
22.30 Journaal.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
10.20 Schooltelevisie 18.55 Pipo de clown
19.00 Journaal 19.03 Reclame 19.07 Waauw
19.32 Telixer 19.56 Reclame 20.00 Journaal
20.16 Reclame 20.20 De stofzuiger 20.30 Sca
la-variété 21.10 Bonanza 22.00 Brandpunt
22.45 Journaal.
NEDERLAND II
18.55 Pipo de clown 19.00 Journaal 19.03
Die van hiernaast TV-feuilleton 19.33 Tips
voor het weekeinde 20.00 Journaal 20.16 Re
clame 20.20 Coronation Street 20.45 Verken
ning in wetenschap 21.10 Mies en scène
22.10 Consumentenrubriek 22.15 Reclame
22.20 Journaal.
ste voorstelling van Rooie Sien met Bep-
pie Nooy, een culinaire vooruitblik op
de kerstavond en een cabaretprogram
maatje Op glad IJs, waarin Alexander
Pola zijn visie geeft op onderwerpen, die
„in" zijn. Hoofdschotel van de avond is
Portret van een Madonna, een eenakter
van Tennessee Williams in een vertaling
van Ton Lensink en onder zijn regie.
De hoofdrol van Lucretia Colling wordt
gespeeld door Caro van Eyck. Naast Caro
van Eyck zien we Lex Goudsmit, Joop
Admiraal, Jan Hundling, Bab Wijsman
en Els Bouwman. Tot slot -van de avond
het Verhaal van de Zee. In deze afleve
ring van de reeks documentaires van de
Italiaan Bruno Vailati onder meer het
ontstaan van een eiland en andere ver
schijnselen van de zeebodem, zoals zand-
verschuivingen en bergketens.
Nederland 2. Eerst de NTS met Pipo,
het journaal, van Gewest tot Gewest en
Mensen in de Sport; Fred Racke en Jan
Leyendekker hebben een portret gefilmd
van Peter Post. De Nederlandse zesda-
genkoning, die alle records van zijn grote
voorgangers van de rokerige winterpistes
heeft gebroken, maar die daarnaast ook
een uitstekende stayer en wegrenner is,
wordt uitvoerig aan het woord gelaten.
Na het journaal neemt de NCRV over
met een programma getiteld Winter-Won
derland, een show van de Bavaris-pro-
duktiemaatschappij onder regie van Henz
Liesendahl. Daarna een van de dertien
afleveringen van de spionageserie de Pa
rallelle Wereld, waarin werkelijk ge
beurde spionagevoorVallen zijn gerecon
strueerd. Deze aflevering, de Uitwisseling
geheten, behandelt een aantal van de
meest schokkende spionagegevallen van
de naoorlogse tijd zoals die van de Brit
Greville Wynne. Na afloop van dit spiona
geverhaal kan men nog een half uur kij
ken naar de wat dieper gravende actuali
teitenrubriek van de kerken: Kenmerk
laat.
Studenten. Uit cijfers van Centraal
bureau voor de Statistiek, blijkt dat in
oktober bij de universiteiten en hoge
scholen 13.400 eerstejaarsstudenten
waren ingeschreven. Dit is 450 studen
ten meer dan in 1966 of wel een stij
ging van 4 percent.
Nederland I. De TROS begint het
avondprogramma met Familie-favorieten:
Rick de kikker (de Honingbrug) en Mr.
Terrific. In plaats van Rin-tin-tin een
programmaatje met Martine Bijl die lied
jes zingt van Ot en Sien. Henk van der
Molen maakte de arrangementen. Na het
journaal een nieuwe actualiteitenrubriek
van de TROS. Raoul Dohmen presenteert
dit onder de titel Moment dit gebeurt
ook in Nederland. Nog een tweede maga-
zien hierna. In genoemd programma over
mensen en dingen, di^ „in" zijn. Joan
Haanappel heeft op het programma staan
het vijftienjarig bestaan van de Stork-
town Dixie Kids, fragmenten uit de 1250-
Martine Bijl zingt liedjes uit de tijd
van Ot en Sien. (Nederland 1.
19.37 uur).
Caro van Eyck en Lex Goudsmit in
Portret van een Madonna" van
Tennessee Williams. (Nederland 1.
21.25 uur).