LEEN SPIERENBURG (13 JAAR VOORZITTER KZOD):
„Op
die
hun veertigste zien we
jongeren wel terug"
Alphenaar
N.Ph.O. speelt werk van Sedje Hémon
rad
jjjjj
Rennies
Agent won prijs
met schilderij
Reken af met
een droge huid
Auschwitz-film
op de televisie
Muziek als kopie
van schilderij
Brandend maagzuur,
om
DONDERDAG 21 DECEMBER 1967
9
DE PIANO
Een keuze uit onze collectie
W. J. Lukkenaer
Het gaat
de smaak!
20 lange sigaretten 1.50
AMERICAN
VISSERS
GRIJZE
EDEN-HOEDEN
de grote mode
1
De radio geeft vrijdag
helpen direktf
T elevisieprogramma's
(Van onze kunstredacteur)
SPAARNDAM. Leen Spierenburg is midden veertiger. Schilderachtig ge
kleed, herkenbaar aan zijn zilvergrijze krullen („toen we met ons elven het veld
opkwamen, sommigen kaal, een ander nog een kransje van haar, riepen ze witkop
tegen me uit het publiek. Na een kwartier stonden we zeven-nul voor. Toen hoorde
je ze niet meer. Dat vind ik nou leuk"). Hij was een jaar of dertien voorzitter van
de oudste Haarlemse schildersvereniging Kunst Zij Ons Doel. Zijn opvolger was
Hans Ducro, die niet de kans kreeg zijn eerste zittingstermijn van twee jaar te
overschrijden: hij werd gewipt en een jongere, Paul Jorritsma, kreeg de leiding
van het Genootschap. Na de interviews met Ducro en Joritsma, die wij vorige
week zaterdag publiceerden, leek het ons goed de stem van Spierenburg te laten
horen. Wij vonden hem aan het pittoreske haventje van Spaamdam, waar zijn
even schilderachtige atelier op uitziet. Hij is makkelijk aan het praten te krijgen,
niet alleen over KZOD, ook over zijn schilderen, waar hij van bezeten is. (,.Ik had
schoon genoeg van dat voorzitterschap, ging steeds feller aan het schilderen en
beschouwde ieder moment dat ik niet achter mijn ezel stond als verloren. Ik heb
plezier in het ouder worden, krijg hoe langer hoe meer ideeën. Daarom vind ik
ook het commerciële werk wat ik doe om in het leven te blijven steeds rotter'
Maar ook als het over KZOD, de recente gebeurtenissen en de jongeren gaat is
deze geboren verteller nauwelijks te stuiten:
KZOD heeft nooit de jongeren van
twintig tot vijfentwintig kunnen bundelen.
Wacht maar, die jongens die er nu uit
gelopen zijn, die zie je op hun veertigste
wel weer terug. Maar ze moeten niet
zeggen dat de jongeren in KZOD geen
kans krijgen. Toen'ik lid werd voelde ik
het zo, dat de vereniging was veranderd
van een vereniging zónder Leen Spieren
burg in een vereniging mét die man. Zo
gauw de jongeren lid zijn is de vereni
ging anders. Zodra je lid bent, heb je
macht".
„De drijvende krachten, dat zijn op het
ogenblik een paar mensen: Leo de Win
ter, Kees Lans, Roelof Klein, Jan van
Geem en Jan van der Veer, allemaal zo
tussen de vijf en veertig en de vijftig
jaar. Die zie je elke woensdag en vrij
dagavond in de Waag. Die hebben dat
rustige tekenen op de Waag gekregen,
dat ze twintig jaar geleden misschien
zelf verafschuwden. Dat vind ik een heel
gezond onderdeel van de aktiviteiten. Nee
ikzelf heb nooit meegedaan, omdat ik
het uit de tijd vond. Maar alleen al the
rapeutisch is het gezond. Er komen te
veel amateurs op die avonden? Nu moe
ten die jongeren niet vergeten dat die
amateurs een vereniging financieel draag
krachtig maken. Dat is bij een voetbal
vereniging ook zo. De amateurs maken
het mogelijk dat er elftallen naar de
competitie worden uitgezonden".
„Dat soort dingen als de tekenavonden
zijn onder mijn bewind meer naar voren
gekomen. Jongens en meisjes van vijf
tien tot vijf en twintig, die een avond in
de week naar model tekenen voor twee
kwartjes per keer. Huisvrouwen en ban
ketbakkers die met Wim Jonker zitten te
boetseren. Met het officiële Haarlemse
kunstleven heeft dat allemaal niets te
maken, maar het is belangrijk. Hans
Ducro heeft te veel aandacht besteed aan
het image van de vereniging. De vereni
ging, dat is een abstrakt begrip. Het ka
rakter van de jaarlijkse tentoonstelling
verander je als lid door er aan mee te
doen. Wat dat betreft, van een onwelwil
lende houding van de ouderen tegenover
de jongeren heb ik nooit iets gemerkt.
ADVERTENTIE
Het ideale huisinstrument, de goede vriend
van iedereen, die in geen enkel muzikaal
gezin mag ontbreken. De firma Alphenaar
heeft piano's voor elke beurs en elke smaak
ook de meest verwende. U kunt o.m. keuze
maken uit onderstaande merken
Nle-Er 6 octaafs instrument 1695,—
Bently 6 octaafs model Beaufort
98 cm. hoog 1995,
Lindner 7'/ octaaf model Festival
108 cm. hoog S 2190,
Bentley 7'U octaaf model Compact
98 cm hoog 2195,
Griinewald piano 2225,
Bentley octaaf 2450,
Zimmermann V/t octaaf f 2475,
Yamaha 7>/i octaaf Chidori 2395,
Förster 7 /K octaaf 103 cm hoog
Akademik 2675,
Petrov 7I,'< octaaf 100 cm hoog
Harmonie f 2575,
Förster 71octaaf, model Antik
102 cm hoog (Queen Ann) 2675,
Gaveau f 3235,
Zeitter en Winkelmann 3375,
Beehstein 5650,
Yamaha vleugel notenhout
170 cm lang 5450,
Zimmermann babyvleugel
135 cm. lang 4115,
Genoemde prijzen zijn in. uitvoering gesati
neerd notenhout.
Andere houtsoorten als teak, palissander
ahorn, kersen etc. op aanvraag.
Integendeel: vaak werd van iemand die
vers van de akademie kwam werk afge
wezen, maar werd een jongen van acht
tien zonder opleiding misschien wel te
kritiekloos binnengehaald!"
„Toen ik voorzitter was, heb ik dertien
jaar tegenover een slaperige toestand ge
zeten. Ik had wel wat meer weerstand
willen ontmoeten. Een ding is zeker: als
_e in zo'n vereniging als KZOD niet dic
tatoriaal kunt optreden, kom je tot niets.
Het is ongelofelijk moeilijk met schilders
iets in elkaar te zetten".
„Toen ik pas gekozen was, ik was toen
even in de dertig, hebben ze me gevraagd
wat zijn nu je plannen. Ik heb toen ge
zegd: zorgen dat de kachel blijft bran
den en het model niet bevriest. De men
sen die zich zo druk maken om het ge
zicht naar buiten vergeten wel eens, dat
de zaalbediende betaald moet worden,
dat de kachel naar de smid moet als hij
defect is. Ik heb ook veel werk gemaakt
van het bezoeken van oudere leden. Dan
kwam ik bij zo'n man van negentig en
dan zag ik een spontaan krabbeltje, dat
die gemaakt had toen hij negentien was.
En dan zijn vrouw, bijna even oud, die
haar hele leven geloofd had dat hij de
grootste schilder van de wereld was,
daar was het zijn vrouw voor. Dan dacht
je: moeten die nu allemaal weg? En een
paar weken later stond je aan het graf
van zo'n man, dat vrouwtje erbij dat he
lemaal nergens meer was. Voor dat soort
dingen heeft Hans Ducro in die ander
half jaar eenvoudig de kans niet gekre
gen".
„Het image, dat is mooi, erecomités,
officiële persoonlijkheden en zo. Maar het
werk wordt altijd weer gedaan door het
werkcomité, indertijd door mensen als
Van Geem, Souwer en ik. Zo'n ereten-
toonstelling als die van Boot, daar was
veel werk aan, affiches, uitnodigingen:
je had toch het gevoel dat het moest ge
beuren, dat zo'n man dat verdiend had.
Ik denk wel eens: hoe werk je zelf als
je tachtig bent".
„Het is een nadeel als al je activiteiten
alleen via zo'n vereniging gaan. Dan
wordt het namelijk belangrijk voor je.
Als je elders ook terechtkunt, wordt het
leuk. Je bent altijd alleen aan de gang,
dan is het prettig eens iets samen te
doen. Dat heb ik nu ook tegen Jorritsma
gezegd: geeft die jongeren voor ze in de
vereniging komen een stencil, waarop
precies staat wat wij voor ze kunnen doen
en wat niet. De ik-manifestatie. dat zul
len ze altijd zelf moeten doen. Laten we
geen overdreven verwachtingen wekken,
dan komt zo'n situatie als met Ducro ook
niet voor".
Het is een hele ouwe vereniging, ik
vind, van een oud kabinet moet je geen
modern tafeltje maken. Het heeft tradi
tie, dat heeft zijn charme. Het is niet
goed zo'n club steeds maar weer het
image van de jongste leden te geven. De
jongeren van 1821 waren ook de ouderen
van 1841. Maar aan die traditie moet ook
weer niet te zwaar worden getild. Uitein
delijk bestaat KZOD alleen nu, met de
leden van nu, het is geen vereniging uit
de vorige eeuw".
Overigens is er al heel wat veranderd.
Veertien jaar geleden, toen ik voorzitter
werd, was het genootschap heel wat an-
tieker dan toen Ducro mij opvolgde. In
1965 was de strijd eigenlijk wel gewon
nen. Eén ding moet me van het hart
De jury's bepalen het gezicht van de
tentoonstellingen. Maar als er bijvoor
beeld een jury was gekozen van zeven
ouderen en acht jongeren, dan kwamen
al die ouderen opdagen maar meer dan
twee jongeren zag je nooit. Vellekoop, die
nu weer in het bestuur zit, was vroeger
ook eens gekozen: die hebben we toen
een jaar lang niet op de vergaderingen
gezien. Wat me verder opvalt is, dat de
jeugd zo moeilijk teleurstellingen kan ver
werken. Toen er van Rob Clous twee
werken werden geweigerd, stapte hij uit
KZOD, maar hij vergat, dat er bij dezelf
de jurering van een oudere vier werken
waren afgewezen".
„Ik denk wel eens, die contraprestatie,
dat daardoor het hardingsproces is weg
gevallen. Waar moeten ze nu nog hun
tanden in zetten. Modigliani, die had op
een gegeven moment tering van de hon
ger, die raakte aan de drank. Nu hoeven
ze niet allemaal aan de drank te raken,
maar die neiging om tot de natuur te
gaan, te vechten met je penseel, die mis
je te vaak. Veel jongeren zijn niet meer
verliefd op de schilderkunst. Het moet te
Regelmatig
voorradig.
goede gebruikte instrumenten
ADVERTENTIE
genwoordig allemaal door anderen wor
den gezien. Ik zeg: beoefen het. Vaak
zijn de mensen met de grootste bek niet
alleen het minst collegiaal, ik heb ook
de indruk dat ze het minst talent heb
ben. En iedereen zit maar vertederd in
die mand met jonge katjes te kijken,
maar die ouwe, die vangt de muizen. Ik
hoor te veel zeggen, dat iemand wel
leuk schildert. Als je het ziet vraag je
je af: heeft hij dat nou allemaal zo be
doeld? Ik geef dan meer om een knaap
die altijd maar langzaam vooruit gaat,
dat vind ik persoonlijk de fijnste schil
der".
(Van onze correspondent)
PARIJS De Hilversumse politie
agent J. Hendriks heeft een der prijzen
gewonnen op de twintigste Salon, een
schilderijenexpositie, die jaarlijks door de
prefectuur van politie in het museum voor
moderne kunst in Parijs wordt georga
niseerd. Voor zijn schilderij, waarop
twee kermiswagens staan afgebeeld, werd
politieman Hendriks met de bronzen me
daille van de Parijse politieprefect onder
KRUISWEG 47-49 TELEFOON 11532 scheiden.
Bij koud weer trekt de huid samen en
kunnen de natuurlijke voedings
elementen onvoldoende tot het huid
oppervlak doordringen en haar be
schermen. waardoor rimpeldroogte
ontstaat. Als u een droge huid hebt
dient u hieraan extra zorg te besteden.
Maak er een gewoonte van dagelijks
wat Olie van Olaz over gezicht en
hals uit te strijken. Deze vochtinbren-
gende olie, die snel in de huid trekt,
geen vettig oppervlak nalaat, en daar
door tevens een ideale basis is voor
make-up, geeft uw uiterlijk een ïris
en zomers-gezond aanzien, ook in de
winter. Met Olie van Olaz verkrijg
baar bij drogisten en parfumerieën
bewerkstelligt u een elastische huid en
wordt deze op unieke wijze tegen rim
pelvorming beschermd.
Margaret Merril
(Van onze RTV-medewerkster)
AMSTERDAM. „Woonplaats van vier
miljoen" is de titel van een documentai
re, die Jan van Hillo van de NCRV heeft
gemaakt over het vernietigingskamp
Auschwitz. Hij heeft in de afgelopen zo
mer drie dagen in dit kamp doorge
bracht, in gezelschap van cineast Jan
Schaper. Van Hillo heeft de restanten
van het kamp gefilmd en heeft met me
dewerking van Polskifilm gebruik mogen
maken van materiaal uit de archieven.
Voorts heeft hij de hand kunnen leggen
op dagboekfragmenten van doden en over
levenden Een en ander resulteerde in
een film die 35 minuten duurt en die op 6
januari wordt uitgezonden.
ADVERTENTIE
Gelijk
hebt u
CIGAR ET tES
Vanaf m'n vijfde jaar heb ik dingen
gezien en gehoord, kreeg ik ingevingen.
Als ik 'n pianist, een musicus hoor spe
len, weet ik wat-ie denkt, wat er in hem
omgaat. Shura Cherkassky, die ken ik
heel goed. Na een recital hier in Diligen-
tia heb ik uren met hem zitten praten.
En Peter Katin, die jonge Engelse pia
nist, ik kon hem precies vertellen hoe
'n kamer er uitzag, hoe z'n vriendje er
uit zag, wat voor iemand z'n moeder was
en wat z'n moeilijkheden waren. Ik kan
van een foto alles aflezen wat ik wil. Ik
houd er niet van, ik doe 't alleen als
het absoluut nodig is".
Aldus Sedje Hémon, de Haagse schilde
res en componiste (het voegwoord heeft
hier een ongewone betekenis, waarover
straks meer) van wie het N. Ph. O vrij
dag aanstaande „Mouvement d'un Ada
gio" zal geven, een eerste uitvoering
voor Nederland die een extra accent zal
krijgen door een expositie in de Tuin-
zaal van haar schilderijen, lino's en ce
ramiek. De wat buitenlands aandoende
naam van mevrouw Hémon is een pseu
doniem, afgeleid van de voornamen van
haar beide ouders, Henriëtte voor de
moeder en Simon voor de vader. Zij komt
uit een Gronings milieu van advocaten
en zakenlieden waarin niemand voor mu
ziek enig begrip heeft.
Wij zitten in een ouderwets beneden
huis aan de Loosduinse kade, de muren
van de smalle hoge kamers zijn hoofd
zakelijk bedekt met schilderijen van
eigen hand waarvan de vormen veelal
zijn samengesteld uit scherpe hoeken en
halfronde segmenten. Naast de divan met
gebloemd kleed waarop mevrouw Hémon
zit, staat een laag kastje met een geel
geschilderde radio, in een hoek schuin er
tegenover bij de suite-deuren een TV-toe-
stel onder een doorzichtige plastic hoes.
Verder zijn er nog wat losse tafeltjes
met grijs gemêleerd formica bovenblad.
De achterkamer is kennelijk voor het be
zoek, vóór zijn in hoge klappers als in
een museumkelder haar picturale werken
opgeborgen. Ook is er een piano met daar
bovenop een tomadostandaard waarin een
tiental handgeschilderde ontbijtborden.
Voor de ramen hangen plastic gordijnen
met opdruk van diverse muziekinstrumen
ten.
Herinnert u zich de eertijds in de kin
derrubriek geliefde onzichtbare tekenin
gen bestaande uit genummerde punten die
langs de cijfers met een lijn verbonden
moesten worden waarna uit de nevelvlek
van puntjes en houthoudend papier de
figuur van eenVissende Kabouter opdoem
de, of De Schone Slaapster of Twéé Vis
sende Kabouters? Op deze manier was
Sedje Hémon sinds haar vijfde jaar al,
bezig met het componeren van figuren uit
stippen die ze kris kras op papier zette
Na een wegens ziekte voortijdig afge
broken vioolstudie ging ze op raad van
haar vrienden met twee schilderijtjes naar
Parijs verkocht ze aan een kunsthandel
en kreeg een jaar later in 1954 op de ten
toonstelling „Réalités Nouvelles' 'in het
Musée de l'Art Moderne haar werk ge
accepteerd door een commissie waarin
onder andere Pevsner en Kupka zitting
hadden. Hierover Sedje Hémon zelf:
„Vanaf de opening kwamen er mensen
die zeiden: „tls muziek voor het oog,
Iedere dag zag ik mensen die begonnen
voor die schilderijen te neuriën. Ik kreeg
een uitzending voor de Franse televisie, en
een programma van Jan Brusse, een eigen
tentoonstelling in een Galerie in het 16de
arrondissement, en hier in Den Haag
bij Bennewitz, die bestaat niet meer nu,
en in 1957 in Genève en in 1962 in Instan-
boel. Ondertussen dacht ik aldoor: ze zijn
allemaal gek, ik ga met de viool door
Iedereen zei die is goed af, die heeft sue
ces. Maar ik was zelf ontevreden. Op een
dag ging ik met m'n werk naar Jaffé die
toen nog onderdirecteur was van het Ste
delijk. Ik zeg nog altijd meneer Jaffé,
hoewel hij nu Prof. is maar dat komt
omdat we elkaar al zo lang kennen, dan
verander je dat niet meer. Hij legde me
de achtergrond uit, leerde me m'n eigen
schilderijen zien, 't heeft jaren geduurd
voor ik de diepte zag, de derde dimensie,
Jaffé liet me dat zien vanuit schilderkun
dig oogpunt. Na zeven jaar zag ik 't op
eens. Ik nam een stuk doorzichtig pa
per, dat beschouwde ik als de toets van
de viool. Ik trok vier verticale lijen, dat
waren de losse snaren, en van links naar
rechts vijfentwintig lijnen, dat was voor
de twee octaven die (daar ging ik van
uit) op 'n vioolsnaar te spelen zijn. Be
grijpt u, twee maal twaalf halve tonen
plus die toon van de losse snaar zelf
Zo ontstond er dus een raster, ik ging
er met m'n vinger langs ,in gedachten,
en toen drong 't tot me door: ik noteerde
een compositie, eenstemmig, een melodie
voor viool-solo. Ik voelde me een ander
mens. Ik bracht dat over op gewoon no
ten papier. Er komt hier een Zwitserse
violist binnen. Hij zegt: wie heeft dat
gecomponeerd? Hij pakt zijn viool en voor
de eerste keer hoor ik dat schilderij Ik
wist nu zeker: de mensen waren niet
gek, de muziek zat in 't schilderij, 't Duur
de een paar dagen voor ik 't verwerkt
had. Ik belde direct Jaffé. die zei: zie je
wel, dat heb ik je in 1955 al verteld. Ik
vroeg hem: vindt u mijn werk één of
méérstemmig? Hij zei overtuigd: meer
stemmig, en toen durfde ik. Ik ging een
methode uitwerken om alles te noteren
wat in het schilderij zat. De samenklank
de toonduur. Ik ontdekte ook dat die
theorie dat kleur met muziek te maken
heeft onzin is. Kleur is volgens mij ter
onderscheiding, als 't sneeuwt is alles
wit, dan zie je niets! In de tweede plaats
is kleur ondergeschikt aan vorm, en in de
derde plaats is 't een uiting van esthe
tische gevoelens"
Ze legt dan uit hoe ze haar schilde
rijen in partituur brengt volgens een sys
teem van horizontale en verticale assen,
respectievelijk voor toonhoogte en toon
duur, op deze laatste afgezet het aantal
maten dat het stuk lang is. Door het
schilderij met millimeter papier te bedek
ken ontstaat via een grafiek als tussen
stadium een noten-beeld van het schilde
rij. Hierin worden dan nog drie factoren:
tempo, dynamiek (dat wil zeggen sterkte
gradaties) en instrumentatie naar eigen
smaak toegevoegd. Dit proces om de
zichtbare compositie hoorbaar te maken,
voltrekt zich volgens mevrouw Hémon
langs inspiratieve weg. Het gehoor speelt
hierbij geen enkele rol. Evenmin trouwens
als het oog bij het ontwerpen van het
visuele model. „Pas als 't notenbeeld er
UIT een aanbeveling die prof. dr.
H. L. C. Jaffé, hoogleraar in de
moderne kunstgeschiedenis meegeeft
aan het werk van Sedje Hémon, van
wie het N. Ph. O. vrijdag een compo
sitie zal spelen, is het volgende citaat
afkomstig: „De roerselen die deze
schilderijen inspireren, behoren tot
hetzelfde innerlijke domein waar ook
muzikale composities uit voortkomen
Daarvan uitgaande kwam zij tot een
„vertaling", om beeldende vormen op
verantwoorde wijze in muzikale vor
men om te zetten. Zij heeft dit ideaal
weten te realiseren. Sedje Hémon
leverde hierdoor als eerste een prak
tisch bewijs van de integratie der
kunsten, waarmee men zich sinds de
19de eeuw intensief heeft bezigge
houden".
staat ga ik de noten lezen, dan ga ik 't
bewust horen". Als ik bij mevrouw Hé
mon informeer in hoeverre bij dit nogal
automatisch lijkende proces een tweede
gezicht te pas komt, en of zij interesse
bezit in telepathie, psychometrie, spiritis
me en aanverwante gebieden, vertelt zij
mij onder meer de bijzonderheden die in
de eerste alinea van dit artikel vermeld
zün- Sas Bunge
ADVERTENTIE
Kruisstraat 2, Haarlem
Ziet onze etalages
U WEET WEL op de hoek bij de brug
Nederland 1. De NCRV brengt in het
voorprogramma het tweede deel van het
optreden van het Boedapester Zigeuner-^
orkest in „De Meerpaal" in Dronten.
Voorts de Stormridder. Isabelle de Sospel
belandt bijna in een klooster, want ze is
er heilig van overtuigd, dat haar storm
ridder door haar schuld tegen de lamp is
gelopen. Gelukkig ontdekt ze tijdig, dat
het allemaal meevalt. De held leeft en
dus kan Isabelle nog wel even wachten.
Na het journaal en de actualiteitenrubriek
„Hier en Nu" een buitenlands televisie
spel. „Het is „Don Juan" van Molière..
Don Juan is getrouwd met Donna Elvire,
maar is er van door gegaan om elders
nieuwe geliefden het hof te maken. Ter
wijl hij daarmede bezig is komen de
broers van Elvire hun zuster wreken. Don
Juan is het tweetal lange tijd te slim af,
maar uiteindelijk moet hij zijn overmoed
duur bekopen. Na afloop als avondover
denking een kort gesprek met een zuster,
die zich bezig houdt met arbeidstherapie
voor zwakzinnigen.
Nederland 2. In het NTS-programma
eerst een avontuur van Pipo de clown,
vervolgens „Van Gewest tot Gewest" en
„Inburgeren", deze keer gewijd aan Straf
en Strafmaat. Het gaat om de hoogte van
de straf, zoals die door de rechter wordt
vastgesteld. In hoeverre hebben de offi
cieren van justitie en de verdedigers in
vloed. Na het journaal en de reclame
brengt de AVRO een gedeeltelijke uitvoe
ring van de „Messiah" van Handel, uit
gevoerd door de Nederlandse Handelvere-
niging in de Amsterdamse Westerkerk.
Solisten zijn Heather Harper, sopraan,
Aafje Heynis, alt, Arjan Blanken, tenor en
Henk Smit, bas. Het klavecimbel wordt
bespeeld door Leni van der Lee en het
orgel door Willem Heckmann. met het
Amsterdams Kunstmaandorkest en het
koor van de Nederlandse Handelvereni-
ging Het geheel staat onder leiding van
Jack P. Loorij. Tot slot een uitzending van
de zendgemachtigde kerken „Dichter bij
Jesaja". Medewerking verlenen deze keer
de Amsterdamserdamse kunstenaars Ans
Wortel en Leo Dooper.
m
BH
HILVERSUM I
7 00 Nieuws. 7.10 Ochtengymnastiek. 7.20
Lichte grammofoonmuziek 7.55 Deze dag.
8.00 Nieuws. 8.10 Actualiteiten. 8.20 Lichte
gramm.muziek 8.50 Vandaag de dag 9.00
Franse opera aria's 10.00 Kleutertje luister
10.10 Arbeidsvitaminen 11.55 Beurs 12.00
Blik op de wereld. 12.27 Land en tuinbouw
12.30 Overheidsvoorlichting voor de landbouw
12.40 Lichte orkestmuziek 12.50 Recht en
slecht 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten 13.20
Hoor die krant 13.30 Voor de Middenstand
13.35 Klassieke gramm.muziek. 14.20 Consu
menten rubriek 14.30 De ondernemer in de
agrarische sector van de E.E.G. (lezing)
15.00 Vliegende blaadjes 15.20 De droogma
king van de Wieringermeer. 15.30 Noten-
Festival 16.00 Nws. 16.02 Thuis 16.30 Voor
de kinderen 16.45 Klassieke en moderne mu
ziek. 17.40 Inform. 18.00 Nws. 18.15 Commen
taar op informatie. 18.20 De Christuslegende.
18.30 Hee 19.00 Jazz-rondo 19.20 Is midaad
nodig 19.30 Nws. 19.35 Criterium 19.50 De
moeder (hoorsp.) 20.45 De rol van Jezus, ge
sprek 21.00 Klassieke muziek 22.30 Nws.
22.40 Actualiteiten 22.55 Licht platenprogram-
ma. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Klas
siek platenprogramma. 8.30 Nieuws. 8.32
Voor de huisvrouw 9.40 Schoolradio 10.00
Moderne orkestwerken. 11.00 Nws. 11.02 Voor
de zieken 12.00 Gevarieerd programma 12.23
Voor de landbouwers 12.27 Land en tuinbouw
12.30 Nws 12.40 Actualiteiten 14.05 School
radio 14.30 Musiesta 15.00 Kerstmuziek 15.30
Kerstliederen 16.00 Nws. 16.02 Actualitei
ten 16.05 Filmkroniek 16.30 Voor de tieners
17.15 Kerstliedjes 17.30 Sportkomp. 17.50 Ac
tualiteiten 18.00 Kapel van de Koninklijke
Luchtmachtl8.20 Uitzending van de K.V.P.
18.30 Nws 18.45 Actualiteiten 19.00 Voor de
tieners en twens 19.40 Wereldpanorama 19.50
Uit 20.40 Toespraak 20.45 Hongerdominee
Ficht (hoorspel) 22.00 Jazz 22.30 Nws. 22.40
All-In 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Licht platenprogramm. 11.00
Nws. 11.02 Licht pl. programma 12.00 Nws.
12.02 Ons kent ons 13.30 Help 14.00 Nws 14.02
Actualiteiten 14.05 Nw platenprogramma
15.00 Nws. 15.02 Muziekkantjes 16.00 Nws.
16.02 Operette-varia 17.00 Nws 17.02 Sport
17.05 Gevarieerd platenprogramma voor au
tomobilisten
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws 12.03 Licht muziek 12.40 Weer
bericht 12.48 Licht muziek 12.55 Buitenlands
persoverzicht 13.00 Nws 13.20 Tafelmuziek
14.00 Nws. 14.03 Symfonische muziek 15.30
Lichte muziek 16.00 Nws 16.09 Dansmuziek
17.00 Nws 17.15 Spaanse volksmuziek 17.45
Koorzang 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten
18.28 Paardesport 18.30 Lichte muziek 18.35
Verkeerstips 18.40 Licht muziek 18.45 Sport
18.52 Taalwenken 18.55 Lichte muziek 19.00
Nws. 19.40 Lichte muziek 19.45 Amusements
muziek 20.00 Militaire muziek 20.30 Amuse
mentsprogramma. 22.00 Nws. 22.15 Dansmuz.
23.40 Nws.
ADVERTENTIE
druk op de maag, opgeblazen gevoel?
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
18.55 Pipo de clown. 19.00 Journaal. 19.03
Reclame. 19.07 Boedapester Zigeunerorkest.
19.30 De stormridder. 19.56 Reclame. 20.00
Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Actualiteiten.
20.45 Jeroen aan het woord. 20.46 Dom Juan
(verfilmd toneelstuk). 22.35 Pasfoto. 22.40
Journaal.
NEDERLAND II
18.55 Pipo de clown. 19.00 Journaal. 19.03
Van gewest tot gewest. 19.25 Inburgeren. 20.00
Journaal 20.16 Reclame. 20.20 De Messias
van Handel. 21.56 De profeet Jesaja. 22.26
Reclame. 22.30 Journaal.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
18.55 Pipo de Clown 19.00 Journaal 19.03
Reclame 19.07 Fenclup. 19.56 Reclame. 20.00
Journaal 20.16 Reclame 20.20 Kinderen in
Vietnam (reportage) 20.50 Mies en scène
22.10 De wonderbaarlijke, nacht 22.40 Jour
naal
NEDERLAND II
18.55 Pipo de clown 19,00 Journaal 19.03
Die van hiernaast 19.33 Tips voor het week
einde 20.00 Journaal 20.16 Reclame 20.20 De
Verloofden 20.50 Intussen, een muzikaal
kerstspel 22.15 Reclame 22.20 Journaal