„WIJ HOUDEN ONS BEZIG MET SUBCULTUUR" Wim de Bie is méér dan cliché Wethouder Polak weigert de Jan CremerWissel Trofee s s Gerard kaas uit het vuistje imzaaoa 1250ste Rooie Sien Metro rijdt proef Munt ene xpositie Hannibal s s 3 t ZATERDAG 9 DECEMBER 196 7 7 Uitlaat VOEDZAAM MAK^ ie r* 3 k «S te 0 W O es w, w M O te 3 W tri tr* 5 W Gekruid Kokertjes Rood wmm^m Hoppelepop Firma W itheek üe radio geeft zondag De radio geeft maandag Televisieprogram ma's (Van een onzer verslaggeefsters) AMSTERDAM. „Het cabaret is zo dood als een pier hier", zegt Wim de Bie. „Het modernste is dan nog Lureiei, tsjon- ge, tsjonge. The Mothers of Invention, dat is het nieuwste cabaret. Het heeft daar zelfs een sociale functie". Neder lands cabaret is tot de cultuur gaan be horen, vindt hij. „Een eigen publiekje". Wim de Bie, ten onrechte het meest bekend als cliché-mannetje, heeft zelf de eabaretschool van de Nederlandse Radio Unie doorlopen. Nee, hij ziet meer in het komische. Slap-stick. Johnny en Rijk, dat is het bij voorbeeld. Die twee horen echt bij elkaar; Johnny als goede clown, Rijk als aange ver. Die scène vorig jaar met dat kasteel van luciferhoutjes, je kunt het niet na vertellen, maar dat was in de roos volgens Wim de Bie. „Alleen, hün probleem zijn de teksten". Met de clichémannetjes oorspronke lijk idee van het Amerikaanse duo Nichols and May wil hij ook die kant op. „Wij (Kees van Kooten en ik)", ver telt Wim, „deden die clichémannetjes al op de middelbare school in Den Haag. We vinden het nog altijd een te lang uit gelopen grap. Hij is te dun voor jaren. Het heeft een te duidelijke dubbele bo dem. De mensen zien allemaal, dat die mannetjes wel mannetjes spélen, maar toch mooi die mannetjes niet zijn". In Fanclub gaan ze al op een iets an dere toer. „Clichéheertjes, soldaatjes, volgénde keer -studentjes, noem maar op". Uitlaat begon vier jaar geleden op de zaterdagmiddag na tien jaar Multiplex van Ko de Kloet. Wim werd als enige full timer leider van het programma. Hij trok zelf medewerkers aan. „Ewald Vanvugt leerde ik in een interview kennen, toen heb ik hem meteen gevraagd". (Van onze kunstredacteur) AMSTERDAM. De uitreiking van de Amsterdamse kunstprijzen bereikte vrij dagavond een hoogtepunt, toen de wet houder voor kunstzaken W. Polak, de Jan Cremer Wissel Trofee weigerde, die hem „door een geheime jury" was toegekend. Hiermee werd de nadruk gelegd op het niet toekennen van de prijs voor proza aan „Ik Jan", hoewel de door de hoofd stedelijke Raad voor de Kunst ingestelde jury in meerderheid had verklaard dat hij die verdiende. Deze affaire bezorgde Cremer zoveel publiciteit, dat men de wethouder wilde bedenken met het beeld, dat Cremer als wisselprijs ter beschikking stelt aan grote propagandisten van zijn boeken. De wethouder stond op om het beeld aan te nemen, maar draaide halver wege om, toen de fotografen al toescho ten om het tafereel vast te leggen. ADVERTENTIE M H H c* tr* W M 9> 3 tr* m (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM. „Vanavond vieren we 1250 maal Rooie Sien, 1250 maal Beppie Nooy, 1250 maal Bep Nooy Sr. en 1250 maal Frits Engels", vertelde, met bloemen in zijn armen, de directeur van het Amsterdamse theater Carré, de heer A. Wunnik, in de pauze van de voorstel ling. Het Amsterdams Volkstoneel heeft het gepresteerd dit grote- aantal voorstel lingen van het stuk van Marius Spree te halen en daarvoor huldigde hij vrijdag avond de drie jubilarissen en het hele gezelschap. De heer Lent, die namens het Amster dams Volkstoneel sprak, sloot zich bij de woorden van hulde en merkte op niet verwacht te hebben, dat het aantal voor stellingen zo groot zou worden. Ander half jaar geleden werd de duizendste ge geven en toen werd gezegd „houdt er nu maar mee op". Beppie Nooy bevestigde, wat wij dezer dagen meldden, dat zij echt ophoudt „Rooie Sien" te spelen. Aanvankelijk wa ren er voor Carré in Amsterdam drie voorstellingen voorbereid maar die waren spoedig uitverkocht en daarom zijn er maandag, dinsdag en woensdag nog drie voorstellingen in Amsterdam. Daarna gaat het gezelschap nog op tournee door ons land met het beroemde stuk. De Amsterdamse wethouder van kunstzaken, W. Polak, weigert de Jan Cremer Wissel Trofee aan te nemen uit handen van de man die hem vorig jaar kreeg, Ben Dull van Het Parool. De Raad voor de Kunst had de heer Lubberhuizen, directeur van de Bezige Bij gevraagd op deze avond te spreken, toen de kwestie rond zijn pupil al in volle gang was. De heer Van Sons beek, secre taris van de Raad, zei ons dat het idee van voorzitter Max Nord was geweest en dat niemand had verwacht, dat de uit gever over de zaak Cremer zou zwijgen. Dat de juryleden voor de prozaprijs niet waren uitgenodigd kwam, naar de heer Van Sonsbeek zei, doordat anders ook al leen de jury's werden gevraagd van prij zen die wél werden uitgereikt. Er was geen opzet in het spel geweest. Het gevolg hiervan was wel, dat slechts een van de drie juryleden Johann Phaff in de zaal was, en dan nog alleen als re dacteur voor Vrij Nederland. Hij toonde zich verbaasd dat de wethouder in zijn redevoering antwoordde op een brief, die de jury hem had geschreven, maar waar op nooit een antwoord werd ontvangen. In die brief stond, dat de taak van de overheid niet was een kunstoordeel uit te spreken, maar een jury te benoemen en zich voorts te beperken tot koppen tel len en uitreiken. Dit zei wethouder Polak niet juist te achten. De overheid was naar hij zei verantwoordelijk. „Als twee inge nieurs het ontwerp voor een brug goed keuren en een derde zegt, je zakt er door, gaan we toch ook niet op de meerderheid af?" Overigens is de zaak nog in discus sie, om welke reden hij niets naders wilde meedelen. De rede van de heer Polak was verder sterk met financiële aangelegenheden ge kruid. Zo kreeg de heer Wijnberg, die de Werkmanprijs ontving voor zijn, veelal gratis geleverde, affiches, te horen dat zijn decors vaak erg duur waren. De prijs voor architectuur, toegekend aan vier per sonen, bleek slechts oorkonden te omvat ten en niet zoals de andere, een geldbe drag goed voor een paar weken vakantie. K. Schippers en Dick Hillenius kregen prijzen voor hun poëzie, Ton Lutz de van Dalsumprijs voor zijn rol in Thyestes van Hugo Claus. Toen alle oorkondenkokertjes waren over handigd, kwam Geert Lubberhuizen op het podium met een rede, waarin niet alleen hijzelf kennelijk plezier had. Toen hij opmerkte dat poëzie bij het toekennen van prijzen lager gehonoreerd werd dan proza, alsof niet een dichtbundel van tien bladzijden opbouwender kon zijn dan. vulde wethouder Polak haast verbeten aan „dan Jan Cremer", waarop Lubberhuizen rustig aanvulde „dan vierhonderdvijfen veertig pagina's meedogenloos proza". De Bezige Bij-uitgever stelde tot slot voor, alle bestaande prijzen af te schaffen („het zijn er meer dan honderd per jaar") het geld in één pot te doen en eenmaal per jaar „door een jury van zeven leden" op ieder kunstgebied de beste met een grote prijs te onderscheiden. (Van onze correspondent) ROTTERDAM. Enigszins aarzelend is de RET gistermorgen begonnen de metro op zijn toekomstige normale fre quentie (in het spitsuur om de drie mi nuten één trein en daarbuiten om de vijf minuten) te laten rijden. Het proefrijden, dat deze eerste dag nog niet soepel verliep, duurt nog tot 30 december. De metro wordt 9 februari officieel geopend. Al gauw liet hij de actualiteit los. „Dat de kranten achternalopen kun je toch niet bijbenen", zegt hij. Toch is Uitlaat actueel, maar de informatie komt nu vanzelf „ik wil niet hooghartig lijken, maar het is zo". Andere programma's? „Geen concurren tie. Wij houden ons bezig met subcultuur. Ik reken het anderen niet aan, maar ik vind het wel prachtig. Wat ik sub-cultuur vind? Bij de VARA noemen ze het kli maatprogramma. Radio is tam-tam-tam voor een klein publiek. Nee, niet van Vrij Nederland of Witheeklezers. Meer de Witte Krant of zo. Kinderlijker, maar be ter. Tenminste zo zie ik het". Wim vindt het wel leuk, zo'n „underground program ma op de officiële radio". Wim zelf. Met Nelleke. De mooiste kleur? „Rood". Alles in de ruime kamers is rood. Klok, lamp, kasten, bed. kleed aan de muur. Verder wit, met donker grijze aanzitbedden. Hijzelf groot, royale hand, rode laarzen met dubbele gespen, leren vest. Vriendelijk afwachtend, Nelle ke wantrouwend. „Ik ben eigenlijk nogal vaag. Ik heb geen meningen. (Nelleke: „Wat doet dat ertoe, dat hoef je toch niet te vertellen".) Dat vindt Wim ook. Hij verklaart het: „Het heeft te maken met de befaamde image-creëring. Dat ga ik hoe langer hoe meer zien. Vroeger was het „eigen ego opstrijken op de buis". Daardoor verlies je een heleboel uit het oog. Je denkt iets te betekenen. (Nelleke: „als je nog niet weet hoe het moet"). „Ja", beaamt Wim, „het heeft te maken met onzekerheid. Ka rakter. Steeds kiezen, wat is het belang rijkste. En dan onderzoeken wat je mo tieven zijn. Dat steeds maar willen uiten, dat wil ik stoppen. Daarom kom ik in de volgende Yin Yang ook maar nauwelijks op de buis. Ja, sorry als het wat vaag is. Ik zit er eigenlijk nog middenin". Overpeinzing: „Nee, een lolbroek ben ik niet, geloof ik". De rechten van de mens, wat hij daar van vindt. „Dat we nog in de middel eeuwen zitten. Er hoeft niets te gebeuren of de mensen zijn uitzinnig. Mensen zijn onzeker. Ze voelen zich aangetast in hun bestaan. Rechten garanderen fundamente le zekerheden. Recht betekent vrijheid. Dat voelen ze nog niet". Boeken? „Ewald Vanvugt vind ik ge weldig. Nee. niét omdat hij in Uitlaat zit. Simon Vinkenoog verder. Die is haast veertig en nog altijd vreselijk energiek. Het wordt je altijd kwalijk genomen, als je bij de nieuwste stroming zit. Zo van die jongen draait met alle winden mee. Maar het is toch een kwaliteit. Hij was tenslotte ook de eerste vijftiger. Van het Reve? Nee, die zie ik niet zo zitten". Muziek? „Het is allemaal hoppelepop. (Wat is hoppelepop?) Hippelepip. Ik ben bij de tijd. Kijk maar zelf wat ik heb. Alles van Bob Dylan, Stones, platen van de Mothers, Velvet Underground, Hima- lajamuziek en Shangar. Jazz tot '60 tot 1963 om precies te zijn". „De uitvinding, die ik het liefste zou doen. Dat is een moeilijke vraag. De vijf de dimensie. Volgens mij gaan we zo naar de nieuwe mens toe. Ik doe niet aan psychedelische middelen, neen, daar weet ik niets van". Wim schrijft een speciaal wekelijks dagboek in Parool. „Ik ben het niet", zegt hij, „ik teken wel mijn ervaringen op. Verder betekent het niets voor mij. 's Woensdags om tien uur moet het stukje binnen zijn. Ik begin er om acht uur aan te denken". Bij Uitlaat is de zelfstandigheid van Wim optimaal. Bij het nieuwe televisie programma Yin Yang („ik ben echt niet de belangrijkste daar, we werken met zijn vijven") is dat niet het geval. Daar werd immers het hoofdgedeelte met de als vrouw verklede striptease-danser uit Madame Arthur door de Vara verboden. „Ik vond het niet nodig de kwestie aan de grote klok te hangen", zegt Wim „Het is onzinnig te protesteren tegen een af keuring van een firma waarbij je werkt. Vooral niet als deze redelijk is. Ze wa ren tenslotte alleen maar tegen het uit zijn verband rukken van de beelden". Yin Yang is iets anders dan Hoepla. „Wij willen zoveel dubbele bodems als mogelijk is. Bij voorbeeld die striptease: (op de vingers) één; parodie op de strip tease, twee: nachtclubsfeer, dus wan smaak, drie: het is een man, dus traves- ti. Dat van die dubbele bodems is in dat eerste programma al aardig gelukt. Er waren bij de kijkers een heleboel mis verstanden". Toch is Wim de Bie nog niet helemaal tevreden. Het is nog niet gevarieerd ge noeg. Wat dat betreft had Witheek gelijk. Maar voor de rest gooit hij de slechte cri- tiek op de persoonlijke grieven van Wil lem de Ridder. In de komende zeven pro gramma's van dit seizoen moet het an ders worden. Yin Yang II gaat er al meer naar toe. „Een collage met werke lijkheidselementen, een magical mystery Wim Bie op de hoofdstedelijke Dam. tour" („Ik praat met onzinmiddelen, want een vergelijking met de Beatles is natuurlijk onzin"). Het programma van Yin Yang II op 20 december biedt het volgende: een amateurimitator „met spoortreinen, weet je wel" een amateurfilmer (deze keer een man, die zich door zijn vrouw laat filmen wanneer hij als minister door Nederland gaat). Verder authentiek wilde vuurvreters, volgens oud gebruik door mensen in witte tropenpakken aangekon digd. Het slotnummer wordt waanzinnig. Panhuysen, de ex-museumdirecteur met zijn community of the global city for peace and pleasure. Een slot met een overspoeling van plastic in een felle be lichting, die met hoge frequentie knip pert (nog nimmer in Nederland vertoond). Deze belichting is een belangrijk punt, want wanneer de medewerkers Kees van Goor, Ralph Ingbar, Sonja Barends, Kees van Kooten, Frans Boelen en Wim de Bie maanden praten over de vormgeving en daarbij hun ideeën ontwikkelen van twee presentators achter een bureau naar een magie landschap, dan is het natuur lijk heel vervelend als je op het scherm nog alleen maar een stuk karton ziet. Wim kan zijn activiteiten bjj Uitlaat en Yin Yang best combineren. „Het heeft tenslotte ook veel met elkaar te maken", zegt hij. „We hebben voor de t.v. onder werpen, die vroeger al in Uitlaat zijn geweest. Die accordeonspeler bijvoor beeld. Dat is trouwens in Yin Yang I nog maar een aankondiging geweest. De ei genlijke story van die man moet nog komen". HILVERSUM I. 8.0 Nws. 8.18 Weer of geen weer: 9.45 Humanistisch Verbond. 10.00 Onderweg. 10.30 Oecumenische Dienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Muziek. 11.45 De kerk in de spiegel van de pers. 12.00 Muzikaal Ont haal. 13.00 Nws. 13.07 De toestand in de wereld. 13.25 Radar. 14.00 Amusementsmu ziek. 14.15 Carmen, opera van Bizet. (In de pauze: ca. 15.20 Een cursus muziekluiste- ren). 16.30 Tijding 17.00 Strijkorkest. 17.30 Jazz. 17.50 Nws. 18.05 Langs de lijn: sport' 18.30 Klatergoud. 19.00 Zin en tegenzin. 19.30 Nws. 19.35 Chansons. 19.55 Balans. 20.20 Pan: Cabaret. 20.30 Rits. 21.20 Carmen, opera van Bizet. 22.30 Nws. 22.40 Actualitei ten. 22.50 Licht combo. 23.20 Licht instru mentaal sextet. 23.50 De Zesdaagse te Am sterdam. 23.55 Nws. HILVERSUM n. 8.00 Nws. 8.15 Licht klassiek platenpro- gramma. 8.55 Inleiding hoogmis. 9.00 Hoog mis. 10.00 Nws. 10.15 Radiokamerorkest. 10.45 Litteraire kroniek. 11.00 Amusements muziek. 11.50 Buitenlands commentaar. 12.00 Kerkorgelconcert 12.40 Moderne orkestwer ken. 13.00 Nws. 13.07 Voor de jeugd. 13.30 Klassieke kamermuziek 13.55 Moderne mu ziek 14.00 Klassieke liederen. 14.30 Langs de lijn: sport. 17.00 Gereformeerde kerk dienst. 18.00 Schriftnoten. 18.30 Geestelijke liederen. 18.50 Kerk veraf en dichtbij. 19.00 Nws. 19.07 Klassieke gewijze muziek. 19.30 Het Woord Gods: nabetrachting op het Tweede Vaticaans Concilie. 19.45 Klassieke gramm.muziek. 20.10 Samenzangprogramma van geestelijke liederen. 20.30 Zonder moe ten of hoeven 21.00 Profeet aan Zee of Waar blijft de muziek nou (hoorspel). 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Audito. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Pyamissimo 10.00 Nws. 10.02 Juist op zondag. 11.00 Nws. 11.02 ziek Mozaïek. 12.00 Nws. 12.02 Verzoekpla tten. 13.00 Nws. 13.07 Ringo. 14.00 Nws. 14.02 Rome - Ankara - Madrid. 15.00 Nws. 15.02 Athene - Rabat - Lissabon. 16.00 Nws. 16.02 Rhythm and blues. 16.35 Country and wes tern muziek. 17.00 Nws. 17.02 Sport. 17.05 Muziek-Mélange BRUSSEL 324 m 12.00 Lichte muziek. 13.00 Nws. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03 Opera- en Bel canto-programma. 15.00 Sport en muziek. 18.30 Katholieke godsdienstige uitzending. 19.00 Nws. 19.30 Wij worden Europeeër. 22.00 - 92 is Lichte muziek. .23.40 Nws. HILVERSUM I 7.00 Nws .7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gramm. muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.20 Voor vrij? Los! 11.00 Nws. 11.02 Radio-orkesten. 12.00 Blauwe maandag. 12.27 Meded. voor land- en tuin bouw. 12.30 Muzikale aanwinsten. 12.50 Praat je. 13.00 Nws. 13.10 Ontwikkelingshulp. 13.20 Pro memorie. 13.25 Amusementsmuziek. 14.25 Schoolradio. 14.45 Cabaret. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Lichte orkestmuziek. 16.00 Nws. 16.02 Muziek uit Zuid-Amerika. 16.30 Johan Willem Friso Kapel. 17.00 Ontmoeting met Johnny Hoes. 17.30 Brabant journaal. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Praatje. 18.30 Gevarieerd programma. 19.30 Nws. 19.35 Van 1 v.A.O. tot NIVON 20.05 Toneelkroniek 20.30 Recente vorderingen in de wetenschap. 21.30 Musonette. 22.00 Lichte gramm. muziek. 22.20 Bond zonder naam 22.30 Nws. 22.40 Actu aliteiten. 22.55 Jazz. 23.30 Lichte gramm. mu ziek. 23.50 De Zesdaagse in Amsterdam. 23.55 Nws. HILVERSU Mil 7.00 Nws 7.10 Het levende woord 7.15 Licht klassiek platenprogramma. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 10.00 Nederlandse mu ziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.30 Voor bejaarden. 12.00 Lichte gramm. muziek. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Ac tualiteiten. 12.50 Variant. 13.30 Lichte gram. muziek. 13.50 Schoolradio. 14.15 Operette. 15.00 Gereformeerde middagdienst. 15.30 Zoeklicht op Nederland. 17.20 Overheidsvoor lichting 17.30 Voor de kleuters. 17.45 Voor de jeugd 18.00 Amusementsmuziek 18.20 Uitzen ding van P.S.P. 18.30 Nws. 18.45 Actualiteiten 19.00 Praatje. 19.05 Geestelijke liederen. 19.30 Gevarieerd muziekprogramma. 20.15 Klas sieke muziek. 22.15 Literama. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.50 Volksliederen. 23.15 Muzikale lezing. 23.55 Nws. HILVERSU MUI 9.00 Nws. 9 02 Fit .10. 000 Nws. 10.02 Pop station. 12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten. 12.10 Verzoekplaten. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.07 Knalmuziek. 14.00 Nws. 14.02 Kick. 15.00 Nws. 15.02 Swing-time. 16.00 Nws. 16.02 Pla- tenshow. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.07 Verzoekplaten. BRUSSEL 324 M 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.15 Lichte muziek 12.40 Weerber. 12.48 Lichte muziek 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuziek. 14,00 Nws. 14.03 Piano muziek. 14.53 Klassieke muziek. 15.00 Nws. 15.03 Lichte muziek en zang. 15.30 Lichte muziek en zang. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Ziekenprogramma. 17.00 Nws. 17.15 Volks muziek. 18.00 Nws 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Tiroler volksmuziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Koorzang. 19.00 Nws. 20.00 Opera-programmz. 22.00 Nws 22 15 Tonhits. 23.00 Lichte muziek. 23.40 Nws. VOOR ZATERDAG NEDERLAND I 13.30 Teleac herhaling van 3 december 15.30 Nws. 15.31 Reclame. 15.3 4 Weekjour- naal voor slechthorenden. 15.57 Reclame 16.00 Onder de loep. 16.20 Abbott en Costel- lo, (film) 16.45 Voor de jeugd. 18.55 Pipo de clown. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.07 Kom op, Swiebertje! 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Actualiteiten rubriek. 20.40 Toppers van toen en nu. 20.55 Koude koffie. 21.20 Hoogtepunten tit de mu sical „Half a sixpence". 21.45 De torm- ridder, (TV-feuilleton). 22.10 Een thuis voor Oma?, (TV-film). 22.45 Dagsluiting. 22.50 Journaal.» 22.55 KVP-congres in Arnhem. NEDERLAND II 18.55 Pipo de clown. 19.00 Journaal. 19.03 AVRO's Regiovizier. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20 20 De man zonder hoofd. 20.50 De Ronnie Tober-show 21.20 AVRO's Tele- vizier. 21.50 Peyton Place, TV-feuilleton. 22.15 Reclame. 22.20 Journaal. VOOR ZONDAG NEDERLAND I 14.00 Teleac. 14.00 Automatisering (26); Polemologie (13): 15.00 Russische les (12a) 15.30 Nws. 15.31 Monitor. (15.35 Paulus de boskabouter: 16.30 Voetbaluitslagen). 17.00 Gereformeerde Doop- en Adventsdienst. 18.55 Pipo de clown. 19.00 Bijbelvertelling voor de kinderen. 19.05 Via Uppsala. 19.30 Sport. 20.25 Journaal. 20.30 Maigret en het meisje voor dag en nacht, (TV-spel). 21.55 Kunst kroniek. 22.35 Journaal. NEDERLAND II 18.55 Pipo de clown. 19.00 Axel Nort, 19.30 Beestje kijken. 20.00 Journaal. 20.05 De oude draaidoos. 20.40 Klassieke muziek. 21.05 Programma rond de beeldhouwer Frans Peeters. 21.25 Cinema. 22.10 Journaal. VOOR MAANDAG NEDERLAND I 18.55 Pipo de clown. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.07 Kenmerk. 19.32 Sportpano- rama. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Weerzien met Indonesië, film reportage. 21.20 Shalom een muzikale zwerftocht 'door Israël 22.20 Twistgesprekken met God. 22.50 Journaal. NEDERLAND II 18.55 Pipo de clown. 19.00 Journaal. 19.03 Attentie voor sport. 19.33 Vidocq. 20.00 Jour naal 20.16 Reclame. 20.20 Postbus 1000: fa milieprogramma. 21.05 Klassieke muziek programma. 21.45 Pasfoto van Ype Schaaf. 21.50 Aktualiteiten. 22.11 Reclame. 22.15 Jour naal. Nederland 1. Na Pipo en het eerste nieuws mag Swiebertje vijftig minuten grappen uithalen. „Swieb in de greep van de Griep" is de ondertitel. Swieb krijgt het zo te pakken, dat hij onder het hooi kruipt en daar komen al zijn vrienden hem opzoeken. Na het journaal NCRV- actualiteiten in „Hier en Nu" en vervol gens een muzikale avond. In „Toppers van Toen en Nu" spelen en zingen NCRV- medewerkers liedjes onder regie van Kit ty Knappert. Harry de Groot en Pierre Biersma zorgen voor de begeleiding. Als solisten treden op Cindy Peters, Mythe Carvalho, Anke Cordess, Bert Buitenhuis, Robert Eek en Tonny Beastfeld. Als gas ten zijn aanwezig the Highfive van Harry de Groot. Vervolgens voor de tweede maal de ervaringen van de Amsterdamse taxi chauffeur Freek Nijdam. Hij zorgt ervoor dat een patiënte daar komt waar ze zijn moet en brengt een nichtje van het slechte pad af. Naast Rien van Nuenen als Freek zien we Joeki Broedelet, Hella Faassen, Emmy Lopes Dias en Joyce Verstraete. Direct daarna weer muziek. Kitty Knap pert en Paul Cammermans regisseren de mini-musical „Half a sixpence" van Be verly Cross en David Heneker, in het Nederlands vertaald en bewerkt door Pie- ter Goemans. Het vrolijke verhaal wordt verteld door Paul Cammermans, de lied jes worden gezongen door Patricia Pay, Henny May, Aart Staartjes en Jaap Stob be. In het achtste deel van de Stormrid- der krijgt ridder Franqois de Recci het weer heel moeilijk met zijn tegenstan ders. Het volgende deel van het avondpro gramma komt uit Canada. „Een thuis voor oma?" heet een film, waarin een oude weduwe verhuist naar het gezin van haar zoon. Na de avondoverdenking en het journaal besteedt de NCRV nog ruim een half uur aan het congres van de K.V.P. Nederland 2. Ria Bremer krijgt het eer ste uur van het AVRO-programma. Dat betekent een aflevering van AVRO's Re gio-vizier, waarin aandacht wordt besteed aan de opening van een nieuw politiebu reau in Drachten, de verbouw van cran berries op Terschelling, winkelen op zon dag in Sluis, het wegenprobleem, tonne tjes op Tholen en de Brabantse radio-om roep in Bladel. Na het journaal nieuwe avonturen van de Mounties in „De man zonder hoofd" Daarna Ronnie Tober. In zijn club treden op Connie van den Bosch en Corrv van Corp, een jong zangeresje. Dan Televizier en tot slot van de avond de elfde aflevering van Peyton Place. Nederland I. Teleac en Monitor op de zondagmiddag. Om vijf uur een doop-en adventdienst uit de Opstandingskerk in Heemstede. Het avondprogramma begint met Pipo en „In die dagen", waarna het IKOR en het CVK verder gaan met hun serie programma's, die vooruitloopt op de vierde assemblee van de Wereldraad van Kerken volgend jaar in Uppsala. Het thema van deze uitzending is „Kerken en Bidden nu". Het sportnieuws van dit weekeinde gaat vooraf aan het VARA- programma, waarin de aandacht vooral wordt opgeëist door Maigret. Hij heeft zijn vakantie in Bretagne er op zitten en valt in Parijs met zijn neus in boter. Er is een moord gepleegd en dus duikt Mai gret samen met zijn vriend Lapointe in de stille getuigen. Afgezien van de vaste cast zien we Marja Habraken, Jules Ha mel, Will van Seist, Piet Römer, Peter Aryans, Willem Faassen en Diny Sprock. Tot slot van de avond een aflevering van het kunstprogramma Signalement, waarin aandacht wordt besteed aan het wijkcentrum de Meerpaal in Dronten. In deze nieuwe stad in de Oostelijke Flevo- polder bouwde architect F. van Klinge ren een wijkcentrum, dat door zijn nieu we vorm in binnen- en buitenland de aan dacht heeft getrokken. Zijn uitgangspunt was de Griekse „agora". Zijn Meerpaal werd daardoor een soort overdekt plein, waar sport en kunst, kerkelijk leven en amusement mogelijk zijn. Nederland 2. Het NTS-programma van de zondag begint met Axel Nort, de Vlaamse jeugdserie, waarin de zoon van politiecommissaris Talboom en de slimme Axel Nort nog steeds de bendeleider Dil- bert niet te pakken hebben weten te krij gen. Wel heeft Barbara inmiddels eieren voor haar geld gekozen. Ze heeft haar heimelijke hulp aan de heer Nort omge zet in openlijke steun. Het straalkachel tje is al lang terecht, maar nu is ieder een op zoek naar een grammofoonplaat (van de solo voor slagwerk). Een half uurtje Beestje kijken in de Londense die rentuin gaat vooraf aan het journaal en een aflevering van „De oude draaidoos", waarin Simon van Collem ditmaal her inneringen op haalt aan Tom Mix en Willem S. Hart, twee cowboyhelden uit de begintijd van de film. Voorts het Dan- zi Quintet klarinet, fagot, hoorn, hobo en dwarsfluit, dat op authentieke instrumen ten uit het Haagse gemeentemuseum een quintet van G. Cambini uitvoer! Van de muziek naar de beeldende kunst. Een pro gramma gewijd aan het werk van de Brabantse beeldhouwer Frans Peeters, die vooral bekendheid heeft gekregen door de verwerking van polyester in zijn werk stukken. Tot slot van de avond de ru briek cinema van Jan Blokker en Gied Jaspers. Ditmaal over de Spaanse cine ast Luis Bunuel. DEN HAAG. In het Koninklijk Penning kabinet in Den Haag wordt tot mei van het volgend jaar de tentoonstelling „Han nibal" gehouden. De expositie toont hoe de periode van de tweede Punische oor log (218 tot 202 voor Christus), die zo'n beslissende wending in het verloop van de Romeinse geschiedenis heeft gebracht, door munten geïllustreerd kan worden. Op munten zijn de portretten te vinden van de hoofdrolspelers op het strijdtoneel: Hannibal, Scipio, Hieronymus, Philippus V enzovoorts. De munten vormen ook de enige documenten uit die tijd zelf. Ze zijn een onmiddellijke reactie op gebeur tenissen en van de voorstellingen kan men politiek en propaganda aflezen. Het be langrijkste voor historici is wel dat het met behulp van munten gereconstrueerd kan worden hoe deze oorlog door beide partijen gefinancierd werd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7