Overtrokken reclame werkt averechts Musical „Ja, ik wil!" is geen meesterwerk in het genre j Nu ook grammofoonplaten in de Franse kiosken m Vraag groter dan aanbod Japanse sfeer Calerie-T in ZATERDAG 6 JANUARI 1968 (Van onze toneelcriticus) ROTERDAM Na een langdurige en grootscheepse reclamecampagne heeft „de musical waar zovelen in Nederland al reikhalzend naar hebben uitgezien" (zoals een reclametekst in het programma het uitdrukt), name lijk „Ja, ik wil!", deze week dan in de Rotterdamse Schouwburg zijn Ne derlandse première beleefd. Zoals iedereen langzamerhand al weet, is „Ja, ik wil!" de vertaling van „I do, I do", de in muzikale vorm gegoten Ame rikaanse bewerking van Jan de Hartogs comedie „Het hemelbed". Op Broadway wordt „I do, I do!" al een jaar lang gespeeld, vooral dankzij de moed van de „geniale" Amerikaanse producer David Merrick ((ik citeer alweer uit de verzameling opgeschroefde reclameteksten die de schouw burgbezoekers tegen het zachte prijsje van 1,90 onder het mom van „programma" wordt aangeboden). En in Nederland zal het ook wel een kassucces worden, althans wanneer maar genoeg toneelcritici de recensie overschrijven die datzelfde „programma" hun pasklaar levert, namelijk: „Het werd een show, sprankelend, feestelijk, hier en daar niettemin met een ernstige toon op de weg van jong naar oud, van de bruiloft van Agnes en Robert tot het verlaten van het vertrouwde huis als de kinderen ge trouwd zijn. „Het hemelbed" werd een wereldsucces. De musicalbewer king ervan zal darbij niet achterblijven." Oppervlakte Vermakelijk r vsy - is uw licht in orde..? n.v.metzelaar Album Bij DE HAAS ligt op Uw aanvraag te wachten: GRATIS REISPROGRAMMA meteen wereldwijde keus uit goed verzorgde touringcar-, trein en vliegreizen. Groot aantal vertrekplaatsen en boekingskantoren. VRAAG VANDAAG EVEN AAN BIJ: De radio geeft zondag De radio geeft maandag Televisieprogramma s Maandag begint proces tegen vier Russische intellectuelen EEN zo overdadige, de toeschouwers een oordeel voorkauwende reclame heeft nogal eens een averechtse uitwerking. Wie zijn eigen critische zin nog wenst te handhaven, wordt er gauw achterdochtig door gestemd; en wie dat niet doet, gaat met zulke hooggespannen verwachtingen naar de schouwburg dat de voorstelling hem des te gauwer en des te harder kan tegenvallen. We moeten dus proberen, al die reclame-poespas maar te vergeten en „Ja, ik wil!" te bekijken en te ondergaan alsof we er nooit eerder iets over hadden gehoord. Wat er dan overblijft is een uitstekend verzorgde, bekwaam uitge voerde en grotendeels wel amusante ver toning van een musical die qua tekst en muziek bepaald niet tot de mesterwerken in dit genre behoort. Men herinnert zich „Het hemelbed" als een charmante, menselijke, af en toe lich telijk ontroerende maar wel voortdurend aan de oppervlakte blijvende komedie over een alledaags huwelijk van twee al ledaagse mensen in wie alle getrouwde toeschouwers zichzelf en hun huwelijks- ervaringen konden herkennen. De tekst schrijver Tom Jones heeft het geraamte van dat stuk, waar hier en daar nog wat vleesresten aan zijn overgebleven, ge bruikt als kapstok om er een twintigtal liedjes aan op te hangen, aan elkaar ge praat met grapjes en dialoogjes die we stuk voor stuk al meer hebben gehoord. De muziek die Harvey Schmidt daarbij heeft geschreven is over het geheel vrien delijk en welluidend, zonder frappant te zijn, en volgt nu en dan duidelijk het patroon van „My fair lady". Het geheel is niet vrij van een zekere eentonigheid, die mede in de hand wordt gewerkt door het ontbreken van werkelijke dramati sche of muzikale hoogtepunten. Tekst en muziek kabbelen gezellig voort van begin tot einde, een enkele keer onderbroken door een zoetelijk-melodramatisch inter mezzo, maar ze bereiken nergens een cli max die het publiek de schok van een onvergetelijk moment zou geven. Maar des te meer reden is er om waar dering te hebben voor de klaarblijkelijke inspanning die de uitvoerenden zich heb ben getroost om deze middelmatige musi cal als het ware boven zichzelf uit te tillen. Daarvoor komt in de eerste plaats alle eer toe aan John Greter, wiens speel se en vindingrijke regie een bijzonder knap werkstuk was waarmee hij herhaal delijk voor hoogst vermakelijke momen ten zorgde. Een ander belangrijk aandeel in het amusement van de avond hadden de decors van Cor Hezemans, die door hun beweeglijkheid veel goed maakten m HAARLEM. Gisteravond is in Galerie-T de tentoonstelling ge opend van de bekende Japanse schilder Key Hiraga, van wie hier eerder werk te zien is geweest tij dens de expositie van ovale zelf portretten in dezelfde galerie. De opening was in Japanse sfeer. Me vrouw I. Kawakami sprak de schil der toe en introduceerde hem bij de aanwezigen, waarna Hiraga als eerste een heildronk uitbracht op zijn publiek, dat unaniem opgetogen was over dit werk. Dezer dagen komen we in een recensie op deze schilder en zijn werk terug. ADVERTENTIE Misschien is 't u ook opgevallen, dat er 20 ontstellend veel automobilisten met een defekte of verblindende verlichting rijden. Natuurlijk uw verlichting is in orde, ofNou ja, wij stellen het licht wel af en reservelampjes hebben wij ook voor u. Kom even bij ons aan, wij zijn er immers voor 1 GONNETSTRAAT 11-17 HAARLEM TELEFOON:02500 -17564 „Ja, ik wil!" („I do, I do"), een mu sical geschreven door Tom Jones, naar de comedie „Het hemelbed" van Jan de Hartog, vertaald door Anny Kijzer en Emile Lopez. Muziek van Harvey Schmidt. Nederlandse première op 1 januari bij het Nieuw Rotterdams Toneel, in samenwerking met Paul Kijzer, in de Rotterdamse Schouw burg. Regie: Johan Greter. Spelenden: Annet Nieuwenhuyzen en Eric Schnei der. Decors en kostuums: Cor Heze mans. Muzikale leiding: Cor Lemaire. Choreografie: Billy Wilson. van hetgeen er in dit opzicht aan het stuk ontbrak. Het echtpaar, dat nu Agnes en Robert heet, wordt gespeeld, gezongen en ge danst door Annet Nieuwenhuyzen en Eric Schneider, en dat doen zij op een hartveroverende manier. Uiteraard zijn zij geen van beiden geroutineerde musi calvertolker, maar als men bedenkt dat nog pas kort geleden deze actrice een ontroerende uitbeelding van Anouilhs Leeuwerik" gaf en deze acteur een fe nomenale „Hamlet" speelde, kan men slechts bewondering hebben voor wat zij nu op dit voor het eerst door hen betre den terrein presteren. Beiden bleken zij over verrassend goede zangstemmen te beschikken en zij maakten daar een wel iswaar niet steeds vlekkeloos en gedisci plineerd maar toch bepaald wel inne mend gebruik van; mimisch waren zij bijna voortdurend op volle kracht en hoogst amusant. Dat de show op het punt van de mu- ziek klopte als een bus behoeft geen be toog, gezien het feit dat Cor Lemaire de muzikale leiding had. Simon Koster De hoofdrollen en enige rollen in „Ja, ik wil!" (Van onze correspondent) PARIJS Naast het avond- of ochtend blad, het geïllustreerde tijdschrift en an dere dagelijkse lectuur kan sinds kort in Frankrijk bij de kiosk of de krantenman óók de laatste uitgave van de grammo foonplaat-van-de-week kopen. Die plaat bevat niet zoiets als de jongste tophit, maar een drietal Brandenburgse Concer ten van Bach, een serie pianostukken van Chopin, een symfonie van Beethoven, een operette van Offenbach of 'n mis van Bruckner. Opnamen die technisch en ar tistiek aan de allerhoogste eisen beant woorden en waaraan de grootste solisten en de beste orkesten ter wereld hun me de werking hebben verleend. Bij die plaat ontvangt men een royaal geïllustreerd album, waarin biografische gegevens omtrent de componist en analy ses van het werk zijn opgenomen. Als u boekwerk en plaat dan onder de arm hebt, bent u nog geen zes gulden armer geworden, het equivalent van de aankoop prijs van drie geïllustreerde tijdschriften. Dan kun je je nog 'n frank besparen door een abonnement op de hele serie te nemen om zo je discotheek ieder jaar met twee en vijftig rijk geïllustreerde platen te vermeerderen. Iedere vrijdag worden er zo honderd twintig duizend exemplaren over de Franse kiosken gedistribueerd en als je er niet heel gauw bij bent, vis je nog achter het net. Die vloed van klassieke muziek, die zich nu over het Franse publiek heeft uitgestort, werd enige we ken geleden door Hachette, de grootste uit geverij van het land, in samenwerking met een Italiaanse collega losgelaten. In Italië zijn langs dezelfde weg al miljoenen platen verspreid. Een succes, dat in Frankrijk spoedig overtroffen belooft te worden, aangezien Hachette zich tevoren ook nog van de actieve medewerking van de minister van cultuur, André Malraux, en van de muzikale jeugdorganisatie had Vërzekerd. Niettemin was zelfs met die beide troe ven Haqbette nog njLet over één naqht ijs gegaan. Hef uitgeversconcern had oók nog een reclame-actie voor „de grote musi ci", zoals de seri eheet, gelanceerd, waar voor ettelijke tonnen waren uitgetrokken. De reeks vormt overigens het muzikale antwoord op een andere serie „de grote schilders" genaamd, waarmee Hachette al in 1963 op de markt verscheen en die sedertdien honderdduizenden voortreffe lijke reprodukties van Renoir, Manet, Ru bens, Gauguin, Klee, Kadinsky en Mon driaan heeft verspreid. MEN mag in dit verband gerust van een muziek-sociologische „mijlpaal" spre ken. Het is nog niet zo heel lang geleden, dat de „klassieke" of de „grote" muziek, zoals de Fransen met een al even aan vechtbaar adjectief zeggen, in Frankrijk het domein was dat slechts door een klei- ADVERTENTIE ne exclusieve minderheid betreden werd Goed tien jaar geleden publiceerde een der bekendste muziekcritici van Frankrijk Bernard Gavoty, een boek dat hij de pole- misch-bedoelde titel af „Zijn de Fransen muzikaal?" Die vraag in de zin van mu ziekgevoelig hoeft nu niet meer gesteld te worden; het antwoord wordt gegeven door het grandioze succes dat deze serie al heeft geoogst. Een succes dat nog meer reliëf verkrijgt, wanneer men weet dat ook in Frankrijk de grammofoonpla tenmarkt een ernstige crisis beleeft. HILVERSUM I 8.00 Nws. 8.15 Klassieke gramm. muziek. 8.55 Inleiding Hoogmis. 9.00 Hoogmis. 10.00 Nws. 10.15 Klassieke gewijde muziek. 10.45 Literaire kroniek. 11.00 Amusementsmuziek. 11.50 Buitenlands commentaar. 12.00 Kerkor gelconcert. 12.40 Klassiek platenprogramma. 13.00 Nws. 13.07 Voor de kinderen. 13.30 Klas sieke strijkkwartetten. 14.00 Voordracht. 14.30 Langs de lijn: sport. 17.00 Gereformeerde kerkdienst. 18.00 Schriftnoten. 18.30 Zingt het voorbedachte lied. 18.50 Kerk veraf en dicht bij. 19.00 Nws. 19.07 Oude gewijde muziek. 19.30 De derde wereld. 19.45 Klassieke mu ziek. 20.10 Geestelijke liederen. 20.30 Tips voor de stereo-fans. 21.30 Licht muziekpro gramma. 22.00 Kruispunt. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Audio. 23.55 Nws. HILVERSUM II 8.00 Nws. 8.18 Weer of geen weer. 9.45 Waarom ben je Sussja niet geweest? 10.00 Onderweg. 10.30 Nederlandse Hervormde kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Gewijde muziek. 11.45 De kerk in de spiegel van de pers. 12.00 Muzikaal Onthaal. 13.00 Nws. 13.07 Lezing. 13.25 Radar. 14.00 Lichte gramm. muziek. 14.30 Klassieke orkestwer ken. (In de pauze: 15.25-15.45 Een cursus muziekluisteren). 16.30 Tijding. 17.00 Melo dieën uit film en musical. 17.50 Nws. 18.05 Langs de lijn: sport. 18.30 Klatergoud. 19.00 Zin en tegenzin. 19.30 Nws. 19.35 Chansons. 20.00 Balans. 20.30 Rits. 21.35 Klassieke mu ziek. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.50 Combo en solisten. 23.20 Licht instrumentaal sextet. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Licht platenprogramma. 10.00 Nws. 10.02 Juist op zondag. 11.00 Nws. 11.02 Muziek mozaïek. 12.00 Nws. 12.02 Ver zoekplaten. 13.00 Nws. 13.07 Ringo. 14.00 Nw.s 14.02 Rome Ankara Madrid. 15.00 Nws 15.02 Athene Rabat Lissabon. 16.00 Nws. 16.02 Rhythm and blues. 16.35 Country and Western. 17.00 Nws. 17.02 Sport. 17.05 Muziek-Mélange. BRUSSEL 324 m. 12.00 Lichte muziek. 13.00 Nws. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03 Opera- en Bel cantoprogramma. 15.00 Orkestenparade. 15.30 Sport en muziek. 18.50 Katholiek-godsdien stige uitzending. 19.00 Nws. 19.30 Wij worden Europees. 22.00 Nws. 22.15 Lichte muziek 23.40 Nws. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis vrouw. 10.00 Nederlandse muziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.30 Bejaar denprogramma. 12.00 Moderne amusements muziek. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Variant. 13.30 Lich te orkestmuziek. 13.50 Schoolradio. 14.15 Amahl and the night visitors, opera van Menotti. 15.00 Hervormde middagdienst. 15.30 Zoeklicht: de provincie Limburg. 17.20 Districten van Suriname. 17.30 Voor de kleu ters. 17.45 Voor de kinderen. 18.00 Koor zang. 18.10 Uitzending van de P.S.P. 18.30 Nws. 18.45 Actualiteiten. 19.00 Praatje. 19.05 Kerkorgelconcert. 19.30 Licht instrumentaal ensemble. 19.50 Amusementsmuziek. 20.10 Klassieke muziek. 22.15 Literama. 2.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.50 Klassieke lie deren. 23.15 Modern strijkkwartet.23.30 Mo derne blaasinstrumenten en hun nog levende oervormen, muzikale lezing. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nes. 8.10 Actualiteiten. 8.20 Lichte gramm. muziek. 9.00 Semi-klassieke muziek. 10.00 Voor de huisvrouw. 11.00 Nws. 11.02 Pre mières door de Nederlandse radio-orkesten. 12.00 Blauwe maandag: 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Muzikale aan winsten. 12.50 Praatje. 13.00 Nws. 13.10 Ont wikkelingshulp. 13.20 Praatje. 13.25 Klassie ke en moderne gramm.muziek. 14.25 School radio. 14.45 Kleintje cabaret. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Licht orkest. 16.00 Nws. 16.02 Braziliana:. 16.30 Amusementswerk. 17.00 Ontmoeting met Pieter Goemans. 17.30 Brabant journaal. 18.00 Nws. 18.15 Radio journaal. 18.25 Praatje. 18.30 Gevarieerd pro gramma. 19.35 Muzikaal Spectrum. 20.05 De besnijdenis (gesprekken!. 20.30 Jazz Work Shop. 21.00 Musonette. 21.30 Documentaire over de luchtverontreiniging in Nederland. 22.00 Glenn Miller-orkest. 22.20 Wat uit het hart komt. blijft in. 22.30 Nws. 22.40 Actuali teiten. 22.55 Gevarieerde muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Licht platenprogramma. 10.00 Nws. 10.02 Pop-station. 12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten. 12.10 Verzoekplaten. 13.00 Nws 13.02 Knalmuziek. 14.00 Nws. 14.02 Kick. 15.00 Nws. 15.02 Swing time. 16.00 Nws. 16.02 Platenshow 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.07 Verzoekplaten. VOOR ZATERDAG NEDERLAND 1 13.30 Teleac. 16.00 Onder de loep. 16.20 Abbott en Costello (film). 16.45 Voor de jeugd. 17.30 Samenvatting schaatsen in De venter. Nederland - Noorwegen. 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal 19.03 Reclame. 19.06 Kop op Swiebertje. 19.56 Re clame. 20.00 Journaal 20.16 Reclame. 20.20 Eerste Man. 20.45 Show rond Maurice Che valier. 21.35 De gevangene. (TV-feuilleton) 22.25 Hier en Nu. 22.50 Evangelie. 22.55 Jour naal. NEDERLAND II 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Familie Favorieten. 19.03 Rick de Kikker, 19.08 Mr. Ed. 19.32 Mr. Terrific. 20.00 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 2.020. Hoera een jongen (TV-klucht). 22.00 Mo ment22.25 Journaal. VOOR ZONDAG NEDERLAND I 11.00 H. Eucharistie-viering. 14.00 Teleac: Automatisering (29). 14.30 Polemologie (16) 15.00 Russische les (151. 15.30 Nws. 15.31 Mo nitor. 15.50 Paulus de boskabouter. 16.00 Skippy. 16.30 Voetbaluitslagen. 17.00 Schaats wedstrijden: Nederland-Noorwegen. 18.55 Pipo de clown 19.00 Bijbelvertelling voor kinderen. 19.05 Via Uppsala. 19.30 Sport. 20.25 Journaal. 20.30 Maigret met vakantie (TV' spel). 21.55 Kunstkroniek. 22.45 Journaal. NEDERLAND II 18.55 Pipo de clown. 19.00 Axel Nort. 19.30 De wereld van Fernandel. 20.00 Journaal, 20.05 Silhouet. 20.30 The Dave Clark Five 20.45 De Verloofden. 21.30 Documentaire over de guerrilla in Latijns Amerika. 22.15 Jour naai. VOOR MAANDAG NEDERLAND I 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.06 Kenmerk 19.32 AVRO's Sportpanorama. 19.56 Reclame 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Weer zien met Indonesië. 21.20 De Gert en Her mien-show. 22.00 Twistgesprekken met God 22.30 Journaal. NEDERLAND II 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Hoepla. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 TV-film over het thema „oor' log". 21.30 Discussie. 22.15 Journaal. Nederland I Na Pipo brengt de NCRV op de zaterdagavonden van dit seizoen Swiebertje. De burgemeester zit deze keer op zijn praatstoel. Dat betekent, dat hij verhalen van vroeger vertelt, hetgeen Swiebertje zo aangrijpt, dat hij zich zelf al in de pruikentijd ziet. Na het journaal voor de derde maal „Eerste Man" de serie van Rita Boaz-Koopman over de belevenissen van de Amsterdam se taxi-chauffeur Freek, alias Rien van Unen. Freek zit aardig in de puree, tot dat hij een ander ontmoet die er nog dieper in zit dan hij. Dan „Dit is Mau rice Chevalier", een show van de Fran se regisseur Jean Christiphe Averty rond de zojuist tachtig jaar geworden char meur van de Franse music-hall. Maurice zingt enkele van zijn oude succesnummers. Als zijn gast treedt op het ballet van de negerzangeres Diahann Carroll. Het programma werd in opdracht van de Amerikaanse televisie in Frankrijk ge maakt. De nieuwe Engelse serie, die de NCRV vervolgens brengt, is getiteld „De Gevangene". Gebaseerd op een science fiction verhaal. De hoofdpersoon be landt buiten zijn wil in een vreemd dorp, waar hij wel enige bewegingsvrijheid ge niet, maar dat hij niet mag verlaten. Hij ontdekt dat op ontvluchten de doodstraf staat. Toch gaat hij proberen zich aan de greep van zijn bewakers te ontwor stelen. Hij bevindt zich overigens buiten de aarde op een planeet, waar intelli gente wezens wonen die met de aardbe woners bepaald niet het beste voorheb ben. De laatste uitzending van de avond, is de actualiteitenrubriek „Hier en Nu", ditmaal gewijd aan de werkloosheid in Twente en in het bijzonder aan de men sen die begin 1967 werden ontslagen bij de textielfabriek Van Heek in Enschede. Nederland 2 Na Rick de Kikker gaat de TROS verder met een reprise van de oude REM-serie Mr. Ed. Het spreken de paard krijgt te doen met een beroemd en sterk worstelaar, die het baas Wil bur Post bijzonder moeilijk maakt. De man blijkt veel indruk te maken op vrou wen en daarvoor had Post hem niet in dienst genomen. Nog een tweede serie in de tijd tot acht uur, „Mr. Terrific". Stanley Beams krijgt een dubbelganger. Na het journaal de dolle klucht „Hoera, een jongen" een oud beestje van het amateurtoneel Onder regie van Johan Kaart spelen Henk Molenberg, Marjo de vries, Rob Miltoen, Coba Kelling. Wieke Mulder, Rudi Falkenhagen en Marjan Berk Kaart zelf neemt ook een rol voor zijn rekening. Het leven van een doodgewoon gezinnetje wordt plotseling verstoord, doordat er een zoon komt opdagen. Tot slot nog actualiteiten. „Moment" heet de ze rubriek nu. ZONDAG Nederland I. 's Morgens een eucharis tieviering uit Maassluis en 's middags een half uurtje nieuws van de Interland wedstrijd Nederland-Noorwegen in De venter. Geen rechtstreekse reportage: de wedstrijd is dan al afgelopen, zodat we een afgerond geheel te zien krijgen. Na Pipo en „Woord voor Woord" in het avondprogramma eerst Via Upsala, waar in aandacht wordt geschonken aan de vierde Assemblee van de Wereldraad van Kerken, die dit jaar In Zweden wordt gehouden. Onderwerp van gesprek is „Naar een nieuwe levensstijl". De sport neemt de gebruikelijke vijfenvijftig mi nuten in beslag voordat Maigret op de beeldbuis komt. Maigret en zijn vrouw zijn voor een vakantie naar hun ge liefd Normandië vertrokken, maar daar belandt zij al gauw met een kwaaltje in het ziekenhuis. Maigret merkt inmid dels op, dat er dingen gebeuren die niet helemaal te verklaren zijn en dan kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Er komt een misdaad uit, bij de oplossing waarvan ook Lapointe goede diensten be wijst. Tot slot van de VARA-avond „Sig nalement", geheel gewijd aan de wereld van Salvador Dali. Het is een film van Jean Christophe Averty, die hij samen met Robert Descharmes in het najaar van 1966 heeft gemaakt in en om de villa van de schilder. De titel luidt „Soft self portrait of Salvador Dali". Dali is een monster.Hij heeft alle kwali teiten van een goed mens plus het tegen deel. Hij liegt en is oprecht, hij is laf en moedig. Deze film werd niet met hem gemaakt ,maar tegen hem. 't Was een eeuwige strijd tussen ons. Hij is een sadist, aldus Averty, toen de opnamen klaar waren. Het is een wonderlijke film geworden, waaraan ook Mevr. Dali, een modeontwerper en een orkest uit Dali's woonplaats meeweken. De film werd ge maakt in opdracht van de Amerikaanse televisie. Nederland 2. Deel vijftien van Axel Nort. Daarna introduceert de KRO een nieuwe komische serie „de Wereld van Fernandel." Fernandel speelt de rol van een goedhartig manneke, dat het goed meent, maar juist daarom altijd het lood je legt. Na het journaal eerst „Silhouet" het portret van een tijdgenoot, die wordt geïnterviewd door Henk Neuman. Een kwartiertje voor de jeugd, vervolgens, want van het bezoek van de Engelse Da- ve-Clark Five heeft de KRO, behalve een aflevering van Waauw ,ook nog 'n showtje van vijftien minuten overgehouden. Ver volgens de zestiende en laatste afleve ring van „de Verloofden". Tot slot van de avond „een Teken van Wanhoop", een documentaire over de guerrilla in La- tijns-Amerika. MOSKOU (Reuter) Het proces tegen de vier jonge Russische intellectuelen die ongeveer een jaar geleden zijn gearres teerd op beschuldiging van tegen de Sov jet-Unie gerichte activiteit, begint maan dag. Men verwacht dat het proves tegen Alexander Ginsburg, Joeri Galanskov, Alexei Dobrovolsky en Vera Lasjkova één week zal duren. De jonge Russen zouden in de eerste plaats beschuldigd zijn van samenstelling en verspreiding van een getypt boek, be kend als het „witte boek", dat een af schrift bevat van het verslag van het proces tegen de Russische auteurs Sin- javski en Danien en protestbrieven van Russische en buitenlandse schrijvers.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 7