Je breekt wel eens een ribbetje maar het blijft opwindend werk De „groene wijnenuit Minho pméy ï**-~ Volop knok- en smijtwerk voor Nieuwendijk-kastelein „Hammie' de Beukelaer en zijn 12 amateur-stuntexperts ir Kerst-Erbij ONZE VERRE VAKANTIES OOK DE CHIAN- TI'S EN DE SPUMANTES UIT ITALIË EN DE SPAANSE „TINTO'S" EN „ROSADOS" ZICH IN EEN GROEIENDE POPULARITEIT MOGEN VER HEUGEN. DAARNAAST KOMEN OOK DE BETERE PORTUGESE WIJNSOORTEN IN STEEDS RUIMER MATE ONZE DIS SIEREN EN TE RECHT. WANT VERSCHEIDENE SOORTEN KUN NEN HET QUA KARAKTER EN BOUQUET TEGEN DE BESTE FRANSE TAFELWIJNEN OP NEMEN, OMDAT OOK IN PORTUGAL DE UITER STE ZORG AAN HET PRODUKT BESTEED WORDT. DP BIJNA GEEN ENKELE FEESTTAFEL ONT BREEKT DE FLES WIJN. OP DE ENE TAFEL ZAL ZIJ VAN VOORNAMER FAMILIE ZIJN DAN OP DE ANDERE; HIER IS ZE NOG JONG EN PRETENTIELOOS, DAAR DUUR EN OUD. MAAR ALTIJD ZAL ZE IN HOGE MATE BIJDRAGEN TOT DE GOEDE STEMMING, DE FINISHING VAN HET FEESTDINER. DE VERMAARDE WIJ NEN UIT FRANKRIJK BEHOEVEN GEEN KRANS ZE ZIJN WERELDBEKEND. DAT ZELFDE GELDT VOOR DE RIJN- EN MOEZEL WIJNEN UIT DUITSLAND, TERWIJL DE LAAT STE JAREN NEVENVERSCHIJNSEL VAN Mia Robé .WW«S' „Hammie" de Beukelaer: „Je blijft lachen in de stunterij". STUNTMAN HAMMIE de Beukelaer (37 jaar, 111 kilo, 1.83 meter) glimlacht wat meewarig bij de vraag, of hij zomaar dwars door het raam durft te springen om in het tien meter lagere ijskoude grachtwater te duiken. „Dat doe ik nog wel twee a drie verdiepingen hoger ook. Maar glas blijft gevaarlijk, omdat het steeds anders breekt. Je springt zoveel keer door een ruit en je hebt geen schram metje. Maar ipeens blijft er een brok glas als een mes in het kozijn staan en haal je je zelf lelijk open. Steeds geldt echter: met gebalde vuisten voor je lichaam „en bloc" er door. Zo snel mogelijk!" HAMMIE, van huisuit Harmen, maar al vlug herdoopt omdat hij als kind „zo'n gezellig dik kerel tje" was, exploiteert niet slechts een café op de Nieuwedijk te Amsterdam, maar sedert kort ook de bar-fono-dancing Panda- rosa (geheel ingericht in wild west-stijl) in de Warmoesstraat. Hij is de voorman van een door hem gevormd en uit vele „aan biedingen" geselecteerd stunt team van twaalf man. („Geen lefgozers met een grote mond, maar jongens, die echt wat dur ven; stuk voor stuk specialisten op hun gebied"). OP HET terrein van het „betere" knok- en smijtwerk, van bruggen springen, al vech tend achterover trappen afrol len, met auto's botsen, over de kop slaan, te water rijden, heb ben de heren, die de meest uit eenlopende beroepen beoefenen, al heel wat adembenemende scènes voor film en televisie vertoond. Hammie, ook om zijn type veel gevraagd, heeft al menige inter nationale filmster tijdens op namen in Amsterdam in hoogst onplezierige situaties „gedub beld". Hij ging door vuur, mod der en ijs, sprong van zeesche pen, liet zich het water inknup- pelen noem maar op. „HET MOET voor alles écht lijken en het kan daarom vaak niet zo zachtaardig als je wel zou willen. Ons devies is: vlug en goed. Altijd doorgaan. Gemiste shots kosten geld. We zijn niet roekeloos, maar je kunt nu een maal niet alle risico's vermijden. Dit vak heeft me al ontwrichte kaken, gebroken sleutelbeende ren en gekneusde ribben opge leverd". TWAALF JAAR geleden, toen Hammie reeds een getraind bok ser, worstelaar en judovechter was, ging zijn liefde al uit naar het grote stuntwerk Aan de tap kast ontmoette hij weldra de jongens uit verschillende beroe pen (kelners, verhuizers, kan toorbedienden, enz.) van wie hij zegt: „Niet iedereen kan een Wim Snoek of een Anton Gee- sink worden, maar je wil toch wel eens wat. Jongens, zei ik, we kunnen een team vormen, dat uniek is in Europa. Ik heb er nu twee autocoureurs bij, vijf kik vorsmannen en een knaap, die zijn vliegbrevet heeft. We trai nen tweemaal per week op de Oude Hemweg, in afbraakhuizen of hier bij mij in de kelder. We kunnen op bestelling alles leveren". Enkele weken geleden moesten Hammie en de zijnen voor de Italiaanse producer van de film „From glory to hell" aan de slag. Stunter Peter Saljé (van beroep landbouwconsulent) moest met een auto in volle vaart slippen en het water induiken. Met de groeten van hoofdrolspeler Curd Jürgens, die zelf natuurlijk geen trek had. Hoewel Peter een zuur- stoffles meenam, ging er voor alle zekerheid een kikvorsman met een breekijzer naar be neden, terwijl Hammie ook in duikerpak klaar stond. „Het was een auto met voor wielaandrijving en we rekenden ermee, dat die ondersteboven kon gaan. Maar het werd geluk kig een zacht eitje. In elk geval moet je altijd ie zelfbeheersing bewaren en nooit in paniek raken". HAMMIE deed mee aan films als Anne Frank, Matso-Amore, Rififi in Amsterdam. The last Blitzkrieg, The spy who came in from the cold, Het gangster meisje en Paranoia. De televisie gaf hem behalve het knok- en rauswerk kleinere speelrollen. „In januari komt er een stuk over de Jordaan met Piet Romer en Jasperina de Jong. Ik ben Lou de worstelaar, compleet met ruitpak, snor en scheidinkje in het midden. Ik deed ook mee in enkele shows met Rijk de Gooyer; onder andere als politie agent, loodgieter en duiker. En dan al die spionageverhalen in vervolgen teveel om op te noemen. Och, ik ben geen echte acteur, maar het gaat me aardig af". „ER KAN bij dit werk iets fout gaan dat heb je nooit in de hand. Zo heb ik me eens bij een van de Nederlandse afleve ringen van Maigret lelijk ver gist. Een rechercheur moest mij als garagehouder dwars door een deur heenslaan en ik dacht, dat het glas-in-lood-werk geplakt papier was. Het was echter glas en ik liep nogal wat verwon dingen op. Maar dat hoort er nu eenmaal bij". „In de film De meisjes, een Italiaanse produktie over de Amsterdamse walletjes, heb ik het ook hard te verduren gehad. Schijngevecht moeilijker dan echt. Overigens zuiver privé dus niet voor de camera's. Dat zat zo: tijdens de opnamen moesten een paar snorders, clandestiene taxichauffeurs dus, vrij baan maken. Ik gaf ze namens de filmmannen allemaal een tientje met de opdracht om te verdwij nen. Een van hen werd echter kwaad en reed opzettelijk tegen mijn benen op. Toen ik het por tier wilde openen, bewerkte die kerel me zo met een houten knuppel, dat het bloed over mijn gezicht stroomde. Ik heb er heel wat bulten en littekens van over gehouden. En ik moest een bril gaan dragen, want mijn ogen gingen wat achteruit". Hammie liet zich echter niet uit het veld slaan. Hij reed voor Van Johnson in „The last Blitz krieg" met een jeep door een brandend huis. Verleden jaar liet hij zich (het was op een steenkoude novembermorgen om vijf uur) ten behoeve van een Italiaans-Franse co-produktie een „straatlang" door twee ke rels aftuigen en het water van het Prinseneiland inranselen. („Zo zacht ging dat niet, maar ik wist vooruit, dat er een goede slok whisky op mij wachtte. Het liefst werkt Hammie ech ter met zijn eigen team. Hij noemt emballeur Henk Orde- mond, kelner Henny Loosekoot, straatmaker Kootje Robijn, „Stuk voor stuk vaklui van de bovenste plank in de stunterij". Sergeant Frans Pronse is ex pert op het gebied van explosies en barman Henny van Raalte is een bijzonder „autospecialist". Hij is een meester in slippartijen en het „over de kop gooien", maar vooral verstaat hij de kunst om een tweede wagen pre cies op gelijke hoogte naast een andere te brengen als hoogte punt van een spannende achter volging. „En precies in die bocht Wurgtraining met een sparring partner. gebeurt het. Dan springt er een vent van de ene op de andere wagen of zoiets. Enfin, u weet het wel". Gerrie Schalk laat zich rustig aan één hand aan een helikopter optrekken. Hoe hoog geeft niet. HET MOOISTE zijn de mas sale knokpartijen, die veel durf en techniek vragen. Soms vlie gen de vechters als dotten poets katoen door de lucht. Maar deze gevechten in de oude fabrieken of waar dan ook, waarbij de dol ste en gewaagste dingen gebeu ren, mogen nooit afgebroken worden, omdat bijvoorbeeld iemand een been breekt. „Voor zo'n kleinigheid mogen we niet stoppen. Dat kost han den met geld. Laatst dacht ik nog: wat gaat die mooi knock out. Maar het was echt hij was met het hoofd op de rand van een stoel terecht gekomen. We hebben hem laten liggen en gingen dóór Natuurlijk komt er ook een snuifje „catch"-techniek aan te pas. Hammie toont ons een foto, waarop hij een ander een vrese lijke klap geeft, zodat het slacht offer letterlijk door de lucht vliegt: „Die man krijgt in werke lijkheid helemaal geen dreun. Dat lijkt maar zo. Maar schijn manoeuvres, die bedrieglijk echt lijken, vragen veel voorstudie en oefening zo'n samenspel is heel erg lastig. Je moet het hon derden keren doen, voordat het ergens op lijkt MISSCHIEN gaat Hammie het in de toekomst wat kalmer aan doen en zich meer op „managen" toeleggen. „Ik ben al een beetje rustiger. Ik heb een zoontje van drie, die niks aan een dode pa heeft. Hoe wel dood, dan moet er wel wat gebeuren. Je bent goed ge traind, je beheerst je techniek. Maar ik heb ook niet veel trek meer om nog eens wat te bre ken Hammie hoopt in elk geval, wat meer tijd te krijgen voor zijn andere hobbies, zoals het kijken naar lachfilms en wes terns. En het lezen van oude ridderverhalen in zijn privé- blokhut (met open schouw en wapens) boven zijn café met het uithangbord „Hammie" aan de Nieuwedijk Jaap Stigter IIIIIIIÜIIIIHIVI EEN WEEK LANG reisde ik van wijndistrict naar wijndistrict: ik proef de de met goud bekroonde apéritief Moscatel de Setubal, gemaakt van de druiven uit de Arrabidaheuvels. Ik nip te aan de beroemde faïsca van het huis José Maria da Fonseca, faïsca van de meisjes, die tegen een loon van 30 escudos per dag (nog geen vier gul den) etiketten op de flessen plakken, en de kruikjes liefdevol opwrijven. De faïsca van da Fonseca, waar de oud ste wijn anderhalve eeuw is en een woelige geschiedenis achter de rug heeft. IN PALMELA een kilometer of 20 ten zuiden van de Taag werd ik verwelkomd door de directeur van een coöperatieve wijnkelder, een in zon dags pak gestoken blozende, welgeda ne wijnbouwer. Trots toonde hij de mo derne installaties, eigendom van 400 wijnbouwers. Een tweede coöperatie is in aanbouw. Het zelfstandige verwer ken van druiven tot wijn voor de di recte verkoop schijnt nergens plaats te vinden. Hier dus geen aardig ver haaltje van verweerde boeren die met eeltige voeten in bakken druiven staan te dansen. De druif wordt hygiënisch en met alle zorg behandeld. De tros sen verdwijnen met steeltjes, schillen pitten en al in de persmachines, van waar het sap wordt opgepompt naar de enorme betonnen fermenteerbakken. Nadat het fermentatieproces is vol tooid, wordt de wijn opgeslagen in tanks, die zo'n 160.000 liter kunnen be vatten of in tonnen met een totale ca paciteit van ruim een miljoen liter. MET EEN vrolijk, licht hoofd van het vele wijnproeven ,trok ik verder naar Noord Portugal, het lieflijke Min ho, het land van de „groene" wijnen, de „vinhos verdes", die mijn grote liefde hebben. Het is een lichte, frisse iets mousserende wijnsoort, die niet snel naar het hoofd stijgt en de be nen niet loom maakt. Hij sprankelt als de ogen van de meisjes in Minho, wanneer zij de trossen druiven pluk ken die hoog boven hun hoofden in bo men groeien. De vinho verde is zo oud als de geschiedenis van Portugal, maar heeft het bouquet van eeuwige jeugd, de zon en de frisheid van het land schap van Minho. Per vliegtuig bereikte ik een apart wijndistrict, dat als een enorme bloe men- en fruitmand in de Atlantische Oceaan drijft: het eiland Madeira, dat de bezoeker het hele jaar een warme zonnige glimlach toont. „Wilt u een glaasje Madeira, vroeg de eigenaar van een souvenirwinkel galant. Gezeten in rieten stoeltjes dron ken wij zijn madeira. Verwonderd vroeg ik me af, waarom madeira vaak geassocieerd wordt met grootva ders tijd of met de bereiding van fij ne gerechten in de keuken. De madei ra dry, die ik langzaam door mijn keel liet glijden, was beslist een aan genaam aperitief. Dat velen deze droge madeira op prijs stellen, bleek mij, toen ik in de haven van Funchal, de hoofdstad, de KNSM-er Maron zag liggen, waar men bezig was een grote hoeveelheid vaten madeira te stouwen. (Foto boven). KORT NA de Maron was het mijn beurt het zonne-eiland te verlaten. Te rug naar ons eigen mist- en koudepa- radijs. Om de overgang wat draaglij ker te maken, sleepte ik een paar flessen wijn onder de armen mee.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 27