„Hoera Amerika": een opmerkelijke
poging tot toneelvernieuwing
De eenzame helden van
Jean-Pierre Melville
I 2 JAAR WOONKUNST INTERIEURS
I
I
1
laatste stunt van het jaar
i
li
nu f. 995.-
■UITGAAN IN HAARLEM®
en
VANAVOND
Alphenaar
WOONKUNST INTERIEURS
Permanente Meubelexpositie
Zijlstraat 62 Haarlem: Tel. 20874
S"ortaenó
VRIJDAG 22 DECEMBER 1967
7
Hi-fi
versterkers
bandrecorders
Gansters
Moord
Charles Boost
SPAANSE SINAASAPPELEN
Frans schip naar sloper
Symposion over
Amerikaanse
Nederlanders en hun taal
De radio geeft zaterdag
T elevisie programmas
(Van onze toneelcriticus)
AMSTERDAM. In de vele Newyork-
ae zolder-, kelder- en andere vestzakthe
atertjes die gezamenlijk met de namen
„Off-Broadway" en „Off-Off-Broadway"
worden aangeduid, woedt al jaren een
verwoede strijd om de vernieuwing van
het Amerikaanse toneel. Een van de groe
pen die daarbij in de voorste gelederen
vechten is het „Open Theatre", dat vier
jaar geleden werd opgericht door Joe
Chaiken en Peter Feldman en verleden
Jaar zijn eerste grote succes behaalde met
„America, hurrah" van de in Brussel ge
boren, als kind met zijn ouders naar Ame
rika geëmigreerde Jean-Claude van Ital-
lie. Gisteravond heeft de Toneelgroep Stu
dio dit werk, vertaald door Cees Bud-
dingh', in de Brakke Grond te Amster
dam aan een Nederlands publiek gepre
senteerd.
„Hoera, Amerika" is een reeks van
drie eenacters, drie „visies op de USA"
waarin de vroeger vaak zo luid aangepre
zen Amerikaanse levenswijze langs sati
rische weg van haar luister wordt be
roofd. Dit is al lang geen nieuw idee meer
want vooral onder de jongere Amerikaan
se schrijvers groeit sedert jaren de haat
tegen de even zoetelijke als leugenachti
ge voorstelling van de „American way
of life" waarmee de Hollywoodse filmin
dustrie zoveel geld heeft verdiend. De
oorlog in Vietnam heeft dat groeiproces
nog aanzienlijk versneld, zodat er in die
idyllische fagade nu wel flinke gaten zijn
geschoten waardoor de minder fraaie
en zelfs heel lelijke aspecten van de Ame
rikaanse samenleving het harde ma
terialisme, de schijnheiligheid in de poli-
Scène uit „Hoera Amerika".
tiek, het egoïsme en de benauwende
kleinburgerlijkheid van velen duidelijk
zichtbaar zijn geworden.
Als Van Itallie ons daar nu een aantal
karikaturen van voorhoudt, vertelt hij
ons dus weinig nieuws. Het contrast tus
sen woorden en daden, tussen reclame
leuzen en werkelijkheid, heeft al veel van
zijn aanvankelijke dramatische kracht
verloren. En we bespeuren in Van Ital-
lie's werk niet, althans nog niet, de
hartstochtelijke sociale verontwaardiging
die aan deze tegenstellingen een nieuwe,
aangrijpende betekenis zou kunnen geven
waardoor zij op een hoger vlak zouden
komen dan dat van de gemeenplaatsen.
Maar het is duidelijk dat deze jonge
(Van onze filmcriticus)
AMSTERDAM. Naar aanleiding van
de Amsterdamse première van „Le sa-
mouraï" bracht de Franse filmregisseur
Jean Pierre Melville deze week een kort
bezoek aan ons land, een bijzondere ge
beurtenis die door een andere importeur
werd aangegrepen om een iets eerder
dan „Le samouraï" gemaakte film van
Melville eveneens, althans voor de pers,
te vertonen. Dat is „Le deuxième souffle"
dia vorig jaar tot stand kwam. Met beide
films zijn we nu ineens volledig „bij"
wat betreft het werk van een spaarzaam
filmende en weinig op de voorgrond tre
dende cineast, die niettemin alle aan
dacht waard is.
De bioscoopbezoekers zullen zich Mel
ville voornamelijk herinneren als de ma
ker van „Léon Morin prètre", een film
waarmee Melville als het ware geïntro
duceerd werd bij het Nederlandse pu
bliek, al had hij daarvoor al een viertal
films op zijn naam staan, waarvan voor
al „Le silence de Ia mer", de verfil
ming van een novelle van Vercors, di
rect na de oorlog grote indruk had ge
maakt. Overziet men het totale oeuvre
van de man die wel eens de „uitvinder
van de nouvelle vague" is genoemd, en
schakelt men daarbij vooral de beide
laatste hierboven genoemde films in, dan
is een duidelijk terugkerend thema in
dit werk te onderkennen. De eenzame
man die zich alleen voor ingrijpende be
slissingen in zijn leven geplaatst ziet.
De Duitse officier in „Le silence de
la mer", de priester in „Léon Morin", de
onderwereld-verklikker in „Le doulos", de
gevluchte bankier Ferchaux in „L'Ainé
ADVERTENTIE
Platenspeler met versterker en
luidspreker, in koffer,
vanaf 249.—
Stereo-Installaties
van 425.- tot 5000.-
Bandrecorders vanaf 249.—
Sony - Leak - Dual - Thorens -
Lenco - Garrard - Akai - Grundig
Telefunken e.a.
KRUISWEG 47 49 HAARLEM TEL.11532
Het trefpunt van Haarlems Muziekleven
des Ferchaux, het zijn allen eenzelfde
soort tragische en vooral eenzame man
nen, waarbij zich nu dan ook Jef Cos-
tello (Alain Delon) uit „Le samouraï" en
de afgedankte gangster (Lino Ventura)
uit „Le deuxième souffle" voegen.
Gevraagd waarom hij bijna steeds voor
zijn films de gangsterwereld als plaats
van handeling kiest, antwoordde Melville
tijdens de Amsterdamse persconferentie,
dat hij daar de eenzame helden vindt die
hem persoonlijk sterk boeien, „helden"
dan gebruikt in een andere dan de gel
dende betekenis. Natuurlijk zijn er ook
moreel hoogstaander en meer aanvaardba
re tragische heldenfiguren te vinden, maar
de misdadiger is dubbel tragisch en zijn
isolement is groter omdat hij zich zelfs
moreel niet „gedekt" weet. Behalve de
samenleving die hij tegenover zich vindt
is het de politie en zijn het vaak ook nog
eigen bendeleden die hem achtervolgen
In „Le samouraï" maakt Melville die
stelling duidelijk door de centrale figuur
van deze politie-thriller, de misdadiger
Jef Costello (Alain Delon) van alle moge
lijkheden om uit een impasse te gera
ken heeft beroofd om nu de laatste 24
uur van een gedoemde uitvoerig te be
schrijven. De film begint met een ver
klaring van de titel door een oud Japans
gezegde te citeren, waarin wordt vastge
steld dat de eenzaamheid van de samoerai
de Japanse beroepsvechter uit de mid
deleeuwen slechts te vergelijken is
met de eenzaamheid van de tijger in
het oerwoud. Jef Costello is zo'n „soli
tair", die geheel op zichzelf is aangewe
zen nu hij gezocht wordt door de politie
wegens moord op de eigenaar van een
nachtclub en zijn opdrachtgevers zich
van hem gedistancieerd hebben.
Die moord vind plaats aan het begin
van de film, nadat Costello eerst met
uiterste precisie gezorgd heeft voor een
sluitend alibi, Niettemin is hij al dade
lijk voor de politie, die na de moord met
grote efficiëntie en in hoog tempo on
der een door Frangois Périer gespeelde
commissaris optreedt, de enige mogelijke
schuldige. Van dat ogenblik wordt hij
niet meer uit het oog verloren. Als hij
op een eenzame plek in Parijs de beloning
voor de moord in ontvangst wil nemen,
krijgt Costello in plaats van geld een schot
in de arm en van dat ogenblik af weet
hij, dat hij ook van die kant op geen
steun kan rekenen. De verdere film is
een haast eentonig verslag van Costello's
rondzwervingen door Parijs, in een voort
durende poging de hem schaduwende po
litie van zich af te schudden ten einde
vrij te zijn voor een laatste afrekening
met de bende die hem bedrogen heeft
Melville kiest in „Samouraï" evenmin
als in „Deuxième souffle" een moreel
standpunt, maar hij laat duidelijk uit
komen dat de samenleving zich verdedigt
tegen de misdaad met een perfekt geor
ganiseerd afweerapparaat, dat zich even
tueel bedient van soortgelijke methodes
als in de onderwereld geaccepteerd zijn
In „Samouraï" wordt die verdediging ge
leid door Frangois Pétier, in „Deuxième
Souffle" door Paul Meurisse, twee dan-
dy-achtige figuren die zich onsentimen
teel en met een grote dosis cynisme tegen
de misdaad opstellen en bij hun strijd
vooral hun intelligentie inschakelen.
Sterker nog dan in de Amerikaanse gang
sterfilms, waarin het „crime does not pay"
als een soort afgedwongen concessie in
de dood van de misdadiger of het mis
lukken van de perfekte inbraak wordt
toegepast, zijn bij Melville de wetovertre
ders van het begin af aan gedoemde fi
guren die aan hun lot niets meer kunnen
veranderen.
schrijver vooralsnog meer naar nieuwe
vormen zoekt dan naar nieuwe inhoud.
Het „Open Theatre" is dan ook in de eer
ste plaats een toneellaboratorium waar
geëxperimenteerd wordt met mogelijkhe
den van vormgeving en uitdrukking die
op ons toneel tot nu toe zijn verwaar
loosd, en voor zulk experimenteel werk
is „Hoera, Amerika" uitermate geschikt.
De Toneelgroep Studio heeft tot dusver
dat laboratoriumkarakter in veel minde
re mate gehad en zal dus ongetwijfeld
een heel zware dobber hebben gehad bij
het prepareren van deze opvoering. Van
Itallie betrekt namelijk allerlei muzikale
vormen bij zijn tekst waarmee onze to
neelspelers nog geen enkele ervaring
hebben, zoals unisono-dictie, contrapunt,
glissando, solo tegenover koor, enzo
voorts. En ook op het punt van de
lichaamsbeweging stelt hij hoogst onge
bruikelijke eisen.
Uit dit alles wordt wel duidelijk, dat
Hoera, Amerika" weinig of niet op een
toneelstuk van het gebruikelijke soort
lijkt, zelfs niet van het avantgardistische
soort dat Studio in hoofdzaak heeft ge
speeld. Het is een op zichzelf wel boeiend
spel van vormen en stemmen, geluiden
en bewegingen ,aan elkaar geregen door
het algemene thema van de persiflage op
de Amerikaanse maatschappij. Onder re
gie van Kees van Iersel hebben de spe-
ADVERTENTIE
I CORDUROY BANKSTEL
\w
3-zits bank 2 fauteuils
chroom poten of evt. Schabracke
fantastisch zitcomfort - div. kleuren
levering met bekende Woonkunst-garantie
vrijdagavond geopend
tot 21.00 uur
„Hoera, Amerika" („America, hur
rah"), drie visies op de U.S.A. door
Jean-Claude van Itallie. Vertaling:
Cees Buddingh'. Nederlandse première
bij de Toneelgroep Studio op 21 de
cember in De Brakke Grond te Am
sterdam. Regie en decor: Kees van
Iersel. Hoofdrollen: Broes Hartman,
Liesbeth Struppert, Hein Boele, Wil-
leke van Ammelrooij, Ad Noyons. Mu
ziek: Misja Mengelberg.
Iers van Studio zich enorm ingespannen
om met dit materiaal een enigszins rhap-
sodisch geheel te scheppen en daarin zijn
zij grotendeels geslaagd. Individuele
prestaties komen in deze toneelstijl nau
welijks voor, maar toch kunnen Broes
Hartman en Mary Smithuysen worden
genoemd om de knappe vertolkin
gen van respectievelijk een werkloze
schilder en een schoonmaakster die
dankzij hen uit het geheel naar voren
kwamen.
Wat „Hoera, Amerika" te bieden heeft
is dus niet zo zeer een verrassende visie
op de USA, maar wel een opmerkelijke
poging tot toneelvernieuwing en als zo
danig een interessante bezienswaardig
heid.
Simon Koster
ADVERTENTIE
onmisbaar voor de fijne keuken
Omdat zij uitblinken door hun frisse smaak. Minder
schil en meer sap hebben, en...datverrukkelijke aroma
van de zon dat heerlijke gerechten zo bijzonder maakt.
Echt sinaasappelen voor u die van koken houdt I
TENTOONSTELLINGEN.
Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62)
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de
tot en met de 19de eeuw, waaronder
Hals' meesterwerken. Dagelijks van 10
tot 17 uur, zon- en feestdagen van 13
tot 17 uur. Bovendien in het Prenten
kabinet „Een keuze uit de collectie Van
Looy".
Vishai (Grote Markt): Eretentoonstel-
ljng t.g.v. de zeventigste verjaardag
van de beeldhouwer Mari Andriessen.
Dagelijks 10-17 uur en zonddgs 13-17 u.
Tot en met 7 januari.
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 19):
Permanente expositie van oude religi
euze kunst, schilderijen, middeleeuws
beeldhouwwerk, handschriften en kunst
nijverheid. Dagelijks behalve maandag
geopend van 10 tot 12.30 uur en van 133
tot 17 uur. Tot en met 7 januari: Exposi
tie van beeldhouwwerk van Wim Jon
ker en schilderijen, aquarellen en teke
ningen van Harry Balm. Dagelijks 10-
12 en 14-17 u.
Teylers Museum (Spaarne 16): Perma
nente expositie van schilderijen, Fos
sielen, mineralen en historische natuur
kundige instrumenten. Geopend op werk
dagen, behalve maandag van 10 tot 17
uur. De eerste zondag van de maand
van 13 tot 17 uur.
Stadsbibliotheek (ingang Prinsenhof):
Expositie van handschriften, drukproe
ven en foto's van Jan Bernlef, Henk
van Kerkwijk en Dick Hillenius. Tot
eind december.
Galerie-T (Bakenessergracht)Expositie
van grafiek van Montijn en beeldhouw
werk van Leo de Vries. Dagelijks van
11-17 uur. Op zondag van 13-17 uur. Tot
31 december.
De Ark (Nieuw Heiligland): Expositie
van emailwerk van Jan de Valk. Da
gelijks van 10-20 uur. Op dinsdag ge
sloten. Kerstdagen en Nieuwjaarsdag
geopend. Tot 14 januari. 27 tot en met
29 december gesloten.
Galerie Zijlstraat (Zijlstraat 31): Exposi
tie van werken uit Spanje van Wim
Steyn en Poppe Damave. Dagelijks 11
17 uur. Maandag, woensdag en vrijdag
ook 19.30-21.30 uur. Op zondag 14-17 uu
Tot en met 12 januari.
Libra (Waagtaveerne, hoek Spaarne-Dam-
straat): Expositie van werk van Mies
Deinum en Freek Souwer. Geopend van
13-17 uur. Tot 27 december.
Galerie Drengel (Bakkumstraat)Expo
sitie van werk van Ans Wortel. Dage
lijks van 12-17 u. Vrijdags 20-22 uur en
op zondag van 14-17 uur. Tot 27 decern
ber. Eerste kerstdag gesloten.
Wijkcentrum Schalkwijk (Laan van An
gers 5): Expositie van werk van Josef
Santen. Zondags van 14-17 uur. Tot en
met 7 januari.
Gemeentehuis Overveen (Bloemendaalse-
weg 158): Expositie van geborduurde
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM. Het Franse vracht
schip „President Pierre Angot" (2746
brt), dat 27 oktober na een aanvaring
met het Duitse m.s. „Hornland" in de
Nieuwe Waterweg zonk, wordt voor de
sloop verkocht. De schade is zo groot dat
het niet lonend is het schip te repareren,
composities van Cécile Dreesmann. Da
gelijks van 10-17 uur en zaterdags en
zondag van 14-17 uur. Tot en met 2
januari.
TONEEL
Dinsdag 26 december, Stadsschouwburg,
20 uur: Toneelgroep Centrum met „Al
leen op vrijdag", blijspel van Keith Wa-
terhouse en Willis Hall. Regie en verta
ling: Ank van der Moer. M.m.v. Ann
Hasekamp, Mar ja Kok. Wim van den
Heuvel en Allard van der Scheer.
PANTOMIME
Zaterdag 23 december, Stadsschouwburg,
14.30 uur: Het Pantomimetheater Car
rousel o.l.v. Rob van Reyn met „Kleur-
tover" en „Vioolbouwer". (Kindermati
nee).
POPPENTHEATER
Poppentheater Merlijn (Hasselaersplein
35), toegang 4 jaar, 14.30 uur, zater
dag 23 december: „De Sprookjesmolen".
Woensdag 27 december: „De Tover-
hoed".
DIVERSEN
Waagtaveerne (hoek Spaarne-Damstraat)
dagelijks, behalve maandag vanaf 20
uur geopend. Op zondag ook van 12-18
uur.
Zaterdag 23 december, 20 uur: Optre
den van Jules de Corte.
De Ark (Nieuw Heiligland): Iedere avond
behalve dinsdag van 20-23 uur grammo-
foonplatenconcert. Zondag 24, maandag
25 en dinsdag 26 december 10-1 uur
's nachts kerstvieringen. 27 t/m 29 de
cember gesloten.
Hildebrandzaal (Smedestraat), dinsdag
26 december, 20 uur: Kerstbal m.m.v.
„The windy city six".
Concertgebouw, woensdag 27, donderdag
28 en vrijdag 29 december, 14 uur:
Jeugdvoorstellingen.
CABARET
Vrijdag 22 december en zaterdag 23 de
cember, Stadsschouwburg, 20 uur: Wim
Sonneveld Show. M.m.v. Ina van Faas-
sen; Jan Huijdts (piano); Jan Blok (gi
taar); Tom Dissevelt (bas) en Hans
Seugling (slagwerk).
MUZIEK
Vrijdag 22 december, Nieuwe Kerk (Nieu
we Kerksplein), 20.15 uur: Concert door
„Die Haerlemsche Musyckcamer" o.l.v.
André Kaart.
Vrijdag 22 december Concertgebouw, 20.15
uur: Derde C-Concert door het Noord
hollands Philharmonisch Orkest o.l.v.
Henri Arends. Solist; Jean Decroos (vi
Bloch, Hémon en Tschaikovsky.
Dinsdag 26 december, Concertgebouw 14.30
uur: Concert door het Haarlems Ge
mengd Koor o.l.v. Anton de Beer. Pro
gramma: Weihnachtsoratorium van
Bach.
Dinsdag 26 december, Wilhelminakerk
(Ged. Oude Gracht), 19.30 uur: Kerst
zang door het Sions Jeugdkoor o.l.v.
Teke Bijlsma. M.m.v. Piet van Eg-
mond (orgel).
Nederland 1. Na Pipo en het eerste
journaal vijftig minuten Fenklup van
Ralph Inbar. Na het journaal „Kinderen
in Vietnam". Koos Postema, Ben Eiker
bout en Frans Verhey, vaste medewer
kers van „Achter het Nieuws", zijn naar
Vietnam geweest en hebben een van hun
werkstukken bewaard voor de donkere
dagen voor kerstmis. De Vietnamese oor
log mag dan al een zaak voor volwasse
nen zijn, kinderen worden er het slacht
offer van. Hierna „Mies en Scène'' ge
volgd door een blijspel van Slawomir Mro-
zek in een televisiebewerking van George
R. Fao. In dit eenaktertje van een half
uur ontmoeten twee vermoeide reizigers
elkaar in een hotelkamertje in 'n provin
cieplaats. Ze zijn dolgelukkig met hun
onderdak en verzinken spoedig in een die
pe slaap. Maar wat, als ze beiden het
zelfde dromen?
Nederland 2. „Die van Hiernaast" bele
ven in het NTS-programma een nieuw
avontuur. „Harry wordt een heer" is de
ondertitel. Harry moet wel heer worden,
want hij wil hogerop, net zoals zijn zwa
ger en buurman Gerald. Die wil hem
trouwens best een handje geven en be
sluit dus enkele lessen in het heer-worden
te geven. Ton Neelissen vervolgens met
zijn wekelijkse rubriek „Open Oog" Na
het nieuws de twaalfde van de zestien af
leveringen van „De Verloofden". Dan „In
tussen" (Inzwischen), een muzikaal kerst
spel naar het gedicht „For the time being"
van W. H. Auden. Het is een Oostenrijkse
produktie. Het kerstgebeuren wordt ge
projecteerd tegen de hedendaagse tijd.
Op zaterdag 6 januari wijdt de Dialec
tencommissie van de Koninklijke Neder
landse Akademie van Wetenschappen een
symposion" aan een onderzoek van de taal
van Amerikaanse Nederlanders dat in
de Verenigde Staten is verricht. Hierop
zal mevrouw dr. Jo Daan spreken over
„Nederlands en Fries, relicten en inter
ferenties" en de heer H. Heikens over
„Amerikaanse Nederlanders, herkomst
en spreiding".
Het symposion heeft plaats in het
Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29a te
Amsterdam. Het begint 's middags om
twee uur precies. Men kan zich tot 5 ja
nuari voor deelneming opgeven, óf per
briefkaart geadresseerd aan het Dialec
tenbureau, Nieuwe Hoogstraat 17, Am
sterdam-C., óf telefonisch onder nummer
020-222902, toestel 51.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8 00
Nws. 8.10 Van de voorpagina, 8.15 Z.O. 135,
10.30 Arbeid en arbeidsverhoudingen. 10.50
Wegwijs. 11.00 Nws. 11.02 Licht instrumen
taal ensemble. 11.25 Afrikaanse kron. 11.45
Salonorkest en zangsolist. 12.10 Een nieuw
geluid. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Tussen start en finish: sport.
13.00 Nws. 13.10 VARA-varia. 13.15 Tijd voor
teenagers. 14.00 Uitlaat: programma voor
de jeugd. 14.40 Radio jazz magazine. 15.00
Welvaart en democratie (gesprekken). 15.30
Zestig jaar jazz. 16.00 Nws .16.02 Volksmu
ziek uit Zweden. 16.30 Operafragmenten.
17.10 Het najaarsmuziekfeest. 17.30 Radio-
weekjournaal. 18.00 Nws. 18.20 Melodieën
Expres. 18.45 Verzoekplaten 19.30 Nws.
19.35 Artistieke Staalkaart. 20.15 Kerst-kolo-
riet: 21.20 Een kerstboom staat overal,
(hoorspel). 22.00 Klassieke muziek. 22.30
Nws. 22.40 Loco. 23.05 Bis. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15
Klassieke gramm.muziek. 7.30 Nws. 7.32 Ac
tualiteiten 7.45 Klassieke muziek. 8.00 Nws.
8.10 Muziek van Het Leger des Heils (gr).
8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Mo-
zaiek. 11.00 Nws. 11.02 Vuur onder alle ker-
ke-as, (lezing). 11.15 Muzikaal vraaggesprek.
12.00 Country and Western. 12.15 Marktbe
richten. 12.17 Adviezen op exportgebied.
12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Zonder gren
zen. 13.00 Openbaar Kunstbezit. 13.10 Wat
is Kerstmis? 13.25 Vliegende schijven. 14.00
P.M. 16.30 Franse les. 17.00 Vragen aan
Krishnamoerti. 17.30 Voor de tieners. 18.30
Nws. 18.45 Actualiteiten. 19.05 Musicerende
dilettanten. 19.30 Sjook: programma voor
twintigers. 20.00 Verzoekplaten. 21.50 Wegen
door de wildernis. 20.00 Cabaret. 22.30 Nws.
22.40 Overweging. 22.45
Nws
Goal 23.55
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Djinn. 12.00 Nws. 12.02
Klein chanson. 13.00 Nws. 13.02 Ramblers
Radio Reprises. 13.30 Zuidzee-serenade. 14.00
Nws. 14.02 Voor tieners en twens. 15.00 Nws.
15.02 Halte. 15.30 Country and Western.
16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 Licht
platenprogramma. 17.00 Nws. 17.02 Sport-
show.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Amusementsprogramma..
12.40 Weerbericht. 12.45 Lichte muziek. 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.15
Gevarieerd programma 17.00 Nws. 17.10
Noord en Zuid 17.35 Jazz en poëzie. 18.00
Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.29 Paar-
desport. 18.30 Franse les. 18.32 lichte muziek
18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte
muziek. 19.00 Nws 19.40 Flitsen van de
show-business in België. 20.00 Jazz. 21.00
Showtime. 22.00 Nws. 22.15 Dansmuziek.
23.40 Nws.
ADVERTENTIE
(3oud - ^Jlver -cltorloQeó - ^Celtum^leet
Gr. Houtstraat 6, Haarlam, Tal. 02500-10616
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
18.55 Pipo de Clown 19.00 Journaal 19.03
Reclame 19.07 Fenclup. 19.56 Reclame. 20.00
Journaal 20.16 Reclame 20.20 Kinderen in
Vietnam (reportage) 20.50 Mies en scène
22.10 De wonderbaarlijke nacht 22.40 Jour
naal
NEDERLAND II
18.55 Pipo de clown 19.00 Journaal 19.03
Die van hiernaast 19.33 Tips voor het week
einde 20.00 Journaal 20.16 Reclame 20.20 De
Verloofden 20.50 Intussen, een muzikaal
kerstspel 22.15 Reclame 22.20 Journaal
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
13.30 Teleac. 15.30 Nws. 15.31 Reclame.
15.34 Weekjouinaal voor slechthorenden.
15.57 Reclame. 16.00 Voor de jeugd. 18.55
Pipo de clown. 19.00 Journaal. 19.03 Recla
me 19.07 The Thunderbirds. 19.56 Reclame.
20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Kerst
show. 21.00 Tien jaar Toon Hermans One-
Man-Show. 23.25 Journaal.
NEDERLAND II
18.55 Pipo de clown. 19.00 Journaal. 19.03
Ja - Nee - geen mening. 20.00 Journaal.
20.16 Reclame. 20.20 Beestje kijken. 20.45
Concert voor jonge mensen. 21.30 Onaantast
baar90 Proof Dame, 22.15 Reclame.
22.20 Journaal,