Voor twee miljoen slaven ook in 1968 geen sprankje hoop Oudjaars - Erbij MORGEN ZOU IK VOOR Uf VOOR HONDERD GULDEN ÜN SLAAF KUNNEN KOPEN. HIT ZOU ECHTER HITS UITMAKEN, WANT VOOR IEDERE VRIJGEKOCHTE SLAAF WORDT WEER SN ANDERE GEROOFD. Wrakken Pakje sigaretten Als een vlieg If Er wordt niet meer gead verteerd met menselijke rl. koopwaar, zo o. als vroeger, maar de sla venhandel woekert 1 voort. A SALOMONS Maandag den Oden deierop Vendu verkoopeneen familie Slagen, beetaaude oil de -Slavin Frahciiia met hare Kinderen Accuse Aktjs, Doea, HPai*e, en Abri aar, waaronder geschikte Wasch» meidenMmsmlk en Yoeiebemjt, aan* .komende den Heer C. LLÖJSA&ONS. VN-rapporteur Geldgebrek A De Imam van Jemen (foto links) houdt nog steeds slaven zoals de twee negers (links en midden boven) van zijn lijfwacht. (Van een onzer redacteuren) DE ZEVENJARIGE Aouicha Mouissa werd op 1 oktober 1963 om elf uur 's morgens ontvoerd, vlak buiten de lagere school in Tindouf in Algerije. Doordat haar Franse onderwijzer André Chalard zeer tot ongenoegen van de Alge rijnse autoriteiten, die hem dan ook later het land uitwezen, zelf op onderzoek uitging en zijn resul taten wereldkundig maakte bleek dat Aouicha over de grens met Mauretanië was gebracht en ver kocht aan de rijke landeigenaar Ro Guibi Sahhib Bouali Ould Enba- rek. Van diverse zijden werd druk uitgeoefend op de regering van Mauretanië om Aouitha terug te sturen. Alle verzoeken bleven on beantwoord. Mauretanië telt naar alle waarschijnlijkheid nog twin tig tot dertigduizend slaven. Een Engelse vrouw (de naam blijft ongenoemd: haar man werkt nog in de Libanon) werd in Noord- Libanon voor honderd gulden een tienjarig meisje aangeboden dat voor dit bedrag tien jaar voor haar zou kunnen werken. De Engelse vrouw kreeg de indruk dat dit geen ongewone gang van zaken was onder de armen in dit gedeelte van Libanon. IN DE JONGE Afrikaans staat Ka meroen heeft een provinciale macht hebber, De Lamido, enige duizenden slaven tot zijn beschikking. De man nelijke slaven in Rei Bouba werken van zonsopgang tot zonsondergang met vijftien minuten rust per dag. Alleen na en voor het werk is er tijd voor een schamele maaltijd. De vrouwen verblijven in een harem voor andere doeleinden. De autoriteiten in Pakistan ontdek ten begin van dit jaar verschillende slavenkampen waar minderjarige jon gens door gewapende bewakers wer den gedwongen zware werkzaamheden te verrichten zonder enige betaling. Zij moesten ongeveer achttien uur per dag werken. Zeker drie jongens wer den doodgeslagen (dat is veel, in aan merking genomen dat de slaveneige- naar zijn eigen bezit, en dus geld, doodt) omdat ze poogen te ontsnap pen. De leider van het kamp kreeg in oktober van dit jaar 77 jaar gevange nisstraf. IN DE BORDELEN van Singapore worden jonge meisjes verplicht van hun zesde jaar af te voldoen aan de wensen van de klanten. Op hun achttiende jaar zijn zij al menselijke wrakken. Indische families verkopen soms hun dochters omdat, zij hen niet meer kunnen voeden. In de be ruchte kooien van Grant Road en Faulkland Street worden zij ge dwongen het oudste beroep uit te oefenen. 9 Indianen in Brazilië hebben num mers in hun arm getatoueerd ge kregen om hen bij ontsnapping uit de gebieden waar rubbertap pers hen dwingen zonder loon voor hen te werken, gemakkelijker te kunnen identificeren. Het betreft hier voornamelijk Kayabi-india- nen, nabij Rio San Manuel. In Oost-Afrika bestaan zogenoem de „baby-farms" waar de kinderen van prostituees uit Asmara, Addis Abeba en andere steden worden opgevoed, gevoed en voorbereid op de speciale taak om later een meester ergens in Afrika of in het Het leven der prostituees in de Indische stad Bombay grenst aan totale slavernij. Midden-Oosten op alle mogelijke manieren van dienst te zijn. Jon ge jongens worden eventueel ge castreerd. HET ZIJN slechts een paar voor beelden uit honderden. De wereld kent vandaag de dag nog een onderdrukt en onderworpen leger van ruim twee miljoen slaven. Mensen die gekocht en verkocht kunnen worden als een pakje sigaretten, mensen die gekeurd wor den als beesten, die volledig eigendom zijn van hun meester, geen rechten kennen en van wie de kinderen auto matisch toevallen aan de eigenaar, die deze kinderen zonder meer weer kan verkopen. Er wordt niet veel gesproken en ge publiceerd over slavernij. Voor de mo derne mens uit de Westerse wereld anno 1967 heeft slavernij en slaven handel iets van een „romantisch" ver leden. Men kan zich nauwelijks voor stellen, dat deze handel nu nog voor komt. De regeringen van de landen die de slavernij nog handhaven zullen dit altijd ontkennen. Maar om invloed rijke stammen of personen niet tegen zich in het harnas te jagen weigerden liefst 52 lidstaten van de Verenigde Naties de slavernij-conventie van de volkenorganisatie te ondertekenen Wat is een slaaf? Antwoord op deze vraag kan het beste worden gegeven door de enige organisatie ter wereld die zich voortdurend bezighoudt met de bestrijding van de slavernij, de „Anti Slavery Society" in Londen, op gericht in 1823 om de slavernij in het Britse imperium tegen te gaan. Vol gens deze organisatie is een slaaf „iemand die niet vrij is eigendom te bezitten of ontvangsten te krijgen voor zijn werk" of „iemand die bezit is en dus geen vrijheid of rechten heeft". DE HUIDIGE vormen van slavernij kan men samenvatten in vier groepen: lijfeigenen, schuldsiavemij, pseudo- adoptie van kinderen en uithuwelij ken. De lijfeigene of slaaf is het volledige bezit van zijn eigenaar. Meestal zal de eigenaar goed voor hem zorgen om hem niet in waarde te laten verminde ren maar er zijn gevallen bekend in de sultanaten van Muscat en Oman (waar slavernij niet verboden is) van eigenaren die de zweep gebruiken en hun slaaf doodslaan als een vlieg. Schuldslavernij komt onder andere voor in Perzië (Baluchistan) en Peru. De landeigenaren laten hun land be werken door boeren die het voor een exorbitant hoog bedrag hebben moe ten kopen, een bedrag dat zij waar schijnlijk nooit van hun leven kunnen betalen. De landeigenaar krijgt ieder jaar als „aflossing" het grootste deel moede worden gedwongen afstand te doen van hun kinderen. De verkoop van een dochter kan dan helpen de andere kinderen in leven te houden. Het gebruik van het uithuwelijken tenslotte komt nog veel voor in Afri ka. Vier- of vijfjarige meisjes wor den door de ouders tegen een zekere betaling uitgehuwelijkt aan een oude re man. Het komt er meestal op neer 1 in ti. van de oogst. In Zuid-Perzië komt het voor dat ouders hun dochter verkopen om zo aan geld te komen om het land af te betalen. De dochters komen meestal terecht in de havensteden als Bender Abbas of worden vervoerd naar Saoedie-Arabië, Muscat en Oman en andere gebieden. In Peru krijgen de boeren die nooit hun schuld kunnen betalen door de landeigenaren de plicht opgelegd hun jaarsalaris van ongeveer 150 te be steden in winkels die de landeigenaar toebehoren. DE PSEUDO-ADOPTIE van kinde ren is een transactie waarbij een han delaar een kind koopt voor een be paalde periode. Meestal gebruikt hij het als prostituee, waarbij alle in komsten voor de handelaar zijn en de ouders het kind tien jaar later kunnen terugkopen voor de helft van de prijs die zij er zelf voor hebben gekregen. Deze „adoptie" komt vooral voor in die gebieden waar de ouders door ar- dat een 13- of 14-jarig meisje tegen haar wil als echtgenote moet dienen voor een zestig-, soms zeventigjarige man. Prostitutie zoals die bij voorbeeld bestaat in Beiroet en Ankara wordt beschouwd als een randgebied van de slavernij. Het is echter moeilijk met de betrokken regeringen contact te krijgen, omdat de positie van de vrouw in die landen wezenlijk verschilt van die in de Westerse wereld. Daardoor ontbreekt de gemeenschappelijke basis voor een gesprek, men praat volkomen langs elkaar heen. SLAVERNIJ ontstaat vooral in de gebieden waar de zwakkeren meest al de ongeletterden en hongerigen uitgebuit kunnen worden voor winst, prestige of plezier. De oplossing is lang en moeilijk en betekent het weg nemen van de grote kloof tussen arm en rijk in de betrokken landen die zelf tot de onderontwikkelde landen worden gerekend. Veel mensen menen nog steeds dat de slavernij door de islam wordt be vorderd. Die mening is niet houdbaar. Het hoogste islamitische orgaan, de Wereld Moslim Conferentie, veroor- oordeelde al in 1926 de slavernij en deed dit nogmaals in 1964. Men nam toen een resolutie aan waarin onder meer stond dat de conferentie alle ac ties tegen de slavernij waar ook ter wereld zou steunen. Maar net zoals veel mensen in „christelijke landen de christelijke principes niet naleven zijn er in de islamitische landen velen die de resoluties van de conferentie aan hun laars lappen. Door haar unieke positie is de Anti Slavery Society terecht het raadge vend orgaan geworden van de Ver enigde Naties op het gebied van de slavernij. Binnen het raam van de Verenigde Naties zelf is de bestrijding van de slavernij uitgelopen op een mislukking. Kort samengevat om de volgende redenen geldgebrek en weigerachtigheid van de jonge Afro- Aziatische landen dat Westelijke lan den (de voormalige slavenhalers) in specties verrichten binnen hun gren zen. Men acht dit neo-kolonialisme en inmenging in zaken die niemand aan gaan. IN 1963 benoemde Oe Thant een speciale rapporteur voor slavernij die gegevens moest inwinnen over de sla vernij binnen de grenzen van de lid staten van de Verenigde Naties. In juli 1966 kwam het uiteindelijke rap port klaar van de Egyptenaar, dr. Mohammed Awad, een autoriteit op het gebied van de rechten van de mens. Awad stelde voor een speciaal comité in het leven te roepen dat zich speciaal zou bezighouden met slaver nij, zoals bijvoorbeeld UNICEF met de kinderen, en dat verantwoording schuldig zou zijn aan de Verenigde Naties. Het voorstel werd verworpen door de tegenstand van de Afro-Azia- tische landen. De afgevaardigde van Tanzanië hield voor de stemming in Genève een redevoering. Hij verklaar de daarin dat hij tegen de oprichting van een comité was. In het rapport stond namelijk dat ook in Tanzanië slavernij voorkomt, wat, zo zei de afgevaardigde natuur lijk niet waar is. In mijn groots land komt dat niet voor. Maar precies een Keuring van kandidaat-slaaf jes door de handelaars (teke ning rechts). Een goed gebit verhoogt de handelswaarde. maand voor deze redevoering werd de regering van Tanzanië door publieke opinie gedwongen dertig jongens uit Kenia terug te sturen. Deze jongens waren door slavenhalers uit Kenia ge roofd om in Tanzanië dwangarbeid te verrichten. Dankzij dergelijke Afrikaanse afge vaardigden die glashard een maand later staan te ontkennen wat hun re gering toen met veel publiciteit omge ven moest toegeven werd het voor stel verworpen. Na de stemming ver klaarde de geachte afgevaardigde van Tanzanië dat „sinds wij de baas zijn (dit wil zeggen de meerderheid heb ben in de Algemen Vergadering van de Verenigde Naties) zal de enige vorm van slavernij die door de Verenigde Naties behandeld wordt de apartheid zijn". Voorlopig behoeven de moderne slavenhalers zich nog niet al te on gerust te maken al moet gezegd wor den dat "ele ook onderontwikkelde landen, alle moeite doen slavernij bin nen hun grenzen uit te bannen. De „Anti Slavery Society", onafhan kelijk van informanten die door hun werk in de afgelegen gebieden ko men waar slavenhandel nog floreert, vecht vrijwel alleen. Maar in haar kleine kantoor in Denison House in de buurt van net Londense Victoria Sta tion liggen de overtuigende bewijzen. Secretaris Patrick Montgomery brengt regelmatig de Britse regering op de hoogte van het bestaan van slaverny in gebieden waar Engeland nog in vloed heeft. Maar Engeland kan moeilijk optreden omdat het zich geen politieke moei lijkheden op de hals wil halen in bij voorbeeld de olielanden waarvan het voor een deel afhankelijk is. Eenzaam vecht hij met zijn secre taresse en vierhonderd leden door te gen het voortwoekeren van een kwaad dat de westelijke landen, vooral Ne derland in het verleden hebben ge sticht. Geld is er bijna niet en in zijn laatste jaarverslag vraagt Montgomery zijn bestuur dan ook of hij alstublieft een schrijfmachine en een stofzuiger mag kopen. Met veertigduizend gulden per jaar, waarvan nog de salarissen en huur af moet, moeten twee miljoen slaven uit hun mensonwaardig bestaan worden verlost. Dat is twee cent per slaaf.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 19