Nota over „samen bouwen" van
kerken in Noord-Holland
Bouwsituatie
inslaan van
AUTODEALERS
KOENE
uitdaging tot
nieuwe weg
Cécile Dreesmann
in Bloemenheuvel
PININFARINA:
WAARBORG
VOOR
MODERN
KOETSWERK
NIEUWS IN HET KORT
Hechte samenwerking
tussen Daf en Renault
AUSTIN
ED. KIMMAN
MERCEDES-BENZ
VOLKSWAGEN
VOLVO
Geschiedenis van de auto
in woord en beeld
SPUITBUS BESTRIJDT IJS
9
VAN WIJK
TRIUMPH DEALER
BERENDSEN N.Y.
WOENSDAG 20 DECEMBER 1967
AUDI - DAF - ISUZU
Garage G. van Dongen
AUSTIN
B. M. C.
W. IMMERS
N S U
GARAGE Koster
OPEL
A. J. VAN LENT's
AUTOMOBIELBEDRIJVEN
AUTOBIANCHI
NECKAR
FIAT
Hagelingerweg 132
Santpoort Tel. 7757
CHEVROLET
A. J. VAN LENT's
AUTOMOBIELBEDRIJVEN
CITROËN
Automobielbedrijf
J. G1ESBERTS
FIAT Hoofddealer
GEBR. BEEKMAN
AUTOMOBIELBEDRIJVEN
FORD
OFFICIAL DEALER
Garage Stormvogels
FORD-TAUNUS
ZWIER
N.V. AUTOMOBIELBEDRIJF
MERCEDES BENZ
Fa. Gebr. Jak B-dealer
Automobielbedrijf v. d. VELDEN
RENAULT
Autom.bedr. VELSERBEEK N.V.
SAAB V4 1968
Fa. FLINTERMAN
SIMCA
G. INI A
KENNEMER GARAGE
TOYOTA
Fa. GEBR. JAK
TRABANT
DICTUS
HARRY DOMEN
Automobielbedrijf-
WARTBURG
GARAGE ZENITH
OLD CLOTHES NEW
DRY CLEANING ONLY
Naaldsierkunst
Hein Steehouwer
Duizendste bezoeker
expositie van
kunstnaaldwerk
Dit koetswerk gaf Pininfarina mee aan het Ferrari-prototype Dino
een renwagen die genoemd werd naar zijn overleden zoon. Aan
de voor- en achterzijde van de wagen zijn „spoilers" aangebracht,
die bij zeer hoge snelheid voorkomen dat de wagen los komt van
het wegdek. Opmerkelijk is de zeer grote panoramische voorruit.
De portieren scharnieren naar boven, het stuur is verplaatsbaar om
in- en uitstappen te vergemakkelijken.
Het ijsvrij maken van bevroren ruiten is 's mor
gens vaak een langdurig karwei. Er zijn verschei
dene spuitbussen in de handel die dit bespoedigen.
Een nieuw produkt is de spuitbus van de Engelse
fabriek Holt. Deze bus is voorzien van een krabber,
zodat losse sneeuw gemakkelijk kan worden ver
wijderd.
AMSTERDAM. Het college van
overleg en advies van samenwerken
de kerken in Noord-Holland heeft een
nota gericht tot de leiding der betrok
ken plaatselijke kerken, gewijd aan
en bedoeld als bijdrage in de opi
nievorming over de problematiek
van de gezamenlijke kerkenbouw. In
deze nota wordt vooropgesteld dat de
bouwsituatie de kerken uitdaagt van
meet af aan een eigen en nieuwe weg
in te slaan, in de grootst mogelijke
eensgezindheid en in uiterste organi
satorische eenheid.
De kerk van Christus moet aldus het
college allereerst zorgen voor een goed
overleg met de overheid. Zij moet de
overheid onafhankelijk en positief critisch
begeleiden. Voor dat overleg beveelt het
de gezamenlijke kerken aan één orgaan
in het leven te roepen, één adres is prak
tisch, nuttig. Manifeste eensgezindheid be
tekent ook een duidelijker getuigenis, on
der meer van de medeverantwoordelijk
heid der kerken voor het gezicht van de
samenleving.
De problematiek van de gezamenlijke
kerkenbouw is doorgaans het eerste punt
van overleg. Dat overleg moet positief
worden bevorderd. Geen kerk mag afzij
dig blijven of buiten het beraad worden
gehouden.
Ondanks verschillen in opvatting over
wat een ruimte tot kerkruimte maakt
heeft het college enkele „algemene ten-
den ties" waargenomen: men beraadt zich
over het „gezamenlijk gebruik" volgens
tijdrooster van dezelfde kerkruimte door
verschillende kerkgenootschappen, men
denkt over „mulitfunctioneel gebruik"
(voor liturgie-viering, vergaderen, jeugd
werk). Men streeft soms ook naar „ge
meenschappelijk gebruik" (in het voor
uitzicht op mogelijkheden tot intercom
munie).
Met betrekking tot enkele praktische
vragen zegt de nota: bij gezamenlijk ge
bruik overwege men positief de mogelijk
heden van één preekstoel, één doopvont
en één tafel als avondmaaltafel en altaar.
Aandacht verdienen eventuele behoeften
aan typisch „eigen" ruimten, zoals een
„kapel" voor de katholieke partners voor
eucharistievieringen, het bewaren van het
allerheiligste enzovoort.
Misschien is ook voor de andere part
ners een kapel (of het gebruik van deze
zelfde kapel) zinvol als ruimte voor ge
bed en meditatie. Eventueel tevens voor
diensten van kleinere kerken. Men zou
ook hier elkaar kunnen en moeten vinden
in oecumenische pluriforme opzet.
De nota vervolgt: evenzo dient de sa
menwerking in de verdere pastorale en
diakonale arbeid gestalte te krijgen. De
ze kan zichtbaar en vruchtbaar worden
ADVERTENTIE
SCHELDESTRAAT 9-11 - IJMUIDEN
Telefoon 1 55 65
dealer voor
de gemeente
VELSEN
AUTOMOBIELBEDRIJF
Van Dalenlaan 171 - Santpoort
Telefoon 02560 - 8550
WÜSTELAAN 99 - SANTPOORT
Telefoon 8025 (02560)
BEVERWIJK-DRIEHUIS-IJMUIDEN
HAARLEM
Zijl weg 35
Tel. 1 19 06
AMSTERDAM
Stadhouderskade 100
Telefoon 79 09 75
BEVERWIJK-DRIEHUIS-IJMUIDEN
TUSSENBEEKSWEG 7, IJMUIDEN-O.
Telefoon 1 41 56
Huygensstr. 67 - IJmuiden - Tel. 111 59
KALVERSTRAAT 9 IJMUIDEN-O.
Telefoon 1 48 06
BLOEMSTRAAT 34 - IJMUIDEN
Telefoon 1 42 08
0
Dealer voor Haarlem en Omgeving
IJmuiden en Velsen
OVERVEEN - TEL. 023-119 26
HOOFDSTRAAT 169 - SANTPOORT
Telefoon 8345 (02560)
Appi dealer voor Santpoort,
viLL Bloemendaal en Overveen
VAN DALENLAAN 328, SANTPOORT
TELEFOON 02560-8288
GROENEWEG 69 - IJMUIDEN
TELEFOON 1 02 71
DIRECT LEVERBAAR
Div.
vl
Zandvoortselaan 365, Bentveld
Telefoon 4 22 12
SAAB-occasions in voorraad
KENNEMERLAAN 224 - IJMUIDEN
Telefoon 1 43 24 - 1 62 38
dealer voor gemeente Velsen, Haarlem
en omstreken
HOOFDSTRAAT 169 - SANTPOORT
Telefoon 8345 (02560)
AUTO- en
MOTORBEDRIJF
PLEIN 1945 no. 7 IJMUIDEN
Telefoon 1 46 94
voor Haarlem en omstreken
AUTOBEDRIJF
LANGE MOLENSTR. 12 - TEL 1 90 00
Zeeweg 5 Tel. 1 55 44 IJmuiden
HOOFDAGENT
voor Haarlem e.o.
Automobiel- en Garagebedrijf
W. G. TWEEHUYSEN
Bloemendaalseweg 200 Overveen
Telefoon 5 56 02
en BARKAS-DEALER
FRANS NAEREBOUTSTRAAT 4.
IJMUIDEN-O Telefoon 14155
gemaakt in (pastorale en praktische) cen
trale diensten. Genoemd worden onder
andere gezamenlijk ontvangst- en infor
matiecentrum voor nieuw-ingekomenen;
pastorale dienst aan gemengd gehuwden,
bedrijfsapostolaat; verzorging van public
relations en publiciteit.
Tezamen kunnen de kerken zich zo dui
delijk jegens overheid en samenleving uit
spreken over culturele, maatschappelijke
en politieke kwesties als behoefte aan
recreatie-ruimte, instelling van bibliothe
ken, subsidiëring van godsdienstonderwijs
benadering van jeugdproblemen, treffen
van volkshygiënische maatregelen, vor
ming van politiek en staatkundig bewust
zijn.
De totale prestatie van dit „samen wo
nen" en „samen werken" der kerken
vraagt voortdurend pastoraal beraad over
de eensgezinde pastorale begeleiding in
de verkondiging en in het gesprek met
de eigen gemeente-leden. De aanpak van
de daarmee samenhangende financiële
problematiek zal, aldus de nota, een nieu
we opzet vergen van kerkvoogdijen (-be
sturen) en andere beherende lichamen.
Het genoemde adviescollege telt 21 le
den, vertegenwoordigers van acht ker
ken: de^r.k. kerk (5 onder wie de bis
schop van Haarlem, mgr. drs. Th. Zwart-,
kruis, wiens voorganger mgr. dr. J. van
Dodewaard het college begin 1966 heeft
opgericht), de gereformeerde kerk (5),
de nederlandse hervormde kerk (4), de
lutherse kerk (2), de oud-katholieke kerk,
de protestantenbond en de remonstrantse
broederschap (1).
ADVERTENTIE
KONINGSPLEIN 10 - TELEFOON 14886
BLOEMENDAAL. In het gemeente
huis Bloemenheuvel exposeert Cécile
Dreesmann tot 2 januari haar naaldsier
kunst. Zij is een zo overbekende ver
schijning op dit vrouwelijke terrein der
kunsten, dat zij nauwelijks behoeft te
worden ingeleid. Zij is ook een bekend
schrijfster over de historie van het bor
duren en de technieken op dit terrein.
Wat onmiddellijk opvalt bij het zien van
de meestal kleine werkjes is het gebruik
van een groot aantal edele en minder
edele stenen: diamant, toermalijn, kwart-
sen, amethyst, parels, bloedkoraal, lapis
lazuli enz. Daarnaast past ze knoopjes,
pailletten,, gouddraad, veren soms hele
vleugeltjes en vele andere materialen
toe. Het eigenlijke borduurwerk wordt in
vele composities daardoor maar bijzaak.
Het zijn eerder samenstellingen van
fraaie materialen, die met de naald op
een ondergrond van stof zijn bijeenge
bracht.
Van zuivere borduurkunst mag om twee
redenen hier niet worden gesproken. Het
borduren neemt niet zo'n grote plaats in
en bovendien wordt de expressie voor
driekwart aan de dure materialen ont
leend en met artistieke expressie heeft dat
niets van doen. In veel gevallen krijg ik
daarom de nare bijsmaak met kostbare
kitsch te maken te hebben in het minste
geval en met verfijnde naaldsierkunst in
het beste. Haar vormen zijn styleringen,
meestal met de menselijke figuur, soms
met dieren. Die styleringen zijn ook ver
fijnd, vaak ontleend aan het uiterlijk ef
fect van de miniatuurkunst uit de tijd van
de troubadours, zonder daar echter de
innerlijke overtuiging van over te dragen.
Wat Cécile Dreesmann wel bezit is een
goed ontwikkeld kleurgevoel, dat echter,
samengaand met de toegepaste edelstenen
en dergelijke, eerder leidt tot een speelse
decadentie dan tot werkelijke kunstbe
oefening.
Op een tafel bij de ingang liggen kerst
kaarten a la Cécile te koop en ook zakjes
borduurartikelen. die weggelopen schijnen
te zijn uit de afdeling kleinvakartikelen
van een aan Cécile geliëerd warenhuis-
bedrijf. Een en ander geeft er een extra
onsympathiek commercieel tintje aan, al
thans in een zaal, die als gelegenheid tot
het bedrijven van cultuur te boek staat.
(Van onze correspondente)
OVERVEEN. De 67-jarige mevrouw
Van der Ent uit Aerdenhout is als dui
zendste bezoeker aan de tentoonstelling
van het kunstnaaldwerk van mevrouw Cé
cile Dreesman in de expositiezaal van het
Bloemendaalse gemeentehuis door de
burgemeester, dr. D. H. Peereboom Vol
ler, gehuldigd. Hij bood mevrouw Van
der Ent een boek over naaldkunst en een
map met kerstwensen van de hand van
mevrouw Dreesman alsmede een bos
bloemen aan.
Sedert men in 1955 met deze tentoon
stellingen op initiatief van burgemeester
Peereboom Voller een begin heeft ge
maakt eerst in het Openluchttheater
sedert 1957 in „Bloemendaal" en thans
sedert 1966 in het nieuwe gemeentehuis
hebben deze exposities zich vrijwel
nooit in een dergelijk groot bezoekersaan
tal mogen verheugen. Alléén de tentoon
stellingen van het werk van Anton Pieck
en wijlen Oscar Mendlik maakten daarop
'n uitzondering. Gedurende de kerstdagen
hoopt men de 2500ste bezoeker (ster) te
ontvangen.
fWMMMWWWMWWWWWWWWWWMWWWWWMWWIMIWWWWMMWtMMW
De naam „Pininfarina" keert talloze
malen terug in berichten en verslagen
over automobilisme. Het is een naam
die als kenmerk geldt voor een bepaald
koetswerk en omgekeerd draagt zo'n
carrosserie de kenmerken van Pininfa-
rina's ontwerpersband: een vloeiende
lage bouw, veel glas, veel aandacht voor
veiligheid.
De Italiaanse ontwerper Battista Pininfarina over
leed ruim een jaar geleden. De enorme fabriek in
Grugliasco staat thans onder leiding van zijn zoon
Sergio Pininfarina die voortgaat met het 'ontwerpen
van koetswerken in het besef dat zijn vader nu reeds
geldt als de grootste ontwerper in Europa, en wel
licht ter wereld.
Uit de fabriekshallen in dit kleine Italiaanse dorpje
rolden prototypen wier essentiële ontwerplijnen thans
gemeengoed zijn geworden voor de produkten van de
grootste auto-industrieën. Renwagens dragen het
uiterlijk stempel van deze Italiaan, die tevens een
volstrekt op veiligheidsvoorzieningen afgestemde auto
ontwierp en zijn toekomstfantasieën neerlegde in
speciale koetswerken die thans nog onwennig aan
doen, maar ongetwijfeld over een kwart eeuw aan
vaardbare verschijningen zullen zijn.
Zijn fabriek die in 1958 werd gesticht heeft een
Een van de fantasierijke koetsontwerpen die het
studiecentrum van Pininfarina verlaten.
volledige dagtaak aan het ontwerpen van carrosse
rieën. De produktie steeg van 50 tot 150 koetswerken
per dag, 1.700 mensen verdienen bij Pininfarina hun
dagelijks brood.
Het is duidelijk dat de inrichting van de fabriek
en vooral van de ontwerpafdelingen voldoen aan de
hoogste moderne eisen. En modern betekent in onze
tijd gebruikmaken van de elektronica.
Ford Amerika ontwerpt zijn modellen voor een
deel per computer, Pininfarina heeft het relais ge
bruikt om zelfs een prototype drie-dimensionaal voor
te kunnen stellen. Een elektronische machine tast
een tekening af via een optisch systeem en geeft de
maten door aan een soort snijmachine, die uit een
bepaald materiaal een model snijdt.
Kort voor zijn dood opende hij op het fabrieks
terrein een studie- en ontwikkelingscentrum, dat vol
ledig afgescheiden van de rest, de toekomstplannen
van dit bedrijf verwezenlijkt.
De naam „Pininfarina" zal dus voorlopig nog wel
in het nieuws blijven.
Aan de lange lijst boeken en boekjes over auto's en
wegverkeer zijn er onlangs twee toegevoegd: „Wet, Weg
en weggebruiker" door A. Bertram, J. Kuipers en S. van
der Meer, uitgegeven door Van Goor en Zonen in Den
Haag en „Zo kwamen we tot de auto" door Alexander
Spoerl, uitgegeven door n.v. Gebr. Zomer en Keunings
in Wageningen.
Om met dit laatste te beginnen: Spoerl heeft op kun
dige wijze vooral door middel van foto's een over
zicht samengesteld van de wordingsgeschiedenis van de
automobiel, waarbij hij tevens aandacht besteedt aan de
technische aspecten.
De schrijver schuwt de anekdote niet, wat overigens
geen bijzondere prestatie is. Als we bijna zeventig jaar
later nog eens terugkijken naar de eerste aarzelende po
gingen een auto te bouwen en te berijden, komt er licht
een glimlach op de lippen.
Het is een kostelijk boekje geworden en leerzaam om
dat het wellicht ondanks de schrijver nog eens de
nadruk legt op de economische waarde van onze auto.
Een kleine bedenking: Spoerl blijkt niet helemaal op de
hoogte te zijn van de jongste ontwikkelingen als hij
schrijft dat het wankelsysteem nog geruime tijd van ont
wikkeling vraagt. De N.S.U. Ro 80 wellicht de vol
gende kandidaat voor de Auto van het jaar spreekt
dit tegen.
Het boekje Wet, weg en weggebruiker behandelt nog
eens alle verkeersregels en -tekens en wijdt een hoofd
stuk aan Verkeersdelicten. Aanbevolen voor hen die on
danks het bezit van een auto, nog niet op de hoogte zijn
van de regels waaraan ze zich in het verkeer moeten
houden. En dat zijn er niet weinigen.
Verscheidene modellen zijn opnieuw in prijs verlaagd:
De Viva kost thans f 5.890. Het luxe model van Viva kost
f 6.590.
Austin heeft eveneens zijn prijzen aangepast: De goed
koopste Austin Seven komt nu op f 4.995. De 1100 Glider
gaat thans f 7.395 kosten.
In deze krant heeft u reeds kunnen lezen en zien dat
Daf een nieuwe personenwagen met Renault-motor op
de binnenlandse markt heeft gebracht. In het nieuwe
bedrijf in Born zal deze Daf 55 worden geproduceerd
in feite is de produktie reeds op gang gekomen samen
met de Daf 44. De gebroeders Van Doorn hopen met het
eveneens nieuwe stationcarmodel vooral de Franse markt
te veroveren.
Het bijzondere aan de Daf 55 schuilt niet in het uiter
lijk, maar in de krachtbron onder de motorkap. Daf heeft
bij de Franse fabriek Renault veertigduizend 1100 cc mo
toren besteld om in het 55-model te kunnen inbouwen.
Hoewel het oorspronkelijk de bedoeling was dat Daf voor
de nieuwe wagen een eigen motor zou ontwerpen, kon
dit door de drukte met de verhuizing van een deel van
het produktieteam naar Born niet doorgaan.
Een licentieproduktie van de Renault-motor is in voor
bereiding. Samen met hun Franse collega's hebben Daf-
deskundigen de motor aangepast aan het gebruik van de
variomatic.
De samenwerking tussen het Nederlandse en Franse
bedrijf leidt er wellicht nog eens toe dat Renault de
variomatic in een van zijn modellen gaat toepassen. Er
zou dan echter een nieuw ontwerp moeten komen. In
middels is gebleken dat het bij Daf niet slecht gaat, dit
in tegenstelling tot soortgelijke industrieën in het buiten
land. Daf heeft zijn produktie dit jaar verdubbeld, vol
gend jaar hoopt men 65.000 personenwagens van de
lopende band te halen.
De export naar Duitsland, België en Frankrijk breidt
zich gestadig uit, en bijna de helft van het aantal vracht
wagens boven vier ton op de binnenlandse markt draagt
de naam Daf.
Het marktaandeel van Daf klom dit jaar van de zevende
naar de vierde plaats.
Met de nieuwe Daf 55 probeert de Eindhovense fabriek
de categorie van de meer ervaren rijders te bereiken. De
wagen,'die goed is voor een top van 135 kilometer per
uur, zal wellicht de aandacht van de automobielwereld
op volkomen automatisch rijden richten. Althans, dat
hoopt de Daf-directie.
wwvwvwwwwwyvwwwwwwvwwvwwwvwwwim