SCHRIJVENDELEZERSSCHRIJVENDELEZERSSCH ShOWS VANAVOND GEOPEND TOT 9 UUR wat wa ii lieer waarom interieur classique WIC wil ar 13 MODERNE WONINGINRICHTING zo boeiend is nu Vrijdag 22 december 196 7 Wredige Kerstmis Griekenland Zijn er in deze tijd WESTRA N.V. Piet Nak en de PSP Woningnood en D'66 Dat wij allen één zijn Wet op vivisectie? Buitenlands verblijf Wouwen van Kennemerland Maagdelijke geboorte 9 Maagdelijke geboorte 10 en slot Ajax Kol Hakavod hulde) Sociale ethica Het lange IJ Tandverzorging Bijzondere nood Wij nodigen U uit voor onze sfeervolle vrije toegang, lekkere koffie, kerstver rassingen en veel nieuws marktplein 30 kennemerlaan 38 IJMUIDEN ie de vrouw van de jaren sextig? deden ze in Z-Afrika met dat hart? kan je als vegetariër van smullen? komt Willy Dullena weer in 't veld? gaat 't hij de Sussen toch zo bont toe? PANORAMA geeft antwoord op de vragen van de week LOSSE NUMMERS 60 CENT - RUIM 5000 VERKOOPPUNTEN Kattendorp 2 Is er dan nooit iemand die de mensen enig begrip tracht bij te brengen voor het ontstellende leed dat de dieren wordt aangedaan alvorens zij op de feestdis prij ken om de zogenaamde „kerstvreugde" te verhogen, door de vraatzucht der aan- gezetenen voor enige ogenblikken te be vredigen? Denk aan het wrede mesten, ook van het „tamme konijntje", dat ge durende deze tijd gevangen zit in een hokje, waarin het zich nauwelijks kan be wegen en aan zijn door de wrede men sen vol onbegrip voor al dit leed aange dane ogenblikken. Denk aan het trans port der dieren ,ook van de kippen, de vreselijke doodsangst der dieren voor het abattoir of andere slachtplaatsen en aan de meestal meedogenloze slachting van de ze onschuldige, hulploze en weerloze stak kers, die geen mens iets hebben mis daan. Waarom worden de mensen hier van toch zo onkundig gehouden? Als er voor of tijdens het verorberen van een gedeelte van zo'n dier een filmpje zou worden vertoond over alle ellende wel ke het heeft moeten meemaken alvorens men er zich aan kon verlustigen, zouden er zeker veel mensen zijn, wie de eetlust voor zo'n gerecht zou vergaan en die niet meer aansprakelijk zouden willen zijn voor dit leed en deze ellende. Zoveel vertrouwen heeft nog net in deze maat schappij, L. MULDER, Haarlem. Bij de eerste omwenteling in Grieken land werd geschreven en geprotesteerd tegen het bewind aldaar. Ik, als jongere, heb me daarover verwonderd. Men schreeuwde dat de democratie voor de bijl ging. Dit, terwijl er op West-Irian al jaren wordt gevochten. Iedereen, die zich tegen het gezag verzet wordt er zonder vorm van proces gedood. De regering van Nederland heeft bij de overdracht in 1962 gezegd dat zij er op toe zou zien dat het verdrag zou worden nageleefd. Maar onze „christelijke regering" doet niets, maar dan ook niets, voor onze vroe gere landgenoten. De christelijke kerken zijn doof voor de angstkreten van de Pa poea's. Zij hebben vroeger zending ge dreven op Nieuw-Guinea en hebben daar mensen gedoopt die dat wilden. Maar nu de broeders op West-Irian in nood zijn, nu houden de kerken hun mond. Ze heb ben het er allemaal over dat de kerken een enorme taak hebben om mensen uit lijden te verlossen maar nog nooit is er een collecte in kerken gehouden voor de Papoea's. Straks gaan ze hun kerstfeest vieren en met een vroom gezicht gaan ze dan naar kerstuitvoeringen van zang verenigingen enzovoorts. Laten zij nu eens laten zien wat naastenliefde is in deze donkere dagen voor de kerst. G. J. SCHAAFSMA, Haarlem. ADVERTENTIE nog firma's, die werkelijk een dienende taak vervullen Oh ja, die zijn er nog wel. Die firma's die over mensen en meetapparatuur beschikken, kunnen en doen dit ook. Onze medewerkers hebben een H.T.S.-niveau en jaren praktijk-ervaring. Onze buizen (lampen) zijn geen dumpgoe deren. maar onder fabrieks-garantie inge kocht. Onze uitgebreide dokumentatie lijkt wel een bibliotheek. Praktisch van ieder toestel, ongeacht het merk, hebben wij er één in ons bezit. Elke reparatie wordt onder garantie uitgevoerd Nogmaals breng zelf uw toestel, het spaart u geld Oh ja, u kunt iedere dag tot 7 uur n.m. bij ons terecht. Rnzenhagenstraat 3* (bij de Kloppersingel) Er schijnt verwarring over mijn be danken voor de P.S.P. te bestaan. Ik verklaar met nadruk dat dit bedanken niets te maken heeft met welke contro verse dan ook. Waar het wel mee te ma ken heeft is de zaak van het Vietnamese volk. Mede door mijn initiatief is het Co mité Vietnam erin geslaagd steeds meer aandacht van ons volk op de mensont erende gebeurtenissen in Vietnam te ves tigen. De geslaagde demonstraties op 20 mei en 21 oktober 1967 zijn daar het be wijs van. Met de dreigende uitbreiding van de oorlog in Vietnam voor ogen, ver plicht dit een ieder de acties voor het be ëindigen van die oorlog nog intensiever te voeren. Door de grote publiciteit rond om mijn persoon beschouwen velen, ten onrechte dat de zaak-Vietnam een per soonlijke zaak van mij is. In deze om standigheden heb ik gemerkt dat mijn lidmaatschap van een politieke partij rem mend kan werken op de verdere uitbrei ding van de acties voor Vietnam. Ik sta op het standpunt dat de actie voor Viet nam ons gehele volk aangaat. Niemand mag dus een zo belangrijke zaak om welke reden dan ook belemme ren. Het is uit deze overweging dat ik mij uit de PSP heb teruggetrokken. Men kan dit betreuren in PSP-kringen, maar ik vertrouw dat men de beweegredenen zal kunnen begrijpen. PIET NAK (in Radikaal. weekblad voor socialisme en vrede. Ie jaargang nr. 50 van 14 december 1967). D'66 (de nieuwste politieke groepering) heeft de mond vol om nog meer miljoe nen te geven aan de ontwikkelingsgebie den. Ze kunnen beter eens op stap gaan naar de wijken in Haarlem en andere grote steden met krotwoningen. Als D'66 het „goede heertje" wil spelen, dan is dat akkoord, maar dan is mijn voorstel dit: U krijgt 26.000 per jaar voor uw bemoeienissen in de Kamer, maar stort dan laten we zeggen tien mille in de ont wikkelingspot. Ik geloof dat de heren van die partij, nog niet weten dat het doel van de staat is de welvaart van alle bur gers te bevorderen, dus niet de éne groep in slechte arbeidershuizen en de andere groep in huizen van op zijn minst 300 per maand. P. VAN DE WESTEN, Haarlem. In uw nummer van vrijdag 8 december heeft de heer P. van der Westen over dit onderwerp geschreven. Ik meen zo tussen de regels door te kunnen lezen dat hij het betreurt dat die eenheid maar niet komt. Ligt de oorzaak misschien in zijn te verstandelijke opvatten van de eenheid? Hij gebruikt de uitdrukking „Eén in denken, één in geloven". Aan die waar heid geloof ik ook niet. Maar zou dit de bedoeling van Christus zijn geweest? Als alle mensen gelijk zouden denken zou er geen uitwisseling van gedachten meer mogelijk zijn. Wat eenheid in geloven betreft wijs ik er op dat geloven ver trouwen is. Als ik een persoon vertrouw berust dat niet alleen op mijn denkleven maar ook op mijn gevoels- en wilsleven. Geloof is niet in de eerste plaats het aan nemen van allerlei waarheden, hoe be langrijk ook, maar een wijze van leven. Wie in de bijbel gelooft beschouwt de mens als een „schepsel Gods". Ik moet die mens volledig aanvaarden, hem ern stig nemen. Als men dat van beide kan ten wil begrijpen kan er een harmonische verhouding ontstaan. Daarvoor is zelf verloochening nodig, men moet leren de ander uitnemender te achten dan zich zelf. Zal de eenheid, waarbij de gehele per soonlijkheid is betrokken, worden be reikt? De opdracht is er, de taak is gege ven. Voor die taak zal veel geduld, oot moed, wilskracht, zelfverloochening en ga zo maar door moeten worden opgebracht. Verder kunnen we als onvolmaakte men sen niet komen. Een noodzakelijke voor waarde voor het geloof is de liefde, de solidariteit met de evenmens. A. HOFSTRA, Zandvoort. Vele dierenvrienden zullen de ogen hebben uitgewreven, toen onlangs staats secretaris Kruisinga in een interview verklaarde: er is nu eindelijk een wets ontwerp tot regeling en beperking van de vivisectie, en het is voor advies gezonden aan de Centrale Raad voor de Volksge zondheid. De staatssecretaris zei nog meer; het is de uitdrukkelijke bedoeling dat de commerciële vivisectie geheel wordt verboden, de overige dierproeven zullen worden onderworpen aan een stel sel van vergunningen en zelfs aan universiteits- en ziekenhuislaboratoria zal bijvoorbeeld worden voorgeschreven dat geen proeven op levende dieren meer ge daan zullen worden, wanneer deze kun nen worden vervangen door films of proe ven met weefselcultures. Dit alles klinkt ons als muziek in de oren, dierenvrienden!, vooral omdat de staatssecretaris aan het slot van dit inter view verklaarde: wij zullen beslist niet vervallen in de fouten, die bij de wetge ving op dit gebied vroeger in het buiten land zijn gemaakt. Enige jaren geleden kwam eindelijk ook in Nederland een wet op de dierenbe scherming tot stand. Het duurde nog tot najaar 1964, voordat het hieraan verbon den Honden- en Kattenbesluit werd af gekondigd, welk besluit in de eerste plaats was bedoeld om de handel in huis dieren te controleren en te beperken. Groot was echter de teleurstelling bij vele dierenbeschermers toen bleek hoe onvoldoende deze controle van overheids wege was en hoe er in feite nog maar heel weinig was veranderd. Want ondanks een duidelijke toezegging van de toenmalige minister van Justitie, dr. I. Samkalden, op 2 mei 1965 in de Tweede Kamer ge daan, heeft er aan onze grenzen nog al tijd géén behoorlijke controle op deze uit voer plaats, zodat vele gestolen huisdie ren zonder inentingsbewijs (zoals de wet voorschrijft) en dus voor de handelaren erg winstgevend, over de grens verdwij nen, de marteldood in een buitenlands laboratorium tegemoet. Doch niet alleen bij de ongecontroleerde uitvoer naar het buitenland, ook bij de dierenhandel welke binnen onze grenzen blijft, wordt om de wet gelachen, als er maar flink te ver dienen valt! Want, lang niet alles kan worden gecontroleerd; de handel en zelfs de honden- en kattenmeppers kunnen rustig hun gang gaan. De heren profes soren maken zich aan de lopende band medeschuldig aan wetsovertreding en geen Officier van Justitie vindt dit tot dusver de moeite waard om in te grijpen. Het gaat immers maar om de dieren, de grote heren bijten elkaar zo gauw niet! Zo zien we. er kunnen wel wetten-komen, maar alles hangt af van de werkelijke wil van de overheid, om deze ook met kracht toe te passen. Comité „Bescherming van het weerlo ze dier". Voorzitster G. PLAT-VINCENT, Laren N.-H. In de/« rubriek worden eenmeal per week brieven opgenomen, die met uit drukkelijk verzoek tot pubiikatie aan de redactie worden toegezonden; voorwaar den tot pubiikatie zijn Het onderwerp dient van genoegzaam algemeen belang te rijn en uit het oog punt van dat algemeen belang te rijn beschouwd De inzender moet de brief met rijn volle naam en adres ondertekenen en instemmen met de vermelding van zijn naam en woonplaats. (Dus geen pseudo niem of initialen*. De brief mott gesteld rijn ln behoorlijk Nederlands en in begrijpelijke, beknopte De redactie behoudt rich het recht voor de brief ter pubiikatie te bekorten op niet essentiële punten, of opneming te weigeren -*• Opneming van een bepaalde brief be tekent allerminst, dat de redactie het eens is met daarin vervatte meningen of argumenten. Voor jonge Nederlanders, zoals scho lieren, studenten, onderwijzers en leraren, verpleegsters, maatschappelijk werksters, bibliothecaressen, secretaressen, analys- ten, journalisten en anderen, die graag met Amerika en het Amerikaanse leven zouden willen kennismaken, doch slechts voor korte tijd twee a drie maanden hun studie of werk kunnen onderbre ken, bestaan drie verschillende mogelijk heden tot een verblijf in de Verenigde Staten onder auspiciën van het Experi ment in International Living, waarbij door Amerikaanse families gastvrijheid wordt verleend a) het „Experiment Ambassador Pro gram" (leeftijd 19-35 jaar); b) het West-Coast Individual Program ma (leeftijd 21-35 jaar); c) het East-Coast Groeps Programma (leeftijd 18-25 jaar). Nadere bijzonderheden (onder andere over kosten) en formulieren zijn tot 15 februari 1968 te verkrijgen bij Nederland-Amerika Instituut, Museumplein 4. Amsterdam, telefoon 020-72-22-80. Het is eveneens mogelijk dergelijke rei zen te maken naar Griekenland, Polen, Tsjechoslowakije, Israel, Engeland, Ugan da-Kenya, Tanzania, Zuid-Afrika, Japan, Peru en Chili, en India. Nadere inlichtingen hierover zijn tot 15 februari 1968 verkrijgbaar bij Experiment in International Living, Joh. Verhulststraat 92 bv., Amsterdam, telefoon 020-79 90 96. Toen ik de wens las van de heer Schre- gardus, geuit in de gemeenteraadsverga dering heb ik gezegd: „Eindelijk". Toen ik kort na de oorlog moest spreken op de landdag van de internationale vereni ging Bellamy in het Openluchttheater te Bloemendaal waren mijn eerste woorden gewijd aan een eresaluut en een in stilte herdenken van de heldinnen, de vrouwen moeders die tijdens de oorlog zich zo dapper gedragen hebben en soms hun le ven gaven. Wie, in het oosten woonde, ik was daar als evacuée, herinnert zich de hongeroptochten van de vrouwen uit de Randstad, slecht gekleed, met door weekte schoenen, een niet berijdbare fiets met houten banden, waarop men hoopte op de terugweg een voorraadje voedsel mee naar huis te brengen, maar wat menigmaal nog bij de IJselbrug door de moffensoldaten werd afgenomen, zodat ze toch nog met lege handen én lege beurs thuis kwamen? De mannen en zoons konden dit niet doen. Ze moesten thuisblijven om bij het eerste alarm weg te vluchten naar hun schuilplaatsen voor de overvalwagens van de vijand. Het is goed en kan soms nodig zijn in deze tijd van gemak en weelde ons deze dingen nog eens te herinneren opdat we nooit vergeten, daarvoor was het té erg. Ik heb in Bloemendaal de vrouwen opgewekt haar plaatsen in te nemen in gemeenteraden en regering en het niet meer alleen aan de mannen over te la ten, positief en aktief te zijn. Helaas, nu, na tweeëntwintig jaar is er nog niets van terecht gekomen. Nogmaals zou ik willen zeggen: „Vrouwen, moeders, denk aan de toekomst van uw kinderen van uw zoons!! Mijnheer Schregardus, ik heb nog nooit met zo'n algehele instemming een wens onderschreven en als er voor dit doel een monument voor deze heldinnen geld wordt gevraagd, dan stel ik er prijs op de eerste bijdrage te mogen geven, Vrouwen van Kennemerland hier is iets belangrijks te doen!! N. V.D. LEK-MUNS, Overveen Met klimmende verbazing heb Ik het uit gebreide artikel van de heer Henschel over „Het mysterie van de goddelijke geboorte" gelezen. Het geheel getuigde niet van god delijke, maar van menselijke wijsheid. Over wereldse wijsheid lees ik in Mattheus 11:25: In die tijd antwoordde Jezus en zei- de: Ik dank u Vader, Here des Hemels en der Aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en yerstandigen verborgen hebt, en hebt ze aan de kinderkens geopenbaard. En dat zijn de kinderkens in de genade. Onlangs hoorde ik iemand zeggen: „Als in de bijbel gestaan zou hebben dat de vis drie dagen en drie nachten in Jona gezeten had, zou ik het nog geloven, omdat Gods woord het zegt". D. WILGENBURG, Haarlem. Naar aanleiding van het artikel ..Het mysterie van de goddelijke geboorte zou ik de lezers de volgende bijbelteksten ter aandachtige lezing willen aanbevelen: Jo hannes 9:35-41, Lucas 9: 20-22, Lucas 10: 21, Mattheus 16: 15-17, 1 Johannes 4: 1-3, Galaten 1: 6-9, Efezen 6: 10-13. Waar de bijbel letterlijk en waar hij symbolisch moet worden verstaan is volgens mij een gave van de Heilige Geest. Geen mens is in staat ons deze begrippen bij te bren gen. Maar een aandachtige lezing van bo venstaande teksten (natuurlijk zijn er veel meer), kan misschien velen tot be ter begrip van deze matierie brengen. M. G. KLINKERT, Haarlem. (Hiermee sluiten wij de discussie over de maagdelijke geboorte). Het was dan zover. Kampioen van Ne derland 1966-1967 Ajax, zou komen als sparring-partner van het Israëlische elf tal. Wanneer er zich zo'n gelegenheid voordoet dat er een elftal uit Neder land komt sta je altijd weer voor een dilemma: „Voor wie moet je nu eigen lijk zijn?" Voor het Nederlandse team, in dit geval Ajax? Per slot van rekening ben je geboren en getogen in Nederland: Hongaren blijven van goulash houden, de Engelsen van hun whisky/soda en de Hollander van, ja. van Ajax. Of moet je voor Israel zijn, dat toch je nieuwe va derland is. Zo komen er bijvoorbeeld naar zulke wedstrijden bosjes mensen, die fei telijk niets met voetballen hebben uit te staan, maar die het leuk vinden oud-land- genoten, waarover iedereen zo vol is, aan het werk te zien. Welnu ik zou hulde willen brengen aan Ajax. Ik geloof de eerste maal een „va- kantieploeg" aanschouwd te hebben, die niet eventjes de centjes kwam opstrijken doch 2 x 45 min. hongerig voetbal speel de; een ploeg die tot het laatste fluit signaal trachtte met constructief voetbal en aantrekkelijk spel haar doelpuntenhon- ger te bevredigen. Hier dus het eerste verschil met de andere, ook in Israel veel uitgenodigde, buitenlandse sparring partners. Bovendien bleek dit Ajax een sympa thieke ploeg te zijn, spelende zonder de gebruikelijke arrogantie, die dergelijke ploegen over het algemeen tegen zwakke tegenstanders aan de dag leggen. Een speelse ploeg, waarin iedereen wil bewij zen een vakman te zijn ten einde zijn baas aan het eind van het jaar opslag te kunnen vragen. Dit alles uitte zich in het derde ver schil: de houding van het publiek. Het Israëlische publiek is vaak een heetge bakerde en chauvinistische zich luidruch tig roerende menigte, die de objectiviteit meestal uit het oog verliest en die de goede hoedanigheden van de tegenpartij nauwelijks of niet waardeert. Echter niet in genoemde wedstrijd. Men had oog voor de voetbalkunde die men te zien kreeg. Men was enthousiast over het sympa thieke optreden van Ajax, dat keer op keer een open doekje van het publiek kreeg. Werkelijk een zeldzaam voorko mend feit. De scheidsrechter werd op zijn vingers getikt (uitgefloten) bij een beslissing in het nadeel van Ajax en werd uitgejouwd toen hij Israel een penalty ca deau gaf. Ajax kreeg na het laatste fluitsignaal een langdurige staande ovatie, werkelijk 'n unicum voor buitenlandse voetbalploe gen op Israëlische voetbalvelden. De uit slag 6-1 was onbelangrijk. Ajax bedankt. U was een uitstekend ambassadeur voor uw land bij een zomerse temperatuur van ongeveer 25 graden celsius. ALBERT DE VRIES Azor (Israel). Naar aanleiding van uw artikel Sociale ethica van 13 december zou ik speciaal de aandacht willen vragen voor een groep ambtenaren, die op 45 a 50-jarige leeftijd in Rijksdienst (Financiën) zijn getreden. Aangenomen voor zogenaamde rand- werkzaamheden, worden zij door perso neelstekort in de hogere rangen, dikwijls al spoedig ingezet voor verantwoordelijke werkzaamheden en meestal tot tevreden heid van hun directe superieuren. Een eventuele aanvraag naar gelijk waardige honorering naar de aard der werkzaamheden, wordt door het ministe rie door een feodale, duistere, dor theo retische taakwaardering, gespeend van alle zin voor realiteit en menselijkheid, getorpedeerd. Wel wordt sinds een paar jaar aan deze ambtenaren een uitloop gegeven in een hoger salaris, na een diensttijd van 15 jaar, aanvangende met 25.- per maand: een lachertje, want gezien hun leeftijd halen de meesten het amper of helemaal niet. Een vroegtijdiger taalwaardering reke ning houdend met ervaring, algemeen in zicht en verantwoordelijkheidsgevoel, aan oudere personen nu eenmaal eigen, zou zeker op zijn plaats zijn. In vele gevallen zijn de betreffende ambtenaren of hun echtgenoten genood zaakt de „status" van ambtenaar hoog te houden. Ten opzichte van het jongere personeel dat door een te volgen vakstudie in de gelegenheid wordt gesteld hun positie te verbeteren, kan men zeker van discrimi natie spreken. Het meest vreemde hierbij is zelfs, dat ondanks deze vakopleiding het ver loop in deze groep groot is te noemen, waarvan bij de gediscrimineerde groep niets blijkt, vermoedelijk omdat door hun leeftijd de verbetering van hun positie buiten deze dienst als regel zeer moei lijk zal zijn. RIJKSAMBTENAAR (naam en adres bij de redactie bekend) Een klein gedichtje voor „ERBIJ" Het gaat hier om de letter IJ. Het brengt de Nederlandse spelling Wel degelijk weer op de Helling Heel in 't verleden klonk het wel Als iemand zei van „Koopvaardij" Dat klonk heel deftig, gedistingeerd Dat woord is eig'lijk te geleerd. Het bleef lang bij de „Koopvaardij" Betrekkelijk maar kort geleden Kwam daarin wel verandering. Het was tot nu maar onderling Dat Makelaars het samen spelden De nieuwe naam „Makelaardij". Nu kon men aan twee kanten snijden, Het klonk zo arm „Makelarij" Verschilt niet veel van „Zwijnerij", Ook niet van Bakker Slagerij" En wat zo meer met IJ geschreven Nu, Schilders, allen aan de slag. Er is veel werk, en kort de dag. Op elke winkelruit moet prijken Van slager Bakker Wasserdij De D van deftig, voor de IJ. J. JANSEN, Haarlem. (Inderdaad, meneer Jansen de grote Van Dale geeft alleen makelarij"de makelaars echter honden aan de „d" vast Redactie). In uw courant van 13 december schrijft u in een artikel over tandverzorging on der meer over overbelaste tandarts-prak tijken. Het volgende is ons overkomen: Toen wij nog in het ziekenfonds zaten en steeds voor de halfjaarlijkse controle kwa men had ik de tandarts al meermalen gevraagd iets aan het gebit van mijn zoontje te doen. Dit was volgens hem niet mogelijk. Toen ik echter particulier ver zekerd was zag hij plotseling wel een mo gelijkheid. Tandsteen verwijderen was vol gens hem niet nodig: dit was een kwestie van goed poetsen. Onder de particuliere verzekering was het plotseling twee maal per jaar nodig. Eigenaardig, vindt u niet? Naam en adres van inzender bij de re dactie bekend. (naam en adres bij de redactie bekend) We zijn oecumenisch en we zijn pro gressief; We zijn radicaal, ja. zéér mens lievend, sportief; We zijn óók vrijgevig en bezuinigen niet op de hulp voor het „achtergebleven gebied", Maaaarrr doen we dit óók in ons dagelijks leven. Voor „hen, onder óns", die zijn „achter gebleven"? Ja. we zijn voor de armoe zo bang als de dood; Helpt BIJZONDERE NODEN dus óók uit de nood! J. WIELING, Heemstede. ADVERTENTIE ;;vc%>v de ruiiter ft -jpter*' 1 -Muffin jmjviru-innriru-uTnru-u-tru'viJVVwvnnrd'vnrM-onnrrMVVV'r^ ADVERTENTIE Met verbazing heb ik de reactie van een van de lezers op het toekomstig Kat tendorp gelezen in de krant van 18 no vember. Deze lezer vindt de stichting van een kattendorp in een tijd van wo ningnood onverantwoord. Ik vind wel, dat er aan de vergelijking tussen wo ningszoekenden en zwerfkatten wel het een en ander schort. Woningzoekenden kunnen tenslotte in hun eigen levens onderhoud voorzien, terwij katten altijd afhankelijk zijn. Als het buiten guur is en u zit warm binnen, denkt u dan eens aan het lot van deze stakkers. Centrale ver warming in Kattendorp is ook geen luxe, vooral 'n verband met het slechte klimaat van Nederland. Kortom, ik juich de stich ting van Kattendorp ten zeerste toe. G ,J. VAN DONSELAAR, Haarlem.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 13